כיכר השבת

"עמונה - אינה הבעיה, זו התוצאה"

'יתד' תוקף: כך הציבור הד"ל כשל במערכה על ארץ ישראל

ביקורת נוקבת על הציונות הדתית נמתחת הבוקר במאמר מערכת של "יתד נאמן". פינוי עמונה, כך נכתב, זו התוצאה של יהודים שמגרשים את היהדות. ואיזו אש המפונים צריכים להבעיר? (חדשות)

48
ישראל כהן | כיכר השבת | ו' בכסלו | 06.12.16
פינוי עמונה. ארכיון
פינוי עמונה. ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

הרב ישראל פרידמן, עורכו הראשי של עיתון "יתד נאמן", טוען הבוקר (שלישי) במאמר המערכת בעיתון כי המאבק על עמונה אינו מאבק פוליטי וכי זהו רק תוצאה של יהודים שמגרשים את היהדות.

בנוסף, הוא טוען כי "הציבור הד"ל כשל במערכה על ארץ ישראל" ולדבריו, "נכון, דרכה של היהדות הנאמנה שונה לחלוטין מדרכם. אלו הם שני קווים מקבילים שלעולם לא יפגשו. הלאומנות והלאומיות מעולם לא היו מנת חלקנו. אבל גם לשיטתם הם כשלו".

"חוק ההסדרה ופרשת עמונה ממשיכים להסעיר את הארץ", כותב הרב פרידמן, "הקואליציה מיטלטלת על אף שאין מי שיהמר על פירוקה בפועל והשאלה היחידה היא מי ילך שלושה צעדים לאחור. בשטח, נערכים להחזיר מלחמה שערה. הימין ורבניו מגייסים את הציבור לחסום בגופו את הפינוי. בלב רבים קיים חשש כבד משובם של המראות הקשים של עמונה המקורית. קול הלמות פרסותיהם של הסוסים שדרסו ברגליהם את המתנגדים לפינוי ושריקת האלות שהתמזגה בקולות החבטה האכזרית, שבים והולמים ברקות".

"לפינוי עלולות להיות השלכות כבדות גם על מקומות אחרים שבהם פלשתינאים טוענים לבעלות על קרקע וזה עלול להיות כדור שלג שיתפח בממדיו לגדלים שקשה לשער ואי אפשר לדעת היכן יעצור – אם חוק ההסדרה לא יוסדר", הוא מתריע. "מנגד, ההתגרות באומות העולם והסכנה הנוראה של ההליכה נגד הגלובוס כולו, עלולים להיות מסוכנים לישראל המבודדת, בטווח המיידי ובעיקר הרחוק".

בהמשך כותב הרב פרידמן: "אבל גם כאשר מדובר רק בפינוי של מספר בתים ולא בפינוי ישובים שלמים כפי שהיה בעבר בסיני, זה לא באמת מאבק פוליטי במהותו, למרות השלכותיו הפוליטיות. זהו קרקור ביטנה של הארץ, המתמלאת בתחושת קבס מהמתרחש כאן – והבחילה מנערת את השולים. זה לא תהליך פוליטי, מדיני או חוקי, זהו תהליך רוחני. זה לא קשור למה שקורה בכנסת, אלא למה שקורה בבית הכנסת – למרות העובדה שהוא נתפס כפוליטי-מדיני-משפטי בעיני אלה שמנהלים אותו.

"מאבק נגד פינוי אינו כדור ה"פראמין" שיכול למנוע את הבחילות. צריך לחפש את הבעייה היכן שהיא קיימת. כי המאבק על פינוי עמונה, מתרחש בתל אביב. אם חוצות קרת נראים כפי שהם נראים, הארץ חשה בחילה. אם שבת קודש נרמסת ועוד באופן ממשלתי, הארץ חשה בגועל. אם חומת הכשרות וטהרת היחוס נפגעים בזדון, הארץ אינה חשה בטוב. לא חשוב מה יצביעו נציגי היהדות החרדית בפועל, המאבק של הציבור הימני והדת"ל לא קשור אלינו כלל. הציבור הד"ל כשל במערכה על ארץ ישראל, כי הוא לא הבין את מהותה".

"לא יועיל לחסום כבישים, צריך לפתוח חדרי לב, ולשוב", נכתב במאמר. "אין טעם בהצתת צמיגים כשיבואו השוטרים – כפי שהיה בעמונה א', צריך להבעיר ניצוצות וללבות את אש היהדות. מה שקורה בעמונה, אינו הבעייה – זו התוצאה. למרות ההשתתפות בצער הכבד שכל אחד מרגיש מול עקירת אנשים מביתם וסבלם הפיזי והנפשי, אבל הבעייה האמיתית לא העובדה שזה קורה אלא למה זה קרה?".

הרב פרידמן משיב על השאלה וכותב כי "נכון, דרכה של היהדות הנאמנה שונה לחלוטין מדרכם. אלו הם שני קווים מקבילים שלעולם לא יפגשו. הלאומנות והלאומיות מעולם לא היו מנת חלקנו. אבל גם לשיטתם הם כשלו. כי אם הם היו רוצים להציל את חבלי ארץ הקודש לבל יקיאו את יושביהם, הם היו צריכים להלחם על קדושת שבת קודש! אם הם רצו להציל את השטחים המיושבים שבשולי הארץ, היה עליהם להלחם על חומות הכשרות, על טהרת היחוס ולא לחדש בתי מדרש פוצעי הלכה שיצאו מקהלם.

"היכן הם נמצאים כשנחלתנו ליד שריד מקדשנו הייתה לזרים ולזרות? היכן הם היו כשהיהדות הנאמנה נלחמה על קדושת שביעית? האם הם דגלו בהיתר מכירה של חבלי ארץ ישראל לגוי – או שמא נאבקו למען שבתה של הארץ? "והארץ תעזב מהם ותרץ את שבתותיה בהשמה מהם" – והפסוק הזה מהדהד. כאשר עמדה על הפרק שאלת גיוסם של בני הישיבות, היכן התיצב נתח גדול מקהלם ומנציגיהם לפרלמנט? "אם בחוקותי תלכו – שתהיו עמלים בתורה". זועקת התורה. האם אינם מבינים שהמלחמה למען ה"עמלים בתורה" היא הערובה היחידה שמבטיחה ומאבטחת את הישיבה בארץ, בכל חבליה".

"רובו של הציבור הד"ל לא ראה את התמונה בעין מרחיקת רואי", מאשים הרב פרידמן. "התבלול שכיסה את עיניהם מנע את הראיה הנכוחה. גם אלה שהתמסרו בכל נפשם ומאודם לישוב ארץ ישראל כמצווה דתית – ולא כמשימה לאומנית, לא הושפעו מה"רוח שפעמה בהם", לשאר אורחותיהם. מדוע לא הצליחה "דבקותם הדתית" להשפיע עליהם להשתתף בכל מערכותיה של היהדות הנאמנה על קודשי ישראל – מה שאולי היה עשוי להשפיע על התמונה העכשווית?".

לסיום הוא כותב כי "על אלה שנערכים "להגן על עמונה" ועל הרבנים הד"ל שהוציאו לשומעי לקחם צו גיוס לחסום בגופם את הפינוי לדעת כי לא יועיל לחסום כבישים, צריך לפתוח חדרי לב. לא יהיה טעם בהצתת צמיגים ובישיבה על הקרקע ולשיר שירי עוגמה, צריך להבעיר ניצוצות וללבות את אש היהדות. הסיסמא שהם השתמשו בה בעבר "יהודי אינו מגרש יהודי", אינה רלוונטית. הוא כן יגרש, כל עוד יש יהודים שמגרשים יהדות!!!".

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
34
כל מילה רק הוכחת את זה יותר ויותר... אין קשר בין מה שכתבת למציאות, אין כמעט רבנים המתירים חסימת פינוי בגופם וכו, זה מה שקורה שנותנים לרבנים שנפגשו בחייהם בבית מדרש ובד' אמותיו לקבוע דעות פוליטיות לציבורים גדולים. רב שלא יצא לעולם ונשאר תקוע בכויילל לא יכול להתערב בעניינים שאינם תורניים, כיון שהוא לא
בוזגלו06.12.16
33
גלותי שכזה! צריך להיזכר בתקופות החשוכות שהיינו כדי להודות לקב"ה על המתנה שיש לנו היום. תודה הרב פרידמן שתה נותן לנו להיזכר!
ישראלי06.12.16
32
מאימתי עורך עיתון מקבל תואר "רב" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שריאל06.12.16

הצגת כל התגובות

31
מתי כבר יתחילו לנבור ברעות החולות של המחנה הכי קדוש באזור .לפני שדוחפים את האף למפלות של המחנה השני .את הבעיות החמורות של הציבור הכי קדוש.תוכלו לדעת רק דרך האורים ותומים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מם06.12.16
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.א18.12.16
29
אני חונכתי על אהבת ישראל. החרדיות שלי עומדת בפני עצמה ולא נזקקת ללגלוג על יהודים אחרים ומציאת מומים בציבורים אחרים. כל עוד תמשיכו להעמיד את קיומכם רק על שלילת המזרחי - יהודים יראי שמיים לא תהיו.
ברוך02.01.17
28
לפי פרידמן: חרדים=מרגלים הדלי"ם וכלב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלמה06.12.16
27
("המבזה חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא שמעת? על שמירת הלשון שמעת? על המכנה שם לחבירו וכו')אבל לגבי העניין אני נאלץ להודות שיש משהו דברים , ההתפרקות של העם והמדינה מהתורה ראה מקרה צה"ל והיהדות ושלטון הריפורמי של הבג"ץ ודאי ששני אלו ירדו מכורכים מן השמים ולא לחיוב... ולכן אילו לחרדים היו משכילים ומג
בד"כ לא מסכים06.12.16
26
הם סיקריקים שיובליו את המקום הזה לאבדון.
יוסל07.12.16
25
יש בינהם אנשים מופלאים ש לומדים תורה וגם תורת הנסתר אבל הם מעטים 🔯מה קורה באפרת נשיים לובשות בנדבה ומכנסים 😫אין שם כמעט שמירת שבתמה עם גמילות חסדים יש הרבה לתקן 🔯עם כל הלב אני מבקשת ממכם שתתחילו להתקדם לבורא עולם לא נשאר הרבה זמן 😫😫😫אני בטוחה שלכל אחד מכם יש שורשים מפוארים ויהי רצון שתמשיכו
ללא שם06.12.16
המאבקים שבישיבת פוניביז מראים עד כמה הדתיים הלאומים צודקים הם לומדים תורה ומקדשים שם שמים. בזכותם ובזכות תורתם ועקשנותם הציבור החרדי בארץ הרי רבים מהחרדים התנגדו לעליה בכלל. תראו גם משרתים בצבא גם לומדים תורה וגם עובדים עליהם נאמר ישראל בני אשר בך אתפאר.!!! מר פרידמן תמיד ראה שחורות ואיך אמרו גדולי
דניאל06.12.16
24
לך לזורקי הלבן והסטנדר בהיכל הישיבה ותציב מראה לעצמך ותבין את ההבלים שכתבת פה. דיני שביעית אצלך זה עומד על היתר מכירה ??????? על זה נתפסת על מחלוקת אם מועיל היתר מכירה ומזה אתה מבין שהאדמה מקיאה את התושבים ????????? שם נמצא המוח הרקוב שלך???????? או בהפגנות הגיוס שהמון מהמפגנים חולק על נושא הגיוס וכ
רואי06.12.16
23
אני אמור להתיחס לזה ברצינות? ועוד כשרב הראשי לישראל פסק שהיתר מכירה מותר נקודה. על חומרות לא קורים כאלה דברים, ואם כן תראה מקור.
א06.12.16
22
רב בריח לכל היותר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בטלמן06.12.16
21
על אומות העולם אנו סומכים?? רק על הקב"ה. לא נותנים לאומות מתנות או חניה-זה "ולא תחנם" אולי, בואו לא נתגרה באומות וניתן לנוצרים את המקומות הקדושים לנו. תגידו השתגענו?! החרדים השפויים לא השתגעו!!
התגרות באומות??12.12.16
20
היא היהדות החרדית, מוכנים ללכת עם נשיהם וטפם לתאי הגז. אלה יהודים אמיתיים.
דן סגל06.12.16
19
צצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצ
א איד.06.12.16
18
האיש עסוק בחולין ולשון הרע מה לו ולתואר רב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי15.03.17
17
כל מילה בסלע!!
חרדית06.12.16
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם06.12.16
15
הפעם הגזמת!!!!!! כבעל אחריות ציבורית אסור לך לכתוב כאלו דברים כנגד ציבור שלם. אין שום זכות והצדקה להכפיש עדה שלמה בישראל מעל דפי העיתון, יש לך השגות עליהם? אני מבין, אך א. לא מוכיחים אדם בשעה שמתו מוטל לפניו. וב. קשוט עצמך תחילה, לפני שאתה מפנה חיצי לעג ותוכחה לכל עבר תחנך קודם את הציבור שלך.
מוגזם06.12.16
14
האם חבלי ארץ מולדת אינם חלק מהיהדות הנאמנה? ומה עם אברהם יצחק ויעקב שקיבלו הבטחות מה' אליה? ומה עם משה רבינו שרק אליה כסף?! ישנם עוד נושאים, נכון, אבל ארץ ישראל היא חלק מהיהדות הנאמנה. ומה זה קשור , שלד''לים(איכסה של ביטוי) אין מלחמה על הדברים שלנו? מה, אנחנו ילדים? אם הוא התחיל אז גם לי מותר?! (נ
גדי06.12.16
13
אם ראית עיירות שנתלשות ממקומן בארץ ישראל, דע שלא החזיקו בשכר סופרים ובשכר משנים......
חיים06.12.16
12
...ביותר בעתונות החרדית ובאתרים החרדים. נראה שהחרדים, מרוב שיעמום ובטלה רק תוקפים (דרך אגב, בעיקר אחד את השני)
אריה06.12.16
11
טומנים את הראש בחול ולא מסתכלים לאמת בפנים!!!
אא06.12.16
10
הבטחת הקב"ה את הארץ לישראל וחשיבות השמירה על הארץ. זה לא שייך לנו החרדים ? חוסר הגיון !
יעקב06.12.16
9
ביציאת מצרים יצאו רק חמישית והשאר מתו בגלל אלו שהיו נגד א"י ולא רצו לצאת. בכניסה לא"י הוציאו את דיבת הארץ (המרגלים = צדיקי הדור). לכן נשארו 40 שנה במדבר. בחורבן הבית בקשו את יבנה וחכמיה במקום את כל א"י. חז"ל אמרו עליהם שאבדו את השכל ("ואבדה בינת חכמיו"). בדורנו הביאו על עם ישראל שואה. שהרי אם היו עו
משה06.12.16
8
יתד נאמן אף פעם אבל אף פעם לא יכתוב משהו שהוא אמיתי. תמיד שיקוליו יהי פוליטיים ושוללים דעה של אחרים. תמיד להציג חצי תמונה. ולהגיד כמה חבל שאתם לא כמונו, מגעיל היה לקרוא תכתבה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלעד06.12.16
7
לא היה אף אחד שקורא אותו. מי קורא היום יתד???
יהודי06.12.16
6
נטול כל הגיון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james06.12.16
5
מה הוא חושב שהוא? איפה הנציגים "החרדיים"? רק להידבק לכסא שיש כסף הם יודעים... איפה הם היו בזמן תיקון חוק מיהו יהודי? בתש"ל??? למה אז הם לא חוקקו שיהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה או שנתגייר "כהלכה"...????? שם לא שמענו את כל ה"פרידמנים " למיניהם.... יש 3 שלמויות: 1. שלמות העם. 2. שלמות התורה 3. שלמות ה
שלמה06.12.16
שלושת המילים האחרונות מיותרות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמא06.12.16
4
דבריך חסרי טעם ולא ממש מחוברים לאמת הפשוטה. מלחמות כיבוש הארץ, בציווי התורה, לא התחילו אצל הד"ל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רמי 06.12.16
3
אבל אין ספק שאתה מגרש את השכינה מביננו בעקבות התנשאותך הבזויה. לשיטתך- אתה על הדרך הנכונה- 'היהדות הנאמנה' ואילו הדתיים לאומיים (הד"ל בשפתך. עוד משהו שמראה על גאוותך) מסלפים את התורה. ותן לי לנחש, מה תאמר על החסידויות- כמובן שלא 'יהדות נאמנה'. ומה על היהדות הספרדית- בטח בדרגה נמוכה ובזויה ממך.. בגלל
עמ"י חי06.12.16
2
דברי הבל וריק שרק מביאים שנאה ופילוג. עדיף לשרוף פחים...
אמת06.12.16
1
הייתי מצפה מ'רב' שיסתכל על זה בצורה קצת פחות ילדותית. כי כל הארץ שייכת לנו וכולנו אחים וערבים זה לזה ואם מפנים יהודים מאדמה אז הבעיה היא של כולנו ולא של ציבור מסויים. הסתכלות של 4 אמות מסביבי אינה מנת חלקנו. ואין לי קשר אישי או פיזי לעמונה
אמת06.12.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | בנות חרדיות עברו שוב בהצלחה את המבחן של רואי החשבון - בפער 

קובי אטינגר | 21:24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 18:13

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24