כיכר השבת

אם בונים הם מצבה תבנה אתה גשר

"מילד אהוב הפכת בעיני הוריך לטועה מבולבל שמתריס על דרכם הם מנסים לאותת לך שזה כואב קורע אותם עד מוות" • א. פרידמן מגיבה לטורו המרגש של ישראל קליין (חרדים, דעות)

40
א. פרידמן | כיכר השבת | ה' בשבט | 06.01.14
מקימים עליך מצבה? תבנה גשר
מקימים עליך מצבה? תבנה גשר (צילום: פלאש 90)

קראתי את טורו של ישראל קליין. הוא טור אישי מאוד וכואב. אך אין ספק שצעירים וצעירות רבים היו מזדהים עם כל מילה כתובה שלו, אך בעיקר עם הכאב, מפני שבדור שלנו רבים הם מחפשי הדרך בתוך הציבוריות החרדית ומחוצה לה. רבים הם מחפשי הזהות היהודית והאמונית של עצמם. והם מגדירים את עצמם בתחילה בפרטי לבוש וסגנון תספורת ולאט לאט במילים ואידיאולוגיות.

אז נכון שהכאב שלך על הניכור והריחוק שחשים קרוביך כלפיך הוא כאב אמיתי ונוקב, אך יש גם כאב לנוטשים ולמתרחקים שגם אותו צריך לראות כדי להבין שגם אתה וגם משפחתך נמצאים כרגע בתהליך כואב ומייסר והוא הכרחי. והוא לא נועד להמית או לקבור את מי שהיה יקר להם כל כך. הוא נועד רק לסייע בידם לעבור מעל הבור שנפער בחייהם והם כרגע מתקשים לצלוח אותו באופן שאתה היית רוצה. כי מה שאתה רואה כעדר הם רואים כקהילה תומכת, כי מה שאתה רואה ללא רועה הם רואים כמנהיג משפיע ומרומם וכל שאיפתם הייתה להוריש גם לך את הטוב שהם מאמינים בו.

ולך זה כואב כי מורגל היית בלהיות עטוף אהבה . ומה שנשארת לך כרגע זה מעטפת ריקה וביטויים שיכולים להיחשב למעטה שנאה. ולא היא.

אתה בחור צעיר ובודאי מתקשה להיכנס לנעליים של אב ואם שהיית, ועדין אתה, בשבילם הדבר היקר מכול. השינויים שעשית עם עצמך וזהותך מתפרשים אצלם כאסון. הם חרדים לך לעתידך לעתיד ילדיך הם רואים אותך טועה בדרך מדבר צמא בלי מים ,ואתה מסרב לקחת מידם מים ומצפן.

אז דווקא בגלל אהבתם הם כועסים עליך עד בלי די. לו לא אהבו אותך לו נטשו אותך משנאה כי אז יכלו להביט בך מקרוב ישר בעיניים ולא לחוש דבר, לא כאב ,ולא זעם כמו שמסתכלים על זר. אבל לא. מילד אהוב ויקר הפכת בעיניהם לטועה מבולבל שמתריס על דרכם ודרך אבותם הם מנסים לאותת לך שזה כואב קורע אותם עד מוות. אז מעשיהם ודבוריהם נראים לך כקבורה, כהקמת מצבה.

אבל בסך הכול הם עסוקים באבל על אבדתך. רק שאתה צריך לדעת שהאבל הזה כשיעובד היטב– כמו כל אבל. הוא יביא לתובנות בתנאי שתהיה מספיק חכם ורגיש להראות להם שממה שהם חוששים – באמת לא קיים. שנותרת מאמין ודבק במצוות גם אם שינית קהילה. שאם מעדת בדרך אתה רוצה ושואף לתקן. שאתה לא בז להם ולקהילה שלהם רק מרגיש שזה לא מתאים לנשמה שלך. ושאתה אוהב אותם באמת. אז תגיד: נכון , רק תגידו גם להם ושינהגו כך הם בעצמם, ויהוו לי דוגמה אישית. הלא הם ההורים הם המבוגרים ואני בסך הכול ילד... אז זהו שאין פה שוויון. הכאב שלהם גדול פי מליון מכאבך שלך דווקא מפני שהם הורים. כשתהיה הורה לילד והוא יעשה משהו שיפגע בך ויבייש אותך ברבים תוכל לחוש את התסכול שהם חשים. כלפי בן או בת הכול הרבה יותר מסובך.

לכן מי שיבנה את הגשר מחדש (ויחיה את המת, אם תרצה) זה דווקא אתה. בהרבה סבלנות ואהבה. וגם אם אין לך אפשרות כרגע וזה נראה בלתי אפשרי כי הנתק נורא. תדאג שישמעו עליך דברים טובים. תשלח להם תמונות בדואר שיראו שאתה מאושר.

כמה מילים חמות ממורה הדרך החדש שלך או ממי שמלווה אותך כרגע. שיסיר דאגה מליבם ויבינו שטוב לך ולא באמת בגדת. ואז יום יבוא ותגלה שהם היו מאז ומעולם הורים אוהבים.

אל תזלזל בקשר, ולא רק קשר של דם. משפחה, זה עמוד התמך של כול אדם. אפשר בלעדיו אבל זה מאוד קשה, ולקנות יציבות של ממש זה כמעט בלתי אפשרי. תישאר במקום שלך אבל תבקר בליבך במחוזות הלב והכאב שלהם אז תדע מה לעשות ואיך לעשות כדי להשיב אותך להם ואותם אליך.

זה תהליך, קח אותו ככזה. תבין ללב המיוסר שלהם כהורים ואז הם יבינו לך ולליבך וישלימו עם דרכך החדשה, אולי לא שלמות של מלכתחילה, אבל שלמות מספיק נוחה של בדיעבד. זה תלוי כמעט לגמרי –בך.

כן ואל תשכח להתפלל על כך. כי באמת לעיתים שערי לב של בני אדם ננעלים על מנעול ובריח וצריך עזרה גדולה מלמעלה כדי לפתוח אותם מחדש. בהצלחה!

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
מילים כדורבנות עלה והצלח עם המון ס"ד
ללא שם29.07.18
29
אין לך שום זכות לכתוב על תחומים אלו של נפש ומשפחה כיון שאינך איש מקצוע בתחום! עליך, ועל כל אחד אחר בחברה החרדית, להבין שפני החברה להשכלה ולפיתוח יידע! לא, אתה ממש לא מבין מה עובר על הבחור ומה עובר על הוריו! זה לא התחום שלך אז על תכתוב עליו. בדיוק כפי שאסור לך לכתוב על דרכי טיפול בסרטן או באפילפסיה.
חרדי משכיל06.01.14
28
שעזב את החממה שלהם ישנם עוד ערוגות ותתפלא לפעמים יפות יותר אבל מסכים עם הכותב הנכבד והמייבין שמשפחה זה דם ולעולם אין תחליף ועליך ורק עליך לקחת אחריות על הקשר כי זה בידך.
יוסי1206.01.14

הצגת כל התגובות

27
לפי דבריך יוצא שאחד שיצא מחסידות והפך לליטאי או כלל חסידי או כל שיוך חרדי אחר וכן להיפך הוא אוטומט הופך להיות האחד שמנודה???? ומה הסיבה לכך??? בגלל שעזב את דרך אבותיו והלך לדרך אחרת... אבל את העיקר את שכחת לכתוב, שהוא נשאר דתי שומר שבת הכיפה ברוך השם על הראש מה עוד דורשים ממנו??? אני מניח שהורים אלה
יהודי אחד06.01.14
26
כן-כן, ולפעמים תחת הטלית הצחורה – קרי, הקהילה הדתית-חרדית התומכת קולקטיבית ואוטומטית בכל עבדקן זב חוטם, שדי לו כי יראה ויתלבש לפי ז'ורנל החסידות: גרביים תחובות במכנסיים, שעון כיס ושטריימל – מוחבאת ומודחקת ערימת דרעק שלא נהוג לגעת בה. דברים ששייכים לפסיכולוגיה שלהם לא עלינו, שאצלינו אין דברים כאלה.
גור חסידים06.01.14
25
יהא אשר יהא דרכו של הבן. כל עוד אינו פוגע בהם באופן ישיר אלא רק בוחר דרך שונה ללכת בה. זה בלתי נתפס שאהבה כזו תלויה בכיפה וחצאית. הורים צריכים לקחת אחריות על היצור שהביאו לעולם,ואם אינם ליברלים אז מוטב שלא יביאו נשמות טובות לעולם אשר רוצות לחיות פה על פי בחירתן.
יעל08.01.14
24
אותי לימדו שסידור שנופל צריך להרים ולנשק אז אם ילד נפל ולא הלך בדרך של ההורים צריך לחבק אותו יותר ולא לנתק איתו קשר, אז אל תדרשי מהילד משהו שההורים עצמם לא יודעים לעשות , ההורים צריכים לתת דוגמא אישית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק06.01.14
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סיהרא08.01.14
22
כתוב כרחם אב על בנים.צריך ללמוד ממדתו של הקדב"ה, גם אנחנו לא בסדר,אבל האבא שבשמים לא מתנתק מאיתנו, ולא מתכחש לנו וכו' וכו' למה דברים קורים רק אצל אשכנזים??? האם זה לא מידת האכזריות הטמונה אי שם במעמקי הנפש ,,, דייייייי קבלו את הילדים כמו שהם. צריך להאמין שזה מה שהקדב"ה רוצה שתתמודד עימו, ולא
רואה בלי חשבון06.01.14
21
הם אוהבים את עצמם, את השקט שלהם, את הכבוד של עצמם בעיני חבריהם. כאשר מישהו מאיים על זה, הוא מסולק ללא רחמים, אפילו זה בנם, בשרם. לא על בנם הם מתאבלים אלא על הכבוד של עצמם בעיני חבריהם. הם לא אוהבים את בנם. בנם קיים רק כדי שיעשה להם נחת. אם הבן עושה בושות, אז מה תועלת בו? לאהוב ילד זה ללוות אותו גם
רפאל06.01.14
20
מזכיר שטיפת מוח קיצונית חרדית המסבירה -תמיד- בטוב טעם את מעשיה .להבדיל ובלי כל השוואה אני משוכנע שהיטלר גם יכל להסביר את מעשיו ואפילו יותר טוב .עובדה ,הוא שיכנע אומה שלימה במעשיו והוציא ספר{מיין קמפאף -הידוע לשימצא ,הוא הוציא אותו בשבתו בכלא על דעותיו ,בתרגום חופשי שם הספר הוא "מלחמתי" שם מפוצץ המבי
שונא הרבנים06.01.14
19
מי שלא מסכים אולי לא הבין או שעדיןלא בוגר דיו להבין
אילה06.01.14
18
הוא שכח לציין שההורים שלו התגרשו ואמא שלו עזבה איתו ועוד ילד שנסחף אחריהם ועזבה מאחור ילדים קטנים אצל האבא לטובת מגורים עם סוטה שבכל כמה שנים מצליח לפתות אשה אחרת להינשא לו והרס כבר בתים רבים.
יוסי06.01.14
17
בס"ד תריך תמיד להציג את שני צידי המטבע זה כואב אבל עם הזמן ייחבשו הפצעים!
חרדית07.01.14
16
הכתבה הזו היא מילים ללא תוכן, וכמו שכתב פה פעם מישהו "אנחנו אשמים בהידרדרות ילדינו". מה שכתב ישראל קליין זו הדרך שהולכים בה הרבה צעירים וצעירות שרואים שהדרך של ההורים פשטה את הרגל, ויש דרך אחרת להיות חרדים.
בן ואב06.01.14
זכותו של הבן לבחור בדרך אחרת. בסדר גמור. עדיין יש לו קשר נפשי להוריו וזה לא חייב להיות כל כך קשה ואכזרי ומנותק וכואב... הוא יכול להישאר נאמן לבחירה שלו בדרכו החדשה ועדיין לבנות גשר של אהבה להוריו שנתנו לו את החיים!
אהרן לב06.01.14
וזה מה שהוא בחר
הרב06.01.14
15
חוסר הבנה בסיסי של יחסי הורים-ילדים. דרישה מופרכת מהילד להפוך תפקידים מול ההורים, ועידוד הורים להתנהג באופן ילדותי, לא מכיל ולא מקבל, כלפי ילדיהם. לא ברור אם הכותבת התנסתה בעמידה מול בן ש"התפקר" - אבל אין ספק שהשיטה המופלאה שלה לא תעבוד בשום מציאות על פני כדור הארץ.
אבריימי06.01.14
אתה שוכח ש"הילד" הוא כבר אדם נשוי ואבא בעצמו... והיא מציעה לו לקחת אחריות על חייו ממקום בונה ולא הרסני, ממקום בוגר שיכול לגלות הבנה וחמלה גם כלפי הקשיים של הוריו, לראות אותם כבני אדם ולא רק את עצמו כילד שצריך מהם יחס ,וצריך כך וכך, ולא זוכה ולא מקבל... היא כתבתה דברים ממש מצויינים, יישר כח לכותבת!
אהרן לב06.01.14
14
יישר כח על התשובה היפה האמתית והכנה ובעיקר שיודעת להתעמת עם האמת בצורה אמתית....
אליהו06.01.14
13
אנשים שמנתקים קשר עם ילדם ונכדיהם, רק בגלל שהוא לא חובש ספודיק, קושר את הפאות תחת הכיפה ודוחף את כולם עם מרפקים, נקראים אנשים רעים. רחמי עליו שאלו הוריו, ומקווה בשבילו שלא ירש את מידותיהם הרעות...
נדב06.01.14
12
ההורים באמת מסכנים. אם לא היו יושבים שבעה על הבן, אז האבא לא היה מקבל עליות בשטיבל, את הילדים הקטנים לא היו מקבלים למוסדות ולגדולים זה היה הורס בשידוכים. חבל רק שלא למדו את הסוגיה שאין דוחים נפש מפני נפש!
רפאל06.01.14
11
כתבה ממש יפה.
-הדס-06.01.14
10
די לחזק ולגבות קיצוניות שמביאה לאכזריות שפיכות דמים וצביעות
משה06.01.14
9
והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם! כתבת יפה מאד, אמנם כאן הפנית את דברייך לישראל ואני רוצה לכתוב משהו שמופנה להורים באשר הם, כל הורה שקורא: הצורך הכי עמוק של הבן שלכם הוא להרגיש שאתם אוהבים אותו בלי תנאים. פשוט אהבה עצמית של הורה לילד, אמנם יש לכם ממנו כל מיני ציפיות, ובכל זאת, גם אם הוא לא ע
אסתר06.01.14
זו שיטה שלמה של אכזרייות ותאוות שליטה לא מרוסנת, שעוטפים אותה בהילה של קדושה.
רפאל06.01.14
לא רק ההורים. כתוב כבד את אביך וכו' ולא הפוך.
מאמין06.01.14
8
שטותים והבלים. במקום שהציבור החרדי קצת יפקח עיניים, ויתחיל קצת ברצינות להתייחס לאזרחיו, ולא להפוך אותם באמצעות הקיצוניות לבובות רובוטים, הרבה יותר קל לבוא ולגלגל עיניים חסודות לשמיים על ה"ברוך" הגדול של ההורים, שהילדים לא ממשיכים בדיוק באותה מסורת של דיכוי, מסורת של חוסר התייחסות, מסורת של השתקה, וה
חיים06.01.14
7
יש לי מכר שהוריו התנכרו אליו מרגע שפרש מהקבוצה שהיה שיך אליה מעולם הוא לא הבין איך הם עשו לו את זה אך לימים כשביתו החליטה להתחתן עם בחור שלא התאים לו הוא ממש גרש אותה מהבית לא הגיע לחתונה ועד היום הם לא בקשר ולא הוא כבר לא חסיד , הוא מודרני לגמרי מה שאני רוצה לומר זה שזה לא קשור לדת זה קשור לאישיות
דת או אישיות?06.01.14
6
לפני קהל ועדה אני ואחי ואחויותי התבישנו מאחינו כי הוא לא רצה להיות חסיד בלבוש והורינו ז"ל אהבו אותו מאד כי הוא היה חרדי ושומר תורה ומצוות בלי הלבוש החרדי ועכשו אני ששנאתי את אחי יש לי בבית ידל חילוני גמור אוכל טרפות נוסע ביום כפור ובשבתות בקיצור תחשבו לפני שאתם זורקים ילד לרחוב כי כלנו ילדים של הק
אלי06.01.14
5
כאילו קנאת השם צבאות עושה זאת כי אמונתם הפנימית של ההורים כל כך מוחלטת ולוהטת.. כאילו שהם או רובם לא נתנסו בספיקות מעולם, כאילו אין פן חומרי ומעמדי למחוייבותם 'הרוחנית'. יהודי המכה שלשה פעמים ביום על חזהו וממלמל בתום סלח לנו אבינו כי חטאנו… זה שאומר באמת ובתמים רשענו והרשענו, זה שיודע פירוש המילים ר
מאיר06.01.14
4
כל מילה נכונה
צופה מהצד06.01.14
3
עברתי את זהץ בהתחלה הרגשתי כאילו שאני נמצאת במכונת כביה על סחיטה גבוה-- דבר אחד תמיד שמרתי על קשר טוב וחם עם הילדים האילן [שתיים
אמא06.01.14
2
בגלל דרך שונה מקומם בגהינום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוב06.01.14
1
זה החלק של לקחת אחריות מסויימת על המצב... ולא לספר או לשקר לעצמי שאני מאה אחוז קרבן או מאה אחוז צודק, והם מאה אחוז טועים ואשמים... אני הטוב והם הרעים... אני הדחוי והם שם מחובקים זע"ז... אלא לפתח ראיה בוגרת שרואה את הכוונות הטובות האמיתיות של כולם יחד עם המגבלות האמיתיות של כולם... ולאן הכל מתכנס במצ
אהרן 06.01.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 20:45

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 20:43

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 19:19

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 19:02

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14:19
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 12:03

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 09:27

"זה לא חג העצמאות"

מרן הגר"ע יוסף: "אסור להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה"

ישי כהן | 07:33

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

כָּל קָהָל וְעֵדָה

התחליף למירון: המדינה תממן הדלקות ל"ג בעומר בכל הארץ

ישי כהן | 13.05.24

באולפן 'חדשות 12' | צפו

בין הגר"י אזרחי לדני קושמרו | ישי כהן על יום הזיכרון תשפ"ד

יאיר טוקר | 13.05.24

תיעוד מהיכלי הקודש 

הכהן הגדול: גדולי הרבנים קיבלו את הספרים של זקן רבני תוניס

חיים רוזנבוים | 13.05.24

"הנס היה בצומת יד מרדכי" | צפו

רב משמר הגבול ותושב שדרות בריאיון מטלטל: משחזר את רגע פריצת המחבלים בשמחת תורה

כיכר השבת | 13.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

בשכונה החדשה | "מאוכזבים מגרינברג"

סערת דגלי ישראל: כך נכשלו "הקנאים" ברמת בית שמש • צפו

איצלה כץ | 13.05.24