כיכר השבת

שתהא שלהבתו של מרן עולה מאליה

האם יש עֶדנה לש"ס? כל עוד הנהגת התנועה מנותקת לחלוטין מהאותנטיות המזרחית הפשוטה והיפה, ומהשפה והגישה המזרחית החמימה. מילים אינן מאחדות. יוהרה ותחכום פוליטי (שגם הוא כבר החליד, ואכמ"ל), מעולם לא התחברו לאופי והיופי המזרחי

208
הרב יעקב ב. פרידמן | כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 19.12.14
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יעקב נחומי)

1.

הייתה שעת לילה אשדודי חמים כאשר הסיפור המקסים הזה ארע. (למה דווקא 'חמים'? כדי לפתוח את הסיפור כהלכה. יתכן גם שהלילה היה קריר). הדלתות בפנימית ישיבת גרודנא באשדוד היו ישנות ושבורות-למחצה. עכ"פ בזמן בו ארע הסיפור, לפני 27 שנה. באחד הערבים ההם התהלך בפנימיה משגיח הישיבה הצדיק רבי הלל כגן. ובלי משים נטרקה עליו דלת.

רבי הלל היה נובהרדוקאי. וככל נובהרדוקאי אמיתי התהלך בשאיפה כמוסה להינעל פעם. להיאבד פעם, להסתבך פעם, כדי לחוות את החוויה המופלאה להיות נתון לגמרי ביד השם יתברך. כשנסעו ברכבת היו רוכשים כרטיס להלוך בלבד. הקב"ה, מידו הרחבה, ימציא להם כרטיס לחזור.

נשוב אפוא ידידיי, לאותו ערב בחדר הפנימיה, כאשר הדלת השברירית נטרקה על רבי הלל. זו הייתה שעתו היפה. כהרף עין כבר היה שרוי בדמעות שליש, עומד ומקרטע בתחינה לפני בוראו:

"אוי ואבוי טאַטֶא אִין הִיעמְל! אבא בשמים, ננעלתי!"

בחור שעמד לידו הרים את קצה נעלו, נגע בעדינות בקצה הדלת השברירית, והמנעול 'נפרץ' כהרף עין.

זו הייתה שעת מצוקה בחיי רבי הלל. אם אין החדר נעול, איך ועל מה יבכה לאבא בשמים? כהרף עין החל לפרכס ולשווע על מצוקתו החדשה:

"אוי ואבוי אבא! לא ננעלתי!"

נפש ברסלבאית למשל, הייתה מתחברת לסיפור כזה עד העצם.

2.

איזה סיפור נפלא! המגדיר בדרך חיננית קצרה את אופיה של נובהרדוק, בלא להזדקק לסיפורי אימה סביב צוררים בולשביקים, ומרדפים ליליים בגבולות פולין.

אבל גם סיפור נפלא צריך שיהיה מסופר במקום הנכון. בעבר הרציתי על גישות שונות בעולם המוסר לפני קבוצת פנסיונריות, שבעצם הגיעו למפגש קבוצתי חברתי נלבב.

כשהגעתי לקטע של "אוי אבא, לא ננעלתי!", קמה אחת הישישות ורטנה בקוצר-רוח:

"נו, אז מה היה שם בסוף? הוא ננעל הרבי הזה, או לא ננעל?!"

זה היה רגע מאלף, כמעט כמו טריקת הדלת בגרודנא של רבי הלל. מה הוא לימד אותי? שיותר משחשוב מה לומר, חשוב איפה לומר!

3.

סטנדאפיסט חילוני שהגיע להישגים מרשימים באהדת קהל, נשאל על סוד הצלחתו.

"פשוט לגמרי", השיב. "מרצים נוטים להגיע לקהלים עם חומרים משלהם, מצב-רוח משלהם, וסגנון משלהם. אני מגיע להופעה כלי ריק. אני מתאים את עצמי לקהל היעד. כשאני עומד ליד ציבור של 'בית אבות', אני משתוחח בהדרת כבוד ופותח:

"לכבוד הוא לי לעמוד מול בוני הארץ, מלח הארץ! הגרעין החזק של מדינתנו".

וכשאני מזדמן להופעה לפני שוטים בני 17, אני פותח בשפה שלהם:

"חבר'ה, מה דעתכם שנעוף הערב עצמנו?"

4.

קשה לבא בטענות על תנועת ש"ס. ש"ס בראשית דרכה הייתה רעננה, הומוגנית, מבעבעת מוטיבציה לפרוץ את מה שאוהבים לכנות 'תקרת הזכוכית'. להשיב את חרפתה! לחזור ליושנה! כולם היו חדורי שליחות. עם השנים ועליית כוחה, והנדנדות והטלטלות, הסתרבלה, המוטיבציה פגה, וש"ס שקעה למין תרדמת וכְּבדוּת.

ולכן, בניגוד למה שניתן לסבור, בעייתה של ש"ס אינם ריבים ומאבקים. ריבים יוצרים אדרנלין מבורך! הבעיה נוצרת כשהריבים והמאבקים באים על רקע עייף, תחושת דשדוש והעדר מוחץ של מוטיבציה.

ולכן, קל להשליך את תחלואי התנועה הנפלאה הזו על הריב בין הרב אלי ישי ליו"ר התנועה. ש"ס ככל מפלגה, הייתה שורדת ריבים. ועם קצת יותר תחכום ופחות יוהרה - גם הייתה פותרת אותם. אבל אי אפשר לפתור את אזלת-היד וחוסר המוטיבציה.

שלא לדבר על היתמות, שגדעה את שרידי המוטיבציה.

5.

האם יש דרך לשיקום התנועה?

לא נראה שהיא קיימת במציאות הנוכחית. ש"ס זקוקה באופן בהול למנהיג שיירד אל עמו, שיבין את נפש קהלו. שיתחבר ויְחַבר. טוענים על ח"כ הרב אלי ישי שהוא מְפַלג. זה נכון במובן הטכני הצר של המילה. אבל אי אפשר לפלג דבר מפולג. ש"ס חסֵרָה באופן היסטֶרי מהדבק ההוא המאחד, המחמם לבבות, ששפעה אישיותו של מרן.

האם יש עֶדנה לש"ס? כל עוד הנהגת התנועה מנותקת לחלוטין מהאותנטיות המזרחית הפשוטה והיפה, ומהשפה והגישה המזרחית החמימה. מילים אינן מאחדות. יוהרה ותחכום פוליטי (שגם הוא כבר החליד, ואכמ"ל), מעולם לא התחברו לאופי והיופי המזרחי. כל עוד ההנהגה מתעקשת על פוליטיזציה של מועצת חכמיה, מתעקשת על צמצום כוח ה'מועצת' הרוחנית, ומתאימה את הנהגתה הרוחנית לגחמות ההנהגה הפוליטית – זוהי סיעה בהתאבדות.

עשרות שנים אני עוקב אחר אלי ישי. יש בו באלי מינונים מדויקים-מרנינים שפוליטיקה-מזרחית זקוקה להם: איתנות ויציבות מנהיגותית – ספוגה ברגישות, יושר, כנות ופשטות. עממיות לצד תבונה פוליטית. ובעיקר: יציבות בהשקפות עולם.

אלו נכסיה של ש"ס שאהבנו לאהוב.

בחודשים הקרובים יֵיאָמֶר הכל על מורשת מרן. על 'בגידה' של ישי במרן, ועל 'האהבה' של אחרים למרן. סיסמאות לא עולות כסף, והן פטורות מנֵטֶל ההוכחה.

מהי רוחו של מרן? וודאי לא האותיות ש' וס'. מי שמנסה להחיל קדושה על שתי האותיות האלו, טועה ומטעה. זהו תרגום מדויק של דמגוגיה. אין לי צל של ספק, ששפת הנשמה של אלי ישי, ההכנעה הטבעית לאדם באשר הוא, העדר מוחלט של ניכור ודיסטנס, מדיניות הדלת-הפתוחה-של-הלב, אצילותו הטבעית שנוסתה בעשרות מבחנים, ושאר סממני המזרחיוּת הטהורה והיפה - הם ללא ספק המשך ישיר לרוח עולמו של מרן.

כך גם חשב מרן זי"ע. אלא שאילוצי השעה, שהשתיקה יפה להם, אילצו אותו להחליף הנהגה.

מנהיגותו של אלי ישי קיבלה את ברכת הדרך של הגר"מ מאזוז שליט"א. וכן את ברכת-קדשו של מרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א.

אל תיחת אלי, מהמון מגדף ומצווח. הצווחה היא שפתה הרשמית של עונת בחירות. לך עם שפתך העדינה. לך עם לבך הגדול! עֶדנתך ופכחונך יובילו אותך בדרכו של מרן.

ה' עמך!

6.

הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר, מנהיג חסידות ברסלב – צדיק נשגב, ומנשואי-הפנים בעולם ה'עבודה'. אל כתפיו החסונות מתנקזות מדי יום אלפי בעיות ותהיות של נבוכים בארץ. איש שהצליח לחבר את היקוד והבְּרעֶן הברסלבאי שלו עם פכחון נדיר. שהעולם היכה בו אישית מכל כיוון אפשרי - ולבו רק הולך ומתרחב; עם החיוך השופע והחיות; ומעט מאד שערות לבנות באמצע שנות ה-80.

בעשור האחרון החל להאיר פני תבל באור ספריו. סדרת ספריו 'לקט אמרים' הם כתבנית אישיותו: רעיונות חובקי עולם, תבערה רוחנית סוחפת, סנה בוער - והסנה איננו אוּכָּל! אישו הבוערת מפלסת את דרכה מעדנות אל תוכיותם של קשי יום, ואל ישיני-הלבבות. ספריו ספוגים עשרות עצות מעשיות ברוחו של מוהר"ן, והנהגות לחיים נכונים יותר.

בשבוע שעבר לקראת חנוכה ראה אור כרך חדש, שישי לסדרת ספריו 'אוסף אמרי"ם' המוקדש לאור ימי החנוכה. נר קטן מאיר בתוך חושך המחלוקת והשנאות והמרירויות החונקות אותנו ציבורית ואישית.

הנה קטע מתוך הספר, חי ורלוונטי בכל תקופה, חי ורלוונטי היום יותר מאי פעם:

7.

"ידוע שכל הצדיקים תלמידי הבעש"ט, אע"פ שהיו להם השגות נוראות, עם כל זה לפעמים חיו במצב של העלמה... וגם במצבים אלו נשארו תמימים בתכלית התמימות, וכפי גודל השגת הצדיק כן גדלה תמימותו! אי אפשר לעבור את העולם-הזה ללא אור התמימות שהשרישו בנו הצדיקים במאתיים השנים האחרונות.

"וזה האור הגדול הטמון בחשכת הגלות, ועל זה נאמר 'כיתרון האור מן החושך' כמבואר בספרי חסידות, שיתרון האור כשהוא 'מן החושך', האור שאינו חושש ממצב החושך. שגם כאשר החושך נשאר במלא תוקפו - האור נותר על משמרתו ומאיר.

"ובעניין זה יש להתחדש בימי החנוכה - לדעת כי יש בכוחנו לדבוק בו יתברך בכל מצב בו נמצאים, ובמיוחד כוח החושך וההעלם שבחנוכה, להאיר נהורא מגו חשוכא. כי חנוכה מאיר גם 'למטה מעשרה טפחים' שמעולם לא ירדה שכינה לשם. וגם 'ברשות הרבים', 'בצד שמאל' וכו'. ואור החנוכה מאיר גם בפתילות עבות ושמנים פחותים (הפסולים בשבת).

"וזה מורים לנו נרות החנוכה, להמליך תמיד את השי"ת, ובעיקר בחושך ואפילה. רבנו אומר שעבודת-החנוכה היא בבחינת 'והארץ האירה מכבודו', בעצם הדלקת הנרות בתוככי החושך, עושים פעולה של 'והארץ האירה מכבודו'. היינו שגם ה'ארציות' מאירה מכבוד ה'.

לגשת לימי החנוכה בתפיסה של 'והארץ האירה מכבודו!' - איזו יעוד מופלא! איזו זכות נפלאה!"

תוכן שאסור לפספס
208 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
96
אשריכם על הדברים המדויקים שכתבתם, ברוכים תהיו,
אברהם גואטה24.12.14
95
בתור חתן יש לו מידות נעלות. כדי להיות מנהיג צריך כוח. לעמוד מול נתניהו, מול בנט, מול לפיד צריך אדם חזק ממזרון. תמשיך לכתוב ספרים במה שאתה מבין ותן לפוליטיקה להתנהל כפי שהיא מבינה. למה לכל המפלגות יש יו"ר ממזר ורק לש"ס צריך להיות חנון? כי אנחנו ספרדים כמה טיפשות במאמר אחד?
דוד21.12.14
94
לעניינים של ש''ס ?
raz200021.12.14

הצגת כל התגובות

93
(בניגוד ל"העם איתנו")...
שרה20.12.14
92
בגללו אנחנו לא נוגעים יותר ב'בקהילה'..
אריה תותח26.12.14
91
תטפל בבעיות שלך ושל החברים שלך מעץ סתום את הפה שלך מגעיל
חומד21.12.14
90
לך תיראה בכל הכתבות הם רק מקללים
אלי21.12.14
89
נכון אלי ישי הוא איש מותק. אבל אם בבחירות הציבור יעשה לו פוטש, אז על כל הציבור החרדי יהיה פוטש. למה הוא לא לוקח את זה בחשבון. ובבקשה תפסיקו לנפנף עם מרן למען מי שחוץ מהכיסא לא מעניין אותו שום דבר אפילו לא מרן...
יוסל20.12.14
88
וזה לא מפריע לך שהוא רוצה לחבור לאריאל שהצביע בעד חוק הגיוס? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דביא20.12.14
87
עכשיו הם לטובת אלי ישי אז מצבו רעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעעע
יהונתן20.12.14
86
הצד יעני נייטרלים.במקום שיצאו נגד המפלגים בכל העוצמה ויכריחו אותם להתאחד הם פתאום לא מתערבים בפוליטיקה.רק הם שוכחים שזה יפגע בשכבות החלשות ובתלמודי התורה וישחק לידיהם של שונאי התורה.
אסור לחשות20.12.14
85
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי19.12.14
84
האשכנזים רוצים שס חלשה.
שסניק19.12.14
83
בעד רבי אליהו ישי שליט''א: ספרדים ישרים ומכובדים. שסניקים אמתיים. תלמידי מרן ע''ה. ליטאים וחסידים טובים. מרוקאים יראי שמים בפרט תלמידי רבנו שלמה עמר. כיפות סרוגות יראי השם. עמך בית ישראל וכו' ה' לא יסלח לך דרקי נקמה בך בא תבא וכל העולם יראה שיש דין ויש דיין
כנסו19.12.14
82
"ראשית דרכה הייתה רעננה, הומוגנית, מבעבעת מוטיבציה לפרוץ את מה שאוהבים לכנות 'תקרת הזכוכית'. להשיב את חרפתה! לחזור ליושנה! כולם היו חדורי שליחות. עם השנים המוטיבציה פגה, וש"ס שקעה למין תרדמת וכְּבדוּת". רק שכחת לציין ששראשית דרכה' הוא כשאירה דרעי היה היו"ר, 'ועם השנים ש"ס שקעה למין תרדמת' מאז אלי יש
משה19.12.14
81
ישי: ר"ת - יחד שבטי ישראל
זעירא דמן חבריא19.12.14
80
לו היית מכיר על מי כתבת, קרוב לודאי שהיו לך שתי שורות ולא יותר.
יוסף21.12.14
אלי ישי לא פתח מוסד אחד. אלי ישי לא יזם פרוייקט אחד. אלי ישי לא הרים דבר אחד! מה עשה?? זה היופי הספרדי שהאשכנזי אוהב... ככה הוא יכול לגמור בשקט את כל העוגה........
שירה22.12.14
79
אותנטי
לצחוק ולבכות20.12.14
78
שאתה לא צריך את מה שאני כותב אבלללללללללללל שיהיה לך הרבה כח במהלך הזה, העם איתך, התורה איתך מה צריך יותר מזה? הצלחה רבה. כולם איתךךךךךךךךךךךךךךךך!!!!!
יהודה20.12.14
77
כי לא נראה לי שצריך יותר מזה צודק!
אליה20.12.14
76
זה שהוא מנהיג אין בו טיפה של מנהיגות. ואתה יודע את זה טוב מאד מר פרידמן אלא מה אתה רוצה ברית ש"ס אתם אוהבים את הספרדים חסרי מעולם וברק בדיוק כמו אלי ישי . אבל דרעי מסתכל לכם בלבן שבעיניים ומזה אתם חוששים.
אבי19.12.14
75
כתמיד שנון במינון המדויק נוגע ולא נוגע ובכו"ז משהוא הזמין את זה?או שייש לו משהו אישי עם אריה? הסיפור עם המשגיח דגרודנא מעניין אם הוא היה ?!וא"כ הבדלי הגישה של נובהרדוק כ"כ קרובים בנקודה מסוימת. ובכלל מי אתה הרב פרידמן הכל כאן דמגוגיה או שאתה כ"כ מופרע אשיותית. בכו"א כיף לקרוא את הגיגך במיוחד כשבר
מנדלה19.12.14
74
מי שמך, אני עוקב אחריך שנים, כאילו אתה על תקן של בן תורה בפועל אתה לבלר זול שזרקו אותך מכל עתון אפשרי(מי שמכיר את ההיסטוריה) כל עתון שעברת אליו ניגנת על פי החליל של המו״ל, תזכיר לי בדיוק באיזה עתון אתה כותב היום בעצם אתמול? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי21.12.14
73
עצם זה שאתה אשכנזי ורוצה את אלי מלמד אותנו כמה חשוב שאריה שלא כנוע לאליטה האשכנזית יעמוד בראש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה מירושלים 21.12.14
72
קיצור מאמרו של העציץ פרידמן - הספרדים צריכים להיות 'פשוטים(=טיפשים), כנועים (=לאשכנזים כמובן) ועממיים(=עילגים שאפשר לצחוק על מבטאם ודיבורם)'- רק כך האשכנזים אוהבים אתם (כמו את מר ישי ששרת אותם בנאמנות על חשבון בוחריו הספרדים והתכופף בפניהם ב'פשטות ובהכנעה' עוד לפני שביקשו). ולא חלילה חזקים מתוחכמים
ישי21.12.14
71
אריה החמאס הרסת את שס לך הביתה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תומך אלי20.12.14
70
כי הרב עובדיה ציוה והבטיח גן עדן כל מי שיצא נמחק
yoni72520.12.14
69
כבר שנים שאני עוקב אחרי מאמריו של פרידמן לעיתים אי אפשר להשתחרר מהכתבות המתנשאות הפטרוניות שלו כביכול ליהדות ספרד הוא ורק הוא יעלפנו בינה את ההמון הנבער את הספרדים רק הוא יכוון ויאלפנו בינה כי בעצם מי אתם שמותר לכם לחשוב הוא מבין וחשב ומכוון בשבילנו לעיתים פרימן מבין שכדי שיהיה על המפה חיבים לכתוב
אשור לא יושיענו20.12.14
בסד לא מבין מה לאשכנזים כאן בנושא שילכו למחבלים ולשונאים לבלבל במוח מושחת
יוסקלה האשכנזי20.12.14
מי שמביא עלינו פטרונות אשכנזית זה לא אחר מאשר אריה דרעי. אז אל תבלבל את המוח! וכן, פתאום כשזה נוגע בכם, אז הרב פרידמן הוא לא בסדר. בדיוק ההיפך. הרב פרידמן תומך במפלגה שהמנהיג שלה הוא הרב מאזוז. כל האליטה הליטאית והפרשנים האשכנזים מתאמצים לנבא לה מפלה רק כי הם פוחדים מהנהגתו של מרן ראש הישיבה פוסק הד
דוד לוי21.12.14
68
מי אתה שתתערב בבית שלא שלך תתעסקו בעניינים שלכם חצוף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפי אילוז19.12.14
67
משום מה הוא נתקע ב"בקהילה". הם לא שמים לב שהוא גורם להנם נזק.
עיתונות שפויה19.12.14
66
עבדתי עם דרקי ועם רבי ישי. רבי ישי איך שנכנס חיוך מיליון דולר ושלום לבבי. דרקי כמו ספינקס מצרים
אמת לאמתה19.12.14
65
כעת בצביעות הוא כאילו מכבד את מרן והכל בשם האינטרס הפוליטי של רבו ר' שמואל אוייערבאך
דוד19.12.14
64
מי שלא מכיר אותכם מסכן אתם לא רק רמאים ושקרנים אלא הכל צבוע בצבעים יפים ומילים אנטלגנטים זה החכמה שלכם לכן אתה מחזק את ישי אאבל כשקצת הספרדים גדלו פירקתם ואתם מתים לפרק אבל הקב"ה גםהציל את אבינו יעקב מאביכם לבן הארמי הכל יהיה בסדר מותק חמוד צבוע
בחור משוכנז 19.12.14
63
מי ביקש ממך להתערב בנעשה בציבור שלנו. יש לנו רבנים, יש לנו הוגי דיעות, יש לנו אנשים חכמים היודעים אימתי שותקים ואימתי מדברים. תתארו לכם ״רב״ ספרדי מנתח את מה שקורה אצלם בפנים, איזה קול זעקה היה נשמע בכל הכלים.....
ספרדי ותיק.19.12.14
אריה דרעי הטיף לכם שנים רבות על המסכנות שלכם ועל זה שהשכנזים רעיח ומנהלים לכם את החיים. הספרדים הפחות ותיקים כבר לט מרגישים מקופחים כמו המערכון על דוד לוי. הם הולכים בראש מורם. וכן מותר גם לאשכנזים להביע דעה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך ביתרי22.12.14
62
ההיא ידום... אך דממה מנוגדת למקצוע שלך . במאמר הבא תנסה לאחות ולא להפריד אם יש בך האומץ לקלקל ודאי תמצא את האומץ לתקן גם יובף הפריד את בנימין מאחיו בכדי לאחדם לאחר מכאן ואכמ"ל.
אשר26.12.14
61
דרעי היה ונשאר האדם הכוחני ביותר בפוליטיקה אחרי שרון. הוא דורס כל מה שבדרכו בעורמה ובתבונה רבה. ואני לא מביע דעה אם זה טוב או לא אלא מציין עובדה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך ביתרי22.12.14
60
זכור אזכור איך פרידמן רדף עד חורמה את ללום ואת מזרחי שפנו לבית משפט לא היה כנוי באמתחתו שלא חבט בהם מאמרים על גבי מאמרים פורקטבים וצבעונים מלאי רפש ובוץ , אזרתי אומץ ופינתי לפרידמן על מה הרעה הגדולה הזאת כלום אגודה פונוביז ובעצם מי לא,למה שם אתה לא מתלהם מה קורה עם מבחן בוזגלו המפורסם גם אז שפתות
אשור לא יושעינו21.12.14
כל מילה בסלע...כל הטוענים נגד אריה אף אחד מהם לא סופר טת הרב בעדני והרב שלום כהן שהם לא נתנו לדרעי לגשת לפיוס עם ישי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ערן22.12.14
59
אתה מוכיח יותר מפעם אחת, שאהבתך לאמת ולציבור הספרדי אינה עומדת תלויה מנגד. יישר חילך לאורייתא! מי שאומר דברים כשלך, כשהוא יודע שרוח התקשורת איננה איתו - הוא אינו פוחד מהאמת והוא הולך איתה בכל ליבו. יישר כח עצום!
דוד לוי21.12.14
58
מה, נהיית מייבין ל'יצורים ספרדים'? אתה כאילו דואג לנו??? אנחנו באמת, אבל באמת מעדיפים שתשתוק
ציבור הספרדים21.12.14
57
כנס לכל האתרים ותראה מי המגדפים
כ20.12.14
56
אתה אשכנזי שבחיים לא הצבעת שס וגם לא תצביע לא לשס ולא לאלי ישי , לכן את כל הגיגיך תשמור לעצמך, ואתה שתדע לך שאם כתוצאה מהמאמר העלוב הזה שלך שס תינזק וכל הציבור החרדי יסבול כתוצאה מכך אז האחריות היא עליך ותקבל על כך את ענשך מלמעלה אמן כי"ר
אבי20.12.14
55
גם שהיה הרב עובדיה חי זה היה כך
עכשיו זהאלי ישי20.12.14
54
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ניטראלי20.12.14
53
אז אני אצביע לו?????????
חיים19.12.14
52
שלנו ולכן הם תומכים באלי ישי!
יהודי מאמין!19.12.14
51
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיה19.12.14
אנחנו מצביעים שס, והולכים בדרכו של מרן!!! רק שששששסססססס!!!!!!!!!!!!!
שירה ס.ג22.12.14
50
יותר קל לשלוט על שס עם ישי עם דרעי קצת קשה
חיים 19.12.14
49
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה בנישו19.12.14
48
כל מילה בסלע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טי23.12.14
47
עכשיו הם משתמשים בשמו של מרן כדי להרוס את מפעלו של מרן. לא נשכח לא נסלח
ספרדי20.12.14
46
איך אמר פרס? סקרים זה כמו בושם, אסור לשתות! דרעי ואנשיו נמצאים תחת הרושם שאתה חלש וקטן. אנחנו יודעים - ביום הבוחר כולנו איתך!!!!!
דרעי שותה סקרים20.12.14
45
פרידמן המזוהה עם הפלג הירושלמי, כתב רק לאחרונה מאמר שעל שס להשתחרר מהחיבוק הבני ברקי (הכל כמובן בשם ה"דאגה לשס"). עכשיו פתאום הוא משתמש בלגיטימציה של הרב שטיינמן לידידו אלי ישי. הכל מבחינתו כשר העיקר להרוס את מפלגתו של מרן.
אליפלט19.12.14
44
אני מכיר אותו מבני ברק, השנאה שלו לספרדים פשוט חולנית
בני ברקי19.12.14
43
דיקטטור דרקי=קדפי=מוסוליני=צאוסס יהדות זו תורת חכמי ספרד זה שס???????????????????
הוא 000019.12.14
42
הרב עובדיה אמר באחד הכנסים שמי שמצביע לש''ס ילך גן עדן זה ממש כך ילך לגן עדן יודע למה כי אתה מצביע לתורה לתת''ים תינוקות של בית רבן לישיבות לכוללים וכל רגע הם לומדים תורה זה מצוות בשבילך שאתה מחזיק אותם בגלל שהצבעת לש''ס זו מניה בטוחה לעולם הבא שרק עולה שאני אוותר על זה
ספרדי 19.12.14
41
על איזה נכס אתה מדבר התרגלנו אליו כולם הצביעו שס בגלל מרן ולא בגלל ישי גם לא בגלל דרעי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחחעע19.12.14
40
אלי ישי מצוין רוץ ותפלג את שס כמה שיותר עד שתתרסק לגמרי וככה נתפטר מכל הספרדים
ככה אהבנו לאהוב21.12.14
39
תיראה את כל הטוקבקים שבעדו ותיראה כמה הם משמיצים את ש''ס וזה אותו אחד שאמר מערכת בחירות נקייה
דניאל21.12.14
38
שסוף סוף מעלים מאמר שאפשר להזדהות איתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
די למגמתיות!!20.12.14
37
אז הספרדים צריכים להקיא את ישי
חיים20.12.14
36
לפני כחודש כתב פרידמן מאמר מטופש כנגד "מועצת חכמי התורה". את התשובה לכך קיבלנו באותו עיתון במגזין התמונות, שם ראינו את ישי משתתף בחתונת ביתו של פרידמן.
אליפלט19.12.14
35
אוףףףףףףףףףףףף ב''ה ברוך שפטרנו מדרקי וחכ''ש הנטורי קרתא אפשר לנשום אויר צח ונקי חנוכה: באנו חושךךךךךך לגרששששששששש ספרדי אמתי מצביע רק לרב מזוז לא למועצת הבובות של הרשע המרושע דרקי הארור אינכם מורשת מרן ע''ה אתם שקרנים וזייפנים כמו שהעלמתם תמונת הרב כדורי כך תעשו למרן ע''ה אתם תוצר ישיבות ליטאיות ש
כן כן19.12.14
34
אנחנו נקבע לכם מה טוב בשבילכם הכל אצליכם מושלם שאתם מטיפים לנו מוסר
תתעסקו בשלכם19.12.14
33
נראה לי שלאלי ישי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה19.12.14
32
כל מילה בסלע!
שסניק19.12.14
?
שירה ס.ג22.12.14
31
שוה קריאה
דוס אחד19.12.14
30
במלחמתך במפלגת השחיתות מאז נפטר מרן זה מפלגה של פושעים , אל תתרגש מהמטקבקים בשכר של דרעי .. בוחר בך במאה אחוז. עוד תעלה גבוה אתה שס האמיתית והאוטנטית , אתה היית באמן יד ימינו שן מרן , בכל ביתי נאמן הוא, אריה חטף ממך את התפקיד באגרסביות
מעריץ20.12.14
29
זה שנים שאני אומר שהחוצפן הזה ששכח דעת תורה מה היא ומתיימר להיות רב אם יום א' הוא יהיה רב הוא יצטרך לחתום את שמו הרב הרב יעקב ב' פרידמן כי הרב נהיה חלק מהשם שלו. ולעניינו פתאום הוא דואג לש"ס חתכ'ת חוצפן זו מורשתו של מרן חוצפההההההההההה מעצבן אותי "כותב השורות" הזה חתיכת עציץ חוצפן שבא לו משתמש ברב ש
משה20.12.14
28
שונאי שס מגבים את עשיו הרשע
סט19.12.14
27
לא נכתוב כאן על התסבוכת האישית של פרידמן. ודי למבין.
אחד שיודע19.12.14
אז לידיעתך- זה אבק לשוה"ר השורה הקצרה הזאת שכתבת...
תלמד הלכות20.12.14
26
הרב עמאר בירך את ישי. ישי שיפלו אויבך לפניך. יש לי מסר קטן בשבילך. ישי שיפלו אויבך לפניך. בגימטריה. 975 דרעי הורס ש״ס בגימטריה. 915. תעשה 975 פחות 915 נותר 60. 60 בגימטריה קטנה זה ו׳. ששוה למספר 6 בפעם הראשונה שהרסת את ש״ס קיבלת שלוש שנים. עכשיו גם בפעם השניה אתה רוצה להרוס שוב ולקבל 3 שנים
שסניק לשעבר19.12.14
25
יכלו לכפות את האחדות גם במפלגה על ישי ודרעי והיה בכוחם להביא לאחדות. אלא שכנראה הרבנים שמייצגים קהילות שונות ועדות שונות אדישים ונוקטים בקו של שב ואל תעשה.רק שיבינו שהפילוג הזה יפגע גם בקהילות שלהם וזה יפול על ראשם
ש"ס היא של כולם19.12.14
24
עדיין לא התנתקו מהפטרונות ומהחלום הכמוס או התקווה הישנה ששס הבית של כל בני עדות המזרח יעלם מהמפה ומשתמשים בשם של מרן למען המטרה הגדולה , תראו גם מה שפוברסקי כתב אתמול , ההבדל בינינו לבינם שהם חיים על מחלוקת ואנחנו הספרדים מתים ממחלוקת , ולכן לא ניתן לפרידמן פוברסקי ואלישי לפלג אותנו , כל הספרדים הול
שסניק19.12.14
23
ימשיך כדי שתוכלו להמשיך להיות פטרונים עלינו. אתה מ-פ-ח-ד-י-ם שיש משהו שיותר טוב מכם, אתם מעדיפים את אלי הנרפה החלש ככה אתם אוהבים את הספרדים!!!!!!!!!!
שי20.12.14
האשכנזים. איפה אתם חיים???????????? את מי אתם שמים בראשכם?????? יהודים יקרים עורו נא!! ולכו אחרי צדיקי האמת הרב מאזוז והרב בניהו והרב אברג'ל וכל הצדיקים הקדושים שליט"א!!
קורן21.12.14
22
אפילו הרב מזוז טוען שזה לא לחרדים. סתם שוטה
בבח20.12.14
21
אנחנו הספרדים יודעים שאתה וחברים האשכנזים אוהבים ששס אומללה,ונשלט על ידיכם האשכנזים. זה שאריהחזרה עושה לכםרקרע וכואב!!תעשה טובה תן עצות לבוחרי ג המפולת שיש שם בלי עין הרע צרות צרורות ועצוב אותנו.תאמין לי אנחנויודעים הטובה טבענו!! ש"ס חזקהמתמיד ומי אתה בכלל שתגיד מהמצבהמפלגה??חביבי לך תתקדםהספרדים לא
תקרא תבין19.12.14
20
מתחילת הסיפור- זה מה שחשבתי. וגם הרבה חשבו ככה- אני בטוחה! רק מה, כולם פחדנים...לא רוצים לדבר...פתאום כולם בעד אריה דרעי. וחבל שאריה דרעי לא פתח מפלגה משלו. ככה הייתי מצביעה לש"ס בזכות אלי ישי. בכל אופן כנראה שאצביע לאלי ישי בל"נ. והלוואי שלא נזכה לזה, ונהיה כולם מאוחדים, אמן!!
חרדית19.12.14
19
ואתה משחק אותה במילים חלקלקות גם אני זוכר בבחירות הקודמות איך חלק מהאשכנזים לא כולם נתנו תמיכה לעם שלם של אמסלם העיקר לפגוע בש''ס וכל בחירות אתם שמים מישהו מטעם שיפגע בש''ס כי ש''ס מייצגת שנים את עדות המזרח וזה לא נוח שיש למזרחים כח בכנסת בלשון חלקה אה בא לי מכירים את זה הרי ברור לי אם ש''ס תיפול גם
שסניק19.12.14
18
צודק מאה אחוז ,כל מילה בסלע. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד19.12.14
17
מה הבעיה עם שס עצמה? העובדה שחברי התנועה עובדים מצויין ויותר טוב מכל המפלגות. כל השנאה שלכם היא ממש שנאת חינם. הכל עצת היצר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אייל שקד20.12.14
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שונא פילוג20.12.14
15
לא ניתן לזה לקרות.נקודה.
משה19.12.14
14
תגיד תודה לאריה שהביא לך מפלגה בנויה עם 17 מנדתים ,מה מרן רקקקק רצה שלום ועוד שלום פילגתה את המשפחה הספרדית שעסוקה במלחמות אגו 2 עבריינים אף אחד ממכם לא מתאים להמשיך את דרכו של מרן זל בגלל אלי כחו של ציבור ענק יורד מ11 ל8 אם משהו ינסה להבין את שורש המחלוקת האמיתית ובסופו של דבר של הקמת המפלגה החדשה
מוישי 19.12.14
13
אתה דרקי איימת על מרן ע''ה אב שכול זקן וחולה ומתוסכל מלפיד-בנט אתה באותה קונסטלציה בחרת לאיים על מרן שבכה לידך והתעלמת ממנו רצית לרוץ לבד מרן דאג לתורה ושלום בית לכן בלית בררה נתן לך יו''ר אבל אתה ארור ומרושע מאז נופל ונופל עד 17 במארס הקרוב תפול סופית לבאר שחת
מפחיד19.12.14
12
רבי יוסף קארו מחבר השלחן ערוך, הוא זה שנקרא בתואר "מרן" בסתם, ולא אף רב אחר. חבל שיש כאלו שמנסים לטשטש עובדה זו
זוכר הכל19.12.14
11
שלנו הליטאים
עידן הגלסנוס19.12.14
10
שונאי שס מגבים את הנוכל החתרן ישי .. הוא ישי עשיו הרשע שאמר יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את כולם
סט19.12.14
9
ישי - ר"ת: יחד שבטי ישראל.
זעירא דמן חבריא19.12.14
א-יש ל- א י-לך בדרך מרן ה- ורס ו- מחריב, מפעל מרן.
שירה ס.ג22.12.14
8
סקופ! היה חשש גדול שישי לא יוכל לעמוד בפני רגשותיו במסיבת העיתונאים שבוע שעבר, כשהוא עבר את זה האסטרטג שלו אמר שהיה נס... רבותי! אני בטוח שמרן חיזק את רוחו, ראיתי בעיני רוחי את נשמת מרן, מחבקת ומחזקת את ישי, ואומרת לו "לך בכוחך זה והושעת את עמך ישראל".
מרן שמח בישי20.12.14
בתגובה אחת.......
שירה ס.ג22.12.14
7
המורשת של מרן זה מי שהוא מינה בפועל, היתרון העיקרי של הרב עובדיה זה התורה, לא העממיות, מי שרוצה עממיות שיצביע כחלון, כל הרבנים עם ש''ס חוץ מהרב מזוז מה השאלה מה להצביע, זה לא משנה אם משוגעים על אריה או לא סובלים אותו זה מה שמרן רצה, להגיד שהכריחו אותו או שעבדו עליו זה הזלזול הכי גדול במרן, תמיד מחי
משה19.12.14
כל מילה נוספת מיתרת
יוסי20.12.14
דווקא בימים אלו צריך לחזק את התנועה האמיתית- שס!!!!!
שירה ס.ג22.12.14
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחמים19.12.14
5
מרן הלך אחרי דרעי כמו עיזה עיוורת אחרי רועה נבל. וכך דרעי המנוול גרר את מרן להסכם אוסלו, נגד דעת גדולי ישראל שמחו והזהירו. אבל מרן לא ראה את הנולד למרות שמחו בו וצעקו ובכו, והחליט שהוא יודע טוב יותר מכולם, והלך אחרי דרעי. ובעוון זה גורשו יהודים מארתם, ונפלו אלפי יהודים ונפצעו רבים, ואת פצעי האסון עד
אוהב את מרן19.12.14
בושה!
שירה ס.ג22.12.14
4
א לא מזמן הפפא הטמא שלהם דרעקי הארכיפושע ללא בושה הצהיר שהוא גאה שלנכדתו יש עיניים כחולות הבנתם הג'לוב המטונף הזה הוא לא אחר מיו''ר שס העולמית אלק קשקשן תואר שלישי של מכללת השקשוקא רמאים שקרנים וגנבים זה שס היום רק אנטרסים עובדים על הספרדים התמימים
יין איטלקי19.12.14
3
גם ל"מרן" היה מרן. והמרן הזה היא מידת האמת. חותמו של הקב"ה. ומרן האמת פסק שאין לסור מן האמת גם לא מפני רב גדול שטועה ומוטעה ע":י גיחזים ונחשים. אבל יש בעלי אינטרס שרוצים שתפחדו מן האמת, ע"י ניפנוף בדמותו של הרב עובדיה, כדי שתיכנעו לגחמותיהם ולאינטרסים שלהם. עם ישראל לא פראייר ולא יתן לזה לקרות. ב
מלמד זכות 19.12.14
2
וואווו כל מילה בסלעעע!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איילת19.12.14
1
יש דעת תורה והרב שטיינמן לא נתן לו הכשר עם כל הכבוד פעם הבאה רק תגיד ישי ישי ישי כי העם איתנו כי העם איתנו כי העם איתנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי19.12.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 16:20

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

"מיהרו לנכס לעצמם פעילות"

אבידן: "לא להעסיק בשום דרך את זק"א ת"א, הדליפו פרטים"

שאול כהנא | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24