כיכר השבת

ההטעיות של ועדת פרי

פחות חרדים מגוייסים, 300 "עילויים" בישיבות ההסדר

חוק הגיוס החדש שגיבשה ועדת פרי להגברת השוויון בנטל, מתברר כהרבה פחות נוצץ ממה שרודפי החרדים קיוו להשיג, אך לעומת זאת מדובר בהישגים מרשימים לציבור הדתי לאומי, שבדרך להשגת האתנן שלהם עטו לחסל את עולם התורה החרדי. אלו הסעיפים והנתונים שבוועדת פרי היו שמחים להסתיר (חדשות)

14
שאול כהנא | כיכר השבת | כ"א בסיון | 30.05.13
פרי חוגג, אתמול
פרי חוגג, אתמול (צילום: פלאש 90)

חוק הגיוס החדש שגיבשה ועדת פרי להגברת השוויון בנטל, מתברר כהרבה פחות נוצץ ממה שרודפי החרדים קיוו להשיג, אך לעומת זאת מדובר בהישגים מרשימים לציבור הדתי לאומי, שבדרך להשגת האתנן שלהם עטו לחסל את עולם התורה החרדי.

אך למרות הנתונים, חוק הגיוס במתכונתו הנוכחית עדיין מסוכן מאוד לציבור לומדי התורה, בשל לא מעט סעיפים אפלים ובהם האיום להשלכתם לכלא של אלפי לומדי התורה והעובדה כי לראשונה במדינה ייאסר על אלפים רבים להידבק לאמונתם ולשקוד על התורה במסירות נפש.

ב'מעריב' מדווח הבוקר כי החוק החדש דווקא יפחית את גיוס החרדים בתקופה הקרובה. למרות 'חוק טח' שהוגדר כלא שוויוני ובוטל, בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכל קנה מידה במספר החרדים שפנו לשירות צבאי. בשנת 2012 גויסו כ-1,500 חרדים לצה"ל, ומספר דומה לשירות אזרחי, וזאת בכפוף ליעד שנקבע ב'חוק טל' המקורי.

עם זאת, לפי החוק החדש, בשנת 2013 יעד הגיוס לצה"ל ולשירות אזרחי הוא רק 3,000 חרדים, פחות ממה שהיה נקבע באמצעות חוק טל וללא ועדת פרי. גם במידה והיעדים ימומשו במלואם, עדיין, בעוד שלוש שנים, בני ה-18 שלא יתגייסו יהיה כמחצית מהאוכלוסייה. לא ממש דגל השוויון בנטל המדובר.

מלבד זאת, החוק הנוכחי מנציח את אי השוויוניות בשירות תלמידי ישיבות ההסדר, שמשרתים שירות קצר מאוד, ולפי החוק אודות להתעקשות 'הבית היהודי', שירותם יימשך 17 חודשים בלבד.

לפי 'מעריב', בצה"ל מדווחים בשבועות האחרונים על ירידה חדה בהיענות הציבור החרדי לגיוס, לעומת המגמה שנוצרה בשנים האחרונות, וזאת בשל הדיבורים על גיוס בכפייה.

בעיתון 'ישראל היום' מדווח הבוקר כי באחד הסעיפים בוועדת פרי הוחלט כי 300 תלמידים מהישיבות הציוניות יזכו לפטור ויוגדרו כ"עילויים" בדומה ל-1,800 הפטורים שיינתנו ל"עילויים" החרדים, לפי הוועדה.

לפי הדיווח, בתחילה הוחלט לתת 150 פטורים אך לחץ של השר אורי אריאל מ'הבית היהודי', הביא להכפלת מספר הפטורים ל-300 תלמידים.

גורם המעורב בנושא אמר ל'ישראל היום' כי "מדובר בסעיף שמנסים להחביא אותו תחת הרעש סביב גיוס החרדים, ישיבות ההסדר זוכות ליחס קל עד בלתי מובן. בוועדה הוחלט להאריך את שירותם של בני ישיבות ההסדר בחודש אחד בלבד וכעת מאשרים להם עוד מאות תלמידים שיקבלו פטורים".

בכיר בבית היהודי אומר כי "עד ביטול חוק טל, היה בסמכותו של שר הביטחון לאשר לאנשים שלומדים בישיבות תחת התואר 'תורתם אומנתם' לדחות שירות צבאי כל שנה עד גיל הפטור. בדקנו ומצאנו שהמספרים של מי שעושה את ההסדר הזה בישיבות הציוניות הגבוהות הוא דומה".

הפרשן לעניין חרדים של 'חדשות 10', אבישי בן חיים, פרסם אמש בדף הפייסבוק על אחת ההטעיות של וועדת פרי, וטוען כי לא מדובר ב-1,800 פטורים אלא 33 אלף פטורים.

"עוד הטעייה רווחת באשר לוועדת פרי: חושבים שמעכשיו יהיו 1,800 במעמד תורתם אומנותם. זה לא נכון. יהיו 33,000. שלושים ושלושה אלף! וזה עד גיל 26 בלבד", כותב בן חיים.

בן חיים ממשיך ומפרט את המספר של מקבלי הפטור: "מחזור חרדי מוערך ב-8,000 לשנתון. מגיל 18 עד 21 כל החרדים יקבלו דחיית שירות. זה אומר 24,000. מגיל 21 עד גיל 26 בכל מחזור 1,800 יקבלו פטור. זה אומר עוד 9,000. סך הכל עד גיל 26: 33 אלף".

במאמר המוסגר הוא מוסיף כי "יש עוד אלף חרדים בכל מחזור שנעלמים בין השורות. מחזור: 8,000. יעד גיוס: 5,200. פטור: 1,800 באוויר: 1000".

"ויש עוד קטע: הישיבות ימשיכו לקבל תקציב על חרדים שיתגייסו", כותב אבישי בן חיים, "ועוד אחד: הורידו בדיווחים בשנים האחרונות את מספר תורתם אומנותם, על ידי שחרורם בגיל 28 במקום בגיל 32, ועכשיו מורידים ל-26".

"ושוב נשאלת השאלה", הוא מסיים, "למה במקום האשליות על גיוס חרדים שיעלו הון לא להעלות דרמטית את תגמול חיילי צה"ל?".

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
הם מעריכים מאוד את לומדי התורה!
שלום30.05.13
8
גם החרדים יכולים לפתוח מסלולי הסדר
אבנר כהן30.05.13
7
אצל הדתלי"ם זה המצוה הכי חשובה לא? אז מה זה פטורים שירות מקוצר וכדו' מה עם הידור מצוה?... מסירות נפש למצוה?...
נויעח30.05.13

הצגת כל התגובות

6
כל לימוד התורה שלכם שווה - לרמת הדיבור שלכם גרמתם השנאת הדת על רוב עם ישראל ברדיפת האתנן שלכם שנים על גבי שנים דחקתם את רגלי הרבנים הציונים מכל חלקה טובה זלזלתם בכבודם ועכשיו שקמו נגדכם אתם פוערים את פיכם בצורה המתאימה בדיוק "לבני תורה"
יהודי30.05.13
את החילונים ואת עצמכם, רק פגעת ביהדות ובלומדי התורה, אתם הראשונים שהעלתם מחשבה לגיס בני ישיבות אתם אין בכם לא תורה, לא מעשים טובים, לא אהבת ישראל, לא יראת שמיים רק צביעות, רק שנאה, רק עמ-ארצות, רק פגיעה בתורה, רק זלזול בחכמים, רק רע, רק רע, רק רע, עורבים שכמותכם עופו ואל תחזרו.
ד"לים לגיהנם02.06.13
5
עף הביתה
כלכליסט30.05.13
4
ראשית, כולם יודעים שמדובר ב-1800 לשנה... מדובר על מחזור גיוס. אף אחד לא חשב שפתאום השנה שלפני תאבד את הפטור. ובאשר ללמה לא לתגמל יותר את המשרתים - התשובה פשוטה. כי שום תגמול שהוא לא יכול להתקרב למה שאנשים יכולים להשיג בשלוש שנות עבודה בחוץ. (אל תחשבו רק על קרביים, תחשבו גם על מתכנתים). ובניגוד לח
דויד30.05.13
3
בס"ד אחי ואחיותי היקרים , הבל הבלים הכל הבל ורעות רוח של בערב רב השולט בכיפה. הקב"ה משית עלינו גזרות אלו דרך הכלבים הללו על מנת שנצעק אליו ויושיענו כדכתיב: "וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלוקיך מייסרך" . תם עידן כוחי ועוצם ידי , הקב"ה רוצה להביא הגאולה עכשיו ממש, אך יש צורך באתערותא דל
מרדכי היהודי30.05.13
2
על שנאת חינם שמעת כותב יקר? מזתומרת "עילויים" במרכאות, כאילו אין שם כאלה??
עמנואל30.05.13
1
אפשר להקים ישיבת הסדר חרדית ולהנות מאותם התנאים מי שבוחר להמשיך במצב הקיים זו החלטה שלו וכידוע "אין התורה נקנית אלא..."
יעקב ישראל30.05.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24