כיכר השבת

מאור פנים. גם לחרדים

הרבנים החרדים פרצו דרכים שבלעדי גם רבני צוהר לא היו מוצאים את ידיהם ואת רגליהם. ניקח לדוגמא את מכון צומ"ת לפתרון בעיות הלכתיות טכנולוגיות הנחשב כאחד מיצירות הפאר ובלי ציניות) של הציונות הדתית בישראל. מייסד המכון, הרב ישראל רוזן, קיבל את הכשרתו לכך במכון המדעי טכנולוגי להלכה בראשותו של המדען והרב החרדי לוי יצחק הלפרין שיצק את כל היסודות הידועים כיום בנושא זה

51
יעקב ריבלין | כיכר השבת | כ"ג בניסן | 03.04.13
כותב השורות
כותב השורות (צילום: כיכר השבת)

כמי שמכיר או חשב שהוא מכיר את הרב רפאל שמעון (רפי) פויירשטיין, הופתעתי לרעה מאוסף העלבונות שהטיח בשבוע שבעבר בעולם התורה וההלכה האורטודוכסי – חרדי בישראל. הרב פויירשטיין הוא אמנם מבכירי רבני צוהר, שיחסם לחרדים הוא הסמל המסחרי שלהם, אך מגוריו בתוככי שכונה חרדית והיכרותו הקרובה עם אחיו שחורי הכיפה, גרמו למקלדתו להנפיק בשנים האחרונות כמה מאמרים יוצאי דופן בהם הובעה הערכה ואמפטיה (יחסית. יחסית) למגזר אליו אין הוא משתייך.

צר היה לי איפוא להיווכח שמאז הבחירות האחרונות אף הוא נסחף בטרנד האנטי חרדי שמנשב מאז הבחירות האחרונות. לשיא הגיעו הדברים במאמר שפורסם בערב שביעי של פסח ואשר גרם לי לשפשף עיניים בתימהון. הזהו הרב פוירשטיין בעל המחשבה המקורית והבנת השונה ממנו או שמא מדובר במתחזה? מקריאה חוזרת ונשנית לא נותר אלא להסיק כי אכן מדובר באיש שהכרתי (גילוי נאות הכותב מתגורר בשכנותו של הרב פויירשטיין שמצדו מתפלל בבית כנסת חרדי מאוד הדבוק לביתו). וזאת, לאור רהיטות הכתיבה והדיאלקטיה הבהירה המאפיינת אותו. כף הזכות שיש לי ללמד עליו נובעת ממאמר חז"ל הידוע "בא לכלל כעס בא לכלל טעות". את היסוד לכעס הוא מניח בעצמו בראשית דבריו: רגש הנחיתות שהוא מזהה אצל רבני הציונות הדתית הלאומית מול הרבנים החרדים. הנה עובדה היא, טוען הרב פויירשטיין, שבמו"מ לפני הקמת ממשלת הדרת החרדים באו הרבנים הציוניים למשכנם של הרבנים החרדים ולא ההפך.

מכלל אותו כעס שכח הרב פוירשטיין כלל בסיסי ביחסים שבין רבנים לבין עצמם. בחברה הישראלית העולם שייך לצעירים אך בחברה התורנית נותנים כבוד לגיל ולמעמד. כל הרבנים החרדים שאת ביתם פקדו הרבנים הציוניים ההם בני תשעים עד מאה. ההערצה אליהם, ולא רק בגלל הגיל אלא מסיבות נוספות הידועות הייטב לרב פוירשטיין, חוצה מגזרים ועדות ונעצרת רק על פתח דלתם של רבני צוהר. והאמת: ולא של כולם. לפני כחודש נועדתי לשיחה ארוכה עם יו"ר הארגון הרב דוד סתיו (הפגישה נערכה בחדר העבודה של הרב פוירשטיין) ואת דברי ההערכה ששמעתי ממנו על הרב עובדיה יוסף ניתן היה לכתוב כחלק ממאמר מערכת ב" יום ליום". בטאונה של תנועת ש"ס.

הכעס גרם לרב פוירשטיין לחטוא באוסף של קביעות שהגדרתם כמופרכות היא סוג של אנדרסטייטמנט. תורת החרדים, הוא קובע בנחרצות, היא תורה גלותית שאינה מתמודדת עם החיים החדשים שנרקמו כאן במאה האחרונה. הוא אף משתמש בביטוי "תורה של גלות" שהוא גלגולו של ביטוי דומה שהיה נפוץ מאוד בספרות המשכילים של המאה התשע עשרה שניהלו קרב מר ועיקש נגד היהדות האורדטודוכסית. תורה של פעם - הם לעגו לרבנים הזקנים מי שיעיין במאמריו הראשונים של הראי"ה קוק שנכתבו מיד לאחר שסיים את לימודיו בישיבת וואלוזין שברוסיה (ישיבה שנסגרה לאחר שראשיה סירבו לשלב בה את תוכנית הליב"ה של משרד החינוך הרוסי) יראה את הלהט בו הוא יוצא נגד התבטאויות נלוזות מסוג זה.

ולגופם של דברים. האב המייסד של החברה החרדית הישראלית הוא הרב אברהם ישעיהו קרליץ הידוע בכינויו הספרותי תורני "החזון איש" . תורתו הפרושה על פני שמונה כרכים עבי כרס היא נכס צאן ברזל שהקנה לו תהילת עולם. עד כדי כך שאפילו הראי"ה קוק, בו נאחז הרב פוירשטיין, טרח לבוא ולבקרו מספר פעמים בביתו. חילוקי הדעות ההשקפתים ביניהם היו חריפים וידועים לכל. ואף על פי כן הוא לא חיכה עד שהחזון איש יבוא לבקרו בביתו בירושלים, למען הפגן זקיפות קומה ציונית דתית לאומית כפי שדורש הרב פויירשטיין, אלא ירד למעונו הצנוע בבני ברק.

הלזאת תורת הגלות יקרא?

מסגרת הכשרתו התורנית של הרב פוירשטיין לא כללה, כנראה, לימוד בספריו העמוקים והקשים של החזון איש (הרבה יותר קל להוציא תעודת סמיכה מהרבנות הראשית ולכתוב מאמרים בתקשורת החילונית) ולפיכך אין הוא מודע, כנראה, לשפע ההתמודדויות עם המציאות החדשה שזימנה ההתפתחות הטכנולוגית המואצת הנדונות בספרים אלו. החזון איש היה מהראשונים שעסק בשאלת היחס לחשמל ובעיותיו ההלכתיות האין סופיות. (הראשון שקדם לו היה גאון ירושלמי צעיר שלימים נודע כרבי שלמה זלמן אוירבאך, ראש ישיבה אולטרא חרדי ומגדולי הפוסקים בדורינו שהיה מקובל כסמכות הלכתית מכרעת גם בציבור הדתי לאומי. לאחר פטירתו צעדו מאחורי מיטתו כל בני הישיבות הציונית הדתיות בישראל ורבניהם). את הכרעותיו בנושא סבוך זה הוא שאב מתוך הויות אביי ורבא אותם מגדיר הרב פוירשטיין כתורה של גלות.

תורתו "הגלותית" של החזון איש החזירה לתחיה מקצועות הלכתיים שלמים שכמעט הלכו לאיבוד במשך אלפיים שנות גלות. בוילנא ובוורשא לא התמודדו רבנים עם הלכות שאין דינם אלא בארץ ישראל בלבד כמו: תרומות ומעשרות. שמירת שביעית, איסור חדש ועוד רבים. בכולם הוא עסק תוך התמודדות יום יומית עם שאלות מציאותיות שהופנו אליו מההתיישבות היהודית החקלאית המתחדשת בארץ ישראל. בו בזמן הוא גם התמודד גם בעיות כמו חליבה בשבת במקום שאין גוי שיעשה זאת (מציאות נדירה בגולה) הקמת מקוואות טהרה עם משאבות חשמליות ואין ספור סוגיות הלכתיות טכנולוגיות שהונחו בפניו. הלזאת תורת הגלות יקרא.

אם יטרח הרב פוירשטיין להכנס לספריה של ישיבת הסדר המכבדת את עצמה הוא יעמוד על חלוקה מוזרה. ספרי המחשבה והאגדה הם ברובם של הראי"ה וממשיכי דרכו ההגותית. לעומת זאת במדפי ספרי השאלות והתשובות של הדורות האחרונים מרבית הספרים הם של פוסקים חרדים גלותיים. הוא ימצא שם את סדרות השו"ת של הרב משה פיינשטיין (אגרות משה) של הרב אליעזר וולדינברג (הציץ אליעזר) של הרב שלמה זלמן אוירבאך, של יבדל"א הרב עובדיה יוסף, של איש העדה החרדית הרב יצחק וייס (מנחת יצחק) ואפילו את ספריו של הרב יוסף שלום אלישיב, המנהיג אולי השמרני ביותר של היהדות החרדית. כל אחד מהספרים האמורים גדוש בשאלות שנשאלו על ידי בני דורינו. לחלקן אין תשובות בספרי הדורות הקודמים יען כי התחדשו יחד עם המציאות המשתנה ללא הרף.

הנה מקבץ קצר של שאלות הנדונות בספרים המוזכרים וברבים אחרים שלא הוזכרו: הזרעה מלאכותית. פונדקאות. הנדסה גנטית. קביעת רגע המוות בהתאם למידע שמספק המכשור הרפואי החדיש. ניתוק מכשירים לחולה סופני. קו התאריך ועוד מאה נושאים אחרים שלא נדונו בתקופת אביי ורבא אך נשפטים אך ורק בהתאם לכללים שנקבעו על ידם. האם לזאת מתכוון הרב פויירשטיין כאשר הוא מדבר על תורה חלקית בלבד? אתמהה.

הן אמת שהתחום היחיד בו לא עוסקים הפוסקים החרדים הוא הלכות והליכות יום העצמאות. מי שנפשו חשקה לדעת האם יש לומר הלל עם ברכה או בלי ברכה. האם יש לומר תחנון בה' אייר גם כאשר הטכסים הרשמיים נדחו לו' או ז' אייר , והאם מותר להסתפר ביום זה - ימצא תשובות רק במשנתם של רבני צוהר. הפוסקים החרדים לא נתנו את דעתם לכך. אם מפני שאין הם מייחסים ערך דתי לחג שנקבע על ידי מחוקקים חילונים שבעצמם אינם אומרים בו הלל. ואם מפני שסדר יומם העמוס חייב אותם להתמקד בשאלות קרדינליות יותר כמו שבת כשרות ומקוואות בצד הנושאים האקטואליים שהוזכרו.

ומי התיר את העגונות? רב שחור וגלותי

והנה חידה שאפילו הרב פוירשטיין לא יתקשה לענות עליה. כשנדמו תרועות הקרב של מלחמת יום כיפור הכריז הצבא על עשרות חיילים כנעדרים או חללים שמקום קבורתם לא נודע. מבחינה הלכתית לא היה בהכרזה זו כל ערך שיחלץ את נשותיהם מכבלי העגינות. תיקי העגונות נדדו מבית דין אחד למשנהו ואף רב, נאור ומתקדם ככל שיהיה לא הסכים לקחת אחריות. מי לבסוף עשה זאת והתיר את העגונות. א) הרב שלמה גורן. ב) הרב דב ליאור ג) הרב צבי יהודה קוק. ד) אף תשובה לא נכונה.

אין לי ספק שהרב פוירשטיין יבחר מיד באפשרות האחרונה כי גם הוא יודע שמי שעשה זאת היה רב שחור וגלותי, כבן חמישים ושלוש לערך, שנפגש עם קציני צבא בכירים. תחקר אותם על סטטיסטיקות של הרוגים ופצועים במלחמות המאה העשרים (לדוגמא: מה ההסתברות של הישרדות במקרה של פגיעה ישירה בטנק כאשר אש מנשק קל נורית על מי שמנסה לברוח ממנו). מתוך חקירותיו הוא בנה מערכת של כללים הלכתיים מפתיעים והצליח להתיר את כל העגונות. חזור שנית. את כל העגונות. בניגוד למי שהוזכר כאפשרות השנייה בשאלה הוא זכה לברכתם של כל הפוסקים החרדים האחרים כמו הרב אלישיב והרב שלמה זלמן אוירבאך. למי שלא הבין לבנתיים המדובר הרב שהתיר הוא הרב עובדיה יוסף. איש מורם מעם שלא למד ליב"ה מימיו ומחנך את צאן מרעיתו בדרכים עליהם יצא קצפם של הרב פוירשטיין וחבריו.

הרבנים החרדים פרצו דרכים שבלעדי גם רבני צוהר לא היו מוצאים את ידיהם ואת רגליהם. ניקח לדוגמא את מכון צומ"ת לפתרון בעיות הלכתיות טכנולוגיות הנחשב כאחד מיצירות הפאר ובלי ציניות) של הציונות הדתית בישראל. מייסד המכון, הרב ישראל רוזן, קיבל את הכשרתו לכך במכון המדעי טכנולוגי להלכה בראשותו של המדען והרב החרדי לוי יצחק הלפרין שיצק את כל היסודות הידועים כיום בנושא זה. ועדיין לא הזכרנו את הפורומים לאתיקה ורפואה בת ימינו שנוסדו בראשיתם על ידי רבנים חרדים ולאחריהם הגיעו רבנים ציונים דתיים. אוף. החרדים האלה. בכל דבר הם מקדימים. ולא רק בהוויות אביי ורבא.

הרב פוירשטיין הוא בן גילי ובן שכונת מגורי ילדותי בירושלים. לא עקבתי אחרי מסלול לימודיו בתיכון אך כמרבית חברינו בבית הספר הממלכתי דתי המשכתי את לימודי בישיבה תיכונית בירושלים. כל רבותי שם היו מהזרם החרדי. השפעתם גרמה לכך שחלק הארי של תלמידי הישיבה התיכונית יצאו אחרי מבחני הבגרות ללמוד בישיבות חרדיות ושם "השחירו" לחלוטין. רק ברבות השנים, כאשר ישיבות ההסדר העמידו מתוכם רבנים הראויים ללמד הוחלפו הרבנים עם הכיפות השחורות בחובשי כיפות סרוגות. אגב. ראש ישיבת ההסדר הגדולה וכמדומני גם הראשונה היה הרב החרדי חיים יעקב גולדוויכט. אולי הרב פויירשטין עוד זכה להכיר אותו. המסקנה: לא היה היה עולם תורני לאומי פורח אלמלי היסודות שהניחו עבורו הרבנים החרדיים.

הרב פוירשטיין וחבריו טוענים שהם מציגים בפני הצבור החילוני את פניה הנעימים והמסבירים של היהדות. אם כך הם עושים - יפה הם עושים. שבעים פנים לתורה ואף דרך זו פן היא. יורשה לנו רק לבקש מהם כי יזכו ממאור פניהם לא רק את אחיהם החילונים אלא גם אותנו: האחים החרדים. שאלמלי כן אנו עלולים להגיע למסקנה המצערת שלא במאור פנים אמיתי מדובר אלא בתרגילי שיווק מוצלחים.

הכותב הוא פרשן פוליטי ועורך חדשות בעיתון החרדי בקהילה.

תמצית המאמר פורסמה באתר ווינט. כאן מתפרסמת המהדורה המלאה.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
מאמר מוצלח ביותר.
יהודי03.04.13
22
כמו כן גם הגר"מ אליהו, ואולי אף ר' אברום (אז לא היו חרדלניקים וגם עם היו הם לא ממש קשורים אליהם, הם (כולל ר' אברום שכן כיבדוהו לשם שינוי) מקובלים בסביבת גדוחי התורה ואף נימנים עימהם. הם פשוט לא התקיפו את הציונות הדתית ובחרו בדרך אחרת של קירובם לדת, כמו כן גם הגרש"ז שאך יש דלי"ם שרואים עצמם כתלמידיו.
אמת לאמיתה03.04.13
וכן הבנו , אנחנו לא יהודים , הרפורמים כן אנחנו לא... נ.ב רק אגיב שזו ברות לא לעיין בשו"ת של הגר"מ אליהו, ובורת לומר על הרב פראנק הרב אוירבעך והציץ אליזר זצ"ל כחרדים (אין צורך להתייחס לטענה המגוחכת על הרב שפירא מרכז הרב היא מעוז הציבור הדת"ל)
אברהם03.04.13
אליהו עוד אפשר להתוכח, אבל על כל השאר אין אפילו ויכוח, כולם אהובים, כולם ברורים, כולם גיבורים, כולם קדושים, כולם חרדים וכולם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה: ואם אתה רוצה להתוכח, אתה מוזמן לבחור קיר.
היודע03.04.13
גם הגרצ"פ פרנק וגם הציץ אליעזר רחוקים מאוד מההשקפה החרדית המצויה כיום. הם בפירוש כותבים דברי שבח והלל על כך שקמה המדינה. והם מגדירים אותה בספריהם מפורשות כאתחלתא דגאולה. (אני ראיתי זאת בעיני בספריהם. אם אתה דווקא רוצה, אני אחפש ואביא לך את המ"מ המדוייק. ) לגבי הגרש"ז אויערבאך: הוא הגיע כמה פעמים למר
אי03.04.13
*גדולי. *שאף. *ידועים.
אמת לאמיתה03.04.13
21
מאמר מצוין שנותן בראש לרב פוירשין ולכל דומיו
אחד העם03.04.13

הצגת כל התגובות

20
ריבלין נראה לי שזה המאמר הכי טוב שקראתי ממך מעודי תמשיך כך בהסברה חרדית גאה!!!
מוישי03.04.13
19
חבל גם לי על הזמן למאמר כה רדוד
יצחק לב03.04.13
מאמר מצויין ומכונן. אם לזה אתה קורא רדוד אני לא יודע איך לקרוא לכתבות שלכם בסרוגים ובכיפה. ואגב תגובה: 2 אתה מטומטם תגובה חסרת תוחלת באמת.
כן וישר03.04.13
18
החזו"א קרא לרב קוק 'מרן'
נתנאל03.04.13
17
כמות הידע של הכותב קטנה בהרבה מכמות העובדות שהיו מאז הוקמה מדינת ישראל , לא אתייחס לכל המאמר מפני שזמני יקר וגם ככה בזבזתי זמן רב בקריאת מאמר מגמתי, אתייחס לעובדה אחת , ויאמינו לי הקוראים מתוכו שכל המאמר מסולף , אכן הרב עובדיה (שטועה מי שיגדירו כחרדי , הכותב לא טרח לעיין ביביע אומר ששם הרב מתייחס לי
אברהם03.04.13
16
יש "אין ספור" ספרי שות והלכה שיעורים בלימוד של הרב קוק ותלמידיו הכתיבה רק מוכיחה שפוירשטין צודק
דוד03.04.13
15
א. אתה צודק בכך שהרבנים החרדים חידשו בכל התחומים. אולם זה הדבר הנכון היחיד בכל דבריך. ונתחיל לציין במה אתה טועה ומטעה גם יחד: ב. ובכן ראשית אתחיל דווקא בפרט שולי יחסית , שבו ההטעיה מצידך הכי מובהקת: אתה כותב שנהוג שרבנים צעירים הולכים לרבנים קשישים. אתה צודק עקרונית, אבל מה הקשר בין הכלל הזה לבין המ
אליהו03.04.13
לטעות אחת ממש קורצת. החרדים לא שונאים לא אתכם ולא את החילונים! הם כועסים וכואבים על מה שאתם עושים ועל איך שאתם הורסים את הדת היהודית, כל אחד בדרכו שלו. מה שכן הדתיים הלאומיים כמו כן גם החילונים שונאים שנאה עמוקה את החרדים ואפשר לראות זאת בכל מקום. את זה ביחד עם גודל הבורות שלהם על החרדים. העם ארצות
דורש צדק03.04.13
הדבר הראשון שאתה מפגין בתגובתך זה בורות איומה. אתה חושב שכל מי שיש להם כיפה סרוגה חושבים אותו דבר (או הצביעו לבית היהודי...) ואתה לא מודע בכלל לפערים העצומים שיש בציבור הזה... (וזה ממש כמו שמישהו יגיד שיגאל עמיר היה חרדי כי היתה לו כיפה שחורה)... אתה לא מודע שיש חלק מהחרדלי"ם (הגרצ"י טאו ועוד) שהצב
אני03.04.13
צריך לומר: שבישיבות *הציוניות* מצויים כל ספרי הרבנים החרדיים במקום מרכזי. ואם זה לא נקרא "מעריך", מה כן נקרא??
אני03.04.13
הנה שני קישורים למכתבים של הרב טאו מהתקופה האחרונה http://www.kipa http://www.kikarhashab
אני03.04.13
http://forumpics.a7.org/
אני03.04.13
14
ומנהלי הסמינרים שלנו ימשכו להפיץ את "תורת פיירשטיין" שאגב בן דודו מנהל סמינר חרדי "חשוך" בקריית ספר.
עזרא03.04.13
13
הוא ביקר בבני ברק אך כלל לא הלך למעונו של החזו"א. אדרבה, החזו"א בא אל המקום בו דרש הרב קוק ומפאת כבוד הרב קוק הוא עמד במשך שעה ארוכה כל זמן הדרשה!!! אגב, הציץ אליעזר היה חרדלי וכן הרב פראנק ועוד גדולים שהיו מתלמידי הרב קוק זצוק"ל.
בן תורה03.04.13
12
השאלה העולה והמדכאת מקריאת מאמריהם של הלבלרים החרדים היא: האם אלו מיטב המוחות החרדיים? האם אלו הטיעונים הניצחים הטוחנים הרים ומשברים כל סברא עקומה? אם כך הוא - מה שווה לימוד התורה שלכם. אחינו החרדים, תבינו, עם ישראל חפץ בלימוד תורה, בסברות ישרות ובפלפולי אמת. אך מי שכל חייו בעקמימות ובקרומקייט, לא י
דוד03.04.13
11
א. אתה צודק בכך שהרבנים החרדים חידשו בכל התחומים. אולם זה הדבר הנכון היחיד בכל דבריך. ונתחיל לציין במה אתה טועה ומטעה גם יחד: ב. ובכן ראשית אתחיל דווקא בפרט שולי יחסית , שבו ההטעיה מצידך הכי מובהקת: אתה כותב שנהוג שרבנים צעירים הולכים לרבנים קשישים. אתה צודק עקרונית, אבל מה הקשר בין הכלל הזה לבין המ
א03.04.13
10
יעקב , מרבית הנושאים שהזכרת נכונים גם בגלות: חליבה בשבת, פתרונות רפואיים שונים, פונדקאות, וכו'. היכן יש התייחסות ל: ניהול מדינה ע"פ ההלכה : בתי משפט, צבא, חברות בילנלאומיות , ניהול ממשלה, ניהול חברות כגון חברת חשמל, מים וכו' שאי אפשר בלעדיהן גם בשבת? ניהול מערכות כפולות של מתן הכשרים - כל הבד"צים ל
מוטקה03.04.13
9
הרב ראובן זכאים כתב בזמנו: סערה בכוס יין הם מציבים עצמם כרבנים נאורים, מסבירי פנים, אינטלגנטים,ועובדים בהתנדבות. תוך שהם משמיצים את הרבנים האחרים, בהכללה בוטה וגסה. כנראה הכל מותר והכל אפשרי כדי ליצור אהדה ואמפתייה ציבורית ותקשורתית. הם מדברים גבוהה גבוהה על הסברת פנים? מאידך בונים כל העת את עצמ
אביהו גולדנברג04.04.13
8
א-לא ידוע על כך שהרב קוק הלך לבקר בבית החזו"א ב-מבין הפוסקים החרדים הרב עובדיה כן השיב על ענין הלל ביום העצמאות עין חלק ה'
אמת03.04.13
7
נראה שאין לך מושג בגרוש בכתבי הרב קוק בכל חלקי התורה. מעבר לענקיותו בתורה הנגלית הוא היה חכם רזים שאין שני לו, בכבוד ריבלין תשווה את הגותו האמונית אם כל גדול חרדי ותאמר אם ניתן בכלל להשוות. אתה פשוט בור!
מזרחי03.04.13
לעולם הפעולות נמדדות בתצאותיהם, ואם הדלי"ם זה התוצאות אז כניראה שיש בעיה בפעולה ומפעילה.
אמת וצדק03.04.13
מודדים רב ת"ח /גאון !!!
רוני03.04.13
שממנו אתה מצטט, עיין בש"ס הלבן של הרב וקבל פרופורציות!
מזרחי03.04.13
6
אותי,לצערי העולם החרדי הצליח ליצור חומה של שנאה כלפי עצמו ועחיו לערוך חשבון נפש נוקב עם עצמו, עד אז נמשיך לעשות לחפש את טובת המדינה, אחרי שאשמע שרבנים חרדים עורכים חשבון אמיתי לצה הציבור הישראלי שונא אותנו ויחפשו ויפשפשו במעשיהם אפשר להאיר פנים. שלום שלום, "אחיי" החרדים
אליעזר04.04.13
"גדולה שנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים יותר מאשר אומות העולם שונאים להם" ולא אנחנו יצרנו אותה אלה היא נוצרה, הנכון לאמר; הייתה שם תמיד.
דעת04.04.13
5
מאמר מושקע ומשובח, איכות מעולה בתוכן ובהגשה. ריבלין חייב להצטרף לצוות הסברה של הציבור החרדי - ויפה שעה אחת קודם! רהוט, מקצועי, חד, מדוייק, ומעניק חווית קריאה! כל הכבוד! נהניתי מאד והתגובה שלי היא הכרת הטוב לריבלין.
איציק03.04.13
4
מה דעתך על החלטות הרבנים החרדים בעת הקורונה? האם כעת אין יתרון לצעירים יותר על פני הרבנים המבוגרים שאינם מודעים אולי לנושאי מדע ורפואה?
שמואל ח.30.09.20
3
אחרי שחרפתם וגידפתם את הדתיים? אחרי כל הלשון הרע שהוצאתם? ממש קוזק ניגזל. אגב ממתי הרב עובדיה נחשב "חרדי" אצל הליטאים? על זה נאמר משהו חדדש מתחיל...
אתם רציניים?03.04.13
2
המאמר לא בא בשום מקום לפגוע בכבוד הרב קוק זצ"ל שכבודו וכבוד תורתו במקומם מונח. אי לכך התגובות שבאות לדרוש את כבודו של הרב קוק לא יכירם מקומם כאן, גם אם יש לו טעויות הסטוריות קלות בדבר מי בא למי, למרות שלמי שמכיר מקרוב את הסיפורים מסתבר שהרב קוק אכן בא לחזון איש. המאמר בא להצביע על הטעויות של ר' רפי
דעת האברך03.04.13
1
בס"ד. ניכר מדבריו של אותו רב כי הוא תומך ברפורמה, בשינוי, משהו שהיהדות איננה סובלנית אליו. היהדות היא לא דת מתחדשת. לצערי הרבה הולכים היום מציבור הד"לים וזונחים את האורתודוקסיה לשם הרפורמה והתרבות המערבית. עצוב.
Shout4Heaven03.04.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24