כיכר השבת

מערכת הבריאות בישראל במצב קשה, החרדים יצילו אותה? / דעה

האם לנוכח התמורות והשינויים המתרחשים בחברה החרדית, עדיף שצעירים חרדים ילמדו גם את מקצוע הרפואה? עיסוקו של הרמב"ם ברפואה פגע במעמדו? (דעות, חרדים)

40
ח"כ יעקב מרגי | כיכר השבת | י"ח באדר א' | 18.02.14
כותב השורות, ח"כ יעקב מרגי
כותב השורות, ח"כ יעקב מרגי (צילום: פלאש 90)

בעיסוקינו במעמדו של הרופא בישראל, צריכים אנו לתאר את מצבה של מערכת הבריאות בישראל. בפני מערכת הבריאות בישראל מונחות בעיות קשות בתחום התקצוב הריאלי של שירותי הבריאות הממלכתיים, והן: חיזוק הרפואה הציבורית אל מול הרפואה הפרטית, חיזוק מערכות הבריאות בפריפריה כשמעל כולנה מרחפת סכנה נוספת למערכת הרפואה והבריאות בישראל - המחסור ההולך וגדל של רופאים בישראל. צמצום פערי תקצוב ראלי מול עלויות ממשיות.

מציאות; בישראל יש 3.2 רופאים לאלף נפש, לעומת רוב המדינות המתפתחות בהן יש 10 רופאים ויותר לאלף נפש. זאת עוד לפני שדיברנו על כך שמרבית הרופאים בישראל נמצאים בגילאי פרישה או קרובים לגיל פרישה, בהתייחס לכך שיותר משליש הרופאים בישראל עלו לארץ משנת 1989 בגלי העלייה הגדולים ואת השכלתם הרפואית רכשו בחו"ל.

נתון נוסף הוא, שבישראל מצטרפים כל שנה ארבעה רופאים למאה אלף נפש, בעוד שבמדינות המתקדמות מצטרפים כל שנה עשרה רופאים למאה אלף נפש.

מדוע הגענו למצב הזה של המחסור ברופאים? לדעתי, הסיבות רבות, אך אמנה את שלושת הסיבות העיקריות למצב חמור זה:

1. עבודת הרופא דורשת הימצאות שעות רבות בעבודה תחת מאמץ פיזי ורגשי גבוה, וללא תקינה ראויה של המדינה בנוסף לגידול האוכלוסייה והזדקנותה, משרד הבריאות מתנגד באופן מסורתי לתיקנון מערכת הבריאות.

2. שכר ותגמול נמוך יחסית אל מול גודל ההשקעה בלימודים ובעבודה.

3. החברה הישראלית הולכת לכיוון הכסף הקל והמהיר וההתעשרות המהירה ומעדיפה מקצועות כלכליים אחרים על פני מקצועות הרפואה.

מחאת עובדי הדסה, (אתמול צילום: פלאש 90)

מאמר זה בא היום כי יש בי את התחושה שהממשלה תאלץ להתערב בהפניית משאבים ונתינת תמריצים לסטודנטים ללימודי רפואה. ואני במאמרי זה בא לשאול - לא בא לקבוע, בסוגיה זו בדומה לסוגיות רבות בחברה הישראלית לגדולי ישראל ההנחיה וההמלצה.

מאמרי זה בא להציף את המצוקה ולעורר את הדיון בסוגיה זו בחברה החרדית, האם לנוכח התמורות והשינויים המתרחשים בקהילות ובחברה החרדית, בימים שגדולי ישראל משיבים לעתים קרובות לשואלים לצאת לעבודה וללימודים גבוהים, האם לבחור במקצוע הרפואה עדיף על מקצועות ידע אחרים?

הרמב"ם, רבי משה בן מימון הרופא הגדול שכתב את החיבורים הרפואיים הבאים: ספר הקצרת (אסתמא) הנהגת הבריאות פרקי משה, מאמר הטחורים, מאמר המשגל שמות התרופות ועל קץ החיים, האם כל ההשקעה הרפואית הזו פגעה ברמת השכלתו התורנית של הרמב"ם?.

ואם שואלים אותי ברמה האישית, דווקא מקצוע עתיר ידע זה יחזק את התפיסה הרוחנית של הרופא מבחינת "מבשרי אחזה אלוקה" ואין קידוש ה' גדול מזה שנראה אוהבי ה', יראי ה', בבתי החולים ובמרפאות ברחבי הארץ.

בימים שאנו הכוח המוביל בכוחות ההצלה וזק"א אל לנו לאפשר בהסכמה שבשתיקה שהציבור החרדי המעוניין לצאת ללימודים ולהשתלב בתעסוקה יהיה ברירת מחדל במקצועות נכחדים בלבד.

רבינו משה בן מימון המכונה בראשי תיבות הרמב"ם היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, אחד מעמודי ההוראה של מרן בעל השולחן ערוך, בנוסף הוא היה הרופא היהודי הנודע האהוב והנערץ, שעליו נאמר: "ממשה עד משה לא קם כמשה".

הרמב"ם הטיף לרפואה מונעת וקבע בספריו וחיבוריו על הקשר הרציף בין בריאות הגוף ובריאות הנפש ולהרגלי תזונה ופעילות גופנית.

אומר הרמב"ם "ואם יטרידוהו להתעמל אז לא יספיקוהו טוב ההנהגה עד שיצטרך לזה לקיחת הרפואות המבריאות (תרופות), הוא קובע שבהתעמלות ידחו רוב ההנהגות הרעות.

על הרמב"ם אומר המשורר ר' יהודה אלחריזי "בגללך אמר אלוקים נעשה אדם בצלמנו כדמותנו". כל כך העריך את גדלותו התורנית והאינטלקטואלית.

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
מה הקשר של החרדים לכתבה??!!! למען ה' - תפסיקו כבר לדחוף אץ החרדים לכל דבר!! בכתבה מדובר על מחסור ברופאים בישראל ועל הסיבות שהובילו לכך - שום פרט בכתבה לא מייחד את הבעיה לחרדים - אז תפסיקו כבר!!
מישהי20.02.14
25
ניתן ללמוד שם את מקצוע האחים ואחיות שזה מקצוע רפואי בכיר . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דובי18.02.14
24
גם לבוגר בגרות מתוגברת קשה להתקבל. ממוצע בגרות מטורף ו750 בפסיכומטרי. אז איך חרדי יוכל?
אאא18.02.14

הצגת כל התגובות

23
אוניברסיטאות בישראל לא מקבלות ללימודי רפואה מי שלא עשה לפחות שנתיים שירות לאומי
יעקב18.02.14
22
מהם אני מכירה באופן אישי. באוניברסיטה העברית ישנה קבוצה גדולה, איכותית ומוכשרת של סטודנטים וסטודנטיות חרדים הלומדים מקצועות שונים, שאני נמנית עליה. ביניהם סטודנטית וכמה סטודנטים הלומדים רפואה, צעירים וצעירות מוכשרים ביותר!!! בנוגע לניתוח המתים, האוניברסיטה מאד באה לקראת הסטודנטים החרדים ומאפשרת להם
סטודנטית חרדית19.02.14
21
במקום לטחון מים, היה טוב לו ש"ס הייתה מקימה גם קרן מלגות לסטודנטים חרדים דוגמת קמ"ח, היו איתנו היום עוד הרבה אקדמאים חרדים עם מקצועות חופשיים ומכניסים... תחשוב על זה.. יש הרבה שבלאו הכי לא לומדים בכולל, במקום שיהיו חוטבי עצים ושואבי מים עם קצת עזרה הם יוכלו להיות דוקטורים כלכלנים וכו'
יוני נתן18.02.14
20
אל תיבהל מן המלעיזים ומאלו שיכנו אותך בשמות "עוכר ישראל", "רפורמי", "מזרוחניק" כמו שעשו לרבים וטובים לפניך. ניכרים דברי אמת ולוואי וחרדים יבחרו במקצוע הרפואה ויקדשו שם שמיים.
דוד18.02.14
19
אף פעם לא יוצאת תקלה מתחת ידם, הם גוזרים רפואה לחולה שבא אליהם עם פדיון נפש, וה' כהרף עין מרפא.ואם אין רב חי זמין, אפשר ללכת לקברי צדיקים ונרפאים.
דן סגל18.02.14
18
אך הגעתי לגיל 20 בלי בגרויות התחתנתי הולדתי 5 ילדים ובגיל שנזכרתי לחשוב מה אני יכולה לעשות בחיים כבר היה מאוחר מידי
רות20.02.14
17
ומתמטיקה? כלאתם אותם בישיבות. הפכתם אותם לבורים גמורים בענייני העולם המודרני, ועכשיו תהפכו אותם לרופאים?! ירחם השם.
ד"ר פילגוד18.02.14
16
למה החרדים לא לומדים רפואה ??. הרמבם גם היה רופא ! מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא למדנו לפני כמה שבועות. שמישהו יתן לי תשובה.
משה18.02.14
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני18.02.14
14
יש צורך בהשכלה שמתאימה להגשת מעמדות ללימודי רפואה ובנתיים לצערי החינוך החרדי רחוק מכך.
רינה18.02.14
13
ראויים לאדם החרדי...
תלמיד מרן18.02.14
12
חלום שנגנז כשבגרתי והבנתי שערכית יש בעיה לסטודנטים דתיים באוניברסיטאות. התמודדות עם תוכן הלימודים, עם ההשקפה ואף מעשית בחלקים מסוימים כגון ניתוחי מתים ועוד. האם אני עדה לתחילתה של 'הרמת כפפה' גם בתחום זה? לו יהי..(אני 'רק' בת 40.. אף פעם לא מאוחר להגשים חלום (;
חולמת אחת19.02.14
11
הטוב שברופאים לגיהנום😰😰 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם18.02.14
10
Dear Mr before you wrote this article , please answer the folowing questions. 1)Did Haredim finish basic schools with LIMUDEI LIBA? 2)Did Haredim are aloud to manuseate corps of dead peolple? Did haredim are aloud to stay in the same room with a person of other gender ? As you can not answer this q
Ariel18.02.14
9
המקצוע זה ממש זוועה כמה זמן צריכים לשבת באונברסיטה כדי ללמוד רפואה ביחס למה שקורה בעולם שברך כלל זה חצי זמן
מיקי18.02.14
ומי שרוצה תואר שני או דוקטורט בכל מקצוע אחר לא צריך ללמוד הרבה זמן? ככה זה בחיים! חוץ מזה, בזמן הסטאז' וההתמחות כבר מרוויחים כסף, אז זה לא כזה נורא.
יענקל סטודנט19.02.14
8
חרדים לא עובדים בשום עבודה שמצריכה תואר אקדמי למה? א- כי זה לא מקובל ב- כי הלימודים יהיו במקום חילוני (ל"ע) ג- למי יש זמן ללימודים אקדמיים? אשה צריכה ללדת וגבר צריך ללמוד תורה ואם עושים משהו שהוא לא אחד משניהם אז לפחות שיכניס כסף במיידי והקש ששובר את גב אלה שצלחו את כל הסעיפים עד כה- לימודים אקדמיי
אקדמאית21.02.14
7
קורס קטן של חודש חודשיים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דודי18.02.14
6
הפשוטה של חוסר צניעות וחילולי שבת, זאת אומרת שרופאים יהיו חייבים לטפל בנשים, ורופאות בגברים מכח חוק ה'שיוויון' ולמרות שיש מקרים שזה מותר, זה יכול לגרום בעיות לא פשוטות, וכנ"ל לעניין שבת לחלל שבת על גוי וכן עוד הרבה מקרים. מה לעשות שאנחנו לא בזמן הרמבם והמדינה לא מתנהלת על פי ההלכה?!
miycel18.02.14
ובזמן הרמב"ם המדינה כן התנהלה על פי ההלכה?
שושו18.02.14
5
פסיכומטרי ובגרות גבוהים מאד, וגם כך חלק האוכלוסיה המתקבל בארץ ללימודי רפואה הוא אחוזון מאד קטן (מסיימים כל שנה כ-300-400 בוגרים) ולכן קשה לראות את בחורי הישיבות מקדישים פרק זמן כה ממושך להשלמת ידיעות בסיסיות ואח"כ פרק זמן ממושך ללימודי הרפואה עצמם ולבסוף גם התמחויות למיניהן,הדורשות עוד פרק זמן לא מב
אבי18.02.14
4
כסטודנט חרדי לרפואה, אני רוצה רק לומר שהייתה התעוררות בעניין הזה כבר לפני מספר שנים. מי שמעוניין ללמוד רפואה, כדאי שיפנה לארגון "ידידות טורונטו", שעוזרים בכל הנדרש, כולל מילגה נדיבה. תהליך הקבלה לרפואה הוא קשה ומתיש, והלימודים עצמם עוד יותר, אבל מדובר במקצוע מעניין המאפשר עבודה משמעותית תוך תרומה אד
יענקל סטודנט18.02.14
3
שנים שאני טוען שאנחנו צריכים לפנות לתחום הרפואה כי בכל התחומים האחרים כבר אין מקומות עבודה.
מוטי18.02.14
2
בלימודי רפואה יש צורך לעבור בכל המחלקות כולל פתלוגיה. וכאן יש את הבעיה העיקרית. איך חרדי יכול לנתח מתים?
אני18.02.14
כסטודנט חרדי לרפואה, אני רוצה לומר כמה דברים על הדיסקציות (ניתוחי הגופות) המתבצעות כחלק מהקורס באנטומיה: 1) הדיסקציות מתבצעות בקבוצות, ומי שרוצה להימנע מלנתח בפועל, בד"כ יכול לעשות זאת בלי בעיה, כי יהיו מספיק אנשים בקבוצה שלו שישמחו לעשות זאת במקומו. 2) בחלק מהתכניות ללימודי רפואה הניתוח בפועל נעשה
יענקל סטודנט19.02.14
1
זה לא קשור כלל לרפואה שלומדים אותה 7 שנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי18.02.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 07:42

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24