כיכר השבת

תופעת ה"הלברטליזם" / הרב ראובן זכאים

כשהוא חפץ לעורר את דובי השנאה הישנים את שנת החורף, הוא לא צריך הרבה, רק לצבוע את האובייקט בצבעי ש"ס. הרב ראובן זכאים עונה לטורו של עו"ד דב הלברטל • דוב אורב הוא לי (מאמר, דעות)

35
הרב ראובן זכאים | כיכר השבת | כ"ה באדר ב' | 27.03.14
כותב השורות, הרב ראובן זכאים
כותב השורות, הרב ראובן זכאים (צילום: אבי את אבי, יח"צ)

ושוב הרוטינה הקבועה, הפירומן התורן דוב הלברטל יצא חוצץ, כרגיל, מפיו רושף השטנה לפידים יהלוכו, גם כן כרגיל... בכלל, הלברטל מגלם בעיניי מין יורם שפטל שכזה בגירסתו החרדית, שניהם עו''ד, ושניהם כאלו שאתה מקשיב להם, ומכה את ראשך בקיר: כמה חבל שאנשים כה קוהרנטים, נוקטים בקו קיצוני משיחי, שגורם לאנשים להתעלם מדבריהם לחלוטין, אף אם הם 'נכשלים' ובטעות מדברים דברי טעם.

על מי יצא הקצף הפעם? על כנסי ההתעוררות לנשים ביד אליהו. על ספסל הנאשמים: ש''ס, המארגנת לטענתו. פרטי האשמה: ש"ס מנצלת את תמימותן של נשים. בקיצור: כלשון חז''ל, 'מואס באחרים העושים' בגיבוב של הבלים, ליצנות והאשמות שווא.

יובהר בזאת, איני מכיר את הכינוסים הללו מבפנים, ולא אוכל לקבוע שכל מה שנאמר או נעשה בכינוסים אלו מתאים לכל שכבות הציבור החרדי. רעייתי שתחיה, אם שאלתם, איננה נמנית בין משתתפות הכינוסים הללו. אם כי אני משוכנע שיש לה מה להפסיד.

גם ברור שהליהוק העממי, כמו גם סגנון המודעות הבומבסטי והצעקני הגובל, גם אם בתום לב, בשרבוב שמם של תלמידי חכמים גדולים וחשובים כמעט בשורה אחת, באותו פונט, ובאותה טקסטורה יחד עם סטנדאפיסטיות, זמרות ורבניות של הפרשת חלה, צורמים אף לי. אך מכאן ועד לעפר בעפר כנס שכולו מלא התעוררות והתחזקות ארוכה ארוכה הדרך.

דברי עו"ד הלברטל - חוצפה וגסות רוח

מעמד קידוש השם, שרבות בנות ונשים גם מבתים חרדיים איכותיים מעידות שחולל מהפך עצום בתודעתן, באמונתן, בהנהגתן. לזה הוא קורא: אירוע אקסטטי, דל קלוריות מבחינה יהודית? כיצד לא רעדה ידו לכנות בחוצפה וגסות רבנים מזכי הרבים, בתוכם תלמידי חכמים שקטנם עבה ממתניו 'רבנים מרדדים' ועוד שלל כינויים מדיפי ניחוח התנשאות חלולה של דל גאה.

וכאילו כדי להשביח את דבריו הריקים, מעלה האשמות אשר בדה מלבו. שמא יבהיר לנו היכן הוקרנו קטעי סרטים מתלהמים? מה בדיוק מתלהם בסרט שכולו תיאור חי ומרגש על כ-90 שנות עמל ויגיעה בתורה של מרן רבינו עובדיה יוסף זצ''ל? ומה מתלהם בסרט סוחט דמעות על משפחת גרוס שסיפורה נגע בלבבות כלל ישראל?

הכי גרוטסקי בעניין, שגדול המתלהמים המוכרים כיום, לא בוש להטיף מוסר, ולשלוח חיצי קולמוסו המורעל ברבנים חשובים דוגמת הרה''ג המופלא הרב זמיר כהן, מי שאימפריית 'הידברות' שלו, חדרה למאות אלפי בתי אב, לרבות אינטלקטואלים ואקדמאים. שהרטוריקה שלו, האינטונציה הרגועה, ושלוות הנפש הקיצונית שלו מוציאה כל כריזמטי כמוני מדעתי, היא האנטי תזה המובהקת ביותר להתלהמות שדווקא הוא מייצג.

למי קראת מתלהם? הרב זמיר כהן וכותב השורות (צילום: אתגר)

האם הרה''ג יעקב ישראל לוגסי מפיץ האמונה הגדול שספריו מלאי חכמה - הוא מתלהם? יסלחו לי שאר הרבנים שנכחו, כמו גם הרבניות, שאיני מכיר את שיחם/ן ושיגם/ן. (להזכירכם, או ליתר דיוק: להזכירכן, אין מסלול הכשרה פורמאלי לרבניות. זהו תואר שמוענק אוטומטית לאשת רב. ודי בצדק: אשת חבר כחבר. אך כיום האינפלציה בתוארים כבשה גם את הצד הנשי, וכבר מצינו 'רבנית' מפרישת חלה מפורסמת, שבעלה חילוני מובהק. נו, שויין. הצרה הצרורה מתחילה כשהן מנכסות לעצמן גם את הכח לפסוק הלכה. והן טועות ומטעות בהלכה, ובבית ההוראה אנו נתקלים בכך לא פעם).

ניתן לנצל את תמימותן של נשות ש"ס?

הלברטל מיתמם, הוא אינו יכול לקבוע אם המטרה כלכלית או פוליטית. מישהו, כולל אותו, מבין מה הוא אומר? שעה שאני מסוגל לתאר לעצמי שמארגני הכנס עוד נותרו עם חובות ענק. ואחרון הכביד; כיצד מלאו ליבו היהיר לכנות ציבור חשוב של נשים יקרות, ככאלה שניתן לנצל את תמימותן? אלו הדור השני והשלישי מאותן נשים שבאו ארצה, שאמנם היו מהן שלדאבון לב נפלו קרבן לניצול דורסני, ומי שניצל את תמימותן היו אלו דווקא נשואי הערצתו 'מקימי המדינה', שבכוח הזרוע עקרו אותן מדתן ואמונתן.

ומה הקשר לש''ס, טרם הבנתי. את הכנס אירגן אדם פרטי יקר בשם ר' פנחס ראובן. ואדרבה, מצופה בהחלט מש''ס לארגן ולהיות שותפה לכנסי חיזוק שכאלה. אך כאן זה ממש לא המקרה. אלא מאי? זוהי תופעה הלברטליזית מוכרת: כשהוא חפץ לעורר את דובי השנאה הישנים את שנת החורף בבטנו הדשנה, הוא לא צריך הרבה, רק לצבוע את האובייקט בצבעי ש''ס, ושלהבת השנאה החשוכה והפונדמנטליסטית עולה מאליה. ומה בדיוק אפשר למנף פוליטית מכנס שכזה, גם לדבריו, וכי ישנן בחירות באופק?

בעצם, יש להודות לו על גילוי הלב, המרצע אצלו יוצא מהר מאוד מהשק. רק חבל שהוא מטריח את עצמו להרבות להג. יכול היה לסכם הכל בשני משפטים קצרים:

1) אני דוב המוטציה הליטאית/ חרדית/ קיצונית/ שמאלנית/ משיחית (מחק את המיותר, או שכבר שום הגדרה לא מיותרת), שאיננה מייצגת בקושי את עצמה, נזר הבריאה, אני גיליתי לעולם, בין היתר, את האטום, חשפתי את הפנצילין. וכמובן, המצאתי את המיקרופון.

2) אני במקביל שונא ומתעב כל מי שלא דומה לי, בפרט מזרחיים.

לא יותר קצר?

האמת, במחשבה שנייה, שמא כל המאמר הזה מיותר, מאדם כזה הזוי עדיף להתעלם, להתייחס אליו כאל קוריוז, ולנהוג בו דין 'ירעה עד שיסתאב'. אך לפעמים, כמו במקרה הזה, הוא מגדיש את הסאה, ואתה חש צורך לומר למשחית: הרף.

כך ניצלתי משבת בביתו של עו"ד הלברטל

אסיים באנקדוטה קצרה: לפני כחודש ימים התעמתתי עם הלברטל בשידור. בתום העימות הסוער, שאל אותו השדרן הפופולרי אם הוא מוכן להזמין אותי אליו לשבת? סולחה. הוא גימגם 'כן' כזה מאולץ. אני מבין אותו, שמא חשש שמטבחו ההונגרי או הפולני לא יערב לחכי. אולי חשש שנתגושש אף בשבת, והעסק יגמר בבכי (מצידו, כמובן).

בכלל, הייתה זו סתם הרמה להנחתה מצידו של המראיין, רשימת המוזמנים הלעומתיים שהוא משגר אליו לשבת לא נגמרת... אבל כל זה לא רלוונטי, כיוון ששבוע אחרי, הבנתי שפשוט נס משמים שלא הוזמנתי אליו באמת... מה אירע? הלברטל שוב חולל מהומה, כשאמר באחד מכלי התקשורת, שבשבת האחרונה התארח בביתו 'אברך חרדי' שטען באזניו שליאיר לפיד יארע מה שאירע ליצחק רבין. ותהום כל העיר, המפכ''ל דנינו הורה על בדיקה מהירה ודחופה.

ועכשיו אמרו לי אתם: כמעט אני הייתי האברך הזה, נס או לא נס?

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
חזק וברוך כל מילה אמת יש אנשים שעברו כל גבול שפשוט אנשים כמוני לא מתיחסים לכל שטות שהם מוציאים מהפה
יוסף בן דוד31.03.14
28
כל מילה בסלע! הוצאת לי את המילים מהפה!! ותדע לך הרב זכאים , בדיוק מאנשים כמוך הלברטל חושש ומזיע. אנשים מזרחיים, משכילים ,רהוטים,ישיבשערים,שיודעי להשיב מנה אחת אפיים,כמוך. הלברטל מקווה שתופעת אריה דרעי היא חד פעמית,אבל האמת טופחת על פניו.פני גזען עלוב.
איציק27.03.14
27
בכנוסי שס היראת שמים באויר האוירה רוחנית להפליא בכנוסי הליטאיות כולן עם פאות וממש לא באו לשמוע מוסר כי כל אתת מושלמת הן באות בעקר בשביל הקטע שאחרי להיפגש ולרכל
אמת או לא??????27.03.14

הצגת כל התגובות

26
אתם יודעים , אין כמו לעבוד למען ארץ ישראל ... זה תיקון הקללה מזיעת אפך תאכל לחמך . הקדושה של ארץ ישראל והמתיוקת שבה מבערת את כל הקליפות . איפה ? יחד באיזה גבעה אם אנשים שאתם אוהבים מאוד . באמת בלי ציניות : המתנחלים . ואז ככה בזמן חרישת השדה יהיה בינכם גיבוש מופלא אל מול הזריחה אחרי שהתפללתם בנץ ע
בת ישראל27.03.14
25
ואותך דוב הלברטל מוציא מחוסר דעתך
חרדי127.03.14
24
מה אתה מתרגש ממנו. הוא כל יום מוכיח שהוא אידיוט שרק גורם נזק לציבור החרדי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טאגארט27.03.14
23
כלומר הלברטל שיקר כשאמר אברך אמר לי, לא משנה אם זה אברך פלוני או הרב זכאים, אפילו אם שניהם לא אמרו לו כלום הוא היה אומר את דברי ההבל שלו כי מי שבאמת אמר את זה זה הרב עו"ד הלברטל בכבודו ובעצמו לעו"ד הרב הלברטל בכבודו ובעצמו.
עוז ברנט27.03.14
22
יישר כוחך הרב זכאים. כל מה שהיה לכולנו בלב כתבת והייטבת לתאר!
נביא 27.03.14
הכנסים שהלברטל דיבר עליהם באמת דוחים... המוניות ועדריות מזעזעת...
א.נ27.03.14
21
הטענה שלי אליו היא לא הביקורת על הכינוסים הללו אני מסכים לה במאת האחוזים אלא מדוע הוא מפנה את הביקורת שלו רק לספרדים האם הציבור שלו הליטאי לא עושה כינוס על כל שטות כדי לנצל את ההמון לצרכים כאלה ואחרים ומה עם קופות הצדקה שמנצלות את יראת השמיים של המון העם כדי לחלוב עוד קצת כסף ומה עם הרבנים הליטאים ש
איתי31.03.14
20
אין לו גם כושר דיבור פשוט אדם דוחה שנידחף בכוח לתיקשורת ומנסה לייצג אנשים בכוח למרות שאף אחד לא מעוניין בו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שושני27.03.14
19
שיחת מוסר אחת לבו היה נמס בעצם אין לו לב
ספרדי ב'ה 27.03.14
18
הייתי מסגנן עצמי קצת אחרת, פחות יורד לקטנות ומוציא לשון לשני, גם לא מפרגן לעצמי (כריזמטי כמוני), זה לא נעים. אבל בגדול, הכתיבה שנונה יפה ומהוקצעת, ההקשר האסוציטיבי על הלברטל בבחינת "מואס באחרים העושים" ו"ירעה עד שיסתאב", ממש יפים ונכונים. חזק וברוך על תפיסת הבמה לשם אמירת הדברים. בטוחני שישנם רבים ש
אברהם כהן27.03.14
17
בריאיון עם הרב דוד מנחם. הם הראו לו בדרכי נועם כמה הוא עם הארץ מתלהם ודוחה. חייב למצוא את ההקלטה.
נתניה27.03.14
16
בתור אישה. אני לא הולכת למןפעים ההמוניים הללו. מגיעות לשם מלאאא נשים כדי לפטפט ולרכל! אי אפשר לשמוע מילה אחת של הרב! ובתור אישה שפויה כשמבטיחים לי סרט מרגש אני אומרת לא כי אני לא מחפשת לבכות בכוח. נשים היום לא מוצאות סיפוק בבית שלהן עם הילדים אז הן הולכות לכל מיני מופעים (באישור נשות חינוך, כמובן).
א.נ27.03.14
15
אותו הלברטל [איש המפד"ל בירושלים] מחפש "צומי" וכאשר לא קבל זאת במד"ל, החליט על דעת עצמו ל"דברר" את הציבור החרדי, כמשת"פ של המפד"ל. תשאלו את המעגל הראשון של הרב אלישיב זצ"ל האם הוא נשאר לברר סוגיות עם הרב, האם הוא קבל מהרב הנחיות בנושאי ציבו באותה רמה ל מי ששמע שיעור מהרב עובדיה זצ"ל יכל לקרוא לעצמו
ארי27.03.14
14
ראובן, ממש לא מתאים לך לדבר בכזו רמה. אתה משתלח בליטאים יורת גרוע ממה שהוא משתלח בשסניקים. חבל שירדת לכזו רמה.
חבר ליטאי שלך27.03.14
לרמה של הליטאים בכלל ושל בלבלטל בפרט אי אפשר לרדת!!!
משה חי30.03.14
13
אינני מבינה על מה הקצף, אם עושים כינוסים כאלו, ויש אנשים שחושבים שזה כנס תת רמה, אבל יש נשים שנהנות מזה, מה אכפת לך שאומרים את זה? האמת כולם יודעים, אין בכנסים אלו רמה גבוהה במיוחד, התכנים די רדודים, ומדברים שם אל הרמה הנמוכה של הרגש והדמיון. מי שזה לא מתאים לה שלא תלך. מה לעשות שיש נשים שזו הרמה של
שכנה של זכאים27.03.14
שטויות וכל מיני דברי שחצנות והתנשאות אין לך את הזכות לשבת ולהקשיב לדברי תורה ולהשתתף בקבלת עול מלכות שמים ממש כמו החמאר האהבל השכנזי ההוא שמברטל שמנטל
שכנה של ביבי27.03.14
12
תכניס לו בשיניים לאנטישמי הזה בן אדם משוגע חולה נפש
משא03.04.14
11
כל מילה בסלע! סוף סוף אחד יודיע להסיר מסכות מעל טלאים של אנשים שמתיימרים לייצג אותנו בכלי התקשורת ומוציאים דיבתנו ראה לא הופתעתי להיווכח שהרב זכאים מקיים את הפס' לא תגור מפני איש פשוטו כמשמעו! דברים היוצאים מהלב..
דודי וענונו27.03.14
10
כתיבה רהוטה ומדהימה ביותר... רק בקשה קטנה לי אליך, אנא כתוב מאמר כל שבוע. הגיע הזמן שכתביך ומאמריך יפורסמו בעוד אתרים/עיתונים.
מוטל27.03.14
9
הגיע הזמן באמת שמישהו יעצור את המושחת הזה וישיב לו כגמולו
.27.03.14
8
הלברטל מנופף כל הזמן בתת רמה של המזרחיים ומה לעשות לצערנו הוא צודק עוד לא למדנו לעשות מיתוג מכובד כמו הארופאים הכל אצלנו מה לעשות .. המוני וגם הניצול בהתאם הוא גם חושב את מה שאמר גם על החסידים אבל איתם הוא קצת נזהר אבל מה לעשות כל אחד והרמה והצורך שלו ממתקים וצעצועים לתינוקות כנסים והופעות למזר
רמה בלי רמה 28.03.14
7
ולהתלהם בעצמך
רונן30.03.14
6
אין לה הנאה מהבית מהבעל ומהילדים... וזה עצוב... היום החברות והשכנות הפכו להנאות החיים... ואם רוצים לשמוע הרצאה שמים דיסק...
א.נ27.03.14
5
דב הלברטל הוא בסה"כ חיקוי פאתטי של ליבוביץ
ישעיה27.03.14
4
הלברטל מבקר את אחינו הספרדים מתוך מחשבה עמוקה וסמויה אי שם במוחו של כול אשכנזי (כמוני) שהספרדים הם סוג ב' ,אבל ההתנשאות לא תבוא בצורה חריפה כ "פרענק" אלה ידברו על זה ועל זו ובעצם מתכוונים ש.."הפרענקים הם כמו חיות " בספר של המגיד מסופר שהמגיד אמר לרב קארו שהוא לא הכי חכם אבל הכי עניו בדורו ולכן השם ב
טובה מילר 30.03.14
3
רבי ראובן אני נהנית כל פעם מחדש מהכתבות שלך תכתב לפחות פעם בשבוע.. מאמר חזק ביותר!
שיפרה28.03.14
2
לכן המצב החברתי החרדי שלנו רדוד... וחלק מהבעיה מכוחא דהתירא עדיף... כי אז נוצר רוח חברתי רופף וקליל
מישהו30.03.14
1
יישר כח רבי ראובן. מחכים למאמרים נוספים.
אני28.03.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24