כיכר השבת

לא תטלפן, לא תעשן

עשרת הדיברות לטרמפיסט החרדי / דוד רוזנטל

לא תדבר, לא תטלפן, לא תעשן, לא תאכל, לא תביע דעותיך, כבד והודה לנוהג עבורך, לא תעמוד בכביש ולא תנהל שיחות חברים. דוד רוזנטל מגיש את עשרת הדברות לטרמפיסט החרדי (טורים, חרדים)

41
דוד רוזנטל | כיכר השבת | כ"ח בשבט | 07.02.16
עוצרים טרמפ, אילוסטרציה
עוצרים טרמפ, אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

נער הייתי, ורבות בטרמפים נסעתי. לימים עוד לא זקנתי, אך גם מטרמפסט נהייתי. ומחד גיסא ומאידך הבחנתי בכמה דברים, ובהם גם בעובדה שבמגזר החרדי לא רבים עוצרים טרמפים, ורבים מאלו שעולים כטרמפיסטים אינם יודעים התנהגות נאותה מהי. מרום שנותיי המעטות וניסיוני כמשתמש תחבורה, אני רוצה לחלוק כמה מן התובנות.

אני יודע, אין מדובר בנושא ברומו של עולם. במידת מה, אפילו קל יותר לכתוב על נושאים מורכבים כמו מדיניות, כלכלה, חברה, ואפילו תהליך השלום (אין כזה, גם לא יהיה במאה הקרובה) ולא להתייחס ללקות נימוסים של בחורי ישיבות או אברכי כולל. ועדיין, אין זה דבר של מה בכך, וגם לא עניין של רוע לב, אלא פשוט חוסר מודעות רחב היקף.

הבחנתי בכך בראשונה לפני כ-15 שנים, כבחור ישיבה ראיתי שנהגים חובשי כיפה סרוגה עוצרים יותר להעלות טרמפיסטים, בעוד נהגים חרדיים עוברים בהמוניהם בהתעלמות. ראיתי גם את הטרמפיסטים הסרוגים, והבנתי שהם יודעים איך נכון להתנהג ראוי בשעת הנסיעה. בעקבות הסעת שני בחורים חסרי מודעות של ממש, התעוררתי לכתוב על כך, ואני מקווה שתהיה בכך תועלת לרבים.

אדגיש, אני כותב כאן בהכללה, בהחלט ישנם אברכים חרדיים רבים שהנם טרמפיסטים למופת, וישנם נהגים חרדים אשר מכניסים אורחים בכל הזדמנות. לא באתי לדבר אלא על הנפוץ, בתקווה שיהיה נפוץ הרבה פחות.

ובכן, שמונה כללי לא תעשה ושני כללי עשה, אשר יש להקפיד עליהם:

לא תדבר. כאשר אדם הקדיש מזמנו ועצר עבורך את רכבו, אין זה מעיד כי הוא מחפש איש שיחה להעביר עמו בנעימים את חצי השעה הקרובה. אל תנסה להתעניין בשלומו, לשאול על מקום מגוריו, העדפותיו בחיי היומיום או כל שאלה אחרת בה אתה מנסה להתיידד. הרבה מהאנשים (ואולי רוב) מעדיפים לנסוע בדממה, ולא לחלוק חוויות עם זרים נחמדים. אם מדובר בנהג שכן מחפש שיחה, תן לו את הכבוד לפתוח בדברים. אם הוא יגלה בכך עניין, כבר תרגיש זאת.

לא תטלפן. נהג שמעלה טרמפיסט, אין כוונתו לייצר לעצמו רעש רקע ובטח שלא להאזין לשיחות נפש, אלה אפילו באוטובוס ציבורי יכולות לעצבן. בהחלט יתכן שאחת הסיבות שאדם מחזיק רכב ומשלם עליו ביוקר, היא לחסוך מעצמו את סיפורי החיים וההוראות לבייביסיטר של אלה החולקים עמו יעד נסיעה. כאשר אדם עצר לך טרמפ, אין זה מעיד שהוא ויתר על הפריווילגיה שרכש ביוקר, אלא פשוט כי רצה לגמול חסד. אם אתה ממתין לבשורות מחדר הלידה, או שדבר מה קריטי אחר מתרחש בשעה שאתה מתארח ברכבו של אדם אחר, אזי אפשר לשאול בנימוס האם אפשר יהיה להשיב לשיחה קצרה, ומיד בפתח השיחה לציין שאינך יכול להאריך ושיאמרו לך בקצרה את העניין. כמובן, אם אין מדובר בעניין דרמטי, אין מקום אפילו לשאול. אגב, הבייביסיטר תסתדר רבע שעה, לא חייבים לענות מיד.

לא תנהל שיחת חברים. בדיוק כפי עקרון השקט שהובא לעיל, קל להסיק שאם עלית לטרפ יחד עם חבר או שניים, אין זה המקום להמשיך את שיחת הרעים בה הייתם שקועים עד עתה. את הנסיעה יש להעביר בדממה, ומסרים חשובים ממש אפשר להעביר בלחישה. אבל קצרה, כי שיחת לחישות מעיקה לא פחות משיחה בקול רם.

לא תעשן. גם אם הבחנת שלנהג יש סיגריות בכיס, אין זה אומר שהוא מרשה לעצמו לעשן ברכב. וגם אם מרשה לעצמו, אין זה אומר שהוא מוכן שאורח לרגע יפתח אצלו ברכב מועדון עישון. על אחת כמה וכמה אם הנהג אינו מעשן כלל, אין מקום אפילו לשאול האם אפשר. תתאפק. הרי גם באוטובוס אסור לעשן, כך שממילא חוויה של נסיעה ללא עשן היא כורח המציאות.

לא תעשן בטרם נסיעה. סביר להניח שאינך מריח זאת, אך ברכב סגור ריח הסיגריה דבק במעשן גם לאחר שזו כבר כבתה. רבים הם האנשים שאינם חובבים עישון, ויש אף שרגישים לעשן (אני למשל), וזו תהייה הפתעה ממש לא נעימה עבורם לגלות שהאדם הנחמד שעצרו עבורו למעשה הוא פצצת טבק שרוף בניחוח לא עדין. עישנתם? סעו באוטובוס.

לא תאכל. לא גרעינים, לא מלפפון, ולא פיצה (מעשה שהיה). מזון מפיץ ריח (לעיל פיצה), מחולל רעש (לעיל מלפפון. וכנ"ל גזר) וגם לכלוך (לעיל גרעינים). לאכול אפילו באוטובוס יכול להיות מביך, על אחת כמה וכמה במכונית שכלל לא שילמתם כדי להיות בה. רעבים ממש? תאכלו לפני. או שתתאפקו.

לא תביע דעותיך. כשאתה עולה לרכב של אדם אחר, קח בחשבון שסביר להניח שיש לו רעיונות שונים משלך ואף טעם מוזיקלי שונה, ואפילו רמה רוחנית שונה. יתכן והוא יקשיב לתכניות ברדיו שאינן נוחות לך, אולי המוזיקה אצלו מזעזעת באוזניך, ואולי התכנים המושמעים אצלו אינם תואמים את השקפותיך. ברגע שעלית לרכב של אדם שהתנדב להסיע אותך, איבדת את הזכות לחוות דעה על טעמו, העדפות האזנתו והשקפת עולמו. כמובן, אם הוא ישאל אותך, בהחלט אתה יכול לענות את האמת, אך כל עוד הוא לא שאל צא מהנחת יסוד שדעתך אינה מעניינת אותו, ומשכך – חסוך אותה הימנו. אם אתה מוצא בעיה עקרונית או רוחנית קשה בהמשך השהות במקום בו מוזיקה או דברים שכאלה מושמעים, בקש לרדת. זה לגיטימי.

לא תעמוד בכביש. חמירא סכנתא מחוסר נימוסא, עמידה על הכביש מסכנת חיים. וחוץ מזה, הנהג ממילא רואה אותך, בדיוק כמו שהתמרורים לא נטועים באמצע הכביש ועדיין הנהג מבחין בהם, כך גם אתה. בנוסף, עמידתך על הכביש משדרת מסר לא ברור, האם רצונך להראות נוכחות או סתם לחסום את הנתיב הימני? לא מובן, אפעס, לא מובן.
שב בנחת. אולי המושב לא מותאם למידותיך, אולי תריסי המזגן או החימום לא מכוונים כיאות, ואולי חלון פתוח ייטיב עמך. יכול להיות. בכל מקרה, אל תשלח ידך לפתוח חלון או לשנות במשהו את מיקום האביזרים ברכב, אלא אם כן הנהג הציע זאת. כיוון המושב או החלון יכול להיות עניין מורכב ברכבים הפחות חדשים, וכל תזוזה קלה יכולה להצריך לאחר מכן טרחא רבה וזמן לא מועט כדי לכוונן הכל מחדש.

כבד והודה לנוהג עבורך. העובדה שאדם מעוניין לגמול חסד ולסייע לך, אינה אומרת שהוא מובן מאליו. יש להודות לו על נכונותו זו, פעם אחד מיד עם הכניסה לרכב, ופעם נוספת לקראת צאתך אותו. הסעת טרמפיסטים יכולה להתגלות כטורח לא מועט, ואדם שנכון לכך כדי לסייע לאחרים בהחלט ראוי לתודה ולברכה. אגב, גם נהג שעצר לך והתברר שיעד הנסיעה שלו שונה, גם לו יש להודות ולו על המחשבה הטובה אפילו שלא נצטרפה למעשה.

אני מקווה שרבים יקפידו יותר על נימוסים בסיסיים אלה, וכך יצאו כל הצדדים נשכרים. בעלי הרכבים יהיו נכונים יותר להעלות טרמפיסטים, וגם הטרמפיסטים ידעו לגמול בתודה כיאות את המסייעים להם והמסיעים אותם. ובכל מקום בו יעלו טרמפיסטים חרדים, יהא שם שמים מתאהב על ידם.

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
לא תתנפל על הרכב: כלומר, אם יש כמה אנשים מחכים לטרמפ, מספיק שהראשון שכבר ניגש יודיע לכולם לאן הוא נוסע. במקום שהנהג יצטרך לחכות ולחזור על עצמו עשר פעמים! (זה נורא מעצבן) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים08.02.16
25
היה לי טרמפיסט שהתחיל לחפור לי והסביר לי עד כמה יש לי זכות לשמור על אנונימיות על אף שייתכן והוא יוכל לעזור לי בעתיד
נהג08.02.16
24
שכחת לכתוב, אודות, האנשים שמנסים לעצור באזורים שאסורים לעצירה, אדום לבן, צומת וכו'
יוני08.02.16

הצגת כל התגובות

23
יישר כח על הכתבה!! אני מקווה שכולם ייקחו את זה לתשומת ליבם. ובאמת כמו שכבר אמרו פה- יש להוסיף שיש תור לטרמפים ואין לעקוף.. אני שומעת סיפורים מטרמפיסטיות שיש אנשים שבאיםועוקפים אותם אחרי שהם מחכות בתור חצי שעה ויותר.. ולמי שאמר שיש פה הכללה של החרדים- עם עובדות בשטח אי אפשר להתווכח... ולמי שאומר שע
...08.02.16
22
אחד הדברים שחשוב לדעת לפני שניגשים לרכב שעצר לדעת בדיוק מי היה לפניך בתחנהצומתטרמפידה. (אגב, זה גובל באיסור תורה "קטן כגדול" שאסור לעקוף בתור לכל דבר ועניין. ודין זה נוגע לטרמפים ולא לאוטובוס כידוע) כאשר עקף אותך אדם תוותר, הנהג לא צריך לסבול מעיקוב ומריבות בכניסה לרכבו, הוא רק רצה לעשות טוב. הר
נחמן דוד07.02.16
21
כתבה ממש חשובה ומועילה לכלל אבל איך מפיצים את המידע הזה לכאלה שלא נחשפים למדיה מהסוג הזה??
אחת 10.02.16
20
א. לא תדבר שלא לצורך (לא עם הנהג ולא חברים שעולים יחד איתך) ב. לא תאכל כל דבר (כלול גרעינים ירקות ושאר דברים) ג. התנהג בנימוס (לשבת במקום רגוע לא לעמוד באמצע הכביש לא להחתנן לטרמפ לא לפתוח חלון ולא לגעת בדברים) ד. הודה לנהג על הטרמפ. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדי08.02.16
19
הייתי מוסיף שפתיחת חגורה אינה סימן לזה שאתה רוצה לרדת תגיד מפורש 2 אם מישהו ירד חמישים מטר לפני המקום שאתה צריך לרדת רד איתו ואל תעצור אותו שוב 3 אל תשכנע את הנהג לנסוע דרך מקום מסוים 4 תשתדל להתקלח לפני העלייה לטרמפ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי08.02.16
18
יש לי עוד מה להוסיף... אצל הדתיים יודעים כל הטרמפיסטים (כמעט) שאם ישנן נערות בנות, הממתינות גם לטרמפ - ממש לא משנה אם אתה הגעתה לפניהן, הם קודמות כי הן בנות! לא משנה אם הם ביקשו לעקוף או המתינו בנימוס, הן קודמות לך! מבלי להכליל - אצל החרדים זה לא תמיד ברור.. יומדהים אנשים :-)
אולפניסטית09.02.16
לא נהוג אצל החרדים לעצור לנשים רק אם אתה נוסע עם אשתך פשוט מפני החשד......
ישראל10.02.16
באופן כללי צריך להעלות את המודעות הנשית אצל בחורים בפרט אצל חרדים - יש דברים שלא תמיד ברורים אצלם. שיהיה בהצלחה.................
דסי אוהבת צדק10.02.16
17
לעולם אל תשאל את הנהג למחוז חפצו, אמור נא מה יעדך ושאל האם מגיע לשם
נהגוס08.02.16
עדיף מבחינה בטיחותית לשאול על היעש הסופי ולא להיפך
יוסי08.02.16
16
לאור נסיון. תחסוך מהנהג את קריאת התהילים הקולנית שלך, בהחלט לא אעלה חרדים יותר לטרמפ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מהג08.02.16
15
לומר לטרמפיסטים החרדים איך להתנהג. או שפשוט ייסעו יחד עם דתיים וילמדו מהם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמוליק08.02.16
14
נמאס לי לעצור טרמפים בגלל בחורים חצופים למינהם אולי כדאי שיקראו תכתבה הזאת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי08.02.16
13
חסר עוד כמה טיפים שגובלים בהלכה שכדאי לעמוד עליהם...
דסי אוהבת צדק10.02.16
12
בתור מי שלוקח טרמפיסטים חרדים לא פעם, אתה צודק בכל מילה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ינאי08.02.16
11
ולא לבקש מהנהג שיעשה לך טובה ויוריד אותך ממש ליד הבית או יותר גרוע שתיקח אותו לקניות לשבת ביום שישי, מעשה שהיה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רונן08.02.16
10
מכיר את התופעה היטב בתור טרמפיסט לשעבר (וגם בהווה לפעמים) החבר'ה עולים לרכב בפראות יחסית ויורדים בלי להגיד תודה אפילו למונית מתנהגים יותר יפה . אבל חשבתי על זה למה לי להיפגע אני סך הכל אני עושה חסד ולמה לי לצפות לכבוד להכנעה לתודה לבקשה וכו' עושים חסד גם אם זה לא נעים לא כדאי ואפילו אם זה מבזה אותך
מה לעשות 09.02.16
את זה הנהג צריך לומר לעצמו, ולא הטרמפיסט. חוץ מזה, העובדה היא שגם לא כל הנהגים הם כאלה צדיקים, ורבים מהם כן סבורים שמגיע להם קצת יחס. לכן, אם הטרמפיסט לא יתנהג בכבוד, הם עלולים בפעם הבאה לא לקחת טרמפיסטים בכלל, ואז יוצא שהטרמפיסט הקודם - שלא התנהג בצורה מכובדת - גרם נזק גם לטרמפיסטים אחרים.
איציק09.02.16
9
אז תעצור ותבקש ממנו אם הוא יכול להזיז את הווישר האחורי כי הוא לא עובד,ואו אז תן גז ותשאיר אותו לאנחות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי08.02.16
8
הוא כתב ספר על זה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רוני07.02.16
7
ישנו הבדל עצום בין דתיים שעוצרים טרמפים לחרדים וכמובן לכל כלל יש יוצא מן הכלל א. חרדי שעוצר טרמפ ולרוב זה בתחנות אוטובוס הוא מבקש לפנק את עצמו בנסיעה מהירה יותר או בנוחות יותר או לחסוך לעצמו כסף משום כך כשאתה רואה אותו עומד בתחנה אתה שואל את עצמך מדוע אני צריך לעצור האם בגלל שהוא באמת זקוק או שבא לו
ישראל 10.02.16
6
יודעים לסגור דלת כמו בן אדם בלי לטרוק.
מישהו בעל רכב08.02.16
5
גם רציתי להוסיף לא לטרוק את הדלת בסיום הטרמפ, משום מה יש כאלה שלא שמים לב לכך ועוד נקודה לא לעלות לרכב כשמסריחים ויצא לי כבר כמה כאלה , אז אם אתה סובל את עצמך לא בטוח שהאדם שנוהג סובל זאת ודבר אחרון להכנס ולראות איפה אתה יושב ואם אתה לא מועך דברים , קרה לי ששברו דברים ואגב גם להשתדל לא לשכוח דבר
אריה 08.02.16
4
אני משתדל לעצור לטרמפיסטים אבל עם כל הרצון הטובמיום ליום יורד לי החשק. לפני כחודש לקחתי מישהו מירושלים לב״ב כל הדרך הבן אדם חפר לי בטלפון בלי הגזמה!! ועוד הרבה סיפורים יש אז בבקשה קראו כתבה זו והפנימו אותה בכדי שהנהגים ימשיכו לעצור לכם אל תשחו את זה כהתקפה זה רק יועיל לכם לטובתכם:-) (נשלח באמצעות
מני08.02.16
3
אם הוא יתעקש כל החלטת ממשלה לא תעבור בועדת הכספים
חיים08.02.16
2
נמצאים בכל מגזר ומגדר .....כל זמן שלא נעשו מחקרים רציניים אודות התנהגותם הנאותה או חלילה הבלתי נאותה נא לא להכליל (גם אם מבקשים רשות מראש)
שלמה08.02.16
1
מאן דכר שמיה?? זה כבוד התורה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וולף08.02.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

לכולם ובחינם

באו לטייל בחול המועד בחינם >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24