כיכר השבת

מי שמאשים / דעה

מי שמאשים את חנין זועבי, מי שמאשים את הטרמפיסטים בשטחים, מי שמאשים את אהוד אולמרט ומי שכועס על גזר הדין של אורי לופוליאנסקי - אינו מבין! • הדת החדשה (דעה)

22
הרב אליהו ישראלי | כיכר השבת | כ"ה בסיון | 23.06.14
אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי וחנין זועבי
אהוד אולמרט, אורי לופוליאנסקי וחנין זועבי (צילומים: פלאש 90)

מי שמאשים את חנין זועבי, וחושב שהיא הבעיה, טועה. כי זועבי עם פיה המזוהם, היא שולי חברה המאפשרת זאת. חברה שלא משכילה להבין מהו אויב.

עם חלב אמי ינקתי גם סוציאליזם. אבי היה "שמאלני", ואהבת האדם הייתה בליבו. אני עצמי, לא רחוק מדעותיו של אבי, אך מה לזה ולמלחמה? למדתי לא לומר "שימותו כל הערבים", כי זאת הכללה מכוערת, זאת שנאה לשמה. אך מה הקשר בין זה לבין הזדהות עם האויב?

אני בהחלט מאמין שהערבים אינם שונאים מושבעים של היהודים. הם מעולם לא היו כאלה. אני בהחלט מאמין שיש להם איזשהם טענות, שכאשר ייפתרו – ישכון השלום. מפני שהבעיה של הערבים אינה היהודים, אלא הישראלים. זאת מלחמה לאומית. לא דתית, לא גזעית. היא מעולם לא היתה כזאת.

אני גם מאמין שפתרון כזה הוא דמיוני, כי העיקרון הלאומי מנחה בעשורים האחרונים את קיומו של העם היהודי היושב בציון, הדבר לא נראה כמשהו שעומד להשתנות, וככזה – לא יבוא שלום עם הערבים. ולכן – הבעיה שלנו איתם היא בעיה לאומית. ואת הבעיה הלאומית יש לפתור בדרכים לאומיות. לא דתיות. לא גזעיות.

גם חנין זועבי יודעת זאת, אבל היא גם יודעת שאנחנו לא יודעים זאת. היא יודעת שאנחנו חושבים שיש כאן שאלה גזעית. היא יודעת שאיננו מבחינים בין יהודי לישראלי. שאנחנו חושבים שאם הערבים נלחמים בנו – הרי שהם ממשיכים את האנטישמיות הקלאסית. היא יודעת שכדי להיפטר מהסטיגמה הזו, אנחנו חייבים אותה, את חנין זועבי, כדי שכולם יראו שמדובר בישראלים ולא ביהודים, היא קוראת לכל מי שחולק עליה בשם "גזען", ומזה הישראלי הכי פוחד, וכך היא יכולה להמשיך לגדף.

אך האמת היא שזאת לא גזענות, אין לישראלים שום בעיה עקרונית עם הערבים. הבעיה התפתחה לאור הנסיבות. השנאה, שהיא תוצר רע של לאומיות, נולדה בשל המלחמה המתמשכת. והמלחמה נמשכת. וזועבי היא אויב. ואויב הוא אויב. ולזרוק את זועבי במורד המדרגות לא יהפוך את הישראלים לגזענים יותר, אלא לישראלים יותר.

• • •

מי שמאשים את הטרמפיסטים, אינו מבין עוד פנים ישראליות. אינו מבין שבמקומות האלו, בהם עוצרים טרמפים, עדיין קיים קשר יהודי בין האנשים. לא רק ישראלי.

אלו שעוצרים טרמפים, הם אלו שעדיין חיים בשייטעל, במקום בו כולם מכירים את כולם וסומכים עליהם. אלו אנשים שאמנם רואים את ישראל כלאום, ולא רק כדת, אך קודם כל הם רואים את ישראל יהודית. עדיין בליבם יש מקום שמור לערבות הדדית, לידידות. הם לא השלימו עם כך שישראל שייכת גם לחנין זועבי. בעיניהם ישראל היא עיירה גדולה. כמה חן יש באותם טרמפיסטים. כמה תום ואהבה.

• • •

מי שמאשים את אהוד אולמרט, שגנב, שעשק, שגזל, שפיטם את עצמו על חשבון הציבור, ומאמין כי האיש רקוב וצריך לשבת בכלא, ובאמת חושב שמדינה היא מדינה וחוק הוא חוק. הוא באמת מאמין שאולמרט עשה משהו רע כשבנה שכונה. כי הוא לא מבין את שיטת הטרמפים. הוא לא מבין שיש חיים אישיים, אנושיים, בהם כולם מרוויחים ויוצאים מרוצים. הוא לא שם לב שהוא עושה את אותם דברים במקרים אישיים. הוא בעצם מהלל בלי כוונה את הבירוקרטיה המסורבלת. כי הרי אין שום בעיה אמתית עם מה שעשה אולמרט. הוא לא גנב מכיס של אף אחד. הוא בנה שכונה, לא כדי לגור בה, ולא כדי לשכן בה את ידידיו, אלא כדי לבנות שכונה. והוא עשה את זה טוב.

אבל נו נו נו, הוא הרוויח! מי הרשה לו להרוויח? הוא אמנם לא נתן לסנדלרים לבנות את השכונה, אלא לאנשי מקצוע. אבל נו נו נו, הם חברים שלו!

מי שחושב שאולמרט אשם במשהו, הוא כנראה מסוג בני האדם שלא יחצו מעבר חצייה באור אדום גם כשמדובר בשכונת מאה שערים בשעה שתיים של ליל שבת, כי מדוע לחשוב? יש רמזור!! אז מה אם השכונה נעולה ומסוגרת בגדר? אז מה אם הסבירות שתגיע מכונית נמוכה יותר משיבוא הליקופטר? חוק זה חוק!

• • •

אבל מי שמאשים את אהוד אולמרט ובשבוע שלאחר מכן כועס על השופט רוזן שגזר על אורי לופוליאנסקי שש שנים, חוזר לפתע לשטיבל, שוכח שחוק זה חוק, ומזדהה עם האדם, עם יד שרה, עם המחלה, עם טוב הלב. כי לופוליאנסקי הוא "מענטש". לא מעניין אותו שגם אולמרט אימץ ילדה, שהוא מחזיק משפחה שהתייתמה, שהוא בעל חסד, כי אולמרט מעשן סיגר! אבל אורי? אורי הוא צדיק! הוא לקח הכל ל"יד שרה".

אני, אגב, חושב, שלהכניס את אולמרט לכלא זה טמטום ושנאה עצמית, זה בא מאותם מקומות בנפש, המשאירים את זועבי בכנסת, אלו רגשות אשמה ישראלים, החושבים שאם נכניס לכלא את ראש הממשלה לשעבר אז "אנחנו כבר ממש גדולים".

אני גם חושב שלהכניס את לופוליאנסקי לכלא זה אוטם לב המגיע מאותו האופל. אבל אוטם הלב הזה מתקבל על הדעת, הוא שולי חברה המאפשרת זאת, כי מרוב הפחד מפרות קדושות, פיתחנו אובססיה לשחיטת פרות קדושות, ומעתה ישנה עבודת קודש חדשה, דת חדשה. פרה קדושה חדשה. פרה שוחטת.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
צבי בר מרמת גן רצה להקים מגדלים מניבי ארנונה. בניזרי ביקש לתמוך בישיבה של הרב בצרי. אריה דרעי עזר לעצמו (אם אין אני לי מי לי) ולמוסדות ש"ס. אז הכל בסדר?
דוד23.06.14
13
אני אוהב את מה שהרב כתב. ישר כח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי ישראלי ציוני ירדי23.06.14
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחת23.06.14

הצגת כל התגובות

11
אודה ולא אבוש, לא הבנתי לחלוטין את הקשר בין הדברים. זה נראה שהרב הכותב שליט"א ניצל את הטור להוציא כל מה שיש לו על הלב. זה בסדר, אבל הקשר, הקשר לא ברור. הבעיה שלנו אינה זועבי והערבים בכלל, אלא בכך שהחברה הישראלית, בפרט זו שגדלה והתחנכה בארץ בעשרות השנים האחרונות, אין לה שום תשתית תרבותית ומוסרית של
אזרח ותיק23.06.14
10
רחוק מהעץ. אלא הבן באמת שמאלן ממשיך דרכי אביו.
אבי124.06.14
9
לשנוא את המדינה זה ממש כמו לירוק בצלחת ששתית ממנה. יש מה לתקן בהנהגת המדינה. אבל מכאן אני רואה שאתה תימני ממורמר כפי ההשוואה שלך שיהודי תימן סבלו יותר מיהודי אירופה. אני מאחל לך שתתחיל להודות לה' במקום לכפור בתובתו של מקום. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי ישראלי ציוני חרדי23.06.14
הגבתי לכותב הטור שסבור בבורותו שהבעיה היא הציונות וליהודים היה די בסדר אצל המוסלמים, והבאתי את ההסטוריה של חמש מאות השנים האחרונות. אני ציוני נלהב, ואני חושב שכותב המאמר נותן ל'השקופה הטהורה' שלו לבלבל אותו במקום לדבוק בעובדות ולהסיק מהן את מה שברור לכל מי שעיניים בראשו. מדינת ישראל והציונות הם
ירושלמי23.06.14
8
אורי לןפויאנסקי הוא דוגמא לאיש חסד שסרח אהוד אוללמרט ראהמ שסרח אם אין הבדל בינהים אז אתה צודק אם כמו שהשופט אמר שהוא לא סרח אלא ניסה להרוויח אז זה שונה חנין זועבי היא אופוזיציונרית בנשמתה היא כזאת כי אנחנו הפוך והיא טיפששה כי זה כמו לבוא למאה שערים בשבת ולצעוק חופש דת בא נניח שהיא צודקת והיא לא אז ל
עוד אחד23.06.14
7
א. הכותב כמובן מנסה לשכתב את ההיסטוריה וחוזר ומעלה את הטענה החרדית הידועה כי שנאת המוסלמים ליהודים החלה רק בעקבות הציונות זה כמובן קשקוש לא חסרות דוגמאות לפוגרומים בארצות האיסלאם לחוקים משפילים להסתה אנטישמית פרועה נגד היהודים בכתבי המלומדים המוסלמים עןד מהמאה השביעית לספירה בלי כל קשר לציונות ועוד
איתי23.06.14
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני הקטנה23.06.14
5
אז הוא בנה שכונה, אז שוחד הוא מותר? באמת?! אתה אומר את זה החרדי או כסוציאליסט? אסור לעובד ציבור לקבל טובות הנאה. אם אתה לא מסוגל לעמוד בזה אל תהיה עובד ציבור. ואני לא מבין את הרקע הרוחני שבו אתה כרב מתיר לאדם לקבל שוחד. באיזה תורה בדיוק הסתכלת לפני שפסקת את זה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירון23.06.14
4
יהודי לעולם יהיה אצל המוסלמי במעמד של ד'ימי - בן חסות. ישלם מס גולגולת משפיל (הטקס כלל מתן כסף על ידי ראש העדה היהודית וקבלת סטירה בפומבי), עדות של יהודי היא חצי מעדות של מוסלמי. בתי התפילה של היהודים תמיד יהיו נמוכים מאלה של המוסלמים. רצח של יהודי איננו רצח, ניתן לגנוב בנות של יהודים ולחתן אותן בכפ
ירושלמי23.06.14
הח'ליף עומר, על שמו נקראים החוקים 'חוקי עומ' -להלביש טלאי, צהוב ליהודים וכחול לנוצרים -אסור לבנות ולשפץ בתי כנסת וכו' (קורות הדורות, ספר היסטוריה)
היסטוריה23.06.14
3
אין לרב ישראלי חצי מושג על דת האיסלאם המעמד ד'ימי ניתן ע"י חוגים איסלמים מסויימים אך לא אצל כולם כמו הסלפים ששם כופר דינו מוות הרב אינו מכיר חד'ית אל מוסאוול או חדית יום הדין בשמה העברי הוא לא מכיר את 'ברית עומאר' אין לט מושג מהי אדמת וואקף לפי האיסלם והוא לא מבין שאין שום קשר ללאומיות בסיכסוך הערב
צוות פותחן ראש23.06.14
2
היה הרג, הרס וחורבן. למרות הלשון השנונה של הרב ישראלי, הערבים תמיד הרגו ביהודים עוד הרבה לפני קום המדינה. ואגב, לא רק בפלסטינה אלא גם בכל ארצות ערב, במשך השנים היהודים סבלו ונהרגו עוד לפני שמישהו חשב על חלום או דמיון של מדינה יהודית. אז תגיד לנו הרב ישראלי היקר, האם הם עשו זאת מאהבה?
אבי124.06.14
1
בהתחלה לא האמנתי שאתה באמת סוציאליסט. עד שראיתי שהצדקת קבלת שוחד כי 'בנו שכונה' על ידי 'אנשי מקצוע' ואז מה אם לקחו קצת הרבה שוחד בדרך. אכן, סוציאליסט. אה, ואנחנו מקדשים את הבירוקרטיה. נכון. כן. זה אנחנו, הליברלים, שמקדשים אותה. כן כן, אנחנו מרוויחים ממנה
יוס23.06.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 11:03

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10:37

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

חופשת חורף באירופה

השיטה: הזמינו מוקדם וחסכו מאות שקלים במחירי הטיסות>>

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם