כיכר השבת

אל לנו להתבייש / טור תגובה

הטור של רחלי איבנבוים על הציבור החרדי עורר זעם אצל שרגא ניימן שמגיב בטור משלו: "לחשוב שגיוס יאחד אותנו לעם אחד זו נאיביות, אל לנו להתבייש בהשתייכות שלנו למגזר" (טור)

52
שרגא ניימן | כיכר השבת | י"א באב | 07.08.14
אל לנו להתבייש / טור תגובה
(צילום: באדיבות המצלם)

‏כאחת שגדלה בבית חרדי ומכירה כל ניואנס היטב, שבוודאי יודעת את ערך לימוד התורה ושהיא מגנא ומצלא ידוע לך גם היטב שהצבא הוא לא מקום המתאים לבחורים אשר חובשים את ספסלי בית המדרש ומקפידים על קלה כבחמורה.

זה הזמן שלנו • רחלי איבנבוים בטור אישי

נכון, יש את אלה שמחוץ למיינסטרים שהולכים ומתרבים, וגם בתוכם יש את אלו שיותר מתאימים ואלו שפחות לרוח צבא ההגנה לישראל. צה"ל הוא מקום לפורענות רוחנית, ובקרב אחינו בעלי הכיפות הסרוגות ישנם לא מעט כאלה שירדו מבחינה דתית וגם בחלק מהמתגייסים החרדים ניכרת תופעה זו.

נכון, צה"ל בנה ובונה מסגרות שח"ר שמתאימות יותר לבחורים מבתים חרדים, אבל עדיין זה לא גלאט וחלק ואלו מסגרות מוגבלות שלא מתאימות לאורח חיים של כל אחד.

בשנים האחרונות, בפרי עמל ויזע רב, חלה עליה ניכרת בגיוס חרדים וניתן היה לראות את הגרף של המתגייסים החרדים הולך ועולה במאות אחוזים, כמי שלקח חלק קטן בעניין והופעתי מספר פעמים מול "ועדת עברי" ובמקומות נוספים כדי לשפר ולהנגיש את השרות הצבאי לאותם אלו שיכולים ומתאימים במגזר החרדי.

ואכן צה"ל הגיע למספרים שהפתיעו גם אותם, חלקם אף התגייסו ליחידות קרביות ומשמעותיות לאחר שנבנתה מערכת והסכמה שבשתיקה ולא שבשתיקה של רבנים, ודווקא אז השנאה והלהבות הגיעו לגבהים ושיאים חדשים.

לולא ההפרעות והשיח האלים של הפוליטיקאים הקטנים, תוך מספר שנים הייתה מתפתחת כאן מתחת לפני השטח מהפכה גדולה שנהרסה במו ידיהם של אותם אינטרסנטים חובבי כותרות שלא באמת חיפשו את טובת העם אלא את טובת המנדטים. בעקבות אותם ניסיונות כפייה בתהליך חד צדדי זרם המתגייסים לאלו שמתאימים למסגרות אלו נעצר כמעט לחלוטין.

הזמן שלנו לגיוס הוא לא מתי שזה נראה לפי ראות עינייך אלא בראיה רחבה ואחראית יותר.

ההנהגה החרדית גילתה אחריות ומקיימת את התהליך עקב בצד אגודל, בצורה מבוקרת וזהירה.

אך דא עקא, ישנה תופעה חדשה ואולי מבורכת של נשים חרדיות שמנסות להוביל ולשנות את המגזר החרדי והן פועלות בכנסת בוועדות השונות ובמקומות נוספים. הן נצפות מסחבקות עם ח"כיות מיש עתיד והכל בשם הפמיניזם הקדוש אבל לעיתים חוצות גבולות ומנסות לתקן את החברה החרדית אך למעשה הן מסייעות בידי אותם אלה שעוצרים את התהליך שהתפתח בשנים האחרונות של יציאה לשוק העבודה ולגיוס מסיבי.

הצטמררתי לקרוא את מה שכתבת בפוסט מקדים לכתבה כי "התלבטתי כל כך הרבה אם מותר לי לכתוב. אם יהיה מי שיקשיב. אם אצליח להעביר את הבושה הגדולה.....". נכון, היינו במקום לא נוח שההורים שלנו ישנו בבטחה אודות לאותם גיבורים, ומנגד אימהות של גיבורינו חיילי צה"ל וכוחות הביטחון עברו ימים ולילות שלא ניתן לתאר. שלא לדבר על 64 בתים שנחרבו במבצע הקשה ועקוב מדם.

אבל עדיין, אל לנו להתבייש בהשתייכות שלנו למגזר שלם של חסד ונתינה, של אהבת חינם ולימוד תורה, כל אחד ודרכיו הוא. אולי שכחת שעל כל חייל בחזית יושבים כמה חיילים בחדרים ממוזגים שישנים לא פחות טוב מאתנו - החרדים. כל אחד והתרומה שלו.

לחשוב שגיוס יאחד אותנו לעם אחד זו נאיביות, לא חסרים חלקים בעם שמתגייסים ותורמים ועדיין חשים סוג ב' למרות שירותם הצבאי.

כיהודים החרדים לדבר ה' אנחנו אמונים להרבות אחדות ואהבת חינם איש לרעהו. תמיד ובכל מצב בימי שגרה ומלחמה בחורף ובסתיו בבוקר ובלילה.

אנחנו חייבים להיאבק על אחדות העם שלנו ועל האחדות בתוכנו, אחדות נוצרת מהבנה והכרה של כל אחד בשוני וביכולת של האחר, לקבל את המגרעות ולהעריך את היתרונות. פערים ניתן לצמצם אך ורק בהידברות ובהבנה.

ואסיים בתפילת רבי אלימלך מליזענסק זיע"א: "אדרבה, תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך".

תוכן שאסור לפספס
52 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
העיקר שידברו עליו לא חשוב איך ומה ולמה ומדוע העיקר שהכותב יכנס "לברנז'ה" לסלבס החרדי. דברי רחלי איבנבוים מענינים אותו כשלג דאשתקד
בן ציון11.08.14
26
יצא לי קצת להסתובב בביתי מדרש חרדיים בחודש האחרון. נו מה נגיד? שני פרקי תהילים ליד הדלת זה נחמד.. האווירה הייתה כך נראה די רגילה. לא ראיתי שם בכיות בדמעות שליש, ראיתי את הרכלנים הרגילים מתווכחים ושאלים אותי אם היה נוהל חניבעל או לא. כשלי עם אח בעזה לא היה יום ולא היה לילה בשבילם זה הכל נייעס של מקוו
חיים07.08.14
25
אני גאה בכל אחי החרדים שהם ייתגייסו למחמת הקודש צוק איתן בלימודם בתפילתם בצדקה שלהם זה חיל החלוץ המורלי היהודי אני בטוח שזה שהיה ניצחון טקטי על החמאס הכל רק בגלל התפילות הלימוד והצדקה ולא בגלל החטאים שאנשים עושים הרי היה פה נס לא פחות כי את מצרים אלוקים הפך ואת החמאס אלוקים סימא ומי שלא מבין את זה ה
מנחם07.08.14

הצגת כל התגובות

24
החרדים צועקים ללא מחשבה , ללא דעה מעמיקה. ה"גדולים" בינם לבין עצמם אומרים- שמה שרחלי אומרת זאת צריכה להיות השיטה . די להתחבא בארון, די לברוח מעצמנו . אנחנו פה ובשביל להיות פה צריכים להגן על מה שיש לנו . להגיד : החילונים יסדרו את החיים, זה היה פעם, זה נגמר , החרדים כבשו, הדמוגרפיה ניצחה, אף אחד לא או
השופט כל הארץ07.08.14
23
מסכימה עם כל מילה ואפשר גם להוסיף שאנחנו לא רוצים להתקרב לחילונים ולהתאחד איתם אנחנו רוצים לשמר על המרחק ולבצר את חומותינו
החרדית07.08.14
להפיץ את ארץ ישראל בשיעורי תורה וסמינרים של יהדות העם היהודי. ניתן לפנות לארגונים חרדים:ארגון- ערכים. ולב לאחים- ועוד..
עם ישראל חי07.08.14
לא, הבדיחות שלכם פה פשוט מפילות. לעזאזל, ההומור שלכם פשט את הרגל.
ירושלמית10.08.14
22
עיתונאי יקר אם היית קורא בעומק כמוני את כתבתה של רחלי היית מבין כי היא מדברת על "להתגייס למערכה, להיאבק על אחדות העם שלנו" כשהכוונה היא גיוס לאחדות ולא לצבא!!! להתנהג בצורה מופלאה שכזו לא רק בעיתות מלחמה אלא גם בעת שלום לאהוב את אחינו אהבת חינם לא רק כשהם מחרפים את נפשם חבל שביססת כתבה שלמה על התקפה
יעל07.08.14
21
שתוכל לישון בשקט. לכתוב את השטויות האלו. לחיות כאן. אתה כפוי טובה רחלי איבנבוים צודקת בכל מילה. והיא לא כתבבה שנתגייס. רק כתבה שנשים לב. שנבין מה על הפרק.
עקרת בית07.08.14
20
אלוקים אוהב אנשים כמוך.. אשרייך צדיק!
מעריץ09.08.14
19
אני גם חושבת כמוך, מי היא רחלי הזאת שבאה מבית חסידי אותנטי תדבר ככה??? מה הצביעות הזאת?? אני חרדית בראש מורם ולא מתביישת בזה.... נכון שכואב על ההורים והחיילים אבל גם אנחנו התגייסנו בתרומות ותפילות וזה חשוב לא פחות... אז רחלי היקרה תחזרי למאורה שממנ באת ואל תשכחי את עברך ובית מולדתך. איזה בחורה סגור
מירית07.08.14
18
בוא נדבר כיצד ביחד נשמור על האחדות בעת קשה זו. בוא נדבר כיצד ביחד נתחיל לגייס את הצעירים בני ה-18 שאינם לומדים כבר השנה. בוא נחשוב יחד כיצד במקום שהחרדים יסגרו וימנעו מלהיות חלק מהחברה הישראלית, ובלי לפגוע באורח חייהם, הם ישתלבו מהר יותר בצבא ובעבודה. האויבים שלנו לא מבדלים בין יהודי ליהודי, הגיע הע
מירי09.08.14
17
הציבור הכללי באמת מנסה להטמיע את ה"תת תרבות" החרדית בתוכה אנחנו לא ניתן להם!!! אנחנו חברה סגורה והבחורים שלנו שממיתים עצמם באוהלה של תורה הם ההגנה הכי גדולה שיכולה להיות אולי באמת המלחמה הזו הגיע רק כדי שללפיד ובנט יהיו צרות גדולות יותר להתעסק בהם מאשר שילובה של הקבוצה הפנאטית השחורה המצומצמת בחברה
אישה משכילה07.08.14
לכי תספרי את זה בשבעה של משפחת גולדין בכפר סבא. בושה.
סוזן07.08.14
לכי תספרי את זה למשפחות שיושבות שבעה. תתביישי לך.
סוזי07.08.14
16
אני חרדי, ואני צריך להדגיש שאני לא התגייסתי לצבא, וכמובן התורה היא הערך העליון ושהיא מגנא ומצלא, אבל אין לשלול את הצבא שמוסר את נפשו להגנת המולדת, הצבא יכול לחזק את הזהות היהודית בכל אחד. רק חבל שבצבא נוקטים צד חילוני מדי, אם הם היו יותר מדגישים את הזהות היהודית מאשר את הזהות הישראלית-צברית-חילונית
חוסה07.08.14
של התנגדות לציונות ועוד כל הדברנים צריכים ללכת ללמוד הסטוריה על הציונות והישוב הישן ועוד נכון שחרדי זה לא בדווקא סאטמר אבל חרדי זה כן נוגד ציונות עם כל הערכה לצה"ל וכו' עדין בנקודת מוצא חרדי הוא נגד ציונות (ואני לא מדבר על אנשים אלה בתור הרעיון) ולכן לדעתי הרבה חרדים מסובכים בתוך עצמם עם דת ומדינה כ
היטוריון07.08.14
לך לשבעה של משפחת גולדין בכפר סבא ותספר להם את זה... גם גולדין למד תורה אבל גם יצא להילחם להגנה על העם והארץ כפשוטו ומת במקומינו כפשוטו. חרדים לא הולכים לצבא לא בגלל שהתורה מגינה כי ברור שעדיין צריך השתדלות בפרט באיזור המסוכן הזה בעולם. וצריך צבא שישמור וכו'. הסיבה האמיתית היא כי פוחדים שהנוער יפ
שרול07.08.14
15
זה באמת יאחד..זה יכניס את הציבור החרדי יותר לאיכלוסיה הכללית של ארץ ישראל.וברור שאתם לא צריכים להבייש דווקא בגללש אתם לא,תלכו לצבא,תתגיסו לנח"ל החרדי ותתרמו גם בלימוד התורה שלכם וגם בצבא ואולי תוכלו לחולל שינוי במערכת הצבאית ובארץ בכלל
עכג07.08.14
14
האחריות על ככל ישראל לא פוחתת בגלל שאתה פוחד שהבן שלך יתקלקל בצבא. תמצא פתרונות. זו בעיה שלך לא של עשרות אלפי חיילי המילואים הנושאים לבדם בנטל עם אמותיהם הטרופות מדאגה כל ימות השנה ובחודש האחרון בפרט.
דודי ט.07.08.14
אולי די כבר עם המשפטים הבנאליים, הטריויאליים, הנדושים האלו? תמצאו הומור חדש.
ירושלמית10.08.14
13
לך לשבעה של משפחת גולדין בכפר סבא ותספר להם את זה... גם גולדין למד תורה אבל גם יצא להילחם להגנה על העם והארץ כפשוטו ומת במקומינו כפשוטו. חרדים לא הולכים לצבא לא בגלל שהתורה מגינה כי ברור שעדיין צריך השתדלות בפרט באיזור המסוכן הזה בעולם. וצריך צבא שישמור וכו'. הסיבה האמיתית היא כי פוחדים שהנוער יפ
שרול07.08.14
12
כל הכתבה הזו אינה אלא ריפוד מלאכותי של המצפון הבוער. עשרות משפחות יושבות שבעה ואנחנו מברברים...בזיון.
ס07.08.14
11
הסיבה האמתית לזה שיש כאלה שמתקלקלים בצבא זה בגללנו בעיקר אם לא לגמרי.. אנחנו לא יודעים לקבל אותם יפה המשפחות והחברים בשכונה ולכן אוטמטית הם לא מרגישים חלק מאתנו והם מחפשים טמיכה ממקומות אחרים, ועל אחינו חובשי "הכיפות הסרוגות" שלטענתך מתקלקלים ,זה לא נכון ,מי שמתקלקל זה אלה שהולכים לצבא מסיבות אחרות
דני07.08.14
10
לימוד תורה הוא חשוב כשמירה על הזהות והמסורת היהודית אבל אף אחד לא היה מסכים להישאר בארץ הזו בלי הצבא. הביטוי של תורה מגנא ומצלא לא נאמר על זמננו ועי' סנהדרין צח: להדיא כל הישיבות החרדיות נמלטו על נפשם מהדרום. הישיבות של הציבור הדתי לאומי לא רק שלא ברחו אלא אף התנדבו לעזור..וד"ל החברה החרדית רואה ב
ירושלים07.08.14
9
יש לך ממה שראיתי שני טעויות: א. אי אפשר לגזור על ציבור שלם ללמוד תורה כמו שחייל משרת בצבא, אולי רק 10% יכולים לעשות את זה ("העילויים") ב. אי אפשר להתייחס לצבא כ"אם הוא לא יכול ללמוד תורה שיתגייס לצבא", צריך להוציא מהראש שצבא זה ביטול תורה, ההפך, בצבא אתה מקיים מצווה שלא יכלת לקיים 2000 שנה "כיבוש א"
יובל10.08.14
8
אני יוצאת ממשפחת מקרובי אדמו"ר מגור מפולין . השנים 1930 1940. העיר : ווארשה מהצד השני של משפחתי אנו יוצאי חסדיות צ'כנוב. היום אנו "רק דתיים" מאוד. מקפידים על קטנה וקלה כבחמורה. למה השילוב בין תורה לעם ולארץ הופך אותך לדתי לאומי אני לא יודעת. פולין זה לא ישראל אנו שארית הפליטה את הנספים ממשפחתי סופ
בת ישראל 07.08.14
7
מסכימה עם כל מילה. לצערי רחלי אבנבויים כמו עוד כמה נשים חרדיות שרוצות להתקדם חושבות שהכח שלהן יבוא מלדבר סרה על המגזר ממנו באו. ואוי לו לגבר שיצא נגדן. יתקפו אותו כשובניסט חרדי וחשוך שעינו צרה בקידומן של נשים. גם אני אישה חרדית גאה יושבת בעמדת מפתח עובדת ופועלת לקדם את המגזר שלנו ולייצג אותו בכבוד
אנונימית10.08.14
6
מאמר חזקקק!!!תודה שביטאת את מה שהרבה מהמגזר שלנו חושבים....
מזדהה07.08.14
5
לא בשיוך צריך להתבייש אלא במשמעות שניתנת לו היום בישראל. בחוץ לארץ להיות חרדי זה להיות מצד אחד איש עסקים ומצד שני איש רוח וספר. היום, לאחר המלחמה ביתר שאת, ברור שלהיות חרדי מעמיד בסימן שאלה מאוד גדול את היותך אדם ישר ויהודי טוב. במלחמת במנהרות נהרגו שכם אל שכם דת"לים, קיבוצניקים וצפון-תל אבי
ירושלמי07.08.14
אנחנו מגנים על החיילים, אדם חילוני ששומע ש"עוד" חייל נפל, מה הוא עושה? הולך, שם פרחים על הקבר וכו. אדם חרדי ששומע שנפל חייל מחפש לראות איפה היא נפל רוחנית בימים אלו כי הוא יודע שאם הוא זלזל בלימוד התורה אז בגלל זלזול זה הגנה של חייל אחד פסקה ואז הוא נפל
שירה ס.ג07.08.14
ואותו בוחן כליות ולב, לא רק שיסכים איתי, אלא יעדיף את האפשרות הזאת. בוחן כליות ולב לא מחפש דווקא את האחדות היפה והנוחה והמגניבה, אלא את האמת. ותעשה משו, אם אנחנו רוצים לעמוד על האמת במלואה ולקיימה קלה כבחמורה, קשה כפשוטה, מטרידה כנוחה - אין לנו מקום בצה"ל היום. ותאמין לי שחבל שכך, אבל למציאות יקיר
ירושלמית10.08.14
וזה ששפר גורלם שהם רק פצועים עדיין לא הופך אותם ללא חרדים. לך לסורקה ותראה
יעקב07.08.14
4
האחריות על עם ישראל לא פוחתת בגלל שאתה פוחד שהבן שלך יתקלקל בצבא. תמצא פתרונות. זו בעיה שלך לא של עשרות אלפי חיילי המילואים הנושאים לבדם בנטל עם אמותיהם המסכנות המרוטות עצבים בחודש האחרון.
דודי ט.07.08.14
ההורגו. מאמרך אינו אלא שהציונות חשובה מהדת. ואח"ז אתם מתפלאים שאומרים עליכם שאתם עובדי עבודה זרה.
חיים נ07.08.14
לך לשבעה של משפחת גולדין בכפר סבא ותספר להם את זה... גם גולדין למד תורה אבל גם יצא להילחם להגנה על העם והארץ כפשוטו ומת במקומינו כפשוטו. חרדים לא הולכים לצבא לא בגלל שהתורה מגינה כי ברור שעדיין צריך השתדלות בפרט באיזור המסוכן הזה בעולם. וצריך צבא שישמור וכו'. הסיבה האמיתית היא כי פוחדים שהנוער יפ
שרוליק07.08.14
3
אינני יודע אם להתבייש אבל להתגאות בוודאי שאין על מה
אהרן09.08.14
2
אסור שמאמרים כמו אלה של איבנבוים ישארו בלי תגובה הולמת. הם הרס וקלקול וחייבים להחזיר תגובה נגד. כדי שהדברים לא יבלבלו אף אחד. ישר כח על היוזמה!
קורא07.08.14
1
לא אהבתי את הכותרת שלך נכון שלא צריך להתבייש במגזר אבל יש להתבייש בסחטנות ופרזיטיות של המגזר ואי הערכה לחיילי צהל. ואף לדעת יש בחרדים המשמיצים ומקללים את החיילים . שלפחות 50 אחוז יצאו לקרבי .
יהודה07.08.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ומשפע מצוות תפילין

שמחת הבר מצווה לנין ה'באבא סאלי'

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

פרסום ראשון

אלמוני תקף את האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא בקבלת הקהל

איציק אוחנה | 16.05.24