כיכר השבת

דעה

חרדים הם גם בני אדם? / שלי יחימוביץ

אם ילד או ילדה של חרדי/ת, אשתו, בעלה, אביו, אמו, חברו של החרדי/ת יהרגו בתאונה, האם יכאבו כאב נורא של אובדן? יש כאלה שחושבים שסך הכל מדובר בגוש שחור בלי פנים ובלי שם (טורים)

62
שלי יחימוביץ | כיכר השבת | ז' באדר א' | 16.02.16
שלי יחימוביץ
שלי יחימוביץ (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

חרדים, הם בני אדם? אם תצבוט אותם יכאב להם? אם ילד או ילדה של חרדי/ת, אשתו, בעלה, אביו, אמו, חברו של החרדי/ת יהרגו בתאונה מחרידה, האם יכאבו כאב נורא של אובדן?

יש כאלה שחושבים שלא. שסך הכל מדובר באיזה גוש שחור בלי פנים ובלי שם. לא אדם.

מודעת האבל שפרסמה חברת אגד על הרוגי התאונה היא מופת של עוות מוסרי כזה. איזו קהות חושים, איזו אטימות גמורה לסבל הזולת שהוא "האחר". איזו גזענות. מודעת תנחומים, בלי להזכיר ולו שם אחד משמות ההרוגים.

חנה פשה פרנקל בת ה- 23, ישראל וינברג בן ה – 26, יעקב מאיר חשין בן ה- 27, לוי יצחק אמדדי , רק בן 17, אהרון מרדכי הכהן בן ה – 18, ולאה מלמוד בת ה- 61 - הפכו במותם ללא יותר מ"ששת נוסעי קוו 402".

לא היו להם פנים, לא אופי, לא חלומות, אפילו לא שם. כולה "נוסעי אוטובוס 402".

אפילו נימוס, למען השם. נימוס בסיסי. לנקוב בשמו של המת. אבל מתברר שנימוס הוא משהו ששמור ליחסים שבין בני אדם. וכשהאחר הוא לא אדם, הנימוס מתייתר.

"תנחומנו הכנים" כותבת אגד. כן, בטח כנים.

תגידו - מה את רוצה. איזה טמבל פרסם מודעה לא מוצלחת.

אז זהו, שלא. הטקסטים הנוראים ביותר, החושפניים ביותר, אלה שמאירים את החוליים הכי עמוקים – הם דווקא לא אלה שנכתבים בזעם ועם קצף על השפתיים.

הגרועים והמרשיעים ביותר הם דווקא אלה הנכתבים בהיסח דעת טבעי ביותר. בתום לב בהמי שכזה. בלי כוונת זדון. כאילו כזה העולם ותו לא.

ואחר כך, כשהקלון נחשף, במקום להכות על חטא, להתנצל התנצלות עמוקה, לפרסם מודעות אבל אמיתיות, באה התגובה הלא-אפשרית של אגד, שמצאתי את עצמי צועקת "לא! לא נכון!" כששמעתי את ירון וילנסקי קורא אותה בגל"צ.

קחו נשימה עמוקה ותקראו טוב טוב, זה אמיתי:

"כך מקובל לפרסם הודעות ניחומים במגזר, ככל שזו נוגעת לקהל זה. המודעה מופנה לקהל יעד של אותם אלו שנספו על לא עוול בכפם בגין התאונה המחרידה הזו, ופורסמה ביומונים שהציבור הזה חשוף אליהם".

אתם הבנתם את זה? כך מקובל ב"מגזר" וזה מספיק ככל שזה נוגע ל"קהל" זה באותם כלי תקשורת מוזרים שהוא חשוף אליהם.

למה שנכתוב שמות. בטח ה"קהל" הזה בעצמו לא זוכר את השמות של הילדים שלו.

בחדשות ערוץ 2 שודרה אתמול כתבה על הרוגי התאונה ופצועיה. העיתונאי יאיר שרקי עשה את הכתבה המורכבת והדואבת הזאת, שאי אפשר היה שלא לחוש מחנק בגרון בעת הצפיה בה.

הכתבה שרטטה בקפידה קווים לאפיו של כל הרוג, האירה צדדים יחודיים באישיותו, הביאה חברים ובני משפחה אבלים מרה ואינם יודעים את נפשם מרוב כאב.

היא הצביעה גם על מאפיינים יחודיים ועדינים של הקהילה כולה באבלה: לא מחפשים אשמים, עוסקים בחשבון נפש.

אתמול בערב, כשצפיתי בכתבה יוצאת הדופן הזאת, חשבתי לעצמי שבאמת הגיע הזמן שחרדים בחייהם ובמותם יסוקרו באופן פרטני, אישי ואנושי.

שזו אחת התוצאות המבורכות של כניסת חרדים לתקשורת. שאנחנו עושים כברת דרך חשובה כאן.

אבל אז באה המודעה הזאת של אגד, וכמו כתובת אש האירה שלא בכוונה את העבודה הרבה שעוד מחכה לנו , עבודה שיש לנו לעשות בתוכנו.

(פורסם בפייסבוק של שלי יחימוביץ)

תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
סוף סוף פוליטקאית שמדברת לענין
כמה נכון17.02.16
39
שלי לשלטון
לזר17.02.16
38
כול מילה היא אמת צרופה מי שעומד בעת צרה עקבל את שכרו משולם מאת הקב״ה
האמת הצרופה 17.02.16

הצגת כל התגובות

37
אבל מכאן לראשות הממשלה עוד ארוכה הדרך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דבורה17.02.16
36
"חרדים, הם בני אדם" ?! - ואני דווקא חשבתי כי הם בני עליון !
דודו17.02.16
35
שלי,איך זה שלא חזרת בתשובה?את מידי חכמה,אנושית וישרה בשביל להשאר מחוץ לגלימה של בורא עולם.
א.אבישג16.02.16
34
אני מאלה שכבר בשנת 2013 כשהתמודדת מול נתניהו אמרתי שאם הקול שלי כחרדי יכריע אם את תהיי ראשת ממשלה לבין נתניהו - הייתי בוחר בך!! חד משמעית ללא שום ספק! את אשת ציבור למופת הגונה וישרה סובלנית וסבלנית ואין לי ספק שמדינת ישראל כולה תצא נשכרת אם את תעמדי בראשה.
יחיאל16.02.16
אכן פעם אחר פעם שלי מוכיחה את עצמה כקודם כל ולפני הכל היא בן אדם ירבו כמותה
ישראל17.02.16
33
סוף סוף משהו או מישהו מחמם לך את הלב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק אזוט19.02.16
32
תדעי דבר אחד וחשוב עם ישראל ובתוכו מדינת ישראל קיימים ומתקיימים אך ורק בזכות התורה הקדושה לומדייה והמחזיקים בה, אם תצעדי לכוון של הגנה ועזרה וסיוע לעולם הזה את תגיעי לגדולות.. את תכבשי את כס ראש הממשלה..!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Yossi 17.02.16
31
על עקרונות הקשבה לאחר והבנה שיש דברים שלא אוכל להבין כל אלה מבדילים בין מנהיגה אמתית ואחראית לבין מי שחושב שהוא ראוי לתואר הזה חזקי ואמצי !!!!
מגידו16.02.16
30
השקפת עולמה היא תמיד לצד החלש ולא משנה מאיזה צד פוליטי,עדיפה מהרבה פוליטיקאים חרדים.
יוסי 18.02.16
29
הסתכלו ימינה ושמאלה בחינוך המקולקל של בתי הספר החילונים ששמה מלעיטים ומסלפים בשקר מוחלט את התלמידים שאח"כ נתקלים בחרדים ישר מתגוננים כאילו משהו רע יקרה תתחילו מהשרש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר17.02.16
28
כאלו מילים!!! פשוט התרשמתי מהאישיות שלך!!! סוף סוף משהו כותב את הדברים, ללא שום פניות, ממש דברים היוצאים מן הלב!!!
לא הכרתי!17.02.16
שלי מאז ומעולם היתה כזאת לא הכרת: מכיוון ש"התשקורת" החרדית עושה יד אחת עם העסקנים החרדים לצייר את כולם כמו שטן ולא היא
מנחם17.02.16
27
כל הכבוד
ישראל 17.02.16
26
כולם לבושים שחור ,מסריחים בקייץ,לא עושים צבא וסוחטים אותנו,,,,שנים של הסתה ודלגיטמציה לא יגמרו ביום אחד....וכמובן שלי הרגישה חברתית היחידה שמגיבה!
אמיר16.02.16
25
תודה רבה של (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי חושב16.02.16
24
שלי, לעולם לא נשכח לך את סרובך להצטרף כשרת אוצר לממשלת נתניהו השלישית ובכך גרמת באופן ישיר להדרתם של החרדים מאותה קואליציה ,לכניסת יאיר לפיד ומפלגתו לממשלה ולהטלת גזירות נוראיות עלי ועל אחי החרדים!!!
יוסי18.02.16
23
יש דברים שטוב שנאמרו גם אם הכוונה היתה פוליטית, גם אם זה לא היה רק להראות ש"אנחנו אנשים." אך כאן ניכרים דברי אמת, שנאמרו באמת מהלב. תודה, שלי יחימוביץ. והיא כ"כ צודקת, ה"תיקון" הוא הרבה יותר גרוע מהמודעה המקורית. "הקהל הזה" של "אותם אלו שנספו" ביומונים "שהציבור הזה" חשוף אליהם. אפילו לא מזכירים פעם
חסיד שפוי17.02.16
22
היא בעד דיקטטורה שיפוטית. והיא עצמה אכזרית מוצצת דם וצבועה למה לתת לאכזרית והצבועה הזאת טור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמשון17.02.16
חסום פיך בתבן וקש חביבי,כי ימינך פשוטה לקבל שבים,אדם צבוע שבצבועים לא יוכל לכתוב דבר כזה,כי דברים היוצאים מן הלב משפיעים,אדם ליצן ושחקן ירגישו בו הכל,אז תירגע ומהר אבל
שששששש17.02.16
21
כל מילה בסלע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
jack from Brooklyn 16.02.16
20
איפה יש עוד פוליטיקאים כמוה? איזה יושרה ? איזה בן אדם? אישה מדהימה! !
מ16.02.16
19
שתעמוד בשער כשיש אלימות מילולית נגד חרדים בתוכניות הבידור, ולגנות שיח של פוליטיקאים שרוצים להתנכל לנו על כל צעד ושעל. שם אני מצפה לתגובתה. נורא קל להאשים ארגון גדול כאגד שגם ככה מואשם כל שני וחמישי על זלזול בכלל הציבור בישראל. ושיש הסכמה קולקטיבית שהוא עושק את הציבור ומזלזל בנוסעים. שלי , אם את רו
צילי19.02.16
18
שניסוח המודעה פחות מטריד ממה שקרה בפועל . האמת היא שאף אחד לא באמת חושב שאגד דואגת ומצטערת. מקסימום מצטערת על השם שלה ותו לא. מה שכן אגד מזלזלת בחיי אדם , אגד הייתה מודעת לבעייתיות של הנהג ולמרות זאת המשיכה להעסיק אותו, אגד מזלזלת בנו כקבוצה נאמנה שמשתמשת בקביעות בשרותיה. כשהיא דוחפת אוטובוסים עד
מימי17.02.16
17
אמא שלי ממש אוהבת אותך. היא תמיד אומרת שאם היתן באותה הדעה אז הייתה מצביעה רק לך ... בחיאאאאתתת שלי... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיטב17.02.16
16
אז מה אם לא כתבו את השמות שלהם זה לא אומר כלום! סתם לחפש בקטנות...לא מתאים בכלל, כל האורך של המודעה עם השמות, זה כבר הופך לכתבה לא מודעה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא מבינה18.02.16
15
כל הכבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסי16.02.16
14
הממשלה.
רותי.17.02.16
13
האטימות של אגד ממשיכה להרקיע שחקים.ואפילו אין להם את הכבוד העצמי לומר סליחה טעינו.או שמא בעצם רצה אגד לחסוך כסף בהועה קצרה ותמציתית...אגד -יש ריבון עולם בשמים !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עופר ירימי16.02.16
12
אני עוד זוכר את השלי מהרדיו שלא הייתה כל כל נחמדה בתור שדרת בהקול דיבורים. כמה רעל היא שפכה אז על פרשת דרעי איך היא דברה נגד חרדים. ב״ה היום היא כבר צריכה לפייס את הבוסים השמאליניים והיא התבגרה. מקוה ששלי הזאת תשארה עכשיו כזאתי לתמיד.
ישראל16.02.16
11
ישר כח הפעם לשלי יחימוביץ׳. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף הצדיק16.02.16
10
הבדל דק אך חזק ועמוק קיים בין נהג אשר הינו מובל על ידי כללים ואמצעים כאלו או אחרים אך בשבתו צמוד ובוחן או שמא לא... למול האמצעים המנהגים והמכתיבים את דרכו תחושתו בי הוא המנהיג.. למול המנהיג האמיתי אשר מתווה דרך למול כל המונהג ולמול כל המוסכם הקיים..הוא הוא המנהיג האמיתי.. וכזו היא שלי.. לוואי ותגיע
דויד17.02.16
9
לא שונאת, לא מכפישה אלא מעריכה את הציבור שעומד מולה אשריךךךך ה' ישלם שכרך זה עצוב מאד איך שאגד המנוולים רואים את הציבור החרדי אין להם טיפת כבוד גועלל נפש אמיתי
renigo16.02.16
8
מאז ומתמיד ראינו בך, חברותי ואני, חרדיות יש לציין, בן אדם , קודם כל בן אדם, ורק אח"כ פוליטיקאית, שלי- לראשות הממשלה.
מלי16.02.16
7
כי זו היא מדינת גויים - אשר רק מדברים עברית וקוראים לעצמם "יהודים" !
שמעון16.02.16
לא מדעת שאין לך או שמעולם לא היתה לך כתבתה את מה שכתבתה בפולניה או במרוקו ברוסיה או בתימן הי'ה יותר טוב ? !
שמעריל17.02.16
ועוד איך שבחו"ל היה יותר טוב ואת זה יעידו אבות אבותיך אם אי פעם שאלת אותם,וכמובן שבעיקר מבחינה רוחנית,טיפש שכמותך יצאת דביל מדרגה ראשונה
יהוה17.02.16
6
אנשים בעלי ערך , שהם משכמם ומעלה לא צרכים שאף אחד יעריך אותם לקדוש ברוך הוא הם חשובים . ההסטוריה כבר הוכיחה שהחילוני הריק , יתבזה הרבה ועוד ינשק לשומרי התורה כדי להיות בחברתם . כל הנאומים של יפי הנפש מיותרים.
ממוש 16.02.16
5
אם היא לא היתה אומר את זה הינו מבנים אחרת ממש תודה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף16.02.16
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה16.02.16
והחרדים הם גם בני אדם, איך נדע? נצבוט אותם... ונצבוט אותם... ונצבוט אותם כי ידועה שנאת העם הארץ... אל תתלהבו מעודף אהבתה לחרדים, כנראה חותרת לאיזה תואר...
חמורוביץ17.02.16
מוכר מתוך המחזה האנטישמי הסוחר מוונציה: "...ואין ליהודי עיניים? אין ליהודי ידיים, איברים, צורה, חושים, מאוויים, רגשות? ... אם תדקרו אותנו – לא נזוב דם? אם תדגדגו אותנו – לא נצחק? אם תרעילו אותנו – לא נמות?" אמיץ מאד מצידה של שלי, לומר שיש כאן בארץ אנטישמיות חשוכה.
קצת תרבות?18.02.16
3
החכי"ת היחידה עם ערכים בכנסת הזו.
א16.02.16
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהונתן16.02.16
1
חזקי ואמצי (נ באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני16.02.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24