כיכר השבת

מאחורי הקלעים של הקרב

"חששו ממכשול הלכתי": השינוי שגרם לפוטש בכפר חב"ד

מאחורי הקלעים של ה'פוטש' בכפר חב"ד: רב הכפר החדש החל לפסוק בנושאים רגישים, שעד עתה היו בשליטתם של רבנים אחרים, וקומם את העסקנים. מקורבי הרב: "העסקנים מושחתים" (חרדים)

53
חיים אבני | כיכר השבת | ט"ו באלול | 18.09.16
הרב מאיר אשכנזי
הרב מאיר אשכנזי (צילום: חיים טויטו)

העסקנים הבכירים עולים למתקפה: לאחר הפרסום ב'כיכר השבת' אודות ניסיון ה'פוטש' שנעשה לרבו של כפר חב"ד - הרב מאיר אשכנזי, ולאחר שהציג מסמך עליו חתומים שלושה מחברי בית הדין של החסידות שכתבו כי שמעו את דבריו ויעבירו אותם לשמיעת כל בית הדין, העסקנים הבכירים בכפר חב"ד עולים להתקפה וטוענים לראשונה בפה מלא כי "הרב אשכנזי לא יכול לשמש כרב", כלשונם.

הרב אשכנזי שמונה למלא את מקום אביו הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי, שנפטר לפני כשנה וחצי, זכה לקונצזוס בכפר כשהעסקנים שעבדו תחת אביו תמכו במינויו. אלא שבמקביל לרב אשכנזי, פעלו בכפר חב"ד עוד מספר רבנים מורי הוראה ששימשו בפועל כרבנים לעניינים שונים. בשבועות האחרונים, החל הרב אשכנזי לפעול להעביר אליו את כל סמכויות ההוראה שהיו עד עתה ברשותם של אותם רבנים.

כך למשל, הרב דב טברדוביץ, מבכירי מורי ההוראה בחב"ד, נהג בשנים האחרונות לפסוק בענייני נשים בכפר חב"ד, זאת מאחר ונחשב למומחה בנושא זה. בשבועות האחרונים, קיבלו תושבי הכפר הוראה כי כל השאלות שהופנו לרב דב טברדוביץ - יופנו מעתה לרב אשכנזי וכי הרב טברדוביץ אינו פוסק בנושא.

עסקנים ורבנים בכירים בכפר חב"ד העלו טענות נגד כושר הדיינות של הרב אשכנזי, וטענו כי מכיוון שמעולם לא שימש רבנים ולא ברור אם ביכולתו לפסוק בנושאים מורכבים אלו - העברת הסמכות אליו עלולה להוות מכשלה הלכתית חמורה.

בנוסף, רבנים מוכרים בכפר חב"ד העלו טענות הלכתיות קשות נגד הנהגות של הרב בעניינים מורכבים, וטענו כי הם נוגדים את ההלכה. בחלק מהמקרים הרב אשכנזי אף חזר בו מההנהגות והפסיקות שנתן.

במקביל, מעלים העסקנים הבכירים טענות קשות נגד הרב אשכנזי גם לגבי הנהגות מעשיות שקבע, כך למשל העסקנים מבקרים בחריפות הוראה שלכאורה נתן למעסיקים, לפטר זוג הורים שבנם נמצא בהליכי גירושין ופעל בניגוד להוראתו, זאת למרות שמדובר בתיק גירושין סבוך אליו לא קשור הרב אשכנזי באופן ישיר.

העסקנים גם מביאים את הדברים שפורסמו ב'כיכר השבת' אודות הוראתו של הרב אשכנזי לגרש נשים שהולכות עם מטפחת ולא פאה, בניגוד לנהוג בכפר חב"ד, בטענה כי הוראה זו הייתה אמתית (בניגוד להכחשות הרב לאחר הפרסום), ובטענה כי מדובר בנושאים בהם אסור לרב אשכנזי לפסוק בעקבות חוסר הניסיון שלו שעלול לכאורה להביא לתוצאות קשות, כך לטענתם.

העסקנים מציינים כי בכפר חב"ד קיימת תסיסה נגד הרב ופעילותו, וכי למרות שבחלק גדול מההנהגות שהנהיג הצדק עימו, לא תמיד הצורה שבה נעשו הדברים סייעו בפועל להוראות, שכן לטענתם חלק מתושבי הכפר החלו לזלזל בכל הוראותיו של הרב ופנו לרבנים אחרים.

לטענת העסקנים, אין בכוונתם לגרום להחלפת הרב מורה ההוראה בכפר חב"ד, אלא רצונם הוא לפתוח דיון הלכתי וציבורי על מנת שיוכלו להגיע למצב בו הרב אכן ינהיג את הכפר ולא יעסוק במלחמות.

מנגד, מקורבים לרב אשכנזי טוענים כי לא מדובר בטענות אמתיות, המקורבים מאשימים חלק מהעסקנים הבכירים והמוכרים בכפר בשחיתות וטוענים כי הרב הדיח אותם מפעילותם וכל הפעילות נגדו נעשית רק כ"נקמה על ההדחה".

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
הרב דרוקמן חמיו של אשכנזי ניצב בשעתו בראש הלוחמים נגד הרב אשכנזי ז"ל הרב הקודם של הכפר ועתה הוא מקבל את הנידוניא בבליץ חוזר נגד חתנו, אל תדאגו כי העולם גלגל חוזר.
יאיר הכהן18.09.16
33
דואגים לעסקים פרטיים אנשים חצופים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושחטים18.09.16
32
משיחיסט הזוי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמוד א18.09.16

הצגת כל התגובות

31
בכמה מקומות בעולם עושים להם פוטש פרצופו מעיד על פנאט משיחי מפחיד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמוד א18.09.16
30
על ההנהגה שלו בלי להתחשב בכל מיני עסקנים מושחתים ופורקי עול למינהם.
שמואל18.09.16
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי18.09.16
28
הסיפור על טברדוביץ קצת מוזר כי כולם יודעים שלרב הצעיר חסר ידע בבדיקה ויזואלית של דברים רגישים. בשאר הדברים הרב צודק!!! הרב פועל במסירות והקרבה למען הצניעות ולמען עניינים נוספים בניגוד לשחיתותם של העסקנים. קצת על השחיתות. משחטה ענקית מול הרכבת רק למטרת השכרה תוך סיכון השכנים ממיכלי האמוניה. שימוש
אבי18.09.16
27
אם הוא לא יועבר מכהונתו בהקדם האפשרי הבלגן יחגוג והכפר שהונהג ע"י אביו בתבונה ובנועם צפוי להיות מפולג ומרוסק.
מנדל19.09.16
26
אין על הרב שלנו, כל הכבוד שהוא לא נכנע לטרור של הפרחחים והעסקנים המושחתים. לא כל פרחח או עסקן שיש לו אינטרסים כלכליים ואחרים יוכל להדיח ולמנות רבנים, רטב מוחלט של תושבי כפר חב"ד נותנים ברב אימון מלא ומחזקים את ידיו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תושב כפר חב"ד18.09.16
25
היא אשמה לא טברדוביץ ולא טברדיוף ולא אשכנזי ולא ספרדי
היא היא18.09.16
24
הרב הזה אינו אביו, לדעתי אין לו אפילו הסמכה לרבנות. עדיף שישימו את אליעזר ברוד במקומו. הוא רוצה לשלוט על הכל ועל כולם . אין לו שלחון ערוך 6 . אני הייתי פונה להרב אשכנזי ז"ל כי באמת היה רב אמיתי אבל בנו פשוט לא מתאים ואסור היה לתת לו להיות רב בכפר חב"ד ואפשר לפטרו וכדאי לפטרו.
קרי 19.09.16
23
הרב אנחנו אוהבים אותך שתאריך ימים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם20.09.16
22
כאשר את החסידות מנהיג רבי מת, חסידים הוזים הופכים לרוב ומשתלטים על החסידות, ומנהיגים אותה, כך הנחנחים והברלנדים בברסלב, והמשיחיסטים בחב"ד.
דן סגל18.09.16
21
רודף שמלות ומטפחות הבטיח שילחם למען דיור לצעירים קיבל בית ענק על שטח של מוסד לדעתי לא משלם ארנונה לא חשמל ולא מים מקבל משכורות עתק ורק מלחמות נגד כולם מארגן
יהודה18.09.16
20
חזק ואמץ אל תערץ ואל תיחת מפניהם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חב"דניק20.09.16
19
העסקנים שעושים את כל הבלאגן ההלכה והם לא נפגשו שנים רבות . להגיד שהדאגה שלהם זה ההלכה זה לא ממין העניין . מה שמעניין אותם זה כסף כסף ועוד כסף אז לא פלא שהם מאשימים את הרב באהבת בצע . ןבכל הדורות כאשר היו בעיות בין רבני המקום לעסקנים ע"פ רוב מוחלט תמיד הרב צדק והעסקנים טעו . אותו דבר גם במקרה הז
תושב הכפר18.09.16
18
כאחד שחיתן ומחתן יש לי בקשה לרב בבקשה תודיע לציבור שאתה לא גובה יותר כסף על החופות בסתר שבו כל המשלם יותר זוכה ליחס,יש לך משכורת ותנאי מגורים שכל אחד היה חולם עליהם,אבל אם אתה רוצה יותר תתכבד תקבע סכום אגרה בצורה מסודרת ולא מעטפת מזומנים בתהליך שדומה להוצאה לפועל שאינו חוקי והלכתי בעליל. מי שטוען ש
ייפסק קנס החופות18.09.16
אתה צודק בהחלט. יש פה רב דיקטטור שלא מאפשר לרבנים אחרים לסדר קידושין. ובנוסף לכך גובה סכומים מופרזים על כל חופה שהוא עושה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
cobi18.09.16
על "מכתב גלוי" יש לחתום, לא חתמת את שמך בסוף המכתב, ולכן זה לא מכתב אלא "ארור מכה רעהו בסתר".
"המאמין"19.09.16
17
כבוד הרב עשה עד היום כ520 חופות וגבה מהציבור לפחות 420000₪ וזה לא כולל מכירות חמץ שאת הכסף נותנים ליד העיניים של הרב שמסתכל טוב. ולא כולל משכורת בית ותנאים. כלל הציבור מחכה להודעה מהרב על הפסקת נוהל השוחד הכפוי שנעשה בגלוי. שמעתי מהרבה שנתנו לרב בחיוך את הכסף על סלידתם מהתהליך. לא מתאים שמי שמח
חופות19.09.16
נהוג בכל תפוצות ישראל לתת לרב כסף במכירת חמץ וכו' כאות הוקרה על פועלו כל השנה... כבן לרב אני יכול להעיד שלא משכורת רב שכונה ואפילו לא רב עיר יכול לתגמל את פעולתו של רב שזמין 24/7 בבוקר בלילה בשבת וביוה"כ לכל שאלה ולכל פנייה, וזה חוץ מעול ההנהגה והציבור שאתה הכותב בטח לא נחשפת לזה ולפי תוכן תגובתך ג
יעקב אביבי20.09.16
הרב כופה את עצמו על הציבור לערוך את החופות בשביל כסף והוא בשביל זה עורך שתי חופות בלילה בניגוד לאינטרס של המשפחות וכל זה בשביל כסף. זה בניגוד חמור לתקנות של הרבנות הראשית ובניגוד להלכה שכן הוא אמור להתערב אחר כך בענינים של האנשים והוא עושה זאת וזה שוחד מדאורייתא. שלא לדבר על ניצול ציני של מעמדו לחלו
רב מורה הוראה21.09.16
16
אני כל יום נוסעת עם הרכבת בבוקר לעבודת וחוזרת עם הרכבת. שהמשחטה פעלה (לפני השריפה) היה פחד להגיע לתחנה, עשרות ערבים יוצאים מהרכבים ונועצים מבטים ולפעמים גם עושים תנועה לא שגרתית. שלא לדבר על הסירחון המחניק בפרט שהמשאיות עם העופות חונות שם. לאחרונה שמעתי שהמשחטה חוזרת לעבודה ואני כבר רואה את הפרצופים
דליה18.09.16
15
ונראה מי יבוא אליהם
בירושה18.09.16
14
הכותרת לא מתאימה לכתבה. ההתייחסות במקרה הזה להלכה היא רחוקה ממזרח למערב. הכל על רקע שליטה בחסידות המפולגת שאין לה מנהיג וכל אחד מנסה להשתלט על מה שנשאר.
שמעון19.09.16
13
זה מקוקרב אחד שקוראים לו לוי קנלסקי שרוצה להשתלט על הכפר בהנהגת הדיקטטור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני 18.09.16
12
אם הייתם יודעים מה באמת הולך... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד18.09.16
11
מכיוון שמרבית הקוראים כאן הינם מחוץ לתנועה חבל שמוציאים את הכביסה המלוכלכת החוצה. אנשי הכפר יודעים את האמת מכל הזויות. ולכן ממש כדאי לעשות בחירות העוילום לא גוילום,והתוצאות יהיו ברורות. על הרב להפתיע ללבקש את הבחירות מובטח 100% השתתפות,ותוצאות ברורות. אז כבוד הרב בבקשה לך לבחירות והושיע את הכפר.
משקיף18.09.16
בחירת רבנים רק על ידי גדולי ישראל ולא על ידי הציבור. הציבור לא רואה מה שרואים תלמידי חכמים. זה נסיון לעשות את החיים יותר "נוחים" ולברוח מאחריות או כדי "לעשות מה שבא לי בלי שיפריעו לי"
שלמה19.09.16
אם הציבור היה בוחר רב, אולי בלוד היה רב ערבי... ובתל אביב רב ריפורמי................. לא דבר ששיך לציבור !! הציבור צריך לקבל את הכרעת המנהיגים ובין הדין.. אם היה אדמור בחבד זה היה נראה אחרת
יעקב אביבי20.09.16
10
יודעים את האמת, גם בתוך הכפר וגם מחוץ לכפר.. הגיע הזמן לשים סוף לשחיטות של העסקנים . נמאס מהשחיטות . כל הכבוד לרב.
חבדניקית18.09.16
9
מעצמו וממשפחתו הרבה עגמת נפש. בלי שום פרשנויות, כנסו ולכפר וראו בעצמכם הציבור לא רוצה אותו וזה בלשון המעטה. אם יאחז בקנות המזבח, יגזור על עצמו חיים קשים ובעוד כמה שנים אולי יבין שמלכתחילה זה לא היה כדאי. אם הוא כ"כ בטוח בעצמו והוא אומר שהכפר רוצה אותו, מדוע מפחד ללכת לבחירות???? מדוע????????????????
לטובתו 18.09.16
האם גם כאשר מינו את הרבי זצ"ל התקיימו בחירות?
"המאמין"19.09.16
8
שלא ישנים בסוכה אוכלים לפני התפילה ולא אוכלים סעודה שלישית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חשש לשינוי הלכתי18.09.16
עוד דפוק שאינו מבין או יודע דבר - לך למד כי לך אין לא תורה ולא ידע ואתה אפס אחד גדול. מי אתה ליטבק דפוק או גור שמוכן לרצוח ולשרוף ולתת מכות ? או נתורי קרתא שמוכנים לרצוח ומושחתים ? מי אתה הדפוק הבא?
carry19.09.16
זו היהדות שלך?
דני19.09.16
7
מושחתים נמאסתם!
חב"דניק19.09.16
6
חבד עם הפריצות שלכם ועכשיו אתם נלחמים במי שרוצה להחזיר אתכם ואת הנשים שלכם בתשובה. לפי מה שקראתי כאן אתם רוצים להשחיר את פני הרב ולא מעבר. אנחנו החבדניקים יודעים איך הכפר נראה ומתנהל מתחת לשטח כבר שנים וסוף סוף מגיע מישהו שעושה קצת סדר גנבי דעת שכמותכם ואתם משתוללים. תחזרו בתשובה חסרי רבי שכמותכם..
חבדניקית צנועה18.09.16
5
תלך איתנו נרים אותך על הכתפיים. תלך נגדנו נרים אותך בבעיטה. די להשמצות. מה יותר פשוט מלומר בפה מלא: טעינו סליחה רבינו סליחה. אחר כך הציבור ישפוט האם אתם ראויים להמשיך לכהן או לא
זאב 18.09.16
4
עסקן חצוף אמר לרב אתה מויסר וככה אתייחס אליך כל המתקפות מתוזמנות על ידו השוחט מהמשחטטטטטה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקי18.09.16
3
ואני יכולה לומר שהוא רב מצוין!!!!!!!!!!!!!! סתם הופכים אותו למפלצת, ובתכלס הוא פשוט שומר על החוקים !!!!!!!!!!!! ישר כח!!!!!!!!!
חבדניקית18.09.16
בטח רב מצוין .רב עם כולם. רב דיקטטור שהכבוד וסכומי הכסף המופרזים שהוא דורש על החופות (שזה כמובן לא חוקי מאחר ויש לו משכורת מהרבנות הראשית) מעבירים אותו על דעתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
cobi19.09.16
2
כל חטאו של הרב היקר שהוא פועל נגד שחיתות. העסקנים "הבכירים" שקועים בשחיתות עד הצוואר, מעלו בכספי הציבור, מחלקים את נכסי האגודה לחבריהם, ורוב התושבים מפחדים להתחיל איתם. היחידי שפועל למען כלל התושבים ולמען הצדק והיושר הוא הרב היקר. ולכן מובן מדוע הם כל כך נלחמים בו. יום יבוא והאתר הזה יפרסם את כל מ
לוחם בשחיתות 18.09.16
וכמובן שאף רב אחר לא יעיז לעשות חופות בכפר. אפילו אם החתן מאילת והכלה ממטולה ורוצים לעשות חתונה על אמצע הדרך בכפר, לא מאפשר להם להביא רב משלהם. הסיבה הפשוטה "מס חופות מכובד". אביו כן היה נותן, מדוע הוא לא? האם הוא יותר חשוב מאביו?
שחיתות עלק18.09.16
השבוע אחי מתחתן ורב אחר מחתן אותו בכפר
דני19.09.16
1
כבר המון זמן שיש שקט בכפר חב״ד בה. הרב שליטא נכנס במרץ ורעננות וניסה לעשות שינויים ואותם עסקנים עשו מזה כותרות והשמיצו אותו וכעת לאחר שהוא הוריד הילוך והאהדה אליו רק גוברת אותם עסקנים ניסו מהלך בזוי ושפל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הלל18.09.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

מגוון הטבות לתחילת הדרך

צעירים? הכירו את המסלול שיוביל אתכם רחוק

כיכר בשיתוף פאג"י | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24