כיכר השבת

רק לא מדינה חרדית / דוד רוזנטל

אילו יהפכו החרדים לרוב במדינה, הרי שלא יצליחו הפוליטיקאים החרדים לקיים ציבור ולקיים מדינה באמצעות אותן שיטות שהם מכירים, תופינים הרי צריך לקחת ממישהו, והם עצמם לא יודעים לייצר אותם, וסחטנות קואליציונית אפשרית רק כאשר יש את מי לסחוט (חרדים, דעה)

41
דוד רוזנטל | כיכר השבת | י' בחשוון | 03.11.14
רק לא מדינה חרדית / דוד רוזנטל
(Matanya Tausig / Flash90)

קראתי את הטור של רחלי איבנבוים על הצורך לקחת אחריות כלפי המדינה וכלפי אלה שהם לא חלק מהמגזר החרדי. אני מסכים לגבי אבחון הבעיה – היעדר אפשרות סבירה לקיום שלטון תקין במדינה הנשלטת בידי חרדים, אך אני חולק על הפתרון המוצע – "נטילת אחריות" על אחרים. הפעם אני אאריך מעט, אך אשתדל מאד לפשט.

השיח על נטילת השלטון ועל רוב חרדי רווי בהרבה מאד סיסמאות, ולא ראיתי עד היום דיון אמיתי בתוך המגזר לגבי מדיניות חרדית לשלטון. דיון שכזה לא קיים בגלל שאין כמעט הבנה מינימלית בנושא, ובהיעדר הבנה בסיסית לא ניתן לפתח דיון וודאי שאי אפשר לגבש מדיניות. נניח רגע הסיסמאות בצד, וננסה מעט לצלול בסוגיה בלעדיהן.

ראשית, לא ידוע לי עד היום – ותקנו אותי אם אני טועה – על פוליטיקאי חרדי שמבין את מהות הדמוקרטיה ומערכת השלטון, ולפיכך גם לא נוהגים באחריות כלפיה. הנבחרים החרדים בחלקם הם קומבינטורים טקטיקנים מבריקים שיודעים לעשות שימוש בכל פרצה אפשרית במערכת כדי להשיג תופינים לבוחרים, חלקם מקושרים לטייקונים מחד ולפקידים מאידך ויודעים להשיג תופינים, וחלקם נואמים בחסד שיודעים להסביר למה צריך תופינים, אבל להבין מה תפקיד הדמוקרטיה ואת מנגנון השלטון לא רואים צורך להבין.

דומים הם בעיקר לאותו ילדון ש"מנג'ז" להורים בכל פעם שהוא רוצה ממתק ומתמיד עד שמשיג מבוקשו, כאשר אין לו שום הבנה איך ההורים משיגים את הכסף לרכישת הממתקים, אילו מאמצים זה דורש מהם ומדוע בכלל הם מוכנים לתת לו. הוא פשוט דורש את שלו ובוכה עד שמקבל, הוא מיומן בשיטתו זו ומצליח בה פעם אחר פעם, ובזה מסתכמת הבנתו. ברי לכל שאם ייעלמו ההורים, לא יצליח הינוקא להשיג את צרכיו בעצמו באמצעות שיטת הניג'וז שהוא מכיר.

עוד מעט נהפוך לרוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כך בדיוק אילו יהפכו החרדים לרוב במדינה, הרי שלא יצליחו הפוליטיקאים החרדים לקיים ציבור ולקיים מדינה באמצעות אותן שיטות שהם מכירים, תופינים הרי צריך לקחת ממישהו, והם עצמם לא יודעים לייצר אותם. סחטנות קואליציונית אפשרית רק כאשר יש את מי לסחוט, ובאם נגיע למצב בו הם אלה שצריכים לייצר הרי שלא יועילו המיומנויות המשופשפות שפיתחו מזה זמן רב.

יש המצביעים על ה"השתלבות" של החרדים בעולם העשייה ובחלקים שונים במשק ובכלכלה בתור תקווה לעתיד, אך אני סבור שאין הכרח בכך. חשוב הרבה יותר להבין את המערכת השלטונית, את תפקיד המדינה ולעשות בהם שימוש מושכל. כאשר לא תהיה היומרה להפיק מהמדינה דברים שאין בכוחה לתת, אזי נוכל לבסס חברה יציבה לאורך זמן ותחת כל שלטון.

תפקידה של מדינה דמוקרטית מודרנית, הוא להוות תשתית להסדרת יחסיהם של אנשים רבים החיים בשטח מוגדר. כאשר ישנם שני אנשים (או יותר) החיים בשטח מצומצם, בהכרח יבואו לידי התנגשות במוקדם או במאוחר, כיון שרצונותיהם שונים. הדרך להסדיר את האינטרסים השונים בלא לנקוט באלימות, היא באמצעות מנגנון המדינה. המדינה מהווה מונופול על הכוח, ומונעת כל אפשרות של שימוש בכוח של אדם כלפי רעהו. באמצעות עיקור הכוח, המדינה מאפשרת לכל אזרח לממש את זכויותיו לחיים, חירות וקניין. על תשתית חוקית זו של היעדר אלימות, מוטלת על כל אדם האחריות לספק צרכי עצמו. אין זה תפקידה של מדינה להאכיל או להלביש, אלא זו אחריותו של כל אדם כלפי עצמו, כלפי משפחתו וכלפי הקהילה.

דומה הדבר למערכת כבישים, בהיעדר כללי נהיגה מוסדרים אזי כל אחד ינסה להגיע ליעדו באופן אותו הוא מוצא לנכון והמהיר ביותר, וסביר להניח שרבים לעולם לא יגיעו ליעדם בחיים. כללי הנהיגה מסדירים את הרצונות השונים לנסוע לכיוונים מנוגדים באופן שאחד לא יפגע ברעהו, אך לעולם אין כללי הנהיגה קובעים מי צריך לנסוע לאן, יסע אדם לאן שירצה העיקר שיקפיד על הכללים שלא לפגוע באחר.

הבעיה מתחילה כאשר מעמיסים על המדינה תפקידים נוספים, אותם אין היא אמורה למלא - חינוך, תרבות, בידור, תקשורת, רווחה ועוד. תפקידים אלה דורשים משאבים ומימון רב, ואז נוצרת מחלוקת מי יישא בנטל זה. האבסורד הגדול הוא בכך שלרוב דווקא אלה שכמעט לא תורמים למימון השירות הם שדורשים לעצמם את רוב שירותי המדינה (והחרדים הם רק אחוז קטן מדורשי השירות, ולא הם האשמים בניפוח מנגנון המדינה). או אז נוצרות מחלוקות מי תורם למי, ולמי הזכות לקחת מהאחרים. אז נוצרים המנצלים והמנוצלים, ובמקום למנוע שימוש בכוח הופכת המדינה לגורם המפעיל כוח כדי לקחת מאלה ולתת לאלה.

הפתרון הנכון אשר יאפשר לקיים כל שלטון, ובכלל זה גם שלטון חרדי, הוא לצמצם את המדינה לתפקידה המקורי והעיקרי – לספק ביטחון והיעדר אלימות לאזרחים. כדי למלא פונקציה זו ידרשו מעט מאד מסים, וכל אזרח וכל קהילה יהיו אחראים לעצמם לספק צרכיהם בלא כל תלות במנגנון המדינה. באופן זה חרדי לא יצטרך לממן תרבות וספורט וחילוני לא יצטרך לממן ישיבות, אלא כל אחד יממן צרכי עצמו.

אנו צריכים ליטול אחריות רבה על עצמינו, כדי לספק את צרכי הציבור החרדי. אל לנו להשליך אחריות זו לפתחה של המדינה או של אנשים אחרים. כאשר המדינה מצומצמת לתפקידה החשוב ביותר, אזי גם אין כמעט משמעות לזהותו של המחזיק בשלטון. אם נדע לקחת אחריות, אזי לא תהיה טרוניה לאף אחד כלפי החרדים. באופן זה המדינה לעולם לא תהיה חרדית, בדיוק כפי שהיא לא תהיה חילונית, אלא היא פשוט כלי טכני המסייע לאנשים רבים לחיות זה לצד זה בלי לפגוע זה בזה, כמו חוקי התנועה.

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
באירופה לפני 70 שנה
אהרן05.11.14
22
סחטנות?????????????????? להגיד אבל אתה יודע את מי אתה מזכיר.................
נמאס!!03.11.14
21
אולי תותסיפו גם את יאיר לפיד למפרסמי הדיעות המטופשים/ות באתר הזה ממי אתם חושבים שאתם חכמים מהרב עובדיה, אה? דוד רוזנטל אתה חושב שאתה חכם מהרב שטיינמן יאללה ישר לגהינום מרים את האף נגד גדולי הדור רשע מרושע!!!!!!!
שאילה03.11.14

הצגת כל התגובות

20
אולי תלך להחליך את דב ליפמן או שתוריד ת'כיפה ותחליף את יאיר לפיד גם לא יש זקן בושה לאתר שמעלים כאלו כתבות?
לא משנה03.11.14
19
אני לא יודע לנהל כלום! מי יודע?! שני נערים טיפשים כמו לפידבנט? או נתניהו הפחדן? לבני המושחתת? רק החרדים יחזירו את המדינה לשפיות!
עוז ברנט03.11.14
18
בין אם כתבת בציניות ובין אם ברצינות . דבריך מעוררים גועל בעזרת השם עם ישראל יקים מדינת הלכה בה מי שיכול להלחם בנשק ילחם ומי שיוכל להלחם מבית המדרש ילחם , מי יכול לעבוד ושלםפ מיסים יעשה זאת וה-כ-ל לפי תורה לשם מה לדעתך יש דיני ממונות ? ןדיני מלחמה הגיע זמן הגאולה
קוזאק03.11.14
17
"יודעים לנהל מדינה". נעבח.
א03.11.14
16
שלא עשה מעודו כלום ולא הוציא תואר לכלום ואף אחד לא שמע עליו, יקבל במה לכתוב טור דעה
חיים04.11.14
מגיבים לגופו של הכותב. למרות שהמאמר רהוט, כתוב היטב ומתבסס על טיעונים לוגיים, בחרת להעליב את בעל המאמר. כנראה זה אומר שלא היתה לך תשובה עניינית לומר.
דוד05.11.14
15
ירוק יותר
משה04.11.14
אבל מצד שני איפה יש יותר רוחניוס אה?
אוכל רחוניוס01.10.15
14
או שהחילונים טובים יותר??
יואיליש03.11.14
13
מנסה להראות חכם ויפה נפש כסיל במקרה הטוב גאוותן
12304.11.14
אם טענה שהוא כסיל היא הטענה שיותר מתקבלת על הדעת
שלמה04.11.14
12
טלפון לאברהם פרסטר לברר אם הוא אכן מצא את הגן עדן
שמעון05.11.14
מעניין לא שומעים יותר את אברהם פרסטר מה קרה איתו לאן נעלם ?
יוסל05.11.14
11
זרקתה לנו את האמת בפרצוף וכרגיל את האמת לא אוהבים לשמוע
יוסף05.11.14
10
אוי לנו מי ילך לצבא מי ישלם מיסים מי ינהל את המשטרה איזה פחד זה הסיבה שאני לא מצביע בבחירות כי אני רוצה שילטון חילוני שיודע לנהל מפעל מטורף כמו מדינה זה לא יוכל להתנהל עי אנשים שלא יודעים כלום מהחיים שלהם ישי נואם באום דרעי מנהל את צהל ליצמן נגיד בנק ישראל גפני את 8200 אין מצב נכון? באמת בלי לפגוע ב
א03.11.14
9
חבל שהשקעתי זמן בקריאת דברי ההבל הללו.. אלא שחשתי צורך להגיב ולמחות על דברים מטופשים אלו. ל
ישראל03.11.14
8
הוכחה לריקנות הריאליטי. הנה לך איך נראית עיתונות כשהיא נוצרת ע"י אוסף של עסקנים מקושרים. אוסף של חצאי אמיתות , חיבור של נתונים קשורים וכאלה שלא, כל משהו שקשור לשנאתך את החרדי, ולסטיגמות המצויות על החרדים, הכל השחלת במאמר מטופש. לך ללמוד תקשורת, זה הנתון הראשון שהחרדים צריכים להפנים שאדריכל הוא מי של
טוביה03.11.14
7
לפי דעתי אתה טועה. בלי ששמת לב אימצת את הדיעה המערבית המודרנית שהשתרשה במאה ה 20 לאחר מלחמות העולם שגורסת שלאומיות היא עניין שבמהותו רע אך הכרחי וההכרח לא יגונה . בגלל זה אתה מנסה לנשל את סמכויות המדינה למינימום האפשרי . אך למרות שדיעה זו נכונה לגבי אומות העולם בישראל המצב שונה (גם אם היום לא רואים
אחד04.11.14
6
לא מסוגלים ואתה לא שונה מהם בפרט שלקבל את מה שמגיע לנו אתה מכנה סחטנות אז הושפעת קשות ממהסתה נגדינו
אבי03.11.14
5
מדינה חילונית. אבל להבדיל ממך יש חרדים נורמאלים. כשחילוני ממוצע פוגש חרדי ממוצע, הוא אומר לו אם כולם היו כמוך היה יותר טוב. כנראה שאתה לא מהממוצע!!!
שונא מזרוחניקים03.11.14
4
כמה סכלות ובערות במאמר אחד מכובס במילים גבוהות ונבובות
לאחר העיון03.11.14
3
אם כולם היו כמוך אני לא הייתי חרדי. אבל לשמחתי ל99% מהחרדים יש שכל. אבל האחוז הבודד הם אלו שמפרסמים את תמונתם בכיכר השבת ומפרסמים מאמרים שכולם יהיו נגדם. (אני לא מבין למה אתה מתחנף אליה?...)
דוד רוזנטל03.11.14
2
נתחיל בקטנות ראה מה התחיל קרליץ בבני ברק ומה עשה יעקב אשר באותה עיר איך מתנהלת מודיעין עילית או מ"מ רכסים ועדיין לא סיכמנו את ניהולן ירושלים בזמנו של לופוליאנסקי, האם זה כ"כ רע. מה שייך כל דיבורי גבוה גבוה לניהול ולהספקת צרכים ושרותים המגיעים לכל אזרח תרצה או לא תרצה משלם מיסים לפי הכנסותיו אז מה בא
בני03.11.14
הניהול החרדי הוא מהמוצלחים ביותר. אז תפסיק לבלבל במוח. מי יודע לנהל? לפיד? בנט? אולי ליבני?? הרצוג??? הניהול של ביבי כל כך דמוקרטי ומוצלח????? 'ונהיה בעינינו כחגבים וכו''
יהודי לא ציוני03.11.14
ראית ר''ג פ'ת גבעת שמואל אלה ערים שם אין מאפיה חריידית אני בעצמי חרדי אבל אני רואה שאתם מפיונרים אז אני מעדיף חילונים
זה ניהול?03.11.14
1
אני מצרפת כאן קטע ממאמר אחר שכתב כותב המאמר. קראו ושפטו בעצמכם. "באמצעות כוחם הפוליטי הגדל, הם עשו שימוש במערכת החקיקה כדי לקבל נתח מן המשאבים, בדיוק כמו כולם. גם כיום, למרות הכוח הפוליטי הגדול יחסית של החרדים, עדיין המשאבים העודפים שהם מקבלים אינם משמעותיים יחסית לכוחם. הוועדים הגדולים מקבלים יותר.
מזגזגת03.11.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

כל מה שצריך לדעת

רווח, הפסד וכאב | השתחררתי אחרי 200 יום במילואים, זה מה שחוויתי שם - כחייל חרדי

מנדי אושר | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24
ש

עד מתי??

מרטיט: הבכי של היתום הקטן המתחנן וזועק "אמא!" • צפו

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

תיעוד מפעים | צפו

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

קוד מנצח: 

הזדמנות של פעם בחיים: כך תצטרף להייטק ביחידות העילית

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 08.05.24

ויתר, וקיבל תיק בלי רוטציה

לאחר המו"מ המתיש, חבר המועצה בא לקבל את ברכת מו"ר 

חנני ברייטקופף | 08.05.24
ש

ללא ידע קודם • מחזור ג'

ההרשמה לתוכנית החרדית להכשרת מתכנתים יצאה לדרך!

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 08.05.24