כיכר השבת

בעקבות חשיפת "כיכר השבת"

גפני: "ניצול החרדיות - חמור"; מיקי לוי דורש דיון דחוף בכנסת

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תקף את ניצול הנשים החרדיות בהייטק, כפי שהעלה תחקיר "כיכר השבת": "לא ארפה מהנושא, טוב שזה מוצף". ח"כ מיקי לוי דורש דיון דחוף במליאת הכנסת (פוליטי)

51
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ז בתמוז | 14.07.15
ח"כ מיקי לוי, דורש דיון דחוף במליאה
ח"כ מיקי לוי, דורש דיון דחוף במליאה (צילום: יונתן זינדל / Flash90)

תחקיר "כיכר השבת" על ניצול הנשים החרדיות בהייטק מעורר סערה: חשיפת התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות אמש (שני) ב"כיכר השבת", מביאה לאחדות בין המפלגות השונות בכנסת. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), דורש לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בעקבות ממצאי התחקיר. במקביל, יו"ר 'דגל התורה' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תוקף את ניצול העובדות החרדיות ומבטיח כי לא ירפה מהעניין ויפנה בנושא לשר הכלכלה אריה דרעי.

ח"כ מיקי לוי, החבר בוועדת הכספים, אמר הערב (שלישי) בשיחה עם "כיכר השבת" כי הוא דורש לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא יחד עם יו"ר ש"ס ושר הכלכלה אריה דרעי. לדברי לוי: "תחקיר "כיכר השבת" על ההבחנה לרעה בתנאי העסקתן של נשים חרדיות בענף ההיי טק אל מול תנאיהם של יתר העובדים בענף - מחייב בחינה של משרד הכלכלה והגופים האמונים על שמירת זכויות העובדים ותנאי העסקתם".

לדברי מיקי לוי: "תשלום שכר נמוך בגלל 'מונופול כשרות', חוזים דרקוניים, קנסות בגין 'התפטרות' וכיוצא בזה אינם מהווים תמריצים למשיכה לעבודה - אלא דחיקה משוק העבודה, בדיוק ההפך מהמגמה שאני חותר לקידומה".

"נוכח הממצאים" אמר לוי "אבקש כי מליאת הכנסת תקיים דיון דחוף בנושא כבר בשבוע הבא עם שר הכלכלה אריה דרעי במטרה לראות כיצד מטיבים את תנאי העסקתן של הנשים החרדיות העובדות בענף ההייטק, בתנאים רחוקים מהתנאים שאנו מכירים כמקובלים בענף זה".

ח"כ משה גפני: "טוב שזה מוצף" (צילום: יונתן זינדל / Flash90)

בתוך כך, גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תוקף את התנאים השערורייתיים של העסקת הנשים החרדיות שנחשפו בתחקיר. בשיחה עם "כיכר השבת" אומר גפני כי "יש פה סיפור חמור שאנחנו מודעים לו ומטפלים בזה. בכל התחומים שנוגעים לציבור החרדי וגם בתעסוקה הבנות האחרות מקבלות שכר גבוה יותר, מנצלים את הבנות החרדיות". לדברי יו"ר ועדת הכספים: "לא מתייחסים לעובדים ועובדות חרדיות כמו אל שאר העובדים".

גפני מצהיר ומתחייב: "אני לא מתכוון להרפות בעניין הזה" לדבריו: "טוב שזה מוצף, אני אדבר גם עם שר הכלכלה אריה דרעי בנושא הזה". גפני מדגיש כי: "אי אפשר לעשות הכללה, יש מקרים שגם חרדים עושים את זה, והתפקיד שלנו לטפל בזה, אני לא הולך להרפות, אני כבר מטפל בזה".

מוקדם יותר התייחס לתחקיר יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי בשיחה עם "כיכר השבת ואמר: "אני קראתי את התחקיר ונדהמתי לגלות כי חברת הייטק הפועלת במודיעין עלית מעסיקה עובדות חרדיות בתנאי שכר מחפירים, מעיון בחוזה החברה ובעדויות המופיעות בתחקיר לגבי התנאים סוציאליים עליהם חויבו העובדות לוותר עולה תמונה מדאיגה המזכירה יותר שוק עבדים ופחות עיסוק בחברת הייטק".

גפני: "אפנה לשר הכלכלה". אריה דרעי (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מרגי הוסיף ואמר כי "הוויתור הכפוי על תנאים סוציאליים כפי שהוצג בתחקיר מנוגד לחוק והדברים באו לידי ביטוי בפסיקות השונות בבתי הדין לעבודה. אלא שמצוקת הפרנסה והרצון לפרנס במקום הקרוב לבית גורם לניצול ציני של מעסקים הפועלים בחוסר תום לב".

"לצערי הרב", הוסיף מרגי, "גם הממשלה, הכנסת והגופים המסחריים העוסקים בכך, מדברים גבוהה גבוהה על שילוב חרדים בתעסוקה ועושים ההיפך". מרגי אף פנה לעו"ד ציונה קניג-יאיר נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה והעביר אליה את ממצאי התחקיר. "העובדות בתחקיר מדברות בעד עצמם", כותב מרגי במכתבו לעו"ד קינג-יאיר, "מאחר ומדובר בנשים חרדיות החוששות להתלונן בשמן מחשש אמתי לפרנסתם אודה לך באם תפעילי את סמכותך בנושא".

כזכור, אמש (שני) חשף "כיכר השבת" את החוזים של העובדות החרדיות בהייטק בחברת מטריקס גלובל במודיעין עילית, מול חוזה מקביל של חברת מל"מ טים המצביעה על אפליה של עשרות אחוזים לרעה במשכורות העובדות בחברת מטריקס גלובל, כמו גם הרעה בתנאים הסוציאליים כמו שעת הנקה ותנאים נוספים.

חשיפת "כיכר השבת", אתמול

על פי החוזה שנחשף, חרדית העובדת במטריקס גלובל תזכה לשכר של 4,100 ש"ח בלבד בשנה הראשונה לעבודה, ולשכר של 4,600 ש"ח בלבד לשנה השנייה. בעוד עובדת חרדית עם רקע מקביל במל"מ טים תשתכר 5,500 לאחר 3 חודשי הכשרה, ולאחר שנת עבודה היא תזכה לשכר של 7,000 שקלים. כשהפערים מול העובדות במגזר הכללי עומדים על סכומים גבוהים בהרבה.

מה שנראה כמו ניצול שיטתי של העובדות החרדיות מתאפשר בעיקר בגלל תנאי העבודה המותאמים לחרדיות, מה שגורם לחרדיות רבות לוותר על תנאי השכר המקובלים בשוק ולהסתפק ובשכר מינימלי ונצלני לכאורה. אך גם העובדה שההכשרה אותו רוכשים בסמינרים לוקה בחסר, משחק גם תפקיד בשכר הנמוך מאוד. בכיר בתעשיית הייטק הישראלי אמר בשיחה שלא לייחוס עם "כיכר השבת" כי "מדובר בשוק עבדים, החברות מסוגלות וחייבות לשלם גם לחרדיות שכר הוגן". לדבריו, הפתרון היחיד הוא שהעובדות החרדיות לא יסכימו לעבוד בתנאי השכר המינימליים.

בהכנת הידיעה סייע חיים אבני.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
צדק מדומה היתחלתם לדבר על הגנים למה הפסקתם ? כנראה שיש דברים בגו כי זה בשר מיבשרכם
חיים15.07.15
28
איפה אתה נמצא בענין הגנים הנגזלים ע״י בעלי העמותות קודם תטפלו מבפנים איפה שיש לכם באמת כוח ואח״כ תתקנו את העולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי14.07.15
27
אני פניתי אליך אישית לגבי המנהל הגנב שלי אמרת שאתה לא יכול ופה כן הרי הכל ידוע שמהמנהל הגנב קיבלת אחוזים ופה אתה לא מקבל אבל אל דאגה טיפלתי במנהל שלי הוא שילם לי הכל עד השקל האחרון. כל העובדות שגונבים אותם אל תוותרו בפיטורים אתם יכולות לדרוש הכל עם עו"ד
אני14.07.15
גפני לא לקח שוחד, ולא טיפל בך מסיבה אחרת. ואל תחשוד סתם. אני שמח שבסוף קיבלת הכל
יעקב14.07.15
אנשים איבדתם שפייות.... נכון שגפני הוא חבר כנסת ונכון שהוא חבר כנסת ותיק ונמרץ אבל הוא לא הכל יכול.... יש המוני אנשים שנעזרים בו. האיש צדיק ומוסר את נפשו לכלל... אז לך הוא לא יכל לעזור לי אגב הוא עזר.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיקי15.07.15

הצגת כל התגובות

26
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לייביש ב15.07.15
25
הנשים החרדיות עובדות בשביל גרושי חיבים לשנות את המצב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אל תתנו לזה להמשיך14.07.15
24
חן חן
אני19.07.15
23
הצהרות וקישקושים של פוליטקאים כבר שבענו בא נראה אותכם פותרים בעיות ולא נוהגים כמו נטורי קרתא או באופוזיציה. אתם היום חזקים בעמדות מפתח הקואליציה תלויה בכם. רק במבחן התוצאה תבחנו. כשיפסק אצלנו שוד וגזילת הגננות. הסמינרים. הבשר הכשר ואצל החילונים האפליה בשכר. לחשוב רק מה היה קורה במדינה אם היה נחשף א
סייג לחכמה15.07.15
22
חבל שלא בודקים גם את נושא המשכורות של הנדסאית אדריכלות שגם עובדות בממשלה ובעיריות בארץ ויראו שגם שם השכר נמוך מאוד
Y14.07.15
21
רק לצעוק אל השם ' רוצים משיח לגאולה האמיתית השלימה!
די לגלות המרה14.07.15
20
גפני חיסל את תנועת דגל התורה
אפרים19.07.15
19
האם בנות המשפחות המיוחסות בישראל בנות הרבנים האדמורי"ם העסקנים הח"כ גם דואגות לפרנסתן? או שהם מסודרות אצל אבא בסמינר. מכהנות כמורות וכו על טהרת הקודש. ואחרי הכסף הגדול שנגבה מההורים כל יתר הבנות שלא דאגו עבורן לשום פרנסה נאלצות לרעות בשדות זרים ודי ברמיזה.
אינו יודע לשאול15.07.15
18
שמנצל מקווה שהעובדים יחששו בדיוק מאותם דברים שציינתם. צריך להעמיד גבולות. וסתם ככה, אני עובדת בתחום ההוראה (עמותה), וגם שם יש ניצולים. אז אולי מוטב שיעשו רפורמה בכל נושא התעסוקה. הבעיה, שצריך שיהיו שיניים לחוק...
איילה14.07.15
17
אולי תדאגו לכלל ישראל כשם שאתם פותרים את הבעיה באופן אישי לפחות על חלק מכם ידוע שהמשכורות של כל בני המשפחה מעולות שלא לדבר על משכורת אב המשפ' שגם מועילה מעט לכלכלת הבית
סקרן15.07.15
16
תפסיקו לפחד! בתור מעסיק אני יודע שלא קל למצוא עובדות איכותיות ולכן אף אחד לא עושה טובה שהוא מעסיק נשים חרדיות החברות מרוויחות מזה הרבה מעבר למה שהן נדרשות להשקיע. הנשים שלנו לא מפונקות וזקוקות לכסף יותר מבחורות חילוניות ולכן הן הרבה יותר מסורות ורציניות, הן רק דורשות צניעות במקום העבודה וזה לא דבר ש
מעסיק נשים חרדיות14.07.15
אני תומך בדבריך ובטוח שעובדת חרדית יותר מסורה לעבודה, אבל מה לעשות- מי שלא תירגלה חשיבה אנליטית, יש לה טכנופוביה ברמה זו או אחרת, אין לה רקע מתמטי טוב- לא תוכל להתקדם בעבודה מעבר לQA (שזה בודק תוכנה שאחרים פיתחו ונחשב תפקיד נחות יחסית בשוק ההיטק). לדעתי חבל שהציבור החרדי לא שואף להיות הכי טוב בהכל-
דורון14.07.15
ההשכלה שמקבלים בסמינר היא מספיקה לעבודה לא רק של QA אלא תיכנות מתקדם ביותר!!!!! וכל אחד בלי ניסיון גם כאלה עם תואר ראשון אין לו את הידע והכלים אני לא רואה שום הבדל....
tt15.07.15
החרדיות לומדות באותו רמה של בתי הספר של החילונים ואחוזי ההצלחה שלהם במבחנים היא מן הגבוהים בארץ יותר מהחילונים...... לידיעתך דורון(שמך מעיד עליך)
חרדית19.07.15
15
אבל הרוב מפחדות לדבר...
אני14.07.15
14
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדית ללא עבודה15.07.15
13
לפנות לבית דין לעבודה עם החוזה ושם תמצאו את ההבדלים והם יעשו לכם את העבודה המגיבה סיימה משפטים!
א14.07.15
הם עושים הכל לפי החוק, על איזה פיתרון בדיוק את מדברת,הם מגובים מבחינת החוק - יודעים לקחת את הגבולות האםורים של החוק ולהשתמש בזה לניצול.
אנונימי15.07.15
12
ליצמן שלח את נציגו לנהל את רשת הגנים פורוש שלח גם את נציגו, גפני שלח את נציגו -לאחר ניהול כושל למדי ! הם מודעים לעושק הגננות כבר למעלה מעשור שנים-ולא פועלים !!!!!!!! מדוע ? כי הם מחזיקים את מכרה הזהב שנקראים עמותות גני ילדים- ושולטים על שוק העבדים-שהן גננות,ומלמדים. פורוש ראש עיריית אלעד מחזיק גנים
ורדה14.07.15
11
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני רווח14.07.15
להציל עשוק מיד עושקו. וטוב מאד , שהמעסיקים יתחילו לפחד !
יעקב14.07.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיקי15.07.15
10
יש עוד הרבה חברות שמנצלות לרעה ישנה גם את חברת רייציפ שמתנהגת פחות או יותר כמו מטריקס הן מבחינת השכר והן מבחינת התנאים עד שהחלטתי שלא עוד והיתה לי האפשרות ב"ה לעזוב זו בושה וחרפה וממש שוק עבדים...
דתיה שנווכתה14.07.15
9
באגפי המחשוב של משרדי הממשלה זה גם ככה. שיתחילו לטפל ראשית כל מה שממש תחת האחריות שלהם
מישו15.07.15
8
גפני מתעלל בסיעות של רשת הגנים של אגודת ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולמית דהרי15.07.15
7
הוא שולט בחברות האלו שמעסיקות במינימום את החרדיות
אבי14.07.15
6
זה מחדל שעם כל הביוקרטיה הנוקשה במדינה שלנו מטריקס מצליחה לרמות בסדר גודל כזה
יהודיה14.07.15
5
אם הסמינר היה מוציא תואר אקדמי זה לא היה קורא. כל שנה יוצאת לשוק מאות בוגרות סמינרים עם תעודת הנדסאי. איזה מפעל בדיוק "ירוץ" לקחת אותן? תודה רבה לליבי המנהלת של מטריקס גלובל. היחידה שמאמינה בבנות אלו ומעסיקה אותן בכבוד. לא היא הבעיה. הבעיה היא הסמינרים ששומרים על הבנות ב"גטו" ולא נותנים לבנות ללמוד
חוה15.07.15
לי יש תואר הנדסאי וכך גם לחברותי ואנו עובדות בשוק הפרטי ומקבלות משכורות הוגנות בהחלט, אולי יש הבדל בשנה הראשונה , אבל אח"כ מי שטובה יכולה להצליח בכל מקום, הבעיה היא שלנשים ממודיעין עילית אין אופציות נגישות מתאימות ולכן מטריקס וליבי וכנראה גם גוטרמן גוזרים קופונים שמנים על גב העובדות החרדיות המוכשר
אני15.07.15
את החרדים פעם זה שהם לא עובדים פעם בגלל התואר מה התוכנית אח"כ
חרדית עם תואר19.07.15
4
שמטריקס יסגרו הכל ויחזרו לקחת צעירים וצעירות חילוניים, כי הרבה יותר קל להעסיק אותם. שוטים שכמותכם.
909014.07.15
פשוט זה מה שאתה. נחיתי שבטוח שכולם עושים לו טובה תאמין שגם אם יעלו את שכרם פי 2 עדיין הם ירדפו אחרי העובדות האמינות האלה!!!!!!!!!!!!!!
איש14.07.15
אתה מאוד מושפע מהרחוב , אבל אני כמי שמתעסק בשני המגזרים יודע שהם צריכים את העובדות החרדיות מאוד מכל מיני סיבות וע"כ הם יעלו להם את המשכורות
אני14.07.15
3
הכיצד בנות הדואגות לפרנסת ביתן יתקוממו על שכרם ??איך הן יכולות להסתכן לו יתלנו ביחס עוין שיכול להביא לפיטורן עדיף להן לשתוק כך כל הבוסים אוהבים אין מי שיגן עליהן ועל שכרם אין להם גוף כמו הסתדדרות העובדים או משהוא כזה... אולי יהיה מי שיקום ויבדוק כמה נשים חרדיות עובדות בשכר מינמומום ויש להם השכלה ותע
שרי14.07.15
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי15.07.15
1
הרב שטיינמן אמר מפורשות לבעלים של מטריקס שלא יתנו שכר גבוה לעובדות שם כדי שהם לא יתנשאו על הבעלים שלהם.. כרגע אני לא מצליח למצוא את הלינק, אבל זכור לי שזה התפרסם בכיכר השבת אז עכשיו אני מבין שמקשיבים לגדולי ישראל עד שמגיעים לכסף..
איש אמת15.07.15
ברור לי שהרב שטניימן היה רוצה שיהיה לבנות ישראל פרנסה יותר ברווח-אני לא מאמינה לשטויות האלה!!!
עובדת מנוסה שם16.07.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

צה"ל ממליץ: לבטל השנה את הילולת בל"ג בעומר במירון

ישי כהן | 08:03

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24