כיכר השבת

הבית היהודי מתחלן, אורי אריאל אשם / עו"ד דב הלברטל

זה רגע מכונן, בו חלק ניכר מהציונות הדתית, ובתוכם בני ישיבות, מצטרפים למגמת חילון של הציונות הדתית. הם לא יוכלו לרחוץ בניקיון כפיהם. דב הלברטל VS אורי אריאל (מאמרים)

22
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ו' בטבת | 28.12.14
עו"ד דב הלברטל
עו"ד דב הלברטל (צילום: שלומי כהן)

הרגע בו החליטה תקומה להישאר בבית היהודי, הוא רגע מכונן. זהו הזמן שחלק ניכר מהציונות הדתית, ובתוכם בני ישיבות, מצטרפים למגמת חילון של הציונות הדתית. הם לא יוכלו לרחוץ בניקיון כפיהם.

זה לא תהליך המתרחש ביום אחד. אך הכתובת על הקיר. חילון מתחיל באווירה. ואולי מתרחשת כאן תופעה גרועה מחילון. כי מי שנותן את הטון במפלגה הם מוביליה, שכמעט אינם דתיים.

הם בוטחים בעצמם. מוחצנים. מצליחנים. לא כמו הדתיים שבה הנוהגים ברפיסות. מפחדים להישמע, שמא יבלע להם. יגידו עליהם שהם לא מספיק ליברלים. לא מספיק שוויוניים. ובכלל, הם כבר מושפעים. משתלבים היטב באווירה.

העיקרון המנחה את מנהיג המפלגה הוא, שהציונות הדתית יכולה להכיל את כולם. דתיים, חילונים, רפורמים ואפילו חרדים. מתפתחת פה דת חדשה. הייתי מכנה אותה הפלורליזם הלאומי הדתי. לא ירחק היום, ובשם הכלה זו, יהיו ברשימה עוד חילונים, דרוזים, רפורמים והרבה הרבה נשים. כך תראה הציונות הדתית הפוסט מודרנית. הליברלית. המתחדשת. זו שהייתה פעם של הרב קוק.

הם היו צריכים לפרוש ממנה מיד. כבורחים מן האש. הם, בני הישיבות. זה לא יהיה ליכוד ב'. הליכוד היא הרי מפלגה מסורתית. כאן מתפתחת דת חדשה. זו שמכילה את כולם. גשר לכולם.

עצם החשש שאם יפרשו לא יקבלו מנדטים, מדאיג כשלעצמו. האם לכאן הגיעה הציונות הדתית, ששורשיה מעולם הישיבות באירופה? האם לשם כך יכרעו הם ברך, בפני ראשיה הליברלים של התנועה ורבני צוהר?

יותר ויותר שומעים את נציגיה, גם השמרנים שביניהם, מדברים על שוויון. דמוקרטיה. פלורליזם. הומניזם. מעמד האשה. זו המנטליות שלהם. הרי בגלל אשה, הם לא פרשו. אשה שלא נשמעה לרב הגדול שלהם, שאמר לה לא לרוץ לכנסת. לא שומעים שם דיבורים על יראת שמים. לא על קדושה. לא על אהבת התורה. העיקר, שוויון. התכתבות עם הנאורות. המדינה. ראשית צמיחת גאולתנו.

את משנתה של הציונות הדתית, על רגל אחת, קיבלתי בדיון בתקשורת עם אחד מרבניהם. הוא אמר לי שאין להישמע לרבנים בנושאים הפוליטיים. הוא עצמו הצדיק זאת. אין פלא שמנהיג המפלגה, היחיד שזכותו להתערב בשאלות פוליטיות, גורר אחריו את כל הנוער אל דחי. גם את בני הישיבות שבהם. ואלה מבני הישיבות שלא מושפעים, יצביעו למפלגתו של ישי. כך תאבד הציונות הדתית את משמעותה כזרם דתי. התהליך יהיה כפול, חילון מואץ והתחרדות בשוליים, וירידה דרמטית ברמתם הדתית של השאר.

ישנם מצבים בהיסטוריה היוצרים ברירה בין החרדים האמתיים ובין אלו העוזבים את המחנה. הציונות הדתית בנטישה. זה מה שקורה כשאין לרבנים מה לומר בפוליטיקה. זה מה שקורה כשהכוח הפוליטי, התקציבים, השריונים, הם המכריעים. זה מה שקורה כשמוכרים נשמתם למנדטים.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
באוניברסיטה העיברית
קומה 4-531.12.14
12
אבל למה אתה כזה קיצוני?????????????
אורי28.12.14
11
אפילו בציבור שלך צוחקים על הסגנון שלך, ועל הגאווה שלך. כולם טועים, כולם לא יודעים כלום. אבל אתה- היית יד ימינו של הרב אלישיב. קיבלת תורה מפי משה רבינו. רוח הקודש מדברת מפיך. לגופם של דברים- בציונות הדתית מחנכים לביקורת ודעה עצמאית. לא תקבל כמובן מאליו דברים רק כי הרב אמר. תבדוק, תלמד, תקשה (בניגוד
דורון28.12.14

הצגת כל התגובות

10
לפני שרצים לתקן את הציבור הדתי כדאי לבדוק את הבעיות אצלנו את הבעיה שבשביל לה נחרב בית המקדש
אברך חרדי28.12.14
9
אתה מנסה ליצור מציאות ממקלדת . יש הרבה הבדלים בין הציונות הדתית לבין החרדים : 1. הם לא חרדים . מבחינת תופעות חרדה. 2. אין הבדל בין ספרדים לאשכנזים 3. חבל שלא קראת את התקנון של הבית היהודי 4. כל יהודי באשר הוא שמוכן ללכת לאור התקנון גם אם עדין לא שומר תרי"ג מצווות וזה כולל כל אחד , הוא ברוך הבא. 5
בת ישראל 30.12.14
8
אני באמת מקווה ומתפלל שהקב"ה ישלח לך ולכמוך רפואה מהשנאת חינם שיש לך כלפי אוכלוסייה כל כך צדיקה וטהורה (לא מושלמים כמובן). ושתפסיק להתנהג כלפיי הציונות הדתית בכזאת אובססיה,ולכיכר השבת שיפסיקו לפרסם דעות של קיצונים כמוך משני הצדדים שסתם מוסיפים מחלוקות איפה שלא צריך.
שי29.12.14
7
לקרוא את דבריך שוב ושוב, אותו נושא, אותה התנשאות, אותה שנאה, אותו זלזול, אותו אובססיה כלפי הציבור הדתי לאומי. ואני תווה לעצמי, מה ככ מטריף את דעתך ? אז הבנו שהיית פעם דתי לאומי. מזכיר קצת להבדיל את המומרים האלו, שהיו בעבר יהודים ועכשיו שכשהם בשירות הפריץ הם אובססיבים לפגיעה ביהודים. תתבגר קצת הל
מאיר31.12.14
6
,,לחילונים הציונים מאשר לחרדים שעושים יד אחת עם החמאס להשמיד המדינה.
דן סגל28.12.14
5
מפלגת שלטון צריכה להכיל מגוון חכי"ם, המייצגים את בוחריה. וכן, אם יש צורך הם יכילו גם דרוזי וערבייה. החידוש בעניין הוא שגם נציגיה החילוניים מצהירים אמונים לדרך הציונות הדתית. ומה רע בכך, כל עוד הרוב הדתי נשמר והדרך הציונית דתית נשמרת? מאמין שבבחירות הבאות (לא הקרובות) הם כבר יעברו את הליכוד
דתי ציוני28.12.14
4
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המגיב29.12.14
3
הציבור החרדי יכול ללמוד מהציבור הדתי לאומי איך מתייחסים למי שסטה מהדרך. אצל הציבור החרדי, לצערינו, גורלם של אלה ש"פרשו" או כאלה שאין בכוחם לשבת וללמוד כל היום הוא במקרה הטוב להיות "סוג ב'" (בשידוכים, במעמד וכו' וכו'), ובמקרה הפחות טוב הם הופכים להיות "נוער שוליים" שממש רחמנות עליהם ועל בני משפחותיהם
יוסי28.12.14
שהדתיים החזקים בוכים על זה שהם מפסידים כוח בגלל שהם לא מסומנים. שהתערובת יוצרת מתירנות כללית שלא כבדלנות המבורכת שגודרת את החזקים במקומם... לא היית מדבר ככה!!
אחד שיודע28.12.14
2
במספר ה"מתחלנים" הגיע הזמן שהחרדים ינקו את האורוות שלהם !!!
סוס ופרד28.12.14
יש ציבור שהוא הכי הכי הכיכ ויש שהוא הכי פחות . הכתב לא כאן ולא שם - הוא בבעלי מחלוקת???
מ.פ28.12.14
לפי הניב שבחרת, ברור מאד מהיכן נובעת השקפת עולמך. אבל מה עם העובדות? ידוע לך איזה אחוז גבוה של "מתחלנים" קיים בציבור הדתי לאומי? לפחות פי 10 מזה של החרדים. מה שמצחיק, שכל מה שטוב בעולם הדת"ל, נובע מהעולם החרדי התורני, רוב הרמי"ם בישיבות התיכוניות מאז ומעולם היו חרדים, ללא ההשפעה החרדית התורנית, לא ה
אזרח ותיק31.12.14
1
האם אי פעם כתבת משהו טוב על חובשי הכיפות הסרוגות? לשם שינוי תרים את הכפפה ותכתוב משהו טוב אם אינך מסוגל זוהי הראיה הכי גדולה שאתה כותב רק משנאה עוורת
איש ימיני שושן 28.12.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24

"הנס היה בצומת יד מרדכי" | צפו

רב משמר הגבול ותושב שדרות בריאיון מטלטל: משחזר את רגע פריצת המחבלים בשמחת תורה

כיכר השבת | 13.05.24
ש

השותפות שנכרתה בדם

במעמד מאות משתתפים: אירוע זכרון חרדי מרגש בבית שמש

אסף מגידו | מקודם

אירוע קהילתי ייחודי

בית שמש: הציבור החרדי מתכנס לערב זיכרון מיוחד | שידור חי

כיכר השבת | 12.05.24

מיד לאחר הצפירה | תיעוד

כיכר השבת: בלשים עצרו בגיר שגרם לילדים להצית דגל ישראל

קובי רוזן | 12.05.24
ש

"על אלה אני בוכיה"

העדויות, הניצולים והזוועות: ספרי השואה שאתם חייבים לקרוא

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

"יש לנו מכנה משותף"

הרב הראשי בטקס יום הזיכרון: 'היום הזה מיועד בעיקר עבורנו'

שאול כהנא | 12.05.24

קחו רגע

מתפללים וזוכרים: בואו לקרוא תהלים לזכר הנופלים

כיכר השבת | 12.05.24

413 חללים תושבי העיר

זוכרים את הנופלים | שידור חוזר מטקס יום הזיכרון הממלכתי בכותל המערבי ובבני ברק 

כיכר השבת | 12.05.24

עם בוגרי המסלולים בצבא

רבנים ראשיים, שרים וקצינים | שידור חי מטקס הזיכרון בי-ם 

כיכר השבת | 12.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

בפגישה עם ראש העיר

אלעד: שר השיכון הכריז על הוספת 12,000 דירות חדשות 

קובי אטינגר | 12.05.24
ש

ביוזמת מחלקת קהילות צעירות

צפו • הערב בבית שמש מעמד תפילה ליום הזכרון

אסף מגידו | מקודם
ש

מי לא זקוק לישועה

כמו לפני 99 שנה: מעמד ישועות אדיר בקרעסטיר במוצ"ש בחצות ליל

אסף מגידו | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

רבי עקיבא לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא // מאמר תגובה

ישראל שפירא | 12.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

חוויה בלתי נשכחת

ברוכים הבאים לאנטריקוט – אולם אירועים יוקרתי מהדרין בירושלים

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם