כיכר השבת

על ימין שהוא ימין

מאמרו של ח"כ ישראל אייכלר בהמודיע עורר סערה, וב'דגל התורה' מאשימים אותו בביזיון גדולי התורה הליטאים • האם אכן היה זלזול? קראו את המאמר המלא והחליטו בעצמכם (חרדים)

29
ח"כ ישראל אייכלר | כיכר השבת | כ"ג בחשוון | 27.10.13
על ימין שהוא ימין
(צילום: פלאש 90)

חבר הכנסת הרב ישראל אייכלר הואשם על ידי גורמים ב'דגל התורה' כי הוא מבזה את גדולי התורה הליטאים, וכי במאמרו בהמודיע הוא כינה את החלטת מועצת גדולי התורה "שריקת העדרים של עסקנים".

האם אכן היה זלזול בגדולי הדור בדבריו של אייכלר?

'כיכר השבת' מגיש את המאמר המלא מהמודיע, קראו והחליטו בעצמיכם.

בטרם ניגש לעסוק בנושא הבחירות לעירית ירושלים שהתקיימו בשבוע שעבר, צריך להדגיש נקודת יסוד אחת: כל יהודי חרדי חייב להישמע לדעת רבותיו שליט"א, והוא אינו זקוק להסברים למה הוא הצביע או לא הצביע בהתאם למה שהורו לו רבותיו. לכן, ברור שזכותו וחובתו של כל מי שהורו לו רבותיו להצביע עבור מועמד "הליכוד ביתנו" לראשות העיר לקיים מצוותם, בוודאי שטעמם ונימוקם עמם. ובאותה מדה בדיוק, ברור שזכותו וחובתו של כל מי שלא הורו לו רבותיו עבור מי להצביע, לקיים מצוותם, ובוודאי שגם הם טעמם ונימוקם עמם.

בשורות אלו, נפרט את טעמם ונימוקם של אלה אשר לא הצביעו למועמד מסויים לראשות העיר. ואקדים לכך, את שזכורני את הגאון החסיד רבי זעליג שטיצברג זצ"ל, שעבר ברחוב וראה קבוצת אברכים שמתווכחים בעניני השעה. אחד החסידים הנלהבים ניסה להסביר שהרבי שלו צודק. פנה אליו רבי זעליג זצ"ל בשאלה: מנין לך שהרבי צודק?!
החסיד הצורב נדהם. מה? לרבי זעליג יש ספקות? אמר לו: "מי אתה ומה אתה יודע, שתוכל להבין את דעתו של הרבי? היום אתה מבין שהרבי צודק מחר תחשוב להיפך. אין לאדם צורך להבין את דברי רבו כדי לקיימם, כשם שאין לו זכות להרהר אחר רבו...

אם הכל היו חושבים כך על הזכות והחובה הזאת, לא היינו צריכים להסביר כלל. אך היות ולא הכל מבינים זאת, ויש מי שמנסים להעלות שאלות או גרוע מכך, עלינו למנות דבר דבור על אופניו, לשיטתנו.

א. חוסר ענין מוחלט

הבחירות ברשויות המקומיות, מעניינות מעט מאד את רוב האזרחים במדינה. יעיד על כך אחוז ההצבעה הנמוך ביותר בכלל, והנמוך מאד שהיה בערים הגדולות. מבחינתו של הציבור החילוני, אין הבדל גדול בין המועמדים החילוניים השונים, ולכן הוא אינו מטריח עצמו ללכת ולהכריע מי מהם יהיה ראש הרשות בתחומו.

גם לא מעט מועמדים חובשי כיפות בזירה הפוליטית, כבר הוכיחו כי אין בין שליט או פקיד חובש כיפה לבין גלוי הראש, אלא שנאת חינם. ההבדל אינו ב"שנאה" אלא ב"חינם". לגלויי הראש אין סיבה לשנוא חרדים ולכן שנאתם שנאת חינם, ואילו לחובשי הכיפה בכנסת ובעיריות וברבנות, יש הרבה סיבות ובעיקר תפקידים ותקציבים, משרות וכיבודים, שהם נאבקים עליהם נגד החרדים.

לכן, הציבור הישראלי ברובו לא הצביע בבחירות המקומיות, וגם לא בירושלים. לעומת זאת, אילו היו כל החרדים מכריזים על תמיכה במועמד חרדי בירושלים, החילוניים היו יוצאים מבתיהם בהמוניהם לבלום את "כיבוש ירושלים" כפי שעשו זאת לא פעם בעבר. הפעם, החילונים היו רגועים. הם ידעו כי חובש הכיפה שהביא 'הליכוד-ביתנו' לירושלים, לא יעיז למנוע חילולי שבת בירושלים, כפי שאכן הבטיח המועמד בעצמו.

והמספר מדבר בעד עצמו: רק כ-36 אחוזים מכלל תושבי ירושלים, הגיעו אל הקלפיות.

ב. ענין של סיכויים

לא רק החילונים ידעו שביחס לקדושת ירושלים אין הבדל ממשי בין שני המועמדים המרכזיים לראשות העיר, גם חלק נכבד מן החרדים הבינו כך, ולכן הם נמנעו מלהצביע למועמד ציוני כלשהו. הם העריכו מראש, מה שיודעים עכשיו כולם, ש'הליכוד-ביתנו' לא יביא את 35,000 החילונים ובני המגזר הרוסי למען נציגם, כפי שהם הבטיחו לשוא לעסקני הציבור החרדי. הם לא הביאו אפילו עשרה אחוז ממספר הקולות שהבטיחו להביא מהצד הציוני-חילוני.

כמעט כל התושבים הציונים, שהצביעו לראשות העיר - הצביעו ברקת, כולל הציונים הדתיים. כך שמי שטען, שאין למועמד שהביא 'הליכוד-ביתנו' סיכוי להביס את ניר ברקת אם יהיה אחוז הצבעה גבוה, הופתעו לגלות שגם באחוז הצבעה נמוך כל כך - לא באו מי שהיו אמורים להיות 'הגרעין הקשה' של המועמד, אל הקלפיות; או שבאו ולא הצביעו בעבורו.

תוצאות הבחירות למועצת העיר מלמדות, שהליכוד קיבל מנדט אחד בודד בעיריה, ו'ישראל ביתנו' אבדו את שני המנדטים שלהם בעיריה. הוי אומר, שמי שטען שאין למועמד שלהם סיכוי להביא קולות מלבד החרדים, היה חכם עדיף מנביא. צודק גם מי שטען שהמועמד שלהם לא היה מעיז להיאבק בחילונה של ירושלים באזורים החילוניים, גם אם היה רוצה בכך.

אנו בטוחים, אפוא, בשני דברים. א. שהליכוד ביתנו לא הביא את הקולות הציונים שהבטיח להביא, ובשביל קולות החרדים אפשר היה להציב מועמד חרדי מוסכם והיו מפסידים בכבוד. ב. שנציג 'הליכוד ביתנו' לא היה יכול להיות יותר טוב מניר ברקת, גם אם היה רוצה. וממשלת הליכוד היא הוכחה מוחצת לכך.

ג. ענין של רדיפה

לצערנו, 'הליכוד ביתנו', עומד בראש הרדיפה נגד הציבור החרדי בשנים האחרונות. מי שהצית את אש הגיוס בכפייה של תלמידי הישיבות הקד', לא היו השוליים האנטי חרדים בשמאל הקיצוני, שתמיד ניהלו קמפיינים נגד לומדי התורה. לאחר שהבג"צ השמאלני ביטל את 'חוק טל' באופן בלתי חוקי, הליכוד היה חייב להעביר חוק חלופי באופן מיידי שיעגן את מעמד תלמידי הישיבות שתורתם אומנותם. הליכוד התחייב לכך בהסכם קואליציוני.

עוד בכנסת הקודמת אפשר היה להעביר חוק חלופי ל'חוק טל', שישמור על מעמדם של לומדי התורה שתורתם אומנותם ולשמור על עצמאות החינוך החרדי, אילולא התנגדות ישראל ביתנו. זה היה הסכם כתוב וחתום מפורשות עם 'יהדות התורה' והם הפרו את ההסכם בריש גלי ולא בלית ברירה.

ראשי הליכוד הזמינו ללשכותיהם את המסיתים נגד לומדי התורה, הממומנים על ידי רפורמים, והפכו לנושאי הדגל נגד החרדים. הם מנעו בכל תוקף כל פשרה שהציע שר הבטחון משה יעלון. הם הקימו ממשלה עם 'קדימה' ומינו את יוחנן פלסנר העויין לחרדים, לפוצץ כל הסדר.
'

ישראל ביתנו״ ביחד עם הליכוד העדיפו לצאת לבחירות, בהנחה שיקבלו ארבעים ושנים מנדטים שהיו להם, ואפילו לעלות לחמישים ושנים, ויצאו בשן ועין. רק שלושים ואחד מנדטים. אם היו האנשים האלה ישרים בלבותם, היו קודם כל מקימים ממשלה עם מי שלא מחרים מפלגות אחרות. זה היה מאפשר להם למשול בלי להיות תלויים באף אחד ממרכיבי הקואליציה.

אבל בטפשותם – ואולי מעבר לכך - הם הכניסו דווקא את לפיד במקום החרדים, וקיבלו את התנא שלו להחרים את החרדים. היו להם הרבה אפשרויות כדי למנוע מלפיד את ה'ווטו' נגד החרדים. אבל הם לא הסתפקו בהחרמת החרדים, אלא נתנו יד לפושעים לגזור גזירות שאי אפשר לפרטם כאן, כי רבים הם וידועים לכל. בראש וראשונה גזירת הגיוס והסנקציות הפליליות והמכסות של תלמידי הישיבות וקיצוץ אכזרי של מחצית תקציבי הציבור החרדי.

ד. ענין של חוצפה

כאשר לאחר כל זאת, באים אותם אלו לבקש תמיכה במועמד שלהם לראשות העיר, והוא לא אחר ממי שישב מטעמם בועדה להקמת הקואליציה שניסחה את חוק הגיוס הנורא, וקיבלה בשלווה את 'וטו ההחרמה' - היו הנציגים החרדים צריכים לדחותם. לשלח אותם בענין זה מהם והלאה.

כדי לקבל את קולות החרדים בלבד, לא צריך מועמד חובש כיפה. גם אם היו מי שמוכנים להפסיד בבחירות ובלבד לנקום בברקת, היו יכולים לקחת כל יהודי חרדי מוסכם ולהציבו מול ברקת, ולהפסיד בכבוד. למה להפסיד בבושת פנים, עם מועמד חובש כיפה סרוגה, המייצג את מי שהם שותפים מלאים בכל פשעי המלחמה המתנהלת בראש כל חוצות נגד החרדים.

החוצפה הנוספת היא, שאיש מ'הליכוד ביתנו' לא היה מוכן אפילו להתחייב במלה אחת לפרק את קואליציית הרשע הקיימת ולדאוג שתוקם תחתיה ממשלה אחרת, שלא תפגע כל כך במי שמהם הוא מבקש תמיכה. גם כאשר נציג חרדי עלה לשידור והביע תקוה או אשליה שהם יפרקו ממשלה בתמורה לבחירה שלנו במועמד שלהם בירושלים, הם מיהרו להכחיש כל הבטחה, ומבחינתם בצדק. כי הם לא יכולים לספק את הסחורה הזאת, ואולי גם לא רוצים.

לבא ולגייס את נושא גיוס בני הישיבות, כהבטחת סרק, מאדם שסירב להבטיח דבר וחצי דבר ולהלך אימים על הציבור, זאת בעיה בפני עצמה.

ה. הענין המרכזי: ציות

נציג "הליכוד ביתנו', טעה או הוטעה לחשוב, שהציבור החרדי הוא עדר של מאה אלף איש שכולם הולכים אחר שריקת העדרים של עסקנים שסגרו עמם בשם כל ישראל. ולא היא. הציבור החרדי שומע בקול גדולי ישראל שליט"א, ועל כך גאוותנו. הציבור שרבותיו מאורי דרכו הורו לו להצביע בעד מועמד זה – אכן הצביעו לו, בציות מוחלט. אנחנו חייבים להוראת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שהחליטה להצביע ג' למועצת העיר ולגבי ראשות העיר ינהג כל אחד לפי הוראת רבותיו.

ישנם גדולי ישראל אדמו"רים וצדיקים שלא הורו להצביע עבור המועמד שלהם ולא בכדי. הם גם לא הורו להצביע עבור מועמד אחר. הותירו את החלק הזה של ראשות העיר בירושלים פתוח לכל יחיד. וכאן, חשוב לזכור: כל עצמו של ענין ההשתתפות בבחירות, הוא משום "ועשית ככל אשר יורוך" וכל מי שאין לו הוראה מרבו להצביע, אסור לו להצביע בכלל. בוודאי שלא למי שמייצג מפלגה וממשלה של רודפי היהדות הנאמנה. מכאן שכל מי שתוקף את הנמנעים, על ששמעו לדעת רבותיהם ולא הצביעו למועמד "הליכוד ביתינו" משמיט את הקרקע מדרישתו לשמוע בקול גדולי ישראל שליט״א.

ו. ענין של תקווה

אנו מקוים כי תוצאות הבחירות יהיו לטובה וראש העיר שנבחר יידע כי אין שום הצדקה להעדיף תושב חילוני בעיר הקודש על פני תושב חרדי ולא רק בשכונות החרדיות. בוודאי שאסור לעיריה ולכל גורם דמוקרטי להצר את צעדיהם ולהגביל את התרחבותם של אנשים חרדיים בעיר קדשנו ותפארתנו. זאת תקוותנו, ועל נציגי הציבור החרדי שכמעט מהווים בלוק חוסם בעיריה, לעשות הכל כדי לבצע את השינוי הנדרש בשכונות.

ועוד תקווה לסיום: אי אפשר שלא להזכיר את הנס והישועה הגדולה אשר עשה ה' עמנו בעיר בית שמש, שראש העיר הרב משה אבוטבול נבחר לקדנציה שניה. אחרת, היו בולמים כל בניה לחרדים בבית שמש, שהיא המקום היחיד שיש סיכוי לדיור לחרדים. על כך יש להודות להקב"ה, כאשר כל הרשעים התאחדו יחד ואמרו שהקרב האמיתי הוא בבית שמש, הקב"ה עזר לנו ואכן מבית שמש תבוא ישועת ישראל בכל רחבי הארץ.

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
כל בר דעת שישווה בין הקריקטורה הארסית של יוני לבין זהירותו המופלגת של אייכלר במאמר, מי מזלזל בכבוד גדולי ישראל ומי נזהר בכבודם, דברי "הגורם" בדגל התורה הינם דמגוגיה זולה ואין בה קורטוב אמת.
המאמין28.10.13
15
ל החרדי המצוי! מהרגע שרבותיך הורו לך מה לעשות ,- אם תתחיל להסביר אתה בבעיה!! שהרי גם אם הורו לך על ימים שהוא שמאל עליך לעשות כן !! (כן כן החרדים לוקחים את הפירוש הזה לכל דבר וחא רק לעניינים הלכתיים ) ולכן גם עםמרבך אמר לך למשל לך שחת את בינך הרי שאתה מצווה לעשות כן!!
James28.10.13
14
שלכם, ואתם מוכנים למכור את כולם. וכל הברברת של תורה גדולי תורה, תזבל את המוח של עצמך ? ותגיד, תמורת כמה כסף אפשר לקנות את בעלז ?
עמרם28.10.13
אייכלר לוטש עיינים לשמגר ומקשש לנו בראש .זה כמו לעשות חורב בספינה ולהגיד נהרא ופשטא..
אייכלר קשקשן28.10.13

הצגת כל התגובות

13
... לאחר מעשה? מדוע כתבה כזו לא פרסמו החסידים בערב הבחירות? וידוע המשל על אותו חוזר בשאלה שבה לרבו עם כמה שאלות שעלו לו. רבו לא רצה להשיב עליהן בטענה שהוא עונה על שאלות, ולא על תירוצים... היות והשאלות עלו לאחר שחזר בתשובה הם כבר תירוצים ולא שאלות... כנ"ל לענייננו, דומה כי התנצחות גרידא הייתה כאן ב
עמיקם27.10.13
12
לא שווים שקל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומי27.10.13
11
מי שנכנס לכתבה הזאת, ובכלל לתקשורת החרדית חושב שהוא יגיע לאיזה עיירה נידחת אי שם בפולין הארורה בשנת 1940 לערך, סגנון הדיבור של אנחנו הצדיקים והם הרשעים זאת שפה שמרחיקה כי שלא כמו בעבר שיכלת לדבר כך בתוככי הקהילה, היום הכל יוצא החוצה ואם שפה כזאת אין סיכוי להידברות, קטונתי מלהחליט ולהנהיג אבל הייתי ר
יצחק28.10.13
10
עפרא לפומיה, לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב, במקרה זה=אייכלר לליצמן וברקת.
יוסי27.10.13
9
ועכשיו אני חושב שבכלל החרדים היו צריכים להגיד לברקת , אשריך ברקת מי ראש עיר כמוך שעשה בשבילנו, לא היה לנו נורא, אנחנו תומכים בך ואתה תמשיך לתמוך בנו, ככה כולם היו יוצאים נשכרים, בלי להפסיד בכבוד ובלי להפסיד בלי כבוד עם ליאון.
יוני27.10.13
8
נמשיך לסבול ברקת באג'נדה לא עוזר אלא מפריע לאוכלסויה חרדית בשכונות מעורבות כרמות וקרית יובל אין הקצאות לבתי כנסת ולגני ילדים וכו' ובעלזא וגור שגרים במרכז יחגגו על זכויותינו אגואיסטים נמאסתם!!!!
רמות א'27.10.13
7
הוא אומר שוב ושוב שעל כל אחד לשמוע לרבותיו לגבי הבאת ליאון לירושלים בתוכנית ליברמן דרעי פרוש הוא אומר שזו דיל של עסקנים שהבטיחו לספק את הציבור ואת גדולי התורה לעיסקה המדוברת
יוסי27.10.13
הכל קשקושים רק שמגר בראש של אייכלר וכבר הקדימו אותו הגורי ם בשנלר לא איכפת להם כלום רק את עצמם בלבד...
רק הבטן שלהם31.10.13
6
אף אחד מאיתנו הקטנים אין לא זכות לפתוח את פיו כלפי גדולי ישראל ״עשה לך רב״ ״ועשית כל אשר יורוך״ כל אחד ישמע בקול רבותיו ולא יהרהר אחריהם או אחרי רבותיו של חבירו. גדולי ישראל יכולים לחלוק אחד על השני ואנו מחובתינו לסתום את פינו ולנהוג בכבוד וביראה בכל גדולי ישראל רק כך נקדש שם שמים ונרבה שלום בעולם.
יעקב משה 27.10.13
מותר ורצוי לחלוק. אולי הרב מחליט בסוף תלוי במה, אבל לכל הדעות יש לאדם זכות לחלוק על רבו. כל החולק על רבו כחולק על השכינה נאמר לחולק על שמועת רבו
כגד28.10.13
5
מהחיים שלו? לדבריך הוא טעה בזה שהוא אמר להצביע למשה ליאון? מאיפה העזות שלך לדבר נגדו? הניחא שתאמר מי אתם יתד? אני עושה מה שהרבהאמר לי. אבל לדבר בחזרה נגד רבנים זו היא שטות... לא מתאים לך
אחד שדוקא מעריך27.10.13
לומר הרב לא מבין מהחיים שלו זה ביזוי גדול. להסביר למה הרב טעה זו זכותו המלאה. הוא מומחה בתחום בדיוק כמו הרב.
כגד28.10.13
זאת זכות השמורה לקברניטי הדגל להשמיץ את החסידים שהם העמידו את ברקת... תרגע, להגיד על ימין שהוא שמאל זה בטוח רק ראיון שלכם המקורי... אתם לא מצליחים לראות בימין את הימין.
gim28.10.13
4
"כל יהודי חרדי חייב להישמע לדעת רבותיו שליט"א" - רק יהודי חרדי? ויהודי דת"ל או חילוני פטור?
יוסף28.10.13
3
מי שיודע לקרוא בלי ניקוד, מבין מהמאמר שכל אחד עושה לפי מה שרבו מורה לו, בלי הסברים ובלי תירוצים. אלא מה, מי שבא להתווכח במקרה ולא היו מורים לנו כך או כך (או כפי שתיאר הרב גליס השבוע, איך מתקבלות ההחלטות בבתי מרנן ע"י נכדיהם שליט"א) ישנן סברות לפי דעתו של אייכלר-וזכותו לחשוב כך-שעדיף היה לא להצביע ל
ניר28.10.13
2
עם כל הערכה והכבוד לרב אייכלר ולחסידות באלז..אומנם דברייך מתובלים היטב.אך מאידך גיסא אי ההצבעה ואפילו לתת לו צאנס לאיש חובש כיפה,בשונה מחברו המתמודד,מעידה שלא מעניין אותכם כלום למעט קומבינה מאחריי הקלעים שרק אתה וחברייך יודעים מהי!אבל לידעתך הציבור אינו מטומטם שאתם הולכים לקבל את מתחם שמגר,והגורים א
לשם28.10.13
1
ורק אומרים להם מילה ישר מדברים על כבוד התורה, אם באמת היה להם אכפת מכבוד התורה לא היו עושים כאלה בזיונות לכל גדולי הדור בבחירות
כואבת28.10.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24