כיכר השבת

"לקראת קטסטרופה רוחנית"

בציונות הדתית חוששים: לא יהיו לנו גדולי תורה בדור הבא

בציונות הדתית חוששים מאיבוד ההנהגה התורנית בדור הבא, ומעתיקים את מודל הכוללים החרדי - בשלב זה ל-500 "עילויים" שיזכו למלגות. "אם המגמה לא תיעצר - נהיה בפני קטסטרופה" (חדשות)

81
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ז בסיון | 11.06.17
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

הרב יצחק נריה, נכדו של הרב משה צבי נריה המכונה "אבי הכיפות הסרוגות", חושש מאיבוד ההנהגה הרוחנית של המגזר הדתי בדור הבא - זאת בשל היעדר לומדי תורה בציונות הדתית. הפתרון שלו הוא אימוץ המודל החרדי של ה"כוללים" - חלוקת מלגות ל-500 אברכים עילויים שיסומנו כגדולי תורה. "אם לא נשקיע בעילויים ובמחוננים לא יהיה לנו רבנים בעלי שיעור קומה" מסביר הרב נריה.

על פי הערכה לא רשמית, ברחבי הארץ יש כ-3,000 אברכים המזוהים עם הציונות הדתית, שמונה כמיליון נפש. זאת, בעוד מספר האברכים מהמגזר החרדי מוערך בכ-70,000 לומדים. הסיבה לפער היא העובדה שמרבית בני נוער מהזרם הדתי מתגייסים לצה"ל, וחלקם פורשים מספסלי בית המדרש לאחר נישואיהם לטובת לימודי אקדמיה ויציאה לשוק העבודה

"בחברה החרדית מקובל שתלמיד מתחתן, מסיים בישיבה והולך ללמוד בכולל, אין בתוך הישיבות כוללים. אצלנו בציבור הדתי זה בדיוק הפוך, רוב הכוללים נמצאים בישיבות גבוהות, או בישיבות הסדר, לא במערכת נפרדת ויש לזה השלכות משמעותיות" מסביר הרב יצחק נריה.

הרב נריה. ארכיון (צילום: קובי הר צבי, יח"צ)

לדברי הרב נריה, המציאות הנוכחית גורמת לכך שרמת המצוינות הנדרשת בלימוד התורה במגזר הדתי - נמוכה ביחס למגזר החרדי: "צריך לשאוף לפתח מצוינות" מנמק הרב נריה, ומוסיף "התופעה של הכוללים החרדים והצורך של האברכים להוכיח את עצמם כדי להתקבל לכולל טוב, מחייב להיות בחור רציני, שאפשר לברר עליו אצל ראש הישיבה, מה שאין אצלנו, וכשאין דחף למצוינות זה מקרין אחורה ברמה לא בריאה, הכוונה שלנו זה לדחוף למצוינות כבר בימי הצעירות".

כעת כאמור, יזם הרב נריה מהלך שינסה לשקם את מעמד לומדי התורה במגזר הדתי לאומי. קרן בראשותו, בשם "אחד לאחד", תממן מלגות לכ- 500 אברכים 'עילויים' מהמגזר הדתי לאומי, בכדי שיקדישו את חייהם ללימוד תורה - כפי שחבריהם משקיעים בלימודי רפואה, הייטק, עסקים, עריכת דין וקריירה צבאית. המטרה המוצהרת של הרב נריה היא להצמיח רבנים, דיינים ופוסקי הלכה שינהיגו את הציונות הדתית בעתיד

המערך שיחלק את המלגות לאברכים, לא החל כך. במקור, מדובר בקרן סיוע לאברכים נזקקים מהציונות הדתית. כעת כאמור, מבקשים במגזר לשכפל את המודל החרדי שמעודד לימוד תורה בכולל באמצעות מתן מלגות, ומציעים משכורת קבועה לאברך דתי לאומי שיסומן כ"עילוי".

איך זה יעבוד? חברי ועדה מיוחדת יסתובבו בין הישיבות הדתיות-לאומיות ברחבי הארץ, וירכיבו בשיתוף ראשי ישיבות רשימה של 500 לומדי תורה שעתידם הרוחני לפניהם. הנבחרים יקבלו מלגה / משכורת חודשית, ויוכלו להישאר באוהלה של תורה במקום לצאת ללימודי אקדמיה ולשוק העבודה.

המלגה תחולק לאברכים הדתיים-לאומיים במשך 5 שנים, ולאחר מכן תופסק, זאת בתקווה שהנבחרים ימצאו משרה תורנית. "אם הציבור תומך בך מצופה שבשלב מסוים תעניק בחזרה, בבחינת ללמוד על מנת ללמד".

בציונות הדתית מעוניינים לשכפל את מודל הכוללים החרדי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

יש אצלכם אברכים שוויתרו על לימודי אקדמיה ופרנסה לטובת לימוד תורה?

"חד משמעית כן. בציבור הדתי לאומי כל אברך שלומד תורה זה נטו מבחירה. בודדים אין להם ברירה. ההתייחסות המשפחתית על פי רוב היא 'מתי אתה עושה משהו עם עצמך' וזה חלק מהמטרה שלנו: לשנות את ההערכה וההוקרה ללומדי תורה בציונות הדתית, שיבינו שהם חוד החנית".

"אחד התומכים שלנו, בוגר ישיבת הסדר, אמר לי שהוא עוזר לישיבת בעלזא ולא לפרויקט שלנו, כששאלתי אותו למה, הוא ענה לי שבבעלזא יש עוצמה של תורה. אברך בבעלזא לא תמיד בחר בדרך שהוא חי בה, לא תמיד יש בפניו בחירה אחרת, הוא באין ברירה, הוא אולי יצמח בתורה אבל זה נובע ממקום של אין ברירה, לא מבחירה".

אם המגמה הקיימת לא תיעצר, מה עלול לקרות?

"זו תהיה קטסטרופה, אולי לא נגיע למצב של שכחת התורה כיוון שיש הרבה מסירות נפש, אבל זו קטסטרופה רוחנית. זה היעדר מודל לחיקוי, היעדר ידע. כבר עכשיו כשמסתכלים סביב יש מחסור ברבנים, אז מה יהיה עוד כמה שנים? אם לא נשקיע בעילויים ומחנונים לא יהיה לנו רבנים בעלי שיעור קומה".

תוכן שאסור לפספס
81 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
53
חכמי התלמוד אמרו לשלש זמן הלימוד, שליש במקרא, שליש במשנה ושליש בתלמוד. הרמב"ם פירש "מקרא" זה תורה שבכתב כולה, "משנה" זו תורה שבעל פה (=הלכה) ו"תלמוד הם דרכי המחשבה המשפטנית הרבנית. לימוד התלמוד היא הדרגה היותר גבוהה בלימוד וחז"ל הזהירו ללמוד על הסדר "ולא שיהא דולג במקרא ובמשנה ויבא לתלמוד". סדר הלימ
ד12.06.17
52
מחילה מכל החרדים שכותבים פה שאף פעם לא היו גדולי תורה אצל הציונות הדתית אבל אתם רק מראים שבנוגע לכל מה שקורה מחוץ לביצה שלכם אתם לא באמת מכירים... לא חסרים גדולי תורה שהיו וקיימים עדיים בציונות הדתית וכל התגובות פה נובעות מזלזול אוטומטי ולא מידיעה אמיתית (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י12.06.17
51
1: גדולי תורה לא בעקרונות שלהם 2: ויתרו על לימודי גמרא 3: יצרו מערכטת חלופיות ללימודי גמרא כאידיאולוגיה 4: בנוסף מייצרים תלות פוליטית חזקה בין השקפה לגדולה בתורה מספיק רב שיפסוק למשל שהחזרת שטחים איננה בניגוד להלכה על מנת שכבר לא יהיה גדול יותר !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james12.06.17

הצגת כל התגובות

50
בגמ כתוב שמיתוך אלף שניכנסים לישיבה רק אחד יוצא להוראה אז אולי יצא לנו חצי רב מה500 עילוים בכל אופן טוב שיש מישהו שמיתעורר המצב שלנו באמת קשה ויפה היתה יכולה ליהיות שעה אחת קודם כבר היום אין לנו הרבה למי ליפנות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מ.קושלבסקי12.06.17
49
תלמדו מהביזיון ונטישת התורה שזה יצר אצלינו.
ללמוד מהפאשלה ש12.06.17
48
כבר בדור הזה אין להם...
המבין11.06.17
בס"ד מי אתה בכלל שתגיד שאין? בעל גאוה ומושחת במידות. יש ויש.
אברהם12.06.17
47
מהם לא יצאו גדולי תורה בטוח אדרבא גדול בתורה יצא ממי שהולך נגד הזרם המטונף היום
תורה? איפה?15.06.17
46
החשמל, המטוס, המחשב, ביקוע האטום, הנדסה גנטית, ריפוי מחלות, כל אלו הומצאו בזכות ידע מדעי, לא בזכות לימודי תורה. המוחות הגדולים שלכם צריכים ללכת לאקדמיה,לא להקבר בכולל. דת היא בזבוז זמן. הציונות הדתית, שגודשת את ספסלי האקדמיה, כבר הבינה את זה.
יוחאי צ'יבורשקה13.06.17
חוצפה גמורה לפרסם תגובה כזאת (הטיפש עצמו שחייב נידוי, אינו ראוי לתגובה)
יהודי כואב16.06.17
45
יכולים לספק להם מלא גדולים !!!
הפלס12.06.17
44
הרב נריה רק רוצה להגדיל את המספר כי לדעתו זה לא מספיק! אין חשש לדור יתום מתלמידי חכמים בשום אופן. להיפך בדורות הצעירים יש פי כמה תלמידי חכמים מהדורות שקדמו להם. אל תעשו מעכבר הר! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דתי12.06.17
43
לא היה ולא יהיה לא ב ציונןת הדתית עים דיעות כוזבות ולאבשאר המיפלגות היה אחד הרב קוק גם היו צדיקים שהקימו אותם ועסקנים רודפי שלחונים ופוליטיקיים ניהלו תעסקים היהמנהיג הדור אחד הרבי שליטא מלך המשיח וריוליש טייטילבוים והקימו דור של חוצפניקס שקורים לעצמם בניטיירע השאר בעלי מחלויקת ופוליטיקאים
חנה12.06.17
42
גדולי עולם צמחו גם בלי כוללים. מאידך גיסא כמה גדולים הצמיחו הכוללים שבארץ ישראל? באוירה החונקת שבה מפלגות שולטות על התורה והלומדים פוחדים לחשוב פן יאמרו דבר שלא לרצון ההנהגה ועל ידי כך יגזרו נידוי על עצמם ועל ילדיהם, צריכים נס גלוי כדי שיצמח גדול.
רפאל11.06.17
41
"היעדר לומדי תורה"??? עד כדי כך? האם כבוד הרב יודע את משמעות המילה "היעדר"? מסכים אתך שאין מספיק לומדי תורה, אבל "היעדר"? למה לעז על ציבור גדול היושב בישיבות ציוניות ולומד תורה!
יהודי11.06.17
40
על מנת שיהיו גדולי הדור מהציונות, לדאוג לתפקידים ללומדי התורה בקהילה, בישוב, בארץ, ובבתי הדין. ופתאום תגלו שיש גדולים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי16.06.17
39
ישנם הרבה גדולי תורה בציבור הדתי לאומי. היזהרו בדבריכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי מבית 12.06.17
38
חוץ מהרב קוק, זצ"ל, שגם הוא היה מאומץ.. לא זכור לי גדול סרוג... גם הסרוגים שמחפשים גדולים - הולכים לגדולים החרדים.
עוזר ד"לים12.06.17
37
שיחפש מי שהתורה היא העיקר. ובנוסף אצלם לכל ילד יש אייפון.
אריה12.06.17
36
מזל שהרמב"ם נולד וחי לפני הרב נריה. כיום הרב נריה היה פוסל אותו מגדול הדור, רק משום שפרש לאקדמיה רפואית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המלאך12.06.17
35
תמיד היו אותם יחידים שהיקדשו חייהם לתורה ורק לתורה בלי מילה נרדפת ונוספת רק תורה אותם בודדים אכן עלו ונתעלו ןחלקם התפרסם אחרים נשארו באלמוניותם אין דרך אחרת ומעולם לא הייתה דרך אחרת ללמוד תורה ואחרי הלימוד ממשיכים ללמוד דרך אחרת אין ובסוף לא תצליח לא במגזר זה ולא במגזר אחר. ובל נשכח את מאמר חז"ל מוב
אברך של פעם15.06.17
34
לצערי הכותב פשוט בדיחה. העדר לימוד תורה בציונות? פשוט שקר. אולי כבודו יכנס להר המור מרכז הרב היכל אליהו עתניאל הר ברכה שדרות אשדוד וכו.. ויראה פשוט? נכון שחסר אברכים אהל להגיד העדר?? לא מדויק ולא נכון. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל12.06.17
33
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james12.06.17
32
זה כ"כ לא נכון, יש עכשיו יותר תלמידים לומדי תורה בציבור הדתי לאומי היום מאי פעם, בישיבות הסדר, ישיבות גבוהות, ויש צמיחה והתקדמות עצומה. זה ניסים ונפלאות. הרב הזה לא יודע על מה הוא מדבר. יש המון גדולים, השקעה עצומה ולימוד מתוך יראה ואהבת התורה. מאידך גיסא, לחרדים בדור הבא אין שום הנהגה, רק פירוד, התר
בנימין12.06.17
31
עיינו סי' מ"ז בב"י ובמשנ"ב מה כתוב ע"ז עשו את התורה כעוד חוכמה ח"ו כמו להבדיל היטק ולימודי אקדמיה אין בציונות הדתית הערכה ללימוד התורה באמת. שאל"כ אז היו מחנכים בישיביות שלהם על מעלת לימוד התורה וכמה חשוב ללמוד בכולל ולא לצאת ללמוד מקצוע ולהיות בור הרב מרדכי אליהו זצ"ל שהם מיחסיםם אותו אליהם היה כל
ליאור14.06.17
30
אלא את הדלקת והטבת הנרות. למרות שההטבה קודמת להדלקה היא כתובה בסוף, כיוון שיש כאן סדר עולה. ההטבה יותר חשובה מההדלקה! כלומר: מה שאהרון מכין את המקדש, עושה את העבודה הפשוטה הרוטינית, זה יותר חשוב מהכל. כלומר: לא גדולי תורה מדקלמים צריך, אלא מי שמקיים את התורה בפשטות הבסיסית, של תיקון ושרות. כמו דוד ו
מ.12.06.17
29
שדוקא בתקופה ששיטת המזרוחניקים פושטת את הרגל יש חרדים שהולכים ומתקרבים לדרך הזאת
שי12.06.17
28
לכם גדולים והצעירים שלכם מחוברים מרובם למכשירים הטמאים בלכתחילה.... ואין כבר מה לצפות מהם...
אחד שמכיר11.06.17
אחד למעלה ואחד למטה
אחד שמכיר אותך14.06.17
27
כולל מחוץ לישיבה או בתוכה, לא זה מה שיציל את המצב, שהרי כולם יודעים שלא כל כך קשה להתקבל לרוב הכוללים...ואין דרישה למצויינות עד כדי כך שבזה תלוי הכל... כיוון ההשקעה צריך להיות בהחדרת חשיבות הלימוד מקטנות, וניקוי השטח מלכלוך טכנולוגי דהיינו האייפונים שיש למגזר ללא שום נקיפות מצפון..תורה ופגימות בעיני
יהודי של אמת12.06.17
26
וגם אלה שלומדים בעיון זה לא לשם שמים! הם לא מאמינים שהפרנסה משמים! רק כחי ועצם ידי...
צ12.06.17
על כוחי ועוצם ידי
.16.06.17
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זה טוב12.06.17
24
עדיף להקשיב לחז"ל. כוללים ובטלה יהרסו אותם כמו שהרס אותנו.
להקשיה לחז"ל...11.06.17
23
כבר בדור הזה אין להם גדולי תורה...
המבין11.06.17
22
כמו גם זווית הכתיבה בכתבה עצמה. פעולה חשובה של הרב נריה לחיזוק התורה, לא צריך לנצל את ההזדמנות לזלזל.
שרה13.06.17
21
במדפסת של הא,ב בעולם החרדי התקינו מזמן רב ״הרה׳ג״. עכשיו כבר יש מקש במיקלדת של הגדול(בשביל הגאון הגדול) ולא מזמן הוסיפו את מקש ״מרן״.... תוארים מוגזמים ומפוצצים על כל אחד. גאונים כמו גפני הטיפש והפלסטינים שהיו פה קודם ועוד בפרשת שלח. כל היהודים בני אבותנו הקדושים די למחלוקות עצמיות זה הגלות בעצמה.
ברוך ה אין גדולים כמו מי שקורא לישיבת רח13.06.17
20
הבעיה מתחילה מהישיבות התיכוניות שהמקצוע הכי שנוא עליהם הוא גמרא. איך אפשר ללמוד גמרא עם סמרטפון. אינטרנט. הכלה של העולם החילוני. הכלת מושגים מהעולם הגוי תוך הבנה שאי אפשר להתעלם וצריך לחיות ליד זה וכן וכו וכו מזמן הם פשטו את הרגל קרוב ל50% מהילדים שלהם חילונים וזה מקריאה של עלונים שלהם ולא מישהו שמל
תיכוניסט11.06.17
19
עשרים שנה יומם ולילה לומדים ולומדים יומם ולילה וגם אז עוד לא נהיים גדולי תוקה ממש נראה לו שזו אקדמיה.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני11.06.17
18
ומלחמותיהם וחצרותיהם - עדיף שלא יהיו גדולי תורה. עדיף עמלי תורה צנועים שאינם עסוקים ב"הנהגת הדור" התורה כך תעבור לדורות הבאים הרבה יותר טהורה ובריאה. בהמון בתים חרדים יש תמונה גדולה של הרב שך וכמעט בשום בית אין תמונה גדולה של ר' שמואל רוזובסקי. ר' שמואל היה עמקן ולמדן כמה רמות מעל הרב שך מוסר תורה א
דודו14.06.17
17
כל מי שטוען בחוצפתו לקטנות ענקי התורה של הציבור הדתיים לאומי דובר שקר ומזלזל בכבודם של חכמים. מחאה על כבודה של תורה שדרכה האמיתי הוא דרך של נעלבים ואנףינם עולבים, לא של עולבים וגם עולבים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל13.06.17
16
נכון שאין גזירת גיוס?! לעט לעט הציונים יגייסו עוד ועוד בחורים ואפי' לומדי תורה, נכון זה יקח עוד כמה שנים אבל זה יגיע, ואז גפני וליצמן(אם עוד יחיו) יצעקו חסר גדולים ורבנים, אין מצב שיהיה אחרת אם לא ילחמו כבר מעכשיו במסירות נפש בכלל על כל עניין של גיוס חרדים (ויש לנו את הכוח)
זאב12.06.17
15
הוא הממשיך של הרב צבי יהודה קוק זצ''ל ואביו הראי''ה קוק. תחקרו קצת..
ביז'ו13.06.17
14
בא לי לבכות. אינני רוצה להתייחס לדברי הרב יצחק נריה, אך באמת כואב לי מאוד לראות חלק מהתגובות. לא משנה מהי הכיפה שאני חובש- מה הזלזול הזה באחינו היקרים?? אנחנו מצווים לאהוב אחד את השני- לא לגרום לפירוד ושנאה. הרב טייכטל זצ"ל מחבר הספר "אם הבנים שמחה" מלמד אותנו על חשיבות האהבה והאחדות הטבעיים שחקוקים
ינון13.06.17
דבר אמת ! בתור דתי לאומי לשעבר אני מודה שנסחפנו קצת. קצת הרבה... זלזול זה מי שמחפש בהלכות זלזול זה מי שנותן לילדים המתבגרים ללכת בעיר וביה לבני עקיבא זלזול זה כיפה בקוטר חצי שקל זלזול זו אישה שקוראת לעצמה דתייה ואין לה כיסוי ראש זלזול זה הנוער הדתי שלא שומר נגיעה
רונן14.06.17
13
וכי ניתן להצמיח גדולי תורה יחד עם אייפון סמארטפון וכיוצא באלו?? מתי תבינו שההשקפה המעוותת שלכם פשטה מזמן את הרגל? גדולי תורה אתם רוצים? כמה נוער עוד נשאר לכם? רובם חילונים או לייטים כמו בנט וחבריו,ששמים כיפה לקישוט.... בקיצור במילה אחת: מנותק מהמציאות!!!
מישהי12.06.17
12
צורת הלימוד של הכוללים לא תביא לידי גדולי תורה גם בגלל שהלימוד לא בהקף של ידע אלא בפילפולי סרק על סוגיה אחת במשך שנים וגם בגלל שגם העילוים אצלנו מקבלים מלגה כמו כולם כ 2000 שח וכל היום טרודים להסיג כסף ואין זמן וראש ללימוד בישוב הדעת
אברך לשעבר12.06.17
11
מי מחליף את הרב וואזנר או את הרב אלישיב או הרב עובדיה בתחום ההלכה. על מי שנאמר בדורנו שכבר מגיל ילדות ידעו שיהיה גדול בישראל. לפחות הציבור הדל"י ער לכך. אנו עדיין ישנים
מאיר יאיר12.06.17
10
שצריך את מודל בית יעקב עבור הבנות במקום האולפנות כי כידוע צריך את העזר כנגדו ואשה במודל רחל אשת ר' עקיבא שתרצה לגדל גדול בתורה ולא רק סופרת את השקלים שהבעל מכניס לחיי שעה או לכמה טיולים בשוויץ הוא יוכל לקחת אותה
הזוית הנשית12.06.17
9
אין ציונות דתית 😄 עושים תשובה ויפה שעה אחת קודם 🔯 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם12.06.17
8
הרבה גדולים לא היו מחוננים ונהיה גדולי דור..
משה12.06.17
7
נראה שיש יותר חשיבות על חסד ובין אדם לחבירו (בחלק מהמגזר כמובן)
חרדי12.06.17
6
הרבה יותר חשוב ללמוד תורה מבחירה מאשר מהכרח.
א11.06.17
ולך אין מכשיר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי חרדי12.06.17
5
פשוט בדיחה לומר משפטים כאלה. בורות וחוסר הכרות עם הישיבות הקדושות. מזמין את הרב יצחק נריה (שאגב אלמוני לחלוטין בישיבות הדתיות לאומיות) לסדר בוקר במרכז הרב , הר המור, שבי חברון, עלי, שדרות, הר ברכה, עתניאל, מצפה רמון ועוד רבות וטובות כדי לפגוש את גדולי הדור הבא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חנן11.06.17
4
אני קורא את התגבות ובא לי לבכות למה השנאה הזות מה הרב מרדכי אליהו והרב שפירא לא גדולים תישאלו את האדמורי"ם מצאנז ובלעזא בניגוד למה שרבים חושבים יש שני "מחנות" בציונות הדתית החרד"לי והמיזרוחניק החרדלניקים הם בדיוק כמו החרדים והמיזרוחניקים קצת פחות מקפיד חוץ מיזה לכו תסתכלו באיגרות הישנות של רבי אברהם
אא14.06.17
נכון שהיום עדיין יש להם גדולי תורה, כמו הרב צבי טאו הרב שפירא וכ' אבל הסימן המובהק ביותר להשקפה מסולפת זה לבחון את התפתחות העתיד, ולפי הנתונים העגומים של הרב נריה (דת"ל בעצמו) זה אומר שכל הצעירים רדודים וממש לא בקטע של ללמוד. מה זה אומר על ההשקפה והדרך שלהם??? שהיא מסולפת, ואת זה גדולי ישראל כבר ידע
האמת הנוקבת15.06.17
3
וכי היום יש להם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי12.06.17
2
עולם הפוך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם12.06.17
1
כל קשר בין מה שאומר הרב נריה למציאות הוא מיקרי בהחלט! חוצמזה 5 שנים לימוד וזהו? ככה מצמחים גדולים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שילה 12.06.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24