כיכר השבת

דב הלברטל

דו"ח העוני של הלברטל: אין עניים חרדים!

לכל אברך מתחיל יש פראק ליום טוב. ואין מי שמתחתן ולא עושה שבע ברכות בכל לילה. ואין בחור ישיבה שלא עושה מסיבת אירוסין באולם, ברמה של חתונה של פעם. לא יאומן. וזה נקרא עוני (דעות)

161
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | א' בטבת | 13.12.15
פראק, אילוסטרציה
פראק, אילוסטרציה (צילום: שמוליק סופר, כיכר השבת)

מקומם לשמוע על דו"ח העוני. הפכו את חמישית תושבי מדינת ישראל לעניים. יש אפילו שטוענים שרבע מהתושבים עניים. מיליון ילדים רעבים. במשך כשבוע שלם התקשורת עוסקת בכך ומבכה את המצב הנורא. ואני שואל לתומי, איפה העניים?

לא יאומן עד לאיזו רמה מגיעה כפיות הטובה בנושא. לפני כשישים שנה עוד הייתה תקופת צנע. חילקו מוצרי מזון בסיסיים במשקל עשרות גרמים בודדים. היה באמת איזשהו רעב. מישהו יכול להגיד שהיום יש רעב? האם יש ילד אחד רעב? הקריטריון לעוני הוא כגודל החומרניות של הדור. אם הילד לא אוכל בשר כל יום הוא נחשב לעני. הרי מכמויות האוכל שמשליכים באולמי החתונות והשמחות, ניתן להזין את כל ילדי המדינה.

לפני כמה עשרות שנים בודדות, הקירור היה באמצעות קרח. בישלו על פרימוסים. לא היה טלפון בבית. מי בכלל חלם על מכונית. ואיך שהכבישים נראו. ואיך שהתנהלה התחבורה הציבורית. ולמי היו מזגנים? למי הייתה מכונת כביסה? ובאילו תנאים גרו אז. ומי נסע לחוץ לארץ?

עשרות שנים בודדות לאחר מכן, פתאום כולם עניים. כשהכבישים מתפוצצים ממכוניות ואין מקומות חניה. כשאין כמעט סטודנט שלא מגיע ברכבו הפרטי. כשאנשים נוסעים לחוץ לארץ כאילו זה היה טיול בשכונה. כשהמסעדות ובתי הקפה הומים מאדם ואין שולחנות פנויים. כשאין ילד ללא מכשיר טלפון חכם. כשהבתים מלאים במכשור מודרני. כשלכל אחד יש מכשיר וויז. לכל אחד מחשב פרטי. ובאיזה מותגים מתלבשים. ופתאום חצי מדינה עניה. לא יאומן. זה לא מדינה של עניים. זה מדינה של כפויי טובה.

עוני? כפיות טובה

אפילו ביחס לחרדים, זו תהיה כפויות טובה גדולה לטעון לעוני. פעם שאלו את הרב אלישיב זצ"ל לגבי נחיצותו של בין הזמנים. תשובתו הייתה שאז לא היה לבחורי הישיבה מה לאכול. לא היה להם תנאים בסיסיים למגורים ולשינה. לכן היה פעם היה צריך בין הזמנים. אבל היום? בחורי הישיבה לומדים בתנאים של בית מלון, מה צריך בין הזמנים? זו הייתה תשובתו.

שאלתי את הרב אלישיב, למה לא מצאנו באנשי ירושלים של פעם שהקפידו על כך שבגדי יום טוב יהיו טובים יותר מבגדי שבת, כפי ההלכה? הרב ענה לי שפעם האנשים היו אביונים, דלפונים ודלים, ואפילו בגדי שבת לא היו להם, אז מה יש לשאול על בגדי יום טוב.

אבל היום לכל אברך מתחיל יש פראק ליום טוב. ואין מי שמתחתן ולא עושה שבע ברכות בכל לילה (הרב אלישיב אמר לי שלו עצמו לא עשו שבע ברכות מלאות. אולי גם בגלל התמדתו. אבל ודאי שבגלל העוני). ואין בחור ישיבה שלא עושה מסיבת אירוסין באולם, ברמה של חתונה של פעם, בהוצאות של אלפי שקלים. לא יאומן. וזה נקרא עוני.

נדהם מכמות המוזמנים לבר מצווה (צילום: אורי לנץ, פלאש 90)

ואין מי שלא עושה בר מצוה באולם (אצל הרב אלישיב בחור הבר מצוה עלה לתורה, וחילקו אחר כך כיבוד קל בבית. זה היה כל הבר מצוה. הרב נדהם פעם לשמוע כמה מוזמנים יש היום לבר מצוה). ואין כמעט כאלו שלא עושים סעודת ברית או פדיון הבן באולם. לפני שנים לא רבות, כולם עשו מסיבת אירוסין בבית. גם סעודת ברית מילה.

לאיזה אברך אין היום שני כיורים במטבח (לרב אלישיב היה כיור אחד). לאיזה אברך אין מקלחת או אמבטיה (מה שלא היה לרב אלישיב). מי לומד היום לאור הנר? כמה בני ישיבה יש שמחלקים פרוסת לחם לחתיכות קטנות כדי שיישאר מהפרוסה גם למחר. אז על מה מדברים? על זה שאין רמת חיים מרווחת של נגידים? זה נקרא עוני? די לכפיות הטובה הזאת. אדרבא, יבוא מישהו ויגיד לי – איפה העניים?

תוכן שאסור לפספס
161 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
83
אולי פעם חשבת כמוך, המתנשא או הבור, שאין עוני אמיתי. מזמינה אותך אלי הביתה, דירה שכורה עם שני כיורים ואמבטיה וגם מקלחת, מים זורמים וחשמל, וואו! מתנצלת שאנחנו לא מתרחצים בפיילה, רק רוב המשפחה באותו בוילר. כל המשפחה לובשים רק יד שניה, נוסעים באוטובוס רק כשאין אפשרות ללכת ברגל. משתכרים ביחד כמעט 10 אל'
נשואה חסידית17.12.15
מעניין שלעניה מרודה כמוך יש כסף מיותר למחשב+תשתית אינטרנט+ספק+זמן מיותר לטוקבקים
נשוי ליטאי21.01.16
82
הנ'ל כבר הוכיח שהוא בז לתלמידי חכמים כי מקורו בשמאל...
מוחה16.12.15
81
ככר השבת צריך לשלם לו כסף הוא עושה להם רייטניג גדול צריך אחד כזה שהאתר יצליח הא
יוסף15.12.15

הצגת כל התגובות

80
אתה יענו חרדי אתה פשוט זבל מסריח תמות אמן בקרוב בצורה הכי מכוערת יזבל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אזרח 15.12.15
79
פעם אנשים היו מתים מכל מחלה ולא היו תרופות - היום אנשים מתבכיינים כשמאריכים את חייהם עם דיאליזה. פעם בכל משפחה היה ילד שנפטר בצעירותו (גם לרב אלישיב), והיום כשבן 30 נפטר עושים מזה סיפור גדול. רק דבר אחד אפשר להתגעגע לפעם. פעם הנייר היה יקר, כך שמי שרצה לכתוב משהו חשב פעמיים לפני שעשה זאת ולא כתב ע
שמוליק15.12.15
מוכשר, אולי תכתוב פה טור במקומו?....
גאון אתה...15.12.15
תשובה עם הגיון בריא שחסר כל כך להלברטל לשם ההגינות הלברטל היה צריך לתת את מחירון הפגישות שלו ואח"כ לברבר על עוני... על פראק ... על "כפיות טובה" הלברטל קצת לרדת אל העם לא יזיק!!!
יוסי16.12.15
78
פעם שנייה שאני כותב את התגובה הזו מעניין למה לא מעלים אותה בכל אופן מה שכתבתי הוא כך : הרב אלישיב דווקא הוא בשונה מבני דור סביבתו ומשפחתו בחר שלא לחיות בעוני והלך לעבוד אצל המדינה בתור דיין בתקופה שכל מי שידע לפתוח ספר קיבלו אותו לדיינות (הוא עצמו היה ת"ח עצום ונורא כמובן) אבל היו עוד הרבה שייכלו ל
קצת מפה קצת משם17.12.15
77
זה ארוך מכדי שהענה לך אני בכלל חסיד אבל זה נראה שיש שינאה לפראק
שינאה16.12.15
76
שחצן ומנותק! אין קשר להכניס את הרב אלישיב לכתבה זו!! תנהג ראשית אתה כמותו ואז אולי תוכל להטיף מוסר! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שחצן ומנותק15.12.15
75
זה שחרדים עושים שבע ברכות ומסיבת אירוסין באולם לא אומר שהם עשירים. בדרך כלל זה מכספי ההורים או גמ"ח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רונית14.12.15
74
העבריינים הם "אנשי חינוך" לא מחונכים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שני14.12.15
73
כנראה החברה שאתה מסתובב איתה לא בגדר עניים. אתה יודע כמה ילדים הולכים לישון רעבים? אתה יודע כמה ילדים נראים שמנמנים כי מה שהם אוכלים כל היום זה לחם ופסטה כי זה זול. האם הם נקראים עשירים? אתה יודע כמה ילדים עדיין הולכים עם סנדלים כי ההורים עדיין לא הצליחו לממן נעליים והם מחכים למכירות סוף עונה כדי לק
אחת שיודעת13.12.15
72
מדוע יש כ"כ הרבה גמחים של אוכל?.. חומר למחשבה...
משה13.12.15
71
ואפילו כמרים שמים הסמרטוט השחור הזה
פראק=עוונטא18.12.15
70
איפה אפשר להקיא עליך?!
אלי16.12.15
69
הטענה של הלברטל איננה צודקת הרי נפסק להכלה שצריך ליתן לענין כל צרכו אפי' סוס לרכב עליו, כיון שהורגל לכך ולגביו זה לא מותרות, עוני לא נקבע לפי הגדרות ידועות אלא לפי מנהג המדינה כך שאם הדרך היום לא לפחות מבר מצוה באולם ואם לא הדבר כרוך בבושה גדולה שאפי' עניים מרודים אינם יכולים להרשות לעצמם, אזי ההגדר
משה דוד15.12.15
משה דוד כל הכבוד על ההסבר הנכון והישר בתקוה וזה ברור שפראק לחתן הרבה פעמים ממומן על ידי הת"ת בישיבה בו החתן לומד וכנ"ל לשבע ברכות שמשפחות אמידות ממנים את האירוע רק בכדי לשמח חתן וכלה אני אישית עד לאברך שאין לו שקל ששיך לו ואנחנו עוזרים לו בכבוד כדי שהילדים יגדלו כשורה ללא בעיות וכן מימון לחתונה כול
צודק 16.12.15
68
שומרי המסורת בישראל ובתפוצות : אין חרדים עניים יש חרדים מעלימים והם נמצאים בדו"ח העוני . כי חרדי מעלים הכנסות אם זה מעבודה בשחור (גם במגזר הערבי)ואם זה מאיסוף תרומות ועמותות בשקרים בשביל הביטוח הלאומי הוא חסר הכנסה. ילדיו השבעים סמוקי ונפוחי הלחיים הם הילדים העניים נפוחי הבטן בדו"ח העוני. שקר מוסכם
מאיר14.12.15
67
ברור שאם כולם היו חיים ברמה של תקופת הצנע אז לא היה עניים
טום & ג'רי14.12.15
וכי אדם אחד אוכל על חשבון השני???
יאיר14.12.15
66
ואיפה הוא גר? בטוח שהוא עשיר שגר בבניין גבוהה שממקום יושבו לא רואה את הקטנים שהבנק הוא האבא שלהם וכל רכושם מעוכל והם עובדים לבנק בשביל לגדל את הילדים וההורים שלהם עוזרים להם . מה זה אין עוני. ומה קשור ברית מילה באולם? האורחים שבאים ומביאים מתנות הם משלמים בפועל על הארוע. לא צריך כסף לעשות ארוע צריך
רחל14.12.15
65
הלברטל בעצמו לא מאמין לשטויות שהוא כותב, הוא כותב את זה רק כדי שיהיו לו 45 תגובות (יחסית קצת למה שבדר"כ) אז הדרך הכי טובה להגיב לדברים שלו היא פשוט להתעלם!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספיר14.12.15
64
בורות והיתממות , השבע אינו יודע מה יש בבטן של הרעב . מי אתה שתדון בסוגיה כל כך ברורה שאפילו המדינה מעידה על כך אכן האם לנו אתה ? או לצרינו ! האם עובדה זו שאתה מצייר היא בכדי שלא יבקשו ממך עזרה ? האם אתה מחפש לנגח אותנו ? ברור שאתה מתפרנס מקלוננו לשיטתך כמאמר : "אוייבי איש אנשי ביתו " אתה כנראה י
בורות ,היתממות,13.12.15
63
צודק מאה אחוס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איצי13.12.15
62
כיום החרדים הם הקבוצה העשירה ביותר שיש. בחור ללא פרוטה הולך לישיבה ותוך שנתיים יש לו דירה נאה ומכונית גדולה, והכל, בלי לעבוד. נראה כמה חרדים יהיו כאשר לא יחלקו להם דמי לא יחרץ כאלו.
הרב אגמון13.12.15
יש לנו על מי להישען אבינו שבשמים הוא הכי עשיר בעולם! והוא מפרנס אותנו בניסים גלויים!
פוליגרף13.12.15
מילים שמתאימות לכופר איך אמר רבי נחמן מברסלב זצ"ל כסף נותן הקב"ה ולעבוד צריך בגלל העבירות או במילים פשוטות בגלל הקללה של בזיעת אפיך תאכל לחם אם הציונים הארורים ימח שמם יפסיקו לתת ייתן הקב"ה ממקום אחר [עיין ערך מוסדות שאינם נוטלים פרוטה מהמדינה] והמדינה בעזרת ה' תתפרק אמן כן יהי רצון
שונא קוקניקעס14.12.15
61
תפסיק לדבר באוויר ...!!! אני מכיר את הדברים מקרוב .(ברוך ה' אני חי בצורה סבירה )אבל מכיר את הדבריםמהתעסקות בארגון חסד ו...כן....!!! ישנם משפחות שאין להם מה לאכול !!! ומה ללבוש!!!!! חצוף!! מניין אתה לוקח את ההתררבות הזו ומכריז קבל עם ועולם שכווווולם כפויי טובה ?!?! תתבייש לך !!! או אפשרות נוספת פשו
ללא שם13.12.15
60
כמה הלוואות אנשים לוקחים כדי לעשות חתונה,אירוסין,בר מצווה,ברית,ופדיון??? מי שרוצה לחתן את בתו הוא מתחייב על מאות אלפי שקלים כן!!!! ישנם עשרות אברכים שרק סייעתא דשמיא מחזיק אותם מעל המים ויש כאלה שכבר טבעו בים החובות... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדי13.12.15
כתוב לווה רשע לא ישלם אנשים נכנסים לחובות כדי לקבל חתן(מאות אלפי שקלים) אולי יתחילו לשנות שהחתן יקנה את הכלה ככתוב...
אנונימי13.12.15
לווה רשע לא ישלם אולי נחזור לימי האבות -החתן יקנה וישלם על הכלה במקום ללוות מאות אלפי שקלים ולהפוך את האבא עני,,,
פלוני13.12.15
59
כתבת טור שאני חייב להסכים איתו, ומעצבן אותי שאני מסכים אתך
גד13.12.15
58
אילו היו עובדות נכונות הפרשנות עין רעה.לצערנו העובדות בלשון המעטה אינן נכונות.במשפחתי המורחבת אף לא אירוסין אחד נחוגו באולם ובעלי פארק פחות מעשר אחוז,פלא שלא הזכרת שלכולם תפילין מהודרות ולחסידים בינינו גם שטריימלאך.רפואה שלימה.
בן ואב לבניתורה17.12.15
57
"אשר יחסר לו" (דברים טו, ח) - אפילו סוס לרכב עליו ועבד לרוץ לפניו. אמרו עליו על הלל הזקן שלקח לעני בן טובים אחד סוס לרכּב עליו ועבד לרוץ לפניו. פעם אחת לא מצא עבד לרוץ לפניו, ורץ לפניו שלושה מילים - כתובות סז ע"ב. וראה שם עוד סיפורים רבים מעין זה.
יהודי16.12.15
56
יש הרבה משפחות שחיות מכל מיני אירגונים שעוזרים להם הן באוכל והן בביגוד יש בישיבות תתים שתומכים בבחורים שאין להם ברור שכל תקופה יש הגדרה אחרת לעוני מי שנוסע לחו"ל לאסוף כסף להיתחתן או להחזיק כולל זו לא נסיעה לתענוג מי שיש לו מכונית לא לוקח כספי צדקה ואם כן הוא גנב
הילל15.12.15
55
ולאלו שבוכים על אלו שרק יושבים ולומדים ולא עובדים, זה לא עוני, זה עוני מבחירה.
ארז14.12.15
אני עובד במשרה מלאה, אשתי עובדת במשרה מלאה, אנחנו לא גומרים את החודש. על מה אתה מדבר? על סמך מה אתה מדבר?
חרדי עובד14.12.15
54
נראה שטחו עיניו של אדון הלברטל מראות . אני מטפל מדי יום באנשים שמתקיימים בקושי רב. באנשים חסרי קורת גג .בכאלה שאינם יכולים להבטיח אפילו התחלה לעתידם של ילדיהם . העוני הוא תמיד יחסי לסביבה . בסביבה בה צריך להיות מיליונר כדי להבטיח לעצמך קורת גג .בסביבה בה צריך אדם להרוויח סך של כ- 5000 ₪ לחודש מיני
עו"ד קינן14.12.15
53
היום 13/12/15 דפק אצלנו נער כבן 14 ואסף כסף להורים שלו איך אתה יכול לדבר ככה רק היית שומע אותו מבקש היית עושה טור בדיוק הפוך אבל כנראה אתה לא ראוי לכאלו מצוות ומגלגלים זכות על ידי זכאי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה14.12.15
52
למה אתר כמוכם שמתיימר להיות דתי מפריע לו פראק ? כל פרינק שוכר רכב ליום החתונה במחיר גבוה יותר ממחיר הפראק
יהודי אשכנזי13.12.15
51
באתרים. ממתי אתה חרדי דב???? חבר שלך שיודע מי אתה
מוטי13.12.15
50
מבלי להכנס לתוכן הדברים שאינם אובייקטיביים, ומייצגים את דעת הכותב על הציבור החרדי. שרבוב שמו של הרב אלישיב הופך את הטור לדמגוגי. הרב אלישיב חי במשך עשרות רבות של שנים (לענ"ד, למעלה מ-40 שנה) עם שכר של דיין בבית הדין הגדול, שהוא סכום מכובד מאד. כך שלהזכיר אותו בכתבה שקשורה לעוני זה מגוחך.
חושב18.12.15
49
נושאי דת וחברה[עריכת קוד מקור | עריכה] הלברטל הוא מבקר חריף של "הממסד הדתי", המשחית לדעתו את המרקם של המדינה‏[1]. הוא מתנגד לתקצוב מכספי החילונים למוסדות חרדים או לקצבאות ילדים למשפחות ברוכות ילדים‏[2]. הלברטל מאמין שהתודעה החברתית של החברה הדתית החרדית, תורמת "לפריחת אנטישמיות ושנאת יהודים"‏[3]. הל
חני17.12.15
48
הרבה אנשים חיים מעל ליכולתם האמיתית בגלל לחץ חברתי. מצד שני, בהרבה מקרים זה מה שמוביל לחיים של גלגול חובות וחילוץ עצמות תוך ריצה מגמ"ח לגמ"ח.
דבש, ירושלים14.12.15
47
מהמדינה? שיתרמו הם לנו?
יורם ברט14.12.15
46
הכללת. באופן כוללני אתה צודק אבל ישנם הרבה משפחות עניות באמת
חיים14.12.15
45
ותבין מה זו עניות תראה מקררים ריקים עיניים של אנשים בריצפה חי בבועה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל 13.12.15
עמותות חסד נפגעות בגללך חכמים הזהרו ודי לחכימא
יעל ברונס14.12.15
44
המון זה מגילגולי חובות של ההורים בסכומים של מאות אלפי שקלים. לבנקים, גמחי"ם, הלוואות על חשבון חסכונות, פנסיות, הורים ועוד. ...או שיש כמה מיליארדרים שמפרנסים את כולם ולכן כל הלוקסוס הזה. יש גם כאלה שבאמת עבדו קשה וחסכו ויש להם אמצעים אבל זה מיעוט (אולי 5%-15% - לא ברור כמה). תראו כמה קרנות מקימים וכמ
עמי13.12.15
43
אפשר ללא מכונת כביסה? אפשר ללא מיקרוגל? אפשר ללא מקרר ומקפיא? אפשר ללא שולחן וכיסאות למטבח ולסלון? אפשר ללא חדר שינה כולל שידות, ארון, מיטות וטואלט? אפשר בלא מכתביות לילדים, בלא מיטות לילדים, בלא כיסאות? אפשר יותר מארבעה ילדים בחדר? אפשר להשפיל את הילד, להציג אותו כעני, או כחסר חשיבות, ולעשות את האי
גוי צדיק13.12.15
במשפחה שלנו, עד לנישואי הבן הבכור, ישנו אחיי 6 ילדים בחדר - במיטת קומותיים, 2 מיטות שחוברו לעוד מיטת קומותיים, ועוד מיטה נפתחת שאולתרה מ2 מיטות שונות.. אף אחד מהרהיטים בבית לא נקנה בכסף מלא... ולא נראה קשור לשני בשום צורה... היו תקופות בילדותי שאמא היתה בוכה כשלא היה כסף לטיטולים של אחי הקטן ולחלב ב
חיהל'ה15.12.15
42
סוף סוף אני מסכים איתך דב שתמשיך בדרך הזאת
אריאל אדרי13.12.15
41
בא לכם לדעת את האמת כנסו לתרום בועד הרבנים או קופת העיר וכדו' תגידו שאתם רוצים משפחה נזקקת לפרנס אותה אישית ו אותכם למשפחה כנסו לדירתם הצנועה עם 10 ילדים חלקם ישנים על מזרונים בסלון רעבים לפת לחם כמשמעו לא אכלו עוף כראוי רק באירועים שהולכים ואז תדמע עיניכם ותכתבו כתבה אחרת לגמרי אבל לגמרי 180 מעלות
בא לכם לדעת ...16.12.15
40
זה שאין עניות כמו פעם לא אומר שאין ילדים רעבים זה לא אומר שילד לא יושן על קיבה ריקה כי אין כסף. אני אישית כשהייתי אברך כולל הייתי הולך לסופר ואוסף את הראשים של הלחמים ממכונת הלחם כדי לתת לילדים שלי סנדביצים לת"ת. וכשהילדים צחקו עליהם שזה גורם לשכחה. אז הייתי מחפש פחיות כדי לקנות ככר לחם. רשע . זה שא
יוסי15.12.15
אוי מאוד מצער לשמוע את זה ממש מקרוב.. בהחלט שיש עניים גם בכולל אצלנו יש אברכים שמביאים לילדים שלהם טונה בשבת ולא עופות ובשרים אז אם אתה רוצה לדעת איפה העניים ולעזור להם בבקשה תשאיר לי את הטלפון שלך ואשמח לתת לך רשימה ארוכה לצערי...
אוי16.12.15
צריך לקחת לך את הילדים. אב מתעלל.
טל16.12.15
אשמתו?
Glory17.12.15
39
הפעם אין לי ברירה ואני נאלץ להסכים עם המאמר הזה.
געציל ויינשטיין15.12.15
38
האם יש לך חשיבה מה הטור הטפשי שלך עלול לגרום? אז מה אם יש להם אירוסין וכו' אין הרבה אברכים ברמה של הרב אלישיב מה לעשות. אבל בין זה למחסור המזעזע שיש לאברכים או לאנשים מעוטי יכולת יש 180 מעלות. אתה גורם לעג לאברכים. בוש והיכלם.לי במקרה יש גמ"ח שעוזר לאברכים ומעוטי יכולת ואני רואה את החרפה שהם עוברים
שמחי14.12.15
37
אבל דב צודק בחור היום חי בתנאים של בית מלון,ארוחות גורמה מזגנים שירותי כיבוס,וכו, לגבי חיתון ילדים פשוט שזה שערוריה אבל מציאות אלפי בנות רווקות טופחות על הפנים ואומרות שזה, גזירה קשה כידוע מהרב מזויל שזה במקום השואה שלא באה לאר"י.
נחמן14.12.15
36
בן אדם רברבן וסתום, בוא להתנדב ולחלק אוכל ולראות בעיניים משפחות שאין להם מה למרוח על הפרוסה של הילד שהולך לתלמוד תורה. מספיק לנו מהטמטום שלך כל שבוע עם אמרות מטופשות ומרגיזות שאין להן שום בסיס עובדתי. כל מה שציינת לגבי המשפחות , הכול זה מהלוואות ועול נוסף שלוקח אבי המשפחה בלית ברירה.
הבן אדם מטומטם13.12.15
השבע לעולם לא יבין את הרעב!!! ועל זה נאמר שלא יעזוב את העולם עד שיצטרך לבריות!
פוליגרף13.12.15
35
בהתחלה נכנסתי אל הכתבה כדי לפרוק עצבים ולהתעצבן כי ידעתי שדבריו היו היו מעצבנים, אבל....הפעם זה הפעם הראשונה (וכנראה האחרונה...) שהוא מדבר דברי טעם .
מתנחל גאה!13.12.15
זה נקרא מסייע בידי עוברי עבירה!
אפוליגרף13.12.15
ראשית. הדורות ירדו זה כולנו יודעים. וצריכים לקרב את המושגים שיהיה להם כיף כן!! כיף ללמוד ולחיות על פי תורה. מה לעשות? היצה"ר משתנה מדור לדור. וגם בדור ההוא. ספרת כמה מהם נשרו כי לא היה פרנסה? והיום תוציא אותם לעבוד מי ישאר שומר תורה ומצוות בנסיונות האלו של העוני? אל תמלא את מקומם ואת שמם של גדולי
נקוה לטוב13.12.15
34
לסבר את האוזן .בתור מזרחניק אני משתדל לקיים את 'ואהבת' ) על החוצפה והאפיקורסות. אבל הפעם מרפרוף על השורות הראשונות,ניראה שהלברטל הפתיע לטובה עם דברים נכוחים
בחורצ'יק17.12.15
33
נכון שייש אנשים שחיים מעל היכולת שלהם או שהתנהלות כלכלית לא נכונה גורמת להם לחיות בחובות למרות שייש להם יכולת כלכלית, אבל זוגות צעירים (בעיקר) אברכים חיים במחסור אמיתי. בעיני ראיתי מקרר ריק שקונים בו חלב וגבינה כל יום לאותו יום כי כל יום מגרדים כמה שקלים לקניות, אז אי אפשר לרכז קניה שבועית.. ומדובר
רחל15.12.15
32
כדאי לך לדבר עם אנשים . כל מיני אנשים . אבל תנסה לראות אם הם מדברים איתך פתוח את שעל סגור ליבם ,או שהם סתם מפחדים ממך .. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכל15.12.15
31
ךךךךךךךךך
לללנה 13.12.15
30
מה עשה לך הרב אליישיב? לנכדים שלו יש יופי של דירות בבני ברק וירושלים, מה שלצאצאים שלי מן הסתם לא תהיינה. אתה דורש מכולנו להיות רב אליישיב. לך מן הסתם אין שני כיורים וגם לא אמבטיה בבית. יש אנשים רעבים. אני מכירה. יש אנשים שאין להם כסף לטיפולי שיניים לילדים. זה מותרות בעיניך? יש הורים ששנתם נודדת כי א
בני ברקית13.12.15
29
חצוף מחוצף
אברהם13.12.15
28
הבעיה שבישראל, קובעים את קו העוני עפ"י ממוצע השכר, ולא לפי רמת חיים שקשה לחיות בה. מדובר בעוד שקר של השמאל העלוב.
אביב יעקובוביץ13.12.15
27
1. קודם יש גדרה מיהו עני,ומה לעשות שחלה עליה בכמות העניים ביחס להגדרה. 2. הכל יחסי כמובן.
קובי13.12.15
26
יש יש יש עוני.... זה שאתה יכול לכתוב יפה, בתיאורים צבעוניים איך העוני נראה לפני חמישים שישים שנה. זה לא אומר שהיום אין עוני. עוני היום נקרא כשלילד אין נעליים, עוני נקרא כשאין כסף לקנות בבוקר לחם, עוני נקרא היום כשאין מספיק תזונה... עוני נקרא היום כשהקירות בבית נראים כמקום שאין ראוי למגורים. ויש עוד
אבי17.12.15
25
אין מה לעשות הרב הלברטל פשוט צודק
מנחם14.12.15
24
הוא מנותק מהמציאות חי בבועה מצומצמת של עו"ד והוא חושב שכל מה שהוא חושב זה נכון
מציאותי14.12.15
23
ציטוטים אלו לא היו מביישים אף את אבי שמחון!!!!!!!!!!!!!!!!!
בו תורה14.12.15
22
דוח העוני של אלברטל
א(ע)ני14.12.15
21
אין לי כרגע כח להאריך בספרי הפוסקים לגבי דיני צדקה וכו'
שונא קוקניקעס13.12.15
20
אתה צודק.
חרדי שפוי.13.12.15
19
אז כל חרדי נשוי עבד למחייתו, אז הוקמו עשרות מושבים חרדים שעבדו את האדמה, היום האדמות שוממות, ובני המושבניקים לומדים בישיבה., אז הבחורים החרדים התחתנו בגיל מאוחר לא 18-20 כדי שיוכלו לפרנס משפחותיהם. אז גם שרתו בצבא, בקיצור, אז לא היו חרדים משתמטים ופרזיטים.
דן סגל13.12.15
בישין. שמשום כבודך איני נכנס אליהם.
נקוה לטוב13.12.15
18
הרי לפני חמישים שנה אפילו לעשיר הגדול ביותר לא היה חיבור לככר השבת, וראו איזה פלא, היום, הלברטל, ככה בקלות מחובר לככר השבת!
אבי13.12.15
17
שמע, זה שאין היום תלושי צנע זה לא הופך את המושג עניות ללא קיים. פעם בעבר הסטנדרט היה ברית בבית ואירוסין בבית. כיום כלפי ימינו מי שחוגג זאת בביתו נחשב עני וזו העניות המדוברת בדו"ח.
d.l13.12.15
16
הלוואות וגילגולים
טוביה13.12.15
15
כל אבא במיוחד במגזר החרדי יש ס"ד מיוחדת שהק"בה עוזר בעינין הכספי ובכל הקשור לחתונה במיוחד תשל אנשים שחיתנו איך עשית ? הוא יגיד לך אני לא יודע הקב"ה עזר לי ברוך השם
מנחם 14.12.15
14
תפסיקו להתייחס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי14.12.15
13
אם אתה לא מכיר משפחות שמחשבות כל שקל ובשר ועוף זה רק בשבת זה לא אומר שאין את זה, אתה יש לך כל טוב ואף פעם לא נתקעת בסופר עם חוסר של 50 ש"ח גם אם זה לממתקים לילדים וכל מה שעושים היום גם אם זה נראה שאין עוני הכל זה מהלוואות וגילגולים בגלל הלחץ החברתי וכדומה טול קורה מבין עינך או יותר נכון טול קיסם מב
אברהם13.12.15
צודק בהחלט
אבי 14.12.15
אחי אז מה אתה עושה לכל הרוחות באינטרנט צא תעבוד ותרוויח לפרנסתך אברך אתה לא הרי אתה גולש באינטרנט אז למה אתה עני?!!!!!!!!!!!!!!!!?!?!
אבי14.12.15
12
לרב אלישיב היה פיג'מה, לרב אלישיב לא היו גרביים. מה הסיפור שלך?
הרב אלישיב13.12.15
11
לגבי הרב אלישיב והישיבות מוטב כי מי שלא גדל בישיבה ואין לו מושג מה קורה היום בישיבות שלא ידבר אפילו שקוראים לו הרב אלישיב
ספרדיה13.12.15
10
אם יש לך חליפה זה אומר שאתה אדם אמיד , ובכלל מה אתר חרדי צריך להביא דעה של זולל חרדים כזה , גם אם הוא כותב דברים טובים זה לא אומר שהוא כשר , לא מתאים בכלל.
יהודי17.12.15
9
מהרסייך ומחרבייך ממך יצאו חבל שאתם נותנים לאדם כזה במה
ענבר13.12.15
8
האם הרב אלישיב קיבל לבר מצוה תפילין כמו שאני קיבלתי? והאם שני כיורים במטבח זה לוקסוס? תאמין לי שגם הרב אלישיב גם היה רוצה! וסתם ככה, האם צריך לדמות את כולם להרב אלישיב זצוק"ל?
113.12.15
ע"ה, מספרים שהיא הייתה קמה כל בוקר להכין קפה לרב ויום אחד החליטה בתה הרבנית קניבסקי ע"ה לקנות לה טרמוס שלא תצטרך להכין לרב כל בוקר קפה כשקיבלה הרבנית אלישיב את הטרמוס אמרה לבתה הרבנית קניבסקי בת-שבע עלייך לא האמנתי שתעשי לי את זה אני מרגישה זכות להכין כל בוקר קפה לרב, עם כזו רבנית צדיקה שאלות כאלו א
שונא קוקניקעס14.12.15
7
למה ???? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רמון כרדי 13.12.15
6
היום אנשים מתביישים לעשות בר מצווה לבן שלהם במושגים של פעם, בושה זה גם שיקול. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ענה כסיל כאולתו13.12.15
5
הלברטל הוא מבקר חריף של "הממסד הדתי", המשחית לדעתו את המרקם של המדינה. הוא מתנגד לתקצוב מכספי החילונים למוסדות חרדים או לקצבאות ילדים למשפחות ברוכות ילדים‏. הלברטל מאמין שהתודעה החברתית של החברה הדתית החרדית, תורמת "לפריחת אנטישמיות ושנאת יהודים"‏. הלברטל קרא להתיר גיור רפורמי ולאפשר תחבורה ציבורית
נעמי17.12.15
לאיפוז דחוף ביותר
Glory17.12.15
4
היום אפשר ללמוד בשקט בלי דאגות ולהתנתק מהעולם החיצוני החומרי שלא מוביל לשום מקום.
יענקי13.12.15
3
אברהם אבינו מכונה בתורה עשיר. אך הוא גר באוהל קר בחורף,חם בקיץ. רכב על חמור במדבר בשמש הקופחת. אכל אוכל פשוט בלבד.עתה כל אדם פשוט.... אוכל מאכלים מגוונים משוקולד לגלידה,עוגות . נוסע ברכב או אוטובוס ממוזג. גר בבית עם מזגן,חימום,מקרר, תנור ,מיקלחת, אך בעוד אלף שנה הוא יחשב פרימיטיבי שחיי חיי סבל...
mike13.12.15
2
היום אפשר ללמוד בלי דאגות ולהתנתק מהעולם החיצוני החומרי שלא מוביל לשום מום.ר
יענקי13.12.15
1
אין לי מושג מאיפה הוא משיג את כל העובדות שלו, וכל הקביעות שלו. מה שבטוח שהוא מנותק מהמציאות. הקנאה והשנאה מעבירים אותו על דעתו. רחמים על היצור הבזוי הזה באיצטלא של חרד לדבר ה'. מי שאוהב את הקב"ה אוהב גם את הבנים שלו. איפה אהבת ישראל? איפה האמת ?!?!? יותר מצרים על האתר שנותן לו במה לקיא המילולי שלו.
rel13.12.15
דברים נכונים דב צריך לזעוק את זה בכל מקום
איש פשוט 13.12.15
וראשון ברשימה הוא דל גאה. גם אני כמו רבים מגלגל חובות בגלל שהיתיי צריך לעשות בר מצווה וארוסין באולם כדי להציל את ילדי מן הבושה. אין בכוחו של אדם אחד להפסיק התנהגות מטורפת זו. בשביל זה צריך מנהיגות כמו שהיה בימי הנודע ביהודה כאשר הוא קבע גבול לגודל השמחות, וכמו שנהוג בימינו בחסידות גור. אחרת נמשי
רפאל13.12.15
הגיע הזמן להוריד את הרף ולא להוריד את ההורים ביגון שאולה
פלוני13.12.15
וציווה שיקברו אותו בתכריכים זולים. היום חושבים שיצאו ידי חובתם בחלוקת ברכות.
רפאל14.12.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פרשת קדושים | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 21:15

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 17:17

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 16:20

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 11:09

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24
ש

ההרשמה בעיצומה

אלו החרדים שעובדים בחטיבה הסודית של מערכת הביטחון

כיכר בשיתןף סייבלו | מקודם

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

״משנים את ההנהגה, חוזרים בתשובה״

לאחר הסערה: הרב אייל עמרמי הכריז בשיעורו של הראשל"צ: "יהיו שירים, אבל בלי כלים"

ישי כהן | 04.05.24