כיכר השבת

ראיון מיוחד

יוסף פז, אב הבחור העצור: "הוא רק רצה ללמוד תורה"

מאות הפגינו אמש נגד מעצר הבחור יעקב ישראל פז בגין אי התייצבות בלשכת הגיוס. הוריו, לא השתתפו בהפגנות אך מביעים תמיכה. האב, יוסף פז, מספר בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" על התחושות הקשות: "בן אדם רוצה לשבת וללמוד תורה ועוצרים אותו". ומה שמע בשיחת הטלפון עם בנו מהכלא? (חדשות)

50
צביקה גרוניך | כיכר השבת | י"ח באדר ב' | 20.03.14
ההפגנה בירושלים, אמש
ההפגנה בירושלים, אמש (צילום: פלאש 90)

מאות בני אדם יצאו אתמול (רביעי) להפגין ברחבי הארץ כנגד מעצרו של הבחור יעקב ישראל פז, תלמיד ישיבת גרודנא באשדוד, לאחר שלא התייצב בלשכת הגיוס כפי הנדרש.

הוריו, יוסף וענת פז, לא השתתפו בהפגנות, גם לא בזו שהתקיימה בכניסה לעיר מגוריהם אלעד. "הייתי בעבודה אבל אני תומך בהפגנות", אומר האב בשיחה עם "כיכר השבת".

אחרי שהמפגינים חזרו לביתם, משפחת פז שבו להתמודד עם הגעגועים לבנם, תחושות התסכול מהמערכת הציבורית וגם קצת חשבון נפש - איך בנם הגיע למצב בו הוא נמצא מאחורי סורג ובריח?

האב, כמו רעייתו, מותח ביקורת נוקבת כנגד המערכת הפוליטית ונמנע מלתקוף את המערכת הצבאית: "התחושות ברורות, בן אדם רוצה לשבת וללמוד תורה ועוצרים אותו, איזה תחושה יכולה להיות? שיש פה אנשים שרוצים להחריב את עולם התורה. זאת התחושה. אנחנו צריכים לזעוק ולהתפלל".

ומי האשמים בכך? תהינו. "ברור שהבעיה מגיעה מהפוליטיקאים, הצבא הוא זה שמקבל הוראות מהפוליטיקאים", מוסיף האב.

עם הגיעו של יעקב ישראל לכלא 6, אביו דאג לשלוח לו תפילין בכדי שיוכל לקיים את המצווה גם בכלא הצבאי. "שלחנו לו תפילין, הבן שלי נסע לשם והביא לו תפילין", הוא מספר ברגש.

אשתו אמנם לא זכתה לשיחת טלפון עם בנה, אך הוא זכה לשיחה שכזו. שיחה בת שניות ספורות אך זו עודדה וחיזקה אותו, והשאירה אותו עם ייאוש קל: "לא נתנו לו כמעט לדבר, בקושי 20 שניות והם ניתקו לו את השיחה. הוא לא אמר הרבה - הוא אמר רק שהוא ניסה להיות באגף יותר פתוח והם דנו בזה וכל פעם דחו את מתן התשובה ובסוף לא העבירו אותו והוא נמצא באגף יותר סגור, והסתיימה השיחה", מספר האב ומציין כי בניגוד לבנו לא שוחח עם הגאון רבי שמואל אוירבך.

אתמו,ל רגע לפני שתלמידי הגר"ש אוירבך יצאו לרחובה של עיר להפגין כנגד המעצר, ענת פז, אמו של העצור סיפרה בשיחה עם "כיכר השבת" על הימים שעוברים עליה: "אנחנו מתפללים וסופרים את הימים והשעות. התגובה שלנו היא בעיקר מתרכזת לנסות לא לחשוב על האי נעימות שהוא עובר שם. אנחנו סומכים על יעקב ישראל הוא בחור חזק, בחור שיודע לאן הוא הוא הולך".

"מצד שני בכל זאת זהו ניסיון שלא הייתי רוצה שהוא יעבור אבל אם הקדוש ברוך הוא סובב את הדברים בצורה כזאת שזה הניסיון שהוא עובר אז אני יודעת שיש לו את הכוחות לעבור את זה ואנחנו מתפללים עליו וסופרים את השעות שזה יגמר", הוסיפה האם.

"אין לנו טענות על הצבא, אין בכלל טענות על הצבא", אמרה האם, "הצבא לצערנו הוא לא צד בכל העסק הזה, הטענות שלנו הם על הפוליטיקאים. הצבא מיישם הוראות".

"קשה לי להגיד, אני לא בן-אדם שיש לי טענות על מישהו", הוסיפה האם, "אבל מישהו פגע, והפגיעה מגיעה מהפוליטיקאים - מהצמרת שלנו שחושבת שלימוד תורה הוא לא דבר נכון, שזה מיותר, שעדיף להיות בצבא".

ענת פז סבורה כי אי התבדלותם של האוכלוסייה החרדית מהחברה החילונית היא זו שגרמה לדבריה למצב בו אנחנו החרדים נמצאים בו כיום: "אני חושבת שבאיזשהו מקום זה מגיע דווקא מאתנו, מהחרדים, ואני מצטערת שאני אומרת את זה, אני חושבת שזה מגיע מהמקום שאנחנו לא מספיק חזקים, שאנחנו לא מספיק מובדלים כמו שהיה פעם. היום אנחנו כאילו הציבור החרדי הוא קצת יותר מקבל, קצת יותר פתוח, קצת יותר רואה עולם וזו הבעיה שלנו".

תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
אבל מה לעשות שצריך צבא והוא לקח אותי למרות רצוני העז לאכול ביסלי? ואשרי אדם שבמקום לברוח מקשיים מתמודד איתם. בצבא אני זוכה גם לאכול ביסלי מדי פעם, וגם ללמוד תורה (תנ"ך, מדרשים, משנה וגמרא) כ-4-5 שעות ביממה, ומה שאני לא לומד זה לצערי מתוך עצלות, אבל ממש לא בגלל הצבא. אז במטותא מינייכו, אל תשקרו לעצמ
אורי22.03.14
16
גם הבן שלי רק רוצה ללמוד, או לעבוד, או לטייל ....אבל בכל זאת או הוא נאלץ להתגייס.
אבא_חילוני20.03.14
15
על איזה תורה הוא מדבר? הבחור היה שיכור לגמרי.
עופר20.03.14

הצגת כל התגובות

14
אם את רוצה שילמד תורה אל תשלחי אותו לישיבה הזאת
ירושלמית20.03.14
13
בחורים יקרים, בשביל צורך בקמפייין של הכת הירושלמית, נופלים קרבנות בידי הצבא, כמה עצוב וכואב.
השפוי20.03.14
12
""התחושות ברורות, בן אדם רוצה לשבת וללמוד תורה ועוצרים אותו, איזה תחושה יכולה להיות? שיש פה אנשים שרוצים להחריב את עולם התורה". תשמעו קטע, אני בסך הכל רציתי לשבת ולקרוא ספרים של הארי פוטר. בא שוטר, לקח אותי למשפט, בו התובע טען שלא שילמתי מס הכנסה! אבל מה פשעתי?! בסך הכל רציתי לקרוא הארי פוטר! המדי
ההגיון הפשוט20.03.14
11
מדינת משטרה! מה עכשיו גם זה עבירה פלילית???? דמגוגיה בגרוש של החרדים, והם טוענים שגמרא מפתחת את המחשבה
גג20.03.14
10
אני חרדית חוזרת בתשובה ששירתה בצבא..ואני מודיעה לכם חד משמעית הצבא לא צריך את החרדים. נקודה. לפני המלחמה המטופשת הזו לפיד הסתום מתעלם מעובדות ברורות כל כך,הצבא בפירוש אומר לא רוצים ולא צריכים אותם אבל לפיד חייב להוכיח שהוא מצליח..חוקק חוק? אז מה?
לירון21.03.14
גם אני חרדית ששירתה בצבא הקלוקל ואז בתור חילונית פחדתי להתקלקל מה ששמעתי שם ומה שעיני ראו עברו את כל גבולות הטעם הטוב פשוט גועל נפש אחד גדול..
עינת23.03.14
יכול להיגרם לו נזק בלתי הפיך.. עדיף שייעדן את נפשו בתורתנו הקדושה.. תחזרו בתשובה יהיה טוב לכולכם.. סליחה, לכולנו.
רפי24.03.14
אל תדאגי, הצבא לא צריך אותך בתור דוברת, יש לו נציגים משלו, שכבר אמרו לא פעם, שהם יידעו בהחלט מה לעשות עם כוח האדם הנוסף עם גיוס החרדים, ואיך לנצל גיוס שכזה. אגב, אם לא צריכים חרדים, למה שירות החובה הוא 3 שנים?... מתערב שאפשר לקצץ כמה חודשים, ולגייס את אלו שכרגע לא מתגייסים.
ההגיון הפשוט23.03.14
9
בסוף הגלות הקב"ה ייקח חבל ארוך וינערו בחזקה רק מי שיחזיק חזק יינצל. כל מי שדבק ברבותינו הקדושים והטהורים מכל הקהילות הקדושות, ונשמע להוראותיהם יינצל. עד מתי לעדה הרעה הזאת.
משה ברזני20.03.14
8
אם היה מגיע למשרד הגיוס ועושה את התהליך - לא היו לו בעיות. הם שרוצים לגור בלי מדינה צריך לטפל בעניין אחרת.
שירי21.03.14
7
בא נדייק בעובדות- הבן שלך נהג שיכור וסיכן בזה את עצמו ואת שאר הנהגים, ובמקרה כשהמשטרה עצרה אותו בגלל השיכרות אז גילו שהוא עריק, אם הוא לא היה נוהג בשיכרות זה לא היה קורה. אז האשם היחיד זה הבן שלך ולא אף אחד אחר.
ירושלמית20.03.14
6
אבל מדינת הרשע שר"י רוצה למוטט את עולם המתמטיקה רח"ל
אוילר20.03.14
5
בניגוד לממשלת ישראל המאפשרת לעילויים ללמוד תורה, משה רבינו לא פוטר אפילו בחור ישיבה אחד מגיוס, ובמקום זה פוטרים מי שבנה בית.. מי שנטע כרם.. ומי שארש אישה...וכדי שלא ישתמטו, סופרים אותם "מבן עשרים שנה ומעלה, כל יוצא צבא" כולם ללא יוצא מן הכלל.
דן סגל20.03.14
בור ועם הארץ!!! אפילו ללמוד תורה אתה לא יודע מה שילד בכתה א יודע שרק צדיקים היו לוקחים לצבא ולא מוגי לב כמוך
עינת22.03.14
4
בזמן שחיילי צה"ל מוסרים נפשם בצבא להגן על יהודים מפני שונאי ישראל, הרבנים מאמינים שבני ישיבות לא צריכים לשרת ואף למסור נפשם נגד "גזירת הגיוס"... אפשר לחשוב שבצבא אי אפשר ללמוד תורה, ואפשר לחשוב שמי שישרת בצבא לא ילמד יותר תורה בחיו... אפשר לחשוב שאצל שאול המלך/דוד מלך/ מלכי יהודה/ תקופה התנאים/אמו
דוד20.03.14
ועליכם לשרת בצבא הטמא כי שם מתאים לכם להיות
עינת24.03.14
מי שלא היה מספיק שומר תורה ומצוות לא היה נלקח למלחמה את זה אתה יודע?? הם ידעו שהסיכוי שלהם לנצח את האויב זה רק בזכות חומות ההגנה של התורה שהיא מגינה ומצילה והיום מבקשים מבחור חרדי וירא שמיים שטיפחו אותו הוריו 20 שנה להיות שומר תורה ומצוות ללכת ולהתקלקל בצבא שכולו כפירה בהשם ותועבה ומשם מה שבטוח
עינת20.03.14
בפעם הבאה שנרצה להכנס לעזה, נכניס לשם קודם את התלמידים הטובים ביותר של הישיבות המובחרות ביותר, שיתפללו נון - סטופ כנגד טילי נ"ט ונשק אוטומטי! אם הם יישארו בחיים אחרי 24 שעות - תהיה זו הוכחה חיה שהתפילה עובדת ואז כולם יחזרו בתשובה! גאוני, לא?...
ההגיון הפשוט23.03.14
אז זהו שלא עושים תנאים עם הקדוש ברוך הוא אם התפילה תעזור אז כולנו נחזור בתשובה ההיפך הוא הנכון קודם כולנו נחזור בתשובה ואז לא רק שהתפילה תעזור , אולי לא נצטרך להילחם באויבים כי הם קמים עלינו לכלותינו רק משום חטאינו שהרי הובטח לנו ע"י בורא העולם "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנוכי מצוה אתכם היום
רוני23.03.14
אמרה אחרת, קודם תאמין בה, ואחרי כן יהיה שלום! אבל רק אחרי שכולם יחזרו בתשובה ויאמינו במפלצת הספגטי המעופפת! זו בערך רמת הטיעון שלך. ברור שלא עושים עסקאות עם הקדוש ברוך הוא, הדוברים שלו שכן עושים עסקאות בשמו, איכשהו תמיד מעבירים את ההודעות בין הצדדים בצורה לקויה משהו. אגב, יהיה ממש נחמד אם תשתמש ב
ההגיון הפשוט24.03.14
כבר אלפיים שנה אנחנו כבשה קטנה בין שיבעים זאבים ובכל זאת נשארנו בחיים זו לא הוכחה מספיק טובה שהתפילה עובדת ???
רוני23.03.14
זו הוכחה שיש לנו שרידות גבוהה, למרות התפילות. אגב, לא יודע איך לספר לך את זה, אבל כל מי שאינו יהודי היום - הוא צאצא לאיזו אומה קדומה, ולכן "שרד". הסינים שרדו בלי התורה, מה אתה אומר על זה? "70 זאבים"?!? זה מה שלמלמדים אתכם בישיבה? פתח וויקיפדיה ולמד כמה עמים ומדינות קיימות בעולם של היום, לא של זה שה
ההגיון הפשוט24.03.14
בשורה אחת רעה שאתה ממש מסכן, חילוני הכי אומלל ששמעתי אי פעם והבשורה הטובה- שאל דאגה גם אתה תחזור בתשובה בסוף.
רוני25.03.14
נכון.. פעם גם לא שירתו בצבא אנשים כופרים בתורה בכלל אלא רק הצדיקים ביותר ע"מ שנוכל לנצח את האויב
רמי20.03.14
אין ברירה אלא לקחת הרשעים בעינינו, שכנראה צדיקים בעיני ה', כי כל אשר הם עושים ה' מצליח בידם.ואילו "הצדיקים" נאלצים לחיות מצדקה בעוני, ועני חשוב כמת.
דן סגל21.03.14
מי אתה שתקבע מי הם צדיקים ומי הם רשעים השם חוקר לבבות וכליות ולפי דבריך אתה רשע !!
עינת22.03.14
לך תתמרמר לך באתרים חילונים שמתאימים לשכמותך.
רוני23.03.14
מה אתה מבלבל לנו, המבודדים בגטו, את השכל עם הדעות השונות שלך?! עוד תגרום לנו, רחמנא ליצלן, לחשוב בצורה עצמאית!
ההגיון הפשוט24.03.14
גם היום משרתים שם אנשים קדושים! הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל בעצמו אמר שכשהוא רוצה ללכת לקברי צדיקים הוא הולך להר הרצל. נמצאים שם אנשים שמוכנים לחרף את נפשם בשביל עם ישראל. וכל מה שכתבת זה שטויות אנשים יכולים להתקלקל גם בישיבה.
ירושלמית21.03.14
בזמן שגדולי ישראל אומרים לא להתגייס מי את שתחליטי שכן כנראה לא הבנת למה הרב אוירבעך התכוון.. הקלקול בישיבה הוא כזעיר אנפין לעומת מה שיכול לקרות בצבא ויש עובדות כואבות שמדברות בעד עצמן.
עינת22.03.14
את באמת חושבת שהחיילים או בעצם "כוחי ועוצם ידי" הם שעוזרים לנו לנצח במלחמות? או שאת מספיק חכמה לחשוב שהתורה מגינה ומצילה... אז אם יש לנו צבא חילוני לפחות שלומדי התורה יעזרו לו לנצח כי בלי זה הוא אבוד.
עינת22.03.14
תשלחי בבקשה את תלמידי הישיבות הקדושים לעצור מחבלים בגופם, ושהקדוש ברוך הוא יראה את גדולתו ויעצור את הכדורים, כמו במטריקס!
ההגיון הפשוט24.03.14
3
הציונות ידועה לשמצה בדברים האלו! יעקב ישראל פז, ישר כורחך יש לך זכות שנתפסת על דברי תורה!
אדם מהעולם20.03.14
2
נחשבים לעילית שבעילית בקרב לומדי התורה, ומשפחות מוכנות לתת כל הון ביתם כדי להשתדך איתם, ומי שרוח הבריות נוחה הימנו, גם רוח המקום נוחה הימנו, וזוכים לזרע של קיימא בדמותם כצלמם.
דן סגל20.03.14
1
כי בפוניבז' מחבלים,חדרה וגרודנא אשדוד וכן כל הישיבות המזוהות עם המחבלים לומדים כל דבר חוץ מתורה.
אבי20.03.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אילן במה אברכך 

גאב"ד העיירה רקד עם הילדים בחורשת עצי הפרי | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24