כיכר השבת

הורים אשכנזים, גם אתם אשמים בגזענות

לא רק למנהלי המוסדות יש חלק בכך, גם לכל אחד ואחד מאיתנו שיושב בשקט אל מול מדיניות האפליה המתקיימת במוסדות החינוך החרדים

60
אריאלה פישר | כיכר השבת | י"ד בתמוז | 20.07.16
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: Kobi Gideon/Flash90)

השבוע, ההתבטאות המטופשת של מבקר הקולנוע של גלי צה"ל גידי אורשר הובילה להשעייתו. בעוד שהוא זכה לגינוי חריף מכל קצוות הקשת הפוליטית, דווקא המגזר החרדי ממשיך לחטוא בחטא הגזענות בגרסה חמורה יותר וכולם שותקים.

מאות בנות יוצאות עדות המזרח מתכוננות בלב כבד לשנה החדשה, כשהן נאלצות לחפש מוסד לימודים רחוק מביתם או כזה שאינו מתאים להשקפת עולמם. לא בשל מידות, צניעות או הישגים לימודיים, אלא אך ורק בשל היותן בנות עדות המזרח. מי זועק את זעקתן? מדוע איננו עושים מספיק לגנות בחריפות מנהלים שבעיניהן הצלחת המוסד תלויה ברוב אשכנזי?

שאלת השאלות היא, כיצד תיתכן מציאות שבה אנשים המתיימרים להיקרא חרדים לדבר ה' ואנשי חינוך מסוגלים להתנהל בצורה גזענית ומתנשאת כלפי הזולת? כיצד נוצרה מציאות בציבור החרדי הפוגמת באיכות חיים של כולם? במקום לחיות עם כלל העדות והחוגים בכבוד ובשלום, מושקעות אנרגיות באפליה מכוונת, בהתנשאות ובגזענות מוסווית וגלויה.

אותה גזענות נובעת מכך שאותם מנהלים או כל יחיד שתומך בכך, מרגיש טוב עם עצמו בכך שמתנהג כביכול רק קבוצת האוכלוסייה אליה הוא משתייך, טובה יותר מאשר אחרים. בדרך כלל, התנשאות על האחר אינה נובעת ממקום בריא, אלא מתוך רצון לייצר ערך עצמי על חשבון האחר, במקום לטפח את הערך העצמי האישי.

הנחלת ערכים ע"י אנשי חינוך של התנשאות מהווים גם פגיעה חינוכית מהותית, מאחר וכמו שאמרנו, במקום לטפח ערכים של ערך עצמי אישי, מבססים בקרב הנוער ערך עצמי שקרי המבוסס על התנשאות.

לו רצינו, באמת, לנהוג לפי מה שהכתיבה לנו התורה הקדושה, כמו אמרות חז"ל "ואהבת לרעך כמוך, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, כל המלבין וכו'," לא היינו מעזים להפלות יהודי באשר הוא רק בעקבות מוצאו או תרבותו.
אחריותנו כהורים לדגול, באופן פעיל, להפנמת ערכי ערבות הדדית, הכרה באחר וכבוד לתרבות ולמנהגים אחרים באשר הם. כהורים ומחנכים תפקידנו לצמצם את הפער שבין ההצהרות ליישום הממשי בחיי היום יום. אחריות היא הבסיס לקיומה של אנושיות מוסרית פעילה.

אנו כהורים חייבים להבין את חובתנו למנוע את המציאות הזו, בה אנשי חינוך יוצרים מצב של התנשאות בעייתית על האחר, ופוגעים בבניית ערך עצמי מהותי של ילדינו, באמצעות ערך עצמי על חשבון האחר.

במגזר הכללי, פועלות בשנים האחרונות תכניות אינטגרציה פדגוגיות של מיטב המומחים על מנת ליצור אחדות וקבלה וחוסן מוסרי. בעוד שבמגזר הכללי הגזענות פוחתת, דווקא במגזר החרדי, המתיימר לייצג את תורת ישראל, קיימת אפליה וגזענות כלפי האחר, בניגוד לערכי התורה ואהבת ישראל.

באופן אירוני, דווקא מפעילי האפליה הם אנשי החינוך האמונים על חינוך ילידנו והטמעת ערכים נעלים.
האפליה המובנית הזו אינה יכולה לפעול לולא אותם הורים אשכנזים, ש"זכו" והם מרגישים צאצאים לבעלי הגנים הנכונים ושותקים מול התנהגויות מסוג זה.

אנו כהורים, השולחים את ילדינו למוסד מפלה גורמים באופן ישיר למציאות הזו.
בבואנו לבדוק מוסד לימודים עלינו להיות מעורבים, להבין כיצד מתנהל תהליך הקבלה ולוודא שאין מדובר במוסד המפלה ילדים בשל מוצאם.

הכותבת הינה אריאלה פישר, פעילה חברתית וחברה ב'נבחרות'

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
למה שיניתם מנהג אבותיכם, ולבשתבם בגדי הגויים השחורים של האשכנזים? למה הצבעתם ש"ס בראשות דרעי ומועצת החכמים, אשר הקימו מערכת חינוך שכל מטרתה להפוך את ילדכם בורים, עמי ארצות ונחותים ועניים כל חייהם.?
דן סגל21.07.16
32
אומץ ומסירות נפש מצד האשכנזים המסודרים. שלא ישלחו את בנותיהן למוסד שפוגע בבנות ספרדיות. אם לא הם מסייעים באופן ישיר לדבר עבירה
רחל ו20.07.16
31
לכותבת היקרה מי יתן והיו עוד כמה יהודים שהיו חושבים בשכל ישר כמותך ובוודאי שהיינו בעולם יותר טוב ומקרבים את הגאולה יישר כח ותבורכי מפי עליון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי21.07.16

הצגת כל התגובות

30
The people we are discussing here are not minorities in America. They are Jews, serious Jews living in Eretz Yisrael. Although I am technically askenazic I have made it a point to daven in a sephardic shul and I have bh many sephardic grandchildren. It is a crime to consider sephardim somehow not
Tuvia Schertzma21.07.16
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רווית21.07.16
28
גועל נפש !!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי מ21.07.16
27
תחשבו של מי הבעיה האמיתית
נעמה20.07.16
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלי20.07.16
25
לא לשלוח את הבנות לבית הספר
אשכנזי מזועזע20.07.16
24
האם את חושבת שאכן אין גזענות אצל החילוניים??! צר לי לאכזב אותך, ולומר שאולי בענין העדתי הם קצת יותר טובים, אבל אפליה גזענית על רקע דתי/ חרדי קיימת במלוא עוצמתה! הגזענות קיימת בתחומים ורבדים אחרים. אל תהללי אותם כ"כ.
חרדית21.07.16
23
יש אפליה כי בורא עולם לא רוצה שהספרדים יתחתנו עם האשכנזים כי רובם אינם יהודים בכלל. ולכן יצר מצב שבו הצדדים לא ירצו להתחתן זה עם זה, כלומר יש ריחוק טבעי.
סוד הענין20.07.16
תלך ללמוד בתוניס שם אפי' הערבים יהודים
ריאלי21.07.16
22
המנהלים לא אשמים. הם בס"ך הכל מנהלים עסק לכל דבר. וכל בעל עסק מוכר ללקוחותיו את מה שהם רוצים. אחרת הוא יסגור את העסק. הלקוחות הספרדים רוצים מוסד אשכנזי. וגם הלקוחות האשכנזים רוצים אותו דבר. ולצערי הלקוחות היותר תובעניים. הם הלקוחות הספרדים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה20.07.16
21
הספרדים היו החזקים ולא נתנו אפי' לקבור אצלם בחלקה. מכיוון שהם לא קיבלו על עצמם את פסקי הבית יוסף. הלכו האשכנזים ובנו את עצמם בלי לבקש טובות. כל הבעיה שהספרדים שונאים אחד את השני ולכן הם לא מתרוממים. לאשכנזים כבר נמחק הגלות אין הבדל בין יקה, הונגרי, פולני, רוסי. אצל הספרדי כל תת עיר יש להם קהילה שונה
מויש20.07.16
שיש ביניכם מחלוקות בלי סוף ליטאים לא סובלים חסידים ולהיפך... לכם יש לכל מגזר בי"ס משלו ומנהגים שונים (מאוד) אחד מהשני אצלנו אין כמעט שוני במנהגים ולכולם אותם מוסדות חינוך והמשהדי כן יתחתן עם הפרסי....
קרין23.07.16
20
מרקסיסזם קיצוני המאשים את הכלל באחריות לפרט בכל דבר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מייבין21.07.16
19
מגורים. אם אתם יכולים לגור באותו בניין. תלמדו באותו מוסד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ב20.07.16
יישר כוח! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי מ21.07.16
18
מי שאשם לא פחות בסבל הנורא של הבנות אלו הספרדים שממשכים להתעקש לדחוף את הילדים לאשכנזים!!!הם אשמים לא פחות במצב כאילו האשכנזים טובים יותר!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראלי יורד20.07.16
אתה רציני?
רפאל20.07.16
17
רק האשכנזים אחראיים על הגזענות מרגישים מינימום הבנים של מקסימום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סהר20.07.16
16
החרדים גיזענים גם אשכנזים וגם הספרדים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי20.07.16
בבג"ץ יש 6.5% ספרדי, כן אחד בלבד ועוד על תקן ספרדי אקדמיה יש 9% ס\פרדים אבל החרדים גזענים עם כ30% ספרדים
ריאלי21.07.16
15
תזהרו בדבריכם 🔯גם אצלינו יש בנות לא מסודרות לכו תבדקו 🔯באלעד בברכפלד ברמות ואחר כך תתקפו 🔯 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם20.07.16
14
העולם החרדי הומצא ע"י אשכנזים. לבני עדות המזרח אין שום סיבה לאמץ את אורחות החיים של האשכנזים. מדובר בתרבות עוני שלא מקדמת דבר. בני עדות המזרח היקרים אל תשלחו את ילדיכם למוסדות חרדים תנו להם להצליח, לרכוש השכלה ותרבות, אהבת אדם וגאווה עצמית. אתם אחראים על עצמם ועל ילדיכם, אל תבואו בתלונות כי אם לעצמכ
tx;21.07.16
13
הכתבה קוראת לאשכנזים לא לרשום את בנותיהם למוסד הזה - כי הוא מפלה. רק לספרדים מותר לרשום אליו ולהידחף אליו ולהכפיש אותו? למה? אולי שיגידו גם לספרדים, אחת ולתמיד, לא לשלוח למוסדות מפלים, ובא לציון גואל?
ירושלמית20.07.16
12
כאשר כל סוג של הורה יחנך ויראה דוגמא אישית ובעזרת ה' יתחתנו ספרדים עם אשכנזים. לא רק שיצאו ילדים יפים גן לא יהיה אפליה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירון20.07.16
11
המוסדות הספרדים מיועדים רק לספרדים בלבד המוסדות האשכנזים אתם מצפים שיהיה חצי ספרדים אז איפה האשכנזים ילמדו? מה הבעיה? שה אשכנזים יפתחו עוד מוסדות והספרים ישבו רגל על רגל. נמאס לנו. הגזענים הם הספרדים ולא האשכנזים. תפסיקו ליילל כל היום ותתחילו לעשות. תפתחו מוסדות ועזבו אותנו (נשלח באמצעות כיכר השבת
ריאלי20.07.16
לקום ולעשות, אבל אתם אלה שמכניסים את הגזענות ולא רק במוסדות החינוך ואני יכולה כמעט להבטיח לך שאם הספרדים היו למעלה אז הייתה הרבה פחות גזענות.
קרין 23.07.16
עובדים שם רמי"ם אשכנזים בישיבות ספרדיות מורות אשכנזיות בבתי ספר עם אוכלוסיה ספרדית וכמובן שמעולם לא נחסמה כניסת תלמיד/תלמידה אשכנזים למוסדות ספרדיים, אנשים צריכים לחיות יחד וללמוד יחד ומי שרוצה להתגזען שיקים מוסדות מכספו הפרטי על טהרת הגזע ולא מכספי ציבור והמדינה...
שלמה21.07.16
גם סופסוף כשיש בי'ס ספרדי הם שולטים בנו כל ההנהלה אשכנזית! והבנות ספרדיות (למדתי במקום כזה..) לא נראה בי"ס עם בנות אשכנזיות והנהלה ספרדית אבל ניראה בלי סוף בי"ס עם בנות ספרדיות והנהלה אשכנזית...
קרין 23.07.16
10
אני בטוח שלהורים האשכנזים ברובם (ולא כולם) אין בעיה שבנותיהם תלמדנה עם ספרדיות - כמובן כל עוד הם באותה דרגה רוחנית. השתיקה נובעת מכך שמי שיפתח את הפה ימצא את בנותיו מחוץ לסמינר הנכסף יחד עם הספרדיות המודרות.
שכנזי20.07.16
משתמשים בעצמאות החינוכית שלהם ככלי להטיל אימה על הציבור שלא לשם שמיים. על ידי שימוש זה לרעה הם מסכנים את העצמאות החינוכית של המוסדות.
רפאל20.07.16
9
צעדתי עם בני משפחתי בפורים ברחובות בני ברק ,משפחתנו בעלת מראה חרדי קלאסי ילדי חיידר בנות סמינר... והנה ניגש אלינו משום מקום בחור חסידי שתוי וטינף את פיו על "הפרנקים והפרנקים"... בהמשך עבר בחור בצורה מסוכנת את הכביש והנהג בעל חזות ליטאית האדים וצרח על הפרנק המלוכלך ועוד מילים נוראיות שא"א להעלותם..
איציק21.07.16
ואי ואי הייתי קורע האם אמא שלו
תסתמו בוזבוזים25.07.16
לי לא יצא להתקל במקרים כאלה, להפך אולי כן........
יוסי21.07.16
אשכנזים , ואז לא יהיה לך צורך להביא סיפורים.
צופה מהצד21.07.16
8
לא די רק בלימודים במוסדות משותפים, זה צריך להמשיך הלאה גם בשידוכים. אני - אב אשכנזי אמרתי לילדי שאין לי שום בעיה לשדך אותם עם משפחות מעדות המזרח.
חיים20.07.16
7
עוד מעט נגיע לימי בין המצרים, ואנו יושבים וממשיכים לדון בנושא הלעוס פעם אחר פעם עם אותם טענות, מבלי לפשפש קצת במעשינו? אני, עבדכם הנאמן והפשוט שבפשוטא, יהודי עלוב שאלוקים ירחם עליו שימצא כוחות הנפש לעזוב כבר את האינטרנט שהורס אותו מהיסוד, מתחנן אליכם יהודים יקרים! ללב שלכם! בואו פעם אחת בשנה, נעצור
אשכנזי21.07.16
6
הם הבעיה האמיתית
עמליה21.07.16
בגלל אנשים כמוך יש גזענות!!
קרין23.07.16
5
בס"ד א. כשיש למשל 3,000 נרשמות לסמינר בעוד שיש 1,800 כסאות, איך אפשר להכניס את כולן? ב. המציאות היא כי בכל מוסד חינוכי, יבחרו קודם, את הטובות ביותר, לאחר מכן את אלו שיש להן ויטמין, לאחר מכן כל מי שנמצאת בדרגת עדיפות שניה , שלישית וכו' ג. אין כאן שום גזענות. פשוט לא רוצים להגיד להורים בפנים, בין לאשכ
מומו20.07.16
שהשואה לא התקיימה..
י.20.07.16
מעניין כי אתה טוען שלא נעים לצוות להגיד להורים בפנים שיש סיבה רוחנית או בתרבות הבית, ומעניין כיצד הם יודעים את זה טרם קראו לבת לריאיון וטרם יודעים את רמתה הרוחנית וודאי שלא את הרמה הרוחנית בבית. אני למשל מכיר משפחה בה 2 ההורים הנם בעלי תואר דוקטור, ולכאורה "יש בעיה" רוחנית קשה בבית זה, ומאידך אותו ז
אבי21.07.16
4
לידיעתך האם את מוכנה שבתך תלמד עם בת עם משפחה שנמצאת בקשרים עם דודים חילוניים ומשפיעים? וזה לא משנה מאיזה עדה אני לא מוכנה שהבת שלי תלמד גם בת אשכנזייה שהיא ברמה רוחנית מופקרת, אז אל תאשימי אף אחד. אם הבת היא ערכית יקבלו אותה ומספיק עם הרדיפה הספרדית אחרי ההורים האשכנזים תפתחו לכם בצי ספר ותפסיקו לי
יפית20.07.16
3
כל הכבוד על היושרה, ורואים כי הכותבת יהודיה אמיתית ולא מבני הערב רב המתנשאים ( שנשמתם חצובה מזרע עמלק=גרמניה ). וכבר כתב האר"י ז"ל כי עוד בדורו רוב הדור מערב רב, וכמו כן נכתב בזוהר: " כַּמָּה מִינֵי עֵרֶב רַב יֵשׁ, וּמֵהֶם : - "הָעֲמָלֵקִים" - הָרָאשִׁים בְּגָלוּתָא וְחוֹמְסִין אֶת יִשְׂרָאֵל, הַ"גּ
י.20.07.16
2
לא ההורים האשכנזים אשמים באפליה אלא ההורים הספרדים!!! הספרדים הם אלו שדוחפים את הגזענות בכל חור ובכל פינה גם כשאינה קשורה לענין כלל. הם, ו"יפי הנפש" המתימרים להטיף לקבלת האחר ובלה בלה בלה - כמו בכתבה זו.
ענת20.07.16
1
העיקר את רוב תורותם הם יונקים מהספרדים שהרי מי שלמד קצת יודע שרוב האחרונים וק"ו הראשונים היו ספרדים.אבסורד.אם כבר גזענות אז גם שיפסיקו ללמוד רמבם רשבא ושוע וכו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משכיל20.07.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24