כיכר השבת

יום אחד תהיה כאן מדינה חרדית

"האם אנחנו, החרדים אכן מגלים אחריות? האם אנו תוהים לרגע מה יהיה כאן ביום ההוא עוד 30 שנה. האם אנחנו מצליחים לחשוב איך אנחנו רוצים לראות את המדינה אז?!" (חרדים)

57
רחלי איבנבוים | כיכר השבת | ט' בחשוון | 02.11.14
כותבת השורות
כותבת השורות (צילום: נחמי וולף)

יש נתון בסיסי ביותר אודות החברה החרדית שנטחן עד דק, הנתון הזה שמופיע בשקופית הראשונה של כל מצגת עמוסת נתונים אודות המגזר, השפן המנצח בכל דיון. תחזית אחת שחוזרת על עצמה בווריאציות שונות מזערית. אין לאיש ספק. עוד קצת (הרבה) ונהיה כאן הרוב. עוד כמה שנים ויחסי הכח מתהפכים. עוד קצת ולא נצטרך יותר להתחנן לתקציבים, לא נהיה יותר "מגזר" ולא נוכל להתבכיין שאנחנו מקופחים. מדינת ישראל תהיה מדינת החרדים.

הנתון היבש הזה מקפל בתוכו מציאות מופרזת בשחור – לבן. מן תמהיל בין סרט אימה למדע בדיוני. נהגי אוטובוס בכובעים שחורים וחליפות. מערכת מדרכות כפולה לנשים ולגברים תופסת את מקומם של שבילי האופניים בתל אביב. צבא בשכר המורכב מעובדים זרים מתאילנד והפיליפינים שומר על גבולות המדינה. בית המחוקקים מתנהל במקביל לסנהדרין של 70 זקנים ועסקניהם, מושב המליאה נפתח כל בוקר בשיעור דף היומי מפי הרב הראשי לכנסת. הכניסה לנשים למשכן בו מתקבלות ההחלטות- אסורה. גוש יהדות התורה מול גוש ש"ס נאבקים על הרכבת הממשלה ונשיא המדינה בעל הכיפה הסרוגה, מאחרוני הנפילים, מתקשה להכריע. בית המשפט היחיד שמתפקד הוא זה שדן בעניינים בין לאומיים כל שאר הדיונים כבר מזמן בבתי הדין השונים והרבים.

לכאורה התרחיש המוחשי הזה אמור לערער כל קורא שאין לו משהו על הראש. לגרום לו לשקול שוב לרדת לארץ המילקי או לחילופין להתחיל מאבק דמוגרפי. ובאותה נשימה, הנתון הזה, אמור להביא להקלה ושמחה גדולה לקוראים שרואים בעצמם חרדים לדבר ה'. אך משום מה, לא זה בדיוק מה שקורה. אכן התעוררה בהלה גדולה בצד החילוני של המפה. בהלה שתורגמה לתוספת ריחוק, אימה וגם לא מעט שנאה. אבל בצד שלנו, בין החרדים. אין שמחה. גם אין חשש. הנתון הזה, הכמעט וודאי. פשוט נעלם לו.

נכון, יש מיעוט שקורא לקחת אחריות, שקורא להתחיל בצעדים מעשיים של השתלבות, של הגברת שיעורי המועסקים כדי שיתכן כאן קיום כלכלי מאוזן. יש מי שיוצא לאקדמיה, יש אפילו שמרחיקים ולומדים מקצועות נועזים כמו רפואה ואולי אולי יום אחד נשמע אפילו על טייס חרדי. אנחנו רואים מעט יותר חרדים שמשתלבים בשירות המדינה ולומדים את רזי המקצוע, אנחנו כבר גרים ביותר יישובים בהם גם טבריה, עפולה וערד. יש בינינו אנשי תקשורת רהוטים. לכאורה נעשים צעדים קטנים בדרך אל מציאות שתאפשר הן את היותנו רוב מספרי והן את המשך קיומה של המדינה הזו. זו גם התשובה שניתנת לכל הדאוגים. יהיה בסדר בסוף. הנה, אנחנו משתלבים, למדים, הנה אנחנו לוקחים אחריות.

ככה נראית אחריות? לדאוג לעתיד הכלכלי של משפחתנו זו לא אחריות במובנה הרחב. אפילו לדאוג להתקדמותה של הקהילה שאני חלק ממנה זה לא ממש זה. כי במילה אחריות לא סתם ככה מסתתרת לה המילה אחר. אחריות אמיתית היא להסתכל בעיניים למי ששונה מאתנו, למי שנמצא הרחק, לזה שטובתו לא תטיב עימנו אך למרות זאת לפעול בצורה שתטיב גם לו. בצורה הזו שאולי לא קל להגיע אליה אך היא זו שנכונה הן לנו והן לאחרים. אחריות משמעותה ראיה כוללת, רחבת טווח, ארוכת אופק. אחריות היא בשום צורה שהיא לא דאגה אנוכית, גם לא דאגה מושכלת. אחריות היא מחשבה על האחר, מחשבה מתוך תחושת שליחות, מתוך רצינות ונכונות.

האם אנחנו, החרדים אכן מגלים אחריות? אכן תוהים לרגע מה יהיה כאן ביום ההוא עוד 30 שנה. האם אנחנו מצליחים לחשוב איך אנחנו רוצים לראות את המדינה אז. איך נכון למדינה להתנהל. עדיין לא. קשה לנו מידי. קשה לנו לא כי אנחנו רעים או כי לא אכפת לנו. קשה כי טבועים בנו עמוק דפוסים בני אלפיים שנה. דפוסים של זהות מיעוטית, של תחושת נרדפות של מחשבה הישרדותית, של שהות זמנית, של בהילות קיומית. דפוסים שמציאות החיים עד כה הקשתה עלינו לנטוש אותם מאחור.

אבל זה בדיוק מה שנדרש מאיתנו כעת, מכל מי שקורא את התחזית הדמוגרפית הזו ויודע שיום אחד האחריות תהיה מוטלת עליו ועל בני קהילתו אם ירצה או אם לא. כן, מוטל עלינו לתרגל אחריות. להתרגל אליה. להבין מה היא מזמנת לנו. לנסות ולראות אחרים שהם לא אנחנו. לנסות ולמצוא תשובות לשאלות גדולות שהיום אנחנו לא בהכרח שואלים אותם בקול. אולי אפילו לא בשקט.

אנחנו צריכים לחזור אחורה, לתיאורים הצהובים מעט על היום ההוא שהמדינה תהיה בעיקר חרדית. כי התיאורים האלו מחביאים בתוכם שאלות גדולות. המשימה הראשונה שלנו, עוד לפני התשובות. היא פשוט לשאול. קודם כל לנסח את השאלות, לשאול אותם. לא לפחד לתהות. לנסות להבין. להבין מה היא הרשות המחוקקת, מה התפקיד שלה במדינה תקינה. האם אנחנו חיים בשלום עם המינוח מדינה יהודית ודמוקרטית? ואם כן מה היא מדינה כזו על פי ההלכה. מה באמת הפיתרון שלנו, המאמינים בתורה הקדושה ובשבע מצוות בני נח אל מול הקונפליקט עם בני דודינו, בניו של ישמעאל. ועוד המוני שאלות , גדולות וקטנות.

כי רק שנביט לעבר האופק, כי רק שנבין מה התפקיד שלנו באמת לא רק עבור עצמינו אלא גם עבור האחרים. רק שנצייר לעצמינו אוטופיה ונדע לאן לשאוף. רק אז גם נוכל לעשות משהו ולהבטיח אם לא לנו, אז לנכדים שלנו עתיד טוב יותר במדינת שרוליק ההיא.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
כשקראתי את התיאור הנלבב של איך הולך המרחב הציבורי להיראות אחרי שנהיה ברוב (כן, אני חרדית), חשבתי שאני קוראת תוכנית סאטירה חילונית... הגישה שאת משדרת היא נחיתית וחסרת הערכה למגזר ממנו את באה ואליו את מפנה את דבריך. כל יחצ"ן יודע, כשדי להשפיע, צריך לבוא ממקום מכבד. רק אח"כ אפשר להתחיל לדבר. אני ממליצה
שצ'רנסקית03.11.14
30
לפי ההלכה אכן צריך שיהיו במקומות מסויימים לפחות הפרדה מוחלטת בין גברים לנשים וכך יהיה בימות המשיח ולא את תחלטי גברתי, אלא ה'! תמיד צריך להיות הפרדה כמו שיש בשמים בין נשמות של הזכר לנשמות הנקבה כך צריך להיות על הארץ הפרדה בין גברים לנשים. צבא? אם עם ישראל יהיה רובו בתלמוד תורה אז לא יצטרכו צבא, כי ה
יניב02.11.14
29
מבחירה מזוכיסטית שלהם, גם אם ייבנה ביהמ"ק הם ימשיכו לומר שאנו בגלות. אגב, אם המדינה היתה חרדית, איראן גן עדן לעומתם.
אשר02.11.14

הצגת כל התגובות

28
... ואני מקווה שהנאורות המתפשטת כיום לכל עבר תכחיד את דתכם, כמו גם את כל הדתות האחרות.
יניב ח.12.11.14
27
אם חפצי חיים אנו, דרושים מספר חרדים עם אומץ , ללא מורא וחת, להפוך הקערה על פיה ולהתחיל ליזום. לא לחכות , פשוט ליזום. עוד כתבה ועוד דיבור וחידוד בנושא ולאט לאט הדיבור יהפוך לתוכניות מגובשות ומשם למעשים. לא להתייאש. להאמין בבורא עולם וברצונו, להיות אקטיבי ולא לתת לגורל להחטיב את המציאות .. רחלי ! חיזק
יונתן רזאל02.11.14
26
תראו איזה בלגן בשס באגודת ישראל אין מנהיג אמיתי כולם בסוף הלכו לבית המשפט החילוני פוינבז' סטמר ועוד רק חילונים לצערינו יודעים להשליט קצת סדר... קודם צריכים הכנה ואחר כך יישום
פיני02.11.14
25
הצליחו להקים מנגנון לתפארת וכן בעריית ירושלים ועוד
חני02.11.14
24
חרדים בעעעע עד אז נספיק לעזוב לברלין.
א03.11.14
23
זה כמו להגיד "מים יבשים"
לייבלה02.11.14
22
הירוד ואדם לאדם זאב אני מתפלל כל יום שתהיה פה מדינה יותר יהודית ודתית גם אנחנו החרדים לא מושלמים וצריכים יותר אהבת חינם בין כל העדות ובלי מחלוקות מיותרות שאני משווה באופן כללי הציבור שלנו הוא הרבה הרבה יותר טוב בכל דבר אם זה בנושא של עזרה אחד לשני היחס ברחוב לא יחס כמו של חילוני על כל דבר מחפשים שם
יעקב04.11.14
21
החרדים מהסוג החדש שיש היום בכלל ישראל החילונים לא צרכים לפחד מהם הם לא נושכים רק נובכים רחוקים הם מהדעת היהודית האמיתים
משה03.11.14
20
ידענו שמתי שהוא ירד לכם האסימון
מישהו02.11.14
19
שהאשה החרדית יושבת במטבח או בחדר מורות ולא שואלת שאלות אלא מפרנסת את עמלי התורה חחחחההההההה לא הספיק לך הנסיון להתמודד למועצת העיר כדי להבין איפה אנחנו תקועים הציבור החרדי צריך רק את הכבש עם הפעמון בראש העדר כדי שרובם יגידו מהמהמהמהמה בהצלחה בכל אופן
אלי 02.11.14
שבת ישראל כשרה אין מקומה בבית הספר. לאן היינו מגיעים אילו היו מצליחים?
רפאל02.11.14
כך לא נראית אשה חרדית - לפי מה שהמגזר הקרוי חילוני מגדיר חרדים היא כן חרדית אבל כולנו יודעים שהמחטיאה את הרבים שמביטים בפניה ה' ירחם עליה ! - מותר להגיד זאת גם אם אנחנו לא מושלמים !, לכל אלה שרוצים להעיר לי אתה המיושן וכו' אתם צודקים וצדיקים ממני - הכל בסדר מי שרוצה יבין ולא יבין בחיים...
יהודי אוהב03.11.14
18
חשיבה דתית לאומית! לא תהיה לכם ברירה! אם יהיו נהגי אוטובוס חרדים, מה מונע שיהיו גם חיילים חרדים? הרעיון של צבא שכירים תאילנדיים הוא אחד העיונית היותר מסוכנים שיש פה ! ברגע שתאלצו לנהל את המדינה , תבינו שצבא שכיר זה רעיון עקום!! שהצד שנמצא בעדו זה אלה שבכלל לא רוצים מדינה!!
James04.11.14
17
מי אומר שהחרדים צריכים מדינה אנו חיים בארץ ישראל ולא במדינת ישראל מה יהיה כשהרוב ישתנה יחליט אז הרוב אבל מדוע כבר עכשיו לחשוב כיצד להשתלב בדבר שכל קיומו הוא נס אחד מתמשך ועד מתי לך תדע. דבר שני האם כל אלה שנחשבים או בעבר נחשבו למנהלי המדינה אכן ניהלו אותה בכלל, או שבסכומו של דבר יצא דווקא לא רע א
בני03.11.14
16
חרדית???
חוכעם02.11.14
15
תראי באיזה מזרח תיכון דעאש אנו חיים
חילוני חכם 02.11.14
14
לעיניים של אלפי גברים. זו צניעות? זה חרדית לדבר השם? איזה חילול!! שתלך לחילונים, שמה רגילים לזה. ראיתם פעם גבר כותב מאמר ואז מצטלם בפוזה מתוקה בקלוז אפ ענק? רק נשים שרוטות ככה.
מחטיאה ומכשילה04.11.14
13
כל הכבוד לך. יש כאן קול שפוי, קול שחושב על עשיה בניה ועתיד טוב.
חרדי חרדי02.11.14
לדעתי אחד הדברים שגורמים לבעיות זה שמביאים את הגברת הנכבדה מצולמת - שתכתוב ונשמח לקרוא וללמוד ולהבין אבל למה מצולמת. אין כמו קדושה ששומרת על עם ישראל !!!
כואב הלב03.11.14
שפיות זה קדושה וקודם כל מי שמראה פניה ברבים כך יש לה בעית שפיות כלפי עם ישראל וכלפי ה' יתברך - וחבל !!! באהבה רבה !!!
דובר מגן03.11.14
12
נניח שאת חרדית מהבית היהודי וזה כמו מוסלמי מדאעש בתנועת כהנא חי. את עושה את חשבונו של רבונו של עולם ולא מניחה לו להיות אחראי על שום פרט הכל בשליטה! ולכן פרט קטנטן אחד שלא לקחת בחשבון ואות אומר ומאמין כל יהודי חרדי אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה בכל זאת אחכה לו בכל יום!!!! שיבא.
זוגר02.11.14
11
נהיה חלשים מדי מכדי להגן על עצמינו. ואריה דרעי יגיד כבר שעדין דין מלכותא. בסוף יתגלה שעבדו עליו והערבין ישחטו את כולנו. בכל מקרה אף מדינה לא תרצה אותנו כפליטים כי אנחנו יותר בדלנים מהמוסלמים ולא תורמים דבר לכלכלה. העיקר ללמוד תורה.
ניר12.11.14
10
ולא כמו שהמתחזים נראים - בדמות חילונים עם פאה או כיפה
קצת אחרת03.11.14
9
כותבת יקרה! כתבת הרבה על נטילת אחריות, אחריות ושוב אחריות.... אבל על מה? על מה דאגתך? על הפרנסה שלנו, על האקדמיה, על דוברי התקשורת הרהוטים והטייס החרדי העומד בראש חלומותייך. ומה עם הדאגה לצביונה הרוחני של מדינת החרדים שתקום כאן בעזרת ה'? ומה עם הדאגה לבורות הנוראה של ילדי הציבור הכללי? על רבבות ילדי
חיים02.11.14
8
כאשר החרדים יהיו לרוב הם יעדיפו שאחרים ינהלו אותם הם פוחדים מלקיחת אחריות על המדינה גם היום בקושי החרדים מסכימים להיות שותפים בממשלה (סגני שרים או שרים מגזריים) כאשר החרדים יהיו רוב המדינה תהיה המדינה היחידה בעולם בה המיעוט שולט (החילוני והדתל"י) ולא הרוב החרדי
שי02.11.14
7
אין צורך לדבר על הפחד הגדול של החילונים זה מרחיק אותם מהתורה. אציע לגברת כדי לקדם את מדינת החרדים לשים מצפחת במקום פאה של אשה נוכרית ובטח המשיח יקדים והמדינה החרדית בניצוחו של המשיח שבפרלמנט ישבו יחד גדולי הדורות משה רבינו אברהם אבינו נח ושם לא יהיה מקום לטומאת הפאה ולתקשורת כמו... קשה אה למי שרחוק
אבי ברכה04.11.14
6
לא נקבל עוד את המשך האפליה בין דם ילדינו לדם החרדים. הדת לא משמשת תירוץ לאי גיוס! הגיע הזמן שגם החרדים יפסיקו לפחד וייקחו אחריות על ביטחון המדינה יחד עם האמונה בשם! חרדים התגייסו בטרם גם ילדינו לא יסכימו להגן עליכם לבד!
הפורום לשוויון 03.11.14
5
מדינה חרדית לא תהיה אף פעם, כי כאשר החרדים יהיו רוב, לא יהיה צבא, לכן לא יהיה בטחון, לא יהיו אוניברסיטאות ותעשיה, לכן לא תהיה כלכלה, לכן יהיו כאן דעאש, ואז החרדים יתגעגעו לציונים אשר אינם.
דן סגל02.11.14
לציונים לא נתגעגע אף פעם
אתה דואג04.11.14
4
אחריות. יש הרבה אנשים חרדים שיש להם את הפוטנציאל לקחת אחריות על כל העם. הפוטנציאל הזה עדיין לא ממומש כי האוירה ברחוב החרדי טרם מאפשרת את זה. אבל עם עוד כתבות כאלו, ועם עוד ועוד דמיות חרדיות בעמדות מפתח כלל ציבוריות גם נראה יותר ויותר אחריות ציבורית של גורמים חרדיים. ישר כח
משה02.11.14
3
רחלי, "איך המדינה תראה עוד 30 שנה???" את רצינית? מהמשיח לגמרי שכחת??? "איך אנחנו רוצים לראות את המדינה? הרי מדינה ומלכות משיח הם תרתי דסתרי... חברה, הבה לא נסיח את הדעת, מכמיהתינו ואמונתינו בגאולה!!!יש אור יום, ולא רק "פלורוסנט" כמדינה חרדית"...
צדיק גדול04.11.14
ובטח בימי משיח מראה האשה לא יהיה כמו הצדקת בתמונה
צדיק קטן04.11.14
2
אהבתי את החיוך את הרוך שאת מקרינה.
יהודי03.11.14
נא לחזור בתשובה דחוף !!!
עומר מצע04.11.14
1
החרדים יהיו הרוב, אבל הם כבר לא יהיו חרדים. ראו את המרחק הרב בין החרדים שלפני עשור וחצי לבין אלה של היום. אקדמיים חרדים, חרדים חופשיים, חרדים עם אינטרנט, חרדים בעלי מחשבה עצמאית וחרדים שעובדים בעבודות הדורשות השכלה. וכמובן חרדים והצבא. העסוקנה מאבדת שליטה. ולכן החרדים בעתיד יהיו שונים מאלה שיש היום
klozone02.11.14
כל הזדים כרגע יאבדו וכל שונאיך מהרה יכרתו. ד' ית' אמור לכל צרותינו די, ובטל מעלינו כל גזירות קשות ובימים אלו הראנו רק נסים ונפלאות כאשר בימי מרדכי ואסתר וכל המחשבות והגזירות יתהפכו כולם לטובה ולברכה. נא ערה עלינו רוח ממרום ופרוש עלינו סוכת שלומך סוכת רחמים וחיים ושלום, ונהיה כולנו כאיש אחד בלב אחד ל
כל הזדים כרגע 02.11.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 22:36

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 21:04

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 19:04

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24