כיכר השבת

זה מה שחשבתי כששמעתי את השיר המוזר של עמירן דביר // ניסים פרץ

האם מישהו בתעשיית המוזיקה החסידית מנסה להחזיר אותנו שנים אחורה - לימים בהם לא הייתה יצירה, רק העתקה. והעתקה גרועה מאוד? ניסים פרץ, עורך ב"כיכר השבת" כותב על "דספזלטוב", שירו החדש של עמירן דביר (מוזיקה)

95
ניסים פרץ | כיכר השבת | י"ח באב | 10.08.17
מתוך הקליפ של "דספזלטוב"
מתוך הקליפ של "דספזלטוב" (צילום מסך: Amiran Dvir / youtube)

השבוע נחת בתיבות המייל של עיתונאים חרדים, כמו גם בזירות החרדיות ברשתות החברתיות, שיר חדש, "להיט" יהיה מי שיקרא לו, בשם "דספזלטוב". מדובר בגרסה מגויירת ללהיט בינלאומי שכבש בחודשים האחרונים את העולם, שמילותיו במקור, ה' ירחם, רחוקות כמטחווי קשת ממילים שאוזנו של יהודי ירא שמיים יכולה להכיל.

חודשים ארוכים חרך השיר הלועזי את מצעדי ההשמעות בעולם והפך ללהיט מקפיץ ברחבות החתונות נטולות ההפרדה. באותה תקופה, בבני ברק ובירושלים המשיכו לרקוד לצלילי "עוד ישמע" ובקהילות הספרדיות יותר לצלילי "ישמח חתני", וכלום לא היה חסר לחוגגים. ואז הגיע עמירן, כן, עמירן דביר המוכר והוותיק, והחליט שרחבות הריקודים במגזר החרדי זקוקות גם הן לשיר שמרקיד נכרים מפורטוגל ועד הארלם, ויצר גרסה "כשרה" ללהיט. אבל עם כשרות כזאת כנראה עדיף להיות טבעוני.

לחצו כאן

פזמון השיר, מכיל חיבור תמוה ומשונה בין שמו של השיר הלועזי "דספסיטו", לברכה העתיקה "מזל טוב". כך נוצר גם שמו של השיר, "דספזלטוב". ניסיתי להבין מהו עניין ה"דספ" - האם טרנד חדש כובש את רחובות ירושלים ובני ברק ובמסגרתו מאחלים אנשים זה לזה "דספגשמח" "דספבתשלום"? - אבל גוגל לא מצא לי הרבה תשובות, למעט ראשי התיבות של קבוצת הכדורסל הרוסית דינמו סנקט פטרבורג.

עכשיו, ברור שה"דספ" הוא ניסיון להיות צעיר, קוּל ומגניב, ולהביא לחוגגים החרדים פיסה מהלהיט העולמי. אבל למה בעצם. למה לכל הרוחות, בחור ישיבה, אברך, או כל אחד אחר מקהל המאזינים של עמירן דביר, זקוק לדבר הזה? חסרים מלחינים טובים במגזר? אנחנו לא יכולים לייצר מוזיקה טובה, אפילו פופ, מבלי לגייר יצירות אחרות מהעולם?

האם מישהו בתעשיית המוזיקה החסידית מנסה להחזיר אותנו שנים אחורה? לימים בהם כל זמר בגרוש שרצה לפרוץ ולהגיע להשמעות בערוצי הקודש של אז, היה מגייר שיר עגבים עם מילים תמוהות? (תקופה שבשיא פריחתה הגיעו אלינו שירי הענק המרשימים "עזר עזר" ו"בלבלו אותו"). הרי אין ספק שאלו היו ימים אפלים במיוחד בהיסטוריית המוזיקה הדתית. ימים בהם לא הייתה יצירה, רק העתקה. והעתקה גרועה מאוד.

(צילום מסך מתוך הקליפ: Amiran Dvir / youtube)

הייתי יכול לעכל את השיר אילו היה מבוצע בשלהי החתונות, בשלב שבו בחורי הישיבות מפזזים סביב החתן בשארית כוחותיהם והתזמורת מבקשת לתת קצת בידור, וגם אז, רק אם הכתיבה הייתה טובה יותר, ולא מכילה את שילוב המילים המוזר "דספזלטוב". אפילו במצב הנוכחי של השיר, הייתי יכול לבלוע אותו אם רק היה מדובר בזמר צעיר ואלמוני. אבל עמירן דביר? אחד מוותיקי וטובי המוזיקאים במגזר? על כזה דבר לא ממש ניתן לעבור בשתיקה.

יש וורט ידוע של הרב שך בעניין "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו". ענק ההשקפה מסביר שאם העבירות ייעשו בהתאם לגיל האדם, אזי 'כשלג ילבינו' וייסלחו. אבל אם לא - אז לא. במקרה הזה, כשאדם וותיק ומבוגר כעמירן דביר נופל ב"חטא" מוזיקלי שמתאים יותר לזמר מתחיל בשנות העשרים, זה בלתי נסלח.

ומילה אחת לסיום על הקליפ. בדרך כלל, קליפים חסידיים שמכילים רקדנים זוכים לביקורת מאחר והם מפנים את עיקר תשומת הלב מהמוזיקה הטובה. במקרה הזה, הרקדנים עושים חסד גדול עם השיר כאשר הם מפנים את תשומת הלב ממנו.

ניסים פרץ, עורך באתר "כיכר השבת"

תוכן שאסור לפספס
95 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
57
בס''ד יש בחורי ישיבות שלא תמיד מתחברים למוזיקה החרדית הקלאסית, של אוי אוי... הם רוצים משהוא אחר... אם כן כל הכבוד לעמירן דביר שגורם להם לשמוע את השיר שהוא הוציא מאשר שהם ייגשו לשמוע את השיר המקורי ( ה' ירחם...)
א.ל15.08.17
56
רק משום מה לא ייחסו אותו לעמירן דביר (למרות שהוא הופיע בכתבה) אלא לזמרים אחרים
ליאת13.08.17
55
לא קרה כלום רצה רק לעשות קצת שמח על כולם גוערים אם כן מה מושלם תבדקו בציציות שלכם אם אתם מושלמים ואיך אתם מחזיקים אינטרנט!!!!!!
דוד כהןןן12.08.17

הצגת כל התגובות

54
היום בו עמירן דביר הפך לנתנאל ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה11.08.17
53
היי! שמתם לב למילים עמירן דביר זמר חתונות בעל ותק של למעלה מ22 שנה גדל על במות וזה מה שהוא יודע לעשות... הוא מנגן בגדול מוזיקה לא חסידית אוטנטית של המגזר החרדי חסידי והוא לא מגיע מהז'נר של יהודה גלילי.. עמי כהן. המנגנים..בני לאופר וכל שאר האומנים היותר חסידיים אז מה קרה הוא עשה קאבר דיי מוצלח כן יחס
אוראל11.08.17
52
ולא מוצא מרגוע, לא הבנתי מה עבר עליו שהוא הוציא את השיר הזה? הבאת ביקורת מדויקת להפליא. רק בואו נזכור מה עשו ליניב בן משיח שעה קליפ דומה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל10.08.17
אחלה שיר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ןן11.08.17
51
אתה מגיע בגישה כביכול חיובית למען טהרת קדושת המחנה , אך התוצאה בדיוק הפוכה כאשר אתה מביע כזו אכזבה על עמירן דביר זה אומר שאתה מכליל אותו בתוך המגזר החרדי ושהוא נציג המוזיקה החרדית! תתחיל להבין אתה ועוד מאות כמוך לא כל מי שקורא לעצמו "חרדי" או שהוא עם כיפה שחורה הוא נכלל בהגדרה "חרדי " ואפילו אחד כמו
אלי15.08.17
50
עמירן דביר זמר גדול! והוא כן משתייך למגזר החרדי ועובדה שמזמינים אותו בקרב הישיבות... אני בתור חרדית לא מכירה את השיר המקורי וכששמעתי לראשונה את השיר זה היה נחמד המילה דספמזל טוב היתה נשמעת מוזרה לחלוטין ומורגש שמנסה להחדיר משהו חדש ומוזר למגזר.. בעיני חבל שמשתמשים בדברים מוזרים וחושבים שזה מה שיקדם
ליה16.08.17
49
השיר טיל מה אתם בוכים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד17.08.17
48
תכל'ס הציבור מצביע ברגליים, ולפחות לפי פרסום שלכם דספזלטוב של עמירן דביר מקום שני בהשמעות בתחנות הרדיו החרדי אז מה תגיד על זה, אני אומר דבר פשוט אם הציבור אוהב את זה אז הציבור צודק. ואל תנסה לחנך את הציבור ולקחת כל מיני וורטים מגדולי ישראל על מנת להצדיק את עצמך דוגמת הוורט של הרב שך זצוק"ל שהוורט כש
אנונימי15.08.17
47
לא כמוך ששומע את המקוריים. אם במגזר החרדי יש שירים טובים ויפים אז לא ילכו האנשים לחפש שירים מהעולם החילוני!!!
אביגיל14.08.17
46
לא הבנתי גם מה הקטע עם המילה דספזמזלטוב...שהיה אומר במזל טוב או משו אחר..מנסים בכח להעתיק טעימה מהמקור וזה יוצא מגוחך לחלוטין ותת רמה
תגובה14.08.17
45
ו----בחייאת רק בגלל שהוא שם קצוץ על כולם/יש לו כסף/ וואט אבר----אנחנו חייבים לסבול???????? ממש לא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רובי 13.08.17
44
תפסיקו להיות קטנונים.!!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הילה12.08.17
את דפוקה או מה? היה למישהו חסר משהו בחיים לפני ששמע את השיר ההוא?
יהודי14.08.17
43
למה התוכן רדוד?????? למה??????
אף אחד!13.08.17
42
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חייה11.08.17
41
ולכל המגיבים על יופיו של השיר הנ"ל. אולי יפה אבל לא חידש כלום... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים11.08.17
40
תודה ששמת את השיר בכתבה לפחות..שיר פצצההההההה ומי שלא טוב לו-יום טוב לו! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הודיה11.08.17
39
יהודי עושה משהו, ומדברים עליו רע .זה נקרא לשון הרע . אולי "ביקורות על זמרים" גם אפשר לגייר עצוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי11.08.17
38
למה אתה צריך לכתוב ולהתייחס לזה שהשיר מגוייר תשמע אותו ותהנה בלי קשר למקור. בכתבה גרמת לאנשים לחפש את המקור והנזק מי ישורנו.. זה מסוג הדברים שהשתיקה יפה להם! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק11.08.17
37
למה אין עוד חרדים וכל מיני שמעתיקים שירים לועזיים לחרדי אז שיעשה את זה גם עמירן סתכלו על הצד החיובי לפחות יש עוד שיר מוכר שאפשר לנגן בחתונות החרדיות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו11.08.17
36
לאלה שלא מכירים את המקור מגיע גם קצת להינות כי אם זה מפורסם בעולם אז העולם לא טועה במוזיקה טובה בדרך כלל. עמירן תמשיך לעשות דברים כאלה
אהרון11.08.17
במקרה יצא לי לשמוע את השיר והמילים בספרדית ..הקצב של השיר באמת טוב אבל המיליםםםם לא מתאימות אפילו לגיוררר חבל עמירן דביר שגיירת את השיר הזה וניסית לחקות גם את הקליפ זה לא דומה ולא כמעט ,, זה שיר שאם היו שאין בתרגום מלא לעברית,,אז גם החילונים לא היו ממהרים לשמוע ובטח לא להשמיע לילדים,, (נשלח באמצעו
שירה13.08.17
35
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרי10.08.17
34
מנין לך שזה חילוני? מתוכן הכתבה חיפשתי בגוגל וכד' ניכר שאתה מבין לא רע בעולם החילוני. לדעתי סגנון השיר ממש לא יפה, אבל ממש לא ידעתי שמקורו בעולם החילוני. עכשיו בגללך אני יודע את זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דביר10.08.17
לפי הסגנון של המוזיקה (עמירן לא עד כדי כך גאוןןן מוזיקאלי כדי להוציא שיר מטורףף כזה...) וגם לפי קישקוש המילה- דספזלטוב אתה מבין שזה מעוברת....
רותה15.08.17
33
בחורי ישיבה אוו אברכים
ד10.08.17
ואם קהל המאזינים של עמירן הם לא בחורי ישיבה או אברכים אז אני סומכת עליהם שהם כבר יודעים בעלפה את המילים של דספסיטו.....
רותה15.08.17
32
רמה של גן חובה. ממש חבל על כל הכסף וההשקעה.... מה לא עושים כדי להשאר בתודעה.... מדהים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי10.08.17
31
ומאיפה ניסים פרץ מכיר את המילים של השיר האמיתי אם יורשה לי לשאול? אתה שומע תשיר אז אל תמתח ביקורת על מי שגייר אותו! זה שאתה מתנגד לגיור שירים זה דעתך אבל לא דעת כולם, וזה לא קשור בשום צורה לעמירן דביר!!!!!! מסכימה עם תגובה 63
חסוי16.08.17
30
לדעתי זה השיר הכי טוב ששמעתי בחיים שלי ולדעתי מספר1 בשירים. ♡♡♡♡♡♡♡♤♤♤ (נש באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסתר20.08.17
29
חסר רמה!!! והוא הגיע לטונים לא נכונים שצרמו באוזן.... ואם כבר שיר על מזל טוב היה אפשר לומר "במזל טוב" ולא להמציא מילה מגוחכת שגורמת לכולם להבין שמדובר בגיור....
רותה15.08.17
28
חבל!!! באמת לא נאה לקחת שיר דוחה כזה ולנסות לגיירו!!!!!!!!!
הוא טועה!!!!!!!15.08.17
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר13.08.17
26
הקליפ לא כל כך מתאים וגם השיר המקורי אבל אין צורך לחפור פנימה. שמענו את השיר. נהננו. אין צורך לחטט במקומות שהם לא המחוזות שלנו זה הכל!!!
אביגיל14.08.17
25
לא חסר שירים שנלקחו מהשירים של הגויים הרב עובדיה היה שומע אום כולתום והיה עושה את המנגינה של השיר בקדיש ובא אליו הרב של מצרים אמר לו למה ככה אמר לו הפוף ואדרבה להוציא מהטומאה ולהעלות לקדושה
דוד כהןןן12.08.17
24
1) רואים לך את הגרביים הירוקות וזה לא מתאים לחליפה שלך 2) זה נראה כאלו אתה מנסה לפגוע בזמר ולהוריד לו את המורל 3)אין לך תקציב להוסיף ילדים לקליפ ישם ילד שרואים אותו אין ספור פעמיים זה הכל מימני A.S
A.S11.08.17
23
חבל שנרמז כאן כאילועמירן עושה זאת בשביל להשמר בעסק.... אחרי 20 שנה עדיין הוא מקפיץ את החתונות הכי יוקרתיות בארץ ובעולם. איש מדהים ובעל חסד עצום.
אוהב מוזיקה ומו11.08.17
22
לדעתי זה שיר אחלה ואין פסול בהעתקה
שלום11.08.17
21
אך חבל שזה בא מחוקות הגויים... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חי11.08.17
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסוי11.08.17
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי11.08.17
18
שיר פצצה אין על עמיר
יהודי11.08.17
17
בחתונה והלהיט הזה הקפיץ את כולםםםםםםםםם
איציק11.08.17
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה11.08.17
15
חיכיתי שמישהו יקום ויגיד שעמירן לא טוב ובלה בלה בלה...אין לי כח לקרוא את הכתבה אבל הבנתי את הרעיון מהשורות הראשונות...אין לי מושג מי אתה ניסים פרץ..אם עיתונאיכתב או "מבין במוזיקה" אני רק רוצה להגיד שאתה צבוע גדול השם ישמור!הוא גייר שיר במקום לשיר עוד ישמע!!! הרי גם אתה מכיר את דספסיטו המקורי וכדאי ש
משה11.08.17
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד11.08.17
13
אבל וואלה? הפעם הגזמת. כל מילה בטור הזה נכונה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישי11.08.17
12
כל סגנון השירים החסידים הגיעו במקורם מכנסיות, נצרות וכו'... ד.א. הרב עובדיה יוסף היה שר שירים שהמילים שלהם על אלוקים והמנגינה מהערבים עם מילות אהבה, וכן משה חבושה, יחיאל נהרי, ועוד פייטנים רבים מכניסים את הלחנים של הערבים בתפילה. כל המטרה של הכתבה כאן זה רייטינג... (בדיוק כמו בן פייגא) ודרך אגב, הכת
אלחנן11.08.17
11
נתנאל ישראל
שמשון הגיבור11.08.17
10
כאילו , בחייאת עמירן מה חסר לך בחיים שאתה צריך את זה?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסל10.08.17
9
רבי דוד היה אומר ההוא מתלמידיו של אהרון אוהב שלום ורודף שלום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עזר עזר10.08.17
לא חושב?
?11.08.17
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה10.08.17
7
טמא? גועל נפש.....................
נעמה10.08.17
6
לדעתי עמירן עשה דבר מדהים שיש את היכולת לשמוע את השיר הזה בגרסה כשרה וכיפית. אגב למה אין ביקורת על מכביטס?! הם קבוע "מגיירים" שירים..
ישראלית10.08.17
מכביטס בשונה מעמירן יודעים להגיש אתזה בצורה מכובדת עם מילים נורמאליות ולא קישקוש מילה- דספזלטוב...
רותה15.08.17
5
לקחת את השיר ברצינות זה סה"כ גימיק. שיר שכולנו מכירים, כן גם אח שלי בחיידר מכיר ופשוט לעשות לזה טוויסט חמוד שיהיה אפשר לשמוע את הקצב המשגע הזה גם ברכב המשפחתי בטיולים... באשר לעצם השיר הזמר יושב טוב על הביט ושר יפה אבל חבל שהמילים כל כך לא קשורות כל זמר מזרחי מתחיל כותב יותר יפה , מעניין ,קול... כ
מני ציפורי10.08.17
הייתי נעלב עם היה לי כזה זמר בקליפ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לוי10.08.17
לו הייתי הזמר הייתי נעלב שאתה מכנה קליפ כה מושקע כגימיק
אריה10.08.17
4
עמירן ענק שיודע להתאים את עצמו לכל קהל הוא בטוח ישיר את זה לקהל שזה מתאים לו הוא לא רק מופיע בישיבות חרדיות ויש לו קהל ענק דתי ומי שלא מתאים לו שלא ישמע
אודי10.08.17
עמירן מבזה את עצמו ביצירה המטופשת הזו. זה מה שכתבו פה.
מנחם14.08.17
3
אם אין לך יכולת להלחין, לעבד, ליצור, ובכלל לשיר.... למה לעשות את זה בכח?? מסכים עם הביקורת ש ״גיור״ זה ממש תת תת תת רמה בכלל, ובפרט להמציא עוד מילים מוזרות כדי להשמע זהה למקור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישי10.08.17
2
תנו להנות
שיר מהמםםםם10.08.17
1
מביך ולא מתאים לאדם מבוגר.
מוטי10.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | בנות חרדיות עברו שוב בהצלחה את המבחן של רואי החשבון - בפער 

קובי אטינגר | 21:24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 18:13

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24