כיכר השבת

מאות נשים

נשים טוענות: לידה טראומטית עם המסיכה

בשבועות האחרונים קבוצה של מאות נשים התאגדה, כדי לקבול על דרישת עטיית מסיכה בלידה דבר שלטענתן מסכן את הנשים ומקשה עליהן בצורה בלתי ראויה ללדת (קורונה)

32
כיכר השבת | י' באלול | 30.08.20
נשים טוענות: לידה טראומטית עם המסיכה
(צילום: שאטרסטוק)

יולדות, הן לקוחות מבוקשות בקרב בתי החולים בארץ. ולא לחינם, הן סמל של ביקור בבית חולים מהפן השמח והמרגש. בתי חולים מעניקים ליולדות שירות רפואי מקיף, הכולל אישפוז ל-3 ימים. ארוחות ועוד. לשם כך עבור כל יולדת מתקבלים תקציבים מכובדים.

אולם, מועצת הקורונה 'מגן לישראל' מותירה את בתי החולים ואת ציבור היולדות בארץ במבוי סתום כאשר אין נהלים ברורים ומוגדרים כיצד לנהוג בזמן רגיש כמו לידה. בכך, היא משאירה את שיקול הדעת לצוות הרפואי שנמצא בשטח.

נראה, כי האמון של היולדות בצוות הרפואי המלווה נסדק ועובר תהליך כואב בו במקום שמיילדות יהוו הגנה וסיוע הן נתפסות כאוכפות חוק גם במצב חסר אונים של היולדות.

בשבועות האחרונים - קבוצה של מאות נשים התאגדה, כדי לקבול על דרישת עטיית מסיכה בלידה. "מדובר על חיוב גם בזמן לידה פעילה באופן אבסורדי ותמוה כאשר לידה היא מצב של פעילות גופנית לכל דבר ועניין", מספרת נעמה עידן מנהלת קבוצות "לידה זה כח". "כל זה בעוד מתאמנות בחדרי הכושר אינן נדרשות לעטות מסיכה הצוות הרפואי דורש עטיית מסיכה לאורך כל הלידה, מבחינתנו זה אבסורדי".

עדויות קשות ועצובות מצטברות בכל יום אצל מנהלת קבוצות הוואטסאפ 'לידה זה כוח': "מה שמטריד אותי זה הרבה יותר מהמובן הפיזיולוגי ששם יולדות בסכנה של שאיפת פחמן דו חמצני למוח, זו הסימבוליות העגומה שיש בדרישה כזו של עטיית מסיכה במצב חסר אונים שכזה שכל מה שצריך זה לנשום", אומרת ב' פסיכולוגית מתמחה שגם שותפה לתהליך "המסר כאן בעייתי ולא פחות מדאיג אותי כשנשים בתקופה רגישה מאוד במובן הנפשי חוות כזה יחס ונתונות לסטרס נפשי נוסף על ההורמונים הפעילים, ההורות החדשה, וכל מה שמסביב".

עדותה של תמי (שם בדוי) מטרידה במיוחד, "המיילדת סדרה לי את המסיכה גם כשהסברתי לה שאני לא נושמת", משתפת שעברה לידה לפני כשבועיים באחד מבתי החולים במרכז הארץ.

בימים אלו פנו הנשים במכתב לפרופ' גמזו פרויקטור הקורונה, זאת בדרישה לנסח נוהל ברור לכלל בתי החולים בארץ בנושא "לא ייתכן שמשרד הבריאות מפקיר אלפי נשים לשיקולי הדעת של צוות רפואי ואין נוהל אחיד וברור", אומרות לנו המארגנות.

משראו שלא התקבלה תגובה רשמית אלא תגובה כללית שאינה מספקת ולא דווח על דיונים שנעשו בנושא במועצת 'מגן לישראל' הממונה על התנהלות הקורונה בארץ, הן נוקטות בצעד נוסף, בשיתוף משרד עו''ד פרייס - בוני, בכוונה להגיע לעתירה מנהלית במידה ולא יהיה שינוי. לטענתן, התנהלות זו נוגדת את החוק ורומסת את זכויות האזרח שמצהיר כי הוא אינו מסוגל לעטות מסיכה בשל מוגבלות בריאותית - כמובן שיולדות לפחות רובן נכללות בהגדרה זו, ובטח אם מצהירות על כך במפורש.

"אנחנו חלילה לא מחפשות להתנגח בצוות הרפואי, להפך אנחנו מוקירות ומעריכות וברור לנו שצריך להגן עליו. אבל לא על חשבון יחס אנושי בסיסי וראוי בעת לידה. אנחנו מציעות חלופות יותר הגיוניות, כמו מיגון הצוות הרפואי, תגמולים כספיים לצוות המיילדות. הרי בתי החולים ממשיכים לקבל את אותם התקציבים עבור כל יולדת בעוד אנחנו מאושפזות פחות שעות בעקבות הקורונה", הן מסבירות.

"אנחנו מנסות לפעול גם במישור הפוליטי לצערנו אין היענות. כנראה שהח"כיות והח"כים כבר הספיקו לשכוח מהי לידה ותכלס ציבור כמונו לא ממש מעניין מישהו. וזו נקודה מצערת מאוד. בנוסף, הן טוענות שארגוני נשים למיניהן כלל לא מודעות לנושא ואינן פועלות לשינוי "מדהים שיש נישות מיוחדות לעיסוק בסיוע לנשים, לידה זו כנראה נישה לא רלוונטית...", הן מסכמות בצער.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כללי הזהירות בבתי החולים מחייבים בחבישת מסכה על ידי כלל הנמצאים במוסד כולל צוות המבקרים והמטופלים. ברור כי יש מטופלים במצבים בהם לא ניתן לחבוש מסכה ולא סביר לדרוש זאת. למשל, במטופל המתקשה בנשימה או מאושפז הנמצא במצב של שינה או אכילה".

"ההחלטה היא על פי שיקול קליני ושכל ישר, אין למשרד הנחיה ספציפית לגבי לידה וגם במקרה הנ"ל נכון לנהוג על פי ההיגיון ולהנחות על עטית מסכה. במידה והיולדת מתקשה, ניתן להתיר ולא לעטות מסכה".

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
את מומחה הקורונה צריך לשלוח לי איזה טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי הוא לא מבין מה זה יולדת בכלל כנראה שהוא לא ראה בחיים שלו מה זה יולדת איך הוא בכלל חושב על זה ואין מה לדבר . אין מה לדון שיבוא לאמריקה ויבינו מה זה שלא עומדים על כל השטויות האלה שהוא עומד עליהם אתה חונן לאדם דעת
שלמה01.09.20
22
בבית חולים נהריה לא צריך מסכה והכל ממש זורם
חיפאית30.08.20
21
ואז הצוות ידביק מאושפזים במצב קשה שיכולים ח''ו להגיע לכדי סכנת נפשות. מסירות נפש זה לא רק להגיע בכל מחיר לאומן, זה גם לידה לא נעימה כדי לא להיכנס לדין רוצח שוגג
יולדת חולה יכולה להדביק את כל הצוות הרפו30.08.20

הצגת כל התגובות

20
תתחילו לחשוב על לידת בית. זה הרבה פחות דרמטי ממה שזה נשמע והרבה יותר הגיוני ,בפרט בזמן קורונה.
פועה30.08.20
עברתי לידת בית בלידה הראשונה שלי (פשוט כי היא התפתחה מהר מדי...) ובאמת זה היה הרבה יותר נעים מלידה רגילה, וב"ה הכל עבר בשלום. א-ב-ל בלידה השניה שלי, שבה ב"ה כן ילדתי בבית החולים, הדימום לא נעצר אחרי הלידה! לו הייתי יולדת בבית אז, הייתי מגיעה לכלל סכנת חיים, ח"ו! וזה ממש לא הסיכון היחיד שבלידה...
רחל31.08.20
19
למה בנוגע לליוי בחדר לידה אין שום הנחיה ברורה יש בתי חולים שמסכימים 2 מלוים ויש שלא מסכימים בדרך כלל נטפלים ליולדות חרדיות איש הישר בעיניו יעשה.....
הריונית01.09.20
18
טירוף הקורונה בלתי נתפס על פי ההלכה מותר לחלל שבת בשביל שהיולדת תלד בישוב הדעת תועמלני הליטוויקעס ויתד נאמן שרוממות פיקוח הנפש שבדו מליבם בגרונם נאלמים דום בפיקוח נפש אמיתי חבישת מסכה בלידה הוא פיקוח נפש שמותר לחלל שבת על מנת להסיר את המסיכה המטופשת שלא מועיל לכלום את אשר התרתי אסרתם ואת אשר אסרתי ה
רינה30.08.20
17
ואוו ללדת עם מסכה זה מטורף אנשים השתגעו על על המח!!!!!!!!
מוריאל30.08.20
16
תפסיקו לבלבל אתהמוח אניילדתי עם מסכה והכל היה בסדר אפשר לנשום עם מסכה
מישהי30.08.20
99% שלא ילדת עם מסכה. סתם מבלבלת במח. ללדת עם מסיכה זה טראומה! במיוחד למי שלא לוקחת סמים שונים כגון אפידורל וכדו...
עוד מישהי01.09.20
אם את יכולה לנשום עם מסיכה זה לא אומר שכל היולדות יכולות!!!אם את יכולה לסבול את כאבי הצירים בלי אפידורל זה לא אומר שכולן מסוגלות!!!
יולדת31.08.20
אני ילדתי בניתוח קיסרי עם מסיכה וזה היה איום ונורא. ח-נ-ק!!!
יולדת1030.08.20
יש כאלו שמתקשות לנשום בחודש האחרון של ההיריון. וגם בלידה עצמה. לא מאחלת לאף אחד. לי אישית היה מאוד קשה עם מסכה לאורך כל הלידה. ושמעתי על עוד הרבה נשים כמוני
מישהו30.08.20
מוזר שלכולם קשה ורק לך לא קשה
גבעתיים31.08.20
15
מפגריםם איך אפשר ללדת עם מסכהההככ🤧🤧🤧🤧🤧🤧😷😷
ציקו30.08.20
14
מי שכתב את זה, לא ילד מעולם... אין ליולדת אויר!!!!
א30.08.20
13
אני מגבה את מי שהעביר את הדברים הלאה ילדתי באסף הרופא והכול היה מקסים למעט המסכה שבאותם רגעים של הצירים הכואבים הורדתי את המסכה כדי לנשום והמיילדת פשוט בלי יותר מידי צעקה עלי.. אנחנו שומרות עלייך תשמרי גם את עלינו.. אני מבינה את החשש אבל יחד עם זאת זה בלתי אפשרי לדרוש דבר כזה. מקווה שהיולדות הבאות מ
ילדתי עם מסכה31.08.20
12
לא אנושי, לדרוש מאישה בלידה לחבוש מסיכה.
אכפת לי30.08.20
11
איפה כל אירגוני הנשים ????
בושה וחרפה !! יולדת עם מסיכה ??!! עינויי30.08.20
10
כאם לבנות ולכלות שילדו בתקופה זו, מזעזה הן עוברת הליך קשה ולא פשוט, עוד בימים לפני רק לחשוב היכן הכי פחות יציקו להן התלבטות קשה, ומלוות כמעט נאסרו, אני מבקשת כאם תעשו הכל הכל כדי לנרמל את הכללים. די רבונו של עולם רק אתה הכל יכול
כואב לי 30.08.20
9
תלכו לבית חולים ביקור חולים אין בדיקות קורנה יולדים כמו במצריים אין מיילדות ואין כלום רק בורא עולם ומלאכים כמו במצריים לידה קלה לכולם כמו תרנגולת לבנה בשמחות והמון מזל טוב ושהכל יהיה בשעה טובה ומוצלחת וידים מלאות בזכות רבי לוי יצחק מיברדיטשוב
האדמור מיברדיטשוב שליטא30.08.20
8
פחדדדד-אני צריכה ללדת עוד מעט רועדת מהיום הזה רק בגלל היחס שנותנים לחרדיות ובגלל עניין המסיכה אני צריכה ללדת בחיפה-אם יש למשהו מידע על הבתי חולים בחיפה אשמח לתגובה
א30.08.20
אני צריכה ללדת. ולא מספיק. כל המתח מהלידה. גם המחשבה על מסיכה כל הזמן. מלחיצה אותי. אולי יקרה נס וכשאלד לא יהיו. חייבים מסיכה. הלוואי.
ציפי31.08.20
שיהיה לך לידה קלה ותצאי בידיים מלאות אמן
לידה קלה 30.08.20
בית חולים רמבם זה אחד הבתי חולים אין לך מה לדאוג
מי שאכפת לו 31.08.20
7
הגזמתם לגמרי, יולדת לא צריכה מסיכה כלל וכלל!
מפגרים! לא להאמין שיש כזה הנחיה31.08.20
6
צודקות......... זה הזוי,!!
מישי31.08.20
5
חששתי מאוד מלחבוש מסיכה בעת הלידה אך לשמחתי זה היה ממש נסבל (בשבילי) יכול להיות שמעוצמת הכאבים לא מרגישים את האי נוחות של המסיכה. יש לציין שבהדסה עין כרם התנהגו אלי ממש הסובלנות ואכפתיות. תודה לכל הצוות המיוחד שם.
יולדת31.08.20
4
האם חולה לב שעובר ניתוח לב לובש מסיכה?
אמא31.08.20
3
כול הכבוד להם זה באמת אבסורד וחוצפה לבקש מיולדת לישם השיחה שכול הפעילות של הלידה זה נשימות ונשימות סתם עושים מהקורנה עניין שהמיילדות יהיו עם מיגון קפדני אם כול כך זה מפריע
מרים 31.08.20
2
ילדתי לפני 4 חודשים,כל הלידה בכיתי בגלל המסיכה שהקשתה עלי מאד לנשום.בסוף הלידה העפתי אותה כי כבר לא יכלתי.זה היה ממש קשה.חייבים להתחשב ביולדות שגם ככה סובלות כאבים נוראים ,והן בסטרס שהכל יסתיים בטוב ומהר.
לידה עם מסיכה משימה בלתי אפשרית31.08.20
1
מאות אם לא אלפי נשים יהיו חייבות לך את מעט האויר שהשארת לנו בזמן לידה בקורונה. אין כמוך פעילה מסורה ואמיתית!!! נעמה עידן ובעלה ינון הקימו קבוצות וואטאפ מדהימות בכדי לייצר כוח מול בתי חולים וסיפורים הזויים שיולדות במהלך החצי שנה האחרונה חוו... במיוחד יולדות חרדיות - תמשיכו לעשות חיל!!!!!
אני מקבוצת לידה זה כוח31.08.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22