כיכר השבת

סערת גידול הזקנים

חייל חרדי אולץ לגלח את זקנו ופרץ בבכי: 'איך אחזור לשכונה?'

סערת הזקנים בצה"ל מגיעה לציבור החרדי: חיילים מתלוננים שמאלצים אותם לגלח את הזקן בניגוד לפקודות. רבנים צבאיים מספרים לראשונה על החוויות הקשות של החיילים החרדים בעניין (חרדים)

46
נפתלי טרבלסי | כיכר השבת | ח' בתמוז | 14.07.16
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: שאטרסטוק)

גורמים ברבנות הצבאית ששוחחו עם "כיכר השבת" טוענים נחרצות: בכירי הצבא לקחו בשנים האחרונות מהרבנות הצבאית את כל הסמכות להעניק פטורי זקן - גם לחיילים חרדים.

הרב אבי שיש, רב צבאי במילואים, אומר כי סערת הזקנים ממש לא חלפה. הרבה חיילים מקבלים תשובות שאסור לגדל זקן. "זה אבסורד", טוען הרב שיש. "כמו שלהמלצת רופא יש גיבוי מהפיקוד הבכיר, כך גם צריך להיות לגבי המלצה מטעם הרבנים הצבאיים. כשהם ממליצים על חייל דתי וירא שמיים שראוי לו לגדל זקן - הציפייה היא שזו תהיה ההחלטה הסופית".

"צריך להבין", מדגיש הרב שיש, "גידול זקן לא מוריד מהמקצועיות של החייל. גם בצבא צרפת קיבלו את ההמלצה שזקן - בניגוד לנטען - לא מוריד את המשמעת של החייל. בעבר הייתי נותן לחייל פטור לאחר בדיקה ובחינה עם החייל. היום כבר קשה להשיג את הפטור".

לגבי הסערה האחרונה ברבנות הראשית עקב מינויו של הרב אייל קרים לרבצ"ר, מפתיע הרב שיש וטוען, כי ישנה אמירה חיובית בעצם מינויה של דמות בעל שיעור קומה הלכתית כמוהו והגיבוי שנתן לו לבסוף הרמטכ"ל.

אחד הרבנים שעדיין משרתים בצה"ל (שמו שמור במערכת), אומר ל"כיכר השבת": "יש פחד אצל גורמים בצבא לראות סביבם עוד ועוד דתיים בצבא. המצב כרגע הוא שאפילו לחיילים חרדים לפעמים אין אישור לגדל זקן. היום נפגשתי עם חייל חרדי כזה. הוא הגיע אלי ממש בוכה. 'איך אסתובב בשכונה שאני גר בה שנים רבות, איך אלך לבית הכנסת בשבת. זה הרי ייראה להם מוזר והם יחשבו שבצבא מתקלקלים' - תינה בפני החייל החרדי את דאגתו הכנה".

חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס) שמודע לבעייתיות הקשה המתפתחת בנושא, אומר ל"כיכר השבת" בתגובה: "החמרת התנאים הללו בצבא נעשתה ללא תיאום. אני קורא לכל חייל חרדי או דתי שמחייבים אותו לגלח את הזקן, לפנות אלי ללשכה. רק לאחרונה טיפלתי בכמה סיפורים כאלו. אחד מהם היה של בחור שהתחזק בדת בתקופה האחרונה, והצבא לא אישר לו לגדל זקן, עד שטיפלתי אישית במקרה, ורק עכשיו נתנו לו אישור. בזמן הקרוב אכנס ישיבה דחופה בכנסת, בכדי לעשות לזה סוף. אני מקווה להיות איש בשורה בנושא".

תגובת דובר צה"ל; שינוי הפקודה נבע מהצורך בשיפור נראות חיילי צה"ל וכן באחידות, באשר להחלטות בנושא בכלל יחידות צהל. לכל חייל ישנה האפשרות להגיש בקשה להיתר חריג לגידול זקן מטעמים רפואים, מטעמים אישיים או מטעמים אישיים-דתיים. כלל הבקשות נשקלות לעומקן כאשר כל מקרה נשקל לגופו ונלקחת בחשבון גם המלצת רב. לכל חייל ישנה הזכות לערער על ההחלטה המתקבלת. דובר צה"ל חוזר ומדגיש כי חיילים דתיים שאורח חייהם הוא דתי המבקשים לגדל זקן יוכלו לעשות זאת כמו שעשו זאת עד היום.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
יש .רציתה צבא שמגלח עוד מעט גם תפאות ולחלל שבת הצבא לא תומך בחרדים מי מתגייס לחוק הצבא מתנתק מהגדרה חרדי זה יחלל בו הכפירות ועוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמול15.07.16
36
כל מילה זהב אסור להתגייס יישר כוח לכתב נפתלי טרבלסי אני חושב שכדאי להפיץ את הכתבה כמה שיותר שאנשים יתנו תגובות שהצבא ייראה את זה וילמד לקח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי ועקנין 15.07.16
35
אין לצבא במה להתעסק בתקופה הקשה הזאת?? איך. חייל אמור לסמוך על המפקדים שלו אם כל מה שמעניין אותם זה הזקן שלו? זה לא מקצועי ולא שום דבר. חייל בלי זקן הוא לא יותר טוב מחייל עם זקן. ההפך!! חייל שרואה שדואגים לו הוא חייל יותר טוב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וולף 14.07.16

הצגת כל התגובות

34
~ לא מפתיע - והיה צפוי שכך ייעשה :( והרי, יודעים אנחנו מה עשה דוד בן-גוריון ושותפיו ותומכיו ופועליו ואוהביו ומעריציו >>>>> בדיוק אותו הדבר - רמסו את מורשת-היהודים האמתית ואילצו אותם להיות "הישראלי החדש" - ואין חדש תחת השמש - מדינת-ישראל כלל לא הוקמה לשמירה ולהגנה עלינו היהודים - רק סיפרו לנו כך כא
שלומית נצח18.07.16
33
זה הטעות שלך שכאן ובניגוד לחו״ל אין דינא דמלכותא דינא וכבר כל הפוסקים מיום קום המדינה ועד היום אוחזים כך ולא שינוי דעתם בזה. מיום חורבן בית המקדש ועד שמשיח יבוא אין כאן בארץ ישראל שום מלכותא! ודי בזה ואין צורך להאריך! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א. 15.07.16
התורה ומצוותיה היו מתבטלים אם כל דרדק היה טוען כך "דינא דמלכותא דינא" מי שלא רוצה לקיים מצוות או מעוניין בפטורים שונים תמיד ימצא לעצמו ציטטות שישרתו אותו...ויפרש אותן כרצונו
אנוכי15.07.16
32
רס"רים מכסחים את החיילים, תרתי משמע, ולרבנים הצבאיים אין סמכות בנושא. רק רב שנלחם מצליח להציל מעט
צחי14.07.16
31
הורידו לתימנים את הפיאות עכשיו החיילים החרדים מנוולים! רוצים לגייס חרדים לפחות תנו להם לשמור על דתם שה׳ יטפל במי שאשם ממש נורא באמריקה הכריחו שוטר יהודי לגלח זקנו הוא קיבל $350000 והעלאה בתפקיד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודיה מזועזעת15.07.16
30
חשבתי שיש עניין הלכתי לגדל זקן..
לא הבנתי14.07.16
29
ברגע שאמרו לך להוריד את הזקן פשוט תגיד אני לא מוריד ואתם יכולים לקפוץ לי ותשב גם בכלא בשביל זה מה עושים סיפור מכל דבר מה יעשו לך מקסימום כלא או ריתוק נו אז מה אתה גבר או בחורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביב14.07.16
28
בבקשה מכל חייל שיראת השם בליבו , לא להתגייס, רק לאחר שהצבא חותם מול עורך דין מייצג של החיי ,שהזקן מחוץ לתחום של הבצא,,צבא פורע חוק,,,
נחמן14.07.16
27
יעקב מרגי השקרן אני גידלתי זקן נישפטתי ל14 יום מחבוש התחננתי לכל הפוליטיקאים שיעזרו לי והייתי אצלך בלישכה וכלום לא עזר(ונכנסתי לכלא צבאי על זקן) אז אל תשלה פה אנשים בסוף הם יאמינו לך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד17.07.16
26
במקום לעזור לחרדים להתאקלם בצבא עושים להם קשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כועסת15.07.16
25
ויקלקל את הסביבה.
ברוך14.07.16
24
רק על ידי התגייסות לצבא הגנה לישראל נקדש שם שמים ונחדיר אהבת תורה, עם ישראל וארץ ישראל ונגשים את דברי נביאנו וחוזי מדינתנו הקדושה.
מאיר אונסדורפער15.07.16
23
מה הבעיה לגלח מי שגם עם זקן עובר נגד התורה וגדולי ישראל שאמרו שאסור חמור ללכת לצבא
מה14.07.16
22
חושבים שאם היה להם כיפה על ראשם, הם יודעים שמץ...
עם הארץ14.07.16
21
בנוכחות שני עדי ראייה עורכי דין יחתום (גם הם יחתמו) שאני מקבל פטור מיידי ולעולם לא ידרשו ממני לגעת בזקני, אם לא,אין על מה לדבר בכלל!!!!!
משה14.07.16
ומי שלא ממלא אותן - נענש. וטוב שכך, שכן אחרת אין משמעת ואין ביטחון. אין ביטחון, אין מדינת ישראל.
צדיק באמונתו15.07.16
20
אינם יהודים אלא ערב רב. נישמתם חצובה מזרע עמלק ולכן הם רודפים כל סמממן יהודי.
י.14.07.16
19
כשיראו 50 מסרבי פקודה הם יקפלו את הזנב שלהם..
ש"ס זבל14.07.16
18
האמת היא שהצבא לא באמת רוצה את החרדים. הצבא אפילו סולד מהם. כל העניין של גיוס חרדים הוא עקרוני בלבד: למה אנחנו כן והם לא.
אפי19.07.16
17
והרוב זה כל אז אתה אחד למליון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה!15.07.16
16
התנועה מתנגדת בתוקף לכל סוג של שירות חרדים במסגרות הציוניות, הצבאיות והאזרחיות כאחד, זאת על פי הוראתו הברורה של רבינו מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבך שליט"א, שהורה להילחם בכל הכוח במגמת שילוב החרדים בצבא. אם אותו חייל היה נמנה על תומכי תנועת בני תורה, הוא לא היה מגיע לצבא, ולא היה חייב לגלח
מוישי14.07.16
שממנו שלחת את התגובה?
בת קול15.07.16
15
איזהו חכם הרואה את הנולד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רונן15.07.16
14
הגר״ח אמר אל תיגע בזקן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מי שיודע15.07.16
13
זה לא שאתה נחטף לצבא הצאר ל-25 שנה. תמלא את חובתך למדינה בלי להתבכיין, ועל הצד הטוב ביותר. זה נמשך רק שלוש שנים ותחזור לאורח חייך.
צדיק באמונתו14.07.16
אז אתה מחשיב עצמך כצדיק? ושיש לך אמונה???? מה שבטוח, מי שמגדל זקן יותר צדיק ממך והאמונה שלך צריכה להתקפל בפני שלו. ובכלל, צא ובדוק כמה דתיים וחרדים התקלקלו בצבא. אז- כן. זה כמו צבא הצאר.
א15.07.16
12
כמה שזה נכון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מר כריש14.07.16
11
אתם הרי מקבלים מימון מהצבא - והזרוע לחילון החרדים. וכעת אתם מגלים את פרצופם האמיתי?
אמת14.07.16
10
בנוסף לא להתייצב כלל וכלל כי הסיכוי שהמתייצב ישוכנע להתגייס. גדול. צדק מרן הרב אויערבך שליט"א.
אחד שמבין14.07.16
9
שבוי בידי בצה"ל מראים פנים של כבש ופנים של שועל. וברגע שאתה נופל לרשת הדגים יצר הרע...פתחת פתח..שלהם הם משחקים בכך ודומה לך איך שרוצים לפתח חטאת רובץ. אתה אשם חרדי חייל שהיתגייסת לצה"ל.. תשאלו את עולי תימן לישראל מהתמימות שלהם כלפי הציונות החילונית סבלו על בשרם בחיי חיותם משפחתם וילדיהם החטופי
מומחה לאנטישמים14.07.16
8
הבן אדם חי על כוכב אחר! צריך קב"ן דחוף. ואין דבר כזה חייל חרדי, אם הוא חרדי הוא לא חייל, ואם הוא חייל הוא לא חרדי, באמת יש כאלה שעוד לא מבינים את זה?
יצחק18.07.16
7
ואני אומר את זה בתור חבדני"ק שלא שולל שירות צבאי.
משה14.07.16
6
הלוואי ויקום קצין בכיר "אוהב ישראל" שיקום ויעשה מעשה,וייכנס במפקדים השמאלנים שנתנו הוראות לחרדים לגלח את זקנם,שלא יחשבו שהצבא הוא צבא של שמאלנים. כידוע רק מפקד שמאלני מתרתח ממראה שמירת מסורת ישראל. מפקדים שבאו מבית מסורתי -אע"פ שהם חילוניים-מאוד מכבדים את שומרי הדת.
שליח-מצווה14.07.16
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודיה כועסת15.07.16
4
צה"ל - ראשי תיבות - צריך הזקן לגלח.....אשרי האיש אשר לא הלך...
משה14.07.16
3
הוא יוציא איזה ביטוי חריף והכותרת תהיה שמרן הגרח"ק תומך בפלג הירושלמי
בניברקי15.07.16
2
צבא שמאלני👺👺👺או בולשביקי👺👺👺ירוב החילים הם רוסים שונאי ישראל👺👺👺 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם14.07.16
1
מה הבעיה עם זקן?, בין אם מדובר בחייל חרדי או לא?, תספורת קצרה לחלוטין מתקבלת על הדעת אבל את המעט חירות שיש - אין לגזול מהחייל. מדוע מראה חיצוני של חייל מגולח יותר מכובד משל חייל מזוקן?
שימי14.07.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24