כיכר השבת

הלברטל מזועזע

איך הפכו הספרדים לגזענים?

דווקא המגזר, שהוא כל כך רגיש לסוג של אפליה ושונות, לא נותן דריסת רגל, אבל מצד שני עומד על כך שבשטיבלך אשכנזי יתנו להם לגשת, אחרת זה גזענות. טורו של הלברטל (דעות)

83
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ל' בשבט | 26.02.17
בית כנסת ספרדי. אילוסטרציה
בית כנסת ספרדי. אילוסטרציה (צילום: Abir Sultan/Flash 90)

יש לי סיפור שהתרחש השבת, ונוגע לבית הכנסת מוסיוף. חשבתי ממילא לכתוב על זה. בצירוף מקרים, זה מופיע בעת הפרסום על בדיקת מס ההכנסה בקשר לבית הכנסת. אבל הסיפור שלי, חשוב יותר ומזעזע יותר.

זה התרחש בתפילת מנחה השבת, בשעות אחרי הצהריים המוקדמות, בשטיבלך בבית ישראל. לא היו הרבה אנשים במניין. בין הבאים, היו שני אנשים מעדות המזרח, חברים, שניהם לבושים בחלוק הפסים הירושלמי וחובשים שטריימל. דבר מוזר כשלעצמו, אבל לא זה נושא הדיון. לאחד מהם היה כנראה יארצייט. הוא תפס את העמוד, בלי לשאול כל כך. עד כאן, סביר.

החבר ביקש מחברו הבעל תפילה, שלא יתחיל עוד להתפלל, כי הוא עדיין לא גמר את ההקדמות לתפילת מנחה. זה למרות שמלבדם, רוב המניין היו ירושלמים ובחורים אמריקנים מישיבת מיר. הוא דווקא לא ששמע לו, והתחיל. גם עד כאן, סביר.

בעל התפילה התפלל בהברה ספרדית, אבל את שם השם, דווקא הקפיד לומר באשכנזית. למעט שינויים לא משמעותיים בנוסח התפילה ובסגנונה, התפילה עברה בסדר.

וכאן מתחיל הסיפור.

לאחר התפילה, כשרוב המתפללים כבר יצאו, אך לא כולם, ניגש ירושלמי קלאסי לבעל התפילה, ואמר לו בגערה, כך: "אם אני (ירושלמי אשכנזי) הייתי ניגש לעמוד במוסיוף, לא היו נותנים לי בשום אופן להתפלל. היו זורקים אותי מכל המדרגות. ואתה מתפלל כאן בהברה ספרדית?". הם לא הכחישו את האשמה של הירושלמי. החבר עוד ניסה לגונן על הבעל תפילה, והסביר שהוא "גייר" אותו (אולי לכן אמר את שם השם בהברה ספרדית, בהשפעת ה"גיור").

הוויכוח המשיך, ואני כבר יצאתי. לא היה לי נעים. עוד הספקתי לשמוע את בעל התפילה אומר שהייתה כאן הלבנת פנים. יתכן שהוא צודק. אם בכלל, היה צריך להעיר לו באופן פרטי. אבל מה ששמעתי, אם זה נכון, זה מזעזע. בקומפלקס הענק של מוסיוף, אשכנזי לא יכול לעבור לפני התיבה? הייתכן שזה נכון?

אולי אפשר אפילו להבין גישה כזו. בפרט במגזר החרדי, המתפללים אדוקים מאוד בנוסח שלהם. במנגינות. בניסוח. בהברה. ככה זה. זה מאוד אנושי. כולם כך. אשכנזים, ספרדים, ליטאים וחסידים. אלא שמדובר בסוג של שטיבלך. הייתה צריכה אולי להתקבל החלטה עקרונית, שבשטיבלך שיוסד על ידי ירושלמים, לא ייגש בעל תפילה בהברה ספרדית, ולא בנוסח ספרד האוטנטי. ובשטיבלך של ספרדים לא ייגש בעל תפילה בהברה אשכנזית, ולא בנוסח אשכנז. יכול להיות שזה ניתן היה להבין.

מה שלא ניתן להבין, זה שדווקא המגזר, שהוא כל כך רגיש לסוג של אפליה ושונות, לא נותן דריסת רגל, אבל מצד שני עומד על כך שבשטיבלך אשכנזי יתנו להם לגשת, אחרת זה גזענות. לרגע חולף בי ההרהור, מה היה דרעי אומר בעצרת ענק של ש"ס, אם המצב היה הפוך.

נראה לי שהסיפור הזה על מוסיוף, יכול להיות מזעזע יותר מהסיפור על מס הכנסה. אחרי הכול, לא הכול נמדד רק בכסף, הלא כן?

תוכן שאסור לפספס
83 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
59
לחראברטל יש אובססיה נגד ספרדים
יוסי02.03.17
58
לכן הכותרת שגויה.הוא לא חושב רחב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדי28.02.17
57
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני26.02.17

הצגת כל התגובות

56
הספרדים היו מאז ומתמיד גזענים שונאי אשכנזים. עובדיה יוסף דאג להחדיר שנאה, לקלל ולהסית. במדינה מתוקנת הוא היה נאסר עד יום מותו. בנו הגען, דוד עולה עליו אלף מונים. הוא רודף כבוד, רמאי, משתמט, מסית, חשוך ומכוער פיזית. אבא שלו סידר למשתמט, כמו לאחיו הצדיקים, ג'ובים עם שכר עתק, שמעולם לא הביאו שום תועלת
דודו06.03.17
איך אתה מדבר הזהר בנשיכתם שנשיכתם נשיכת עקרב!!! למה מי אתה בכלל שתדבר על גדולי ישראל ככה? בשמות פרטיים כאילו הם חברים שלך ועוד כאלו מילים...... חוץ מלבזות את עצמך כלפי שמיים וכלפי הבריות לא עשית כלום!
סתם אזרח פשוט28.03.17
55
בסאטמר נותנים לספרדי לעלות חזן? מה הקשקוש שאתה כותב? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הלברטל חובבן ורודף כותרת04.03.17
54
הספרדים הבכיינים תמיד בוכים שמפלים אותם אבל בפועל על כל תיבה במוסיוף יש שלט שיש להתפלל בנוסח ספרדי והברה ספרדית בלבד מה עוד, שלא ברור לי למה הספרדים מתבכיינים ובראשם דרעי ובניו של הרב עובדיה יוסף. הרי כל הנ"ל למדו בישיבות אשכנזיות ובלימוד אשכנזי, אז למה להם להלין אם הם בעצמם הוכיחו שרק האשכנזים י
אהרון עמוס28.02.17
ילד קטן, זה שאתה ספרדי משתכנז, זה לא מקנה לך את הזכות לדבר סרה על אחיך. ביטוי מגעיל וחסר אחריות
לירון ל01.03.17
53
בשטיבלאך "בית ישראל", איזה פרנק עם חליפה צבעונית משתלט לו על חזנות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רוני החכם27.02.17
52
כל מילה
אלחנן26.02.17
51
ציבור שלם ... רק אשכנזי עם דם קר כשלך יכול לכתוב תמיד נגד ספרדים וכמו תמיד הכל קשקושים מהבטן שלך
ח01.03.17
50
ראשית, מי אמר לך שהירושלמי האשכנזי צודק? מי אמר שהיו זורקים אותו מהמדרגות? לצערי, האפליה קיימת דווקא אצל אחינו האשכנזים לא פעם נכנסתי להתפלל בבית כנסת של חסידות מסוימת והייתי העשירי. לא התחילו תפילה עד שהגיע יהודי לבוש כמותם... ואנחנו המפלים?!
ספרדי גאה מאד27.02.17
49
הספרדים חלשי אופי ושמחים אם אשכנזי מסכים להיות חזן במוסאיוף כמו שכל האשכנזים יודעים היום,שפעם ספרדים לא רצו להתחתן עם אשכנזים
שלום27.02.17
48
כמו בת יענה... מה עובר עלייכם ציבור כביכול חרדי פחחחחח צוחקת עלייכם אנשים חסרי רמה שחושבים שהקבה אוהב אותכם שאתם שונאים את בניו ובנותיו ולא משנה אשכנזים/ספרדים שתדעו שלפני שחזרתי בתשובה בחיים לא הכרתי את המושג הזה רק בציבור בדפוק שלכם (לא כולכם) יש שנאה מטופשת כזאת ממליצה בחום לעבוד על ואהבת לרעך כ
מיצ'27.02.17
47
הנהיגו זאת, כשהבעש"ט הקדוש שבראשית דרכו, החל להפיץ את תורת החסידות, באזור הקרפטים הרומנים, והממשלה שם פעלה תחת השילטון הטורקי העותומני, היו רוב היהודים באזור. מצאצאי גולי גירוש ספרד ופורטוגל, והסולטן הטורקי הרחום, פתח את שערי ארצו בפניהם, בשנים הבאות, כשהאימפריה העותומנית התרחבה מאוד, בין הי
פרענק פרנקל 26.02.17
46
הם גם רוצים להרגיש איך זה להסתכל עליך מלמעלה , הם גם רוצים להרגיש פעם אחת איך זה להיות גזען . במיוחד אם אתה מרגיש מעל כולם ואין לך סיבה ויש לך אופציה , אז למה לא ? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה27.02.17
45
חלאס עם השטויות...הספרדים גזענים? אם כבר מדברים על מי שסבל מגזענות ואפליות וצריך להיות הכי רגיש לזה...אז האשכנזים צריכים להיות הכי רגישים לגזענות, כי הרי הם הרגישו על בשרם מהי גזענות...הנאצים האמינו בתורת הגזע, ובדיוק בגלל זה נהרגו 6 מליון יהודים...אז אם ככה האשכנזים צריכים להיות הכי רגישים לגזענות.
saritush05.03.17
44
אתם לא חושבים שצריך להעיף את הכותב הנורא הזה,אתם מביישים את האתר!!!!!!!!!!!!!! תרד לנו מהווריד,תפסיק כל היום לכתוב על המזרחים. יש לך אובססיה אלינו. אנחנו מודעים לכך שאנחנו מוציאים לך את העיניים ! את הקנאה רואים,יש טיפולים פסיכולוגים מעולים ובנוסף אני מכירה מטפלים שיוכלו לעזור לך תשאיר כתובת מייל
שירה בוזגלו01.03.17
43
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מזה קשור השיטבלאך הזה פשוט נותן למי שבא 27.02.17
42
לא מבין את הלברטל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יואלי27.02.17
41
עצרו רגע וחשבו... אם הסיפור היה הפוך, איזה מטעמים היה ר' אריה עושה מזה?! ולמגיב מס' 10 אתה ממש מזכיר לי את דרעי להנציח להחיות ולהסביר את ההפליה מתי שזה רק מתאפשר...
לכל המגיבים26.02.17
40
צודק
חיים26.02.17
39
בוקר טוב מר הלברטל. ההתבכיינות על אפלייה (חלק) היא צעקות קוזק נגזל שלא נתנו לו לעשות ככל העולה על רוחו. אני מציע לך לבדוק אם יש נתמך אשכנזי אחד ב"חסדי נעמי" . הצועקים חמס הם הגזענים הגדולים ביותר. הרבה מאוד ספרדים מתייחסים לאדם ברחוב כ"אשכנזי" . אשכנזים הרבה פחות (אני חושב)
ג'וני06.03.17
38
אוי לך מיום התוכחה. כמה הקב"ה שונא דיבורים כאלה.
לירון ל01.03.17
37
האירוניה
....28.02.17
36
את התפילה של האשכנזי + תוספות ומנה אחרונה , אבל של אשכנזי בגלל הפרוטקציה אם ספרדי יתפלל בה הוא לא יצא ידי חובה !!!
ליטאי 27.02.17
35
נכון שבכל שטיבלך או בית כנסת אשכנזי יש גם סידורים ספרדיים אבל סידורים זה משהו שבדרך כלל נתרם וכנראה ברוב הפעמים מי שתרם את הסידורים הספרדיים הם ספרדים שמתפללים דרך קבע במקום . מה שאין כן אם יש אשכנזים שמתפללים במקום ספרדי כנראה שהם לא יטרחו לתרום למקום סידורים בנוסח האשכנזי -חסידי-נוסח האר"י ספרד
ותבינו27.02.17
34
עד שאתה אומר לי טול קיסם מבין שיניך, טול קורה מבין עיניך!!!! אתה יכול לדבר על גזענות??? איך המקלדת שעליה כתבת לא ברחה מרוב בושה???!! אתה פדיחה מהלכת על שתיים!!! על איזה משפט שאמר איזשהו ירושלמי לאדם אחר בנית כתבה נגד הספרדים??? אבל הסיבה היא פשוטה, אתה לא רק גזען אלא אבי אבות הגזעניים , כזה שבז לא ר
אליהו26.02.17
שירבו כמותך בישראל
איילה28.02.17
צודקק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נגד הפליות27.02.17
33
דיי כבר נמאס ממכם הבאתם איתכם את כל הג'יפה ממרוקו וכל ארצות המזרח שונא אותכם ואת המנטליות שלכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשכנזי16.03.17
32
אני בן לשני הורים ספרדיים מדורי דורות. נגד גזעות באשר היא. כולל המשפטים הגזענים שלא לומר הגסים העולים מהתגובות. אני בהחלט לגמרי לא בעד לא להעלות חזן אשכנזי במוסיוף. וכן,השיוויון צריך להיות מוחלט ודו צדדי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מזרחית02.03.17
31
זה כבר ידוע שנוהג להשתלח בכל המגזרים פרט למגזר שלו. רק שעושה זאת בצורה אומללה נטולת כשרונות
????28.02.17
30
ערבי יכול להסתובב חופשי בשכונות יהודיות ולצעוק בערבית יהודי לא יעיז להסתובב בשכונות שלהם ולצעוק בעברית אותו דבר לגבי האשכנזים והספרדים זה בא מאותו מקום של פחד..
אשכנזי 27.02.17
29
פשוט בלבלן מוח מר הלברטל בחיים לא נתקלתי בבית כנסת ספרדי שמנעו מאשכנזי לעלות ובטח לא במוסיוף אתה פשוט מחפש איך לקטקג על כלום זה לא יאמן וה"כתבה" של השבוע ממש אבל ממש מוכיחה את זה שממש איבדת גם את המינימום רמה של כתבהמאמר נקווה שזה יעיר את חברינו בכיכר
דניאל27.02.17
28
עיין ערך רבי נתן אדלר כמו שאמר חז"ל יש 12 שערי שמיים כל נוסח יש לו שער בשמיים אבל הנוסח הספרדי מתקבל ב12 שערים.....
לא פלא26.02.17
27
וזה שאתה מצוטט איש אחד עלוב, לא הופך את השקר לאמת. בטור זה הנחת עוד אבן באימפריית הביזיון העצמי שלך. יישר כח!
רז26.02.17
26
איזה טמטום של אנשים חושבים שהסיפור אכן קרה. גאוני יום טוב שירלי
שירלי02.03.17
25
אין הבדל שכנזים ספרדים אנחנו כבר בדור 2000 רק אצל החרדים נשאר הדיבורים האלה די.די.תלמדו מהמפדל והחלונים כום יחד! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי27.02.17
24
התשובה לגזענות? זו הגזענות עצמה!
התשובה לגזענות26.02.17
23
גם גזען וגם שקרן!!! אתה חלק מהטנופת של אנשים בלבוש דתי שבנו שולחן ערוך חדש של תירוצים להצדיק את השליטה המכוערת של מנהלי מוסדות בגיבוי רבני אתה חלק מהסיבה שהממסד החרדי יתרסק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לימור01.03.17
22
לדעתי אם נפסיק לקרוא את הטורים שלו אז המערכת תחפש כתבים יותר מעניינם פשוט לא קוראים
אבי26.02.17
21
כן מי שהביא את הגזענות לארץ זה המרוקאים הם מגיעים לבתי כנסת אשכנזיים ומשליטים את המנהגים שלהם הן באמירת הלכות באמצע התפילה הן בהוספות בחזרת הש״ץ (כמו אמת לברכה עליהם השלום חי העולמים וכו׳) והן בתפילה ספרדית כשניגשים לעמוד ואבוי לאשכנזי שיעיז להעיר להם על כך אוטומטית הוא ייהפך לגזעני חשוך ושונא ספרדי
נטע26.02.17
את שומעת על מה את מתעצבנת? כולנו עם ישראל, ואם מישהו התחיל גזענות ברור שזה האשכנזים הם היו פה בארץ כשעדות המזרח עלו לארץ...................! אלה שלא אהבו את כל הכהים------ ועם כל זאת יש כל כך הרבה אנשים לא גזענים שחבל שאת מתבזבזת על כזה נושא!!!!!
סתם אזרח פשוט26.02.17
20
איך מכל הסיפור שלך בסוף יצאו הספרדים גזענים ? נראה שקודם רצית לקבוע עובדה ורק אח"כ להתאים סיפור...בושה ליהדות
הגזען האמיתי26.02.17
19
טיעונים בלי בסיס
jhho26.02.17
18
דובלה, חשבתי שאתה הולך לכתוב על ספרדי שנתן מכות לאשכנזי שלקח מפטיר במוסיוף, אך כמו תמיד, ללא ראיות, ללא הוכחות וללא פוליטיקות והופ חלף לו השבוע ואתה מוכרח לכתוב שוב לשון הרע שבועי בשביל העונג שאבעס, כי אין לך פנינים אחרים למכור לנו. רפואה שלימה דב, יש לי חבר שמחפש עובד נקיון למשרד שלו, זו לפחות עבוד
.26.02.17
17
תמשיך לתת ראיונות טפשיים לאמנון לוי ותעזוב אותנו בשקט
לא מעניין26.02.17
16
האשכנזים שחוו על בשרם גזענות הם הגזענים הגדולים והספרדים רק עושים זאת לשח הגנה על מה שחו האחים ההשכנזים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמי עמי26.02.17
15
ואצל האשכנזים הספרדים יכולים לעלות לעמוד? בוא לבקר למשל בשטיבלעעך בית הלל בבני ברק, תראה את "ההוראות" שתלו. אבל רציתי לנצל את ההזדמנות לדבר על דבר אחר. איך הספרדים יותר מדי עדינים, אם למשל ספרדי ירצה לומר קדיש אצל אשכנזים ידומם מנוע בפרט בויקרב משיחיה ובחינא וחסדא ורחמים וכו'. ואילו אשכנזי שיבוא אצל
ספרדי26.02.17
14
זה נכון שאותו חזן היה צריך להתפלל בנוסח אשכנז אבל הזכרת השם הוא חייב בנוסח שלו ספרדי כי אם לא הוא לא יצא ידי חובה וגבי מוסיוף אשכנזים לא יכנסו לשם גם אם יתפלל ביחיד ושם יהיה המניין האחרון זה לא מהכבוד שלהם אצלנו בישיבה (שהיא ספרדית) שהיה למשגיח חיוב הוא התפלל בנוסח ספרדי ורק אזכרת השם אמר בנוסח של
פלוני ספרדי 26.02.17
בא לשם, בירושלים, ותראה כמה אשכנזים בכל מנין
אבי26.02.17
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספרדי26.02.17
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רובי ירובי26.02.17
11
אצל ליטאים ומזרחיסטים (סליחה על ההשוואה) יש את כל הסידורים, אשכנז, ספרד, ספרדי וגם לעיתים תימני. לך לשאר העדות ולא תמצאה סידור אחד שלא בנוסח המתאים. הגזענים האמיתיים הם בני יוצאי המזרח ומובן ע"פ הכלל כל הפוסל...
יעקובי26.02.17
10
בודאי אם היה "שטיבלך" ספרדי והייתה שם דריסת רגל של אשכנזים לא היתה שום התנגדות שיעלה אשכנזי ההיפך זה יחשב שסוף סוף הם נותנים לגיטמציה לספרדים(על אף שאותי זה לא מעניין) יכול להיות שחלק היו מגחכים למבטא בפרט אם הוא חסידי אבל אני סבור שבאותה מידה יהיה גיחוך לעולה ספרדי וככל שהמבטא יותר קיצוני כך ז
אבי26.02.17
9
ובמקרה "ההוא שאמר על ההם" אפילו לא היה ספרדי אלא אשכנזי הטוען א' ב' ג' , כנ"ל הוא אינו מספר על מעשה שהיה אלא סתם "אומדנא" שלו בלבד (שאילו הוא יעשה כך יזרקו אותו מהמדרגות) , וכבר הפכת את זה ל"קיפוח מזעזע" .... גוואלד !!! מילא היית רואה משהו במו עיניך ומספר לנו על זה , אולי היינו מזדעזעים ... חוץ מז
yossi1026.02.17
8
על שונות רלוונטית שמעת? כשמרחיקים קבוצה היא הכן מסתגרת יותר ויותר בתוך עצמה. ככל שיש יותר הפליה המופלים יותר רגישים לטריטוריה שלהם. הדברים ברורים,ופשוט שאם כולם היו שוים,יכולת לגשת בעל תפילה במוסיוף. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ה,לך יקרא עו"ד?26.02.17
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תינוקי ומטופש26.02.17
6
בדיוק היום קראתי את שמירת הלשון כבכל יום, למה צריך להיתקל בך, מספר לשון הרע? אני אפילו לא קורה את אשר אתה כותב, פשוט חבל לי שאתה ממשיך לפלג.
זנוויל אנגלהרדט26.02.17
5
תוצאת החינוך החרדי שמקפידים על הקלה, ועוברים על המצוות החמורות. לומדים תורה שלא לשמה, רק בשביל כסף, ומשתמטים מעבודה וצבא.
דן סגל26.02.17
4
רק באיצטלא של כתב???? מוזר.
תמר26.02.17
3
אשכנזים לא מכניסים. גזענים.
בעתון כתוב26.02.17
2
שמעת משהו לא ביררת לא עשית עימות וישר הלכת לערוך כתבה??? נשמע מוזר! לך למוסייף תשמע תראה עם זה נכון אולי בכלל לא? ואחרי זה תעשה כתבה ! לא חבל על הזמן ? על הדיו ? על הקלדן???... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דן סגל26.02.17
1
אויש דבר עם קשר אתה כל כך גזען !!! מחפש סיבה לכתוב מאמרים על ספרדים ולא הולך לך !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים26.02.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24