כיכר השבת

בדרך להחרמת צה"ל?

בניגוד להבטחות: הממ"ח יחל לפעול לאחר חג הפסח

למרות הפרסומים כי בצבא הוחלט להקפיא את הממ"ח החרדי מחשש להקצנה חרדית, ל'כיכר השבת' נודע כי הממ"ח צפוי להתחיל לפעול בתוך מספר שבועות, במתכונת שונה מעט מזו שתוכננה בתחילה. דובר צה"ל: "הטענות לפיהן תהליכי הגיוס מתוכננים להתבצע בכפייה באמצעות הממ"ח אינן נכונות" (חרדים,חדשות)

28
ישי כהן | כיכר השבת | ו' בניסן | 06.04.14
(צילום ארכיון: פלאש 90)

הקמתו של הממ"ח (מרכז מיון חרדי) שיהווה "בקו"ם חרדי" מעוררת זה זמן רב סערה בקרב האוכלוסייה החרדית. גדולי הרבנים יצאו חוץ נגד החלטת הצבא להקים מרכז מיוחד עבור האוכלוסייה החרדית, אחת הסיבות להתנגדות הנחרצת הגיעה בעקבות החשש שהנכנסים פנימה יאלצו לצפות בסרטוני תדמית על צה"ל והציונות, ואף לעבור מסע שכנוע לגיוס לצה"ל.

לאור הסערה שפרצה, ולאחר פגישות שקטות בין גורמים בצה"ל וחברי הכנסת החרדים, דווח כי בצה"ל הוחלט שלא לפתוח את הממ"ח, אלא שמבדיקת אתר "כיכר השבת" עולה כי לא כך פני הדברים. מרכז מיון חרדי יחל לפעול בתוך שבועות מספר אך במתכונת שונה: "תאריך סופי אמנם אין, אך מדברים על אחרי חג הפסח" אומר גורם צבאי. "זה לא יהיה כמו התכנון בהתחלה" הוא מוסיף.

בכדי לא לעורר סערה נוספת, הוחלט בצה"ל כי תלמידי הישיבות - מגישי הדיחוי בגין "תורתו אמונתו" ייכנסו פנימה אל חדרי הממ"ח אך ורק בכדי לחתום על מסמכי הדיחוי.

טרם ברור מי הם הקצינים - הסגל הפיקודי אשר יאייש את בסיס הבקו"ם החרדי, ובימים אלו - אדריכלי הבקו"ם מקיימים פגישות קדחתניות בכדי למצוא את הקצינים והחיילים המתאימים לתפקיד הרגיש.

מה שברור הוא שאם החלטה אכן תתממש הדבר עלול להביא למשבר של ממש בין החרדים לצה"ל, וזאת לאור דרישתם של הרבנים שלא לשתף פעולה עם הממ"ח.

"שטיפת מוח לצעירים"

רמז ברור לנחרצות נגד הקמת הממ"ח ניתן היה לראות לפני שבועיים ימים בעיתון יתד נאמן המשקף את הוראותיו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, כאשר בכתבת ענק תחת הכותרת החריפה "שטיפת ממ"ח" נחשפת מזימת צה"ל, לטענת העיתון, לערוך "שטיפת מוח" לצעירים החרדיים שיגיעו להתייצב, צה"ל יעביר את המתייצבים החרדיים בלשכת הגיוס שטיפת מוח מרוכזת, במסלול 'מיסיונרי' מתוחכם, שבהקמתו הושקעו לכאורה למעלה מ-10 מיליון שקלים.

בהוראת שלוש מועצות גדולי התורה, הציבור החרדי לא ישתף פעולה עם תכנית הממ"ח, התריע העיתון ותיאר באריכות את תכניות הצבא.

העיתון מפרט כי על פי תוכניות הצבא, "בכניסה יחויב כל מתייצב להפקיד את תעודת הזהות שלו על מנת שהצבא יוודא שאף אחד לא יעזוב את המקום לפני שיעבור את כל מסלול "שטיפת המוח". התעודה תוחזר רק בסוף המסלול. תהליך שהיה עד כה קצר ויעיל – התייצבות, קבלת דחייה ו..הביתה, הופך להיות מסלול ארוך ומייגע של מספר שעות, שכל כולו חשיפה של בני התורה לחומר תעמולה הרסני בשבח הגיוס לצבא והאפשרויות הפתוחות בפני המתייצב מבחינת חילות הצבא, בעיקר הזרועות שנרתמו לגיוס חרדים".

חלק מתוכנית מחושבת ומתוחכמת להורדת רף ההתנגדות של לומדי התורה, כפי שהתברר ל"יתד נאמן", זו הפרדת קבוצות הומוגניות של המתייצבים. עד כה היו כל בני הישיבה מתייצבים באותו יום. בחורים הגיעו עם חבריהם לספסל הלמודים. לכל ישיבה נקבע תאריך ובו התייצבו כל לומדיה. זה היה ענין טכני שנועד לפשט את תהליך הדחייה. עכשיו, על פי תוכניות הצבא, גם הנושא הזה השתנה. למה? כי קבוצה מגובשת היא כוח ופחות ניתנת לשטיפת מוח. מול מסרים עויינים, תמיד יימצא מי שיסיט את ההסתה הצבאית בדברי לגלוג, במשפט או שניים ציניים, או במחאה. לכן גיבש הצבא תוכנית לחלוקת הישיבות השונות. לכל קבוצה, לשם משל, יוכנסו שני בחורים ממיר, שניים מחברון, שלושה מבעלז, שניים מצאנז, חמישה מפוניבז' וכו'. זה לא יהיה שלם והומוגני, אלא פאזל שיורכב מרכיבים, במגמה להחליש את החוסן. הפאזל יכול להשתנות במספריו, אבל לעולם יישאר פאזל".

לפי הפרסום אז ב"יתד נאמן", "חילות רבים הכינו תוכניות יעודיות לציבור החרדי: שח"ר כחול (חיל האויר), שח"ר ים, בינה בירוק (מודיעין), שח"ר אט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה), נח"ל – נצח יהודה ועוד. כל מי שמגיע לקבל דיחוי, ייאלץ בשלב הזה לעבור את כל התחנות בהן יצפה בסרטים שהוכנו ע"י דובר צה"ל, הקוראים לו להצטרף לחיל המוצג באותה עמדה. צריך להדגיש כי הסרטים הוכנו בקפידה ובהשקעה כספית מופלגת, והם אינם מדברים בעגה צבאית, אלא בשפה ישיבתית. הכוונה ליצור שפה ידידותית לצופה-מאזין שתפשיר את חומות הניכור. רק בסופו של מסלול החתחתים הרוחני הזה, מגיע שלב הראיון האישי".

תגובת דובר צה"ל: לא תהיה כפייה בממ"ח

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל יעמוד בהחלטות הממשלה לגיוס חרדים בהתאם להיקפים שנקבעו, תוך ניהול דיאלוג המאפשר מענה לצרכים הייחודיים לאוכלוסיה החרדית. עפ״י חוק, יזומן מי שמוגדר במעמד "תורתו אמונתו" בכדי לאפשר לו להתגייס או לדחות את שירותו. הטענות כי תהליכי הגיוס מתוכננים להתבצע בכפייה באמצעות המרכז למיון חרדים אינן נכונות".

גורם צבאי מסר כי מועמד חרדי לשירות שיבקש לקבל פרטים ומידע אודות השירות בצה"ל או בשירות האזרחי יעמוד לרשותו כל המידע הנדרש לצורך קבלת ההחלטה.

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
,,תחל תקופה וברכותיה. חלפו שלושים שנות שלטון החרדים במדינה הציונית. ראש הממשלה לא היה יכול לקבל החלטה בלי רשות החרדים, וכנ"ל הרמטכל.מעתה חזרו הציונים לשלוט, והחרדים מתקשים להפנים זאת.
דן סגל07.04.14
15
צריך להגן על המדינה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד06.04.14
14
זה לא סוד שמי שרוצה יותר מכל את הקמת הממח הם הקיצוניים אנשי הפלג הירושלמי, כיון שבמקרה שיוקם המרכז יחליטו כל גדולי הדור לאסור על כל התייצבות בלש"ג, ואז הם יסמנו v ענק. לא אכפת להם כמה צעירים יפלו במקרה כזה, העיקר הם יוכלו לומר לכל העולם אנחנו היינו הראשונים שאסרנו להתייצב. אז זהו, שעכשיו התאריך ו' נ
עקיבא כהן06.04.14

הצגת כל התגובות

13
תפסיק כבר לייצג הפלג הירושלמי כל הזמן נראה שיפול החלטה לא להתייצב רוב האדמורים יחליטו לא להתייצב וכדומה זה יעזור לכם בדיוק כמו שעזר לדרעי כל ההכתבות שקריספל ינצח
tosher06.04.14
12
מגיע בחור ישיבה בגיל 20 לממ"ח אחרי 15 שנות לימוד תורה, עם מיטב הרבנים והמשגיחים, ושם קצין צעיר יכול בחצי שעה לשכנע אותו ההפך מכל מה שלמד?? אין זה אלא שהרבנים חוששים מהחינוך הגרוע לאמונה שהעניקו לבחורים, חינוך שלא מחזיק מים, לכן הם חוששים ובצדק.
דן סגל07.04.14
11
כופים. ואקדימנא פורענותא לא מקדימנן חחח
יוסי06.04.14
10
למי שלא חזק די בתורתו אז ילך ויצליח האם אנחנו כל כך חלשים שאין ביכולתנו לעמוד נגד קצת תעמולה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם07.04.14
9
מסתבר ששנים ארוכות בישיבה ולימוד גמרא והשקפה אפשר למחוק בשעות ספורות של הרצאות וסרטונים
גנדי06.04.14
שאני מינות דמשכא...
יהודי מאמין!07.04.14
8
תגידו מה שתגידו על צה"ל, האם מישהו מכם מצליח למצוא דוגמא שבה צה"ל שיקר? אל תגידו "כן הוא כל הזמן משקר", "כן הם רשעים" ושאר דברי נאצה ושנאה שהתרגלתם להוציא מהפה. בואו נהיה ילדים גדולים ונחשוב יחד על מקרה שבו צה"ל שיקר, קחו את הזמן. אני לא מצאתי. גם אתם, נכון? זה בגלל שצה"ל לא משקר. אם צה"ל אומר שלא מ
ליאור06.04.14
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
אהרן08.04.14
7
גם לסרוגים הם מבטיחים הבטחות ואתר ערוץ 7 מלא סיפורים איך מפקדים חילונים הכריחו חיילים דתיים לחלל שבת שלא לצורך, לגזור את הפיאות, הכריחו אותם לשמוע שירה של נשים זמרות בטקסים צבאיים, ועוד. ברגע שבחור חייל, הוא חייב לשמוע בקול המפקד אחרת זורקים אותו לכלא, גם אם המפקד מפרט הבטחות שניתנו לו כאשר התגייס כ
מנחם06.04.14
6
להמשיך ולהתפלפל בסוגיית הממ"ח ולחלק חילוקים וסברות מסברות שונות בדין גברא וחפצא ובדיני נפשות ודיני ממונות עד שמרוב דינים ודעות יעלו למרן הגראי"ל שיפסוק את פסוקו וגם הוא יחשוב ויעיין דוק היטב זמן מרובה עד הכא והכא יגיעו שוטרי המשטרה צבאית לעצור את בחירי חמד ואז מרן יאנח בצערו ויפלוט ימ"ש....
ברוך06.04.14
5
אתם לא תתגייסו? זה בסדר יש אולי כמה מאות שכן. אתם לא תחרימו את השרות שצה"ל נותן לכם? ספרו לי איך אתם תעשו זאת
klozone07.04.14
תחפש בעיתון הפלס כתבה בשם לאחרי החוק
אהרן08.04.14
4
מגמת הקמת הממ"ח,היא מזימה אכזרית,לחיסולה של היהדות החרדית.
מלכודת-דבש.06.04.14
3
רק את הגיגיהם משל השוינאים
ארי06.04.14
ונגד המחבלים הראורים שהם זרע עמלק ממש ובגללם הגאולה מתעכבת. ימח שמם וזכרם.
אבי07.04.14
אין לך בושה דברים שר' שמאול אמר לפני שנים עכשיו הפלג הפשרן נזכר לומר
אהרן08.04.14
2
שקרנים גדולים,רוצים לבולל את הציבור החרדי בצבא כור ההיתוך החילוני!!!! כל רצונם וזממם מרושעת ואכזרית בכדי לעקור את החרדים לומדי תורה מהיישיבות ובכך-לפגוע לקעקע ולהרוס את היהדות החרדית כולה!
שקרנים גדולים06.04.14
1
לפי המתואר כאן, זה דיני נפשות אפילו לדרוך בפתחו של מקום כזה! זהירות, הצבא מתוחכם ולפי המתואר כאן, סרטי תדמית מתוחכמים כאלה עלולים להפיל חללים! ראו את שטיפת המוח שעברו עשרות אלפי חיילים לפני גוש קטיף.. הצבא עשה להם מה שהוא קרא "הכנה מנטלית" שבסופה חיילים חובשי כיפה גרשו את משפחתם מהבית!!! הסרוגים עצ
אהרן לב06.04.14
ללבלרים ולבעלי חנות מכולת שממליכים עליהם לשעה זקן כזה או אחר ומכתירים אותו בתואר לא לו וכך מנהלים תעמולתם הפושעת.
אבי07.04.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מאות תלמידי ישיבות הפגינו בבני ברק: "חוק הגיוס מסוכן; מסכנים את עתידנו הרוחני"

חזקי שטרן | 20.05.24

"עליה במקרי הכוויות"

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 20.05.24
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

בשיא מלחמת הקרדיטים

כאב ראש לעסקנים: אין אישור ל'פארנצעס' בהדלקת ר' מיילך 

שאול כהנא | 20.05.24
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

הפילוג החסידי - לשיא

סוער באלעד: הנציג חרדי הפר צו מניעה של גדולי הפוסקים?

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם