כיכר השבת

תקדים היסטורי

בית הדין שלח מיליונר חרדי לכלא: עומד מאחורי בנו סרבן הגט

לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל: בית דין שלח אב של סרבן גט למאסר בפועל מאחר ונקבע כי עודד את בנו לא לגרש את אשתו. האב - מיליונר חרדי מוכר שהגיע לביקור בישראל (חדשות,חרדים)

84
ישי כהן | כיכר השבת | ד' באדר ב' | 14.03.16
הנגיד שנשלח למאסר
הנגיד שנשלח למאסר (צילום: מתוך Ynet)

תקדים היסטורי: מיליונר חרדי וידוע בציבור החרדי שתורם רבות למוסדות החינוך, נשלח לשלושים ימי מאסר בפועל על ידי בית הדין הרבני בתל אביב, זאת לאחר שנקבע כי הוא עומד מאחורי סרבנות הגט של בנו במשך למעלה מעשור. מדובר בפעם הראשונה בתולדות המדינה שבית הדין מטיל מאסר על אביו של סרבן גט.

אב בית הדין הרבני האזורי בתל אביב, הגאון הרב שלמה שטסמן ציין כי "פרשת עיגונה המתמשך והאכזרי של התובעת היא אחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר שאיתן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים". מי שמייצג את הנדיב החרדי הוא עו"ד אליעד שרגא, מהתנועה לאיכות השלטון.

תחילתו של הסיפור לפני 19 שנה, כאשר בני זוג חרדים נישאו, התגוררו בארצות הברית ומאז נולדו להם שני ילדים. לפני כעשר שנים הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל ובמהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי קשה. לאחר טיפול היא נשארה נכה ומוגבלת.

לאחר האירוע המוחי החליט בעלה לנטוש אותה יחד עם ילדיו וחזר לארה"ב, מאז נשארה האישה עגונה ללא גט. בית הדין הרבני בת"א חייב את הבעל לגרש את אישתו אך זה בחר להתעלם מהחלטת בית הדין.

בבית הדין ובאגף העגונות ניסו לבדוק מדוע הבעל מסרב לגרש את אישתו הנכה, והגיעו למסקנה כי אביו של סרבן הגט, שכאמור מדובר באיש עסקים ידוע במגזר החרדי - יחד עם אשתו - הם העומדים מאחורי העיגון.

כאשר הגיעו הורי הבעל המעגן לביקור בישראל, זימן אותם בית הדין הרבני למתן עדות ואף הוציא כנגדם צו עיכוב יציאה מהארץ עד למיצוי העדות. בבית הדין מספרים כי "בשלב זה הפעילו ההורים לחצים כבדים באמצעות רבנים ואישי ציבור ששלחו אל בית הדין, תוך ניסיון לשבש הליכי משפט".

אמש (ראשון) פרסם בית הדין הרבני בתל אביב את החלטתו. בפסק דין המשתרע על 45 עמודים – המסבירים ומנמקים את התשתית העובדתית, ההלכתית והמשפטית להחלטה – נקבע כי אביו של הבעל "הוא העומד באופן מרכזי ואקטיבי מאחורי עיגון כלתו על ידי סרבנות בנו. ברצותו יאריך את עיגונה ואם ירצה יקצרה – ועל כן יש להטיל עליו סנקציה ראויה והולמת". לכן "על הנתבע (אבי הבעל) אנו מטילים ומצווים מכוח סעיף 7 לחוק בתי הדין וסעיף 6 לפקודת בזיון בית המשפט – מאסר למשך 30 יום".

"אנו מעכבים החלטת מאסר זו למשך עשרה ימים מהיום כדי לאפשר לנתבע, אם יהיה מעוניין בכך, לערער לבית הדין הרבני הגדול על החלטה זו". על ההחלטה חתומים אב בית הדין הרב שלמה שטסמן והדיינים הרב אייל יוסף והרב עידו שחר. בתוך כך, במהלך נדיר חייב בית הדין את עו"ד אליעד שרגא, שייצג את הורי הבעל המעגן, בהוצאות משפט אישיות לטובת אוצר המדינה.

בית הדין ביקר בחריפות את "ההתפרצויות הבוטות, המבזות והחוזרות ונשנות" של ב"כ הנתבעים, עו"ד אליעד שרגא, כלפי בית הדין. בית הדין התרה בעו"ד שרגא כמה פעמים, והבהיר לו כי את כל טיעוניו וטענותיו יוכל לומר בפני בתי הדין, ובית הדין ישמע את דבריו 'בלב פתוח ובנפש חפצה', אך לא בדרך בלתי מכובדת, מבזה ותוך הטלת דופי בבית הדין".

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי אמר כי "החלטת בית הדין – כמו החלטות אחרות מן התקופה האחרונה – מבטאת את המחויבות העמוקה והחד-משמעית של בתי הדין הרבניים לסייע לעגונות ולמנוע סרבנות גט. משעה שניתן פסק-דין יש לקיימו ככתבו וכלשונו.

"בית הדין עשה שימוש ראוי בכלים ההלכתיים והמשפטיים העומדים לרשותו כדי לחשוף את הסיוע שנותנים הורי הבעל לסרבן הגט – בניגוד לדין – ובהתאם לכך נקט פעולות מתאימות נגד הסייענים. זהו מסר חשוב לכל העשוקים: אל תרימו ידיים! בית הדין אינו מסיים את מלאכתו בחתימה על פסק דין; בית הדין פועל ללא לאות, בכפוף לדין, ליישם את פסק הדין ולמצוא פתרון אמיתי לסרבנות הגט".

מנכלית ארגון מבוי סתום עו"ד בתיה כהנא דרור הגיבה: "מדובר בצעד תקדימי וחשוב של שימוש בכלים העומדים לרשות הדיינים על מנת שיוכלו למגר את התופעה הנפשעת של סחטנות ושימוש ציני בגט. גם מצד בני משפחתו של הסרבן. אני מצפה כי פסק הדין יהווה מסר חד משמעי לחוסר הסובלנות של מערכת המשפט לתופעת סרבנות הגט".

"אני מאמינה כי עשיית שימוש נרחב בכלים העומדים לרשות הדיינים עשוי למגר את התופעה. צריך לזכור שגם אם מדובר בהורים המסייעים לדבר עברה הרי מדובר באנשים שמתאכזרים לחלשים וכל השיח של זכויות אדם ואזרח לא חל במקרה הזה".

תוכן שאסור לפספס
84 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
עם התנהגות כזו מגיע לו מאסר עולם מרושע !!!!!!!!!!! מה הוא חושב ? עם כסף אפשר לעשות הכל ?????? העולם הפקר ?????????
איינער15.03.16
43
היא אנטי דתית
אודי15.03.16
42
אישה שמתגרשת בכוח היא אישה מגונה ולא עגונה, כל הנשים שהתגרשו ברבנות בדרכי הכוח הם יכולים להינשא לגוי ילדיהם ממילא יהיו ממזרים,
נשים15.03.16
יש לה סיבה לכך. היא לא אמורה להמשיך לסבול עד שהבעל יואיל בטובו לגרשה. נשמע שגם אתה מעגן את אשתך..
תתקדם!15.03.16

הצגת כל התגובות

41
בדרך התנכלות לנגידים אז הגט יהיה שווה משהוא אם הגט שלא מרצון אינו שווה כלום וכל הנשים שגורשו בכוח הרבנות ילדיהם יהיו ממזרים, אני מאמין שהקונסוליה האמריקאית תפעל עבור כמו שפעלו בארצות נגד אלו שהוציאו גיטין בכוח הרבנות בישראל הם רפורמים במסכה של חרדים את כל הצרות הם מביאים על עם ישראל יהודים רבים לא
רוצה אני 15.03.16
מופיע כבר בראשונים מקרה דומה שאבא של אברך הניע בנו מלתת גט וב"ד בעיר אחרת באשכנז שידם היתה תקיפה וגרמה למאסר האב ולא קיבלו את הטענה שזה גט מעושה !הסרת מפריע מתהליך הגט אינה כפיה היות ולא התנו עם הבעל שום דבר
אברהם20.03.16
40
אנשים כאלו הם גרמנים, רוע ומושחתות מטונפת. מנוול כזה צריך לייסר עד שיאמר רוצה אני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נוי דביר14.03.16
39
למספר 13 להיות מזרוחניק זה רע בעיניך ולעגן אישה זה טוב?
אנונימי15.03.16
38
הרב שטסמן שליט"א תלמידו של הרב חיים שאנן זצ"ל. כשם שהרב שאנן לא פחד מאף אדם וכל זאת שבת ישראל לא תשאר עגונה, כך יבלח"ט הרב שטסמן מנהל דיונים ביד רמה וללא מורא מציל נשים מעגינות. עוד יאמר, גם הרב דומב שליט"א בשבתו בבית הדין נלחם כאריה למען בנות ישראל שלא תשארנה עגונות. חבל שישנם דיינים שפוחדים מהממסד
יוחנן ראובני15.03.16
37
אם לא יתן גט ישלחו אותו לתוך צינוק!
שיזהר לו17.03.16
36
לעניין אי פרסום שמו או תמונתו כדי לגרום לו להתבזות(וזה דבר מבורך) לכל המתנגדים, מעניין אותי לדעת אם חלילה זה היה אצלכם בבית? הייתם עושים הכל כדי שבתכם תקבל את הגט המיוחל. אז בבקשה, מספיק להסתתר אחרי הצהרות "דמוקרטיות" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוחנן חי ראובני15.03.16
35
מי שמרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים כנראה לא חוויתם דבר כזה על בשרכם אז עדיף שתשתקו ואלוקים לא יראה לכם מה זה ובטח לא צריך את הכסף הטמא שלו ומי שדואג למוסדות החינוך החרדים ומתעלם מסבל של אנשים הוא אגואיסט ברמות גועל מוגזם? שהעשיר יגיד תודה שלא קבל מכות רצח וידפק לו המח כי זה מה שאני הייתי עושה
נ15.03.16
34
מה יעזור שהבעל יתן לאישה גט היא לא יכולה להמשיך מימלא סתם רוח של בית הדין
ליצן14.03.16
33
יהיו עגונות, ומושחטים מעגנים אשה סתם, שירקבו בכלא
ריאלי16.03.16
32
כל מה שה' עושה זה טוב גם אם לא נראה
נשים15.03.16
31
למה להוסיף צער לשכינה , הגלות היא לא מספיק קשה שאנחנו צריכים להוסיף עוד ועוד, דיייי דייי עם הסיפורי זוועה האלה , אני פשוט בהלם, אנשים ללא הכרת הטוב בכלל , יהי רצון שנזכה להכיר טוב לכל אחד תמיד , לעולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם 14.03.16
30
אתמול הוא חיתן את בנו ומתחת לחופה הוא שר אהבה ואחוה ש ל ו ם ו ר ע ו ת אכן "מטפל זוגי "
ר17.03.16
29
חברותיי היקרות,לאט לכן בהתמוגגות על פסק דין אומלל זה!כן הוא אומלל !לא ייתכן להכניס אדם לכלא משום שבית הדין סבור שהסית את בנו לעגן את האישה,האם אנו רוצות במציאות של שלילת חופש הדעה ?(גם היא אומללה)!!!מה עוד ,שאין זו הפעם הראשונה שהדיין הנ"ל פוסק פסיקות שכל כולן "לשרת" את "טובת האישה" ואינו בוחל בנימו
אביגילגור15.03.16
28
קרייריסט חסר-בושה.
דוד15.03.16
27
האיש הזה יפסיק לתרום פה למוסדות חרדים. וכנראה שזה הרבה מאוד כסף. מעניין למה לא מפרסמים את שמו?
חרדי14.03.16
בסד. אני במקומך לא מציין " חרדי" .אלא: " בור ועם הארץ". אז מה אם הוא תורם. אז בגלל זה נעוות דין תורה. טיפש. אשריי בית הדין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליעזר14.03.16
ושום כסף לא ישנה את המציאות הזו... אני הייתי רוצה לדעת מי האיש הזה כדי לברוח מכל מה שקשור לכסף שלו...
ל"חרדי"14.03.16
תתבייש לך האישה עגונה 10 שנים . 10 שנים לקחו לה מהחיים. ובגלל שהוא תורם לישיבות אתה מחפה עליו??? אני רוצה לראות אותך יושב 10 שנים בבית הסוהר ומחפה על מישהו שגרם לך לשבת בכלא... אנשים כאלה צריך לשלוח אותם על כל יום שהם גרמו לבן שלהם לא לתת את הגט יום בכלא. שיישבו בכלא לא 30 יום אלא 10 שנים. (נשלח
נוכל15.03.16
של מחלקה ראשונה למיליונרים התורמים למוסדות התורה???
רפאל15.03.16
אם הוא מתנהג כך
יהודי כואב15.03.16
26
הסיפור מוטה לצד אחד, 1, האשה עזבה קודם ורק אח"כ קיבלה את האירוע מוחי. 2, בעלה מוכן לתת גט, בתנאי שיוכל לראות את הילדים, והיא לא נותנת לראות כלל. 3, האבא אמנם היה הנושא ונותן, כי הוא היה בארץ אבל הוא לא יכול לכפות על בנו לתת גט. 4, מתחילה הראב"ד התנהג מולם בצורה לא הוגנת והשפיל אותם. 5, לכל סיפור 2 צ
מיכאל18.03.16
25
במסכת גיטין.!!!!!
אכן כך16.03.16
24
שלא יתרום שקל ולא רוצים תרומות מאדם כזה רק מידו של ה׳ יתברך!! שילך הוא והתרומות שלו לשבת 30 יום בכלא - איפה שהוא צריך להיות! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי15.03.16
23
צריך לחשוף את זהותו ולפרסם את תמונתו. למען יידע הציבור ויזהר מלהיכנס ל-ד' אמותיו.
צבי15.03.16
22
לא תגורו מפני איש יישר כוח!
אבי15.03.16
21
בראשות אב"ד מיזרוחניק !!!
חיים ציליאק14.03.16
הוא חרדי היום ורודף סרבני גט. בקיצור, יש לו גן עדן
Darth Mohl15.03.16
ואם אב"ד מזרוחניק - אזי מותר למנוול לעגן את כלתו? ואם היה מדובר בבת שלך (חו"ש) - גם הית צועק "מזרוחניק"? לידיעתך - מדובר בדיין בן למשפחה דתית שהפך לחרדי בהשפעתו של הגר"ע ולמד בישיבת בריסק. אשריו ואשרי יולדתו שזכה לקיים "לא תגורו מפני איש". דיינים כאלה מרימים את קרנה של תורה.
גרשון המזרוחניק15.03.16
יראת שמים יש לאותו אדם שמחזיק את עצמו חרדי הרי מדובר ברשע מרושע שאין לו מחילה וכל יום ויום וכל שניה עובר עברה בפרסיה כל הכבוד לדיינים שלא פוחדים מרשע כזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף 14.03.16
בגחל זה שהוא מזרוחניק יש לו אומץ לשלוח לכלא ולא להתחשב בעסקנים שניסנו למנוע כניסה לכלא של התורם הדגול שמעלל אישה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד רמת גן15.03.16
האב"ד הרב שטסמן למד בבריסק. הוא עושה בדיוק מה שצריך לעשות לרשעים הללו. מי שצריך להתבייש הם דווקא הרבנים שבגלל כספו מנסים להפעיל לחץ על בית הדין. הרב שטסמן חזק ואמץ.
"המאמין"14.03.16
שוחד מי שפנה לאב״ד הוא לא מיזרוחניק הוא ״משלנו״ואבד מיד פנה למשטרה תתעדכן זה מאוד מעניין ותחכה להתפתחות גם בנושא הזה ותופתע....
יוסי15.03.16
למה אתה חושב כך? מפני שבי״ד של חרדים היה נכנע ללחץ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל14.03.16
20
למה לא מפרסמים את שמו של הנבל הזה?
שלום14.03.16
19
אולי נדיבים יעזרו לך לשלם את הכתובה?????????????
מיכי17.03.16
זה לא קשור בכלל!!!!!!!! האשה צריכה גט כדי להיתחתן עם בעל אחר!
תתחיל להבין17.03.16
18
משפחה מוכרת שכל מי ששומע את שם המשפחה פוער פה הסיפור החל לפני שנה הם הבריחו את בנם לחו"ל כאשר התגלה מה שהתגלה ישנם 2 ילדים קטנים סיפור כואב במיוחד אז בקרוב אצלך מ.א. שעליך אומרים "מטפל זוגי לשלום בית" עד מתי תאמלל את כלתך ונכדיך הרי תמיד הללתם ושבחתם את כלתך נתראה בכלא
t16.03.16
17
שעו"ד שרגא, המציג פני לוחם דגול למען הצדק על גבם של כל מי שנקרה בדרכו, הועמד על מקומו והובהרו לו גבולות הכח המופרז שנטל לעצמו. זה לכשעצמו רווח נקי להעמיד את האמת מול פרצופו ולפרסמה, כפי שהוא עושה לאחרים בהנאה מרובה.
אריה15.03.16
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זהר15.03.16
15
רעיון יצירתי, מקורי ומפתיע. המיליונר לא יודע מאיפה הכפה הזאת באה לו. שיבוש מהלכי משפט? עד איפה האכזריות של הממון מגיעה? אם הוא לא יתרום - זה לא שיקול. אדרבה גם אם יתרום אסור לקחת מידיו מהמזוהמות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הנרי14.03.16
14
הגביר לא זקוק לכסף של הכלה, היא וויתרה על זכויותיה. הם רוצים את הילדים והיא לא מסכימה. האב הוא רודן, פיתח יחסי תלות של בנו בו, התערב בחיייהם, והוא רוצה להרגיש בעל כוח, ולכן הוא לא משחרר את כלתו. שלחו אותו למאסר על בסיס זלזול בבית דין כי הוא התנהג כמו גביר חצוף מול הדיינים... לדעתי פרסום שמו יוביל לק
מישהי19.03.16
13
שמסתדרים איך שהוא...להצדיע לבית הדין
שמעון15.03.16
12
אב בית הדין, עו"ד, הרב הגאון שלמה שטסמן, לא ירא מאיש, אמיץ, יצירתי, פורץ דרך, מלח הארץ, כל הכבוד! הוא עוד יישב יום אחד עם הרכב השופטים בביהמ"ש העליון... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרדכי ועקנין15.03.16
11
בעקרון אני לא שופטת אף אחד מהצדדים אבל אני חושבת שזה קצת רשעות לא לתת גט כי האישה שקרה לה את האירוע מוחי לא מספיק שהיה לה אירוע מוחי עכשיו היא גם לא יכולה להתחתן שוב עם היא רוצה כי הוא לא נותן לה גט וחוץ מזה למה אביו היה צריך להתערב שהבן יעשה את ההחלטות שלו לבד.....
.......14.03.16
10
גם ארוע מוחי גם נטשו אותה וגם לא רוצים לתת לה גט! ומי מייצג אותם? הג'ינג'י האוהב כסף. העיקר מדבר על איכות שלטון. (לא שלשלטון חסר משהו) מושחתים כולם.
משה04.05.16
9
שלא יתרום ושלא יתנהג כבהמה לכלתו למה לא מפרסמים את שמו ותמונתו?
משה כץ15.03.16
8
איזה סיבות יש לו להשאיר את אשתו הלא בריאה כבולה אליו? אין הוא רוצה להתחיל שלב חדש? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רונן15.03.16
7
מי שמסייע לעיגונה של אשה, בוודאי שהאשה היא כלתו, ראוי לכל עונש. איש בזוי ועלוב. כסף לא רוכש כפרה. רק בנצרות רוכשים כפרה בכסף.
יהודי14.03.16
6
מוגזם ביותר
ז14.03.16
5
"כופין עד שיאמר רוצה אני" זה רק כשיש חיוב לגרשה כגון שהיא אסורה עליו או במוכה שחין וכדומה. הרב אלישיב סבר שאפילו צו יציאה נחשב כגט מעושה, מי שמכיר יודע שהרבה מהגיטין ברבנות מעושים והם מרבים ממזרים בישראל. צריך לדעת שבכל סיפור יש צד שני, ולכל "סרבני הגיטין" יש סיבה לסרבנותם והרבה פעמים סיבתם מוצדק
משה18.03.16
4
כל הכבוד לבית הדין-ובמיוחד למחלקת העגונות שפועלים ללא הפסקה להציל את העגונות.בצורה חכמה ומקורית.... בהרבה מקרים סרבני הגט הם ההורים הטפשים שחושבים שהם חכמים,מבריחים את הבעל לחו"ל דואגים שח"ו היא לא תקבל גט.ומצהירים ששם בחו"ל הוא יוכל להתחתן גם בלי גט.
ח.מ 15.03.16
3
מה הסיבה שהם מוכנים לסבול כל כך הרבה העיקר לא לתת גט? זה לא מובן
ע14.03.16
2
אפילו אם הוא עשיר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Brooklyn 14.03.16
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחת14.03.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24