כיכר השבת

האמת העדינה

איך לדבר עם הילדים נכון על טראומות?

איך נוכל להנגיש בפני ילדינו אירועים קשים המתרחשים בסביבה הקרובה או כאלו שהגיעו לכותרות • מספר המלצות להתנהלות ההורה עם הילד, בדרך שלא תפגע בו (חינוך)

8
נועם גרין | כיכר השבת | כ"ג בטבת | 27.12.21
למצולמים אין קשר לנאמר
למצולמים אין קשר לנאמר (צילום אילוסטרציה: יעקב לדרמן, פלאש 90)

בשעות האחרונות נחשפנו כולנו לחדשות קשות שמערערות את כולנו. האירוע הזה מטלטל אותנו המבוגרים, ועשוי לטלטל במיוחד את קהל היעד העיקרי של ספרות שעליה גדלנו - הילדים שלנו.

עבור ילדים רבים זאת פעם הראשונה בה הם שומעים על החשדות שעלו בחדשים האחרונים, ועבור רבים עוד יותר זאת הפעם הראשונה בה הם שומעים על האופן בו אדם בחר לכאורה לסיים את חייו.

כהורים היינו מעדיפים לחשוב שהילדים שלנו לא חשופים למידע הזה, אבל אנחנו יודעים שהם בפועל שומעים וחשופים ביותר. לכן, בדיוק במקום הזה חשוב שניכנס ונהיה אנחנו אלה שמספרים את הסיפור, כפי שהיינו רוצים שהם יספרו לעצמם, באופן שתואם לגיל ולנפש שלהם. כך הם יפרשו וילמדו על העולם דרך העיניים שלנו, ולא דרך הבלבול וההצפה שמחכה להם בשיחות עם חברים.

בכוחו של שיח כזה להניח אצלם יסודות של חוסן ובשלות רגשית כדי להתמודד בעתיד עם מידע מציף, מאיים ומבלבל. הם גם יזכרו שאנחנו, כהורים, מהווים כתובת בטוחה ואמינה לשיתוף כשקורה משהו מבלבל או מציף. שיח כזה גם ילמד אותם שגם אנשים יקרים מאוד וחשובים מאוד, יכולים לטעות וליפול. וגם במקרה שעושים מעשים רעים התורה מלמדת אותנו איך לקחת אחריות ולשוב בתשובה.

נחלק במספר נקודות איך נוכל לעשות זאת, את העברת המידע המורכב בדרך הנכונה לבן או לבת, הלכה למעשה: כבסיס, נוכל להשתמש בעקרונות האוורור, האינפורמציה והארגון מחדש, המכונים א.א.א., כדלהלן:

אינפורמציה: לאפשר לילדים לשתף מה הם יודעים. נוכל למשל לומר: "איך היה היום בבית ספר/בתלמוד תורה? האם שמעתם שקרה משהו? קרה היום אסון ורציתי לשמוע מה שמעתם". ההזמנה הזו מאפשרת לנו להבין מה הם כבר יודעים ומבינים, ולהגיב בהתאם לכך.

לאחר מכן ניתן את המידע בשפה שתואמת את הגיל שלהם. נשתמש בשפה פשוטה ובהירה בגילאים הצעירים, ושפה קצת יותר מורכבת בגילאים הבוגרים. נדגיש את נדירות וחריגות האירוע.

אוורור רגשי: נעצור ונאפשר להם להגיב, לשאול שאלות ולשתף במחשבות ורגשות שעולים בהם. נזכור שכל תגובה היא לגיטימית - וניתן לה מקום. נדבר על כך שהסיפור הטראגי יכול לעורר הרבה שאלות שאין לנו עליהם תמיד תשובות.

ארגון מחדש: לדבר על חשיבות השיתוף והפניה לעזרה אם מרגישים קושי. אפשר למשל לומר כך: "אתם יודעים, שלפעמים קורים בחיים דברים שגורמים לנו להיות מאד עצובים או מפוחדים בתוך הלב, וחשוב מאד לשתף את אבא ואמא, או את הרב/המורה בבית הספר, כי כשמשתפים מישהו אחר זה קצת מרפא את הקושי. עכשיו בואו נחשוב איזה מעשה טוב אנחנו יכולים לקבל על עצמנו כדי להתחזק, או נאמר תהילים יחד, וכדו'".

חשוב לזכור כי למרות שהאירוע מזעזע ומטלטל - הזמן בדרך כלל עושה את שלו. תגובות חריגות של ילדים בטווח המיידי הן טבעיות ונורמליות. עלינו כהורים לא להיבהל אם נראה פתאום ילדים מהורהרים או מרחפים בסמיכות למקרה. בכלל חשוב שנזכור שתגובה לא נורמלית למציאות לא נורמלית - זהו דבר נורמלי.

עם זאת, חשוב לעקוב ולשים לב מה שלומם בתקופה הקרובה, ובמה ההתנהגות שלהם משתנה בימים האלה. אם עולה מידע או צורך פרטני יותר - להיות בקשר עם איש מקצוע.

לעתים אירועים חריגים כאלה יכולים לעורר מחדש פחדים ישנים של ילדים וסוגיות של אלימות ואובדן. חשוב להיות ערניים גם לגבי האפשרות הזו.

הכותבת היא נועם גרין, פסיכולוגית בהתמחות שיקומית, בשיתוף קהילת "פסיכולוגים מדברים בחרדית".

תוכן שאסור לפספס
8 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
יישר כוח לכם. כמים צמאים על נפש עייפה. באמת לא ידענו איך ומה לומר לילדים. כל אחד אומר משהו אחר וכאן קיבלנו דעה כתובה מקצועית ובהירה
הורים מודאגים מירושלים28.12.21
7
נקודה למחשבה: ללא קשר לעצם תוכן המאמר, עצם הדיבור הוא זה שהוביל אותנו (ולא רק את ילדינו!) לחוות טראומה. הרי ברור לכל במה עסקינן, וזה שאנו (המבוגרים) כבר "קהי חושים" לטראומות, אומר "דרשני" ענק. ברור שצריך לדבר על זה כדי לעבד את "החוויה" בצורה יותר קלה או "נכונה", אבל אולי כדאי מדי פעם גם לשתוק??? משה
אפרת28.12.21
6
יפה כתבת!
ללא שם28.12.21

הצגת כל התגובות

5
יש גיל שהם לא חייבים לדעת, ובגיל זה אנו מכתיבים להם לאן ללכת וכו' כך שהם לא ייפגעו גם אם לא ידעו, ולגופו של ענין מסבירים שיצרו של אדם התגבר עליו וכמה שזה חמור אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו
משה בן אברהם28.12.21
4
תמיד ללמד את הילדים שהגוף שייך רק להם, שאם משהו אפילו בני המשפחה רוצים לעשות להם משהוא עם הגוף לבוא ולספר .לא משנה לא לחשוד בכשרים לקבל עדות אמתית. אפילו מי שפגע מלולית . בכלל שימו מצלמות בכול מקום....יחסוך הרבה טראומות.
rachel dearness31.12.21
3
יתכן שהכותבת צודקת הבעיה היא שזה בשיתוף קהילת "פסיכולוגים מדברים בחרדית". כלומר הפסיכולוגים לא מדברים דעת תורה ויראת שמיים, אלא פסיכולוגיה גויית לשמה עם שינוי בשפה שהופך את זה ל''שפה חרדית''
איש יהודי28.12.21
2
מקסים שיש מי שמדבר על הילדים כאן אבל וזה אבל גדול חבל שלא ניתנת העצה מה לעשות עם המידע שהילדים מביאים אייך לעבור בן הקו הדק של הכחשה שנותנת כח לאנשים לא הגונים לפגוע בילדים ולילדים הבנה שככה אנחנו כחברה מגיבים ואין להם למי לפנות לבן להשאיר להם את התום והאמון בעולם המבוגרים לדעתי הכתבה מעלה עושה טעון
יועצת חינוכית 28.12.21
1
הבעיה היא כששומעים את הידיעה המחרידה מחברים בלי שום סינון והרדמה זה יותר קשה להסביר להם בלי כל הפרטים כי כבר שמעו חלק ניכר בחוץ...
ללא שם28.12.21
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24

לגזור ולשמור

אלו עשרת הדיברות לליל הסדר רגוע ומשמעותי עם הילדים | מדריך מיוחד

חיים דיין | 18.04.24

זעקתו של בן הישיבה

"אתם לא 'החרדים החדשים' - אתם 'החילונים החדשים'", אמר יוני בכאב | סיפור מטלטל

משה רבי | 11.04.24

לא מתפלל ולא לומד

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24