כיכר השבת

מעקב "כיכר השבת"

מי משתיק מקרי תקיפה והתעללות בציבור החרדי

אדם שתוקף ילדים על רקע צניעות, הוא אדם חולה שצריך להיות מורחק ומטופל. הוא אדם מסוכן לציבור, ומועד לעשות את המעשים הללו שוב ושוב. בת-שבע ברטמן יצאה בעקבות תופעה כואבת ומסוכנת: תקיפות והתעללות במגזר החרדי. מאמר חובה להורים (משפחה)

103
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | י"ט באלול | 06.09.12
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש 90)

אצלנו בבית מקשיבים לחדשות בקול ישראל. לפעמים לקראת סיום החדשות, הקריין מתחיל לספר על מקרי אלימות שקרו במדינה. על רציחות, על תקיפות, על התעללות. ותמיד בשלב הזה, מישהו מהמבוגרים מכבה את הרדיו. אנחנו לא רוצים לשמוע את הדברים האלו בבית שלנו.

בבתים חרדיים אחרים, מוותרים לגמרי על ההאזנה לחדשות ברדיו חילוני, ואחרים מסרבים גם להאזין לרדיו חרדי.

השמירה על טהרת השיח היא אחת מנקודות הטוהר והיופי בציבור החרדי. לא רוצים לדבר על תועבות ואלימות, לא רוצים להיחשף לכיעור, רוצים לשמור על חממה של טוהר וקדושה.

אבל אותה נקודת יופי וטוהר, אותה שמירה על צניעות הדיבור הופכת להיות חרב פיפיות כאשר האלימות נכנסת לביתנו פנימה.

מיתוסים שגויים

תקיפות והתעללות הן תוצאה של הפרעות נפשיות, והן אינן פוסחות על שום מגזר. אדם שתוקף ילדים או נערות על רקע צניעות, הוא אדם חולה שצריך להיות מורחק ומטופל. אין קשר בין התנהגות האדם הזה לרמת הדתיות שלו או לסוג מוסד הלימודים בו הוא למד בילדותו. זהו אדם חולה שלא מעיד על החברה ממנה הוא מגיע.

מדובר בנושא שהצנעה יפה לו. זה ברור לכל אחד. לכן לא אכנס לדוגמאות ולסיפורים, אלא אנסה להפריך מספר מיתוסים שגויים ולהבהיר את החשיבות העצומה שיש בדיווח למשטרה במקרים כאלו.

ראשית - הגישה המוטעית של "אצלנו זה לא קורה".

אנשים חושבים בטעות שתקיפות כאלו הן תוצאה של חינוך או של הרגלים קלוקלים ולא מבינים שמדובר פשוט במחלה. אנשים שלשמחתם הרבה אינם נחשפים לסיפורים מזעזעים, מעדיפים לחשוב שבציבור החרדי הדברים הללו לא קורים. זוהי טעות מוחלטת. אנשים התוקפים ילדים, נערים ונשים הם אנשים בעלי הפרעה נפשית והם נמצאים בכל מגזר.

כמו שיש סכיזופרנים ודכאוניים וחרדתיים בכל חברה ובכל מגזר, כך יש גם תוקפים בכל חברה. זוהי הפרעה פסיכולוגית שלא קשורה לטיב וסוג החינוך המקובל. למרות החינוך לטהרה ולקדושה, למרות הצניעות והשמירה, גם בציבור החרדי ישנם מקרים חריגים של אלימות, התעללות, ותקיפות. הפצת הרעיון ש "אצלנו זה לא קורה", פוגעת אנושות בקורבנות, ויוצרת זילות של הנושא כולו.

שנית – התפיסה המוטעית של התוקפים כאנשים קיצוניים והזויים

גם כאשר אנשים מודעים לכך שתקיפות קורות גם במגזר החרדי, פעמים רבות ישנה תפיסה שמדובר בשוליי המחנה, ושהתוקפים הם אנשים קיצוניים והזויים דוגמת רוצחו של לייבי קלצקי. אבל גם זאת טעות מוחלטת.

צריך להבין על מה מדובר פה. מעל 85% מכלל מקרי התקיפה מבוצעים ע"י אדם המוכר לקורבן. ההיכרות כוללת בני משפחה, חברים/ידידים/מכרים, מורים, מטפלים, עמיתים, מנהלים וכד'.

זאת אומרת – ברוב רובם של מקרי התקיפה, לא מדובר באדם זר "בחזות חרדית" כפי שנהוג לתאר, אלא מדובר באדם מוכר השייך לקהילה. זה יכול להיות השכן מהקומה התחתונה, המלמד בתלמוד התורה, המוכר בחנות המכולת והרופא של השכונה. התוקפים יכולים להיות מכל שכבות האוכלוסייה. פעמים רבות מדובר על אנשים ידועים בקהילה, על אנשים הנושאים משרות ציבוריות. אנשים מכובדים ומוכרים.

לתוקפים לא כתוב על המצח שהם תוקפים, ולעיתים רבות קשה לאנשים להאמין שהם אכן ביצעו את המעשה האיום המיוחס להם. לעיתים נוצר מצב אבסורדי שמרוב שהקהילה מתקשה להאמין שאדם ידוע ומוכר יכול להיות תוקף, נוצרת דה-לגיטימציה של הנפגעים, וכך נוצר סבל עצום וקשה מנשוא לנפגעים.

הבנה וקבלה של העובדה שתוקפים יכולים להיות אנשים חרדיים מוכרים מתוך הקהילה חיונית על מנת למנוע תקיפות נוספות.

שלישית – לא רוצים לגרום לפירוק של המשפחה של התוקף.

פעמים רבות, אנשים שנחשפים לסיפורי תקיפה, לא יודעים איך להגיב והאם כדאי לדווח למשטרה. טענה שכיחה במקרה הזה היא "איך אפשר לספר למשטרה, זה יהרוס לו את המשפחה, מסכנים הילדים שלו, מסכנה אשתו" וכדומה.

צריך להבין משהו חשוב מאד בנושא הזה. אין תקיפה חד פעמית. אדם שתוקף ילדים הוא אדם אובססיבי, שיתקוף עוד הרבה ילדים. אדם כזה צריך טיפול והרחקה מהסביבה. אחרת, הרחמים על משפחתו של התוקף יגרמו למשפחות רבות להיהרס, ולפגיעה נפשית קשה מאד בילדים נוספים תמימים וחפים מפשע.

אישה זכאית לדעת מה מעשיו של בעלה, ואם איזה סוג אדם היא חיה. זה לא הדיווח למשטרה שיפרק את המשפחה, אלו המעשים הנפשעים של התוקף.

תארו לעצמכם את תחושת הבלהות של ילדים או נערים נפגעים שרואים איך התוקף שלהם מסתובב חופשי, מוערך בקהילה, ממשיך לקבל עליות לתורה. מצב כזה גורם לבלבול עצום אצל הנפגעים, הוא יכול לגרום להם להאשים את עצמם, לשנוא את הדת, ולרצות להתאבד.

הרחמים במקרים כאלו צריכים להיות מופנים כלפי הנפגעים, וכלפי הנפגעים העתידיים ולא כלפי התוקף. התוקף מהווה איום על שלומו של הציבור, המשפחה שלו מפורקת גם ככה, רק שקרים וסודות מחזיקים אותם יחד.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
(אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה. (צילום: פלאש 90)

רביעית – זה לא יקרה שוב.

אנשים שנחשפים לסיפורי תקיפה מעדיפים לקוות שמדובר במעשה חד פעמי. פעמים רבות הם מתמקדים בטיפול במקרה הספציפי הזה, בהגשת עזרה פסיכולוגית לנפגע ובניסיון לאסוף את השברים וללכת הלאה, כאשר הטיפול בתוקף מוזנח.

אבל ההתייחסות לתקיפה כאל מעשה חד פעמי היא טעות מוחלטת. וזו הנקודה החשובה ביותר במאמר הזה: זה קורה שוב ושוב. אין כזה דבר מעידה חד פעמית. מי שתקף בעבר ולא טופל, יתקוף שוב. מדובר באנשים אובססיביים שמתנהגים כנגד כל עקרונות המוסר המקובלים. אם היה בהם הכוח והרצון לעצור את עצמם, הם היו נמנעים מלעשות את מה שהם עשו כבר בפעם הראשונה. אי אפשר לעצום עיניים, לטפל בנפגע, וללכת הלאה. חייבים לעצור את התוקף לפני שיתקוף קורבנות חדשים.

משפחות שמתמודדות עם תקיפה של אחד מילדיהן עוברות סבל עצום וקשה מנשוא, ולעיתים מעדיפות לטפל בילד שלהם ולוותר על הדיווח למשטרה. גם מנהלים של חדרים מעדיפים לפעמים להתעלם מתלונות שהתקבלו ולהסתפק בשיחות אזהרה.

אבל שיחות אזהרה לעולם אינן מספיקות. התקיפות חוזרות על עצמן, גם כאשר התוקף מביע חרטה על מעשיו. ההתעלמות ממעשי התוקף היא סיוע ישיר לתקיפות.

אני לגמרי מבינה את הקושי העצום העומד בפני אנשים במצב כזה. נתקלתי במספר מקרים בהם נפגעי התקיפה ומשפחותיהם העדיפו להתמקד בסיוע לנפגע – לעבור דירה, לעבור בית כנסת, לעבור תלמוד תורה וכו', ולא רצו להתמודד עם הכרוך בדיווח למשטרה. האנשים הללו בדרך כלל היו כל כך שבורים, המומים וחסרי אונים שכל מה שהם יכלו לחשוב עליו זה איך לעזור לבן או בת משפחתם הנפגע/ת, טובת הציבור נדחקה למקום שני יחד עם חששות רבים שהדברים יתפרסמו, תחושה של בושה ופחד מהסטיגמה.

אינני שופטת את האנשים הללו, זהו ניסיון קשה מנשוא והלוואי שאף אחד מאתנו לא יתנסה בו. עם זאת חשוב להבין במה מדובר. להבין שההתעלמות מהתוקף תגרום באופן ישיר לתקיפות נוספות. להבין שהדיווח למשטרה יכול להציל נפשות פשוטו כמשמעו. להבין שעם הקושי העצום והכאב המפלח, עם אובדן האונים והרצון העז לגונן על הילד מכל משמר, הדיווח למשטרה הוא אחד מהמעשים החשובים ביותר שהורים לילדים או לנערים מותקפים יכולים לעשות. זוהי הדרך היחידה למנוע מאנשים אחרים לעבור את הסבל האיום שעוברים קורבנות התקיפות ובני משפחותיהם.

איך נגן על ילדינו מתקיפות?

גם התוקפים האכזריים ביותר אינם מתנהגים באופן אימפולסיבי לגמרי. הם בוחרים את הקורבנות שלהם בקפידה, ופעמים רבות (אבל לא תמיד) ייטו להיטפל לנערים שנדמה להם כי הם חלשים וחסרי אונים, וכי הם מסוג הנערים שלא יתנגדו ולא יספרו לאף אחד על מה שקרה להם.

הדרך היחידה למנוע מצב כזה, היא על ידי תקשורת בריאה עם הילדים. התעניינות יומיומית בחיי הילדים, בסיפורים שלהם, במה שקורה להם בבית הספר, קבלה של תחושות הילדים והימנעות מביקורת מיותרת, תגרום לילד להרגיש בטוח ורגוע, ותרחיק ממנו תוקפים פוטנציאליים. צריך ליצור מצב שאם חס וחלילה יקרה כזה דבר, הילד או המתבגר ירגישו בטוחים מספיק על מנת לפנות להוריהם ולספר להם על מה שאירע להם.

אבל זה יכול לקרות לכל אחד. אם חלילה זה קורה והילד או המתבגר חוזרים הביתה עם הסיפור האיום והנורא שקרה להם, צריך לקבל אותם בהבנה וברגישות. צריך להבהיר להם שאנחנו מאמינים לסיפור שלהם, להסביר עד כמה אנחנו שמחים שהם סיפרו לנו את הסיפור, להדגיש שוב ושוב שהם לא אשמים במה שקרה להם, ולומר להם שבכל מצב נעשה את המקסימום על מנת להגן עליהם.

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net
הפייסבוק של בת-שבע
, לשאלות, הערות ולייקים

תוכן שאסור לפספס
103 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
חייבים לעשות זאת בכל הארץ, ובכל שעות היום והלילה . *לפעמים הילדים מדמיינים דמיונות . . *מצד שני, יתכן שבקהילה אפשר לטפל בתוקף ביתר הצלחה, המשטרה גם משחררת את התוקף אחרי כמה שנים, ואז הוא יוצא מהמאסר והוא תוקף מדופלם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דודי09.09.12
43
בחשבון 1) המשטרה והפרקליטות הם לא הצדיקים הגדולים ואני לא יודע כמה אפשר לסמוך אליהם 2) נכון שיש גם אצל הציבור החרדי אבל באחוזים זה הרבה פחות מהציבור הכללי 3) הרקע של התוקפים גם לא תמיד אותו דבר יש כמו שהיא מגדירה את זה נכון "חולים" ויש שנפלו בזה חד פעמי ויצאו מזה 4)התוקפים מתחלקים לשלושה סוגים יש שה
מי06.09.12
42
אתם צריכים להבין שלא כל מה שאומרים בתקשורת.ומה שהמשטרה עוצרת זה נכון.שהרי כל ילד יכול להגית תלונה על מישהו ועוצרים תבן אדם על כלום.ויש הרבה שיושבים בכלא על סתם.צריך לדון כל בן אדם לכף זכות.(וזה גם נכון שיש אנשים חולים)והמבין יבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כנסו.06.09.12
אין הרבה שיושבים בכלא על סתם. זה סתם השמצות של חרדים שלא מבינים כלום במערכת המשפט. להיפך - יש הרבה שצריכים להיות בכלא - ומסתובבים חופשי!!!
אתה טועה07.09.12

הצגת כל התגובות

41
אני מתפלא שבנושא כל כך רציני אין שום התייחסות במאמר לדעתם של רבנים? אי אפשר להשאיר לכל מי שנפגע, או חושב שנפגע את האחריות לתלונה במשטרה. ובלי צל של ספק, שרבנים שנחשפים למקרים כאלו, יודעים היטב איך להתמודד בצורה שתפתור את הבעיה, כשם שהם פותרים בעיות אחרות. מי שאינו קרוב לנושאי חינוך ונושאים אחרים, א
חרדי אמיתי06.09.12
כמי שמעורבת בסיפורים רבים כאלה לצערי, אני רוצה לבשר לך ולשאר הקוראים- דעת תורה היום היא לפנות ישר לרווחה ולמשטרה. לאף אחד, ואני חוזרת- לאף אחד אין דרך לפתור את הבעיות האלה. רק הרתעה חזקה (משפט ובית כלא), טיפול משטרתי ונפשי, והרחקה. כמובן שמומלץ לשאול רב לפני שפונים, אך מניסיון- כל גדולי ישראל מכל הח
רונה06.09.12
40
פשוט יש הורים שמתלוננים ואז יש מי בקהילה ( בדכ עסקנים) שדואגים להשתיק את העניין שלא יפגע בשם של הקהילה/ באדם ״החשוב״ שפגע וכו.. לכן הורים חרדים חושבים עשר פעם אם לערב משטרה שמה ינדו אותם/ שידוכים וכו אני הייתי מציע להורים כאלה לא לפחד! ללכת להתלונן אפילו אם יצטרכו לעבור דירה לעיר אחרת.
מנחם06.09.12
39
אסור לדון אף אחד
חיימון06.09.12
תטפל בעצמך - דחוף
לדעתי06.09.12
אם מישהו כזה באזור הילדים שלך! ואם לא - הם מסכנים!!! רחם עליהם תחילה.... יש הבדל בין קושי להתגבר על יצר הרע לבין סטיה!!!
תפקח עיניים06.09.12
38
פשוט מאוד אם חלילה וחס ילדיכם או אחד ממכריכם שנחשף לפגיעה כזו אנא פנו למשטרה והתלננו עליו. כך תחסכו הרבה עוגמת נפש להורים אחרים.
מ06.09.12
בירושלים נסו להגיש תלונה! מנסיון עשיר מול המשטרה הם מעדיפים להתעלם ולתת לפושעים להסתןבב חופשי! עיין ערך נחלאות
פישמן08.09.12
37
כל מילה בסלע,לא מעט אנשים זונחים את הדת בגלל המקרים הללו. שלא לדבר על הפגיע הנפשית לכל החיים.
אני05.09.12
36
בכל מה שקשור לחיים - לא יותר מכל אדם רגיל. לכן במקרים חמורים כאלה יש ללא ספק לפנות רק לגורמים המוסמכים, ואלה *אינם* הרבנים, ולא יכולים להיות. יש לפנות ל 1) משטרה 2) רווחה 3) שרות פסיכולוגי
יהודי יקר07.09.12
35
לצערי קיימת השתקב מכוונת , מצד מנהלי חיידרים , שמעדיפים לטפל בשיחת אזהרה , ואותם מושחתים עוברים מחיידר לחיידר , ורבים חללים הפילו, ובודאי שגם ברגע זה שאני מתקבק ישנו עוד ילד שנפגע, ואני כותב מהיכרות את הנושא , וד"ל וחייבים לפרסם את שם הפוגע , כי כל פוגע הורס עשרות משפחות , ופעמים מאות של משפחות ,וז
אחד שכואב06.09.12
34
לגדל ילדים , את מסכנת אותם בתמימות שלך . כך לא הי׳ להם ביטחון עצמי לספר לך כל מה שעובר עליהם . כי את צריכה כל הזמן להיות עם העניים פתוחות .ותמיד לשאול שאלות לחקור ולדרוש . גם בנים ובנות בגיל מתבגר . לא להתייבש ולא להסתיר כלום .ואני בחום ממליצה לך ללכת להנחיית הורים .זה יעזור לך המון .
שייבי06.09.12
33
הם לא יודעים לקבל החלטה כ"כ קשה בזמן אמת.מי שרוצה לשמור על הילדים שלו ושל הסביבה לא הולך להתייעץ עם רבנים בפרשיה כ"כ חמורה. אלא פועל ישר מול הגורמים המתאמים. חד וחלק . אתם יכולים להשמיץ לקלל .זה לא יעזור לכם כלום .כי כשמדובר בילדים שלכם אתם תפעלו כך.
דבורי06.09.12
32
לא למשטרה. לאיים עליו שאם לא יטופל ...
נויה06.09.12
31
בת שבע...כל הכבוד!!גם אנו החרדים בס"ה בני אדם יציר הקל...יש בנינו עבריינים כמו במגזר החילוני...אחרת לא היינו אומרים ביום הקדוש ביותר "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים"! התעלמות מעבריינים בקרבנו היא עבירה על הציווי "לפני עיוור לא תתן מכשול" ומסכנות את כלל הציבור קטנים וגדולים! התופעה של התעלמות, הדחקה
יעקב06.09.12
איך אתה יכול להאמין לאדם שהוא בעצמו עושה הפך התורה.
אייל06.09.12
30
מקיפה מאוד ותמציתית. חזקי ואמצי!!!!
אמא לילדים05.09.12
29
הגיע הזמן שהציבור החרדי ידע את הדברים הבסיסיים הנ"ל וידע איך להתמודד עם תקיפות. מצטרפת לקריאה למערכת- השאירו מאמר זה בעדיפות עליונה!
ללא שם05.09.12
28
מ', ש' האמא ועדת מדינה מ' נולדה בארה''ב ב1970 למשפחה עשירה ולמדה בyula . עברה לגור בישראל ב1993 יחד עם בעלה ד' ש' בגוש קטיף. שם נולדו לזוג 4 ילדים. בשנת 2000 עברו לגור בירושלים ברובע המוסלמי ולאחר מכן עברו לעיר העתיקה, בדירה בת 2 קומות של האמא שלה נעמי ק'. שם נולדו להם עוד 4 ילדים. התגרשה מ
אמת05.09.12
27
אתה בדיוק הסיבה שלא לפנות לרבנים או אנשים הזויים כמוך . אין לרבנים שום ידע בפיתרון לבעיות הסבוכות . הם לא טיפלו בכלום ועשו נזק יותר מתועלת. צר לי מאוד הם לא הוכיחו את עצמם במקרים כאלה . ויותר מזה אתה מסכן את הילדים כולם .ואני שמח שיש כיום יותר ויותר אנשים ש- לא הולכים לרבנים ועסקנים .
אלי06.09.12
26
כתבה חשובה מאין כמותה, מדובר על דיני נפשות ממש קשר השתיקה וההסתרה שיש בציבור החרדי הוא אחד הדברים הנוראיים ביותר והגיע הזמן שמשהו יעמוד באומץ מול התופעה ויפסיק את מחול השדים הזה!!!
שרה05.09.12
ימשיכו לשמור על קשר שתיקה! בעיקר כדי לא להכתים את המשפחה, ולא להזיק לשידוכים וכו. עצוב אבל זו האמת
א.ב.05.09.12
כל כך אופייני לתגובות המתלהמות - ללא כל ידיעה ממש מה קורה באמת בשטח, כל הנתונים שלכם, וכנראה גם של הכותבת, הם מכותרות האתרים וכו', או התקשורת החילונית האוהבת לחגוג על כל מקרה מסוג זה [שיש בו כל הסממנים: חרדים, אלימות, וכמובן הנושא בעצמו וד"ל]. איזה נתונים יש לך? מנין לך שיש "קשר שתיקה"? מנין לך שלא
חרדי רגיל06.09.12
אם זה היה מטופל לא הייתי חיה בפחדים.....בקרוב אצלכם!!!
דפנה23.09.12
25
חלילה להוריד מערך נושא חשוב זה.אלא ללמוד וללמד מזה להבא.לא לוותר לילדים בשום אופן אם אנחנו מזהים דבר חריג ,אפילו קל שבקלים. אני כיום ב"ה הקמתי משפחה.הגדולים שלי למדו ב ת"ת ב ב"ב כיום בישיבות. שעור א',ויש גם שלומדים עדיין ב גן ות"ת וכ"ו. הליך ההתמודדות שלי אחרי הדבר הנורא,לא כ"כ נתתי לזה לתפוס מקום ב
מוישי07.09.12
24
אחרת הרבנים כבר היו מציפים את זה. מרנן מודעים לתפקידם החברתי, ולא הגיוני שהם היו שותקים, אם זה היה קורה אצלנו.
לא מאמינה06.09.12
באיזה עולם את חיה?יש לצערנו הרבה מקרים כאלוואם את לא מודעת למצב כדאי שתהיי מודעת כדי שלא תפגעי או בני משפחתך לא יפגעו , ואל תחכי לרבנים כי זה לא יעזור וחבל שיהיה מאוחר
בת-שבע06.09.12
זה היה קורה ח"ו לקרובים לך היית ועוד איך מאמינה אני מכירה כמה ילדים שעברו התעללות כזו בשכנות ומוסדות חרדים לגמריי! ובאחד המכרים התוקף עוד הסביר ברוב חוצפתו שהוא חולה ושהילד ירחם עליו ויסלח לו!!!!!!!! תתעוררו אמהות שימרו לילדכם כמה שאפשר וכמו שמוזכר בכתבה רק תקשורת טובה ורגועה עם הילדים תביא לזה שתדע
מאמינה06.09.12
ולקבל את זה שיש קלפטומנים (מחלת נפש המתבטאת באי שליטה על גניבות) ואנרוקסים חרדים את מסוגלת? ואת יחונן כהן גדול שימש בכהונה גדולה 80 שנה! ונעשה צדוקי את יכולה לקבל? ישנם אין ספור מחלות נפש ל"ע, ובמיוחד סביב נושאים שהיצר בוער בהם בצורה חזקה מכולם (ולא סתם רצו חכמים אחרי ביטול יצר ע"ז לבטל את יצר העריו
קצת אחר06.09.12
23
מדוע הבאת תמונת אליאור חן כדאי שתחקו לעירעור שלו ותופתאו
דב05.09.12
22
סוף סוף מישהו נורמלי פותח קלפים ולא מטאטא מתחת לשטיח... כל הכבוד!!
Efratush05.09.12
21
כאנשים דתיים מוטל עלינו לבדוק מה הדת אומרת במקרה כזה להבדיל מהמשטרה שאינה מתחשבת בשיקולים אלו , לכן צריך ללכת לרב שמבין ולהציג בפניו את כל השיקולים האלו ולעשות מה שיאמר , וכמו שבכל נושא אנחנו יודעים שהדת הכי צודקת גם בזה אנחנו מאמינים כך.
דתי06.09.12
20
לפני יותר מ 30 שנה . הלכתי אח״כ לרבה והוא הלך איתי למנהל . ולא עשו כלום . הוא כ״כ זלזל בזה כאילו אני המצאתי את זה . מי שיודע בחיידרים הי׳ לומדים אחה״צ בכיתה א׳ עד השעה 16:00 . וכך אני זוכר .השעה הייתה 16:15 בערך ואני חזרתי ברגל מהחיידר שמח וטוב לב . ואז ניגש אליי אדם חרדי מהקהילה , ואומר לי אם אתה
מוישי06.09.12
שובר את הלב
לולה06.09.12
19
להעניש חייב כמובן על פי ב"ד רבני שהולך על פי התורה ולא על פי שכלו. אבל לפרסם בתקשורת על מקרים כאלה זה פשע גדול. אין סיבה לפרסם זה סתם רשעות וגועל נפש. מספיק לפרסם שיזהרו אבל לא צריך לפרסם מי המורשע. כמו שמפרסמים על איש ציבור, ש90% מהמקרים זה שקר. וגם אם זה אמת מי אמר שזכות הציבור לדעת. אין זכות הציב
אייל06.09.12
18
לא ראינו את הצדק והיושר כ"כ בפרקליטות ובמשטרה. אני אישית מכיר חניך של אברך שהשקיע בו את כל נשמתו ללא הצלחה והחניך איים עליו שאם לא יתן לו כסף יתלונן עליו ואכן כך עשה ואין צורך לתאר את כל מה שנגרם לאברך וכו' וכו'
אבי06.09.12
17
משפחת התוקף היא גם דבר שצריך להילקח בחשבון. אני מסכימה שאסור לטאטא את הבעיה - צריך לשלוח את התוקף לטיפול פסיכיאטרי/ פסיכולוגי. פניה למשטרה ודישה בנושא ע"י התקשורת ובריש גלי, היא פגיעה עצומה במי שלא עולל רע - המשפחה. יש פתרונות לכל דבר.... אם התוקף ישב בכלא זה לא יעזור לו להפסיק לתקוף - זה רק
נעמה05.09.12
16
אחד מהם זה היצר הרע, וכל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו,וכל הזכרים החרדים גדולים מהזכרים החילונים,לכן צריך לרחם עליהם, לא להעניש כי אינם אשמים שאינם שולטים ביצרם.ואלה שנפגעים צריכים לדעת כי גם ממזר שלא אשם, סובל יותר מהם.
דן סגל05.09.12
כולל מפרשים!!!!!!!!!!!!!!!!!
יהודיה06.09.12
15
אני לא מסכימה עם הקביעה שמי שעושה את זה הוא חולה. נכון! הוא חולה ובלי טיפול הוא לא ייצא מזה, אבל יש בזה גם סוג של לדון לכף זכות, "זה לא אשמתו, זה לא הוא אלא המחלה". וזה כל כך לא נכון! כי מי שהביא עליו את המחלה זה הוא בעצמו. כי שלא שומר את עינו ושומר על עצמו ועושה ככל העולה על תאוותו, זה מה שנהיה ממנ
מור05.09.12
כך אומרים בעלי המוסר. וכך גם את וגם הכותבת צודקות
רר05.09.12
ישנם כאלה שאכן הביאו על עצמם את הקושי, אבל ישנם כאלה שניתן לאבחן פיזיולוגית (לדוגמא במכשירי הדמיית מוחFMRI וכדו') שיש להם בעיה שהופכת את התמודדות שלהם לקשה הרבה יותר, אנשים כאלה לא תמיד אשמים ביצר הגדול יותר שלהם. (למרות שיש בידם במאמץ עליון לרסנו, ולכן חובה לדווח עליהם על מנת שיהיו בפיקוח על שיצליח
קצת אחר06.09.12
14
מה שנכתב מהלב נכנס ללב. ואפילו אם ילד אחד ניצל בזכות המאמר כבר זכית בחלקך בעולם הבא.
כגד05.09.12
13
ב"קול ישראל" הסיפורים על אלימות אינם דווקא בסוף המהדורה... אני מבין שכתבת ככה כדי שיסתדר לך עם מה שאת רוצה לומר, שאתם כביכול יכולים לצנזר ולנתק ת'רדיו כשזה מתחיל, אבל - כאחד שמאזין לרדיו לפעמים אני מעיד, שאין זה כך כלל וכלל.להיפך, כשיש סיפורים פיקנטיים כמו הסיפור של רוז, או הסיפור של האמא החרדית המר
חובש הצלה05.09.12
שאלה חזקה מאוד!!
אפרתוש07.09.12
12
מסכנה ישפוט הקורא בעצמו האם ''עדות האֵם נתמכת באופן מלא בעדויות הילדים ובראיות נוספות, ומשתלבת וארוגה היטב בהן'' כמו שקובע השופט. יוצא איפא שלמעשה אין כל בסיס ראייתי להאשמתו של חן בנוגע לשני האישומים החמורים ביותר המיוחסים לו - אובדן ההכרה של א' והכוויות ברגליו של נ'! וכל שכן לשאר האישומים הזוים
אמת05.09.12
11
שלא בכל מצב ללכת להגיש תלונה .וכאן כל הבעיה .א'הם התוקפים מנצלים זאת .ב' מי הם אלה הרבנים שהחליטו להפקיר את הילדים שלנו??? אלה רבנים חסרי אחריות.ג' אוי לנו אם השיקול של אותם רבנים זה ממנעים אישיים או קירבה לחוג זה או אחר.ואני חושש מאד שאני מאד צודק . לסיכום .יש להם לרבנים המון אשמה בהרס וחורבן בתוך
שפוי 06.09.12
10
רפורמים סוג ב' מקיימים מצוות בין אדם למקום ומזלזלים במצוות בין אדם לחברו, להבדיל מרפורמים סוג א' שמקיימים מצוות בין אדם לחברו ומזלזלים במצוות בין אדם למקום.
דוב06.09.12
חוסר איזון משווע
אפרתוש07.09.12
9
שורש הבעיה היא עצם זה שקוראים ושומעים על מקרים כאובים כאלו ואחרים, זה גורם לקרר את האמבטיה... לכן בצדק ראוי להתרחק משמיעה שמקררת "הנה זה עשה כך וכך" וכדו'. אז ראוי לדעת לטפל בשקט, ולא לצווח יותר חזק שישמעו יותר חס ושלום כאילו זה אפשרי... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף05.09.12
8
כולם יודעים שהסיפור נגד חן עלילה
שרה05.09.12
7
כי ההסתרה על מעשים כאלה דווקא בציבור החילוני היא גדולה הרבה יותר, כי פשוט הכמות העצומה של המקרים שם עד כדי ממש מעשים של יום יום, בכל אופן, כל מה שאת אומרת נכון רק תחליפי את המלה חרדים במלה יהודים ותביני שגם אם את צודקת, את לא חכמה.
אלי06.09.12
או לרוב או כל העמים
אריק111216.09.13
6
ממש מבהיל ומחריד לשמוע על ההסתרה וההשתקה, שלעולם לא נדע מצרות, אנשים כאלה חייב לדווח עליהם ולהכניסם מאחורי סורג ובריח עד סוף ימיהם. אבל באמת אם "מרחמים" עליהם- מה יהיה הסוף? ועל זה נאמר שהמרחם על אכזרים סופו להתאכזר על רחמנים. ה' יצילנו. תודה רבה לכותבת המאמר על הדברים החשובים ומאירי העיניים.
אורה06.09.12
5
לא להרפות מהנושא המשיכי לכתוב על כך עד שהנושא יחלחל ויעשה את השינוי בתפישה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב05.09.12
4
האבא ד' ש' ד' ש' נולד ב 1968 בארה''ב למשפחה אורטודכסית מודרנית. אך הוא ירד מדרך היהדות והשקיע את עצמו בכתות שונות של עבודה זרה וכוחות טומאה מיסטיות. עד התפרצות הפרשה ממש, ד' חזר בשאלה כמה וכמה פעמים, ואליאור חן היה צריך להחזיר אותו בתשובה כל פעם .התחתן ב 93 עם מ' ש' ועבר לגור בישראל, בגוש קטיף, שם
אמת05.09.12
3
מקלדת ולשחרר את חרצובות לשונך בנושאים שאין לך שמץ של ידיעה לפי תגובתך . לכן אתה כנראה שייך לצוות של איזה מוסד,שטיפל בבעיות חמורות ברמה של שוטה שעושה רק נזקים כמו העסקני והרבנים שלך . וכיום אין אנשים שסומכים על הרבנים בפרשייות כ״כ חמורות . שתשובתם היא ב שב ואל תעשה עדיף . אז אל לך להיכנס במקומות שגדו
חיים06.09.12
2
כתבה נכונה בהחלט ויפה מאוד אם כי יש לחשוב היטב לפני שפונים למשטרה מכמה סיבות: א. לפעמים מחוסר ראיות חותכות דוקא גירסת הנאשם לא תתקבל. ב. אם האדם חולה (כפי שקורה ברוב המקרים) העונש לא יעזור הרבה והוא ימשיך במעשיו לא מרצונו אלא מתוך מחלתו. ג. אם זה אפשרי עדיף לאלץ אותו לקבל טיפול פסיכיאטרי או תרופות ל
א. מירושלים05.09.12
א. אם אין ראיות חותכות, אז גרסת הנאשם מתקבלת... אם אין ראיות, פוטרים את הנאשם מפאת "מחסור בראיות". זה ידע בסיסי במשפטים!! לא מגישים כתב אישום אם אין חשד של 99% בנאשם, ושופטי בית המשפט לא גוזרים עונשים אם אין ראיות ברמה של כ97% הוכחה!!! כלומר, במקרים רבים אנשים יוצאים זכאים מחוסר ראיות, אבל כמעט אף פ
שלמה06.09.12
עין ערך נחלאות, הפושעים מסתובבים חופשי!!!
רפאל ש08.09.12
1
כתבה יפה וחשובה, חבל שהיא טיפה בים הההסתרה והשקר, הבעיה היא בצורת החיים של החברה החרדית, הסגירות, ההשתקות וההגזמה בנושאי צניעות
יענקי05.09.12
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

אלו עשרת הדיברות לליל הסדר רגוע ומשמעותי עם הילדים | מדריך מיוחד

חיים דיין | 18.04.24

זעקתו של בן הישיבה

"אתם לא 'החרדים החדשים' - אתם 'החילונים החדשים'", אמר יוני בכאב | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.04.24

לא מתפלל ולא לומד

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24
ש

הכרה בלימודי הסמינר

רוצה ללמוד תואר וחוששת מפגיעה באורח החיים? כנסי >>

כיכר בשיתוף אונ' בר אילן | מקודם

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24
ש

תעשו לעצמכם טובה ותכנסו

יותר זול ממחיר למשתכן - הכירו את ההזדמנות הנדל"נית

כיכר בשיתוף פוואר גרופ | מקודם

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24