כיכר השבת

דואגים לשכבות העבות

חשיפה: שיטת השיווק של משרד השיכון בבית שמש מייקרת בכ - 100,000 ₪

השיטה בה בחר משרד השיכון לשווק את מכרזי ה´מחיר למשתכן´ ברמת בית שמש ג´, מייקרת בכ-100,000 ₪ את דירות ה-3 חדרים לזכאים - חסרי דיור. העסקנים כועסים, אבל במשרד השיכון לא מצאו זמן להגיב. כל הפרטים (חרדים)

17
חנוך לס | כיכר השבת | כ"ו בחשוון | 13.11.09
שטח הבניה המיועד
שטח הבניה המיועד (כיכר השבת)

האם משרד השיכון מעוניין באמת לסייע לזכאים – חסרי הדיור לפתור את מצוקתם, או שתחת מסווה ה'מחיר למשתכן', הוא מעדיף לייקר את הדירות הקטנות, אלו המיועדות לאותם חסרי דיור, לטובת הוזלת מחירי הדירות הגדולות – אלו המיועדות למשפרי הדיור, ואף חמור מכך: להמוני משקיעים...

הנתונים הבאים – מדברים בעד עצמם. קראו גם אתם את העובדות, ותחליטו לבד.

שיטות המכרזים

מבין כ-2100 יח"ד שהוציא משרד השיכון ברמת בית שמש ג', שווקו כ-1350 יח"ד בשיטת 'מכרזי מחיר לקרקע'. היינו, הזוכים במקרים הללו, הינם אלו המציעים את המחיר הגבוה ביותר למ"ר קרקע. בשיטה זו רשאים להתמודד קבלנים ועמותות.

משמעות שיטה זו הינה ברורה: הקבלנים מתחרים במכרז על "מי משלם יותר למדינה". זה שהוציא הכי הרבה כסף מכיסו – יזכה לבסוף בקרקע. העלות למותר לציין, נופלת על הצרכן הסופי, הוא זה שמשלם בסוף את מחיר התחרות כלפי מעלה. ובכך לא די, הוא גם משלם את המחיר למשרד השיכון, וגם מותיר בנוסף, רווח נאה בכיסו של הקבלן.

העמותות – קבוצות הרכישה המתמודדות, מיועדות לחסוך את אחוזי הקבלן (רווח יזמי), ובכך להוזיל את מחיר הדירות באופן יחסי. את מחיר הקרקע המאמיר במכרז, ישלמו הרוכשים בכל מקרה.

שיטה מכרזים נוספת, נקראת "מחיר למשתכן'. בשיטה זו שווקו יתר ה-750 יח"ד. איך נקבע הזוכה בשיטת ה'מחיר למשתכן'? הנה הסבר משרד השיכון: "היזמים הניגשים למכרז מציעים את המחיר הסופי שבו ימכרו את הדירות למשתכנים. המתחמים יימסרו ליזמים המציעים את המחיר הנמוך ביותר למ"ר, בכפוף לתנאי המכרז".

ב'מחיר למשתכן' מחויבים הקבלנים לבנות לפחות 50% מהדירות בפרויקט כ'דירות קטנות' בגודל 80 – 87 מ"ר. הדירות הקטנות הללו, ישווקו אך ורק ל'זכאי משרד הבינוי והשיכון' – היינו, חסרי דירה. ואילו הגדולות ישווקו לשוק החופשי.
שיטת המסלולים

אך גם בשיטה זו, ישנם שני מסלולי מכרז, הנה שוב הסבר משרד השיכון אודות המסלולים הללו:
"מסלול מחיר למשתכן מורכב ממסלול עיקרי וממסלול לדירות קטנות:

המסלול העיקרי: במסלול זה מחיר הזכייה למ"ר הוא אחיד וחל על כל הדירות שישווקו על ידי היזם במתחם בכל הגדלים. הדירות הקטנות (עד 100 מ"ר) במסלול זה מיועדות לזכאי משרד הבינוי והשיכון, והדירות הגדולות יימכרו באותו מחיר למ"ר על ידי היזם בשוק החופשי.

מסלול דירות קטנות: במסלול זה מחיר הזכייה למ"ר חל על הדירות הקטנות בלבד (עד 100 מ"ר). דירות אלה מיועדות לזכאי משרד הבינוי והשיכון בלבד, שאר הדירות ישווקו על ידי היזם במחירי שוק".

ולמי שלא הבין את ההבדל, הנה פירוש הדברים. ב'מסלול העיקרי' זוכה הקבלן לפי מטר רבוע. השיטה אינה מבדילה בין הדירות הקטנות בנות השלושה חדרים, המיועדות באופן בלעדי לזכאים – חסרי דיור. בשיטה זו המחיר הנקוב לדירות הגדולות יהיה תואם למחיר המ"ר לזכאים.

השיטה הנוספת הינה שיטת 'מסלול הדירות הקטנות'. בשיטה זו זוכה הקבלן המציע את המחיר הנמוך ביותר לדירות הקטנות, ואילו הדירות הגדולות משווקות במחירי השוק. בכדי לזכות במסלול זה, מציעים הקבלנים מחירים נמוכים באופן משמעותי ביותר לדירות הקטנות, את צמצום הרווח הדרסטי בדירות הללו, מסכימים הקבלנים לספוג, עקב האפשרות הניתנת להם, לשווק את הדירות הגדולות במחירי השוק.

תוצאת שיטה זו, הינה הוזלה דרסטית של הדירות הקטנות, אלו המיועדות לזכאים – חסרי דיור. בעזרת שיטה זו מצליחים הללו, בד"כ זוגות צעירים, לרכוש את דירתם הראשונה, וכך בא לידי ביטוי הרעיון העומד מאחורי מכרז זה: עזרה לחסרי הדיור.

100,000 יותר יקר לזכאים

כמה יכול להיות ההבדל במחיר דירת 3 חדרים בין שתי השיטות? על פי הערכות היזמים עימם שוחחנו, מגיע ההבדל לכ-100,000 ₪(!) ואף יותר.

"במקום מחיר מוערך של כ-500,000 ₪ בו היינו יכולים למכור לזכאים דירת 3 חדרים ב'מסלול לדירות קטנות', יהיה המחיר כעת לדירת שלושה חדרים לפחות כ-600,000 ₪" אומר לנו אחד העוסקים בתחום, ומסביר: "הדירות הקטנות, אלו המיועדות לזכאים, מסבסדות בעצם את הוזלת הדירות הגדולות המיועדות לשוק הכללי, כדי שהם ימכרו במחירים הנמוכים ממחירי השוק".

בציבור החרדי, אין צורך לומר מהו הצורך הדחוף ביותר. על פי הערכות, חסרות כרגע לציבור החרדי כ-35,000 יח"ד. רובן עבור זוגות צעירים, אלו המתחתנים כל שנה באלפים, מתגוררים כרגע במחסנים ובחניות שהוסבו ליחידות דיור זעירות, ומחפשים לרכוש דירה במחיר בר השגה.

אלא שהבנת המציאות מחד, ומכרזי משרד השיכון מאידך. וכך, למרות פניות והסברים לבכירי המשרד, העדיף משרד השיכון לשווק את כל מכרזי 'המחיר למשתכן' אך ורק ב'מסלול העיקרי'.

התוצאה בשטח - פשוטה: ייקור משמעותי במחירי הדירות הקטנות, לטובת הוזלת מחירי הדירות הגדולות.

המשקיעים באים

והנה תיאור התוצאה בשטח, מפי אחד היזמים הגדולים בבית שמש: "באים אלי משקיעים בכמויות, הם קונים כמעט בניינים שלמים של הדירות הגדולות. העסקה הזו כדאית להם כי הגדולות נמכרות בזול יחסית... אני מסתכל על זה, וכואב לי הלב. אלמלא שיטה זו, המשווה בעצם את מחירי הדירות הקטנות והגדולות, הייתי יכול למכור לציבור מחוסר האמצעים, דירות 3 חדרים במחירים נמוכים באופן ניכר..."

האם רק 'משקיעים' קונים את הדירות הגדולות? האם בין הרוכשים אין משפחות מרובות ילדים המצליחות בדרך זו להשיג דירה מרווחת יותר? האם לרוכשים הללו לא מגיעה אפשרות לרכוש דירה מוזלת? הנה תשובת בן שיחנו: "יש כמובן גם כאלו. אבל חלק ניכר מרוכשי הדירות הגדולות, הינם רוכשים מבוססים בעלי אמצעים, או משקיעים. גם 'משפרי הדיור' כבודם במקומם מונח, אבל אלו בוודאי לא יכולים להיות עדיפים על אותם מחוסרי דירה בכלל... אלו שאין להם שום דירה ומתגוררים במחסנים ובחניות. אלו עדיפים ללא ספק על משפרי הדיור, מה עוד שחלק בלתי מבוטל של רוכשי הדירות הגדולות, הינם משקיעים או בעלי אמצעים".

מה שחשוב בכל זה, הינה העובדה כי עדיין לא מאוחר. בשלב הנוכחי יכול משרד השיכון לשנות את הגדרות המכרז, ולהעביר את מכרזי 'המחיר למשתכן' בבית שמש, ל'מסלול הדירות הקטנות'. הכל תלוי ברצונו הטוב, של משרד הבינוי והשיכון.

פנינו למשרד השיכון, לבקש את תגובתו, אולם עד למועד פרסומה של הכתבה, לא מצאו הללו זמן להגיב. לכשתגיע תגובת המשרד, אם תגיע, נשמח לפרסמה.

תוכן שאסור לפספס
17 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
ל-13 אם אפשר להוזיל את דירות השלשה חדרים בעוד מאה אלף שקל אז למה לא? האם לא מדובר בחיסכון אדיר למאות משפחות? מדוע משרד השיכון לא מנסה להבין את מה שהכתב הנכבד מעלה כאן בכתבה? למי זה בדיוק אמור להפריע? זה לא בא על חשבון משלם המיסים, המדינה לא מסבסדת כאן אגורה אלא זה משחק פנימי של הקבלן, הוא פשוט
בנינו הבנאי15.11.09
14
במקום להשקיע ביהדות אשרלא עושה פירות יש להשקיע ביהדות עושה פירות .כל שס ג מקבלים דבר במרמה .יש מאות אלפים שעש שירות צבאי עובדים ולומדים תורה במקום זאת שס ג מקבלים דירות דבקים בשחיתות ברמאות הסופם שלכם קרב .חים על דמם שליהודים לכם התורה סם מוות
אברהם יוסף13.11.09
13
המחיר ירקיע שחקים... זה לא כלכלי... כמה יצטרך אברך צעיר לקחת משכנתא 400 500 אלף? איך הוא יעמוד בזה.?
אייל גר במחסן 713.11.09

הצגת כל התגובות

12
בואו למצפה רמון העיירה יפה שקטה הדיור הכי זול בארץ מחירי הדיור להשכרה דירת 3 חדרים החל מ500 ש"ח לחודש דירת 4 חדרים החל מ800 ש"ח דירת קרקע 3 חדרים בית פרטי החל מ1000 ש"ח דירת 4 חדרים קרקע החל מ1500 ש"ח דירות למכירה 3 חדרים החל מ150 אלף ש"ח 4 חדרים החל מ200 אלף ש"ח קרקע 3 חדרים בית פרטי הח
מוטי16.11.09
11
נאמר כבר ו"המשכיל בעת ההיא יידום" דהיינו מי שקופץ הוגדר ע,י חז"ל ככסיל. ולגופו של עניין, קבלן לא יכול להרוויח יותר או פחות במכרז מחיר למשתכן, שכן הוא חייב לעמוד בהצעת המחיר שלו, וכל המשחק הוא איך לחלק את הלויות בין הדירות הקטנו דהיינו 3 - החדרים לבין ה- 4 ו-5 חדרים, כאשר מחלקים את המחיר לפי מטר ש
בנינו הבנאי13.11.09
10
מ"ר והווי אומר שבמקרה והוא כבר קנה דירה לא יוכל עכשיו להתרחב. וע"כ בא המכרז בשיטה זו מה שלא מוצא חן בעיני העסקנים שעכשיו הם לא יכולים להרוויח הון תועפות על הדירות הגדולות. יישר כוח למשרד השיכון ולעומדים בראשו ונקווה שיהו מספיק חזקים כדי לא להכנע לכל מיני כתבות ועסקנים דמגוגים.
שקרנים!!!13.11.09
9
אין אפשר להאמין לאף אחד כולם רואים כסף ורוצים לקחת אותו מהכיס שלנו
חסר בית13.11.09
8
באו לצפת שם יש גם קהילה חרדית וגם דירות במחיר סביר 3 חדרים בסביבות ה ש"ח מה רע בזה למה להרוג את ההורים די 250000
נתן 13.11.09
7
אם כך כתוה יבנה צריך להיות הרס גדול .ההרס בשער אם לא תחזירו בתשובה גדולה קודם כל שס ג המרמים את עצמם צאו לעבודה
שמעון בוזגלו13.11.09
6
ומוכרים אותם בזול לאותם זוגות צעירים (שכן אלו דירות ישנות ובד"כ עולות פחות) כך שבסוף כולם ירוויחו
גולש13.11.09
5
יצא לדרך הוא כבר לקראת סגירה (עד סוף החודש הלועזי כך ששיעורי בית בזמן לא יזיקו.... לא יכולתי להתאפק מלהתיחס למגיב 11. זה קליטה מאוחרת, במדינתנו הקטנטונת. כל החברות כל נותני שירות בפרט הגדולים רומסים את זכויות האזרחים. באמת הגיע הזמן לשנות את זה בכל אופן אם אטיאס יצליח לעמוד בחודשים הקרובים ...
שונא צבועים18.11.09
4
סיבסוד דירות קטנות יש גם במסלול העיקרי, מאחר שהקבלן חייב למכור דירות קטנות באותו מחיר למ"ר כמו לדירות גדולות, למרות שעולה יותר לבנות מ"ר של דירה קטנה. מדוע? כי יקר יותר לבנות מטבח , רחצה ושירותים מאשר חדר רגיל, ובדירות הקטנות החלק של המטבח , רחצה ושירותים מהדירה הוא יותר גדול. יהודה
יהודה ק13.11.09
3
א. אפשר בצורה חכמה הרבה יותר: לקבוע מחיר מקסימלי לדירה והזוכים במכרז הם אלו שייתנו הטבות ומפרט עשירים יותר. ההיגיון הוא פשוט: קבלנים משיגים חומרים בזול. כך יוכל להיווצר מצב שהשווי הריאלי של הדירה הוא יותר ממה ששולם עליה ובנוסף המחיר, שייקבע ע"י משרד השיכון, יהיה הוגן והגיוני. ב. תגובה ל-3: משפרי
לוליין נדלן13.11.09
2
המחירים של הדירות רק ימשיכו לעלות ולעלות!!! ולא יירדו לעולם זה המצב! תבינו,מה שמציעים בבית שמש ובעוד מקומות ספציפיים זה כלום! (!) לא יוריד את המחירים כי זה אפילו לא אחוז אחד! (1%!) ממה שצריכים באמת הציבור כולו לדירות! תשכילו ותבינו לאחריתם!
ירון13.11.09
1
כל הכבוד שאתם לא מפחדים להעלות את הנושא לדיון זה נושא כאוב לכולם והלוואי שזה יעזור
הולס13.11.09
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 12:00

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

הגאון שהחזיק בספרייה היהודית הגדולה ביותר

ישראל שפירא | 14.05.24

המסקנות, הזיכרונות והמבט קדימה

שנתיים לטבח הגרזנים הנורא באלעד: הגיבורים חוזרים אל רגעי האימה | פרויקט מיוחד

משה מנס | 14.05.24

מכתב נוקב לדרעי

זקן ראשי הישיבות: "כדרך עמלק הם מנסים לגייס בחורים"

חנני ברייטקופף | 14.05.24

נכדו הרב, מספר על דמותו

בנו של הצדיק הירושלמי וצדיק נסתר | מי היה רבי רפאל לוין?

חנני ברייטקופף | 14.05.24
ש

אלפי אנשים כבר מרוויחים

המנוי הזה שווה בממוצע 2,473 שקלים בחודש!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

"זה לא חג העצמאות"

מרן הגר"ע יוסף: "אסור להתכחש לנס שעשה לנו הקב"ה"

ישי כהן | 14.05.24

ראשי ישיבות ואדמו"רים זועמים

לקראת חוק הגיוס: לראשונה שוקלים יעדים ברורים ופיקוח על עולם הישיבות | חשיפה

חנני ברייטקופף | 13.05.24

כָּל קָהָל וְעֵדָה

התחליף למירון: המדינה תממן הדלקות ל"ג בעומר בכל הארץ

ישי כהן | 13.05.24

באולפן 'חדשות 12' | צפו

בין הגר"י אזרחי לדני קושמרו | ישי כהן על יום הזיכרון תשפ"ד

יאיר טוקר | 13.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

"חוויה נוראית, מזעזעת, מחרידה"

האחות השכולה נגד המפריעים לנאום גולדקנופף: "תתביישו"

ישי כהן | 13.05.24