כיכר השבת

'הבטחת הכנסה' מתבטלת

הסוף לקצבה: דאגה בקרב אלפי משפחות של אברכים

דאגה בקרב למעלה מ-10 אלף משפחות אברכים ובני תורה, מאחר והיום הם יקבלו את המענק האחרון של תשלום קצבת הבטחת ההכנסה - לאחר 30 שנה, לפי פסיקת בג"ץ. מאיר א., אברך כולל: "החשש שניכנס חלילה למעגל מטורף של חובות. לא נותר לנו אלא לסמוך רק על אבינו שבשמיים" (חרדים, בארץ)

44
ישראל כהן | כיכר השבת | ט' בטבת | 31.12.14
אברכים. אילוסטרציה
אברכים. אילוסטרציה (צילום ארכיון: P360. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

דאגה בקרב משפחות האברכים ובני התורה, לאחר 30 שנה ובעקבות החלטת בג"צ, היום (רביעי) יקבלו האברכים את המענק האחרון של תשלום קצבת הבטחת ההכנסה זאת בטענה כי מדובר בהקצבה המפלה והבלתי חוקית לכעשרת אלפים אברכים.

הבטחת ההכנסה ניתנה לאברכי הכוללים במשך יותר מ-30 שנה בהתבסס על תקציב משרד החינוך. על פי ההערכות עד כה נהנו ממנה כמעט עשרת-אלפים משפחות אברכים, בעלי הכנסה נמוכה ושלושה ילדים או יותר, בסכום כולל של למעלה מ-110 מיליון שקלים בשנה.

כזכור במאי האחרון קיבל הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ את עתירת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון וגורמים נוספים וקבע כי תשלום הקצבהייפסק בראשית 2015 מה שאכן קורה כעת.

יצויין כי עוד ביוני 2010 קבע בג"צ כי קצבת הבטחת ההכנסה לאברכים אינה חוקית משום שהיא מפלה קבוצות אוכלוסייה אחרות בחברה הישראלית, והורה להפסיק לשלם אותה בסוף אותה שנה.

אבל בדצמבר 2010, קיבלה הממשלה החלטה עוקפת בג"צ, שבה אישרה את המשך תשלום קצבת ההכנסה לאברכים לתקופה של חמש שנים לכל אברך, כאשר כל אברך מעל גיל 29 יקבל את הקצבה לכל חייו, כלומר תשלום הקצבה לא הופסק.

בעקבות החלטה זו, הגישו בינואר 2011 מספר גופים עתירה נוספת לבג"צ: התנועה הרפורמית, עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, התאחדות הסטודנטים, נאמני תורה ועבודה, התנועה המסורתית, ישראל חופשית ותנועת אומץ. העותרים יוצגו על ידי עו"ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה ועו"ד גלעד ברנע.

העותרים טענו כי החלטת הממשלה, להעניק "מלגות לימודים ועידוד השתלבות" לאברכים, מהווה בעצם המשך הקצבאות המפלות וממשיכה את הפגיעה הקשה בשוויון.

בחודש מאי 2014 קיבל בית המשפט העליון את העתירה בהרכב מורחב שבראשו ישב נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס. בפסק הדין שנכתב על-ידי השופט אליקים רובינשטיין, נקבע כי אכן מדובר בפגיעה בשוויון שאינה חוקתית וכי ההסדר שנקבע אינו מקיים את התכלית עליו הצהירה הממשלה - קידום השתלבות בתעסוקה של אברכי כוללים. עם זאת, אישר בג"ץ תקופת הערכות להפסקת הקצבה שמסתיימת בסוף דצמבר.

כצפוי בעוד בקרב ארגוני החסד ומפעלי הצדקה כמו גם משפחות האברכים מביעים צער וכאב לב על הפגיעה הנוספת בלומדי התורה ובמשפחות מעוטות היכולת הרי שמנגד בארגונים האנטי דתיים והרפורמים מביעים סיפוק על ביצוע ההחלטה.

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מנהלת המחלקה המשפטית במרכז הרפורמי לדת ומדינה מגיבה ואומרת כי "הפסקת תשלום קצבת הבטחת הכנסה ששולמה רק לאברכים ולא לסטודנטים לא רק מתחייבת מעקרון השוויון אלא מהווה גם צעד חשוב לקראת שילוב המגזר החרדי בתעסוקה. יש לקוות שהממשלה תנצל את הסכום שנחסך - 110 מיליון שקל בשנת 2014 - ליצירת תכניות שיביאו להשתלבות חרדים בשוק העבודה, באופן שיביא להוצאת משפחות חרדיות רבות ממלכודת העוני".

מנגד בארגוני החסד מביעים צער עמוק וטוענים כי מדובר בפגיעה נוספת בנזקקים ובמשפחות מרובות הילדים. "אברכים גם כך מגיעים למצב קשה של פת לחם, כעת המצב צפוי להידרדר עוד יותר", אומרים בארגוני החסד.

מאיר א., אברך כולל, מספר ל"כיכר השבת" כי מדובר היה בתוספת משמעותית של עוד 1000 שקלים מידי חודש שכעת יחסרו מאוד לבני משפחתו. "גם כך אנו חיים בצימצום ובדוחק בפרט לאור הגזירות על אברכי הכוללים בשנה האחרונה אבל כעת פשוט באו מים עד נפש", הוא אומר.

"אם עד עתה הצלחנו בזכות הקיצבה להחזיק את הראש מעט מעל למים ולשרוד מחודש לחודש כעת החשש שנאבד גם את זה וניכנס חלילה למעגל מטורף של חובות. עזרי מעם השם עושה שמיים וארץ. לא נותר לנו אלא לסמוך רק על אבינו שבשמיים שיכלכל אותנו וידאג לכל מחסורינו", הוא מוסיף.

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
ריבונו של עולם לכו לעבוד!!!!!!!!!!!!!!!!!!! איך אפשר להיות בעל משפחה ולא לפרנס? הרי אסור לקחת כסף על לימוד תורה זו הלכה!! הדבר הזה תרצו או לא יגרום לכם להתעורר ולהתחיל להתמודד עם החיים כמו אנשים נורמאליים תורה ועבודה !!!
אלי01.01.15
25
שבשמים" ועד היום על מי סמכת? זאת אומרת סמכת על כל העולם חוץ מרבש"ע?
אחת31.12.14
24
אלי ישי עזב את ש"ס והלך --->>> "לבית הכיסא" וזה-הוא שס > רק שימו לב - תתבוננו תענוג לשמוע ! --->>> דברי תורה של רב זה ! ואני דווקא חושב כי זה הפוך - זה הכי הנכון והישר אשר אלי עשה ! ובלי כל הקלטת-הוידיאו ----> הכול כבר ברור כשמש בצהרי היום !
אלי ישי עזב את 31.12.14

הצגת כל התגובות

23
האשמה היא נטו על אותם ראשי ישיבות וכוללים שמחזקים תלמידים שמחממים כיסא אם היו זורקים אותם והיתה נשארת הכמות האמיתית של לומדי התורה הם לא היו נםגעים כמו שאמרו גדולי עולם שלאותם מחממי כיסאות יש דין של רודף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי31.12.14
22
אנחנו פילגנו. סכסכנו. פיצלנו עכשיו נבכה על זה... ולא נלמד לקח נמשיך להתפלג!
מגיע לנו. לכולנ31.12.14
21
חבל שרק על פי הפחת מבינים שאין לסמוך על בני אדם!
רינה31.12.14
20
קמים בבוקר מוקדם , ואחרי התפילה הולכים לעבוד !!! אולי לא תהיו עשירים , אבל עדיף מפני תרבות הקבצנות והעוני של החרדים
חסיד דן סגל 31.12.14
19
לאחינו החרדים אולי לא היו מקצצים וגם אם היו מקצצים "תודה" ו "הכרת הטוב" מגיעות להם על 30 השנים האחרונות !!!!!
חרדי חרד01.01.15
18
ויראה מה יכול לקרות בגלל הכבוד המטופש שלו.
שלום31.12.14
17
היכן המנהיגים שלנו? ש"ס, אריה דרעי, אתם הייתם אמורים לדאוג לאברכים האלה, להעביר תקציבים, לקדם חקיקה, מה עשיתם חוץ מלקחת לכיס?
שרית31.12.14
16
הגיע הזמן שהמתכנים אברכים יקחו אחריות על מעשיהם, יעבדו ביום וילמדו אחר העבודה, כפי שנהגו היהודים במזרח אירופה במשך דורות.
מרדכי 31.12.14
15
לפי שו"ע (יו"ד רנ"ה) וכל הפוסקים אסור לתלמיד חכם להתפרנס מקופה העניים אלא אם כן הוא זקן או חולה ולא יכול לעבוד. אין אף פוסק שמסתייג מזה. גם לא רב קנייבסקי בדרך אמונה (ברמב"מ כמובן הלשון יותר חריף משו"ע). "לעולם ירחיק אדם עצמו מהצדקה ויגלגל עצמו בצער שלא יצטרך לבריות וכן צוו חכמים עשה שבתך חול ואל ת
ברוך31.12.14
14
רחמים!! מה הם סך הכל מבקשים? - לא לעבוד ושעדיין יהיה להם כסף. לא הגיוני?. רשעים! מרעיבי ילדים שכמותכם!! והאברכים עוד מתראיינים ומעידים שלא ייצאו לעבוד בשום אופן... וחבר'ה! לא לשכוח שהאשמה היא על בג"ץ האנטישמי, ועל לפיד הרשע... לא חלילה על האבא שבוחר להרעיב את ילדיו, ולהמשיך להביא אותם לעולם בקצב מ
אא31.12.14
13
זה נכון שהאברכים צריכים להשתדל לעבוד זו גם דרכה של תורה אבל שוק העבודה כיום לא פשוט וזאת בלשון המעטה. למעט מי שיכול ללכת לעבוד 'בעסק של אבא' או של חמיו כל השאר יצאו לשוק עבודה קשה ותחרותי. עבודות שמפרנסות בכבוד בדר"כ דורשות הכשרה ארוכה ושעות עבודה ארוכות מה שכמעט לא יאפשר ללמוד תורה. מצד שני עבודות
לא אברך01.01.15
12
נשאר לכם הרבה מה לעשות. הולכים לעבוד. מי שיכול לפרנס את עצמו ע"י אשתו, שילמד. ומי שלא יכול, מצוה וחובה ע"פ ש"ע וכל הפוסקים ללכת לעבוד. כך גם כתוב ב"מעשה רב" במפורש שישתדל לעשות עבודתו בארבע או חמש שעות ביון, כדי שיוכל ללמוד שאר היום. וזה אומר ענק התורה והקדושה. ומה השאלה הראשונה לאחר 120 שנה? כן, "
אריה31.12.14
11
בשמים לא מרחמים על טפשים פשוט לכו לעבוד
צבי31.12.14
10
אני רוצה לגלות לכם סוד בביטח לאומי יש בטלנים לא עובדים ולא לומדים חותמים פעם בשבוע ומקבלים עד 2800 ש"ח שמקבלים ים של הטבות פי 10 מאברך דוגמא מענק לימודים 1500 ש"ח * כמה ילדים יש לבטלן ולא שמעתי מי שחשב לבטל להם את זה רק ללומדי תורה אז מה עדיף שנהיה בטלנים שחותמים בלשכה מאוכזב מדעותיכם
הבטחת הכנס31.12.14
9
מתי כבר תכניסו לראש שהמדינה רק מחזירה לאברכים אחוז קטן ממה שהיא לוקחת. לא צריך להיות חכם מספיק רק לנשום שתי נשימות בשביל להרגיש כמה יקר זה עולה אם זה חשמל. מים. גז:-) דלק. ביטוח לאומי ביטוח חובה רכב וכל מוצר בסיסי אחר. רגע אז למה רק לחרדים מגיע קצת החזר? התשובה; חלילה וחס מה פתאום, החרדים פשוט משל
איש פשוט31.12.14
בגמרא כתוב שאין הבור מתמלא מחולייתו. זוכר?
איש מתוסבך31.12.14
ולכל אלה שמפריע להם כנראה הם מתלמידיו של בלעם 'עין צרה' קשה לו לראות שחבר שלו מקבל ולזה הם קוראים ''שוויון בנטל''
חזקי31.12.14
8
אם החרדים כל כך בטוחים בדרכם ובאידאולוגיה שלהם, וחושבים שגם להם מגיע, (מה שנכון במינון מסוים בלבד) אז אנא, לא לפזר את זה ב1100 סעיפים שונים: 1. קיצבת כולל. 2. אבטחת הכנסה. 3. הנחה בארנונה. 4. הנחנה בצהרונים למי ששני הוריו אינם עובדים. (ההנחה אינה תקפה כמובן לסטודנטים לתואר שני ובראשון הם אינם נשואים
אייל,31.12.14
מסכימה איתך ב 100%, אבל כסטודנטית למדעים מדוייקים באוניברסיטה שגם עובדת במקביל - אני לא מסוגלת לראות אותם מקבלים קצבאות חינם רק בזכות ח"כים בריוניים.
נעה31.12.14
ראי להלן תגובה 17 ואולי תמצאי מזור לנפשך המדוכאת
חזקי31.12.14
7
בני תורה בצער .השם יעזור להם במהרה ממש . בזכות בני תורה העולם עומד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רבי בבר31.12.14
6
אם חפץ בנו ה' שנלמד תורה כל היום, והביא לנו קצבת אברכים משמים. ואם לא יביא, סימן שרוצה שנצא לעבוד.
דן סגל31.12.14
5
במידה ודרעי לא יתפטר מכל תפקידיו . א. יהיו עוד קלטות והפעם יהיו קשות . ב. והמזל הנחס שפוקד את המגזר ימשיך במלוא העוצמה . ראו הוזהרתם
ראו הוזהרתם31.12.14
4
תנסו לשלוח לפחות 4 מספרים אלו .3.14.24.28. והשאר סמנו אוטומט!
יהודי אחד31.12.14
3
אבינו שבשמים נותן לנו כלים להשתמש בהם...תתחילו בזה שתסמכו על עצמכם ואז השם יעזור לכם - אני בטוחה שגם המדינה תעזור - הכל תלוי בכם... אתם במו ידכם "חופרים לעצמכם את בור" החובות.... עבודה בצד התורה... די לתרץ תירוצים... אישית אני מברכת על לימוד תורה אך לא על חשבון האחר.. קחו את עצמכם בידיים... תאמינו א
גילה31.12.14
2
תחזרו בתשובה כל זה בגלל שדיברתם לשון הרע על רב אמנון יצחק קיבלתם עונש תעשו תשובה!! ודחוף!!!
roman31.12.14
1
אני לצערי חרדי עובד.. אבל כל כך כואב לי על כל האברכים היקרים שלומדים באמת ... ויותר כואב זה דאגה מה יהיה הלאה !!! "במסתרים תבכה נפשי"
חרדי כואב31.12.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24