כיכר השבת

פרסום ראשון

מחדל בפרשת "המשגיח": כתב האישום חשף את המתלוננות?

כתב האישום נגד "המשגיח" החשוד בהתעללות, מופץ במגזר החרדי על ידי גורמים שונים. אולם כלל - ככל הנראה בעקבות טעות הגהה - פרטים רגישים שעשויים לחשוף את המתלוננות בפרשה (חרדים)

63
חיים אבני | כיכר השבת | י"ד באייר | 22.05.16
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מחדל חמור: כתב האישום החמור והמזעזע שהוגש נגד "המשגיח" מישיבה ירושלמית ביום חמישי שעבר בגין עבירות חמורות שנמשכו לכאורה במשך שנים כלפי קרובות משפחתו, כלל בתוכו - ככל הנראה בעקבות טעות הגהה - גם מספר פרטים שעלולים באופן כזה או אחר לזהות את המתלוננות בפרשה. הפרטים המזהים אסורים לפרסום ו"כיכר השבת" נמנע מלפרסם אותם, אלא שחרדים שנחשפו לכתב האישום עשויים לזהות את המתלוננות בעקבות המחדל.

יצויין, כי כתב האישום החמור ביותר שמכיל פרטים מזעזעים וקשים לקריאה, "זכה" בימים האחרונים לתפוצה רחבה ביותר במגזר החרדי. עותקים שלו מחולקים בציבור הן בצורה דיגיטלית באמצעות האפליקציות השונות והן בצורה מודפסת. חלקים בציבור אף מפיצים אותו בכוונה תחילה, כך שהמחדל העלול לכוון אל זהותן של המתלוננות עלול לגרום להן נזק קשה. יובהר, כי עם הגשת כתב האישום הוצא צו איסור פרסום גורף על כל פרט שעלול לזהות את המתלוננות.

כתב האישום החמור הוגש בעקבות שיתוף פעולה מיוחד במהלכו הובטחו המתלוננות כי פרטיהן לא יחשפו בשום צורה. הפרקליטות והמשטרה התחייבו לפעול בהתאם לכך ובהתאם לחוק האוסר את חשיפת שמות המתלוננות. בעקבות מעמדו של "המשגיח" בציבור החרדי, עותק של כתב האישום החמור כאמור הופץ בעותקים רבים.

תגובת פרקליטות מחוז ירושלים: "בכתב האישום הושמטו הפרטים שעלולים להביא לזיהוי המתלוננות. בכל מקרה, יובהר כי החוק אוסר לפרסם כל פרט שיש בו כדי לזהות מתלוננת בעבירת מין, וכך גם לגבי קטינים אשר נפגעו מעבירות במשפחה. איסורים אלה חלים כמובן גם על עיתונאים".

"אכן לא הושמטה בכתב האישום אחת המילים המעידות על הקשר המשפחתי בין הנאשם לאחת המתלוננות. עם זאת, נציין שהפרקליטות ביקשה לאסור פרסום שמו של הנאשם ושמו אכן לא פורסם במסגרת ההודעה לתקשורת וגם לא בגירסה הפומבית של כתב האישום (גם לא בראשי תיבות)".

"יודגש כאמור כי בכל מקרה על כלי התקשורת לנהוג על פי החוק, לשמור על כבודן ופרטיותן של המתלוננות, ולפעול בהתאם לאיסורים שנקבעו בחוק וכן בהחלטת בית המשפט. אנו קוראים לכל הנוגעים בדבר ולכתבים המסקרים לנהוג באחריות ובזהירות מירבית".

כזכור, ביום חמישי הוגש כתב האישום שמייחס ל"משגיח" עבירות חמורות ביותר. על פי כתב האישום, מעשיו של הנאשם, שהינו דמות רוחנית מוכרת, החלו בהיותה של אחת המתלוננות כבת 6 ונמשכו במשך שנים ארוכות גם בבנות משפחה נוספות תוך שימוש במצגי מרמה ומניפולציות מסוגים שונים.

הנאשם טען באוזני הנפגעות, על פי כתב האישום, כי המעשים מותרים על פי ההלכה ואף מהווים מצווה, וכן הסביר כי בכך הוא מתקן תיקונים בנשמת הנפגעות. על פי כתב האישום ניצל המשגיח את סמכותו הרוחנית ואת מעמדו המכובד בקהילה לצד היותו תומך כלכלי במשפחה על מנת להעצים את התלות בו ובמעשיו החמורים.

בין היתר, מתאר כתב האישום כיצד באמצעות טיעונים הלכתיים שקריים, שכנע הנאשם את אחת הקורבנות בצדקת מעשיו, זאת לאחר שהתלוננה בפניו כי מעשיו נוגדים את ההלכה.

הנאשם הציג בפניה על גבי מחשב נייד ובגמרא אסמכתאות הלכתיות כביכול המתירות את המעשים. "הנאשם הסביר כי ביקוריו אינם מהווים עבירה של "ייחוד" שכן קיים היתר הלכתי של "בעלה בעיר" המתיר לנאשם ולב' לשהות לבדם בבית" מתאר כתב האישום. "כמו-כן הסביר הנאשם לב' כי מעשיו מותרים מדין "עד אחד נאמן באיסורין" שכן הנאשם מהווה עד אחד אשר מתיר את האיסור".

בנוסף, טען בפניה התוקף האכזרי כי "שאלותיה מהווים זלזול בגדולי ישראל וכי שאלות אלו נובעים מתוך בעיית ה"נרווים" שלה", ולפיכך אסר עליה להמשיך ולשאול".

עורך דינו של החשוד, עו"ד יהודה פריד אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי החשוד לא שמר על זכות השתיקה וסיפק גרסאות משלו לחלק מהמקרים כשהוא שולל את האספקטים הפליליים במעשים בהם הודה.

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
39
לכל אחד יש יצרים ולכן אי אפשר לשייך את זה למריבות קטנוניות. תלמידים כואבים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקלה08.06.16
38
יש לנו בעיה בציבור החרדי. כל מי שנתפס על דבר חמור מגדירים אותו כחולה נפש. רבותיי המתועב הזה היה מוסר שיעורי מוסר בישיבה וצלול בדעתו ועונה לבחורים וכו'.. הוא לא חולה נפש אלא מושחת עד עמקי היסוד וישנם מעשים שעדיין לא פורסמו בציבור אך יתפרסמו בהמשך.
דוד23.05.16
נורמאליים לחלוטין, ולכן אף אחד לא נזהר מהם, יש מחלות נפש שלא רואים אותם חיצונית כמו פדופיליה וסטיות ומשיכות הפוכות וכו', האנשים האלו נראים כלפי חוץ רגילים לגמרי, אבל יש להם מחלת נפש שאפשר לטפל בה, ומי שמזניח הוא רוצח!
מה הקשר?23.05.16
37
אז כמה שווה היום בחור ישיבה מישיבת גיל . העיקר שנלחמים לשים את היקר לנו מכל בישיבות ,המובחרות" הל רק בשביל שיהיו שווים בשוק לשידוכים. להתעורר ולחפש מקומות עם מידות ולא עם שמות. בושה. ושהשם לא יעמיד את אף אחד מאיתנו בנסיון.
חני23.05.16
שלמדו בישיבה שלשם היה מגייס את הכספים? אין פה שום קשר.. מעמדם נשמר כפי שהיה לפני, אבל זה וודאי מקרה שזיעזע אותם , כמו שהיה מזעזע כל ישיבה, וכמו שמזעזע אותך!
?23.05.16

הצגת כל התגובות

36
הציבור החרדי לא רוצה שמעשים רעים יפורסמו כדי שכביסה מלוכלכת לא בחוץ, וזה נותן דרור לכל הסוטים. מסכנים הילדים במקווה ובחיידר שמתעללים בהם, ומסכנות הנשים. הכל בשביל להגן על כבוד המקורבים. תתביישו.
זה יהיה לבת שלך23.05.16
35
אני מכיר אישית את הנפשות הפועלות בקופת העיר וועד הרבנים, אין מצב שהם עוזרים ומסייעים לסוטה המנוול הזה די להמציא דברים וללכלך על קופות שעושות עבודת קודש בלא תמורה הגונה
משה 23.05.16
34
עדין אין ודאות למעשה וגם אם יש, מדובר בחולה נפש.. או חולת נפש... שלא נגיעה למחלה הזו. לרפואת הגוף והנפש של כולם. ברור שאסור להפיץ שמועות ולשון הרע ורכילות! מספיק לרכילות, אין כבר על מה לכתוב, על מה לשמוע? מספיק עם רכילות!
חמדה23.05.16
33
מסכים עם קוגל ירושלמי ב100%.מקוה שהאמת תצא לאור והוא יצא לבן כשלג. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה23.05.16
32
13 תסתום בינתיים בתי הכלא מלאים מאנשים כמוך מהחוג שלך
אריק23.05.16
31
אין להן בעלים, הורים?! אין לי אמון בציבור החרדי ובראשי הקהל שלו, גועל נפש של אנשים, אין להם לא תורה ולא יראת שמים רק תאות ממון וכבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הולכת בדרך ה'22.05.16
30
אין ספק שהאיש חולה אבל בשביל רייטינג אתם רוצחים את משפחתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברק22.05.16
29
א"א אף פעם להבין את הבנות למה לא סיפרו להורים או למחנכים. כי מפחדות מהתגובה שלא יאמינו להם, כי מדובר באישיות. אני מיניסיון שמישהו עם קרבה משפחתית וגם "משגיח" ניסה המון פעמים לעשות מעשים גם לי וגם לעוד מישהי. ובסוף זה יצא לי מהפה לאמא שלי. והדבר שהכי זיעזע אותי התגובה שהאמינה לי!! כי מ
אנונימי26.05.16
28
החברה החרדית מפיצה בסיפוק רב רכילות+לשוןהרע+ידיעות כזב שונות. זו תופעה בולטת. בעולם החילוני יודעים שבשבת יש הרבה הרבה פחות ידיעות ושמועות שעפות ברשת
טובה23.05.16
27
זה הגיע אלי אבל לא המשכתי להעביר הלאה.
אאא29.05.16
אולי את רוצה שאנשים יוכלו להיעלם מהשטח אין דין אין דיין שו שו לא מגלים? או שכל מה שנדע על מי שנעלם הוא שהמשטרה לקחה אותו?
סאם הול31.05.16
26
מאחלת ומייחלת ליום הזה שגם אחת מהבנות שנמצאות אצל אהרון רמתי מירושלים תתעורר ותפקח את עיניה ותצא מעבדות לחירות,אמן
ורד23.05.16
25
אם זה נכון צריך לסרס אותו
אריק23.05.16
24
אני לא מאמין שאנשים שבסביבתו שתקו כל כך הרבה שנים! זה מה שקורה שכל היום הראש באדמה ולא יודעים כלום. תתחילו ללמד את הילדים שלנו גם דברים רלוונטים לחיים ולא רק היסטוריה על דברים שהיו לפני אלפי שנים ולא רלוונטים אפילו לימים אלו. נתחיל מלימודי ליבה לפחות. אם יהיו יותר פתוחים וידעו יותר, זה יגדע את הפוש
שלומי22.05.16
23
אפילו בווי נט לא היה כתוב
דוד22.05.16
22
נגעת בנקודה כואבת מאוד "משגיחים" שמכתיבים להורים ל"התחייב" מילה אכזרית ואיומה זה גם פגיעה בנפש צא ובדוק כמה מחותנים מסוכסים עקב הנושא הזה כמה סיכסוכים בין האחים שגדלו על המצב הכלכלי קשה ופתאום יש להורים ל"התחייב" לאיזה מי שהייחוס שלו מגיע לגולם מפראג
ג23.05.16
21
הילדים והילדות והאימהות החרדיות לא זכו,והתורה החרדית שלומד האבא והבעל נעשית להם סם המוות. אילו היו נתפסים כל הסוטים, היה מחסור חמור ברבנים חרדיים בחינוך החרדי. התורה ללא מלאכה יוצרת בטלה שהיא אם כל חטאת.
דן סגל22.05.16
זה לא קורה. בפרט למכובדים שבהם כמו משה קצב סילבן שלום משה איבגי ינון מגל וכו' וכו'
מוטי אלון22.05.16
הגיע הזמן ותקח את כל התגובות החכמות שלך ותצא להופעה אין מוצלחים כמוך!!!!
יוני יוני24.05.16
20
מצווה לפרסם ולהוקיע את שמו של הנבזה החזיר שפשט את טלפיו ראו משגיח אני צדיק!!! רשע מרושע!!! צריך לתלותו בכיכר העיר בירושלים וכל היהודים ניקראים לירוק בפניו למען ישמעון ויראו!!! נ.ב שמעתי שקופת העיר תרמה לו 80,000 ₪ הוצאות עו״ד????? תצילנה. אוזניים!!! אוי ואבוי!!!! מי הרבנים שתומכים בחזיר זה?? אם אכן
שולי22.05.16
תקשיבי טוב אני מסכימה איתך שזה מעשה חמור של יהרג ואל יעבור אבל מפה ועד לדבר איך שאת מדברת זה מטורף קראתי ת'תגובה שלך והזדעזעתי מאיפה לך לחרוץ את עונשו, מה מונת בתפקיד אלוקים ח"ו ??? אולי תדוני אותו לכף זכות שהוא חולה נפש ומסכן שהוא כזה וחוץ מזה נאמר שזה היה משהוא ממשפחתך גם היית מגיבה ככה או שהיית מ
מיכל22.05.16
הצדקה? שאלו את התורמים? לא שואלים אף אחד! עסקנים מחליטים! לא לתרום לקופות אלא רק לעניים שכל אחד מאיתנו מכיר אישית!
uknown22.05.16
19
מוזר איפה הם היו עד היום ? למה ההורים שלהם לא ידעו את זה ? אי אשר להסתיר כ"כ הרבה שנים דברים כאלו . מוזר , תעלומה
יצחק24.05.16
אבל יש אנשים...... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בןגר25.05.16
18
איזו קופת העיר ירושלים ?ב"ב? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר22.05.16
17
לאחר ששמעתי שקופות הצדקה ממנים את עורך הדין של הסוטה אני לא תורם יותר!!! במקום לעזור ולתמוך בילדים ובחלשים הם נותנים תמיכה למעשים כאלו. וגם אם מדובר הרב גדול לכאורה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תורם22.05.16
לקופות הצדקה למhניהם אלא לעניים שכל אחד מכיר! לספרדים זה פסק הלכה, ולאשכנזים המלצה טובה!
אברהם22.05.16
16
אתה צודק, רחמנות על אשתו וילדיו תחשבו עליהם הם לא אשמים קבב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל23.05.16
15
אחרי פרסום כזה שיורד לעומק .. וכולם ידעו מה בדיוק עבר עליה .. האם ירצו בנות להתלונן על תקיפות?? הרי בדיוק מזה הם חוששים . אם אין מספיק כוח לאכוף את חסיון למה להם להתלונן ? יהרס להם החיים ??
עופו מפה 24.05.16
14
אם קופת העיר לא מימנה את העורך דין המנוול שתפקידו לדרוס את המיתלננות המיסכנות ושאילזון העליל חייבים להגיש נגדו תביעת דיבה ואם הם כן מימנו צריך לתבוע אותם על ההפקרות הזאת והחוצפה הנוראה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי23.05.16
13
מכיר אותו אישית ומתקשה להאמין שהוא עשה מה שמאשימים אותו. דברתי עם עוד אנשים שמכירים אותו וגם הם בהלם. הלואי ויתברר שחוא חף מפשע! אז אולי ניתן לגלגלי הצדק לבחון את האשמות ונחזיק את ידידנו בבחינת זכאי אלא אם יוכח אחרת
קוגל ירושלמי22.05.16
12
את כתב האישום, הוא לא רק רכלן ומציצן, אלא יש בו יותר משמץ העבירות הנזכרות בכתב האישום, שהרי קריאת כתב האישום [שב"ה לא נחשפתי אליו, מפני הגועל], אינה מועילה לתיקון המצב, ויש כאן רק ענין של מציצנות הנובעת מאותם הדחפים אשר הובילו את הנ"ל למעשיו החמורים. ולא יועילו צקצוקי הלשון שלהם בעת קריאת המסמך, ההנ
בן ציון22.05.16
יש להרחיק מהכיעור ומהדומה לו. והקורא בזה עלול לעשות כיוצא בזה ח"ו
כך מלמדת התורה22.05.16
לכל בן אדם יש קומות נמוכות בנפש, וזה בסדר גמור, זאת גם התכלית לחבר אותם עם הקומות העליונות, הבעיה היא ברגע שמתחילים להדחיק את אותם קומות, לראות בהם רע ופאשלה, מכזאת נקודת מבט מעוותת מתרחשים ארועים כמו המשגיח הלז
לא חסיד23.05.16
על מי אתה מתנשא? טוב שאתה מכיר את עצמך! תחשוב שנייה , תגובתך משרתת מה? אגיד לך את מה! אתה משכנע את עצמך שלא כדאי לך(לא אחרים ,לך) להיחשף לכתב האישום כי אתה מכיר את עצמך. זה בסדר, אבל זה לא אומר שזה נכון לגבי כולם. עם זאת ייתכן שאתה צודק שהרצון לקרוא את הכתב אשום בא מסקרנות לא ברייה ,אבל לומר שמי שק
פסיכותרפיסט22.05.16
ולא יעזור לך אם תרמוז שהוא הבעייתי ולא רוצה להיחשף, כי כולם יודעים את האמת, שההתעניינות בפרטים הצהובים של המקרים, נובעת אך ורק מהחלק הרע של הנפש. לא כדאי שנהפוך להיות כמו החלק החילוני של התקשורת, המדווח בפרוטרוט על תועבות, באיצטלה של צדקות וגלגול עיניים.
צביקי22.05.16
11
אין דבר כזה מחדל בהדלפות. הדלפות זה חלק מהמשחק, בין של המתלוננות במקרה הזה ובין של הנאשם במקרים אחרים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Anonimus H.23.05.16
10
שמם של המתלוננות, זה יגרום שנשים במקרים דומים יפחדו להתלונן.
ד"ר מיקי שטטמן22.05.16
9
לא מתאים לאתר שמתקרא "חרדי" לעסוק באובססיביות בסיפורים כאלו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולה22.05.16
הסיפורים מתחת לשטיח,אבל חייבים לעשות לזה סוף, ואם אין ברירה אז ע"י עיסוק אובססיבי ברשת, כי מחר זה יהיה את ומחרתיים זה יהיה בן-דוד שלך! נכון שלא מקובל לדבר ע"ז וזה בא ממקום טוב של צניעות אבל יש גבול כמה אפשר לשתוק ולהבליג!!!ההיפך! אם זה מגיע ממקום של צניעות אז דווקא בגלל זה חייבים לספר כי זה מעשים שה
משה23.05.16
8
המתלוננות שלכולם ידוע מה הקרבה המשפחתית אליו וכולם יודעים מי הנאשם הנאלח, זה באמת לא בסדר!! בכל מקרה אני שולחת לכם שתתחזקו וכל הכבוד שהתלוננתם , בן אדם כזה צריך להיות בכלא עד סוף ימיו! שאנשים לא יבינו מכתב האישום שהמתלוננות היו פתיות ולא מבינות, הוא התחיל לטפל בהם בגיל מאד צעיר... וכשהם היו יותר גד
נועה23.05.16
7
רשע מרושע , מחלל שם שמים ברבים , אנחנו בחו״ל המומים גייס כספים בלי סוף . נואף , גנב,שקרן,וכו׳ מסתתר מתחת לאמבורג ,הפרק , פאות וזקן . גועל נפש ... ה׳ ינקום דמם של הנפגעות וינצור אותו בגהינום . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף 23.05.16
6
וידוע שמתיעץ איתו על כל דבר כנראה שיש להם הרבה מן המשותף
רובי 23.05.16
יש להם הרבה דברים משותפים ועוד יבואו ימים שיגלו לנו הרבה דברים על הבנאדם הזה
אלי 27.05.16
5
מבטיחה מהיום לא להכנס לאתר שלכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חנה לאופר22.05.16
תגובה ל24.ברגע שסיפור כזה מזעזע מתפרסם נראה לך שהוא יצא מזה לבן כשלג.מאחלת למשגיח שיירקב בכלא ולא יראה אור יום.
מיכל23.05.16
4
אני מאוד חושש שהוא התאבד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי23.05.16
3
זה לא קופת העיר זה קופת שרצים במקום שיתנו באמת צדקה לעניים או ליתומים אם תומכים כספית באדם שפל ומסריח שעושה כאלה מעשים מגונים ונוראים באנשים תמימים ימח שמך נבלה סרוחה
דוד23.05.16
2
צודק במאהה אחוזזז (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיה22.05.16
1
אמרתי להוריד את התמונה 😫חבל שזה התפרסם מסכנות המתלוננות😫 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם22.05.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24