כיכר השבת

בעקבות "כיכר השבת"

החיידר החדש של "הפלג הירושלמי" יפתח במושב תפרח

ה"רדיפה" בנתיבות, תרגיל הסחת הדעת של המושב המסורתי, ההסכמה שבשתיקה לכאורה של רבני הישוב - ולימוד צחצוח השיניים שהוביל להכרעה: "למסור את הנפש נגד התערבות השלטון" (חרדים)

50
ישראל כהן ואלי רוטמן | כיכר השבת | כ"ט באב | 21.08.17
הגר"ש אוירבך, בהוראתו נפתח החיידר החדש בדרום
הגר"ש אוירבך, בהוראתו נפתח החיידר החדש בדרום (צילום: Shlomi Cohen/Flash90)

חשיפת "כיכר השבת": את תחילת שנת הלימודים תשע"ח, בעוד יומיים, יציינו ב'פלג הירושלמי' באופן מיוחד, כמפנה היסטורי ב"תולדות התרחבות והתפשטות בני התורה בארץ הקודש", כפי שמגדיר אחד מהם בראיון ל"כיכר השבת".

כזכור, לפני כשבועיים נחשפה ב"כיכר השבת" הכוונה לפתוח תלמוד תורה לאברכים המשתייכים ל'פלג' באזור הדרום, בעיר נתיבות. בעקבות הפרסום, התגברה מחאת העסקנים והרבנים במקום נגד תכנון זה, ובעלי דירות שכמעט וחתמו חוזה שכירות עם פעילים המזוהים עם 'הפלג' לצורך הקמת החיידר בשטחן, קיבלו מסרים שמוטב להם לסגת משכירות שכזו.

"בשלב זה", מתאר אחד מאנשי 'הפלג' בהנאה בלתי מוסתרת את פעילותם, "הפצנו שמועה שהחיידר הולך להיפתח במושב 'תדהר' (מושב מסורתי, שבאזור זה של הנגב הצפוני. א"ר), וככה עשינו תרגיל הסחת דעת של השטח שמתנגד אלינו - מכוונתינו האמיתית".

ציטרנבוים, למעלה מימין. עבר דירה והשכיר את הישנה לטובת החיידר החדש ((צילום: דוברות וכתבתם)
ציטרנבוים, למעלה מימין. ממקורבי הגר"ש אוירבך (צילום: דוברות וכתבתם)

במקביל, הרב אליהו ציטרנבוים, תושב תפרח שהינו מגדולי מקורביו של מנהיג 'הפלג' הגר"ש אוירבך, החליט להעתיק את מגוריו לירושלים ולהשכיר את ביתו לשם הקמת החיידר החדש. כשהדבר נודע אט אט בין בני הישוב - הכפופים עם רבני המקום להנהגתם של גדולי ישראל מרן הגראי"ל שטיינמן ומרן הגר"ח קנייבסקי - החלה גם שם התנגדות למהלך פתיחת הת"ת.

תושב המקום, מהבודדים המזוהים שם עם 'הפלג', טוען בשיחה ל"כיכר השבת": "נפגשנו עם ראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ לפני שבועיים, ומדבריו היה ניכר שהוא ממש לא מתנגד לפתיחת החיידר שלנו".

"הוא התבטא בפנינו כי לא יכול לומר לנו את דעתו אבל לא נראה לו שעמיתו הגר"י פרידמן יתנגד לזה, ובכך רמז לנו את דעתו האמיתית" - כך הפעיל.

פתיחת חיידר 'הפלג' בבני ברק (ארכיון: באדיבות המצלם)

לדבריו, איש מקצוע שהתקין להם מצלמות אבטחה סביב החיידר החדש מפני התנכלויות של בחורי הישיבה שלטענתו כבר החלו, שמע באוזניו מהגאון רבי יעקב פרידמן מראשי הישיבה את המשפט "אני לא מתערב בעניינים כאלו".

לשאלה מדוע הם לא פנו לרב המקום רבי אליהו יעקבזון, משיב הפעיל הנמרץ כי "ר' שמואל הפנה אותנו לשבת ולדבר עם ר' אביעזר, לא עם המרא דאתרא, ואמר לנו שמצב התערבות השלטונות היום במוסדות החינוך החרדיים הוא בגדר של 'למסור את הנפש'".

הגר"א פילץ עם הגר"ש אוירבך (צילום ארכיון: באדיבות המצלם)

פעיל אחר, מהעיר נתיבות, טוען כי אף שלו אין ילדים בגיל המתאים, "אם היו לי, הייתי מעביר אותם לחיידר החדש בתפרח, כי בהתחלה חשבו פה שמנהל המוסדות המקומי מספיק חזק בשביל לעמוד נגד פיתויי משרד החינוך להכניס תכנים מטעמו למערך הלימודים, אבל לאחרונה הוא התחיל ללמד על צחצוח שיניים - ואז הבינו פה שגם עליו אי אפשר לסמוך. ההוכחה שצדקנו, זו המלחמה שהוא קידש נגדנו ושמצידו הצליחה, שלא נפתח בנתיבות את החיידר".

לסיכום, הוא אומר בסיפוק, "אנחנו מרגישים שפרצנו את החומות, את מקום המחיה הטבעי שלנו באזורי המרכז, ממש כמו שהרגישו בוני השכונות החדשות מחוץ לחומות ירושלים העתיקה לפני מאה שנה. לא פחות. וכאשר יענו אותנו - כן נרבה וכן נפרוץ".

מקורביו של ראש הישיבה אמרו בתגובה כי "אין שום בסיס לדבר שראש הישיבה ייתן את הסכמתו להקמת תלמוד תורה שכזה. מדובר בהמצאה מופרכת וחסרת כל בסיס של גורמים אינטרסנטים כאשר לכולם ידוע שאין בכך ממש. כל מי שמכיר את דרכו של הגר״א פילץ ודעתו בנושאים שעל הפרק יודע שזו טענה מגוחכת בגיבובי דברים שאין בהם ממש ואפילו אינם קרובים למציאות".

תוכן שאסור לפספס
50 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
28
עלינו כמוחלשים ותמימים ושאנו היעד למכסות של גזירת הגיוס הם יקבלו את כולנו בלי שאלות העיקר להציל אותנו משמד....!!!!
ספרדי אמיתי22.08.17
27
פיכככססס
מכירה מקרוב22.08.17
26
ת"ח מרבים שלום בעולם או שאני טועה או שהם לא ת"ח
RAFI21.08.17
זה מילתא דבדיחותא של חז"ל
מוישה21.08.17
המחלוקת לצערינו לא נמצאת באוכלוסיה מוגדרת. ועצם זה שכבוד המגיב על הכתבה נקט בלשונו "ליטאים" משמע נגוע הוא במחלוקת...
וינה22.08.17
גם פנחס קיבל "ברית שלו'" על הקנאות שלו... כנראה שהגדרת השלו' הוא לא כפי ראייתך הצרה אלא כפי איך שהתורה מצווה ומצפה ממך! ועוד הלא מקרא מפורש הוא "אין שלו' לרשעים" הרי שענין השלו' הוא לא כפי התייפיפות אומות העולם אלא כפי ציווי התורה! אבל חוץ מכל זה למה דווקא הליטאים? חסר אצל החסידים או הספרדים משהו
אוטנטי22.08.17
"ומה עם דרכיה דרכי נואם וכל נתיבותיה שלום" אין נתיב אחד של מלחמה הכל אפשר לעשות בהנהגה של שלום כל הצרות במשך הדורות היו בעיקר שלא ידענו להסתדר זה עם זה ולא כיבדנו זה את זה ראה 24000 תלמידי ר"ע, ראה חורבן בית שני שכולם היו למדנים וזה לא הציל אותם מהחורבן כי שנאו זה את זה בדיוק כמו בדורנו ועצוב שאלו
RAFI25.08.17

הצגת כל התגובות

25
כל הפשרנים מפחדים כי הם רואים את ההתלהבות של כל עולם התורה האמיתי את ההתרגשות מהמפך התורני שהולך להיות בנגב שישפיע ברוחניות גם על הספרדים התמימים והמוחלשים שהם מטרת גזירת המכסות והשמד
הפלס22.08.17
24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים22.08.17
23
איציק אריאל שוב פעם מעורר מדנים
תפרחניק21.08.17
22
ולא עלינו התקלקל
אדם שפוי24.08.17
21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביעזר אויערבוק22.08.17
20
הגיע הזמן שיפתחו חיידר בעזה,,,נראה לי ששם מקומם הנכון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי24.08.17
19
מנהלת בי"ס באלעד סיפרה לאשתי שהמפקחות מהדקות את הפיקוח מיום ליום ושאחת מהם אף אמרה במפורש שהמטרה הסופית היא להוציא לחלוטין את לימודי הקודש מבתי הספר !!! אין ברירה חייבים לעזות את הדרך התבוסתנית הנוכחית שבהובלת החכי"ם החרדים ולעמוד כחומה בצורה מול הפיתויים !!! יש על זה הוראות ברורות מגדולי הדורות האח
מאיר רווה22.08.17
18
החיידר הזה לא יוקם מידיעה ברורה
תושב תפרח25.08.17
17
זה הם יודעים אבל בד בבד ליהנות ממנעמי ומתקציבי אותו שלטון הם גם רוצים, אז צריך להעמיד בפניהם אלטרנטיבה או התערבות ולו מינימלית או שימצאו לעצמם מבנים ותקציבים במימונם האישי.
אבי23.08.17
16
צחצוח שיניים ! אסור לשנות מנהג אבות שלא צחצחו שיניים צחצוח שיניים עלול להביא לקרירות איומה ונוראה מגזירת השמד וכידוע רוב מצחצחי השיניים אינם נמנים על סלתה ושמנה של ציבור בני העליה
ר יענקב22.08.17
15
הפלג הבני ברקי עשה טעות אסטרטגית בתמיכה שלו בנחל החרדי ובמכסות גיוס וגרם לפילוג הגדול. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר22.08.17
14
זה כל הסיפור. מי גדול הדור, על כמה מוסדות הוא יהיה נשיא, מי יותר חזק, מי יותר צדיק , מי יותר קנאי. המחלוקות אינן על סעיף מהשלחן ערוך או על שיטה בהלכה. גופי תורה בתחום שבין אדם לחברו מושלכים ללא דורש וללא מקיים, איסורי חובל בממון ובגוף הותרו. בני תורה שמתפלפלים בקצות החושן מתדיינים בערכאות כי אי א
גנזל22.08.17
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זלוני22.08.17
12
ולכן נתן להם טיפולי שיניים בחינם לילדים שלא יצטרכו לצחצח שיניים , וכשעצניק פותח את הפה כל זה נאמר ויפתח השם את פי האתון...
מוטי22.08.17
11
אסור ללמוד צחצוח שיניים, אבל יש ללמוד צחצוח חרבות!
די22.08.17
10
צינטירבוים עבר לבני ברק ולא לירושלים! כולם שמחים על פתיחת החיידר, ואז נרא כמה הם באמת. הרי אם הרב פילץ בעד, כל התושבים הסרים למרותו ישלחו ילדיהם מיד לחיידר החדש...
אריאל22.08.17
מתי לסור למרותו של המרא דאתרא ומתי לא?
חרדי חושב27.08.17
9
באמת שיפתחו חיידר נפרד למה שאנחנו נסבול???
יהודי21.08.17
8
,איך ראש ישיבת תפרח הגאון הרב פילץ שליט"א משתף פעולה עם בני התורה, כשזה נגד 'מנהיג הפלג הבני ברקי' הגראי"ל שטיינמן???? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי21.08.17
7
המפקחות לא מסכימות ללמד ילדים על בריאת העולם כי לטענתם זה נושא "מופשט" לכן מרן ראש הישיבה הורה לפתוח גני ילדים ומוסדות בכל מקום בעצמאות מוחלטת וללא התערבות של המשרד לחינוך ציוני כפרני. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם21.08.17
6
אומרים להם היפרד נא מעלי תפתחו לכם מוסדות לבד וכשהם נפרדים נלחמים נגדם שלא יצליחו בשום אופן לפתוח מוסדות חדשים
nechama36421.08.17
גם כשאברהם אמר ללוט הפרד מעלי הבין לוט שהוא צריך להתרחק ולא לשבת לו מול הפרצוף בדירה ליד. שיפתחו להם במושב דתי או חילוני, אף חרדי לא יתנגד. באחריות.
אני21.08.17
אז תראה שאברהם לא אמר ללוט תעוף מהמוסד שהקמת ותפתח לך מוסד לבד. אלא ויתר ואמר לו תלך היכן שאתה רוצה ואני ילך למקום אחר
nechama36422.08.17
5
סימין טוב ומזל טוב יהא לנו ולכל ישראל אמן!!, זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו, ב"ה שזכינו, ובעזהי"ת יפתחו בכל מקום ובכל עיר מוסדות הקדושים והטהורים, שהולכים בדרך התורה, בהנהגת מרנן ורבנן ובראשם מדברנא דאומתיה,רבינו הגדול רשכבה"ג מרן ראש הישיבה שליט"א, ואיתו מרנן ורבנן שרי התורה גדולי ראש הישיבות בדורי
דוב21.08.17
איך יש לך סלולרי עם אפליקציות אם אתה משתייך לפלג הזו - נראה מוזר ומופרך מיניה וביה - לא?
שאלה24.08.17
4
אלפי משפחות אברכים בני תורה נשמעים להוראותיו ורשמו את ילדיהם למוסדות שבנשיאותו ובהכוונתו. נפתחים גם רשת גני ילדים בכל הערים החרדיות בני ברק ירושלים מודיעין עילית אלעד ביתר עילית טבריה אשדוד חדרה וסמינר אהל רחל בירושלים ומעל הכל הישיבה הגדולה החדשה בשכונת בית הכרם בירושלים בראשות הישיבה עומד הגאון רב
איתמר21.08.17
כת עלובה ושולית
ישכר22.08.17
3
כי הם מבינים שסופם מתקרב ואין להם היום שום שליטה בציבור ב"ה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריק21.08.17
2
אוי וויי צחצוח שיניים !!! חדש אסור מן התורה!! ולא נשנה חלילה וחס ממנהג אבותינו ..שהיו מסריחים והולכין כל אותו הלילה... הכונו הכונו !!! בקרוב מחאת הפלג על גזירת המקלחת אשר לא שערום אבותינו!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד21.08.17
מה שמלעיטים אותך אתה אוכל, ממש כמו שהתקשורת החילונית מלעיטה על החרדים, והתקשורת העולמית מלעיטה על היהודים. ובקיצור אין קשר בין הכתבה למציאות.
לדוד21.08.17
בהבאת המכתזי"ת להפגנות היא לקלח אותנו בעל כרחנו ל"ע, ולכן על פי הוראת רבותינו זצוק"ל ושליט"א יש לסגור את הפה היטב בעת התזת המים המהכתזי"ת כדי שעכ"פ לא תגיע ח"ו אף טיפה אל השיניים רח"ל.
יוסי22.08.17
1
רפואה שלימממממממממממממה.......
יהודי פשוט 21.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 22:36

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 19:04

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24