כיכר השבת

ההקצנה אינה נובעת ממניעים טהורים

אבישי צור קרא המאמר של הרב בלומנטל ושל רבקה על מאמר "האבא והאבא" ובחר להגיב רק לרבקה ולהתעלם מבלומנטל. מדוע? כנסו (דעות)

27
אבישי צור | כיכר השבת | כ"ו בכסלו | 13.12.09
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בשבוע שעבר לעגתי כאן לפירסומת הזויה של הכללית, שצוירה בה משפחה עם שני אבות.

הטור הזה גרר שני מאמרי תגובה: מאמר של הרב בלומנטל, ומאמר של גולשת המזדהה בשם רבקה.

לרב בלומנטל אין ברצוני להשיב; עוקב אני זמן רב אחרי הליכותיו ושיחו של האיש, והוא מייצג סוג של אנשים, שאני מקוה שלעולם לא אצטרך לנהל שיג ושיח איתם.

אולם הגולשת רבקה נשמעת כואבת בתמים ומתוך תמימות. אכן, אינה רגילה לשמוע ביקורת מוצדקת, ולא חונכה כיצד להתמודד איתה. למאמרה אגיב גם אגיב.

2.

רבקה מתחילה בטענה נגד האתר. מה לאתר חרדי להביא אלינו דעות "שאינן עולות בקנה אחד עם ההשקפה החרדית"?

לא מוניתי לייצג את הכיכר. למען האמת, גם אני התפלאתי כשפנו אלי בבקשה לכתוב טור באתר. אולם שלא כרבקה הרואה בזה גנאי לכיכר השבת, הרי שלדעתי אין מחמאה גדולה מזו.

היכולת לקבל ביקורת, לשמוע, להפנים ולתקן, היא בדיוק מה שחסר למרביתם של כלי התקשורת החרדיים. והעובדה ש'כיכר' איננו כזה, היא בדיוק הסיבה שבזמן קצר עקף 'כיכר' את כל האתרים החרדיים המתחרים, ומיקם את עצמו בקלות כמוביל שבהם.

אולם יש כאן נקודה עמוקה בהרבה: מכירים את השיר 'ידיעה' של 'שוטי הנבואה'? זה הולך כך: 'בקומה שניה בבני ברק / משפחה של חרדים / הם יודעים שמשהו טוב רק / אם הוא מה שהם יודעים'.

כמה שהטור של רבקה מאשרר את השיר הזה. הרי היא מעדיפה לא לשמוע את הביקורת, מאשר להתמודד איתה. העדפה כזו נובעת מאותה תחושה ש'אנחנו תמיד צודקים', וש'האמת וכל האמת רק אצלינו'.

תחושה זו היא בדיוק מה שמביא אשה כמותה, לכתוב בזלזול על כל הרבנים שאינם חרדיים, ולבזות אותם בלי כוונה בכלל.

הרי היא איננה פוליטיקאית, לא עיתונאית, ואפילו לא עובדת באוצר החכמה; סתם אשה פשוטה. ובכל זאת, היא אינה מהססת לרגע לבטל במחי יד את הכרעותיהם ההלכתיות של כל הרבנים הדתיים-לאומיים, ולהוסיף מרכאות כשהיא מכנה אותם 'גדולים'.

שימו לב: היא אינה מנסה לטעון שאנחנו לא כפופים לרבנים; היא אומרת בפה מלא שכן. אולם בעיניה אותם רבנים אינם שוים כלום – פשוט משום שאינם מורים כפי שהיתה רוצה שיורו. הרי מגיל אפס היא חונכה שמה שלימדו אותה זו האמת, ואין כל אמת בלתה.

3.

כמה מקוממת ההאשמה: "אתה מתייחס בציניות ובעליונות למנהגי הצניעות בחברה החרדית".

קודם כל, פישפשתי בכל דברי ולא מצאתי בהם שמץ של עליונות. אבל חשוב יותר: האם המנהגים הללו הם 'מנהגי הצניעות בחברה החרדית'?! רוב החרדים מתנהגים להקצנה חסרת-הטעם הזו, שנכפית עליהם בניגוד לרצונם.

אפשר להיווכח בכך מהטוקבקים, אם רק מתייחסים אליהם ברצינות. הרי בדיוק על כך נאמר: "לא תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצוה אתכם".

כבר בגן למדנו את על הנחש שהפריז על איסורו של הקב"ה ואמר 'ולא תגעו בו', ועל פירות הבאושים שאנו אוכלים עד היום כתוצאה מכך.

האם הקביעות הללו נקבעו על ידי גדולי התורה החרדיים? לא ולא. הם נקבעו על ידי עסקנים מדרג נמוך, הכופים את דעתם על הציבור. ובינינו, כולנו יודעים את האמת: לא ראינו תקציבי פירסום ענקיים המוקדשים למלחמה במתגלחים במכונות גילוח, או במעשנים ביום טוב. וזאת למרות שמספר הפוסקים האוסרים את שני הדברים הללו, גדול בהרבה ממספר האוסרים את הפאות הנכריות. ובקיצור, נגיד ברורות: ההקצנה והמלחמות בעניני צניעות אינן נובעות ממניעים טהורים. להיפך.

אבל בעיקר מקוממת ההאשמה ב'עליונות' או ב'שחצנות'. עם כל הכבוד לציבור החרדי, הוא האחרון שיכול להטיף על עליונות. והמאמר של רבקה מעיד על כך כאלף עדים.

הנה: גדולי תורה בכל קנה מידה, מוגדרים על ידי אשה פשוטה כ"גדולים" במרכאות, ופסקי ההלכה מבוטלים בידיה ה'אמונות' מבלי להניד עפעף. מי שעוקב אחרי מאמריו של הרב בלומנטל באתר הזה מכיר את העליונות הזאת היטב. אמנם רוב הגולשים מתנערים מהסגנון והצורה שלו, אך עדיין: מהציבור הדת"ל לא היה יוצא כותב כזה.

4.

מתוך תחושת העליונות הזו, אין בעיה לכתוב – שוב, בתמימות – גם סילופים גמורים.

אינני יודע אם בציבור הדת"ל שומעים יותר שירת נשים מאשר בציבור החרדי, ואינני יודע מנין לקחה רבקה את הקביעה הזו.

בכל אופן, ידוע ומפורסם שהרב עובדיה יוסף מתיר זאת אם אין מכירים את האשה. יתכן אמנם שאצל רבקה גם הוא אינו 'גדול' אלא במרכאות.

אבל האם גם הרב שלמה זלמן אויערבך הוא גדול רק במרכאות? והרב אויערבך התיר לשמוע הקלטה של שירת נשים, (אך לא שידור חי).

כך כתוב בספר 'הליכות שלמה'. ולא תאמינו, וגם אני לא האמנתי כשחבר חרדי סיפר לי את זה: גם הרב מבריסק אמר שקול שירה של אשה ברדיו אינו נקרא 'קול אשה'. כך מסופר בספר 'עובדות והנהגות לבית בריסק'.

5.

והנה עוד סילוף. אשה, שאין לה מושג ירוק בהלכה, אינה מהססת לכתוב: "על אף שאין שום מקור הלכתי המתיר זאת". מהו רף הידיעות הנדרש כדי להנחית משפט כזה? אני לא הייתי מעז.

לידיעתך, אשה תמימה: בשולחן ערוך אין הלכות צניעות במלבושים. פשוט אין סימן כזה. ההלכה היחידה המופיעה שם בענין זה היא שאשה חייבת לכסות את ראשה. לכן, לבוא ולכתוב 'אין שום מקור הלכתי', זה גיחוך שאין כמוהו. על אילו מקורות הלכתיים את מסתמכת?

אכן, כפי שאת עצמך כתבת: הציבור הדת"ל ממושמע לרבותיו בעניני הלכה, ואת כל מנהגיו הוא נוהג על פיהם. וזה שהפסקים של אותם רבנים לא נראים בעינייך – זו בעיה שלך, ושלך בלבד.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
מאמר מרתק, כל מילה פנינה!
נחמני06.07.10
22
לכן כתבתי שמות רבנים שלמדו במוסדות ציוניים מההתחלה. כידוע לך שמוסדות הציונות הדתית קיימים זמן מועט מאוד יחסית ובכל זאת הוציאו גדולי תורה , הם מתרבים ומתרבים ויש כיום מוסדות דתיים ציונייים שלומדים בהם קודש בלבד וכאלה שלומדים בהם מעט מאוד חול בנוסף לקודש ולא על חשבונו, ויש גם את הישיבות התיכוניות, כל
כהנא חי16.12.09
21
הם האמונות הטפלות
משה14.12.09

הצגת כל התגובות

20
כמה כואב לראות בחוש איך מי שמנהל את החברה החרדית אלו עסקנים רודפי בצע מדרגה ח'. אין לציבור החרדי עתיד בצורה הזאת רק המשך של שטויות וגוזמאות אנפנטיליות, יש לציין שכיכר השבת הוא אור בקצה המנהרה. על הציבור הדתי לאומי להתחזק ולהתגדל עוד ועוד כדי להביא דעת תורה אמיתית ובריאה לככל עם ישראל.
כהנא חי14.12.09
19
ר' אבישי שלום. לצערי הנך צודק ברוב דבריך,ואני עוקב בדאגה אחר ההקצנה החיצונית בציבורינו שגוברת ככל שמתרבה ההתרוקנות הפנימית מרוח התורה האמיתית. אותי לא ישקרו! אני מודע היטב לרוחם הטהורה של גדולי התורה האמיתיים אך רואה בכאב כיצד מצליחים עסקנים אינטרסנטים נעדרי יראה להזינם בנתונים שקריים ומנופחים וכ
ל.י14.12.09
18
ראשית האתר לא חרדי, אלא אנטי חרדי. וזה בא לידי ביטוי בעוד מאמרים פה. שנית, רק פריירים כמוך כותבים כאן טורים. כי זה בחינם. אז תמשיך לכתוב בחינם
אבי בוזגלו14.12.09
17
אני מכיר את ספרי יד פשוטה וספרי הרב אריאל. הרב רבינוביץ אכן הינו ת"ח וגם הרב לרב אריאל יש מה למכור. אף אחד לא אמר שאנים ת"ח. מה שכן נאמר הוא שלו רציתי לנקוב בשמו של כל רב חרדי שאינו נופל מהנ"ל הייתי צריך רשימה ארוכה מאוד. אגב - שכחת את הרבנים כשר, ישראלי, שפירא והJB שהיו גדולים בכל קנה מידה. אלא של
מגיב מגניב16.12.09
16
מה יצא מהחינוך הדתי לאומי???......... ומה יצא מהחינוך החרדי???......... בשניה יש את הטובים ובישניהם יש את... אבל אל לנו להכניס את האף ולהעביר ביקורת האחד על השני!!!! לכל ציבור יש את הנפילות והעליות!!!!
יהודה14.12.09
15
לא היה יוצא כותב כזה'. האמנם? אם אני משייך אותך נכון בתוך הדת"ל, הרי שאמנון שפירא הוא דמות שינקת ממנו השראה. ולדידו, אנחנו- החרדים- רפורמים. בלי להניד עפעף. בדוק בציציות מגזרך תחילה
מכלילן לאומי14.12.09
14
מאיפה לקחת שהלכות לבוש "נכללות" בהלכות קריאת שמע? מה הקשר? אם השו"ע והפוסקים לא כתבו את זה, כנראה שזה לא נכון. הסיבה שאין הלכות צניעות בשו"ע היא, שפשוט אין צ=הלכות כאלו. ומי שאומר שכן הוא שקרן. צניעות זה דבר שמשתנה ונקבע לפי הנורמה של התקופה. והיום, הנשים הכי לא צנועות הן אלו שהולכות עם רעלות ושאלים
מנדי בשליחות14.12.09
13
הרב אלישיב לא כתב שום ספר, ומה שכן הוציאו בשמו אינו מוסיף לו כבוד - לא ה'הערות' וגם לא ה'פסקי תשובות'. קצת כיסוי לדבריך, בבקשה.
קשקשן15.12.09
12
14: טאחצ ועיין בהלכות של תפילה נגד הערוהה בשו"ע ובנו"כ ובשו"ע הגר"א. למה להתווכח על עובדות? 19: לא בחנתי ואין צורך לבחון. בדרך לאדם כמוני לדעת על גדולתו של רב בתורה היא לבחון את הסחורה. בדר"כ הסחורה היא כתביו. נסה להשוות את הרמה הלימודית של כתבי הרב אויירבך לשל הרבנים שנקבת בשמם. אם אתה מבין קצת
מגיב מגניב15.12.09
11
המגיב הנ"ל דיבר על רמת כתיבה קרי ספרים, זה שתלמידים של הרב אלישיב סיכמו את שיעוריו זה לא נקרא כתבים. בכל אופן לא אני טענתי שזה בהכרח מדד לגדלות בתורה רק השבתי לאיוולתו של תגובה 20. אני בכל אופן לא נותן ציונים לרבנים ולא מחליט מי יותר גדול, מי אני ומה אני?. אלא שאכן כל אדם עם קצת שכל צריך להיות עם רא
כהנא חי15.12.09
10
בקשר להערה הראשונה שלך, האם כבודו בחן את ידעותיהם של רבנים חרדים ודלי"ם לפני שקבע מי גדול ממי ומי מבין יותר?, אין דבר יותר מטופש ממה שכתבת, וכי איזה קנה מידה יש לך כדי להעריך מי מבין יותר בתורה? ולמה החלטת שאף רב דתי לאומי לא יכול להתחרות ברב אלישיב או הרב אויערבך? האם זה אחרי שבחנת את הרב דב ליאו
כהנא חי14.12.09
9
1. קשה להתווכח על כך שאצל גדולי רבני החרדים יש בדר"כ (להוציא חריגים )גדלות בתורה קצת יותר. כוונתי לבקיאות והבנה בתורה הקלאסית של גמרא מפרשים ופוסקים. מי מרבני הדת"ל מתחרה ברבנים אלישיב ואויערבאך (שמואל)? 2.מנהגי הצניעות החברה החרדית נקבעים לא רק לפי הפשקוילים אלא גם לפי הנוהג בשטח, וזה כולל גם לגי
מגיב מגניב14.12.09
8
כמה שטויות יש עליך אחי. אז אתה "בודק סחורה" כדבריך לפי כתבים, הבנתי , רק תזכיר לי כמה ספרים כתב הרב אלישיב? האס עיינת בשו"ת באהלה של תורה של הרב אריאל? האם שמעת בככל על פירוש יד פשוטה לרמב"ם של הרב רבינוביץ'? אני מניח שלא, אז לפני שאתה מבלבל ת'מוח על "לבחון סחורה" לפי כתבים לך תתוודע קודם לספריהם של
כהנא חי15.12.09
7
מתדרדרת מיום ליום בהקצנה המטופשת!! הנה קטע:מדברי מרן הגר"ש משאש זצ"ל, בשו"ת שמש ומגן ח"ב סימן ט"ז, שם ענה לחכם אחד שרצה ללמוד מהערביות שאינן לובשות פאה נכרית: "גם בימי קדם שלא היתה פאה נכרית בעולם, היו נשים שלנו הולכות גלויי פנים, וגם יש מהן ששערן נראה חוץ לצמתן, ואלו נשיהם היו מכוסות מכף רגל וע
חסיד!שפוי!14.12.09
6
2 שוטים שמנסים לשקר לגולש התמים. לומר שהצניעות בציבור הדת"ל שווה לציבור החרדי?! לומר שהדת"ל ממשומעים לרבנים שלהם?! ובכלל, נחמד שאתה מחפש בכל כח חסרונות בציבור החרדי, אבל פעם הראת את הצד השני של המטבע? ניכר מדבריך שאינך חותר לאמת אלא לחרחר ריב או להאמין בצדקת דרכך. כך או כך, חלקך עם כלומנטל בעול
סטלא דקדושא14.12.09
5
באותו חוברת של כללית רואים ילד (עם כיפה כמובן) יושב וקורא בספר, על כריכת הספר היו חייבים לרשום, אבל חייבים: "סיפורי צדיקים" , אפשר לחשוב שהתשב"ר שלנו, צאן הקדושים לא קוראים ספרים אחרים חוץ מסיפורי צדיקים,
אא14.12.09
4
אין מילים!!
אלי ממינכן14.12.09
3
טוב לראות שבניגוד לאתרים אחרים, "כיכר השבת" אינו נכנע ללחצים ואיומים וממשיך לפעול כרגיל!
חיים14.12.09
2
אמנון שפירא מעולם לא אמר את מה שייחסת לו. הנה הציטוט המדויק של דבריו: "החרדים הם החטא, והרפורמים הם העונש. הראשונים שהתנגדו לתורה עם דרך ארץ, קיבלו דרך ארץ, אבל בלי תורה". (מקור: http://www.nrg.co.il/onl כך ובין כך, אתה עושה לשפירא עוול נורא שאתה משוה אותו לבלומנטל. שפ
ישראל בן ברוך14.12.09
1
אני מאוד נהניתי מהמאמרים של ר' צור. כותב לעניין. ותודה רבה לאתר הענק הזה!!
דוד יוסף14.12.09
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19:32
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 10:09

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24