כיכר השבת

משרד החינוך פורש את טלפיו

נכנעו ללחץ: לימודי ליב"ה בישיבות של גור ונדבורנה

הציבור החרדי בהנהגת גדולי ישראל נאבק נגד הניסיונות הבוטים של משרד החינוך להתערב בתכני הלימוד בחינוך החרדי הטהור ולכפות את לימודי הליב"ה, אך ל"כיכר השבת" נודע כי שתי ישיבות - "חידושי הרי"מ" של גור בת"א וישיבת נדבורנה בב"ב, נכנעו והכניסו לימודי חול אל הישיבות הקדושות • חשיפה (חרדים)

75
ישי כהן | כיכר השבת | ח' באלול | 14.08.13
נכנעו ללחץ: לימודי ליב"ה בישיבות של גור ונדבורנה
(צילום: פלאש 90)

חשיפה >>> בזמן שהציבור החרדי כולו, בהוראת גדולי ישראל ומנהיגי הדור, נאבק נגד הניסיון להחדיר אל עולם התורה את לימודי הליב"ה ונגד כל התערבות של משרד החינוך בתכני הלימוד במוסדות החינוך החרדיים, מתברר כי מתחת לפני השטח החלה הנסיגה המסוכנת מהחינוך על טהרת הקודש, שגורמת לדאגה גדולה וחרדה בקרב גדולי ומאורי הדור.

הראשונים לחצות את הקווים, הן שתי ישיבות חרדיות של החסידויות המרכזיות 'גור' ו'נדבורנה', שהחלו להכניס את לימודי הליב"ה מהדלת האחורית, במסגרת לימודי הקודש בישיבה.

ל"כיכר השבת" נודע, כי שתי הישיבות נכנעו ללחצי משרד החינוך והחלו בהליך הכנסת מקצועות חול במסגרת לימודי הקודש בישיבה, וזאת כדי לקבל תקציב של 100%, כפי שזוכה כל תיכון במדינת ישראל. בכך, בתקדים מסוכן, הפכו הישיבות לתיכונים חרדים.

הישיבות המדוברות הן "חידושי הרי"מ" המשתייכת לחסידות גור בתל אביב, וישיבת נדבורנה בבני ברק.

יצוין, כי הגדרתן המשפטית של הישיבות החרדיות ככלל במשרד החינוך היא "תרבותי-ייחודי", כאשר מנגד כל תיכון אחר זוכה לתואר "מוכר שאיננו רשמי".

מבדיקה שערכנו במערכת האינטרנטית "הכל אודות מוסדות החינוך", עולה כי אכן שתי המוסדות המדוברים מוגדרים כעת כ"מוכר שאיננו רשמי", מה שמעיד על הכנסת לימודי הליב"ה.

בנוסף, בישיבת "חידושי הרי"מ" של חסידות גור, החליטו להסוות את הכנסת לימודי הליב"ה על-ידי הגדרת שמו של המוסד בשם: "ביה"ס חינוך לנוער", וזאת בזמן שפרטי ההתקשרות של המוסד המופיעים במערכת האינטרנטית, מובילים אל ישיבת "חידושי הרי"מ".

ישיבת נדבורנה, "מוכר שאינו רשמי", מעמד שונה מזה שלו זוכים שאר המוסדות (צילום מסך)
ישיבת חידושי הרי"מ בתל אביב, הפכה ל"ביה"ס חינוך לנוער" (צילום מסך)

בשיחה שקיימנו עם מזכירות ישיבת נדבורנה בבני-ברק, אישרו שם את הפרטים והוסיפו: "יש לנו מסגרת כזו בתוך הישיבה, למי שרוצה ומתאים לזה".

את מזכירות ישיבת חידושי הרי"מ לא היה ניתן לאתר עד לשעת פרסום הידיעה.

יצוין, כי במסגרת לימודי הליב"ה לומדים התלמידים במוסדות שפות, ספרות, מתמטיקה, טבע, מדע וטכנולוגיה.

גדולי ישראל הבהירו: לא להחדרת לימודי ליב"ה

בתקופה האחרונה, עם היוודע רצונם של אנשי משרד החינוך להכניס את לימודי הליב"ה לתוככי עולם הישיבות יצאו גדולי ישראל במתקפה חריפה נגד ההחלטה.

מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן תקף את התוכנית ובמכתב שפרסם נאמר: "מה שבאים כיום להתערב ולדרוש מאיתנו לשנות את סדרי הלימוד על-ידי הוספת עוד שעות של לימודי חול ומאיימים בשינוי תקציבים", הוסיף ראש הישיבה, "הלא שיתבוננו הם בעצמם לאיזה הצלחות הגיעו בחינוך רח"ל".

הגראי"ל שטיינמן הוסיף וכתב כי "יש לעמוד כחומה בצורה ולא לשנות כחוט השערה מדרך החינוך שקיבלנו וחינכנו עד היום. ונקווה שנצליח להמשיך לחנך את ילדינו עד ביאת גואל צדק בלי שום שינוי".

הגראי"ל שטיינמן התנגד לליב"ה, "יש לעמוד כחומה בצורה" (צילום: פלאש 90)

גם כ"ק האדמור מויז'ניץ תקף את הכוונה להכניס את לימודי הליב"ה לעולם התורה, ובמסגרת משא חיזוק שנשא בפני אלפים אמר: "עוררתי על כך בחג השבועות ואני חוזר על כך שוב, נלך בעניין החשוב הזה למלחמת חורמה, לא נכנע ולא נוותר. אין להתערב בחינוך הטהור", אמר האדמו"ר.

"כשסבי בעל האמרי חיים מויזניץ זצ"ל נשאל האם להתיר לימודי חול בעברית ב'חיידרים' שלנו הוא השיב שלא צריך את הכסף אם יתערבו לנו", הוסיף האדמו"ר מויז'ניץ.

האדמו"ר מויז'ניץ סיפר כי לפני תקופה קצרה, כשהתקיימה אסיפה בביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בנושא שמירת החינוך הטהור, "אמרתי בשם אבי בעל ה״ישועות משה״ זצ"ל כי אם השלטונות או משרד החינוך ינסו לכפות עלינו ללמוד גמרא מסויימת בבוקר ומסכת אחרת בערב, נעשה בדיוק הפוך".

"צריך להבהיר זאת לכולם כי בנושא הזה אין שום פשרות, לא נקבל שום התערבות בתכנים. אני פחות חושש מאלו המנסים להילחם בנו אלא יותר מאלו המציירים עצמם כאילו רוצים לדאוג לנו לטובתנו אך בעצמם מטרתם להתנכל לעולם התורה", חתם האדמו"ר את דבריו הנחרצים.

תוכן שאסור לפספס
75 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
לטוביה הנבער ונטול הבינה שלום , לא אנחנו אלו שמאמינים בקסמים , נסים ונפלאות , ושאר שטויות השייכות לעולם ההזייה ובלעדי הדת היו שמורות לנרקומנים ומסוממים בלבד. הטפשות שלך וחיסרון הדעה העצמאית שלך פשוט זועקים מבעדי הטקסט , אנא ממך , נצור לשונך כי דברי טמטום הנך מדבר! וכעת לנושא: אין יותר שמח ממני על
אביאל15.08.13
טיפש מכוער
דעת16.08.13
הכסילים שאין בהם דעת. וכופר באמונת אבותיך. ומוציא את איוולתך ברוב טיפשותך ובורותך. וברוך מילים יותר: אל תמהר לאבד אוצר נצחי בגלל טימטום ליבך וחוזק יצריך עליך, והאיך תדע אם אמיתי הוא או לא עם לא בדקת בעצמך? להוציא את עצמך מכלל ישראל בגלל בורות ושנאה לא מובנת? אתה יכול לקרוא לעצמך חכם אח"כ?
רחמי יהודי16.08.13
מה יש לדבר אתך בכלל? למה אתה בכלל כותב, מה אין לך מה לעשות בחיים? אין לך משפחה? חברים? משהו?.. אין!? אתה צריך לטרוח בשביל להטיל את הגיגך באתרים בזמן שנוטפת משפתיך צחנת פיך מהשנאה ליהודים?
מה אתה ומי?16.08.13
לך קרא שוב ידידי. אני באותה עמדה כמוך.
-טוביה-15.08.13
לעשות תשובה, החוצפה השיגה על גבול אפשרי?
מאיר16.08.13
ומפה כבר לנו יש מה לומר על דברי הכפירה המכוערים שכמותך חדל אישים ערב רב. אתה פשוט כלום.
מבהיר16.08.13
29
מה האמירות האנטישמיות האלה? וכי מדובר בחזירים או ביהודים? "חינוך טהור"? מה קורה בישיבת פוניבז? פניה לערכאות של גויים, קידוש השם למהדרין. ההשתלחות ביהודים בכינוים של: גויים, עמלק, רפורמים, דלי"ם ועוד. "אהבת ישראל" במיטבה. ה' ירחם ויכפר בעד.
אריה15.08.13
28
מי שקצת יבדוק ויבין... גאונות, אוכל פירותיהן בעולם החרדי והקרן קיימת בעולם התשובה וד"ל
חוזב"ת15.08.13

הצגת כל התגובות

27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל14.08.13
26
בעבור כמה אלפי שקלים בוגדים בכלל הציבור
נח14.08.13
25
אוי לנו כי הושברנו!
יעקב14.08.13
24
דברים שקשורים למציאות ומאפשרים להשתלב בחברה מודרנית. חרדים בכל העולם לומדים לימודי ליבה - ורק כאן החליטו שאסור.
אני16.08.13
23
איננו טהור. הוא בונה אדם בור שמציית ל"גדולי ישראל" הוא לא בונה אנשי הלכה ולמדנים. אלה נבנים לבד בכוחות עצמם. אל תספרו לי סיפורים על חינוך טהור מדובר במניפולציה של עסקנים שרוצה לשלוט בציבור רחב!! לפחות נראה אתכם באים ומודים שהחינוך אצלכם דפוק מיסודו!! עזוב אותך מליבה ! כמה בציבור החרדי באמת באמ
James15.08.13
22
סופ סופ יוצאים להתפרנס בכבוד ולא מקופות
מוישי15.08.13
21
אם הכתבה נכונה פירוש הדבר הוא שלפיד יהיה ראש הממשלה הבא או מינימום ראש מפלגה גדולה גם בבחירות הבאות. מה יהיה השלב הבא? הורדת פאות תמורת תקצוב?
עמוס שנער15.08.13
20
גם לנו מגיע להתפרנס
מרים14.08.13
19
הכל מותר "להם" בשביל כסף ממש כמו עובדי עבודה זרה
הכסף יענה הכל14.08.13
18
אין לכם בושה, כנופיית זבי חוטם ונטולי דעת ובינה? האם אתם, נטולי כל יכולת שיפוט, ההולכים כעדר מתלהם ונוהמים על כל דבר שאתם, בעיני רוחכם, מדמים כ"אסור", מסוגלים להעז לנסות ולשפוט את מר"ן כ"ק האדמו"ר מנדבורנה? או מגור? כולכם, נוהים אחרי פסיקה הלכתית שנוצרה בידי רבנים חרדים, שבתוכם ובתוך עצמם הם רבים ו
-טוביה-15.08.13
וזו אינה הדרך החרדית
מגיב בשער15.08.13
לאדם חסר דרך ארץ, משתלח, מדבר בצורה פוענית, נוהג בצורה ברוטאלית על הכביש, לא נותן זכות קדימה, נדחף בתור - אז אני אמנם אינני חרדי. אם הכוונה ב"חרדי" לאדם ששומר נגיעה, שומר עינו, שומר פיו ולשונו, מקפיד על כשרות, 3 תפילות ביום, שמירת שבת כהלכתה, לימוד סדיר, כיסוי ראש (לי ולרעייתי), חינוך דתי לילדים, צנ
-טוביה-15.08.13
תתבייש לך טוביה זה לא כך מנהלי המוסדות נכנסו לאדמו''רים ומרו להם שחסר כסף ובזה הם ישלימו את החסר !!!! הם לא יודעים שזה מזיק לרוחניות של הבחורים !!!!!!! השם ישמור
י.ג.ש.18.08.13
17
צריך לעשות רק מה שגדולי התורה יורו
גרוזיני15.08.13
16
והולכים להתפרנס ירבו כמותכם
מוישי15.08.13
15
בעקבותיכם, אבל קודם כל שיכניסו בתת"ים
חנה1014.08.13
אמן ואמן
דוב15.08.13
את הבן שלי לא קיבלו בנדבורנה לת''ת כי אני מחזיק אייפון וכרגע הם הולכים ללמד ליבה וזה עוד אחריי שהם טענו שהם יסדרו את הישיבה לישיבה יותר חסידית שומו שמים או לכאן או לכאן רק כסף מדבר אליהם ????????? אני מאוד אוחז מהאדמו''ר שליט''א הוא ת''ח עצום עם הרבה חכמת חיים רק יש הרבה יועמים שמשגעים אותו עם שגעונ
יחיאל ע.15.08.13
אתה צודק כ''ק מרן רבנו האדמו''ר שליט''א מאוד חכם אילו לא היה לוקח אותי לגבאי, אבל אני יודע שחכמת חיים יש לו מאוד גדולה כמו אחיו מביתר.
אלימלך ג.18.08.13
14
הוא מזכיר לי מפרעה הוא גם אמר...הבא.. פן ירבה.. אבל בסוף נהרג עם כל עמו הרשעים הארורים
הוא מזכיר לי מפ03.10.13
13
תמיד בשורה התחתונה החסידים עושים מה שמכניס ל"אנ"ש" והורסים הכל חבלללללללללללללללללל
חסיד שוטה15.08.13
12
ם לימודי חול
עוז15.08.13
11
הכל מותר "להם" בשביל כסף ממש כמו עובדי עבודה זרה, נדבורנה בני-ברק משפילה עצמה ?????? בעבור כמה אלפי שקלים בוגדים בכלל הציבור החרדי, אוי לנו כי שברו אותנו זרקו אותנו לרחוב , אין לי כרגע ישיבה אני בלי מסגרת, אתמול קיבלתי הצעת עבודה בפיצריה בבני ברק, מה נראה לכם אני אחד שעובד בכאלה דברים ???. אני לא
חיים מרדכי ד.14.08.13
אתה צודק , אין לי מילים להודות לך על כל מה שכתבת כי תאמין לי שיש עוד מאות אנשים שאוחזים כמוך, רק הם מפחדים ורועדים ואין ביכולתם לומר ולהגיב את דברם, אני רוצה להודות לך על זה שאינך מתבייש ומפחד מאף אחד ואתה אכן כותב מה שהאמת בנדבורנה, אני רוצה לאחל לך חזק ואמץ, אני אוחז שתכנס כן לבית כנסת תלמד שעתיי
י.ג.ש.18.08.13
10
אבל מי שיש לו רק תורה, גם תורה אין לו.כניעה מוחלטת לכסף הציוני, יום שחור לציבור החרדי, יום טוב לבחור החרדי שיוכל בעתיד לפרנס משפחתו בכבוד
דן סגל14.08.13
דעת בעלי בתים היפך דעת תורה, כאן יש בכי'ה לדורות בגלל ההתמכרות לכספי המדינה. רק סאטמר ונטורי קרתא שמסרו את נפשם כל השנים כדי לא לגעת בתקציבי המדינה נשארו על טהרת הקודש. יש לציין את ויז'ניץ שלא נתן לעצמו להתמכר ו'חתך' ימינה. הי ירחם...
יוסל'ה15.08.13
אין מה להתהדר בחינוך הסאטמראי או הנטורי קרתא. כמויות פרות הבאושים שם מסבירים הכל!!!
תתבגר, כדאי!15.08.13
9
הוא לא יודע החסידים והגבאים ומנהלי המוסדות עובדים עליו שיגיד כן או שיחתום וזה יביא כסף, הוא לא הולך לבדוק אם שיקרו עליו :
ח. נדבורנה ביתר18.08.13
8
זו בשורה טובה על הבוקר. הגיע הזמן שאנשים יקחו אחראיות על החיים שלהם ויתחילו ללמוד איך לפרנס עצמם כמו הרמב"ם, רש"י ועוד גדולי ישראל שגם למדו וגם התפרנסו. העסקונה החרדית רועדת.
יוסף המספר15.08.13
אתה מכיר את הרמב''ם את הרש''י הקדוש שאתה מדבר כך, ???????????????? יכול להיות שאתה צודק בזה שאנשים צריכים לעבוד אבל להשוות בין הראשונים זיע''א, לדור שלנו בושה וחרפה :
יהודי שכואב לו 18.08.13
7
ושאלתי אותו היתכן שישיבת חרדית חסידית תלמד ליבה? והוא ביקש ממני להיכנס לאתר של משרד החינוך הנקרא "מיתר" ושם ראיתי שאין שום תיקצוב ללימודי ליבה לא למוסד שנקרא ביה"ס לחינוך ונוער ולא למוסד שנקרא חידושי הרי"ם!! חשוב לציין שבשנתיים האחרונות הוחלף ההנהלה בישיבת חידושי הרי"ם!
אלי 15.08.13
6
השלב הבא גיוס לצה"ל.... אתם כבר יודעים שהנח"ל החרדי הוא זמני בלבד. יבוא יום והוא יתפרק ואתם תשרתו כמו כולם בצה"ל עם חילונים ועם נשים....הגיע הזמן תהיו ציונים. אנחנו עם אחד לא?!
ציוני14.08.13
5
רק היום פורסם שלשליש מהבוגרים בישראל אין פנסיה. מי יפרנס את האנשים האלו כשיזדקנו? מדובר בהפקרות. לימודי ליבה יבטיחו את זכות הבחירה של התלמידים. מי שירצה לעבוד שיעבוד, מי שרוצה להסתמך על שולחן נדיבים שיסתמך.
עופר14.08.13
כדי לקבל פנסיה עובדים גם במכירת גרעינים בוטנים.ולשלם פנסיה.
ישורון15.08.13
אדיוט. הכתבה הזו כמו רבות אחרות מראות עד כמה המצב הזוי אנשים עובדים ועובדים קשה ואין להם פנסיה ואין להם הרבה זכויות בגלל שהמדינה עושקת אותם! ראה ערך עובדי קבלן ראה ערך הפגנות עו''ס ורופאים קצת לפתוח עיניים. לא התעודה ולא העבודה מביאים את הפרנסה, דווקא חרדים מוכשרים שמשקיעים בנדל''ן בלי לעבוד ובלי לל
כלכלן15.08.13
4
וני מכבד את ההחלטה הזו . הם לפחות הגיעו למסקנה שבלי ללמוד לימודי חול אין אפשרות להתפרנס בכבוד . חייבים להחדיר אתזה לכל הישיבות הקדושות . אני בעד
רועי 15.08.13
3
אבל עכשו שיאיר לפיד ושות' מנסים להתערב בחינוך ובערכי החברה החרדית, אז אין פה על מה לדבר בכלל. כמו שאמרו חז"ל "בשעת השמד - אפילו ערקתא דמסנא" (פירוש: בשעה שמנסים להילחם בדת - אפילו על צורת קשירת הנעליים אסור להתפשר!)
עזרא15.08.13
2
ישיבות חסידיות מעולם לא היו קדושות חוץ מטבילה במקווה אז מה הפלא ?!!!
דובר האמת15.08.13
מה שכתבת זה לשון הרע על עם ישראל. רוץ למקווה, והשכם לסליחות עם הספרדים. אתה חייב את זה לעצמך.
-טוביה-15.08.13
1
"יצוין, כי במסגרת לימודי הליב"ה לומדים התלמידים במוסדות שפות, ספרות, מתמטיקה, טבע, מדע וטכנולוגיה" רק לא זה... (דובר בציניות)
מושיק15.08.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 17:16

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 14:54

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 14:26

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 11:03

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10:37
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24