כיכר השבת

מדריך להורים

כיצד הרמזור יעזור לנו בוויסות התנהגות של ילדי ADHD?

היד תמיד זזה לפני המח, המחשבות בורחות החוצה והסביבה מתרחקת: אחד המאפיינים הבולטים של ילדי ADHD הוא אימפולסיביות. הכירו את מודל הרמזור שיעזור לכם כהורים, לווסת את התנהגות הילד (חינוך ילדים).

טובה אור | כיכר השבת | ח' בטבת | 20.12.23
הרמזור מלווה את הילד בכל צעד ושעל בחיים
הרמזור מלווה את הילד בכל צעד ושעל בחיים (צילום: שאטרסטוק)

המחשבה תמיד מגיעה דקה אחרי הפעולה. הוא מושיט את היד לכוס שנשפכת ואז מתחרט. הוא בועט באחותו שעצבנה אותו ואז מתחרט, מתחצף לרבי ואז מתחרט. המחשבות בורחות לו החוצה מבלי שהתכוון. אי אפשר שלא לראות את התנועות האימפולסיביות שלא לומר האינסטינקטיביות שלו. כזה הוא- ילד עם ADHD או בעברית: 'הפרעת קשב ופעלתנות יתר'.

אחד המאפיינים הבולטים של ילדים אלו הוא אימפולסיביות, המתאפיינת בנטייה לפעול ללא שליטה עצמית ללא שיקול דעת וחשיבה על השלכות המעשה. רק עולה מחשבה והם קופצים לפעולה. מבלי להפעיל תהליך של עיבוד נתונים והסקת מסקנות ואז מתחרטים על דפוס הפעולה. לצערנו, גם בפעם הבאה הם יתנהגו באותה השיטה ללא למידה מטעויות העבר.

אז איך נלמד ילד לווסת את התנהגותו או במילים פשוטות: לעצור לפני מעשה?

נלמד את מודל הרמזור

אחד התרגילים האפקטיביים לתרגול עצירות וויסות זה תרגיל הרמזור. נבצע את התרגיל בשלבים:

כשהילד רגוע, נשב אתו במקום מרגיע ובטוח ונבחר לשוחח אתו על סיטואציה שבה הוא נוהג להגיב באימפולסיביות. לדוגמא: התנפלות על קערה מרכזית בארוחת הצהריים.

ניצור עם הילד רמזור גדול ונניח על הרצפה. הרמזור יכלול שלושה עיגולים גדולים: עיגול אדום, כתום וירוק. ניתן ליצור את הרמזור מדבק חשמל, בריסטולים צבעוניים, קליקס, חישוקים, וכו'. המטרה היא שהילד יוכל לעמוד בכל עיגול.

לאחר שיצרנו את הרמזור ניגש למלאכה:

שלב ראשון: אדום- עוצרים

א. נבקש מהילד לעמוד בעיגול האדום ונבקש ממנו לשחזר את הסיטואציה. נשאל ללא שיפוט או ביקורת: "מה היה שם?", "ממה נפגעת?", "איך הרגשת?" "מה עשית?", נברר לגבי הרגש: "באיזו עוצמה הרגשת את זה מ - 1 עד 10"? בשלב זה רק נקשיב, ללא שיפוט וללא ביקורת.

ב. לאחר שהילד סיפר על הסיטואציה מהזווית שלו, נדבר עם הילד על משמעות הרמזור בכביש, ולמה חשוב לעצור לפני שנכנסים לצומת - כדי שלא יהיו תאונות, וכו'.

שלב שני: כתום- תכנון הפעולה

בשלב זה נאמר לילד לעבור לעיגול הכתום ונתחיל לתרגל סימולציות מחשבתיות. נשאל את הילד: "איך עוד יכולת להגיב?" "מה עוד אפשר לעשות כש"?… נדרבן את הילד לתת כמה שיותר רעיונות תגובה לסיטואציה, גם אם הם לא רלוונטיים עבורו. רצוי לאפשר לילד להציע רעיונות משלו ולא לענות במקומו, עד כמה שזה מתאפשר. ניתן להציג את כל האפשרויות שהילד מציע על גבי ציור או בדרך הצגת מקרה ולבקש מהילד למקם את זה בגרף/ סולם מחיובי לשלילי.

שלב שלישי: ירוק- התנהגות חילופית חיובית

נבקש מהילד לעבור לעיגול הירוק ונשאל אותו: אם המקרה קורה שוב: איך היית רוצה לנהוג מבין האפשרויות שהצעת? מה לדעתך היה קורה אילו היית מגיב כך? איך היית מרגיש? מה הייתה התוצאה?

ולחיי המעשה...

כשהילד כבר מתורגל מספר פעמים בסימולציית הרמזור, ניתן לתלות בבית רמזור קטן שיהווה תזכורת: אדום- עוצרים וחושבים מה קרה, כתום- מתכננים: חושבים מהם האפשרויות תגובה הטובות ביותר, ירוק- בוחרים באפשרות הטובה ביותר. ככה נעבור בבטחה.

כשהילד כבר מראה חיבור לרעיון הרמזור ושולט בעניין. ניתן להזכיר לו בעדינות לפני אירועים מועדים: "הרמזור". זה יהיה קוד סודי ביניכם שיעזור לילד לעצור ולשלוט בהתנהגותו.

עוד על התמודדות עם ילד מאתגר

עוד על חיזוק התנהגות חיובית

עוד על הבנה לנפש הילד

עוד על חינוך ילדים

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24
ש

חופשת חורף באירופה

השיטה: הזמינו מוקדם וחסכו מאות שקלים במחירי הטיסות>>

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24