כיכר השבת

למה רוב החרדים ימניים? // דוב הלברטל

החרדים לא משרתים בצבא, וממילא, ברוך השם, אינם נהרגים. קל יותר להיות ימני כשאין אחריות. קל להיות נגד כל פשרה, ולטעון שיש לגרש את הערבים כשלא משלמים מחיר (דעות)

63
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ד' בסיון | 29.05.17
עו"ד דוב הלברטל
עו"ד דוב הלברטל (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

יש שתי סיבות עיקריות לימניות החרדית. מוסכם על החרדיות שהגוי לעולם שונא את היהודי. וזה לא ישתנה אלא באחרית הימים. כי הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב.

האנטישמיות מקורה כבר במעמד הר סיני, שמשם ירדה שנאה לעולם. כי מעמד זה הוא המבחין בין העם הנבחר לעמים האחרים. וזה מקור האנטישמיות המתפרצת בתקופות ההיסטוריות השונות. זה לא עתיד להשתנות, כי זה טבוע באנושות. האנטישמיות לא קשורה כלל להתנהלותם של היהודים. השיא היה בשואה, שם באה לידי ביטוי שטני שנאתם האיומה והרצחנית של כל עמי אירופה, בשעה שהיהודים היו אז מנושאי התרבות העיקריים.

גם הניסיון ההיסטורי במשך שנות גלות, הרצוף בפוגרומים, אינקוויזיציה ושואה, הוכיח זאת. וגם אם היו שנות חסד בין הגויים, אין לסמוך על כך. אין לסמוך על אף מדינה, גם לא על ארצות הברית. החרדיות רואה ביחס של המדינות השונות כלפי מדינת ישראל, יחס הבנוי על אינטרסים בלבד, ולא על אהבת ישראל, שאינה קיימת.

כשהאינטרסים של ארצות הברית היו שלא להתערב בנעשה במלחמת העולם השניה, הם לא נקפו אצבע כדי להציל את היהודים מהשמדה. זה יכול לקרות בקלות גם מחר. זה נכון גם ביחס לארצות אירופה, בריטניה, למשל, שלאחר הצהרת בלפור בלמה באכזריות את עליית שארית הפליטה והצלתם על יהודים רבים.

זו הסיבה העיקרית לימניותם של החרדים. היא נובעת מכך שאין לסמוך על הגויים בכלל, ועל הערבים עוד פחות. כל חרדי מאמין שהערבים אינם רוצים בקיומנו בכלל. אי אפשר לסמוך עליהם ולא על אומות העולם שיעזרו לנו, אם נותקף על ידם. לכן אסור לתת להם כלום. וזה מחוזק בתודעה הדתית, לפיה הארץ כולה שייכת לנו, והערבים והאומות הם גזלנים. ערכים אלה משותפים ומוסכמים על כל מי ששייך למגזר החרדי.

אבל קיימת עוד סיבה לימניות. לציבור החרדי אין אחריות על שאלות של חיים ומוות. החרדים לא משרתים בצבא, וממילא, ברוך השם, אינם נהרגים ונפצעים. קל יותר להיות ימני כשאין אחריות לימניות. קל להיות נגד כל פשרה, ולטעון שיש לגרש את הערבים כשלא אתה משלם את המחיר. ועוד שיש גם זהות בין השמאל הפוליטי לשמאל הליברלי, שונא הדת. קשה לכן לחרדי להזדהות איתם בהקשר הפוליטי.

למה בכל זאת יש מקום לשמאל בחרדיות? כי ישנם שיקולים פרגמטיים והלכתיים אחרים בתפיסה החרדית.

שני הערכים המרכזיים העומדים ברום עולמה של החרדיות, הם פיקוח נפש ולימוד תורה. זו הסיבה להתנהלות הפרגמטית של החרדים בכל עניין פוליטי. זו גם הסיבה שהחרדים רואים את ערך האדם כנעלה מערך האדמה. לכן אין כל מניעה עקרונית להחזרת שטחים לערבים.

קיימת החובה שלא להתגרות באומות ושלא למרוד בהן. זו הסיבה, שללא הסכמת האומות – שבאה לידי ביטוי בהצהרת בלפור ובהחלטת האו"ם על החלוקה – אסור היה, לפי התפיסה החרדית, להקים את מדינת ישראל, מתוקף איסור הלכתי.

זו גם הסיבה, שההתנחלויות, העומדות בניגוד לחוק הבינלאומי, אינן חוקיות גם על פי ההלכה, והן מרידה באומות. ולא פחות חמור, הן מסכנות חיי אדם, וכך מפרות את הערך העליון של פיקוח נפש, מתוך התפיסה האידיאולוגית לפיה יש להאדיר את ערך האדמה על ערך האדם.

גם מהבחינה הפרגמטית, אין בכוחה של מדינת ישראל לעמוד נגד כל האומות. וכל מדינות העולם מסכימות שצריך להחזיר את השטחים, ואפילו להקים מדינה פלסטינית. שכרון הכוח המעמיד אותנו נגד כל העולם, עלול לסחוף אותנו לסכנה קיומית, או למדינה דו לאומית שתהיה נשלטת גם על ידי ערבים.

עם כל זאת, אין להכחיש שהרוב החרדי לא מקבל טיעונים אלה. חלקם לא מודעים להם. חלק אחר, משוכנע שטיעונים אלה לא רלוונטיים לימינו, או שלא מוסכמים על כל גדולי ישראל. חלק נוסף, פשוט רואה סיבות טובות לשנוא גויים וערבים, כעניין שברגש.

עמדתו הימנית של הרוב החרדי חזקה, ומעוגנת במסורת היהודית, בתחושה, ובניסיון ההיסטורי המר. אבל העמדה המתונה יותר, זו המכריעה לכיוון השמאל, נראית משכנעת יותר.

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
52
ראית פעם חרדי שמפריע לו שיחזירו את קרית ספר ויתנו לחרדים דירות יותר קרוב לבני ברק לא רק שהם יסכימו הם יהיו המאושרים באדם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד30.05.17
51
אתה עשית צבא? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בריסקר29.05.17
50
שטויות וכי אלו מהפריפריה לא משרתים בצהל? והם ימניים. דווקא אצל השמאלנים יש יותר השתמטות האנרכיסטים לא משרתים, הפך הדבר אלו שנגד הצבא ודרכו הם שמאאלניםםם
אלברטל15.09.20

הצגת כל התגובות

49
חבל שלא הוספת שזו גם דעת תורה של הרב אלישיב ושל הרב עובדיה יוסף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדית שמאלנית29.05.17
הרב אלישיב והרב עובדיה יוסף הוציאו פסק הלכה נגד ההתנתקות. באמת חבל שלא הבאתם את דעותיהם של גדולי הדור ובפרט של מרן הרב שך שהתנגד בחריפות להסכם אוסלו.
תתעסקי בשניצלים30.05.17
48
מאמר דבילי
חרדי28.10.19
47
שמואלני טמבל עם זקן ודעות של ייפה נפש איפכה מסתברא זה דרכך מאז ומעולם, מרגיש חכם לחלוק על דרך עמ"י.
שמאל15.09.20
46
כבר ידוע שהלברטל ערב רב
אבי130.05.17
45
אז מה יש להלברטל החרטטן לומר?, מחפש להתיפיף בעיני השמאל? אחרי זה יכתוב שהוא "נאמן ביתו" של הרב אלישיב.
מתנחל29.05.17
44
עומדות בחוק הבינלאומי ראה דו"ח אדמונד לוי.
ברק29.05.17
43
אותנו החרדים אתה לא מתחיל לייצג
החרדים29.05.17
42
כתבת בטוב טעם ודעת וכמו שכתבת שיש מקום לחרדיות בשמאל כמו החרדים אמנם נרדפים ע"י השמאל אבל בדברים סוציאלים האינטרסים של החרדים משתלבים עם הערבים וכך גם עם השמאל (המאוזן כמובן לא הרדיקלי) תראו את גפני וכל שאר החרדים בכנסת כשיש חוק סוציאלי למגזר החרדי הערבים לרוב איתם וכן ההפך (נשלח באמצעות כיכר
הבחור מהרכבת הקלה29.05.17
41
השבועות" למבין גם מעניינת העובדה שהוא הניח הנחה פשוטה שיש מקום "לשמאל" ביהדות כנראה שזה מגיע מהצורך להוכיח לעצמו שהוא לא קשור לאלברטל הסרוג אני מניח שאלברטל הסרוג ודאי מכיר את הרמב"ן והאבני נזר שהוכיח שאף הרמב"ם סובר כהרמב"ן א"כ למה הוא כ"כ רוצה להניח שיש מקום לשמאל ??????????? בסוף הוא כותב
שמעון29.05.17
40
והוא אמר אסור לוותר על אף שעל מאדמת ארץ ישראל. כל הרבנים גדולים ככל שיהיו שיתמכו בחלוקת ארץ ישראל יתנו על כך את הדין בשמים. גדולים כקטנים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל 29.05.17
39
כל מי שטוען אחרת הוא דביל שלא אכפת לו מעם ישראל
ימין=תורה21.11.19
38
ההתנחלויות "אינן חוקיות" על פי ההלכה, בדיוק כמו פתח תקווה, זיכרון יעקב, יבניאל ובני ברק אינן חוקיות שהוקמו ללא שום "אישור" או "הסכמה" בינלאומית. ואם כבר הזכרת זאת - הצהרת בלפור דיברה על הקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל (בלי שרטוט גבולות). ומהו דתימא שבית אל וכפר עציון זה לא בארץ ישראל... יש לך כבר
ברוך30.05.17
37
כמה אפשר לעבוד על הציבור, כמה מטומטמים יש שיאמינו לכותב ההזוי הזה
אשר29.05.17
36
אם אתה מזרע ישראל או מזרע נאציזם שידוע מה קרה ליהודיות בזמן השואה
חיים29.05.17
35
זה שאתה משוכנע, עדיין לא אומר שזה יותר משכנע לכוווווווווווווולם...
קצת שכל לא יזיק29.05.17
34
ממני
אבי29.05.17
33
מה זה ימני? ארץ ישראל יהודית וחזקה! וארץ ישראל ותורת ישראל והקב''ה חד הוא אז מה רוצים להפריד הא ערב רב או לא
אינכם יהודים 02.06.17
32
אני מוכן לממן לך כרטיס טיסה לסוריה בשביל שתעזוב את הארץ ולא תתגרה באומות העולם בעצם נוכחותך בארץ הקודש. עליך נאמר ״גם אוויל מחריש חכם ייחשב״ מתי תלמד לסתום את הפה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם30.05.17
31
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמיר29.05.17
30
כן כתוב בשלחן ערוך חושן משפט כל מילה שאומר הכותב נגד הלכה מפורשת בשולחן ערוך הלכות שבת סימן שכ"ט מגמרא במסכת עירובין
אביגדור04.06.17
29
הפעם!
Gעודד30.05.17
28
אלפי חרדים גרים בהתנחלויות . זה שכמה אנטישמים חושבים שזה נגד החוק בינלאומי שגוי מרושע חוקק לא הופך את זה ללא חוקי. ההתנחלויות הם הם שמגינות על ארץ ישראל תראה מה קרה כשפונו ההתנחלויות מחבל קטיף. בקיצר . הלברטל שיצא מישיבת הסדר בהתנחלות חייב כל הזמן לירוק חזרה על הבאר שממנה הוא שתה כדי להוכיח לעצמו שה
שכחת01.06.17
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טנונימי א30.05.17
26
הציבור החרדי מוכן למסור שטחים ולא תומך בקנאות הימין אף שעל אבל ......בחלק שדיבר ביטן בעצרת השמאל הוא הגזים לגמרי וודאי שההסתכלות אצל רוב מוחלט של הציבור החרדי שאין לנו חלק בעיוות של השמאל ואסירים פלסטינים הם רוצחים שפלים ולא לוחמי חופש והפלסטינים בוודאי שלא מעוניינים בשלום
יוסף29.05.17
25
משרתים בצבא והם הרבה יותר ימניים מאיתנו ולהם יש הרבה הרוגים!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי29.05.17
24
1 הוא לא איזה מבין או משהו אלא אחד שמנסה לתפוס תשומת לב מיותרת 2 הוא חפץ במדינת טרור פלסטינית שתקום בסמוך לכותל בדרכי כביש שש ותקעקע במאת האחוזים את חוזק ידנו 3 פיקוח נפש דוחה הלכה שאסור למרוד באומות,על זה אין חולק שכשמוסרים שטחים אוטובוסים מתפוצצים- לא אני אומר זאת,את זה ההיסטוריה לימדה 4 שילך ל
ימני 31.05.17
23
כי הלברטל שמאלני ואף אחד לא רוצה להיות בצד של רפה שכל כמוך !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוריס מניו יורק 30.05.17
22
א. כל יהודי חי הוא התגרות באומות ב. המציאות מוכיחה שכל "החזרת" שטחים או אפילו דיבור על "החזרת" שטחים גרמו לרצח יהודים ראה הסכמי אוסלו ודומיו וכמובן שזו לא החזרה או נתינה.. לא כבשנו אץ השטחים הם שלנו בהבטחה אלוקית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
.29.05.17
21
אבל אל תשכח שהדת"לים, ובראשם המתנחלים שנואי נפשך, הם מהקבוצות המשרתות ביותר בצה"ל ועם זה גם מהקבוצות הכי ימניות בחברה
דבש, ירושלים29.05.17
20
טענה שרוב חרדים הם ימיניים איננה מדויקת. יותר נכון לומר שרוב חרדים ספרדים הם ימיניים - וזה ברור למה ואכמ"ל. חרדים אשכנזים חסידידם - אינם בעלי דעה פולוטית בנושא ימיןשמאל (רק בתחום גשעפט יש להם מה לומר) בקרב ליטיים אין עמדה אחידה. כל הניתוח במאמר הנ"ל איננו רציני
מנתח29.05.17
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם29.05.17
18
בכל מקרה אני מזמין לבוא לבקר בשטחים ולגבש דעה. רבים לא היו בבית אל מעולם, מקום מיוחד ופורח, אבל צמוד לריכוז ערבי. תעשו שבת ותגבשו דעה. היום רוב האנשים לא מחוברים לשטח, אפשר להתנגד ואפשר להסכים צריך להשקיע בהסברה.
גל29.05.17
17
ברצונו נטלה מהם ונתנה לנו וכן להפך! מי אנחנו בכלל שנחליט לוותר על שטחים מארץ ישראל?! זה לא נתון לשיקולינו בכלל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה29.05.17
16
אשריך הרב הלברטל. אתה השפוי האחרון במחנה החרדי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הדברים נכונים29.05.17
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי29.05.17
14
ועדיין הם ימניים
יעל29.05.17
13
זו המצאה חדשה שטבע אותה הרב שך, אכן יש מושג שנקרא בחז"ל לא למרוד באומות, ההבדל הוא עצום, למרוד שייך במי שאתה תחת שילטונו בגלות, בארץ ישראל בשילטון ישראל אף אחד לא מורד במישהו כשהוא מתנהג כבן חורין בארצו ודואג לאנטרסים שלו כבכל מדינה ריבונית מתוקנת. כותב זה שאין לו מושג בהלכה כלל, מצטט פתגמים חסרי
אריה29.05.17
12
שקר שאין בו אמת אינו שקר פה דב אמרת כמה דברים של טעם אבל לגבי התנחלויות מי אתה שתקבע מה מה מותר מותר לגור בכל התנחלות ואם לא טוב לך אתה יכול ללכת להיות עם מרץ אנחנו החרדים שונאים אותך אתה שמאלן הזוי מהאוניברסיטה הפתוחה שמאמין לערבים ולחמאס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתן29.05.17
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פושט'ער איד29.05.17
10
זרקת כמה טענות ואתייחס לאחת. טענה אחת זה על גבול האנטישמיות כביכול שהחרדים מזלזלים בדם של יהודי חילוני אין שום דעה שנובעת במילימטר מתוך הדעה הזאת ( נכון לימים האלו בפרט שהחזית והעורף שווים תברר כמה אזרחים נהרגו בימות האינתיפאדה ומה הצפי במלחמת לבנון ) . את אותו טענה אפשר לטעון לגביך היות והחרדים
אא29.05.17
9
המזרוחניקס רוצים פשרה ושלום לטובת המדינה הקדושה אבל לחרדים לא איכפת שהכל ישרף , גם המדינה גם הערבים
זה הרעיון29.05.17
8
הלברטל למד בישיבה תיכונית דתית לא חרדית.לימים,החליט להחריד כי פחד מאלוקים.הוא בנפשו שמאלן כשם כל הרבנים החרדים שאני ממש ממש לא מעריך אותם כבני אדם.אפשר והם למדנים מופלגים,אפשר יש להם כריזמה מרובה ויתכן והם בעלי I.Q גבוה. אבל כבני אנוש הם לא תמיד ממש מענטשים.חשוב להם חזותם,ולא אכפת להם מהמצב הכלכלי ש
מוסא קאראף29.05.17
7
השמאל הליברלי מאמין בערך האדם ובערך שוויון האדם באשר הוא אדם. שיוויון של גברים ונשים וללא הבדלה בין דת גזע ונטייה. החרדים יונקים את הגזענות, את הנמכת הנשים ואת שנאת הגוי מרחם אימם. אין שום דרך שהם יסכימו לערכים כאלה. השמאל הציוני הסוציאליסטי האמין שהדרך לגאולת עם ישראל עוברת דרך עבודת הכפיים . אי
ירושלמי29.05.17
6
אתה קשקשן עם הארץ האיסור שלא להתגרות באומות התבטל על ידי כל גדולי ישראל. אין בנמצא היום גדול שיאמר שזה עדיין קיים.. אולי החרדים ימניים כי כך כתוב בתורה? חשבת על זה? שארץ ישראל שייכת לעם ישראל ושיש מצווה לכבוש את כולה? אתה פשוט אויל משריש
חרדי29.05.17
5
אין לי מושג מהיכן הנחות היסוד השגויות שלך. יותר קל להיות שמאלני מלהיות ימני. רוב החרדים ימניים, כי התורה ימנית מיסטר הלברטל... אתה מוזמן לקרוא תנ"ך ולראות איך משה רבינו עשה שלום עם סיחון ועוג, וכן יהושע וכו' עד דוד המל
דני29.05.17
4
תתחיל לחדש דברים ולא למחזר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי גאה29.05.17
3
הלברט? עכשיו לפני חג שבועות ולא לפני פורים די כבר עם הגיבובים הנחותים האלה.
יהודי29.05.17
2
ב-1938 היטלר החל לדרוש שטחים מסויימים מצ'כוסלובקיה (חבל הסודטים), כי באותם שטחים הייתה אוכלוסייה ניכרת ממוצא גרמני ("שטחים כבושים"),על רקע דרישות אלו, וסכנה של הידרדרות למלחמה, נולד הסכם השלום 'הסכם מינכן', ב'הסכם מינכן' צ'מברליין וויתר לגרמנים על אותם שטחים אסטרטגיים בתמורה להסכם שלום עם גרמניה. '
משה29.05.17
דמגוגיה זולה. בכלל לא דומה
R02.06.17
1
כרגיל הלברטל זורק שטויות בלי כיסוי, היום רוב אנשי הקרבי הם ימניים והשמלאנים משרתים בקריה( או בגלצ), חוץ מזה החרדים נפגעים לא מעט מפעולות טרור ומלחמות כמו כל ישראלי בעורף,ואין חוצפה גדולה מזו לטעון שאין להם ערך,חשיבות או התייסות לחיי אדם.
ארי24.02.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24