כיכר השבת

עשרות גוונים של שחור / תוכן גולשים

החברה החרדית נחלקת לשלושה זרמים עיקריים ובכל אחד מהם עוד אין ספור זרמים, חסידויות וקהילות. אז את מי מהם בדיוק ייצג הרב מוטק'ה בלוי כשהוזמן לייצג ולהסביר את השקפת עולמו של החרדי בסדרת הכתבות "האוטונומיה החרדית"? (תוכן גולשים)

48
מוישי קרמר | כיכר השבת | כ"ה באייר | 25.05.14
חרדים
חרדים (צילום: פלאש 90)

לאחרונה עלתה לאויר תכנית הבאה לסקר ולחקור את הסוד הגדול של 'האוטונומיה החרדית', תכנית ראויה, הוגנת והגונה. יש מי מהציבור החרדי שסבור שתכניות מן הסוג הזה "מוציאות אותנו טוב", שהרי בניגוד לכל מדיה תקשורתית אחרת בה הצד החרדי מוחבא ומושתק, בתכנית הזאת ניתנה לנו הזכות להגן על עצמנו ולמלא את הצד שלנו בטענת ה"אתם חיים על חשבוננו!".

הסברה היא, שע"י תכניות כאלה ודומיהן, בהם הצד החרדי מיוצג היטב, וניתנות בהן "הנתונים הנכונים" לטענות הבוערות, בזה נפתור את בעיית "ההסברה החרדית", והשנאה הנוראה הפושה בציבוריות הישראלית, כלפי המיעוט החרדי.

אין ציבור חרדי

בין יתר המסבירנים ומציגי הנתונים, בחרו עורכי התכנית להביא את הרב מוטק'ה בלוי, איש חינוך ליטאי ידוע ויו"ר "משמרת הקודש והצניעות" (תואר מרשים ללא כל ספק..), על מנת שיאיר את עיניהם אודות רעיון "האידיאולוגיה החרדית", ויביע באוזני המצלמה את הבוז הגדול אותו הוא - והחברה החרדית לכאורה - רוחשים כלפי כל חילוני מן השורה. שוב, את ר' מוטק'ה בלוי הם הביאו, על מנת לייצג ולהסביר את "השקפת עולמו של החרדי".

אז בא נבדוק את השקפתו של מי הוא מייצג. בגדול ובמספרים גסים, החברה החרדית נחלקת לשלושה זרמים עיקריים, ספרדי, חסידי וליטאי (כשבכל אחד מהם יש עוד אין ספור זרמים, חסידויות וקהילות). אז כבר נשאר לנו שליש (פחות או יותר) של ציבור ליטאי, נקה מתוכו את אנשי 'הזרם הירושלמי', תנועת 'טוב', החרדים העובדים, החרדים המודרנים, החולצות הכחולות, קהילות בעלי התשובה ושאר אינדיבידואליסטים, ותמצא שהוא והשקפת עולמו, מייצגים במקרה הטוב אולי עשרה אחוזים בלבד מקרב הציבור והקהילות החרדיות (שלא לדבר ע"כ שהבוז וההתנשאות, אותם הוא מפגין במתכוון, כלפי בני שיחו החילונים, הם יותר ענין של אופי מאשר של השקפה ואידיאולוגיה). וזה לא רק הוא.

רבים מבני החברה החרדית מהרהרים רבות, וכבר נשפך דיו רב ונערכו תכניות וסקרים המחפשים בנרות, "מתי כבר יבוא הדובר החרדי שייצג ויסביר אותנו בכבוד?". אז זהו, שאין, פשוט אין, לא נולדה ולא תיוולד חיה כזאת. ומסיבה פשוטה, נתחיל? גור, בעלזא, וויז'ניץ, חב"ד, ברסלב, סאטמאר, תולדות אהרון, קנאים, נטורי קרתא, הזרם הבני-ברקי, הזרם הירושלמי, חזונישניקים, תנועת 'טוב', 'מרביצי', ש"סניקים, תימנים (וסליחה אם שכחתי מישהו), ומבלי להזכיר את החסידויות הקטנות והעדות הרבות. כל אחת מהקהילות הללו משרטטת השקפה אחרת, גישה נפרדת ויחס שונה אל העולם שבחוץ. זה הגיוון וזה היופי. וכשבכלל "שני יהודים - שלוש דעות", וכשבכל ליל שישי ושולחן שבת, ישיבתי או משפחתי, מתנהלים וויכוחים סוערים בענייני השקפה, אידיאולוגיה ואורח חיים, בין חברים לאותה כיתה ואחים בני אותה משפחה, ללכת ולמצוא אי מי שייצג וידברר את ההשקפות, האסכולות והזרמים הרבים, בציבור הגדול והרבגוני, המחולק והדעתני כ"כ, זה פשוט משימה שלא באמת קיימת. וכמו שאין דבר כזה "הדובר החילוני", ככה אין ולא יהיה "הדובר החרדי". כי אין ציבור חרדי.

השטחיות של הציבור הישראלי, גורמת לו לראות את החרדים כציבור אחד, כדבר אחד, כגוש גדול ושחור. כותרות מרעישות ומכלילות עד כדי גיחוך, כמו: "הפרשה שמזעזעת את העולם החרדי", "הלם ותדהמה במגזר החרדי", "תגובות זועמות ברחוב החרדי" וכדו', עושות את דרכן לראש כותרות העיתונים ומהדורות החדשות, מבלי להבחין בכלל שלכל פרשה שלא תהיה, לליטאי ולחבדניק, לש"סניק ולקנאי, תהיה תגובה אחרת לגמרי. אנשי תקשורת מובילים, מחליפים בבורות ומבלי משים בין החברה החרדית ל"עדה החרדית", מבלי לדעת שמדובר בקהילה קטנה מאוד בתוכה. השטחיות הרדודה והפרימיטיבית הזאת, שרואה אותנו כדבר אחד וכהמון אחד, "מה, אתם נראים אותו דבר..", היא זאת שבעוכרינו. כי כשטוענים כלפי בחור ישיבה חרדי, שהוריו עובדים, והוא למד מגוון מקצועות חול בנערותו (ולפחות חצי, אם לא רוב הציבור החרדי, הוא כזה), רוב הטענות המוזכרות נעלמות. וכשתמיד אתה עונה "מה אתה רוצה? אני עובד", עונים "נו, לא דיברתי עליך.. דיברתי עליכם, החרדים. אתם לא עובדים!".

גם החרדים הם בני אדם

בעידן הנאורות, הקידמה והליברליזם, בו מסתכלים על האחד כיחיד, מכבדים כל אדם באשר הוא, ודנים אותו ע"פ מעשיו בלבד, הגיע הזמן לומר- גם אנחנו בני אדם. תפסיקו להדביק לנו תוויות ולשפוט אותנו ע"פ צבע בגדנו. פינג-פונג האשמות המתלהם הזה של "מי הציבור שחי על חשבון מי?", הוא מיושן, פרימיטיבי ובעיקר - חשוך!.

הוא מיושן, כי הוא גורם להדבקת ולהטמעת תוויות וסטריאוטיפים על האדם, לא לפי מעשיו, הליכותיו ורצונותיו, אלא ע"פ הקהילה והמגזר אליו הוא משויך. הוא פרימיטיבי, כי הוא צובע את האדם בצבע מגזרי ענק ומכליל, משום שכך מצטייר לו בעין, ושוכח כי גוונים רבים לשחור. והוא חשוך, כי הוא מסרב לכבד את החרדי כאדם באשר הוא אדם, שיש לו הזכות להיות מישהו קצת שונה ממנו, ולהסתכל עליו כיחיד המנסה לחיות את חייו הפרטיים, בהתאם לאמונתו האישית, להיות אדם טוב יותר ומועיל יותר.

בתקופה בה מדינת ישראל מתקצבת במאות מיליונים, משלחות ישראליות לסיוע הומניטארי, אל מדינות מוכות אסונות טבע, כהאיטי והפיליפינים, וזו היא הגאווה הישראלית כי "כולנו בני אדם", אמירות כמו "הם לא סוחטים אותנו בתקציבי הישיבות והכוללים – כי הם באמת תקציבים מזעריים – הם סוחטים אותנו בתקציבי הבריאות, החינוך והתשתיות" ו"אנחנו הטיפשים, שנותנים להם לסחוט אותנו", הם אמירות משסות, גזעניות ולא לגיטימיות. האם ילד חרדי שנשברה לו היד, לא זכאי לטיפול רפואי, אך ורק משום שהוא משויך לציבור מסוים שלטענת מישהו "יש לו יותר מדי ילדים"?? ילד מהאיטי כן, וילד חרדי לא? וכי מה אתה רוצה, שלא יהיה כבישים בבני ברק? לסגור למשפחה החרדית את המים והחשמל? מענין שלעזה, שמקבלת מאתנו מים וחשמל, אנו מצליחים להבחין בין החמס וארגוני הטרור הלוחמים נגדנו, לבין כך ש"יש שם בני אדם שזכאים לזכויות יסוד". מה, לחרדי אין זכויות? גם הוא בן אדם!.

אם ברצוננו להנמיך את גובה להבות השנאה והאיבה הקיימים בין המגזרים בעם, עלינו להפסיק לדון בדיונים שטחיים ומכלילים, רדודים וסטריאוטיפיים של "למה אתם?", אל שיח אישי-אינדיבידואלי, "למה אתה?". כי כמו שפרצופו של האדם שווה רק לו, כך גם מעשיו והליכותיו, רצונותיו ושאיפותיו של האדם, שווים אך ורק לו.

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
צריך להשוות אותנו לסודנים.
אלי26.05.14
21
בשלב מתקדם בחייו הוא גילה את המיקרפונים של התקשורת ומאז הוא לא מפסיק לדברר את עצמו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך נבון25.05.14
20
כדאי לשלוח לאבישי בן חיים...אולי משהו מן הדברים יחדור את הראיה הסטריאוטיפית והמכלילה.
אורי25.05.14

הצגת כל התגובות

19
רק על הסודנים הם יודעים להיות נאורים, וכשזה מגיע לחרדים....
9926.05.14
18
באמת מעצבן איך שמקטלגים אותנו כגוש אחד כאילו כולנו אותו דבר. אולי תגדילו קצת ראש ותעשו תוכנית קצת יותר ארוכה שמראה את הציבור החרדי על גווניו?!
שאול26.05.14
ככה זה מסתדר להם בעין
9926.05.14
17
הגיע הזמן שידברו אלינו כמו אל בני אדם.
9925.05.14
16
אחת?
klozone25.05.14
15
כותב בדיוק איך שאני חושב ומרגיש . איך זה שלא שמענו עליך מקודם
rond7425.05.14
14
יש מישהו שכבר אמר (לא נרחיב) שיש רק שומר מצוות ולא שומר מצוות, הגדרות אחרות הם לא מחייבות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל25.05.14
וגמישה מההגדרות הסוציולוגיות החותכות והנוקשות. מסכים לחלוטין.
יאיר26.05.14
13
כן, גם אנחנו בני אדם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים25.05.14
12
לכתוב. אתה עושה את זה מצוין.
גורן26.05.14
11
כל המטרה שלהם זה רק להוציא אותנו זבל ואתם רק עוזרים להם בזה שהם נכנסים לתוך בית חרדי להראות יאנו אובייקטיביים ונכונים ובפועל יש בכתבה בלי סוף שקרים והסתה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברימי25.05.14
10
השניים הראשונים עוד היו בסדר איכשהו אבל בשלישי הוא ממש הוציא אותנו רע!! חייבים להשאיר טעם רע על החרדי לצופה החילוני...
יוסי25.05.14
9
ב - 25 שנים האחרונות, התפתחה כאן דת חדשה, "הדת החרדית". בין דת זו לבין הדת היהודית יש מספר נקודות השקה ודמיון, אבל אלו דתות שונות לחלוטין. להלן מספר הבדלים מהותיים: בדת היהודית יש ערך עצום לנושא "בין אדם לחברו", התחשבות בזולת, כיבודו והערכתו. בדת החרדית אין לכך ערך כלל. למעשה בדת החרדית המושג
חסיד דן סגל25.05.14
8
ואין להם רצון להיכנס לפרטים
9925.05.14
7
אני מתפלא על אבישי
עוז ברנט25.05.14
יכלנו לצאת הרבה יותר גרוע...
יחיאל25.05.14
6
מה שלא יעשו ומה שלא יגידו בטלוויזיה ידאגו לכך שזה ישמע גרוע וזה לא משנה מי המתראיין אם מוטקה בלוי או כל דובר אחר עדיף בכלל לא להתראיין!!
צביקה25.05.14
השאלה מה עדיף, להשאיר את הבמה לקיצונים והזויים?? אם אתה חרדי שפוי עדיף שתתראיין ולא תשאיר להנ"ל את הבמה.
חרדי שפוי26.05.14
אני עובדת עם סטודנטיות חילוניות ומכירה את העולם הזה ולכן כשפנו אלי הסכמתי. צריך להראות מי אנחנו באמת, כמה יופי ושמחה יש אצלינו, כמה חסד ועזרה הדדית. נכון שהם מחפשים את הנקודות הכי לא מוצלחות בשיחה ושמים רק אותן, אבל זה הרע במיעוטו. הם היו אצלינו יותר משעתיים ונהנו מכל רגע והעורך הצליח שזה לא יראה א
גילה29.05.14
5
בעיניי דעה נכונה, כמעט אוביקטיבית, ובעיקר מנוסחת מצוין ומונגשת לכל אחד. תוסיף לכתוב.
ה.א.25.05.14
4
גם אם 100% מהחרדים יעבדו זה לא יעזור שהרי תמיד נצטרך יותר בחינוך יותר בבריאות (וכל מה שקשור בהוצאות על ילדים) אז מספיק להסית נגדנו הרי מה שלא נעשה לא נהיה טובים
זלמן26.05.14
3
כל מילה פנינה!!! צריך להפיץ את הטור הזה.
יוסף26.05.14
2
תמיד תתלוננו מה יהיה איתכם אבישי בן חיים אדם מאוד אובייקטיבי (ויש שיאמרו אפילו מוטה לטובת החרדים)והכתבות שעשה דיי הוגנות
יוני26.05.14
הבעיה היא לא בהגינות או במקצועיות של הכתבה, אלא בצורת ההסתכלות הרדודה והשטחית, שרואה את כולנו כגוש אחד שחור.
יוסף26.05.14
הסדרה היתה מוטה מאוד לכיוון החילונים. הפרק הראשון היה אובר-שיטחי בפרק השני לא הביאו את הנתונים של הרב בניזרי שיפריכו לחלוטין את הטענות שמנגד ורק נתנו לו להגיד משפט שגם אותו הסיטו את זה לכיוון ריבוי עבודה בשחור כביכול למרות שנתוני הביטוח הלאומי שבניזרי רצה להציג מראים אחרת לגמרי ובפרק השלישי גם הציגו
ליוני26.05.14
1
הם מפחדים שאם נמשיך כך בעוד 30 שנה נשלוט במדינה. והפיתרון מבחינתם לבעיית הילודה הוא לקצץ בתקציבים לסדוק את האוטונומיה החרדית ולחלן אותנו. הכל ברור.
יוסף26.05.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בית שמש: הציבור החרדי מתכנס לערב זיכרון מיוחד | שידור חי

כיכר השבת | 12.05.24

מיד לאחר הצפירה | תיעוד

כיכר השבת: בלשים עצרו בגיר שגרם לילדים להצית דגל ישראל

קובי רוזן | 12.05.24

"יש לנו מכנה משותף"

הרב הראשי בטקס יום הזיכרון: 'היום הזה מיועד בעיקר עבורנו'

שאול כהנא | 12.05.24

קחו רגע

מתפללים וזוכרים: בואו לקרוא תהלים לזכר הנופלים

כיכר השבת | 12.05.24

413 חללים תושבי העיר

זוכרים את הנופלים | שידור חוזר מטקס יום הזיכרון הממלכתי בכותל המערבי ובבני ברק 

כיכר השבת | 12.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

עם בוגרי המסלולים בצבא

רבנים ראשיים, שרים וקצינים | שידור חי מטקס הזיכרון בי-ם 

כיכר השבת | 12.05.24

בפגישה עם ראש העיר

אלעד: שר השיכון הכריז על הוספת 12,000 דירות חדשות 

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

ביוזמת מחלקת קהילות צעירות

צפו • הערב בבית שמש מעמד תפילה ליום הזכרון

אסף מגידו | מקודם
ש

מי לא זקוק לישועה

כמו לפני 99 שנה: מעמד ישועות אדיר בקרעסטיר במוצ"ש בחצות ליל

אסף מגידו | מקודם
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

רבי עקיבא לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא // מאמר תגובה

ישראל שפירא | 12.05.24
ש

חוויה בלתי נשכחת

ברוכים הבאים לאנטריקוט – אולם אירועים יוקרתי מהדרין בירושלים

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם

פונתה לבית החולים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24