כיכר השבת

ההסלמה בהפגנות

קידוש השם או שפיכות דמים? // דב הלברטל

"הרב אוירבאך אומר שיש להרעיש עולם ומלואו", אמר לי רב מ'הפלג'. לדעתי, אם ההפגנות הללו יתעצמו, כפי שעושה רושם, זה עוד עלול להגיע לשפיכות דמים. טור (חרדים, דעות)

51
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | כ"ח באדר | 26.03.17
דה הלברטל על רקע הפגנת קיצוניים נגד גיוס לצה"ל
דה הלברטל על רקע הפגנת קיצוניים נגד גיוס לצה"ל (צילום: שלומי כהן - כיכר השבת ופלאש 90)

המפגינים מהפלג, יכולים לטעון כך: השוטרים שבאים לעצרם, מחטיאים אותם. שהרי הם גורמים להם להתגייס, וגם מכניסים אותם לכלא במטרה לשבור את רוחם. והרי גדול המחטיא את האדם יותר מן ההורגו. והבא להורגך השכם להורגו. קל וחומר הבא להחטיאך – השכם להורגו.

יתר על כן. השוטרים מתייחסים אליהם באכזריות עמלקית, כהגדרת הפשקווילים. הם גם מקררים את עולם הישיבות, כפי שעמלק קירר. וידועה השיטה שעמלק אינו דווקא עם מסוים, אלא דרך, שבכל דור, הבאה לנתץ את רוח היהדות. ומכאן, שלשוטרים יש דין עמלק.

אז ניתן להרוג את השוטרים, או את שולחיהם (שר המשטרה או שר הבטחון), משני דינים: דין הבא להורגך ודין עמלק. ומכיוון שלא ניתן להורגם בשתי מיתות, ייהרגו בחמורה שבהן.

האם בידי הקוראים הנכבדים פירכא לטיעון זה? ואם לא, כך תוצדק חלילה שפיכות דמים. וכך גם עלול להיות, ככל שהמאבק צובר תאוצה.

הפגנות 'הפלג הירושלמי' (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

כי לאחרונה כבר עברו קו אדום נוסף. התחילו בזריקת אבנים וחפצים על השוטרים. בהפגנה האחרונה נפצעו שוטרים. חלק נזקקו לאשפוז. גם זה סוג של שפיכות דמים. וככל שהמאבק נמשך, הוא יסלים יותר. יפגינו. יעצרו. שוב יפגינו. שוב יעצרו. השנאה ההדדית תגבר. וההצדקות לעיל, לפגיעה מעשית בשוטרים או בשולחיהם, יהפכו ליותר ויותר ראליות ומוחשיות.

בתגובה לכתבה הקודמת שלי, בעניין היד הקשה שיש לנקוט כלפי חוסמי הכבישים, והתחושה שהולך לאיבוד צלם בן הישיבה שלהם, נפגש איתי רב חשוב מתומכי הפלג. אין חלילה כוונתי להגדיל את המחלוקת (זו גם הסיבה שלא אפרט את כל הנתונים מהשיחה הארוכה, וכן לא את האשמות הקשות), אך ניסיתי גם להבין את מקורן של ההפגנות.

לדבריו, קיימת היום השתקה כמו בתקופת השואה, וההפגנות נועדות בראש וראשונה למנוע השתקה זו. העסקנים החרדים, המתנגדים לפלג, הם גורמי ההשתקה, והם המוליכים שולל את מועצת גדולי התורה ואת גדוליהם, המסכימים רק בדיעבד, ובדלית ברירה לחוק הקובע מכסות של אלפי חרדים. גם האדמורי"ם, ראשי החסידיות. לא ידעו על כך, ובכל מקרה, הן מעודדות לצאת לעבודה, או שלא חוששות לתקלות בתהליך הגיוס.

אך לטענתו של הרב, תהליך קבלת הפטור בנוי באופן מתוחכם, המשפיע על החלשים שבין הבחורים, ואלו נופלים ברשתם. הפגנת המיליון נגד הגיוס, הועילה פחות ממחאת הקוטג'. כך הם הורסים מה שהיה במשך יותר מחמישים שנה.
לשאלתי, האם חסימת הכבישים נעשית באישורו המפורש של הרב אוירבאך, ענה הרב, שהרב אוירבאך אומר להרעיש עולם ומלואו, והועדה, המורכבת מעסקנים ורבנים צעירים, קובעת שחסימת כבישים היא דבר לגיטימי.

אם ההפגנות יתעצמו, כפי עושה רושם, זה עוד עלול להגיע לשפיכות דמים. יש שיראו בזה קידוש השם ומסירות נפש, ויש שיראו בזה שפיכות דמים כפשוטה.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
שנת מאסר בפועל לכמה פורעי חוק באחת מישיבות השוינאים המובהקות יועיל להביא את השקט לרחובות! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נטע27.03.17
31
בס"ד אנו מהצד שמתנגד לכל צורה של הסתה ואלימות. ובכל זאת, אנו אומרים לעו"ד הנכבד שמכניס את האף בכל עניין ללא צורך, וע"י כך מגדיל כל עניין לסערה... "לך תשתה "רביעית" של מים אחרונים".... וכך, יהיה לך טוב כל החיים...
מומו27.03.17
30
דב הךברטל הוא עין רעה שמסכסכת ומוציאה שם רע על כל מה שזז. כל הפוסל במומו פוסל. אולי מספיק לאפשר לו לטנף את האתר הזה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עודד27.03.17

הצגת כל התגובות

29
פששש נהיית עכשיו "דובר" של הפלג.. רק אל תשכח שאף אחד לא מינה אותך ותפסיק לטמטם לאנשים ת'מוח עם כל מיני שטויות ומילים שאתה דוחף לצורך הסתה והתססה .. רשע מרושע שכמוך
יהודי 27.03.17
28
שרובם, הם נוצרים שומרי שבת, וכאן, נקבל את הדעשניקים מניחי התפילין, שיהיו רוצחים לכל דבר ועניין, עם מנטליות מוסלמית, אך יניחו תפילין. אל תאמרו מאוחר יותר, לא תיארנו לעצמנו שלכך נגיע; נגיע ונגיע.
זלמן27.03.17
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריה27.03.17
26
אלברשטם תתמיד בכתבות חכמות ומועילות אלא אל תירתע מכל מלחכי הפינכאות ואולי מישהו שם התעורר לפני שיהיה מאוחר עלה והצלח מני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מני27.03.17
25
Anyone that do not want to go to the military do not have too. It takes 30 minutes you want to fight for nothing go open a gemara losers (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
David 26.03.17
24
זה לא סוד שהלברטל הוא בשר מבשרם של הפלג התמהוני. ואם אפילו הוא רואה צורך בהסתייגות קלה מהם, סימן שהם גורמים אף לאנשיהם המובהקים והמטורפים להרגיש שלא בנוח.
משה26.03.17
יע
האמת תגיד.26.03.17
23
אני נגד אלימות משני הצדדים. אבל למי שמסתכלת מהצד , זה דווקא נראה שהמשטרה היא אלימה יותר מהמפגינים. זה בכלל טיפשי בעיני להכריח משהוא להתגייס לצבא שאינו מאמין במטרותיו ואפילו מזדהה עם הצד של האויב. הרי זה טפשי , מי שרוצה לנצח במלחמה חייב חיילים חדורי אמונה ודבקים במטרה ולא חיילים שכל רצונם הוא לברוח מ
י.א26.03.17
22
אבל עכשיו בלבלת את השכל הרי זה דרך העולם ששוטר בועט או דוחף מישהו אז מחזירים לו אם זה בסדר או לא צריך לדון אבל אל תנסה להיות תמים ולהציג צד אחד ועוד להציג את הצד השני אם הקדמה שהם חושבים שזה עמלק עשית כאן עיוות ויפה אם יהיה בך יושר לחזור ולתקן ובעניין שההפגנות יכולות לידרדר לרצח אני מסכים בכל מילה
אלי27.03.17
21
הלברטל כתבה מהממת קולעת וישירה זה האמת תסתכלו מה קורה בציבור מדברים על שופטים חרדים לעליון ,העדפה מתקנת והיות ואנחנו פה בפורום ציבורי לא ארחיב מעבר אני ממש לא שייך לפלג אבל בתור אדם שמסתכל בשני הצדדים יש אכן הסכמה מלאה אליך
שלומי27.03.17
20
הגיע הזמן שהרוב הדומם, השפוי יסתייג באמצעות רבותיו ושליחיו באופן הכי ברור נגד פראי אדם אלו, המחזקים מדי יום את לפיד ומייחלים בסתר ליבם לשובו בגדול..... והיה כאשר חלילה יקרה משהו חמור, שלא נגיד ידינו לא שפכו וכו' - עכשיו העת לומר בקול ברור וצלול כלפי קהל עם ועדה - איננו שיייכים לפלגים המסיתים ומדיחים
חרד26.03.17
19
הצילו אני פוחדת על חיי בני, איפו כל הרבנים? האדמורים? המשטרה? מה קורה? לאן כולם נעלמו?? תאמינו לי שאנו שומרים על בני כמה שאנו יכולים ובהתייעצות רצופה עם גדולים כל הזמן, אך כעת אנו במצב של פחד על חייו... עד מתי זה ימשך.... דב היקר בטח יהיו עליך הרבה תגובות משמיצות, אל תרתע!! חייבים להכניס לכולם לראש
אמא לחוצה26.03.17
18
כשהוא נשרף הוא מתעקם...
תצא בחוץ01.04.17
17
מצחיק שאתה מדבר על הסתה, מזרוחניק עלוב.
נננ27.03.17
16
הם בהמות אמר,אוי כמה שהוא צדק. רואים עכשו בחוש את התנהגותם הברוטלית של המחבלים. ורבם הוא זקן ממרא, ה' ישמור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים26.03.17
15
זה יהיה מתוך האנשים המוסתים מהטורים של דב הלברטל שקרא להרוס למוחים בדרכי נועם את הבתים.
קובי26.03.17
פשוט להשליך אותם משם ולהלאים את הבית למשל למישהו שהם קוראים לו חרד"ק, כך לפחות יהיו לו מגורים טובים, בעוד שהמחבלים הארורים והפלג המקולל מצידי שיהיו הומלסים.
אבי27.03.17
14
הלברטל כהרגלו עם נבואות זעם ופחדים נוראיות על כל מה ומי שחורג מהקונצנזוס. דווקא כיהודי מאמין , ישראלי , דמוקרטי (בסדר הזה...) אני כן קורא לאנשי הפלג להפגין על מה שנראה להם חשוב וראוי. וכן , אני מאמין שרוב אנשי הפלג אינם אלימים , ומאמין שדברי הלברטל הם שטויות במיץ. אני מקווה מאוד שלא אתבדה.
yossi1027.03.17
13
תמשיכו לסנן
הלחרטל26.03.17
12
להתערב ולעשות הכל להרגעת המצב
סמי26.03.17
11
אתה אפילו לא עפר תחת כפות רגליו הגר"ש שליט"א
דני27.03.17
10
בסוף יהיה פה מלחמה מי שרוצה להציל את עצמו יצתרך ליברוח לחול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם26.03.17
9
אני חושש מאוד מקוראים מוסתים שקראו את הטור של 'הלברטל' שקרא להרוס בתים של מפגינים כאילו מדובר במחבלים מסוכנים שיצאו למסעות הרג, מכאן יכול לבוא מישהו עם פלפול וללכת עד הסוף שאם כמחבלים אז עד הסוף חלילה... ואולי אף להרוג את המפגינים, הלברטל, אח"כ אל תגיד ידיי לא שפכו את הדם הזה, אתה המסית הראשי בסיפור
יענקל'ה26.03.17
הללו, כך נשיג 2 מטרות רצויות א. העולם יהיה טוב יותר בלעדיהם כיון שהם חלאת המין האנושי. ב. לא יוכלו להפגין יותר וזה יהיה הרתעה לבני פקועה דוגמתם עם רעיונות דומים.
אבי27.03.17
הלברטל מסית פה על בסיס קבוע נגד כל ציבור: פעם זה הפלג, פעם זה תושבי עמונה ופעם זה הספרדים. עכשיו הוא מדבר כמו שה תמים... אני מציע שכל אחד יפשפש במעשיו.
ברוך27.03.17
8
הגזמה הרב הלברטל מפילפול לא הורגים נכון שהם מתנהגים מול הציידים בצורה זוועתית והם חצו את כל הקווים אבל מכאן ולרצוח ועל פיפול כזה אמר הגר"ע בילבול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד26.03.17
יצמוח
שלא נדע ר"ל....26.03.17
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א26.03.17
6
אני בדרך כלל לא סובל את כתבותיו של הנ"ל אבל הפעם גילתי שני דברים חשובים א. שהוא יודע לכתוב דברים הגיוניים עם טעם כל הכבוד שאפו ב. רואים איך יש כאן צבועים היכן הייתם כל השבועות הקודמים שהשפילו את המזרחיים את ש"ס את אריה דרעי ועוד כמה בדרך שתקתם לא הגבתם הייתם עדינים פתאום יצאו נגדיכם אתם צועקים צבוו
אליהו28.03.17
5
בבקשה אידיוט מדופלם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דרור27.03.17
4
זה להזהיר מפני רוצח שעלול לקום מקרבם, ובכך אתה מתיר את דמם והכל כאילו למנוע את הרוצח הבא, כולנו זוכרים את ההסתה נגד הימין והמתנחלים כביכול בפחד מפני רוצח שעלול להגיע מתוכם, מה שהתיר לכולם לשפוך את דמם ולרדוף אותם כמו ארגוני טרור. זו שיטה מתוחכמת של מסיתים מסוכנים במיוחד ראה ערך פוטין
צדיק בסדום26.03.17
וכך גם המחבלים ימח שמם וזכרם. וכיון שידוע הכלל "הבא להרגך השכם להרגו", מצווה להשמיד בני פקועה אלו (הפלג והמחבלים) מתחת שמי ה'.
אבי27.03.17
3
גם הם בעצמם יודעים שזה שטויות. אין אף בר דעת שיפרש את "גדול המחטיאו..." כפשוטו לעניין הלכה למעשה. ברור לכולם שמדובר על דרוש. גם הדבילים הבודדים שמתייחסים ברצינות לנאומי הרבנים ובאמת לא מצהירים בלשכה ואחר כך נעצרים - גם הם לא טיפשים מספיק כדי לחשוב שהתורה מצווה אותם ח"ו לשפוך דם יהודי בגלל פוליטיקה.
אפשר להרגע26.03.17
דברי כפירה נוראיים שממחישים לנו יותר מהכל למה חשוב המלחמה עם החרדקיות
כופר27.03.17
מי שמחפש תירוצים למלחמות, כנראה הפסיד במלחמה הפרטית שלו עם היצר
שתה מים27.03.17
2
שאתה כל כך להוט להסית צא צא ממחננו
חכם חנוכה01.04.17
1
היפך דעת תורה
רפי28.03.17
היפך דעת תורה
שר התורה28.03.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24