כיכר השבת

"אפרטהייד בסמינרים החרדים"

מה באמת מתרחש בסמינרים החרדים? אנשי נוער כהלכה הגישו תשובה לבית המשפט ובה נתונים מדויקים, לטענתם, על כמות התלמידות הספרדיות. לטענתם, המנהלים אינם מוכנים גם כי בכל כתה נתונה יעלה אחוז הספרדיות על המכסה ולכן הם מדללים אותן באמצעות פיזור בכיתות אחרות

21
מענדל גרוזמן | כיכר השבת | ז' בחשוון | 23.10.12
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)
התפתחות בבג"ץ הסמינרים: עמותת "נוער כהלכה" בראשות עו"ד יואב ללום, הגישה הבוקר לבית המשפט תשובה מפורטת לטיעוני הנתבעים – ובה היא טוענת כי האפלייה על רקע עדתי בהליך קבלת התלמידות למוסדות החינוך נמשכת וכי דבר לא השתנה: "הגם שהייתה אמורה זו להיות "שנת תיקון", שבה תבוער מן העולם תופעת ה"נומרוס ספרדיקוס", מכסת ה"ספרדיות" בסמינרים החרדיים, תופעה פסולה, בזויה ומשפילה, מלמדים הנתונים כי בשטח לא קרה דבר. המכסה נשמרת בקפדנות, בוודאי בסמינרים הגדולים במגזר החרדי, הנחשבים והנחשקים".
לדברי העותרים, הנתבעים לא הביאו נתונים אמיתיים ומדוייקים המוכיחים כי הליך הקבלה הוא אובייקטיבי, והרקע העדתי לא משמש עילה לדחייה. לעומת זאת, הם מציגים נתונים המוכיחים כי האפלייה נמשכת ומכסת ה"30% ספרדיות" עדיין נמשכת. הנתונים נאספו ונצברו ע"י "נוער כהלכה" בדרכים שונות, ביניהם אנשי קשר במחלקות החינוך העירוניות, כיון שלא ניתן לה גישה ישירה לנתוני התלמידות.

הספרדיות בסמינרים: הרשימה המלאה

תמונות המצב שהם מבקשים להראות באמצעות הצגת נתוני התלמידות היא כי ככל שהסמינר נחשב ונחשק יותר אחוז הספרדיות בו מועט, והוא עולה בהתאמה לירידת רמת הסמינר והביקוש אליו, עד כי רק בסמינרים הספרדיים – "גטאות", כלשונם – כמעט כל התלמידות הינם ספרדיות.
רשימת האחוזים שהם מציגים הינה מדויקת עד לרמת עשיריות האחוז, כך – למשל – הם מציינים כי בסמינר "דרכי רחל" (מנדלסון) למדו בשנת תשע"ב רק 80.07936508 % תלמידות אשכנזיות; במכון בית יעקב למורות (שרנסקי) - 77.48427673%, וכן הלאה. גם במודיעין עלית המצב דומה ובסמינר "מאיר" למדו רק בשנה"ל האחרונה רק 31.07% ספרדיות וב"פורשטיין" - 27.02%.
בתשובה המשפטית מציינים העותרים ארבעה שיטות באמצעותם המנהלים מצליחים לשמור על ההרכב העדתי של התלמידות: יבוא תלמידות אשכנזיות מערים אחרות, נוהל המאפשר העדפה של תלמידות שלהם אחיות הלומדות כבר בבית הספר, פתיחה של כיתות נפרדות לספרדיות, דילול הספרדיות בכל כיתה ופיזורם בכיתות השונות.
לטענתם, המנהלים אינם מוכנים גם כי בכל כתה נתונה יעלה אחוז הספרדיות על המכסה ולכן הם מדללים אותן באמצעות פיזור בכיתות אחרות. בצמוד לכך הציגו העותרים רשימה שמית של שמות המשפחה בכיתות ט' בסמינרים נבחרים על מנת להוכיח כי מרבית השמות הם שמות משפחה אשכנזיים. את השמות הפרטיים של התלמידות הם השמיטו בכדי למנוע פגיעה יתירה בהן.

"לציבור החרדי אין רצון חופשי"

הרבנים הינם חלק מהגורמים לשימור האפלייה, כך לדברי העותרים. הם מתארים כיצד המבקשים להשתמש בכלים המשפטיים בכדי למחות על האפלייה שהופנתה נגדם מאויימים על רבני הערים: "רבני הערים וריכוזי האוכלוסייה החרדיים מטילים איסור, חרם ושמתא על מועמדת שפונה לועדת ערר, ומגדירים אותה כ"מוסרת" ו"מלשינה". הטלת אימה זו נעשית הן באמצעות פניה ישירה למשפחות, הן באמצעות פרסום כרוזים, בחרנו לצרף, כדוגמא בעלמא, מודעה שפורסמה בעיר מודיעין עילית בדבר האיסור על הפניה לועדת הערר של משרד החינוך".
התשובה מתארת את הנורמות הנהוגות בחברה החרדית ומסבירה כי הן מקשות על יישום התקנות אותם הוציא משרד החינוך. "כאשר מדובר בציבור החרדי קשה תמיד לדבר על קיומו של "רצון חופשי" העומד לבני המגזר בכל הנוגע לפניותיהם לרשויות", הם כותבים.
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
ברוב הסמינרים אין בגרויות והמקצועות היחידים שיש זה מורה/גננת/מזכירה!! הולכים ללמוד בתיכון חרדי מה הבעיה????ומהתיכון יוצאים עם מקצוע ובגריות מלאות...אני רק שומעת סמינר אני נגעלת...חח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספרדוסית23.10.12
10
אני מצביע למיכאל בן ארי , בדעותיו התורניות ובענייני דת ומדינה הוא הצביע בכל ההצבעות כמו ש"ס ויהדות התורה, רק שהוא ח"כ אמתי איש אמת שיעיף מארצנו את כל הסודנים (לאפוקי מאריה דרעי שאמר שזו גזענות...) ,והוא לא מוכן לוותר על אדמת ארץ ישראל , שאפו .
עובר אליו :23.10.12
עמוד שידרה חזק ולכמה חרדים יש את זה?
..23.10.12
9
אריה דרעי טטפל דחוף במופעה מכוערת זו הגיע הזמן!!!!!!!!!!
הרבנית23.10.12
ונצח את האשכנזים הקיצונים הגזענים
ספרדי גאה23.10.12

הצגת כל התגובות

8
קוראים לזה גאווה, כבוד, בכל מה שלא קשור לה' האמיתי. לא משנה אם הגאווה באה מהכיוון המתנשא על אחרים או המחסיר מול אחרים. לשניהם אותה בעיה. והפיתרון- להמליך כבר את ה'. ה' ירחם על עם ישראל
א23.10.12
אשריך
Chassidish23.10.12
7
30 שנה קיימת ש"ס, מליארדים עברו תחת ידי העסקנים. בכסף זה אפשר היה לבנות מוסדות פאר לציבור הספרדי.אלא שהם עסוקים בביזת המליארדים, ולא נותר כסף למוסדות חינוך מפוארים.
דן סגל23.10.12
בכזה גועל נפש שנובע רק מכבוד בעיני בשר ודם. ושוכחים לגמרי לגמרי שהמטרה היא למעט בכבוד עצמו ולהרבות בכבוד המקום. לעשות רצון קונינו שמקונן ומצער על מה שאנחנו עושים לו..
ה23.10.12
6
לליטאים?
shaul23.10.12
ולא צבע עור. כמו שחסיד יכול להיות גם ספרדי וגם אשכנזי. אבל גזענות למשל זו מחלת נפש.
מ23.10.12
5
עכשיו זה הזמן להסיר את הכפפות ולבקש מבג"ץ לפרק את מפלגת יהדות התורה העומדת מאחורי הסמינרים ודואגת לתקציבם בכל הסכם קואלציוני. הפוליטקאים ליצמן פרוש וגפני הם האשמים האמיתיים. יש לחסל אותם לפני הבחירות. פעם אחת ולתמיד.
יצחק23.10.12
4
מה אתם מקשקשים? צאו לרחובה של עיר תראו איך הרבה בנות ספרדיות נראות, לא להאמין שהן בנות סמינרים, אנחנו בקושי מסתדרים איתן בשכונתנו, איך ניתן להם לקלקל את הסימנרים ? ואלו שהן צנועות הן כדרכן של ספרדיות בנות תורה מחכלכות על חברותיהן ודואגות שלא ילמדו איתן, בואו נדבר על זה באמת
יוסי אבו23.10.12
3
לו אפשרות לפני שנים לפתור אבל הפטרונים האשכנזים לא נתנו לו
חי23.10.12
2
כל הכבוד לללום על מלחמת הקודש שלו.. עושה חסד של אמת עבור ציבור יהודים ענק. ( הם ספרדים אבל עדיין יהודים) אני אישית ספרדיה שהכנסתי את ביתי רק לבתי ספר וסמינר ספרדי. לא ניסיתי ולא רציתיבכלל להרשם בסמינר אשכנזי.. לא חסר בסמינרים הספרדים יר'ש ומידות טובת לבנות. אבל כאן המלחמה היא עקרונית להשמיד את הגזענ
סנאית23.10.12
1
מנהלי הסמינרים החלאתיים,לא בוחלים בכלום. הם עושים איפה ואיפה,על פי "דעת תורה" כמובן של אף אחד, רק שתמיד הם יודעים לגלגל עיניים כאילו הם נשענים על "דעת תורה" וכדו'. בהמשך,גם במסלולים הם מתנהגים בבוטות ובכוחניות וגובים שכ"ל מופרז,שיצויין שהנו גבוה משכ"ל המשולם באוניברסיטאות. אשר על כן מומלץ לסגור א
משה23.10.12
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24