כיכר השבת

ההכרה בלימודי הבנות

נפל דבר בישראל: סמינר שווה בגרות // דעה

החלטת משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה, שנחשפה ב"כיכר השבת", להכיר בבחינות 'סאלד' עם תעודת מורה מוסמך/בכיר - כתעודת בגרות, מציבה בפני הרבנים וחצרות גדולי ישראל מציאות חדשה (טור)

19
נחמיה שטיינברגר | כיכר השבת | י"ז בחשוון | 06.11.17
נחמיה שטיינברגר
נחמיה שטיינברגר (באדיבות המצלם)

מאז קום המדינה התמודדה היהדות החרדית עם שאלת השילוב במדינת ישראל. הסוגיה נגעה בשאלות הגיוס, כשרות, שבת ועוד.

אחת משאלות היסוד הייתה שאלת החינוך. עוד טרם קום המדינה התקיים זרם החינוך העצמאי שנוהל על ידי המפלגות החרדיות הלא ציוניות (אגודת ישראל, פא"י). כבר בשנת 1947 בן גוריון נתן הבטחה בכתב שבה הוא מתחייב כי עצמאות החינוך החרדי לא תיפגע, וזאת במסגרת ההתחייבות לשמירה על הסטטוס קוו הדתי במדינת ישראל שעתידה לקום.

במסגרת חקיקת חוק חינוך חובה ב1953 עוגן בחוק כי החינוך החרדי ישמור על עצמאותו. למותר לציין כי בתקופה ההיא הנושא המרכזי לא היה לימודי חול אלא נושא התכנים והערכים.

בשנים הראשונות של המדינה בנות הסמינרים רובן ככולן הוכשרו להיות מורות בישראל וזאת תוך תפיסה כי מקצוע ההוראה משמר את הנשים בתוך המרחב החרדי, ומאפשר להם תעסוקה ההולמת את המחויבויות של אם ורעיה הן מבחינת שעות העבודה, הן מבחינת מרחבי העבודה והן מבחינת לוח החופשות השנתי.

ב30 השנים האחרונות נושא התעסוקה הפך לסוגיה בוערת וזאת בעקבות צמיחת חברת הלומדים החרדית שהתאפיינה באברכים החרדיים המקדישים את מירב זמנם לתלמוד תורה בד בבד עם העברת עול אחריות הפרנסה לנשותיהם. מציאות זו יחד עם הגידול הדמוגרפי החרדי יצרה לחץ רב על שוק התעסוקה לנשים.

עם הגידול הדמוגרפי בחברה החרדית החל משנות ה90 בוגרות סמינרים רבות נותרו ללא עבודה יחד עם העובדה שההצפה בשוק ההוראה גררה קיצוץ בתקציב מכוני ההוראה על ידי משרד החינוך. מציאות זו הובילה לכך שבתחילת שנות ה2000 מנהלי הסמינרים בעידוד ההנהגה הרוחנית החליטו לפתוח את מגמות ההכשרה בסמינרים הכוללות הרחבת מקצועות ההוראה לתחומים מגוונים כדוגמת חינוך מיוחד. ובהמשך אף פתחו מגמות מקצועיות לגמרי כדוגמת הנדסת תוכנה, גרפיקה ממוחשבת, ראיית חשבון, ייעוץ מס ואדריכלות. התעודות במקצועות הללו ניתנו על ידי משרד התעשייה והמסחר או מה"ט (המכון ממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע).

מאז ועד היום מגמה זו גדלה עד שכיום מתוך כ7000 תלמידות סמינרים בשנתון כ50% הולכות למקצועות ההוראה וכ50% להכשרה מקצועית. בשנים י"ג- י"ד הבנות בוחרות את מגמת ההכשרה ומשלמות סכומים גבוהים לסמינרים עבור לימודים אלו. שנות ההכשרה מהוות מקור הכנסה משמעותי עבור מנהלי הסמינרים החרדיים.

אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לתוכן המאמר (צילום: קובי גדעון, פלאש90)

החל מאמצע העשור הקודם התפתחה מגמת הלימודים הגבוהים במגזר החרדי דרך הפלטפורמות ללימודי השכלה גבוהה (המכללה החרדית, מבחר), עבור במכללות הנפרדות (מכללת קריית אונו ועוד) ועד הקמת המח"רים במוסדות להשכלה גבוהה. מגמה זו יצרה ריאקציה בציבור החרדי שנבעה הן מעמדת ההשקפה הרוחנית והן מהמקום האינטרסנטי של מנהלי הסמינרים שחששו מפגיעה בהכנסותיהם הגבוהות במסלולי ההכשרה בכיתות י"ג- י"ד בסמינרים.

סוגיה זו והיבטיה השונים הובילו למאבק ראשי הסמינרים בעידודם של גדולי התורה וראשי הישיבות בלימודי אקדמיה לנשים חרדיות. במקביל למאבק זה החל תהליך איטי של כניסת לימודי בגרויות באופן חלקי בסמינרים רבים שהיו ערים למצוקת הבנות הרוצות ללכת ללימודים. התוצאה הייתה מצב ביניים בו ברמה ההצהרתית מנהלי הסמינרים התנגדו ללימודים אקדמיים לבנות מחד, ומאידך כניסה בדלת האחורית של בגרויות באופן חלקי.

ההחלטה שהתקבלה על ידי משרד החינוך באישורה של המועצה להשכלה גבוהה להכרה בבחינות סאלד יחד עם תעודת מורה מוסמך בכיר כתעודת בגרות יצרה הזדמנות חסרת תקדים עבור בוגרות הסמינרים החרדיים. מדינת ישראל בעצם אמרה למנהלי הסמינרים: "התנגדתם לבגרויות? - הנה לכם, מה שאתם מלמדים גם כך נחשב כבגרות כל דבר".

אם עד כה מנהלי הסמינרים בתמיכת גדולי ישראל התנגדו באופן עקרוני ללימודי בגרויות בסמינרים וזאת בכדי למנוע מהבנות את הגישה לאקדמיה, הרי שמעתה מדינת ישראל הכירה דה פקטו בלימודים שמקיימים בין כה וכה כתעודת בגרות לכל דבר.

מעתה ואילך רוב מחולט של בוגרות הסמינרים יוכלו להתקבל לכל מסלולי האקדמיה ככל בוגרי התיכונים במדינת ישראל. מציאות זו תיצור דילמה השקפתית- רוחנית בקרב מנהלי הסמינרים שייאלצו להתמודד עם סוגיה זו באופן שהם לא הכירו עד כה. בוגרות סמינרים יוכלו מעתה להיכנס למוסדות להשכלה גבוהה בדלת הראשית. אין ספק כי החלטה זו תשפיע רבות על שוק ההשכלה והתעסוקה בחברה החרדית.

ובאשר להתמודדות הרבנים וחצרות גדולי ישראל עם מציאות חדשה זו, כולי תקווה כי הם ישכילו לאמץ בחום החלטה זו על מנת להקל ולו במעט על לחץ הפרנסה בקרב החברה החרדית המשוועת לפתרונות יצירתיים בתחום זה.

  • נחמיה שטיינברגר, הוא מנהל המכינה החרדית של האוניברסיטה העברית ומנהל תכניות עתודה לחרדים בנציבות שירות המדינה
תוכן שאסור לפספס
19 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
אקדמיה זו מציאות! מנהלי הסמינרים צריכים להשלים איתה! במקום להילחם נגד אקדמיה תדאגו למסלולים כשרים, כמו שבתחילה נלחמו נגד "פלאפונים" ולאחר תקופה הבינו שצריכים למצוא "תחליף" כמו תומך כשר ו"מוגן" וועד הרבנים לענייני תקשורת" וכד' כך צריך להקים "ועד הרבנים לענייני אקדמיה ולא לפסול את המותר ולאסור את האסו
חרדית07.11.17
13
שאין בו אימא אקדמאית, בנות אקדמאיות, ואבא ובנים שרק שנו ורק למדו גמרא עם רש"י.
דן סגל07.11.17
12
לעולם הזה של הבנות ולעולם הבא של עצמם .... אז יפול דבר בישראל.
רפאל06.11.17

הצגת כל התגובות

11
אם אנשי החינוך וגדולי ישראל לא רוצים שבנות תלמדנה במכללות זהו צעד חכם מאד! אם אנחנו באמת רוצים שהבעל יישב וילמד וימית עצמו באוהלה של תורה מוטב שיהיה לאישה מקצוע ביד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדאל07.11.17
10
תשחררו את העם , אנחנו לא צריכים את כל הועדות הרבנים לענייני וכו׳ , יש לנו שכל מספיק להחליט ולהבדיל בין טוב לרע התורה נתנה לא רק לרבנים, מה רע ופסול בללמוד מקצוע ולפרנס את הבית ?!?!
אני13.01.19
9
הלוואי ורב אחד מהציבור החרדי היה מתחיל רפורמות להכין את הציבור לאתגרים של שנות ה2000, ללא רפורמות, תוך 20 שנים לא יהיה עוד חרדי אחד אפילו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומי בלוך Strasbourg רחביה07.11.17
8
המצב הזה מצריך להקים דחוף "בית דין לענייני אקדמיה". כי החרדיות תנהרנה לאקדמיה! כמו שיש "ועד הרבנים לענייני תקשורת" ולכל מיני עניינים, חובה בזו השעה להקים בית דין או ועד לענייני אקדמיה, לבדוק כל מכללה "חרדית" ולתת הכשרים רק לאלו שעומדים בדרישות הרוחניות. האקדמיה לא אסורה! הדרך לאקדמיה, סביבת הלימודים
ירושלמית07.11.17
7
מדובר כאן בשלב נוסף של הדרדרות, אני מתחבר רק לחרדיות האותנטית ולא למשכילים החדשים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני06.11.17
לא כולם יכולות להיות מורות וגננות ואם אשת החיל מתנדבת לפרנס את בעלה כדי שהוא ישב באהלה של תורה, היא חייבת משהו שמכניס כסף. אולי שדדת בנק, או את השווער. אני לא.
T07.11.17
אני לפחות לא מרמה את עצמי.....
חי06.11.17
6
כל השנים עד כה היו בעוול. בנות למדו ולמדו, הטו שכמן להקמת עולם התורה וקיומו. א"א לא דאג לתת להן יכולת מימוש וקידום. בנו עיר על מים, ללא יסודות. זו היתה אשליה. רוב הבוגרות שהלכו במדבר בארץ לא זרועה, קצרו רוח. כיום הן אולי תשמחנה עבור הדור הצעיר.
רוני06.11.17
5
כאשר מערכת החינוך החרדי דואגת בראש וראשונה לשימורם של מקומות העבודה הטובים ל"אשתו של", "בתו של" ו/או "כלתו של", צריך להכיר תודה לשר החינוך שדואג גם לבנות ישראל האחרות, אשר בעליהן, בניהן וחתניהן נשמרים על ידי אותה מערכת כ"אביונים מהודרים" לפורים. רק חבל - כנראה מחמת אילוצים קואליציוניים - שצריכות הבנ
אברך פשוט08.11.17
4
האמת שכבר אין דרך להתחיל היום חיים נורמליים בלי תעודה המשתווה כתעודת בגרות וגם הרבנים כבר לא מנסים לבלום את זה אך מאידך אין אפשרות להתיר לעשות בגרויות מעבר לסיבה שנאמרה בכתבה . הסיבה הנוספת שאין אפשרות שגוף חילוני יכתיב מה הלימוד הנדרש לבת ישראל בכדי לקבל תעודה. א״כ רק זה יביא רווח והצלה שאף בת לא ת
אבי06.11.17
3
רק ספר לי מי המנהיג הרוחני של קהילת החרדים החדשים/מודרנים/עובדים/חו כחולות/לייט/וכו' אוליתיז מהלך עם הרה"ג סתו פירון
משכיל06.11.17
מי שה"מנהיג הרוחני" שלו היה זאב ז'בוטינסקי ברח והייתה נפשו לשלל ואילו מי שזכה וסתופף בצילו ושמע לעצתו של רבי יואליש טעם את הטעם המר של מחנה ההשמדה. בדור שלנו שכבר נתקיים משיב חכמים אחור וגו' (ישעיה מ"ד כ"ה) אין עצה אלא לבדוק כל דבר לגופו.
רפאל07.11.17
2
זה התחיל בטיפטוף והפך לשיטפון. החלטת משרד החינוך - הסרת אבן נגף שהייתה בדרך לאקדמיה.
יצחק07.11.17
1
מה שהיה לפני 60 שנה זה לא היום הכל השתנה וישתנה הציבור החרדי ברובו יותר פתוח ..... ובנושא אחר, כבר לא מוכן שעסקנים יכתיבו להם את החיים עד היום היו רבנים עכשיו ברור שזה עסקנים שמחליטים אז הציבור מחליט לבד.לבד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולי06.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24