כיכר השבת

חשיפת 'כיכר השבת'

המאבק בחברת 'פניציה': חילוקי דעות מאחורי הקלעים

הסערה סביב חילולי השבת בחרת 'פניציה' - כפי שנחשף ב'כיכר השבת' - מגיעה לשולחנם של גדולי ישראל, שם מתגלים חילוקי דעות בין הגרי"ג אדלשטיין לאדמו"ר מגור על דרכי המאבק (חרדים, בארץ)

25
ישראל כהן | כיכר השבת | ו' בתשרי | 26.09.17
הגרי"ג אדלשטיין והאדמו"ר מגור
הגרי"ג אדלשטיין והאדמו"ר מגור (באדיבות המצלם)

סערת 'פניציה': הסערה סביב השימוש בבקבוקי היין של חברת 'פניציה' - שנחשפה ב"כיכר השבת" - מגיעה לשולחנם של גדולי ישראל. כפי שדווח, התברר כי חברה זו הינה מחללת שבת בריש גלי כשבעקבות כך הורה כ"ק מרן האדמו"ר מגור במהלך ימי החג והשבת לחלק לחסידים אך ורק יין של חברת 'קדם' המיוצר בחו"ל.

חלק מחברי הוועדה למען השבת ובראשם המזכיר הרב יצחק גולדקנופף המשתייך לחסידות גור ביקשו לכנס את הוועדה על מנת לדון בנושא ההתמודדות מול חברת פניציה והיא צפוייה להתכנס היום בירושלים, בשעה 15:00.

ל"כיכר השבת" נודע כי חלק מהחברים אף סבורים שיש ללכת במאבק זה באופן נחרץ ונחוש "עד הסוף" כולל האיום בהחרמת החברה.

בחסידות גור רואים בכך מאבק חסר פשרות וכפי שהופיע אתמול (שני) ציטוט במאמר המערכת של עיתון "המודיע", מאמר שנכתב לאחר אישור ההנהגה הרוחנית: "אלו פנים אומללות יש לאדם שיקדש בליל שבת על היין המזוג בתוך בקבוק שיוצר ע"י יהודים תוך חילל שבת מחפיר ובוטה, במפעל העובד שבעה ימים בשבוע — ויעמוד ויכריז 'ויברך אלוקים את יום השביעי ויקדש אותו כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות'".

אלא שבמקביל הגיע הנידון אל שולחנו של ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שהביע את דעתו כי יש לדון בנושא בכובד ראש ולדחות דיון בנושא עד אחרי החגים. "מדובר בנושא כבד משקל שיש לדון בו לעומקו ולעשות זאת מתוך יישוב הדעת ולכן כדאי לדחות את הדיון עד אחרי חג הסוכות".

במקביל לכך פועלים בכירים בוועדה למען השבת ליצור הידברות מול חברת 'פניציה' על מנת להגיע עימם להסדר שימנע את חילולי השבת וןבעקובת כך בישיבה היום של ועדת הרבנים צפויים להשתתף גם ראשי מערכות הכשרות יחד עם מנהלי החברה בניסיון להגיע להבנות שיאפשרו את המשך רכישת הציבור החרדי של בקבוקי היין ללא צורך להגיע להחרמה של מוצרי החברה.

בין היתר יעלו על השולחן מספר מתווים שיעולים להיות בסיס להבנה בין הצדדים בתקווה שיוכלו למנוע את חילולי השבת המתקיימים כיום באופן רשמי ובריש גלי. באם המשא ומתן בין הצדדים יעלה יפה הרי שניתן יהיה לפתור את המשבר בדרך דיפלומטית.

יצויין כי במהלך הקיץ האחרון התגלו הבדלי גישות בין גדולי ישראל בנושא המאבק למען שמירת השבת כאשר כבר בימי הקיץ הגיעו שר הבריאות יעקב ליצמן ומזכיר הוועדה יצחק גולדקנופף אל מעונו של הגר"ג אדלשטיין בבקשה שייצטרף לקול קורא בעניין השבת אולם ראש הישיבה ביקש לתת הדגשים מסויימים בנוסח הקריאה.

חילוקי דעות אלו באו לידי ביטוי גם בכינוס המשותף של שלושת מועצות גדולי וחכמי התורה בנושא המאבק על קדושת השבת שהתקיים בירושלים בחודש אלול, כאשר כפי שנחשף ב"כיכר השבת" ,ביקש הגר"ג אדלשטיין לשנות מהנוסח שהובא בפניו לפיו גדולי הדור מתפללים שמי ששומר את השבת יזכה לרווח ולברכה גדולה ואילו מי שחלילה לא שומר את השבת יהיה בהפסדים ותחול עליו קללה.

הגר"ג אדלשטיין קם ממקומו וניגש עם סיום הכינוס אל כ"ק מרן האדמו"ר מגור כשהוא מביע את דעתו בפני גדולי האדמו"רים כי נוסח חריף זה עלול להביא חלילה לחילול השם כאשר החילונים יפרשו אותו באופן שגוי.

בסופו של דבר הושגה פשרה וגובש נוסח מוסכם לפיו "כידוע" שאינו שמחלל את השבת אינו זוכה לברכה ולא שמדובר בתפילתם של גדולי הדור המטילה קללה על אותם שלא זכו לשמור את השבת.

בהמשך לכך, במאמר המערכת ניתן דגש דווקא על הנוסח הראשוני כאשר נכתב: "ועים מי שחושבים, שחילול שבת יגביר את פרנסתם; כשם שטועים אלו הסבורים שחלול השבת יקל על התנועה במהלך ששת ימי השבוע; וטועים מי שסבורים, שחלול שבת יגביר את הבטחון או שהם עתידים להציל חיים, כתוצאה מחילל שבת ללא היתר הלכתי של פיקוח נפש אמיתי. הרי כבר אמורה דברתם של מרנן ורבנן גדולי ישראל, הנושאים תפילה על שומרי השבת שיזכו להצלחה; ועל מחלליה שלא יראו לא ברכה, לא הצלחה ולא מזל בעקבות חילולה".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
אצלהם כמעט הכל אינטרסים, לך תדע אם אין לגור מניות בקדם
יהושע26.09.17
13
למה נפלו על פיניציה למעשה יש אלפי מפעלים שעובדים בשבת מה כאן העניין - חברות טלפונים חברות הסעות ביגוד מוצרי חשמל
ירושלמי 26.09.17
12
במחילת כבוד תורתכם גם בשש תעופה בלוד מחללים שבת וכולכם כולל האדמו"ר מגור משתמשים בו (כולל נסיעות לחופשים) ואין פוצה פה ומצפצף. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל צעיר26.09.17

הצגת כל התגובות

11
"אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס" "אלו פנים אומללות יש לאדם שיקדש בליל שבת תוך חילול שבת מחפיר ובוטה, של ראש עיריית ירושלים שהוא הקים, המעודד חנויות העובדות שבעה ימים בשבוע — ויעמוד ויכריז 'ויברך אלוקים את יום השביעי ו
אין מילים26.09.17
10
כ"ק הרבי הלחם קודם בחוליגנים שבחסידות , אח"כ תלחם בבקבוקים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרד, תרתי משמע.26.09.17
9
מישהו כאן הזכיר את שבתאי צבי, מה המקום להשוואה בין מי שהתאסלם לבין מי שמפיץ אמונה ומצוות בכל קצווי תבל, אחד הרבנים שאתה מסתמך עליו כותב אין לי יד ושם בהלכה, כיצד הוא יכול להדריך אותך, מאידך יש מאות רבני חב"ד שכשתרצה יוכיחו לך שדרך הרבי אמת וצדק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה בן אברהם26.09.17
8
מחללים שם שבת מאז ומתמיד, אין לכם במי להלחם כבר מר גולדקנוף??
שירן26.09.17
7
אין מנוס, מלהפעיל דבר פשוט והגיוני, כמו בחו"ל. חנויות, בתי מסחר, ומוצרים עם סמל מיוחד של " שומרי שבת " שיסחרו ויקנו רק אצל שומרי שבת! כך, נחזק את אותם מפעלים וסוחרים, לעומת מפירי ומחללי השבת קודש, ר"ל. יש מספר תחנות דלק, שרשום שם שומרי שבת. וכן על מוצרים מסויימים. הצעתי זאת כמה פעמים, לחברי וועדת ה
בל מאיר26.09.17
6
משום מה זה מזכיר לי את מלחמת החורמה שניהלו גור נגד שפע שוק- גם בטענה דומה, ומה התברר בסוף? שהרשת המתחרה היא של גור, קידומי מכירות ואינטרסים, זה הכל... כשמשהו מגיע מגור זה צריך עיון ובדיקה, אבל מה שברור זה שאצל הגאון ר' גרשון איידלשטיין שליט"א הכל אמת מזוקקת וצרופה.
חרדי26.09.17
5
רוצה לדעת האם גם בקבוקי הבירה מיוצרים בשבת??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמחה26.09.17
4
ליטאים יקרים: הרי את רבי יונתן אייבשיץ אתם מעריכים ומכבדים למרות דעת ר"י עמדין, את הבעש"ט ובעל התניא אתם מעריכים ומכבדים למרות דעת הגר"א על החסידות, ועפ"ז הרבי מליובאוויטש שכיבדוהו בביקורם ביראת כבוד הגאונים מאיר מאזוז יצחק כדורי מרדכי אליהו משה פיינשטיין האדמורים מבעלז גור וויזניץ ועוד ועוד כדאי לכ
משה בן אברהם26.09.17
היו שכיבדו...
מבין26.09.17
מישהו כאן הזכיר את שבתאי צבי, מה המקום להשוואה בין מי שהתאסלם לבין מי שמפיץ אמונה ומצוות בכל קצווי תבל, אחד הרבנים שאתה מסתמך עליו כותב אין לי יד ושם בהלכה, כיצד הוא יכול להדריך אותך, מאידך יש מאות רבני חב"ד שכשתרצה יוכיחו לך שדרך הרבי אמת וצדק
משה בן אברהם27.09.17
לכבוד השנה החדשה: עפרא לפומיך!
זונדל27.09.17
3
ששם אלפי יהודים מחללים שבת וחג, ואין שום דיון בנושא, כי לא מתחשק לחברי הוועדה לטוס מעמן.
דן סגל26.09.17
2
מה יותר פשוט משהבד"צ יוריד את ההכשר על היינות עם הבקבוקים הפסולים.
בד"צ26.09.17
1
כל הבקבוקים !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james26.09.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24