כיכר השבת

"טמון בזה סכנת חורבן והרס"

ישיבה תיכונית-חרדית בבית שמש מעוררת סערה ומחאה

פתיחת ישיבה חרדית תיכונית בעיר בית שמש - מעוררת סערה. בימים האחרונים הופצו בעיר מודעות וכרוזים בהם יוצאים גדולי רבני העיר במערכה נגד פתיחתה ומתן לגיטימציה לישיבה (חדשות, חרדים)

56
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 27.12.16

פתיחתה של ישיבה חרדית תיכונית בעיר בית שמש מעוררת סערה. במודעות וכרוזים שהופצו בימים האחרונים ברחבי העיר יוצאים גדולי רבני העיר במערכה נגד פתיחת הישיבה.

על המכתב החריף חתומים הגאונים רבי יהושוע רוזנברגר, רבי נתן קופשיץ, רבי שלמה זלמן פרלשטיין, רבי מרדכי גולדשטין ורבי משה טוביה דינקל.

לדברי עסקנים בעיר, מדובר ברבנים מכל גווני הקשת המייצגים את כלל החוגים החרדיים בעיר בית שמש החל מחוגי העדה החרדית ועד בני הקהילה הליטאית.

במודעות שפורסמו, מובא מכתבם של גדולי ישראל מהעבר, שיצא בשנת תש"ע, גם הוא נגד פתיחת ישיבה תיכונית ברמת בית שמש. "ח"ו לתת יד לזה ולנגוע אף במקצת במסגרת ובדמות הישיבות הקדושות" כתבו גדולי ישראל, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל מחד, ומרן הגראי"ל שטיינמן שיבל"א ורבנים נוספים.

מחאת רבני בית שמש

לצד זה, מובא מכתבם של רבני העיר, תחת הכותרת "מחאה נמרצת", בו הם כותבים כי "שמענו בחרדה גדולה על שנפרצה פירצה חמורה שהחלו לפתוח מסגרות תיכוניות באיצטלא חרדית המשלבות לימודי חול לצד לימודי קודש, אשר טמון בזה סכנת חורבן והרס לשארית הפליטה".

הרבנים מצטטים את גדולי ישראל ש"אסרו באיסור חמור לבלתי להכניס תערובת לימודים אחרים בתוככי הישיבות הקדושות ולא להילכד ברשת ההשכלה אף אם היא באמתלא של הצלה של יחידים ואסרו לייסד ישיבה או מוסד תורני עם שם אחר ולעשות בו שינוי בסדרי הלימודי המקובלים לנו מרבותינו זצוק"ל".

בהמשך, הם כותבים כי "והנה עתה נודע לנו שיצאו אנשים בתוככי עירנו בית שמש ונתפתו לעצת היצר ויסדו מסגרות תיכוניות כאלו לבחורים חרדים והכניסו בלימודיהם לימודי חול בשם מאורות - מתיבתא בית שמש - ארזי לבנון, שהם בכלל אזהרה הנ"ל, והחובה מוטלת על כל אחד שביכולתו לבטל תוכנית זו ולהחזיר העטרה ליושנה.

"חלילה לתת יד לזה ולנגוע אף במקצת במסגרת תלמידי הישיבות הקדושות והצלחת הבנים הוא אך ורק אם מתמסרים לתורה ויראת שמים לבד בלי שום תערובת, ועל ההורים מוטלת החובה לבל יפול למלכודת מסוכנת זו ח"ו שאחריתה מי ישורנו".

דעת תורה של גדולי ישראל משנת תש"ע

מבדיקת "כיכר השבת" עולה כי המודעות יצאו לאור לאחר שהתברר לרבנים כי רב ליטאי מפורסם בבית שמש מעניק כביכול גיבוי לישיבה החדשה ועל כן פתחו במערכה נגד ההכרה בישיבה שכזו שאין מקומה, לדבריהם, בעיר חרדית.

עסקן בכיר מנתח באוזני "כיכר השבת" כי בעיר בית שמש קיימת מצד אחד אוכלוסיה חרדית מודרנית המורכבת מתושבי חו"ל לשעבר, חרדים עובדים ועוד שמבקשים ללמד את ילדיהם במוסדות "פתוחים" יותר אך מאידך לצד זה קיים גרעין קשה של קהילת קיצונים הן ליטאים והן מחוגי העדה החרדית הסוחבים לכיוון השני.

"כנראה שאותו רב שנתן הסכמה סבר שניתן לפתוח את הישיבה משום שלכתחילה הינה מיועדת לציבור חרדי מודרני ואינה מכוונת למיינסטרים החרדי אולם הרבנים האחרים סוברים כי מדובר בפריצת גדר ובפתח לשינויים בעתיד והקמת מוסדות שכאלו שנאסרו על ידי גדולי הדור בתוככי ערים חרדיות".

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
בעבר, בחור שלא יכל ללמוד תורה, היה יוצא מייד לעבוד ובערב היה משתתף בשיעורי תורה בארגוני "תפארת בחורים" שקמו בכל הקהילות. בימינו, מיסדו את זה יותר והפכו את זה למוסד מסודר עם השגחה על הרוחניות של הבחורים הללו שלא יפלו ברשתות היצר הפרושות בכל פינה ואורבים לבחורי ישראל. היכן בדיוק הבעיה? מה כאן יותר גרו
יואל ברקוביץ27.12.16
35
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי27.12.16
34
ארזי לבנון: ישיבה מציונת, מחזיקה בחורים שבסיכון, שכויח.
דודו15.12.20

הצגת כל התגובות

33
לאלו שלא מכירים, בארה"ב כל הישיבות משלבים לימודי אנגלית, חשבון וכו' בתוך הישיבות (כולל חיים ברלין, מיר, תורה ודעת, נר ישראל, תורה תמימה וכו וכו.) גם מדובר ב3 ישיבות נפרדות- במודעה השמות נכתבו לפי הוותק- מאורות קיימת קרוב ל20 שנה, מתיבתא שבע שנים וארזי הלבנון שלוש! לא מדובר בפתיחת ישיבות חדשות! המ
תושב בית שמש27.12.16
32
אני לא מבין היום יש עמון בחורים נושרים בגלל הקיצוניות של הרבנים עד שסופסוף מצעו לבחורים הללו מיסגרת מתאימה אפו הם היו שסילקו את הבחורים מהמסגרות שלהם
שמעון27.12.16
31
שאילו שלא יכולים ללמוד ילכו לרחוב? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים קליגר27.12.16
30
ישיבה שגורמת לבחור אהבת תורה ומקרבת אותו לה'.עכשיו אחרי הפירסום של הקיצונים - ההורים ידעו לאן לשלוח את בנייהם. רק למתיבתא!!!!!
טליה11.01.17
29
יש כמה מפגרים שלוקחים שמות של רבנים ומדביקים אותם על מודעות שהם בכלל לא חתמו עליהם !!!אני לומד בישיבת ....כן כן ישיבת ארזי לבנון בבית שמש ויש לח דבר אחד להגיד!!הלוואי וכל הישיבות היא כמו הישיבה שלנו !!!!!!!אין מקום אחר בעולם שנותן יחס כזה אישי וחם לכל בחור ובחור !!!! ושלא נדבר על זה שאין אצלנו לימוד
יצחק29.12.16
28
בית יעקב מציע לבנות סמינר לימוד מקצוע... אבל בתכלס אחריות הפרנסה שרויה על כתפי הבעל, אז איך לו ללמוד. לפחות ממה שאני מבינה בישיבות האלה יש לימודי קודש למד לימודי חול באווירה תורנית ושמורה הרחק מהשפעות של אקדמיה חילונית. למה זה לא לגיטימי? ובםרט שרוב הבחורים בישיבות הכלה ואני מכירה אותם אישית לא ה
אסתר27.12.16
27
מי שלא רוצה שלא ישלח ומי שכן כן
יאיר27.12.16
26
המפלגות החרדיות, ותלמידי החכמים החרדיים שאין בהם דעת. כי החינוך הישיבתי תיכוני מבוסס על הירושלמי האומר כי מצייטים לרב רק אם מורה על ימין שהוא ימין,, ומשום שהבוגרים יחיו מיגיע כפם, לא יצביעו למפלגות החרדיות..
דן סגל27.12.16
די להגיב כבר
אליעד נחום27.12.16
25
בית שמש לא עיר חרדית ולבטח לא שייכת לזרם החרדי הקיצוני.מי שלא מתאים לו שיעזוב לביתר/קרית ספר וכדומה
ג'ודי 27.12.16
24
כל אחד דואג לעתיד ילדיו כפי הבנתו. לא כופים כלום על אף אחד.
די לדיקטטורעעעע27.12.16
23
במקום להתעסק בתכנים ש ב א מ ת מדרדרים את אורח החיים היהודי. מוחים על דברים שמצילים אותו! לא כל בחור יכול למוד תורה כל היום! ממילא ישיבה שתיתן לו עוד תכנים חוץ מתיירה יכולים להצילו מלהגיע לרחוב ולהיות שבעבניק.
מישהו27.12.16
22
למי שהגיב לי על תגובה מספר 20,תמשיכו בחוסר עשייה שלכם ותמשיכו לעשור ולגנוב את המדינה יפרזיטים מסריחים ותפסיקו כבר להשריץ ילדים בקצב שפותחים בישיבות ותתחילו לחשוב מה אתם עושים עם החיים שלכם יחבורה של לוזרים עלובים יאלללה לעשוק את המדינההה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק28.12.16
21
ישיבה לתפארת שמגדלת בה נערים מלח הארץ לעשייה ולהתנדבות לטובת כלל ישראל. יישר כח לבעלי הישיבה ולכלל התלמידים שכן ירבו אהבת חינם.
יואל ורדי27.12.16
20
ע
היסטוריון.27.12.16
בב
גוש לגושים.27.12.16
19
כן ירבו ישיבות כאלה. על כל הורה לדאוג לעתיד של הילדים שלו. אגב זה גם כתוב בגמרא "חייב אדם ללמד את בנו אומנות" אין מצווה להיות עני
חרדי27.12.16
18
יש פער עצום בין שני הכרוזים, באשר הכרוז השני מופנה אל ציבור ההורים בלבד ואילו הראשון כנגד עצם התופעה.
יצח27.12.16
17
מי שרוצה שישלח את ילדיו לשם ומי שלא רוצה שלא ישלח את ילדיו לישיבה הזו תעזבו אותנו לנפשנו ואל תבלבלו את המח כל פעם עם חרמות ואיסורים
אהרן דומב27.12.16
כנראה שאתה לא יודע דרכה של תורה. וקנאות לתורה מהי. וקנאות לנשמות הקדושות מהי. ולי נשאר לקוות שהקנאות הזאת אמיתית. ואם רוצים [וצריך] שימחו. אשריהם ואשרי חלקם
כנראה27.12.16
16
ישיבת מתיבתא הוא הישיבה הטובה ביותר בארץ סדר יום: רק קודש מקצצים את ההפסקה ומתפללים מנחה ב 3:15. שלא ימציאו סיפורי סבתות על הישיבה הטובה בארץ
שמולי קוקוס28.12.16
15
לקיצונים והקנאים שאינם לומדים כלל. מאורות אינה תחליף לישיבה קדושה וכבר פועלת מספר שנים ומצילה נפשות .על מה הזעם והמכתבים שבוודאי גם את הרבנים שחתמו שיקרתם עליהם חזרו בתשובה והרבו שלום בעולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק27.12.16
14
למה עושים מחאה עכשיו? מה השתנה?
מרטי27.12.16
13
פשוט כייף היום לחרדים לחיות בעוני ולרבנים שלהם להמשיך להגדי להם ללמוד כל היום בשמן שהשווער המליין שלהם יזריק להם כסף לחשבון מבלי לעשות כלום תתחילו כבר לחשוב ולא כפת לי שהרבנים שחתמו על הטפסים האלה גמרו מסכת או שס מבחינתי הם בורים ועמי ארצות שהחשיבה אצליהם לא משחקת תפקיד חזק #אל תתרבו
יצחק 27.12.16
מזכיר לך משהו פרעון אחד?
פ.ס27.12.16
אפס קטן מי אתה לא מענין אותי אם הם יודעים ש"ס מה אתה יודע
נורמלי27.12.16
12
לציבור החרדי אין מענה למי שלא מסוגל לשבת ללמוד יום שלם למי שהנפש שלו ציפור דרור. מי שתוקף - מותקף. מי שמדבר מאהבה ואכפתיות ולא מתוך שליטה וכפיה - דברי חכמים בנחת נשמעים. דברו לציבור מאהבה ואכפתיות זו היא דרכה של תורה. צריך למצוא פתרון למי שלא ממש את עצמו או מתקשה בלימוד תורה. (נשלח באמצעות כיכר הש
אור27.12.16
11
כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות. מה לעשות שלא כל אחד מתאים לו ללמוד תורה מבוקר עד ליל כמו כאלו שלא מתאים להם לעבוד/ללמוד מקצוע כך שאין פתרון בזה שאוסרים על הכלל כולו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני27.12.16
10
מה עדיף ???????? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזקיהו27.12.16
מסגרת שכזו היא חשובה מאוד להצלת נפשותיהם הרוחנית של הנערים הללו, אבל..... וכאן מגיע האבל הגדול.... לא ישיבה!!!!!! תקראו לזה מסגרת לימודית טיפולית שיקומית מה שאתם רוצים אבל בשום אופן לא ישיבה...... וכי להבדיל אלף אלפי הבדלות יקראו לזה בית מחוקקים העיקר שלא יתדרדרו?????? א"א לשם מטרה נעלה מאוד זו לטשט
אוביקטיבי27.12.16
זה ישיבות לבחורים טובים יראי שמיים ואוהבי תורה. הם לומדים יותר טוב מהישיבות רגילות!!!!
טליה11.01.17
אני לא יודע איך אתה יכול לזלזל ב200 בחורים שישבים כל יום 3 סדרים עד 8 וחצי ולומדים תורה אז בגלל שלומדים שעה וחצי לימודי חול זה לא הופך למסגרת טיפולית שיקומית
שש05.10.23
גם אם לא "ידרדרו לרחוב" עדיף ישיבה תיכונית ומהכרות של עם הישיבה היא לא מיועדת למי שעומד להדרדר לרחוב
גידי27.12.16
9
אזבו אותכם משטויות קודם כל אני נמצא בישיבה וזה ישיבה מצויינת חוץ מפירסומת לישיבה זה לא עושה כלום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חגי27.12.16
8
שלוםםםם
ללל27.12.16
7
הם פשוט קיבלו שטח לבניה והרבנין הצבועים רוצים את השטח לעצמם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נחמיה27.12.16
6
ודואגים לצאצאהם לעתיד טוב יותר ברוחניות ובגשמיות. לא כל החכמה נמצאת בעסקנים של המפלגהץ. ובגדיילים שלהם.
סומך צדיקים ה' 27.12.16
5
ס
דור ומציליו.27.12.16
4
לא כולם קדושים ולא כולם טהורים לא את כולם מעניין לימודי תורה. אסור לכפות את מי שאינו מעוניין בלימודי קודש לשבת בישיבה ולראות את השותף מצליח לעלות לגדולה ולכבוד באירופה היו כולם שווים.
קדוש27.12.16
3
שטויות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק 28.12.16
2
לא כולם מסוגלים ללמוד תורה כל היום מה קשה להבין את זה תנו ללמוד מקצוע בכבוד לפרנס בכבוד זו לא איסור תראו כמה נרקומנים גנבים ועוד יש זה נטו בגלל שאין מקצוע
הנושרת מפתוחי ח27.12.16
1
פשוט אנשים הזויים, הם יחליטו לציבור החרדי מה לעשות ? יש הרבה רבנים שהם בעד לפתוח כאלו ישיבות וכל אחד יעשה מה שהרבנים שלו מורים לו !!!!
ישראל דוד27.12.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24