כיכר השבת

תגדלו, לא יהיה שלום בדורנו / דוד רוזנטל

מי שרוצה שלום בדורנו ומספר על פתרונות הקסם, פשוט תגדלו, לא יהיה שלום בדורנו. את המרשמלו הזה כבר אכלנו, והוא היה מתוק רק בטווח הקצרצר. טורו של דוד רוזנטל

16
דוד רוזנטל | כיכר השבת | כ"ז בתשרי | 10.10.15
דוד רוזנטל
דוד רוזנטל (באדיבות המצלם)

אירועי טרור מתרחשים בימים אלה מידי כמה שעות, והכותרות רודפות זו את זו. לא שהרבה חידוש יש בכך, הרי אירועי טרור התרחשו בקצב שעתי מזה חודשים הרבה, רק שמיקומם היה מרוחק במעט, בשטחי יו"ש, ואיכותם הייתה ירודה במעט. אבל פתאום המהומות הגיעו למרכז, לתל אביב, פתאום יש הרוגים, והארץ כולה סוערת. במידת מה, יש בכך נקודת אור, פתאום אלימות נגד יהודים אינה תופעה סתמית ושגרתית, אשר בעצם ההתעלמות ממנה היא סופחת לגיטימיות. פתאום היא עולה לסדר היום, לטוב ולמוטב, שהרי בעיה שכלל לא יודעים עליה אין סיכוי לפותרה. אולי עכשיו יש סיכוי.

המגוחך הוא שרבים מפרשים את האירועים באופן שטחי, ומוכיחים מהם כל שיעלה על ליבם. השמאלנים מביאים מכאן ראיה שהנה ביבי כשל, והכל בגלל שאין הליך מדיני, חובה הליך מדיני, בלעדיו יש ייאוש, כיבוש, ייבוש, קרקוש. הימנים מנגד מצביעים ואומרים שהנה ראיה לכך שהסכם אוסלו הוא אסון, והבעיה היא שהממשלה אינה פועלת מספיק כדי למגר בתקיפות את הטרור, צריך להרוג, לדפוק, לכבוש, לאיים וליישם.

אלה ואלה לא טורחים להעמיק בדבריהם, קרוב לוודאי שגם לא היו יודעים אילו היו רוצים, אלא פשוט נסמכים על הנחות יסוד אמוציונאליות ולא מודעות, פשוט "מתחברים" לרעיון אינטואיטיבית. על אינטואיציות ואמוציות פנימיות אי אפשר לחלוק, ומשכך גם אי אפשר להביא מהם ראיה. אניח לפיכך לאלה ולאלה להצהיר קבל עם ועולם על תחושותיהם ורגשותיהם אותם מציגים כדעותיהם, ואתעלם מהם בנימוס.

הדרך הנכונה לגבש קו מחשבה היא להביט במציאות, ולנסות להבין אותה באופן אובייקטיבי ורחב ככל האפשר, לנסות למצוא ראיות תומכות בכל אחת מההשערות כסיבות. כל מצב חברתי או לאומי נובע מסיבות הרבה, וקשה לייחס תופעה לסיבה אחת יחידה. כאשר אנו מנסים לשלות מסקנות מן המוץ, יש לנסות לבודד סיבות, ולהבין את הגורמים העיקריים המשפיעים.

למשל, אם יטען אדם כי המתיחות הביטחונית היא בגלל היעדר עצמאות לערביי הארץ, אפשר לבדוק מול מדינות מקבילות בהן יש להם עצמאות, האם שם אין הרג? או למשל אם יטען אדם כי מקור הבעיה הוא היעדר משאבים חומריים ורמת חיים ירודה, יש להשוות למקום אחר בו ערבים חיים ברמת חיים גבוהה יותר האם אם אין אלימות? או לחילופין לבדוק האם יש מקום בו רמת החיים נמוכה יותר אך אולי אין אלימות?

מדעי החברה אינם מדע מדוייק, ספק בכלל אם ראויים להיקרא מדע, אך את המאמץ להבין כדאי להשקיע. בכל מקרה התוצאות לא יכולות להיות יותר גרועות מאשר מסקנות שהולדתן ברגשות ותחושות לבדן.

כעת למזרח התיכון שלנו. זוהי סביבה אלימה, בלתי מגובשת ומרובת יריבויות ומתחים. במשך אלפי שנים שבטים ערביים נלחמו זה בזה וטבחו זה בזה. עם הפצת האיסלם החרב הופנתה בעיקר כלפי אלו שעדיין לא הפכו למוסלמים, אך גם לא נטמנה בצלחת בכל הקשור במלחמות בין המוסלמים עצמם. בעוד עמי אירופה הפכו ליותר ממוסדים ומתורבתים במאות השנים האחרונות (ו"יותר" משמעה באופן יחסי, ואין משמעה "לגמרי" המוחלט) והמלחמות ומקרי הרצח הפכו לנפוצים פחות, במדינת האיסלאם החרב הייתה ונשארה אופציה מועדפת הנשלפת מהר. גם היום, עיקר נפגעי הטרור המוסלמי הם מוסלמים.

וחרב מוחמד לא נשלפת רק בגלל עוני ומחסור, מדינות ערביות עשירות מאד סובלות מגלי טרור ואלימות לא פחות מאשר מדינות אחרות עשירות פחות. אלימות גם מתרחשת בכל קו תפר שבין אוכלוסייה מוסלמית לאוכלוסייה אחרת. כך בהודו, כך באפריקה, וכך אפילו באירופה. יתירה מזו, מדינות אירופה אשר מעניקות תקציבי רווחה נדיבים מאד לאוכלוסייה המוסלמית שהיגרה אליהם, לא הצליחו למגר בכך את פרצי האלימות. האלימות המוסלמית מוטמעת בתרבות, היא מתפרצת פעם אחר פעם, רק התואנות משתנות. פעם זו פגיעה באיסלאם, פעם זו פגיעה לאומית, פעם זו פגיעה בכבוד או בכבוד המשפחה ופעם זו אפילו היעדר הנכונות להמיר דת ולקבל את האיסלאם.

זוהי סביבתנו, היא אלימה בהוויתה ובתרבותה. לא בגלל בעיות לאומיות ולא בגלל בעיות סוציאליות, אלה משמשות לרוב כהסבר והצדקה בדיעבד. גם כאשר נוסו פתרונות לאומיים וגם כאשר לא היה שום קיפוח תקציבי או היעדר רווחה, האלימות פשוט נשארה. זו המציאות העצובה של הסביבה הזו.

אגב, חשוב להדגיש כי אין להכליל, לא כל הערבים אלימים. רובם מעוניינים לחיות בשלווה. אך המיעוט האלים הוא ששולט, ומהשפעתו אי אפשר להתעלם.

אז מה הפתרון? לנצח נאכל חרב? אולי. ואולי יש פתרון, אבל גם אם ישנו הוא איננו זמין לנו עכשיו. גם אם נאפשר לערביי יו"ש להקים מדינה, האלימות תישאר. בדיוק כפי שהיא קיימת בכל שאר המדינות הערביות. כבר ניסינו את זה, ניסינו את אוסלו, ניסינו את הנסיגה מלבנון, את הנסיגה מעזה. לא עבד. אלפי יהודים מתו. אין טעם להרוג עוד. גם מתן תקציבים נדיבים ואף בלתי פרופורציונאליים לא יועיל, האירופים ניסו זאת, המהומות והקיצוניות הדתית נשארה.

הבעיה של מבקשי הפתרון היא שהם רוצים אותו מיד, כאן ועכשיו, וחוטאים בכך גם הניצים וגם היונים. אלה ואלה רוצים את הזבנג וגמרנו, שיהיה פתרון במהרה בימינו. והוא איננו. תהליכים חברתיים ולאומיים קורים לאט, אי אפשר לפתור אותם במהירות.

כל פעוט בשלבי גדילתו מפתח את היכולת לדחות סיפוקים, ואלו שלא מפתחים יכולת זו סובלים מהיעדר שליטה עצמית וחוסר יכולת לעמוד באתגרים. בניסוי המרשמלו המפורסם באוניברסיטת סטנפורד באמצע המאה שעברה, הוכחה קביעה זו. במסגרת הניסוי הוכנסו ילדים בני ארבע לחדר, וכל אחד מהם קיבל ממתק מרשמלו. נאמר להם כי אם ימתינו פרק זמן של כרבע שעה, הם יקבלו מרשמלו נוסף. היו שלא התאפקו ואכלו מיד, היו שהמתינו וקיבלו את השני. אז נאמר להם כי אם ימתינו רבע שעה נוספת, הם יקבלו שניים נוספים, וכך המשיך הניסוי כאשר בכל פעם הוכפלה הכמות. רוב מוחלט של הילדים אכלו את המרשמלו די במהירות, רק בודדים יצאו משם עם כמויות גדולות של הממתק. אחרי הילדים נעשה מעקב לאורך שנות גדילתם, והוכח כי אלו שידעו לדחות סיפוקים וצברו כמויות מרשמלו הצליחו יותר בחיים האישיים והמקצועיים.

זה גם המצב בו אנו נמצאים היום, השאיפה לפתרון של "שלום עכשיו" ילדותי, כאן, עכשיו, מיד, היא רק סימן לקטנות הדעת ולחוסר יכולת להבין ולנהל מצב לאומי מאתגר. ניסינו את ה"עכשיו", לאכוף על הערבים את הרצון שלנו לשלום, אך הם כנראה לא בשלים לכך תרבותית. העובדה שאנחנו רוצים ושהתרבות שלנו שוחרת שלום לא הופכת אוטומטית גם לחלק מהתרבות שלהם. תהליך אוסלו היה קולוניאליסטי תרבותית באופיו, בכך שניסה להשליט תפיסת עולם מערבית על התרבות הערבית שאיננה קרובה אליה בהפנמת המושג שלום. זה לא עבד אתמול, וזה לא יעבוד היום. גם לא מחר.

כנראה יש פתרון, אך הוא לא "עכשיו". גם האומות המוסלמיות מתפתחות ואולי יינטשו את תרבות החרב, אולי הרוב הדומם והמתון יקבל יותר מעמד ואפשרות לשמור על הסדר. אולי בעוד מאה שנים נעמוד במקום אחר, ובו הפתרון יהיה מעשי וריאלי יותר. נכון להיום, צריך להבין את המציאות ולא לנסות לאנוס אותה בדמיונות של פתרונות רגע.

ולכל מי שרוצה שלום בדורנו ומספר על פתרונות הקסם, פשוט תגדלו, לא יהיה שלום בדורנו. את המרשמלו הזה כבר אכלנו, והוא היה מתוק רק בטווח הקצרצר, על המצע שלו הונחו אלפי קורבנות, ואסור לנו להוסיף עליהם עוד.

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
לאררץ ונהיה לתהילה "לעיניכם" כלומר בדורנו .צריך להאמין בדברי הד' וזה בא יבוא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יפה יוסף11.10.15
9
הרקש קרניים ועל כף ידך דשא
חיים10.10.15
8
אך מכיוון שמזה"ת משתנה באופן רדיקלי חדשות לבקרים אולי תהיה לנו עוד היזדמנות היסטורית
צוות פותחן ראש12.10.15

הצגת כל התגובות

7
מכעיס לראות שבן תורה כמוך מדבר כמו בור ועמהארץ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי10.10.15
6
העולם מכיר בהם
שמעון 10.10.15
5
צריך להכות בפראי האדם במה שהם מבינים ובמה שכואב להם החיים שלהם לא שווים לעצמם רק אדמה ובתים
חכם10.10.15
4
"אתם קרואים אדם ואין הם קרואים אדם" ערבי מבין רק את שפת ה"כוח" אין לו כלים להבין שפה אחרת "מוות לערבים-כאן ועכשיו"
מויישה10.10.15
3
עוד מבין😄 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם10.10.15
2
המוסלמים רוצים להשליט את האיסלאם בכל העולם הן על היהודים הן על הנוצרים והן על בני שאר הדתות שקיימות בעולם לא מדובר במיעוט קיצוני אלא בדעת כולם אין ערבי/מוסלמי שחושב שצריך להניח את החרב ולדבר יפה ידוע הפתגם שטיפש אומר בקול מה שכולם חושבים בשקט יש מיעוט קיצוני שהורג כדי להשמיד את היהודים וכדי לאסלם את
גדי10.10.15
1
שנבין שהם המקל ואנחנו הבעיה שנתחיל לעשות קידוש ה , ולפחד מחטאים ושלא נהיה גויים עם כיפה ונשאיר את ה בצד כל פעם כי אל אדון על כל המעשים
יהונתן10.10.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24
ש

"על אלה אני בוכיה"

העדויות, הניצולים והזוועות: ספרי השואה שאתם חייבים לקרוא

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24
ש

שדה הקרב הדיגיטלי

פרויקט מיוחד! זהו דור העתיד של לוחמי הסייבר החרדיים

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24