כיכר השבת

בדרך לאומן: מתי ביקרתם בכותל לאחרונה?

עורך השבועון החרדי 'בקהילה', אברהם דוב גרינבוים, בטור אישי לא מבין את ה"מיסיון" סביב הנסיעה לאומן. הוא מבין את חסידי ברסלב אך לא את התעשייה סביב זה (חרדים, דעות)

41
אברהם דוב גרינבוים | כיכר השבת | כ"ט באלול | 02.10.16
אילוסטרציה
אילוסטרציה (באדיבות המצלם)

אל חדרו של האדמו"ר מבעלזא נכנס חסיד, חגור באבנט ומלא פחד. הוא בא להיפרד מרבו לפני נסיעתו לקברי צדיקים באוקראינה. האדמו"ר התעניין קלות במסלול הנסיעה וברך את החסיד בנסיעה טובה.

רגע לפני הדלת קרא האדמו"ר לעבר החסיד המופתע: "אשמח אם תזכיר אותי לטובה בקברו של רבי מנדל'ה מוִויטֵבְּסְק". החסיד הנרגש הבטיח למלא את בקשתו של האדמו"ר והבקשה הלא שגרתית הפכה לשיחת היום בחצר החסידות.

רבי מנחם מנדל מוויטבסק היה אחד מגדולי האדמו"רים בבלארוס בשנות ערש החסידות. הוא היה מתלמידי תלמידיו הקרובים של המייסד, הבעל שם טוב. אלא שבערוב ימיו עזב את ארצו ואת מולדתו ועלה ארצה במסע הרואי שמשך אחריו כמה וכמה מבכירי תלמידי הבעש"ט עם פמליה נכבדה של 300 איש. הוא אף נפטר כאן ומנוחתו כבוד בחלקת הרבנים בבית החיים הישן בטבריה.

אלא שאת ה'עקיצה' הזו קלט החסיד רק כשהגיע לוויטבסק. כשתר אחרי הקבר של רבי מנדל'ה התחוור לו שהוא בכלל טמון בישראל. או אז הבין למפרע את כוונת האדמו"ר כאומר: מה לך לחפש צדיקים בבלארוס? כלום סיימת לבקר את הצדיקים בישראל?

בסיפור האמיתי הזה נזכרתי כשראיתי בבני ברק מודעות ענק "אומן, ראש השנה". ואני תמה ומעז לשאול: ר' איד, בכותל ביקרת לאחרונה? ובקבר רחל? ובקבר רבי יוסי הגלילי ורבי יצחק נפחא? סיימת עם מסכת התפילות וההשתטחות על הציונים והקברים בישראל שאתה מחפש צדיקים באוקראינה?

ברור שאין הכוונה לחסידי ברסלב. אלו שייסעו. רבם - בטעמים הכמוסים עמו - ביקש מהם לחגוג אצלו את ראש השנה. בשמחה. אבל מכאן ועד שטיפת המוח והניסיון להביא עוד ועוד יהודים לאומן - הדרך רחוקה וארוכה.

אחד הטיעונים של מצדדי הנסיעה לאומן מדבר על ה'קיבוץ' הגדול ביותר של יהודים בראש השנה. לא יודע למה אבל זה לא מסתדר לי. נכון, יש 30 אלף איש בעיירת אומן בימי החג. סו וואט? בבני ברק יש יותר. גם בירושלים. קח את בית המדרש גור, באיאן ובעלז ואולי גם ישיבת מיר ויש לך יותר מ-30 אלף מתפללים יראים ושלמים, מה שאי אפשר לומר על באי אומן. ממש לא.

רכבות האוויר העמוסות לעייפה מזכירות לי את סיפורו הידוע של הרבי ר' בונים מפשיסחא זצ"ל, מאבות אסכולת החסידות בפולין. הוא סיפר על אייזיק יעקל'ס - אייזיק בנו של יענקל מקראקוב, שחלם על אוצר הטמון תחת הגשר בפראג. הוא מיהר ונסע לשם, כשהוא חופר בקרדומו. משטרת פראג עצרה אותו וכלאה אותו למשמרת.

במשפטו שיחזר אייזיק המסכן את החלום אודות האוצר. השופט, גוי ערל, מילא פיו שחוק: "חלומות אתה אומר? חח. גם לי יש חלום. הלילה חלמתי על אוצר מתחת לתנור בבית של אייזיק יעקל'ס בקראקוב. נו, וכי עלתה על דעתי לנסוע לשם?"

הרבי מפשיסחא למד מכאן דרך חיים: אל תחפש את האוצר מתחת לגשר, חפש אותו אצלך. כל יהודי הוא בן מלך, אנחנו רגילים לומר. זה אפילו הפך לשיר להיט. אבל מה קרה לכם? המבלי אין קברים בישראל?

הבה נפנים: האוצר בידינו. כל אחד בקהילתו, חוגו ועדתו. כל מי שמחפש ריגושים אחרים, יש מקומות נוספים בעולם ולאו דווקא בימי ראש השנה.

הפולקלור היהודי מסיים את סיפורו של אייזיק: סוף דבר, נסע הביתה וגילה אוצר מתחת לתנור. ומאוצר זה בנה את בית הכנסת 'אייזיק יעקל'ס' השוכן כבוד בקראקוב עד עצם היום הזה.

בראש השנה, מסתבר, גם בית הכנסת 'אייזיק יעקל'ס' סגור על מנעול ובריח. החבר'ה באומן, משתכשכים בגן סופיה.

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
עבודה זרה, זה מה שזה, וכל המארגנים מבלבלים את המוח עם קדושה, ועושים מהם מליונים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך ביתרי06.10.16
29
שתדבר על רבי נחמן אחר כך תשאלו למה יש אסונות כי כל חצוף שלא מסתדר לו עם איזה רב כי הוא לא לפי טעמו מעיז לדבר תתבייש לך
מי אתה בכלל05.10.16
28
מה כבר יכול להיות.???
זיסל02.10.16

הצגת כל התגובות

27
לא שמת לב שאתה חסיד גור?! אתה האחרון שיכול להתלונן על מנהגים מוזרים של אחרים. טול קורה מבין עינייך. והקשר בין קברי צדיקים בארץ לאומן?! קצת ידע לא יזיק לך לפני שאתה כותב. לא נורא, גם לך ולשכמותך יש תקווה, על כולם התפללו באומן
אומן06.10.16
👍👍👍👍👍👍😘😘😘😘😘 באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום08.10.16
26
כמה שטויות כמה !! אני בתור חסיד ברסלב ומשתתף בקיבוץ כבר כמה שנים ברוך ה' . וכן. אני לא טיילתי בגן סופיא .... הרבי שלנו ביקש שנביא כמה שיותר יהודים וזה יקרב את הגאולה . מי אתה שתתערב בענין כזה גבוה !? ולמה אתם עוזבים את הנשים עם ילדים קטנים בבית ונוסעים לרבי מגור בירושלים !??! חסגר אדמורים יותר גדו
אברימי ויטמן04.10.16
25
המסיון הזה נובע בגלל חברות המשווקות כרטיסי טיסה במחירים מופקעים לאנשים שמחפשים את עצמם מה שר נחמן כתב הוא כתב לחסידיו ועצוב לראות שאלו הם חסידיו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בובי02.10.16
24
אם היתה יודע איך לעבוד את ה באמת היתה מבין מה זה ברסלב זה דרך סעבודת ה ולא ייתר מזה אתה מבזה תלמידי חכמים איזה בורות נכון שיש צדיקים בארץ וב ה זכינו להגיע אליהם אבל אתה חסיד אתה נוסע לאדמור מה הוא הבטיח לך איזה יראת שמים הוא נתן לך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ש ל 07.10.16
23
ראיה: לא ראיתי חסיד ברסלב שפוי רובם מטורללים
הכל ביזנס05.10.16
22
כל מי שגינה את דברי הרב מוצפי כאן בכתבה יש לו יד בגזל והשקר הזה, עושקים אנשים ברמאות והם יתנו את הדין בשמים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד02.10.16
21
תראו תאחדות שנהיה בעם ישראל.איזה יופי אנשים מתקרבים ליהדות. לא יעזור לכם. אנחנו שרופים על הצדיק שלנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים כהן02.10.16
חחחחחח הצחקת אותי!!!!!! עכשיו קיבלתי תמונות של מה שהולך שם באומן, פאב בתל אביב קטן על מה שהולך שם....
מיכאל02.10.16
20
אף רב לא הבטיח מה שרבי נחמן הבטיח דה לך רק מי שעש לו זכות מגיע ההבטחות כ״כ גדולות וזה העובדה שרואים ישועות אם תהיה לך זכות להגיע תבין מה העולם עושה שם אין צדיק שקבור בארץ שהבטיח לתקן נשמות מצטערת אתה צריך להבין מה אתה כותב לפני שאתה מוציא כתבה כזו מזעזעת מתוך ניסיון שביקרתי בכל כך הרבה. צדיקים ההרגש
ש07.10.16
19
אין שום הגיון שרבי נחמן יגיד לצאת מארץ ישראל לבוא אליו, וכי הוא לא יכול להתפלל ולהשתדל בעבור מי שמתחזק ומתפלל בארץ הקודש, מה זה נותן לו שבאים לקברו ????
הגיוני04.10.16
איפה הוא כתב להביא עוד יהודים ולעשות מסיון? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חי05.10.16
18
תכלס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם02.10.16
17
אכן, רואים שלמדת והפנמת את תורת הבעל שם טוב לעומק...
אלי12.09.17
16
למר גרינבוים היקר אני מבין שכואב לך שיש גם הרבה גורים שהתחילו לאחר שהתקרבו לרבינו הקדוש, חבל שאתה לא מבין שנשמות ישראל זה לא קפצונים וצריך צדיק מיוחד שידאג להם ולא רק שיגיד להם 2 דקות שמיעס
סתם אחד04.10.16
15
שביקש שיבואו אליו בראש השנה. יתר הצדיקים ניתן ללכת אליהם במשך כל השנה. דבר שני כל מה שאתה טוען ...אפשר להפנות את הטענות כלפי ההילולה של רשב"י במירון. שיהיה לך חג שמח
דן המאבחן02.10.16
14
מישהו בבקשה יכול לצטט לי היכן רבי נחמן ז"ל כתב להשתטח על קברו בראש השנה?
א02.10.16
13
המוני הספודיקים שגודשים כל שנה את המניינים השונים באומן כנראה דוקרים בלב... לפני 4-5 הם היו מיעוט והסתובבו מפוחדים אבל עכשיו הם שם בהמוניהם ללא חשש. ועוד לא נגענו בזליגה לכיוון חב"ד...
איש פשוט12.09.17
12
איך הוא יכול לדבר אם הוא לא היה שם אין על אומן ראש השנה
יונתן25.08.17
11
ר נחמן נגד הנסיעה לאומן זה פשוט
יוסף05.10.16
10
רבי נחמן ביקש שיבואו אילו לראש השנה. מה הקשר בן זה לבן העובדה שמישהו לא ביקר בכל קברי הצדיקים בארץ ישראל? שתי הדברים אינם קשורים. מאיפה ההווא אמינא שצריך להתפלל בכך המקומות הקדושים לפני שנוסעים למקום קדוש בחו"ל? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקל02.10.16
9
לא היינו אצל כל הצדיקים בירושלים.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם02.10.16
8
הלו הלו חברה אוי ואבוי למי שיגיד שזה נקרא שטיפת מוח אחרת הוא יצטרך את רבינו ויתחרט על מה שאמר חברה אני יגיד לכם אבא שלי הוא לא ברסלב מבחוץ הוא ספרדי נראה שהוא לא ברסלב אבל בלב הוא ברסלב והוא 26 שנה נוסע לאומן רק בראש השנה הוא אומר זה פשוט הגן עדן בגן עדן זה פשוט מדהים זה בלתי ניתן לתיאור למי שלא נמ
יהונתן חיים זייט 05.10.16
7
לא יעזור לאף אחד כלום, נמשיך לנסוע, וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץץץץץ חחחחחחחח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
G02.10.16
לא מתקבל על הדעת הנורמלי שיש מישהו שילחם ויבזה ויאמר על ההשטתחות אצל צדיק שזה ר"ל מסיו... רק זה חסר... להילחם בנסיעה לצדיק אמת . כלל לא מובן. ובכלל. אצל ה' כולם אהובים.ומי יודע מי יותר נעלה מחבירו? מה התעבה להיכנס לויכוח שכזה? מה צומח מזה? זה לא מגיע מיר"ש. (נשלח באמצעות כיכר השבת ב
פלוני04.10.16
6
כמה אפשר לבלבל את המוח בכתבה אחת. לך תסתכל בכל קברות הצדיקים בארץ מי שהולך לשם במשך השנה הם חסידי ברסלב ולא מטומטמים כמוך. שנית אתה היית מת שתיהיה לך את החוויה הקדושה שיש באומן . אף אחד לא משתכשך לו בגן סופיה. אני לא מאמין כמה מטומטם אשפר להיות בשביל לכתוב כמה דברים שיתנו הצדקה למשכורת המזוהמת שלך.
איש05.10.16
איש צודק בכל מילה בתגובתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אדם09.10.16
5
כל מילה בסלע!!!כמעט כל גדולי ישראל יצאו נגד התופעה הזו.מי התיר לכם לעזוב משפחות ולנסוע....וזה עוד לפני מה שקורה שם.... והמבין יבין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי02.10.16
4
נכון שיש שם גם הרבה חברה מקולקלים או חילונים שיענו מתקרבים וכ' וכ' אבל מכאן ועד להכפיש את כלל ציבור המתפללים אנשים תמימים ישרים וצדיקים שבאים בכוונה להתעלות ולהתפלל??? תמהני....
ליטאי05.10.16
3
יושב אצלך בעתון יענקלה פרידמן יקיר העתון שכותב ומעודד לצאת לאומן אז קודם תסלק אותו מהעתון לפני שאתה מטיף לאחרים
ישראל גליס 05.10.16
2
נורא הם שולחים מאומן לארץ ישראל הקדושה שכאן קברי האבות הקדושים והאימהות הקדושות והבטחת הקדוש ברוך הוא לאבות ולרבי שמעון ״כי לא תשכח מפי זרעו״ ארץ זבת חלב ודבש ה ק ד ו ש ברוך הוא הבטיח !!!! הם מאומן שולחים לארץ תמונות עים צעירים עים ראסטות קוראים תיקון כללי , וכי בבתי כנסת בארץ ישראל אין צעירים עים ר
דוד02.10.16
1
לא שווה אפילו תגובה.. כתבה מלאה בקינאה אחת גדולה. קנאים יש לכם עדיין הזדמנות להגיע גם ולקבל את התיקון.. אף צדיק בישראל לא הבטיח מה שרבי נחמן הבטיח.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד02.10.16
גם הרב מרדכי אליהו אמר שהוא לא רצה אף פעם להבטיח דברים וכשלחצו עליו הוא התכוון לומר את זה בתור תפילה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני אלמוני02.10.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

תרבחו ותסעדו 

בראשות הראשל"צ: חגיגת המימונה המסורתית בעיריית אלעד 

חיים רוזנבוים | 02.05.24