כיכר השבת

טור דעה

הסיבה לקיום המדינה: בחורי הישיבות // עמירן דביר

הסיבה היחידה שמכל האומות נשארנו רק אנחנו חזקים אשר שום הוריקן שלא חשוב באיזה אות מתחילה שמו לא יכול עלינו, היא רק לימוד התורה. הזמר עמירן דביר בטור דעה (חרדים)

38
עמירן דביר | כיכר השבת | כ"ד באלול | 15.09.17
הסיבה לקיום המדינה: בחורי הישיבות // עמירן דביר
(צילום: ישראל ברדוגו)

אקדים ואומר שאני לא מאן דאמר, ואין לי זכות להתערב בשטח לא לי, אמשיך להקדים ולאמר שעל אף היותי בישיבות שחורות (ישיב״ק סלבודקא ופונביז׳, ישיב״ג עטרת ישראל וחזרה לסלבודקא) בחרתי לאחר החתונה להתגייס לצה״ל בשירות מקוצר אומנם, אבל במילואים רגילים בלי הנחות, כנראה שבבפנוכו שלי אני גם ציוני, וזכורה לי ההרגשה שאותה הסברתי למשפחתי ולחברי דאז, שאני לא רואה את עצמי לא עושה צבא, זה פשוט היה ברור לי. אמשיך ואסיים את ההקדמה בלשתף אתכם שבני בכורי שאני כ״כ אוהב ומעריץ הוא קצין בצה״ל. ורק עכשיו אני מרגיש חופשי ובטוח לשתף אתכם במחשבותיי על החלטת בג״ץ בנושא גיוס בחורי הישיבות.

את הרהורי ליבי אני לא כותב כדי לחלוק חס וחלילה על החלטת בג״ץ, כי סבור אני שהנזק שיכולה לגרום התרסה על גוף שהחוק קבע בו כמחליט, גדול לאין שיעור גם אם ההחלטה של אותו גוף היא שגויה.

את הרהורי ליבי אני מפנה דווקא אל הבוחשים בנושא זה מכל קצוות הפוליטיקה,הוגי הדיעות וקובעי ההחלטות למיניהם.
כאחד שגדל עם הציבור החרדי וגאה להשתייך לאחד מגווניו (הבהירים .. ) והאמת, אפילו אוהב אותו, ממש אוהב, יודע אני בוודאות שכל פסיקת בג״ץ שכמובן חייבים לכבד אותה, לא תוכל לפגוע בדי אן איי החזק של רוב הציבור הזה, שהוא לימוד התורה.

תקציבים עולים ויורדים, נעלמים וחוזרים, ועולם התורה כמנהגו נוהג, וכל מה שמשתנה בסופו של דבר זה כמה ראשי הישיבות ושלוחיהם יצטרכו לכתת רגליהם מנדיב אחד למשנהו. פעולה שהיא לא נעימה בלשון המעטה, עם הרבה עוגמת נפש, אך בסופו של יום מזכה את שני הצדדים בשכר גדול, לנותן, שכר על החזקת תורה , ולראש ישיבה או שלוחו, על מסירות הנפש.

כבר יצא לי כל-כך הרבה פעמים לנסות להקל את הצער של הרבה עוסקים במלאכה, בזה שהזכרתי להם ש״לפום צערא אגרא״, כמה שצער מסירות הנפש יהיה יותר גדול, כך השכר שיקבלו יהיה בהתאם.

הסיבה היחידה שמכל שבעים האומות נשארנו רק אנחנו חזקים ובלתי שבירים כסלע איתן אשר שום הוריקן שלא חשוב באיזה אות מתחילה שמו לא יכול עליו, היא רק לימוד התורה.

כמובן שעם ישראל צריך גם אנשים ״נורמטיביים״ שעובדים מהבוקר עד הלילה, משלמים מיסים כחוק ודואגים לגשמיות של עם ישראל.

כמובן שעם ישראל חייב צבא חזק, עם ישראל בלי צבא לא היה יכול להתקיים.

אני חייב לשתף אתכם בסיפור אישי שלא סיפרתי לאף אחד עד היום.

קודם כתבתי שאני משתייך בחלק מהעניינים לציבור החרדי, אחד מהעניינים שאני לא משתייך אליו, קשור לבני בכורי שמסלול לימודיו היה בכיוון של ישיבה תיכונית ובהמשך במכינה קדם צבאית המפורסמת ״עלי״. עד שלא הגעתי לבקר את בכורי ב״עלי״ הייתי קורה למקום הזה ״מכינה קדם צבאית״. ואז זכיתי להיות שם שבת שלמה , במסגרת שבת הורים.

בדרך הביתה במוצ״ש עשיתי למקום שינוי השם מ״מכינה קדם צבאית - עלי״ ל״ישיבה קדושה - עלי״. את כמות התוכן , בניית האישיות,חיזוקה ולימוד התורה שראיתי שהם מעניקים שם לתלמידים, לא זכור לי שראיתי בהרבה מקומות. הבן שלי הגיע לשם משהו אחד, ולאחר שנתיים וקצת יצא משם אחרת לגמרי - כולו מלא בתוכן תורני וכללי, מלא במידות טובות, מלא בערכיות, פשוט מלא.

זה מסביר את כמות הבוגרים שיצאו משם ומאיישים תפקידים מאד חשובים ומיוחדים בצה״ל ובכללי.

בקיצר, בשישי בלילה לאחר ההרצאה של ראש הישיבה הרב אלי סדן, ניגשתי אליו בצד בשקט כי השאלה שרציתי לשאול אותו הייתה שאלה שלא מתיישבת עם דיעות המקום שנודע באהבתו המיוחדת לצה״ל.

״הרב סדן״ שאלתי אותו, ״יש לי שאלה, אני איתך בכל מה שדיברת ועובדה שבני לומד כאן, אבל משהו אחד מציק לי, למה מפריע לכם שיש קבוצה חשובה של כמה אלפי לומדי תורה , שכל חייהם הוא תורה, והרי אתה בטוח יודע את חשיבותה, שיושבים ורק לומדים , בלי צבא , בלי שום דבר חיצוני, למה אתם מבטלים אותם, אתה לא חושב שעם ישראל זקוק גם לזה???״

הוא הביט בי ושתק שתיקה ארוכה והיה נראה לי שאולי הוא מתמודד עם השאלה הזאת ברצינות פעם ראשונה, ככה היה נדמה לפי מספר דקות השתיקה שהשתררה.

ואז הוא אמר ״אנחנו נרצה שקבוצה זאת תישאר ורק תלמד מהבוקר עד הלילה, אנחנו מבינים את חשיבות העניין, אבל אנחנו דורשים שאותה קבוצה תתפלל עלינו, על אלה שבחרו להתגייס ולשמור על עם ישראל כדי שקבוצה זאת תוכל להמשיך וללמוד, שילמדו להצלחת החיילים , שיגידו מי שברך לחיילי צה״ל, שבכל ישיבה זה יקרה״.

הבטתי בו בשמחה ואמרתי לו שאין לו מושג כמה אני שמח לשמוע ממנו את הדברים האלו.

ואז בדרך הביתה חלמתי לי לרגע , ובחלומי ראיתי את עם ישראל מחולק לשבטים. שבט אחד שומר עלינו בצורה פיזית וגשמית, ושבט אחר שומר עלינו בצורה רוחנית, שבט אחר משלב את שניהם , וכן הלאה. שיא החלום היה שכל שבט אוהב את השני ומתפלל להצלחתו של האחר. החייל בצבא התפלל והודה למקבילו בישיבה, והאחרון החזיר לו בהקדישו את לימודו להצלחת החייל במשימותיו הקשות.

ואז הקצתי מהחלום והבנתי שזה עדיין לא קורה , אבל אין לי ספק שזאת האמת , והאמת, תמיד צפה בסופו של דבר.

לאחר ששיתפתי אתכם בחלק זה בחיי שלא קשור לציבור החרדי, אשתף אתכם במה שכן.

למשל בקלפי, כשיש בחירות, ואלוקים עדי כמה אני אוהב את ביבי, כי אני חושב שמכולם הוא הכי מוכשר לשמור על ביטחון המדינה, או את הכריזמה של בנט, אפילו את לפיד אני מסמפט, כי יש לי רגישות לאנשים רגישים עם מידות טובות (וככה אני מדמיין אותו אפילו שיש סיכוי שאני טועה ובגדול), אז ככה בקלפי תמיד ברגע האמת היד שלי תלך מעצמה למפלגה שאני יודע שתשמור על לומדי התורה, כי אני מרגיש בבפנוכו שלי שזה דבר מאד חשוב. כך קרה שהצבעתי תמיד מה שהורה הרב שטיינמן שליט״א.

כאחד שזכה לשבת לידו שנה שלמה ולשמוע דברי תורה מפיו, כאחד שנכח באין ספור מקרים שבהם התגלתה גדלות הנפש והתכונות האצילות והמיוחדות של הרב שטיינמן, טוהר הליכותיו וההקפדה היתירה בכבוד כל בחור ובחור, לא להעיז לפגוע באף אחד, אז כאחד כזה אני יודע שאני יכול לסמוך עליו בעיניים עצומות ולהצביע בבטחון למי שהוא ביקש.

אז אחרי שחפרתי לכם בקצת מהעבר שלי, אני מרגיש לשתף אתכם בהרהוריי בנושא גיוס בחורי הישיבות.

כמה שיותר יקשו עליהם ויציבו להם מכשולים, כך הם יקשו עורף ויתבצרו בתוך הבית מדרש תרתי משמע, גם פיזית וגם נפשית. אתם צריכים להבין שאת לימוד התורה אף אחד לא יצליח לעקור פה. להקשות אולי כן, להכביד גם, אבל לא לעקור. מה שלא תהיה החלטת בג״ץ אתם תראו שהיא לא תשפיע על השורה התחתונה הזאת,שורה של שורות ספסלים מאוישים, ולא בתור בבקו״ם, אלא בבית מדרש.

באותה נשימה אני חייב לומר שבחור שסתם רשום בישיבה ולא עושה כלום, ייתן על זה את הדין, כי הוא בגדר מזיק ממש, מזיק ברשות הרבים.. כי בגללו ובגלל כאלה שכמותו נטפלים גם ללומדי התורה האמיתיים שתורתם אומנותם.

אם כל בחור שלא לומד יקפיד להכנס למסגרת של צה״ל או לחילופין שירות לאומי או משהו בסגנון, אני בטוח שה'עליהום' שעושים לציבור החרדי ולפעמים בצדק, יקטן משמעותית.

כמובן שיש כאלו הסוברים שעדיף לבחור להתבטל העיקר לא להתגייס כי הגיוס ישמיד אותו רוחנית בוודאות, אני אישית חולק על דיעה זאת, מי כמוני יודע שבחור שלא לומד, הוא לא סתם בישיבה.. הוא יוצא לבלות, עושה ורואה דברים שבחור ישיבה אמיתי לא אמור לעשות או לראות, ואם תשאלו איך אני יודע? אענה לכם ש״בדידי הווי עובדא..״ ו״דידי״ במקרה שלנו בחור חברותי פלוס, וכל יציאותיו בתקופת הישיבה לא היו לבד.. תמיד הצטרפו אלי מספר בחורים שוויתרו על סיידר שלישי בשביל לעשות את מדרחוב בין יהודה שתי וערב.. הלוך חזור..

בכל ישיבה יש כאלה.

חס ושלום שלא יובן ממני שמי שלא לומד כל היום צריך להתגייס, ממש לא, אבל אני מצפה שבחור שסתם רשום בישיבה ולא לומד, יעשה טובה לעצמו ולסביבה וימצא מסגרת שלא תגרום לו לגרום לחילול השם ושינאה בעם ישראל, הרי גם בצבא יש היום מבחר של מסגרות חרדיות איכותיות.

הגענו לשורה התחתונה, והיא שחייבים לכבד את החלטת בג״ץ, ובטוחני שאם הם היו מבינים את מה שאני מבין ויודע, הם היו משאירים חלקה טובה איכותית ובטוחה ללומדי התורה.

אסנגר עליהם שהרבה פעמים דלפו סיפורים של קומבינות ופויילשטיקים שמאפיינים חלק מציבור זה, ואולי מקרים אלו עזרו להחלטה שהם קיבלו.

עוד סיפור אישי אשתף אתכם, באחד הלילות בסיום ארוע בירושלים , נקלעתי לוויכוח בנושא הבחורי ישיבות. הטענה של העומד המכובד מולי שהיה דתי לאומי, שהישיבה זה סוג של כיסוי, מעין עיר מקלט לכל חרדי שרוצה להתחמק משירות צבאי.

״אם היית יודע שבשעה זאת, באחת בלילה, אלפי בחורים בעשרות ישיבות יושבים ולומדים אפילו שמזמן כבר עברה השעה של הלימודים, היית מרכך אפילו במשהו את הדברים הקשים שהטחת??״

״לא רק שארכך, אלא אף אודה בטעותי״.

באותו ערב עבד איתי בחור מתוק בשם נתי לקס שהיה מבוגרי ישיבת ״חברון״ בירושלים. הוא הקשיב לשיחה מהצד ואמר לי ״עמירן, אם אתה גבר, אתה בא איתי עכשיו לשם״

ואני הרגשתי לא נוח להגיע לשם פתאום.. אבל לצורך העניין ובגלל ששותפי המכובד לוויכוח הביט בי כאומר ״אל תשתפן עכשיו, סע לשם מהר״. מצאתי את עצמי בדרך לישיבת ״חברון״ בירושלים.

למי שלא יודע, ישיבת חברון היא אחת הישיבות הכי חשובות וגדולות היום, לומדים שם כ-1400 בחורים אם אני לא טועה. לא עברו עשר דקות מאז שנכנסנו לגבעת מרדכי והלב שלי פעם בהתרגשות, פשוטו כמשמעו, התרגשות לראות שגם בשעה כזאת מאוחרת, מאות בחורים, יושבים ועוסקים בריתחא דאורייתא, בית מדרש שוקק חיים ובליל קולות שכאילו אומרים ״את התורה הזאת אף אחד לא יצליח לעקור!! אם היוונים, העמלקים, המדיניים ודומיהם לא הצליחו אפילו שניסו, ועוד איך שניסו, אז גם אחרים לא יצליחו״.

בדרכי לאזור המגורים בישיבה כדי לפגוש כמה חברים עברתי ב״אוצר״ (חדר ענק שכולו מלא ספרי קודש) ונדהמתי לראות שגם שם המקום מפוצץ בחורים, לא דברים בטלים שמעתי, אלא ריתחא דאורייתא, לשבחם יאמר שאף אחד לא שם עלי, לא ראה אותי אפילו, הייתי כצל עובר..

כמובן שצילמתי את הבית מדרש ושלחתי לשותפי לוויכוח בשמחת ניצחון.

אסיים בפנייה לכל החשובים היושבים בבג״ץ ולכל מקבלי ההחלטות, הגיע הזמן שתבינו שחלק מהסיבה שיש לנו מדינה, שהכבשה הקטנה בין אין ספור זאבי מלחמה מורעבים לקרב עדיין חיה נושמת ובועטת, זה אלפי הבחורים והאברכים שתורתם באמת אומנותם, שלא יודעים כלום חוץ מללמוד תורה, ואני אישית מכיר כל-כך הרבה מהם. אפילו במשפחתי יש כמה כאלה שאני מתגאה בהם.

אז תנו לנו את החלקה הזאת, תתנו בהבנה וברצון, לא בגלל כפייה של הסכמים פוליטיים או לחצים אחרים, תתנו באמת מהלב, נסו להבין שזאת חלקה של ״כיפת ברזל״ רוחנית, חלקה שמחוברת ישירות למושך בחוטים האמיתי.

על הדרך אתן לכם וורט קצר ששמעתי מידידי חזי שיינלזון שהוא חרדי במאת האחוזים וכן, גם הוא התגייס לצה״ל וחלק איתי טירונות.. הוא סיפר לי פעם בשמו של הגאון מווילנא, שבעם ישראל יש שש מאות אלף נשמות כנגד שש מאות אלף אותיות שיש בתורה. למען ההגינות אודה שלא ספרתי, אבל אני סומך על חזיל׳ה.

ואם תשאלו הלא יש מיליונים של יהודים?? איך רק שש מאות אלף נשמות? מסתבר שנשמה יכולה להתחלק לכמה חלקים , ואני קטונתי להבין את זה אבל בוא נמשיך בוורט.

המשיך חזי ואמר לי, שכמו שבספר תורה , אפילו בעניין הכי שולי ולא חשוב, אפילו בשמו של אחד מאלופי עשו לדוגמא תהיה חסרה אות הכי קטנה.. האות יו״ד למשל, ספר התורה נפסל מיידית.

כתוב ״אלפז״ במקום ״אליפז״ , בום, הספר נפסל.

ומזה לומדים שכל יהודי ויהודי הוא חשוב לשלמות עם ישראל. אין אחד שלא חשוב, כולנו בערבות הדדית אחת.

כשחרדי פוגש חילוני, האינסטינקט הראשוני תמיד יהיה התנשאות.. סוג של זלזול.. והרי זה לא נכון, הנשמה של ה״חילוני״ חשובה לא פחות מחברתה השוכנת אצל ה״חרדי״, אתם קשורים אחד לשני בין אם תרצו ובין אם לא.
מה אתה מתנשא..? הוא מחלל שבת? אתה אומר לשון הרע. הוא לא שומר חלק מהמצוות? ואתה? טלית שכולה תכלת..?

עד כאן הרהורי הלילה של עבדכם הנאמן הקטן שהוא לא מאן דאמר בעליל.. אבל אוהב את עם ישראל ורוצה רק בטובתו.

בוקר טוב ישראל, לילה טוב לי.

עמירן דביר

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
כשאני עובר ליד ישיבה אני מרגיש שמח שיש מי ששומר עלי וכשאני עובר ליד בסיס צבאי בא לי להקיא מהטומאה שעולה מן המקום. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמי15.09.17
24
בחורי ישיבה למה צריך 150000 אלף בני ישיבה ??? מספיק 4000 או קצת יותר כשיש עודף במקצוע יש מלחמות והנה לכם מריבות ברבנות, מריבות בהנהגה, בישיבות תככים בלתי נגמרים ועוד ועוד
חרתא15.09.17
23
זה רצון ה' וחסד גדול עד ביניין בית המקדש שלא נהיה בהפקר אחרי השואה , שנצבור כח ונתקבץ, ועלינו לעלות ולהתעלות להתאחד ולהתחבר כדי שנגיע למלכות יהודה וישראל ולהמליך בגאון את מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא עם דוד עבדו בעזרת ה' ! . תורה . העולם נברא על פי התורה , היא מהות וקיום התורה מאפשרת את קיום העו
בת ישראל 15.09.17

הצגת כל התגובות

22
כמה אותנטיות ויישרות למסורת אבותינו ולאמת הפנימית שלך מרגש עד דמעות
אלון17.09.17
21
האיש הזה חכם וגאון ומבין עניין יותר מכולם, בני הישיבות אינם נושא למשא ומתן, כל עוד היה סטטוס קוו שהמדינה כיבדה, גם אנחנו כיבדנו, אבל מאז שבוטל הסדר תורתו אומנותו ונחקק חוק גיוס בני הישיבות, אנחנו הפסקנו לשתף איתם פעולה, אנחנו לא מתייצבים בלשכות הגיוס, כדי שיבינו שאנחנו רציניים ולא יהיה לעולם גיוס ש
יוני15.09.17
20
אין עלייך עמירן. צודק בכל מילה. וחלק גדול מהציבור החרדי אף מסכים איתך והמגמה רק מתחזקת . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישיבש 15.09.17
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סתם אחד18.09.17
18
איך שייך לאהוב אותו? מי אמר לך שיש לו מידות טובות? מידות טובות זה אומר שאדם מסוגל להכיל את השונה ממנו גם אם הוא לא חושב כמוהו... יאיר לפיד הוא אדם רשע ומרושע ששונא את החרדים בכל נפשו ומאודו והולך בדרכי אביו הטיפש... אז איך אדם דתי מסוגל לאהוב אותו במיוחד אחרי כל מה שהוא עושה ועשה לבחורי הישיבות.. עמ
אבי15.09.17
... שאדם מסוגל להכיל את השונה ממנו גם אם הוא לא חושב כמוהו" אם זה הבמחן, אז איפה אנחנו שלא מסוגלים להחזיק את תומכי הגראי"ל שטיינמן ואת תומכי הגר"ש אוירבך במפלגה אחת?
רפאל15.09.17
מה הקשר בין נןדה לקטודה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזקי17.09.17
17
מה שישמור עלינו זה צבא חזק. מי שבאמת רוצה ימצא את הדרך ללמוד תורה שוב אחרי שירות של 3 שנים, ואפילו במהלכו.
צדיק באמונתו15.09.17
16
אתה רק עם הלייטים של גבעת שמואל שגם הם דתיים מבחינה חברתית. אתה מתחנף לחרדים כי הפרנסה שלך מהם. אבל גם אתה יודע שהחברה החרדית בהתרסקות טוטאלית ערכית, חברת הלומדים כשלה, ואתה ועשרות אלפים כמוך הם ההוכחה. אמא חרדית מייצרת יותר חילונים מאמא חילונית, והאינטרנט והסמארטפונים ניצחו. לשים כיפת זמש קטנה שחור
גבשניק15.09.17
תגובה מדויקת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד15.09.17
15
אין קשר בין העבריים מתקופת המקרא לישראלים-יהודים של היום. לא היה דבר כזה ישיבות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מה?19.09.17
14
האיש כותב כאחד ה'מבינים'... אולי שיספר לנו על הוראת הרב שטיינמן בענין שירת נשים?... אולי הוראת הרב שטיינמן על לימוד בישיבות שמלמדים בהם לימודי חול... בקיצור... תמשיך לנגן בנאדם. שחרר את הדעות שלך במקומות הנכונים
מרחביה15.09.17
13
במלחמת מצווה כאשר יש איום על עם ישראל או על אדמת ישראל, הכל יוצאים למלחמה, כולל החתן והכלה מחופתם.
דן סגל15.09.17
למה אתה חייב כל פעם לכתוב את התגובה הכי טיפשית ופתאתית? למה? מי מדבר על עם הארץ שיש לנו אחד כמוך שמושך כל הזמן ללצאת מלימוד התורה וללכת לעולם הגדול או הקטן זה "עם הארץ" ואגב אם לא היית עם הארץ היית יודע שהיום שאין לנו מקדש ונביא אין לנו מלחמת מצווה!!! כי מלחמת מצווה זו שהקב"ה מצווה ע"י נביא ולא שהרמ
דני שיפר15.09.17
ואיזוהי מלחמת מצווה? עזרת ישראל מיד הצר הצורר עליהם. (ברמב"ם מלכים ומלחמות). כלומר, אם תוקפים את עם ישראל זה מלחמת מצווה. ולמלחמת מצווה הכל יוצאין, אפי' חתן מחדרו וכו' (שם). לא שווה לבדוק לפני ולא לעשות מעצמך בדיחה?
חנן .ב.19.09.17
12
אתה חזק ועלוב גם יחד. חזק מהתגובה על עמירם. אם הוא חרדי... אבל מה שכתבת על חרדים עפר לפיך ועפר לחמך. בוא כנס לישיבות מה שנראה שלא עשית שנים!!! ותראה. עלוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מרן15.09.17
11
אתם מדברים הרבה על צניעות, אבל עושים דברים פוגעניים בפרהסיא. לעם הזה הגיעו אנשים עם השקפות שונות במהותו. לא יתכן שיגיע ציבור ויתחיל לטעון שיש להקים מבנים רק לאידיאולוגיה מסויימת, במקום להקים מבנים עבור לימוד כמה שיותר גישות. ברגע שיש דבר כזה בית כנסת, כוילל וכו', זה פוגע בכל האנשים שמתנגדים לאתיקה
איפה הצניעות?19.09.17
10
תשמע בגדול לא נעים לי אבל מאיך שהצגת דדברים נראה שאתה חי בסלט גדול מצד אחד הערכה גדולה ללומדי תורה ומאידך הרבה נגיעות של ציונות דתלית שאין בינה לבין ההשקפה החרדית כלום ואתן דוגמא זה שלא אומרים מי שברך לחיילי צהל בישיבות זה לא בגלל שלא אוהבים תמדינה וחייליה להפך אלא בגלל שהחזו"א אמר שאנחנו בדורינו אי
קובי15.09.17
9
השמעת קול חשוב וחזק שצריך להישמע, הקטע הכי חשוב לדעתי שעולם התורה מזלזל בקביעות באלו שבחרו לעשות צבא, במקום להתפלל עליהם ולחזק את ידיהם כבימי דוד המלך, וזאת מפני הפחד שמה חלילה מישהו ידבק וילך לצבא אם יעשו על החיילים מי שברך בשבת.הגיע הזמן להוקיר צודה בקול רם לשליחיו של הקב"ה ששומרים עלינו לומד
החוזה מלובלין15.09.17
8
בתורה יש בערך שלש מאות אלף אותיות (וליתר דיוק 304,805).
304,80515.09.17
7
עמירן היקר אני מכיר שנים את משפחתך היקרה אביך האברך בכולל חזון אייש. אחיות שלך. גיסים שלך. אחים שלך. למי שלא יודע מהבית של אבא שלך גדלו ילדים שכולם יראי שמים מקפידים קלה כבחמורה. חלקם אף לומדי תורה יומם ולילה. כולם אצלכם בעלי מידות מיוחדת. הרבה הייתי במחיצת אחיך אריק. כן אחיך אריק הוא ספר אור
יהושע דוב פלדשטיין15.09.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סתם אדם15.09.17
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר15.09.17
4
גרעין חזק של לומדי תורה זה יסוד עם ישראל, זה נכון. אבל הגרעין חייב להיות מורכב כולו מת"ח יראי שמיים המרגישים חלק מעם ישראל! שמתפללים בשביל החיילים; שמלמדים את עם ישראל תורה בנעימות; (כדכתב הרמב"ם בסוף שמיטה ויובל), וכמובן, שלא מתנשאים מעל אף אחד, כמו שכתבת בצורה יפה מאוד. האם החרדים עומדים במשימה הז
חנן .ב.15.09.17
שדור שני בכלל לא עם כיפה וחיים בסרט שהם דתיים והכל טוב.... נקוט כלל זה בידך אין כזה דבר לפסוח על שניי הסעיפים ודוק...... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי16.09.17
אתה צודק. אבל תדע שיש גם הרבה דת"לים שהם לא כאלה. ואגב, שמת לב שזה בדיוק "מגוננים על הדרך שלהם ע"י הטחת רפש בכל השאר"?
תגובה17.09.17
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בני15.09.17
2
ראיתי אותו בשמחת בית השואבה האחרון (בביהכנ"ס ביד אליהו)איך שהוא מתנהג כ"כ יפה לילד מיוחד שהיה שם והוא פשוט כבש אותי בהתנהגותו.
יוסקה15.09.17
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ד15.09.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

פארק מגורים חדשני

דירת החלומות שלכם במיקום הכי מבוקש בירושלים >>

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם