כיכר השבת

"סנקציות פליליות"; כך נערכים החרדים לרסק את רשת "ביג"

תכנית "סנקציות כלכליות" שגובשה על ידי רואי חשבון, כלכלנים ועורכי דין מאיימת לפגוע בצורה כלכלית ברשת ביג בעקבות חילול השבת בעיר אשדוד. כך זה הולך להתנהל (חדשות, חרדים)

39
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ח באייר | 07.05.15
חרדים לצד לוגו "ביג"
חרדים לצד לוגו "ביג" (צילום: קובי גדעון - פלאש 90, לוגו החברה)

התוכנית נחשפת: ב"ועדה למען השבת שע"י גדולי ישראל" השלימו אתמול (רביעי) את גיבוש תוכנית ה'סנקציות הכלכליות' עליה שקד בשבועיים האחרונים צוות מיוחד שכלל רו"ח, כלכלנים ועורכי דין. התוכנית הוצגה אתמול בפני מספר רואי חשבון ואנליסטים שקבעו כי "מדובר בתוכנית מבוססת שנשענת על נקודות התורפה של הקבוצה. במידה והיא תצא אל הפועל – נהיה עדים תוך תקופה קצרה מאד לקריסתה של החברה".

כזכור, קראו רבני אשדוד בישיבתם בשבוע שעבר כי יש לנקוט בצעדים כלכליים נגד החברה, בד בבד לקריאה שהופנתה לציבור שלא לדרוך במרכזי 'ביג'. והדברים לא באו בחלל ריק. בכל הימים הללו שקד צוות מיוחד שנשכר בידי הוועדה למען השבת יחד עם 'משמרת השבת אשדוד' והוא בחן את מפת ההשקעות של הקבוצה, המחזיקה ברשותה שורה של קניונים בכל רחבי הארץ וכן בחו"ל (BIG USA ועוד).

במסגרת הבדיקה קוטלגו המשקיעים השונים, מחזיקי האג"חים, בעלי המניות ויתר בעלי השליטה, שבזכות ההון שהמציאו הוקם בקניון הענק באשדוד שבהקמתו הושקעו 120 מיליוני שקלים שגוייס וכולם ממקורות חיצוניים - אג"ח שהונפקו בבורסה והן נרכשו בידי כ-40 גופי הון שהם אלו שהזרימו את ההון שנדרש לקבוצה.

בהתבסס על אותם נתונים גובשה התוכנית שאתמול, לאחר שנחשפו לה גורמים בכירים בשוק ההון יחד עם יועצי השקעות, היא הוגדרה על ידם כ'מבריקה'. "זו תוכנית מהפכנית שמה שמייחד אותה היא שהיא בנויה על לוגיקה פשוטה, כאשר בשל הכללים של שוק ההון היא אומרת דבר אחד", הם סיכמו אתמול, "במידה והתוכנית תופעל – החברה תקרוס. חד משמעית".

בין המטרות: חברות הביטוח ובתי ההשקעות

בבסיס התוכנית עומדים הכספים שהוזרמו לקבוצה בידי חברות הביטוח, כשמדובר בכמעט כל חברות הביטוח, קרנות הפנסיה ובתי השקעות. כספים אלו שהם בעצם כספי ציבור והם מורכבים מהפוליסות, הפנסיות ותוכניות החיסכון של האזרח הקטן, מהווים את מרכז הכובד של ההשקעה, וזאת לאחר שגופים אלו רכשו את האג"חים שבעזרתם הצליחה החברה להשלים את גיוסי ההון שלה. מה שנדרש איפוא לעשות כדי למוטט את כל ההשקעה הזו, היא קריאה אחת של ראשי הציבור החרדי שיקראו לציבור למשוך את השקעתם ב'ביג'.

הקריאה הזו, שבעקבותיה יפנה הציבור לחברות הביטוח וקרנות הפנסיה, ליועצי ההשקעות ולבנקים, וידרוש מהן במפגיע להסתלק מההשקעה ב'ביג', תיצור גלגל שכאשר הוא יחל לנוע לא יהיה ניתן לעצור אותו.

"ההליך פשוט מאד", אומר בכיר בשוק ההון שנחשף לתוכנית, "הציבור ידרוש מהחברות למשוך את ידן מההשקעה ב'ביג', והן יעשו זאת וימכרו את האג"ח בהפסד, מה שכבר גורם לפגיעה אנושה ב'ביג'. אבל זו רק ההתחלה: שכן מיד לאחר שברשות לני"ע יזהו את המגמה שבה ציבור ענק יוצא נגד החברה והוא קורא לבטל את ההשקעות בה, כפי שהוא גם מדיר את רגליו מהקניונים המופעלים על ידה, דבר שיגרום בהכרח להפחתת ההכנסות של החברה לפחות ב30%, אזי תידרש הרשות לפי החוק לני"ע להוציא אזהרת ריווח לבעלי האג"ח ולהתריע על צפי לירידה של 30% מערך באג"ח. האזהרה הזו, פרט לכך שהיא תגרום להסתלקותן של החברות הציבוריות, מחייבת את חברות הדירוג להוריד את חוזק האג"ח בכמה רמות כך שהן יוגדרו כ'אגרות זבל'. מפה הדרך לקריסה ולחדלות פירעון קצרה ומהירה".

"אפקט של כדור שלג שרק הולך ומתגלגל ומתעצם"

אותו גורם הוסיף ואמר ש"זו לא תיאוריה תלושה ודמיונית. זו כמעט מתמטיקה פשוטה. כיום, ברגע שאנו מזהים סיכון אנו חייבים להתריע, וההתרעה הזו יוצרת אפקט של כדור שלג שרק הולך ומתגלגל ומתעצם". הוא הוסיף כי "אילו הייתי שותף ב'ביג', הייתי כעת 'הופך עולמות' ועושה הכל העיקר שהחברה תימנע מהעימות המיותר עם הציבור החרדי, שכבר הוכיח בפרשיות דומות כי הוא מוכן ללכת 'עד הסוף' בלי פשרות. נכון לעכשיו, אין לחברה כל הצדקה כלכלית להמשיך עם העימות המיותר הזה, וגם אם יש מישהו שם שסבור שהפתיחה בשבתות תביא להגדלת הריווח, אך הסיכון שמאיים על החברה שמבוססת על כספי הציבור והיא עלולה לקרוס, הוא סיכון ממשי שעלול להמיט על החברה את קיצה".

אותו גורם אף הוסיף וציין כי "חבל מאד שאזהרה דומה לא הועברה אלינו בפרשיית 'דור אלון'. אילו היינו נחשפים מבעוד מועד למחאה ולהחרמה ומזהים את הסיכון, הייתה מתפרסמת האזהרה והקריסה אליה הגיעה הקבוצה היתה אולי נמנעת. מה שברור, שכעת לא ניקח סיכונים וברגע שרק תצא יוזמה של החרמה – אנו נפעל מיד בהתאם".

"זו מלחמה על השבת" אומרים בוועדה שם מזכירים כי "ב'ביג' איימו לפגוע בשמירת השבת בכל ארץ ישראל ולהרוס מוסכמות שעד כה היתה קיימת לגביהן תמימות דעים. מסיבה זו, לא נעשה הנחות ולא יהיו כל פשרות. אנו דורשים את סגירת הקניון בשבתות ויפה שעה אחת קודם".

הכדור, אומרים בוועדה, נמצא כעת במגרשם של בעלי 'ביג'. לבעלי החברה פנו בימים האחרונים שורה של אישים, ובהם הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו וכן רבה הראשי של אשדוד, הגר"י שיינין הפועל מזה שנים בנושא. הרבנים, לצד בעלי השפעה נוספים, העבירו לבעלי הקבוצה מסר חד משמעי לפיו עליהם להודיע על סגירת הקניון בשבתות תוך שבוע. "במידה ולא" הובהר, "לא יהיה מנוס מאשר לאפשר את הפעלת הסקציות הכלכליות כאשר מאותו רגע יכולה החברה לחשב את דרכה לאחור".

הפסק החדש של הגרש"ד גרוס

הרבנים הבהירו כי "אנו מקווים שהמסר הובן והופנם. בימים האחרונים נראה שבחברה שינו גישה, ונראה שבחברה מחשבים כעת מסלול מחדש. נקווה כי האזהרה תעשה את שלה ובחברה יודיעו על סגירת המתחם בשבתות לאלתר".

הערב פורסם גם 'פסק הלכה' שנכתב בידי הגאון רבי שמואל דוד הכהן גרוס, רב חסידי גור באשדוד, אליו מצרפים את חתימתם רבני העיר. בפסק ההלכה מתייחס הרב לשאלה שהועלתה בימים האחרונים והיא האם יש איסור לקנות בחנויות הסגורות בשבת, אך הן ממוקמות בתוך מתחם 'ביג' – מה שאומר שהחברה מחללת השבת נהנית מכספי הפדיון וזאת בשל ההסכם הייחודי הנהוג ב'ביג' לפיו ההנהלה שותפה עם החנויות בריווחיהן.

הגרש"ד גרוס שכזכור פירסם יחד עם רבני העיר קריאה שלא לקנות כלל בחנויות 'ביג', גם אלו הסגורות בשבת, מגלה בתשובתו המנומקת את הטעמים לפסק. במכתב העוסק בתשובה לשאלה 'האם יש בידי רבני העיר לאסור את הקניה במתחם אף מחנויות הסגורות בשבת, אע"פ שהדבר יגרום להם נזק כספי' מגלה הרב את דעתו הנחרצת לחיוב, והוא מנמק כי "היות והדבר היא פרצה חמורה בחומת השבת ועלול לגרור אחריה שעוד חנויות יפתחו בשבת... ע"כ היות וריבוי הקניה בקניון הנ"ל וכמו"כ שכירת חנויות בקניון הנ"ל מממנת במישרין ובעקיפין את פעילויות החילול שבת של החברה, אע"פ שאם באנו לדון מדין לפני עור ומדין מסייע ישנם צדדים בזה ובמקום צורך מורים בזה להקל, מ"מ במקרה זה שהדבר נוגע לחילול שם שמים אין לחפש קולות והיתרים".

התשובה מבוססת על "המבואר בשו"ע חו"מ סי' ב' יכולים חכמי העיר לגזור גזרות ולתקן תקנות במקום מיגדר מילתא, ואפילו במקום פסידא ליחידים ואפילו שלא ע"ד כולם", כשמסקנת הדברים היא כי "בודאי יש כח בידי רבני העיר או ב"ד שבעיר להתאסף ולגזור איסור לקנות במתחם הנ"ל".

פסק ההלכה, נזכיר, מתפרסם עוד בטרם התפרסמו חתימותיהם של כלל רבני אשדוד הקוראים לאסור את הקניות ב'ביג' ואת השותפות עמן, כאשר קריאה זו נמצאת עדיין בידי 'משמרת השבת אשדוד' והיא תפורסם אך ורק אם יתברר כי בעלי 'ביג' ימשיכו לפעול בשבת. אם אכן כך יהיה, תפורסם הקריאה ותוכנית 'הסנקציות הכלכליות' תצא לדרך, על כל המשתמע.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
איך מותר להם לעשות "סנקציות כלכליות"ולגרום להם להפסד כה עצום כי הם מחללים שבת???????
מישהו שמבין08.05.15
25
צריך להסביר לאנשים שזה יפגע להם בפנסיה, ואני יסביר: אם אני יבקש מהמוסדיים למכור את האגח בהפסד אז אני מפסיד, הם קנו אותו עבורי ביקר ואם עכשיו אני מוכר בזול הפסדתי כסף. כסף שיושב ומחכה לי לפנסיה. להחרים זה רעיון טוב אבל שהציבור ישלם מיליונים בשביל להפיל אותם? מה, פתאום נגמרו הצרות הכלכליות? (נשלח באמ
יוסי דוסי08.05.15
24
חחחח ומיד יבואו "מביני עניין" כל תרמותם הכלכלית של החרדים בקניית דירות (גלגול הלוואות ופטורים ממשלתיים) וקניית מזון למשפחה מרובת נפשות (מזון הכי בסיסי באיכות הכי ירודה)
klozone08.05.15
כמו שאצה ואחרים חושבים!!
חרדי08.05.15

הצגת כל התגובות

23
ויתחיל אם איומים זהים רק הפוכים. צריך להתחיל עם החרמה של כל מוצר שיש לו הכשר של בדץ איזה כיף זה עם שכולם בו מחרימים את כולם
חילוני08.05.15
22
ויתחיל אם איומים זהים רק הפוכים. צריך להתחיל עם החרמה של כל מוצר שיש לו הכשר של בדץ איזה כיף זה עם שכולם בו מחרימים את כולם
חילוני08.05.15
חביבי, אין מצב כזה, החילוני לא רגיל לעצור את עצמו ולהתגבר על רצונותיו, בשביל כזה חרם חייבים כח ריסון עצמי, מה שקיים רק אצל ציבור האמון על חוקי התורה הרגיל שכל צעד נבחן האם הוא אסור או מותר!!
חרדי10.05.15
21
בלי שעטנז.. ובלי בגדים שלא ראויים.. אנחנו יהודים! וצריכים להתנהג כך ולהתגאות! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
¡!¡!✡!¡!¡ 08.05.15
20
איזה פנטזיות. כלכלנים מהשורה הראשונה, כן כמובן. רמה של גן ילדים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק07.05.15
ראשית לא ידעתי שיש כלכלנים ברמה של גן ילדים. זאת אומרת רק ילדים חושבים שיש דבר כזה. ובכלל לא מובן מה האינטרס שלך לכתוב זאת הרי יש כאן חילול שבת!!! וחוץ מזה שכלל לא נימקת את הגיגי לבך אלא מה כנראה אין לך שום מושג בנושאים אלו וסתם אתה מנסה ליצור פרובוקציות מטבעך.
שלמה כהן.08.05.15
19
כבוד הרבנים הגאונים (צדיק באמונתו,klozone,איציק,רי שהואילו להקדיש מזמנם להחוות דעת תורה, חבל שלא פרסמתם את מספרכם כדי שיוכלו להתייעץ עמכם בפעם הבאה כי לפי תגובתכם זה נראה שאתם בקיאים בשו"ע יותר בגדולי ישראל.
אלי08.05.15
יש דברים שסופגים מבית אבא. אי אפשר ללמוד זאת, אפשר לנסות לפתח את זה לבד.
צדיק באמונתו08.05.15
18
הבעיה זה הקונים ולא "ביג".. ללא קונים אף אחד לא יפתח בשבת כי זה לא יהיה כדאי לו.. אז יסגרו את "ביג".. כמו שאומרים ביג דיל.. הקונים ילכו לחלל שבת במקום אחר.. והבעיה לא נפתרה! אם מישהו חושב שבאלימות הוא יקרב את היהודים התועים אז אני מצטער להודיעו- הוא עצמו טועה וגם מטעה. דרושה כאן מחשבה אחרת.
הבעיה זה הקונים08.05.15
17
אולי ננסה למוטט גם את חברת החשמל. ידעוים דברי רבותינו שרפיון בתורה כאן גורם בצרפת לחילול שבת. בא נתמקד בעצמנו. ודי בהדרת כל אחד ואחד מאיתנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד שאיכפת לו08.05.15
16
בלי נדר כף רגלי לא תדרוך בביג עד שהרבנים יודיעו על שינוי וכך אבקש מילדי לעשות כן היינו לקוחות כבדים בביג
דוד08.05.15
15
בושה וחרפה נהיינו דיקטטורה למופת אנחנו במדינת ישראל או באירן??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה08.05.15
14
ברגע שיתחילו למשוך כספים הרי שהמניות של המשקיעים יתמוטטו. והמפסיד העיקרי יהיה אותו משקיע ששם הון רב בפרויקט כדי להרוויח. אז תסלחו לי , מי המטומטם שיפיל עסק שהוא השקיע בו הון עתק ??? אני לא מכיר כזה. אלא.....אם תגידו שאותם משקיעים דתיים עושים זאת לשם שמים, ומוכנים להפסיד את רוב השקעתם, אז שכנעתם אותי
הפגיעה העיקרית 08.05.15
13
אם יעשו את זה , המפסידים יהיו הפנסיות ביטוח ואנחנו !! האג"ח ירדו וכולם יפסידו לפחות כמה אחוזיםץ
admx08.05.15
12
אני לא בעד חילול שבת. אבל זה פנטזיה יפה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריאל08.05.15
11
ביום שיהיה לחילונים רבנים שמתוים להם את הדרך אז תדבר כל עוד זה לא קיים, אז אין סיכוי שהם יתעוררו.... גדולי ישראל אומרים? אנחנו עושים.
rh10.05.15
10
לא ניתן לביצוע. הקריאה לא תשנה כמעט דבר, אנשים לא יבצעו ולאלו שיבצוע לא תהיה כל השפעה. בנוסף אלו שיקראו חשופים לתביעות משפטיות אישיות על גרימת נזק כלכלי. לא ברור איך נותנים למישהו לכתוב כאלו שטויות זה נראה כאילו נכתב על ידי ילד.
רונן08.05.15
9
ויתחיל אם איומים זהים רק הפוכים. צריך להתחיל עם החרמה של כל מוצר שיש לו הכשר של בדץ איזה כיף זה עם שכולם בו מחרימים את כולם
חילוני08.05.15
8
הגיע הזמן שנעמוד ונדרוש את יהדותינו בארצנו ומי שלא נוח לו מוזמן להתחפף מארצינו הקדושה
גאה להיות חרדי08.05.15
7
פשוט תלוש מהמציאות!!!! כמה חרדים כבר קונים ומשקיעים בביג??!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רובי08.05.15
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כל הכבוד ליוזמים07.05.15
5
גורם לשנאה כלפי החרדים. אבל זה מילא. מה שמטריד יותר, זה שממאיסים את היהדות על היהודים, ר"ל. עכשיו שומעים ברדיו ש-51 אחוז מהחילונים לא רוצים להתחתן בחתונה דתית. חלק גדול מזה הוא תגובת 'להכעיס'. מרוצים? כי זו התוצאה. במקום זה אני מציע לאפשר למי שרוצה לעשות קניות בשבת - שיבושם לו. זה לא אמור להפריע לאף
צדיק באמונתו08.05.15
4
ריסוק או ניסיונות ריסוק של רשת 'ביג' יחזור כבומרנג נגד החרדים. כשרבנים קראו לציבור הרחב להדיר רגליהם מרשת זו בכל רחבי הארץ, נעניתי לקריאה. אחרי הכל, אף אחד לא מחייב אותי לקנות שם ויש לי מספיק מקומות טובים (רשתות חרדיות) לעשות קניות לשבת. אבל אני מוחה מפורשות נגד תוכנית מיטוטה של הרשת כיוון ש, א) אינ
מבין משהו ביח"צ07.05.15
במחילה מכב' שאמנם כנראה מבין משהו ביח"צ אבל כאן נדרשת הבנב ולו משהו בהלכה ותורת ישראל... אותם משקיעים באג"ח הם משקיעים ישירים ומרוויחים ישירים מחילולי השבת שהחברה עושה ותעשה ולכן אין מקום ליחצנות כאן אלא לדבר ה' זו הלכה... נכון שאם ניתן לפתור את הבעיה בלי לעורר דובים בצד השני זו עבודה יחצנית יפה אבל
חרדי גאה08.05.15
קודם כל אני משער שהמהלך מתבצע באישור הרבנים וכפי שהוזכת בתחילת הכתבה שהרבנים הורו לעשות צעדים כלכליים נגד החברה. והסיכוי של הציבור הכללי לעשות חרם על החרדים הוא קטן מאד מכיון שבלי רבנים שיתנו הוראה נחרצת אין לדבר כזה כמעט סיכוי
לא מבין ביח"צ08.05.15
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חילוני אשדודי08.05.15
2
מקוה מאוד שמתכוונים רק לשם שמיים ולא...... וד"ל כי מכזה דבר יכול לצאת חילול ה'. ואני באמת פונה לעסקנים שלפני כזה דבר שכל אחד יבדוק את עצמו אם זה 100% לשם שמיים ואני לא רוצה להאריך.
שמחה בונים07.05.15
1
כי כספי המעשרות חוזרים לציבור שלנו
תמר08.05.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24