כיכר השבת

קמפיין הבחירות של כחלון על חשבון החרדים // דוד רוזנטל

אברכים קשיי יום, הם שיועלו לקורבן לשלם את מחיר קמפיין הבחירות של כחלון, אולי קמפיין הבחירות היקר ביותר אי פעם בישראל, שמוצג תחת הכותרת "הגרלות מחיר למשתכן" (חרדים, דעות)

21
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ח' באלול | 30.08.17
משה כחלון, ארכיון
משה כחלון, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash 90)

שר האוצר משה כחלון מנהל כעת קמפיין בחירות, זה אולי קמפיין הבחירות היקר ביותר אי פעם בישראל, והוא מוצג תחת הכותרת "הגרלות מחיר למשתכן". בדו"ח החשב הכללי שפורסם בשבוע שעבר, מוצגות העלויות של ההגרלות (ואופן ישיר ובאובדן הכנסות למדינה) בסך של כארבעה מליארד שקלים. אילו הייתה בכך תועלת לציבור אשר שווה את העלות - ניחא, אך כלל לא ברור שהתועלת מתקרבת לעלות. לכן, אין דרך להגדירה אלא כקמפיין בחירות.

לא רק זו, במסגרת הרפורמות, הקוסמטיות ברובן, שכחלון מקדם בשוק הנדל"ן, הוא מנסה להחזיר להצבעה את חוק מס הדירה השלישית. חוק זה אמנם עלויותיו פחותות מהגרלות המחיר למשתכן, אך העוולות שהוא יוצר לאזרחים גדולות בהרבה מן התועלות שבו. ובמיוחד שהוא בא על חשבון החלשים ביותר, על חשבון הרבה מאד אברכים חרדים.

מבין המשקיעים הקטנים בנדל"ן בארץ, נמנים אברכים רבים מהמגזר החרדי. הם חסכו מפיתם וממשכורתם הדלה, חסכו שקל לשקל, נטלו משכנתאות גבוהות, ורכשו דירות זולות בפריפריה. הצורך שלהם ברור, הם צריכים לחתן עוד לא הרבה שנים כמה וכמה ילדים, והעלות של כל חתונה היא עצומה. הם ראו את הנולד, וביקשו שלא ליפול על כתפי הציבור, ונקטו בצעד עסקי אשר דורש הרבה השקעה וגם יש בו סיכון. הם לא עשו זאת על חשבון מישהו, אלא להיפך – הם מספקים שירות חשוב של דיור במחיר עממי לתושבי הפריפריה. הם לא עשירים, ממש לא, יתכן בהחלט שההכנסה של השוכרים בדירות שלהם גבוהה יותר משלהם, אבל דווקא הם אלה אשר ישלמו את מחיר הקמפיין של כחלון.

המטרה המוצהרת של מס הדירה השלישית הוא להוציא את הדירות מידי המשקיעים, ולגרום להם למכור הדירות לזוגות צעירים. כדי ליישם מטרה מוצהרת זו, צריך המחוקק לעודד דווקא את המשקיעים הקטנים למכור את דירותיהם, כי אלה הדירות המתאימות למעמד הביניים ומטה. אם העשירים ימכרו דירות יוקרה, הרי כמה זוגות צעירים באמת יהיו מסוגלים לרכוש אותן? כך יוצא שכדי לממש את מטרות החוק, דווקא המשקיעים הקטנים הם שיפגעו מהחוק יותר מכולם. יווצר מצב אבסורדי, בו משקיע קטן עם שלוש דירות בפריפריה יצטרך לשלם מס, בעוד בעל הון עשיר אשר מחזיק שתי דירות יוקרה לא יחוייב בשום מס. היפוך כל צדק.

נציגי הציבור החרדי צריכים לעמוד בפרץ, כי רבים מהחרדים שנקטו יוזמה דווקא הם נמצאים על הכוונת ועתידים לשלם את המחיר. אברכים קשיי יום, הם שיועלו לקורבן לשלם את המחיר של קמפיין הבחירות של כחלון. יו"ר וועדת הכספים הרב משה גפני התבטא בעניין לא פעם, וזועק את זעקתם של המשקיעים הקטנים במגזר החרדי, אשר לא פעם זו הדרך היחידה שלהם להשיא את ילדיהם. כיו"ר וועדה חשוב שיתעכב בדיונים על כל השלכה וכל פגיעה שהחוק יוצר, כדי שיבינו כל חברי הכנסת שהחוק הוא לא פתרון, ושהחוק הזה הוא עוול.

לא רק המגזר החרדי הוא הנפגע מהחוק, זה חוק שלא יביא תועלת להוזלת הדירות מחד, אך יזיק מאד לבעלי הדירות מאידך. בפועל, את המחיר שלו ישלמו החלשים ביותר – השוכרים, אשר פשוט בעלי הדירות יאלצו לגלגל את עלויות המס עליהם. זה לא חוק שפותר בעיה, זה חוק שמשמר את הבעיה, ורק מוסיף לה עוול.

נקווה שחברי הכנסת יגלו אחריות, ובמיוחד חברי הכנסת החרדים המייצגים את החלשים, ולא יאפשרו לעוולות להתקיים שלא לצורך.

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
הכתבה מריחה ריח רע. האם יש מקום שנוכל לבדוק כמה דירות יש לכל אזרח? אולי כך נדע מדוע כתב זה או אחר כותב נגד החוק של כחלון. זה החוק הטוב ביותר לחרדים שנאלצים לגור אצל ההורים... מענין גם לבדוק כמה דירות יש לגפני. כמה דירות יש למוזס... זה יכול לתת אנדקצייה על סיבות לבעד או לנגד... (נשלח באמצעות כיכר
יוסי31.08.17
15
בחיים שלי לא קראתי כזאת כאלה גיבובי מילים אפשר לטעון על כחלון, אבל מכאן ועד להאשים אותו נגד חרדים בגלל שבמקרה לכמה בעלי אינטרסים יש למעלה מ3 דירות הדרך רחוקה. אגב גם 3 דירות בפריפריה שוות לערך מליון שח אז צריך לחסוך ממש הרבה פת בלחם בשביל מליון... ודי להבין שעובדים אלינו (נשלח באמצעות כיכר השבת בס
אלי31.08.17
14
מה עם אלה שלא קנו? הצעירים להם לא מגיע דירה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים31.08.17

הצגת כל התגובות

13
מגורים זה תנאי מחייה בסיסיים. לא בורסה להשקעות................ מדירה 1. להלאים.............
מגורים לא בורסה31.08.17
12
למס יש תקרה של 18000 שח זה אומר שמליונר שמחזיק דירות בשווי של מליארד שח ישלם רק 18000 שח ואברך שמחזיק בדירות ששווים שני מליון שח גם ישלם אותו סכום. זוהי רשעות לשמה . יש אברכים שלקחו משכנתא לקנות את הבתים וגם ערכם הראלי לא גדול אבל האוצר מחשיב את זה ליותר והם ישלמו כמו אותו אחד שיש לו דירות בשווי מלי
יהודי טוב31.08.17
יי
פו31.08.17
11
עם כל הכבוד, אברך שיש לו שלושה דירות הוא לא כזה מסכן, ואין לי שום ייסורי מצפון לקחת ממנו מס. אף אחד מהם לא "מספק שירות חשוב" לתושבי הפריפריה: הם אנשי עסקים, ומנסים לגבות כמה שיותר כסף. "אברכים קשי יום"? "חסכו מפיתם הדלה"? הלוואי שלי היו שלושה דירות... חוץ מזה, אם אתה יודע מראש שעליך לממן חתונה לכל י
חנן .ב.31.08.17
10
אותם "משקיעים" "תמימים" ו "מסכנים", הם אלו שבין היתר הביאו לעליית מחירי הדירות תוך ניצול מס הרכישה הנמוך והריבית הזעומה. אים שום הצדקה שאדם יחזיק דירה להשקעה על חשבון זוג צעיר שאין לו דירה. הגיע הזמן שתחשוב על האברכים הצעירים, שבגלל ה"משקיעים התמימים" אינם יכולים לרכוש דירה. אני אדם חרדי ולכן לא אוכ
משה31.08.17
9
אני מברכת את קופת השכונה שעזרה לנו במימוו 4 דירות שקנינו מראש לילדינו באופקים ובנתיבות . ככה עזרתם של עסקני קופת השכונה עזרו לנו לקנות כל שנה דירה נוספת... יבורכו כל התורמים לקופת השכונה. בעזרתכם קנינו דירות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טוויבי03.09.17
8
לפני שהתחילו הדיבורים על המס הזה בקיץ של שנה שעברה המחיר של השכרת דירת 2 חדרים בבני ברק היה נמוך במאות שקלים מהמחירים הנוכחיים. כחלון מלחיץ אנשים שיש להם יותר מ2 דירות ובשביל להגן על עצמם מפני האפשרות שהמס יעבור הם מעלים מחירים.
דור31.08.17
7
עוד יותר, מסכנים כאלה שלא זכו שהיו להם אפילו דירה אחת. לעומתם, האברכים הטייקונים המסכנים שיש להם יותר משלושה דירות ימכרו אותם ויחפשו אפיק השקעה אחר, אולי השכרת שטחי משכר ומשרדים. זאת מפני שהם מעלים את מחיר השכירות ולא מאפשרים למסכן כמוני שעובד לפרנסתו להגיע לקורת גג.
מנדי31.08.17
6
מלאים דירות כרימון. ה' הבטיח לחרדים שיביאו הרבה ילדים, שעם כל ילד תבוא הדירה שלו. האברכים מתפרנסים מקצבאות ותמיכות, ובערב עובדים בשחור, מדוע כסף זה נקרא שחור? כי רב העובדים אברכים הלבושים שחור. בכסף השחור קונה 3 דירות.כשילדיו מגיעים לפרק איש המקדש, מפצל הדירות וכבר לשישה ילדים יש דירות, ואם יש לו עו
דן סגל31.08.17
שאתה מקנא. יחיו הקנאים ויסבלו... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המתבונן..31.08.17
5
לדבר על אברכים מסכנים עם 3 דירות זה לא נראה לך קצת בעייתי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פשוט בדיחה31.08.17
4
הרעיון שמי שברשותו פנטאוז בתל אביב בשווי 10 מליון ש״ח לא משלם מס ולמי שיש 3 דירות בירוחם בשווי 200 אלף כל אחת כן משלם מס הוא רעיון הזוי.
ז'וז'ו30.08.17
לרכוש מוצרי יסוד. להחזיק מעבר לנצרך למחייה. ובכך לייקר את המוצר. זה מה שעושים "משקיעים" שמחזיקים יותר מדרה 1. וכל דירה = שלילה מזוג לרכוש לחיות שם. אלא בשכירות שלא נותנת כלום כי זה נשאר של בעה"ב. כך שדירה בירוחם ובסביון שוות בפני העיקרון הזה.
עזוזו31.08.17
3
על קשי יום עם 3 דירות. אגב הם ישלמו רק על אחת, וזה 1200 שח בחודש מקסימום. לא מתאים להם? שימכרו אחת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רלבנטי01.09.17
2
למי שיש דירה מעל שני חדרים ייצטרך לשלם מס על החדר השלישי המס על הדירה השלישית נועדה מאי פירגון וצרות עין של שר האוצר . שתושבים ואזרחים ששילמו על הכנסותיהם מיסים צריכים לשלם עוד פעם מס בגלל שרכשו מכספם עוד דירה. שר האוצר מתעמר באזרחי המדינה בהעלאת מס רכישה שכביכול זה יביא להורדת מחירי הדיור ובגלל המ
נחום 31.08.17
כמה דירות אפשר לתפוס ? ראוי שהממשלה תפקיע את הבעלות מה"בעלים". והזכות תעבור אטומטית לדייר שגר בדירה.
123 די לחזירות31.08.17
1
צודק, החוק פוגע רק בחלשים.
ישראל30.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24