כיכר השבת

הקהילה החרדית והפמיניזם | טור

בשנים האחרונות, התחילו אי פה ואי שם להישמע קולות חדשים בקהילה החרדית, של נשים חרדיות המעלות תהיות על המציאות הנוכחית. לא יהיה ניתן עוד להתעלם מהן (דעות)

19
הרב בצלאל כהן | כיכר השבת | ל' בתשרי | 01.11.16
כותב השורות
כותב השורות (צילום: יובל אצילי)

בפרשת בראשית קראנו על בריאתם של אדם וחוה שנועדו להשלים זה את זה, ובעקבות אכילתם מעץ הדעת הוגדר תפקידם בעולם. תפקידו של אדם נאמר בפסוקים "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ. וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ" (בראשית ג,יז-יט), ותפקידה של חוה תואר בפסוק "הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ" (שם ג,טז). על פי חלוקה זו. תפקידו של הגבר הוא לשמש כ"שר חוץ" ולצאת ולפרנס את בני ביתו, בעוד תפקידה של האישה לשמש כ"שרת פנים" ולעסוק בהולדת הילדים ובגידולם. חלוקה זו נתפסה במשך אלפי שנים בכל האנושות כמובנת מאליה, גם בעמים דתות ותרבויות רחוקות ושונות.

במהלך ההיסטוריה האנושית, תפקידם של הגברים מחוץ לבית לא נשאר רק בתחום עבודת השדה ומלאכות מפרנסות אחרות, והוא התרחב גם למרחב הציבורי שהתפתח עם השנים בהיבט המדיני, השלטוני, הכלכלי, המדעי ועוד תחומים שהתפתחו מזמן לזמן, בעוד שתפקידן של הנשים נותר תמיד בתוך הבית, בדאגה למזון, ללבוש, לבריאות, לניקיון ולסדר.

לאורך ההיסטוריה האנושית היו דוגמאות רבות של נשים יחידות שחרגו מהחלוקה הדיכוטומית הזו, ומצאו את עצמן בתפקידים ציבוריים כאלו ואחרים, וגם בהיסטוריה היהודית אנו מכירים דוגמאות של שופטות, נביאות ומלכות, אבל כל אלו היו היוצאות מן הכלל שאינן מלמדות על הכלל. אולם בדורות האחרונים ובעיקר במאה השנים האחרונות, אנו עדים לשינוי דרמטי של המציאות המתוארת כאן ובפרט בעולם המערבי. החלוקה הישנה והברורה נעשתה מזמן לזמן פחות רלוונטית, ואנו מוצאים כיום נשים רבות בכל תחומי החיים הציבוריים, בכל תחומי העיסוק ובתפקידים בכירים בכל הרמות. בסבירות גבוהה אנו עשויים בזמן הקרוב לראות לראשונה בהיסטוריה אישה המכהנת בתפקיד החשוב ביותר בעולם המערבי כנשיאת ארצות הברית.

השינוי הגדול הזה, לא פסח גם על היהדות החרדית, שהינה חלק בלתי נפרד מהעולם המערבי. השינויים שהתחוללו במאה השנים האחרונות, בחינוך הבנות החרדיות, בהשכלת ובתעסוקת נשים חרדיות, הם גדולים מאוד וככל הנראה משתווים לשינוי שחל בנושא בכל העולם המערבי. אולם נדמה שניתן לציין כמה הבדלים מרכזיים, הקשורים ככל הנראה זה לזה.

  1. שינוי ללא מאבק בין נשים לגברים - בעוד שבעולם המערבי חלק גדול מהשינויים התחוללו בעקבות ותוך כדי מאבקים מרים מצידן של הנשים בדרישה לשוויון עם הגברים, הרי שהשינויים בקהילה החרדית התחוללו ללא מאבק בין נשים לגברים, גם כשהיה מדובר במהלכים שהיו שנויים במחלוקת חריפה בתוך הקהילה החרדית עצמה.

  2. שינויים לא אידאולוגיים - השינויים בתחום החינוך, ההשכלה והתעסוקה, של הבנות והנשים החרדיות, לא התלוו לשינוי אידאולוגי והשקפתי בתפיסת תפקידה ומקומה הטבעי של האישה. השינויים נתפסו כהכרח בשל נסיבות כאלו ואחרות, בעוד שחלוקת העבודה ההיסטורית ממשיכה להוות המודל האידאלי.

  3. שימור מצב במישור הדתי והציבורי - למרות השינויים הגדולים בחינוכן והשכלתן של בנות ונערות חרדיות ובהשתלבותן של נשים חרדיות במגוון תחומי עיסוק, הרי שבמישור הדתי-רוחני לימוד תורה והבעת עמדה תורנית והלכתית נשארו לחלוטין בחלקם של הבנים והגברים החרדים. גם המישור הציבורי ובפרט הפוליטי, נותר בשליטתם המליאה של הגברים.

בשנים האחרונות, התחילו אי פה ואי שם להישמע קולות חדשים בקהילה החרדית, של נשים חרדיות המעלות תהיות על המציאות הנוכחית, ומבקשות לבחון מחדש את המצב במישור הפוליטי. אולם התחושה הרווחת בקהילה החרדית היא שמדובר בדבר זניח לחלוטין, ושניתן להמשיך ולהתעלם מהנושא בהיבט החינוכי והציבורי. בחדרי חדרים מתחילים גם להישמע קולות של נשים המבקשות להעמיק את היכרותן וידיעותיהן במקורות התורניים בש"ס ובפוסקים, וגם כאן הגישה הרווחת היא שמדובר במיעוט חסר משמעות שאיננו מצדיק התייחסות.

באופן אישי, אין לי עמדה ברורה בנוגע לשאלות אלו, אבל אני סבור שלא יהיה ניתן עוד להתעלם מהן. אני משער שמספרן של הבנות הנערות והנשים החרדיות שתבקשנה התייחסות רצינית ומעמיקה לשאלות אלו יגדל וילך ושעלינו להתייחס אליהן בהתאם. חשוב להכיר בכך שהשאלות הללו אינן באות ממקום של קלות דעת או התרסה, אלא ממקום של תהיה עמוקה ואמתית אודות מקומן של הנשים החרדיות בדורנו, והתשובות וההסברים שהיו טובים בעבר לא בהכרח מספקים גם היום.

תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
למדנו שהאשה נבראה מאדם, שבעצם היא היתה חלק אינטגרלי ממנו וה' פשוט הפריד אותה ונתן לה עצמאות. נכון שכוחות הנפש שלה מכתיבים את תפקידיה כמו שכוחות הנפש של הזכר מכתיבים את תפקידיו. הפמיניזם של ימינו לא צמח על קרקע חרבה, הוא גם תוצאה של היפוך היוצרות בחסות "דעת תורה". תפקיד הבעל לפרנס הפך להיות תפקיד האש
חיה 14.11.16
12
למרות שהמצב התעסוקתי השתנה ונשים רבות מהציבור החרדי עובדות במשרות בכירות אל נא נשכח את המטרה העיקרית שבת ישראל כבודה פנימה ואל לנו לדרוש הכרה לא בפוליטיקה ולא חלילה בעולם הרבני והתורני. וראינו שבבחירות האחרונות מפלגת הנשים המתימרת להיקרא חרדית נכשלה כליל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחח01.11.16
11
אשה חרדית תחליט להיות דוגמנית? ולשרת בצבא ובמשטרה? האם גם אז ניאלץ לחשוב מה לעשות? והשאלה שבאמת אותי מטרידה מה יקרה ביום בו יתחילו להט״ב חרדים לדרוש את זכויותיהם הינתנו להם??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נטע01.11.16

הצגת כל התגובות

10
תפסיק להטיף מוסר, תפסיק לחפש מה רע בציבור החרדי, תתמקד בעצמך, יש לך הרבה עבודה. אתה והלברטל סובלים מחסכי ילדות ומחוסר צומי, כל הזמן אתם מנסים להגיד דברים הפוכים ומרגזים. מומלץ שתלכו לרופא שיטפל בכם, ותפסיקו להפיץ את השטויות העלובות שלכם ברחבי הרשת
חיים01.11.16
9
אינה בנויה למלחמות מסוג זה כלומר אם תהיה האישה שבאמת תלחם על מקומה היא כנראה תפלט מהחברה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james01.11.16
וזה עצוב נורא... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פמיניסטית01.11.16
אשר נלחמו על שכר עבודה שוה, אלא שהתחזייות ממש התבדו. אולי, במקום לצאת עם הצהרות לוחמנייות שאין להן כל כיסוי, נעשה רגע חושבים ונכיר טובה לנשים הצדקנייות שבזכותן אנו פנויים לעסוק בתורה. כמינימום של הכרת הטוב אנו מחוייבים לדאוג לשיפור מעמדן הציבורי!
רפאל02.11.16
8
פשוט כבר יש לי ניסיון עם מאמרים של אנשים מרירים להחריד ... וביניהם מאמרים של הנ"ל ופשוט ריק מתוכן חוץ מאני חושב אני אומר אני עושה ורק מה שאני חושב אין כלום !!!! שלא נדבר על ראיית הנולד שאין ! שאין ערכים כלל וכלל לא רק ללכת בשרירות לב להשיג מטרות תאוות ושלטון !!! לא זו דרך התורה שאליה חונכת
מגידו02.11.16
המרירות מוציאה את האדם מן העולם !!! והאני מטשטש את הגבולות ואת היכולות
מגיד 02.11.16
צ
ן03.11.16
7
שרובן עוברות מקטנות על ידי מורותיהן (שטופות המוח) בשליחות הרבנים, רובן לא מספיק אינטילגנטיות בשביל להתגבר על שטיפת המוח הזוץ
אא10.11.16
6
כאשר יש פער מהותי בין מעשיו של אדם ועמדותיו ואמונתיו הוא יסבול קשות עד שיפנה לאחת הקיצונויות שבהם הוא אוחז. אישה מצד אחד עובדת בחוץ, מרוויחה כסף, מתפתחת בעולם ומנהלת פעילויות ועובדים מגיעה הביתה וצריכה להיות בפאתי ביתה לגבר שהיא מפרנסת ולא תמיד מגיע לרמתה האישית של אישתו. במצב זה ייגרם דיסוננס קש
ירושלמי02.11.16
5
למה לפי התורה אשה פסולה לעדות ? למה אשה פטורה ממצוות שהזמן גרמא? למה אשה לא יורשת? ולמה אשה בכיינית?
גיורא02.11.16
4
לא תהיה ברירה לחברה החרדית אלא להתמודד איתו. מרגע שנסללה לנשים הגישה להשכלה וידע מכל סוג, לא רק תורני, ולעבודה = למשאבים כלכליים, הן חזקות יותר לשאול שאלות ולדרוש תשובות, וזה רק ענין של זמן עד שתווצר הכמות המספיקה, המסה הקריטית של נשים שלא יקבלו יותר בהכנעה את המבנה החברתי הישן שמשתיק אותן. החברה ה
ח.מ.02.11.16
3
א. למרות שאתה מאד רוצה העולם המערבי לא משפיע על החרדים ב. לפי התורה למשל אשה פסולה לעדות ,דבר זה לא ישתנה גם תקום תנועה רחבה מאד של התנגדות נשית. מקומה של האשה היהודית מאד מוגבל מראש גם אם אשה למשל מפקחת במשרד החינוך ועושה צרות כמו גברים היא נשארת אשה מוגבלת שפסולה לעדות
יהודה עציוני01.11.16
2
חרדית זה לא רק פאה..זאת דרך חיים. אין פמיניסטית חרדית, מי שרוצה להיות פמיניסטית היא לא חרדית כיון שיש הלכה!!!!!!!!!!!
חרדית01.11.16
1
נשמות תשמחו במה שהקב'ה ברא אתכן.. זהו תפקידכן בעולם.. פמניזם זה בכלל לא דרך התורה אז עלק חרדיות... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלכות01.11.16
את השיח של אנשי דרום ארצות הברית אשר השתעבדו באחיהם יוצאי אפריקה כדי לקיים את ציווי התורה "עבד עבדים יהיה לאחיו."
רפאל02.11.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24