כיכר השבת

חשפה את ההתעללות בפעוט

רופאת הילד: 'מאוד קשה לחשוב שהורה מתעלל בילד שלו'

ד"ר גליה ברקאי, הרופאה שחשפה את ההתעללות בפעוט, מספרת על האשפוזים התכופים של הילד, החשדות שהתעוררו והזוועה שחשפה המצלמה. פרקליטת האם: "אם מסורה שדאגה לילדיה" (בארץ)

52
כיכר השבת | כ"ג בשבט | 19.02.17
ילד מאושפז. אילוסטרציה
ילד מאושפז. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

ד"ר גליה ברקאי, ממלאת מקום מנהל מחלקת ילדים ב' בבית-החולים לילדים ב'שיבא', היא הרופאה שחשפה את ההתעללות המחרידה - על פי החשד - של זוג ההורים בבנם הפעוט. יודגש כי ההורים מכחישים את החשות המיוחסים להם.

בראיון הבוקר (ראשון) ל"ידיעות אחרונות", אומר ד"ר ברקאי, כי עברה שבוע מאוד קשה. "אי-אפשר לדמיין דבר כזה. הידיעה שהילד הזה עבר סבל גופני ונפשי לאורך זמן קורעת לי את הלב, והידיעה שלהורים האלה יש עוד ילדים בבית היא לא פשוטה. אין בסיפור הזה טובים ורעים, יש רק הורים מסכנים וילדים מסכנים עוד יותר".

המקרה הקשה החל כאשר הפעוט, בן 4 וחצי, הגיע מספר פעמים לאשפוז בחודשים האחרונים, אך הרופאים לא הצליחו לגלות מה לא בסדר איתו והוא שוחרר שוב ושוב לביתו. "בכל הפעמים הקודמות התופעות שמהן סבל הילד לא הסתדרו לנו גם אחרי שעשינו לו בירור נרחב מאוד", משחזרת ד"ר ברקאי. "פשוט לא הצלחנו להבין מה הסיבה לאשפוזים החוזרים. תמיד באיזשהו שלב המצב השתפר והוא הלך הביתה - ואחרי תקופה היה מגיע שוב".

לפני מספר שבועות הילד שב לבית החולים, הפעם במצב קשה מאוד והוא אושפז בטיפול נמרץ כשהוא בסכנת חיים. לאחר שמצבו התייצב הוא הועבר למחלקה של ד"ר ברקאי שלדבריה, הבירורים הרפואיים לא העלו שום סיבה למצבו למעט הרעלה מכוונת. "אז כבר הייתי נחושה: החלטתי שאני לא מוותרת ודורשת התערבות של גורמי אכיפת החוק", היא מספרת.

פרופ' אשר ברזילי על המקרה (צילום: רותם אליזרע, ynet)

ברקאי והצוות הרפואי חשדו כי האם סובלת מסתמונת מינכהאוזן - הפרעה נפשית הגורמת לה לפגוע בבנה ולאחר מכן לטפל בו זאת במטרה לזכות באהבתו מחד ובתשומת לב הסביבה מאידך. הם פנו למשטרה ודיווחו על החשדות.

"זה מאוד קשה לחשוב על כך שהורה מתעלל בילד שלו. זה בניגוד לטבע האנושי. אבל במקרה הזה פניתי למשטרה וביקשתי להציב מצלמות", היא מספרת. ביהמ"ש אישר את הבקשה, מחלקת הביטחון של בית החולים יחד עם המשטרה מיהרו והתקינו את המצלמות בחדר בו אושפז הילד וגילו את מה שההורים עשו לו - לפי החשד.

המצלמות הותקנו ביום חמישי, למחרת הם גילו כי האם מחדירה לאינפוזיה של בנה כמויות גדולות של חומרים כימיים ונותנת לו כדורים, האב תועד מתעלל קשות בבנו הפעוט. ביום שבת קודש, לפנות בוקר המשטרה עצרה את ההורים ואמש הוארך מעצרם.

ד"ר ברקאי אומרת כי "לא היה משהו בהתנהגות או במראה שלהם שיכול להעיד על איזושהי בעיה. צריך לזכור שזה אירוע מאוד נדיר, אבל רופאים צריכים להיות מודעים לתופעה הזו כי כשהיא מתרחשת זה הדבר הכי נורא שיכול להיות".

באשר לילד היא אומרת כי הוא לא רמז מה עבר עליו. "עכשיו הוא הרבה יותר חייכן ושמח. הצוות שנמצא איתו מספר שהוא מרגיש טוב ומשחק, בעוד שכשהוא היה עם אמא שלו הוא נמנע מלשתף פעולה ובכה כשהתקרבו אליו".

ההורים, בשנות ה-30 לחייהם, להם עוד ארבעה ילדים בבית, הובאו אמש לבית המשפט השלום בתל אביב להארכת מעצרם. מעצרה של האם הוארך עד יום שלישי ומעצרו של האב הוארך עד יום רביעי. הם חשודים בהתעללות, בגרימת חבלה חמורה לחסר ישע ובקשירת קשר לביצוע פשע.

עו"ד חגית רחמני וייס מהסנגוריה הציבורית, שמייצגת את האם, אמרה אמש לאחר הדיון כי "אנחנו מצויים כרגע בראשיתה של חקירה ומנועים מלהרחיב לגביה. מדובר בבני זוג צעירים, הורים לחמישה ילדים, שמוצאים עצמם מובאים לראשונה לחקירה ולמעצר. האמא מכחישה את הטענות נגדה. מדובר באם מסורה שדאגה לילדיה. המשפחה מכחישה בתוקף את העבירות המיוחסות לה. צריך לתת למשטרה לחקור ולאפשר לבני־הזוג לתת את תשובותיהם.

"מדובר באם ללא עבר פלילי. הבן הצעיר סובל ממחלות רבות, והיא זו שלקחה אותו לטיפול בבית-החולים. היא משתפת פעולה עם החוקרים, וטוענת שלא הייתה לה כל כוונה לפגוע בבנה. כרגע כל תשומת ליבה נתונה להחלמתו המהירה".

מנהל בית החולים לילדים בתל השומר, פרופ' אשר ברזילי, אמר כי "החשדות התעוררו במהלך כמה חודשים שבהם הילד הלך וחזר והלך וחזר. בכל פעם לא היה הסבר מפורש לדברים שמהם הוא סבל, עד שהוחלט לעשות את המהלך הלא פשוט. צריך להבין שההחלטה להעביר לטיפול של עובדות סוציאליות ושל משטרה, ובכך ליצור כתם אולי לא מוצדק על משפחה - יכולה למוטט משפחה".

על מצבו של הילד אמר כי הוא "מסובך, מורכב וקשה, אבל לא הצלחנו להגיע לאבחנה גם בעזרת מיטב הרופאים. מלכתחילה הבנו שמשהו פה לא מסתדר, ערכנו ישיבה ועוד ישיבה והיינו עדים לעוד ועוד סימפטומים שלא ניתן להסביר.

"בכל פעם עדים לתסמונות כאלה ואחרות שקשה להסביר, ערכי מעבדה שלא ראינו כמותם, חריגים בצורה בלתי נתפסת. כך לאט לאט התגבשה האבחנה וכשמתחילים לחבר אחד ועוד ואחד, המסקנה ברורה".

תוכן שאסור לפספס
52 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אתי21.02.17
26
מה בדיוק הכיסוי התקשורתי המופרז?? על מה בדיוק ההללויה לרופאה שגילתה לטענה מה שגילתה. ממתי נותנים כל כך הרבה זמן לרופאה לדבר ולהביע וכו'.... משום מה, נראה לי שהסיפור לא היה ולא נברא ויכולים להיות הרבה הסברים מה בדיוק קרה שם..
משה 19.02.17
25
אולי הייתה פה רשלנות רפואית כלשהי,ובמקום שיפנו אצבע מאשימה לבית חולים מנסים להפליל את ההורים. הווי דן את כל אדם לכף זכות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ד19.02.17
רק את הרופאים אתה דן לכף חובה בלי שום סמך. מסתבר שהחינוך לשינאה דרך ספרי ילדים הוא יעיל מאד. כל רופא, כל שופט ובודאי כל עובד סוציאלי מיד חשוד להיות גונב ילדים.
רפאל19.02.17

הצגת כל התגובות

24
מה הכוונה? הוא לא אמר "חומרים מסוכנים" - ומכלל הן אתה שומע לאו ..
א24.02.17
23
לשמור ולגדל אותה כיהלום לתורה ומצוות והם הורסים אותה, מתעללים בה ויתנו דין הענק!!!!!!! רק הגיהנום הצפוי להם מנחם אותי!
רב19.02.17
22
האם חייבת לקבל טיפול נפשי מיידי וכן לאבחן בעיות של הרב.אסור כרגע להפקיד בידם את הילדים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי21.02.17
21
הורים חולי נפש....
חנה19.02.17
20
נשמע מוזר מאוד ס'שמעקט נישט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שושקו19.02.17
19
עדיף לאשפז את ההורים לטיפול פסיכיאטרי ולהעביר את הילדים למשמורת אצל משפחות אומנות לתקופה עד שההורים יתרפאו ויהיו בהשגחה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איך עם שאר הילדים19.02.17
18
אלוהים נותן אגוזים למי שאיין שיניים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סיגל20.02.17
17
מלהשמיע טענות סרק כגון "הכל עלילה". לאחרונה רבו "עלילות" על רבנים, מלמדים, הורים שהתעללו בילדים, ומסתבר שיש דברים בגו. "כי כל העדה כולם קדושים" זו טענתו של קורח....
אברך פשוט19.02.17
16
לקחת ממנה מיידית אתהילדים.צילמו אותם והיא מכחישה?שתיהם חולים בראש.מסכנים הילדים.יגדלו עם בעיות נפשיות.איך הרווחה לא גילתה את המשפחה הזו.לפעמים לוקחים סתם ילד מאמא וכשצריך לא מתייחסים.מדינה דפוקה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריק03.03.17
15
גם אם יגיד על שמאל שהוא ימין, חייבים לשמוע, מה שגורם להורים מלמדים, משגיחים, ראשי ישיבות להתעלל בילדים, והם שותקים. אלא שבירושלמי כתוב ההפך, רק אם יאמר לך על שמאל שהוא שמאל תשמע בקול הרב. אבל את זה מסתירים בישיבות החרדיות.
דן סגל19.02.17
14
משהו לא נראה לי
חיים19.02.17
לטמון את ראשו בחול יותר קל לחשוב שזה לא קרה מאשר להתמודד עם העובדה שמקר כאלו יכולים לקרות
מיכל19.02.17
13
כל הכבוד לרופאה שהבחינה בעייה והלכה עם זה הלאה ולא העלימה עין!!!! הורים שצריכים חשבת מאחורי סורג ובריח כל ימי חייהם!נבלות! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הודיה19.02.17
אולי תסבירי איך היית מגלה כזאת בעיה?
א19.02.17
12
היי כולם... אולי תפסיקו לדוש,להתדיין,להתווכח,להת ולחרוץ גורלות!! אולי לשם שינוי מישהו יקום ויפתח סידור להתפלל על הילדים המסכנים,להתפלל על הדור הזה... שנזכה לגאולה במהרה אמן!!
מ23.02.17
הארת את עייני.. בזכותך אמרתי כמה פרקי תהילים לרפואת הגוף והנפש של הילד המסכן
יעל23.02.17
11
לבכות על ההורים הנפלאים האלו. שמתעללים בהם בצורה כה מחפירה. מי אני עדה להשקעה והמסירות הבלתי נלאית בילד המיוחד הזה. הורים נפלאים, נאצלים, מסורים. אפשר להדביק עליהם סטיקר האבא והאמא הטובים בעולם. רוע!! שחיתות!!! נבזות!!! זה מה שקורה כאן, אין הסבר אחר. אמת מארץ תצמח!!!!!!
אין שם19.02.17
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כמה שיותר ילדים.הם יפגעו בסוף19.02.17
9
חוץ מהסנגוריה הציבורית... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים19.02.17
8
איזה הוכחה דפוקה הרופאים יכולים להלביש תיק על כל הורה כי הם אומרים לאמא "תעזרי לילד ותזכרי לתת לו מהנוזל המסויים כל כמה שעות" וביננו כל הורה יעשה מה שהרופאים אומרים לו, אז מה ההוכחה? אוליי אחד הרופאים הסתכסך עם ההורים-דבר שקורה בוויכוח קל וזה התוצאות-"טוב שברופאים לגיהנום" לא סתם אומרים לנו את הנ
חנן19.02.17
7
ולמה כל העולם אמור לדעת את זה ?... כדי לשבור את המשפחה סופית ומכל הלב ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דודי19.02.17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישה19.02.17
6
זה מטורף שיש כאלו שעוד מדברים כמו ימי היננים כמו הנוצרים שטענו שהיהודים שתו דם תינוקות , במקום לרחם על הילדים ולתת טיפול להורים אנשים כאן מגיבים שזו עלילה , איפה הרחמים של הציבור החרדי לילד חולה שלא יכול להתנגד והוריו מתעללים בו ? איך אפשר לשחק עיוורים ?
אני 21.02.17
5
תעצרו שניה עם כל הרפש ... אולי מדובר ההורים אכפתיים שראו שהטיפולים בביה''ח לא מועילים ואולי אף מחמירים את המצב ?? בלית ברירה ובתמימות פנו לרפואה אלטרנטיבית שהייתה לצורת רוחם של צוות ביה''ח ?? ואולי מעבר לאי הצלחת הטיפול בביה''ח הייתה אפי' רשלנות ?? ואולי ?! לא נראה לכם קצת מוגזם הסיקור התקשורתי ?
מנסה ...19.02.17
היה זה שד בדמות האמא שהכניס את החומר כדי לפגוע בילד ולהפליל את האמא? אתם בטוחים שלא? כבר היו דברים מעולם.
רפאל19.02.17
4
ולהורים- צריך לאשפז אותם בבית חולים פסיכיאטרי. תפסיקו לרחם על הורים מתעללים ועל גברים מתעללים בילדים,ותתחילו לרחם על הילדים עצמם, חסרי אונים, שאין להם פה לדבר.
החרד19.02.17
3
אם זה נכון. אז זה מזעזע. אךךךךךךךך .לא בטוח כלל שזה נכון. גם עלי העלילו שגרמתי חבלות לביתי בת החודש ודיווחו שראו סימנים על גופה. שלחו אלינו הביתה חוקרים. עברנו תקופה נוראה. לבסוף התברר שביתי סבלה מאטופיק דרמטיטיס. אסמה של העור..שבאה בעל מיני צורות. וזה היה חדש לנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמא19.02.17
2
הטיפול הכי גדול בילד הוא להקדים רפואה למכה שלא תהיה האם צריכה לתת מכה בשביל לטפל אלא להימנע מהמכה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי19.02.17
1
המרעיבה. נראה לי שהפעם הציבור שלנו בגר ומסוגל להפנים שגם אצלינו יכולות להיות הפרעות לאנשים הכי טובים.
.19.02.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם